صمیمانه2
حوزه های تخصصی:
دریافت مقاله
آرشیو
چکیده
متن
ادامه گفت و گو با کارشناسان گروه قرآن دفتر برنامهریزی و تألیف کتب درسی
برای خوانندگان علاقهمند به قرآن و در عین حال پژوهشگر ما، جالب است بدانند، یک برنامه درسی گسترده از لحاظ پایههای گوناگون تحصیلی و محتوای جامع، چه فرایندهایی را پشت سر گذاشته است.مختصری در اینباره توضیح بفرمایید.
به دنبال توصیههای مؤکد مقام معظم رهبری(حفظه اللّه)در توجه ویژه به برنامه و آموزشهای دینی و قرآن، دفتر برنامهریزی و تألیف کتب درسی از نیمه دوم سال 76 تا پایان سال 78 طی یک برنامهریزی مشخص، اقدام به بازنگری و تألیف مجدد کتابهای درسی کرد که به اختصار به اهم آنها اشاره میکنم:
1.تشکیل شورا و کمیسیونی برای پیگیری دستورات مقام معظم رهبری و فراهم آمدن زمینههای لازم برای بازنگری، تصحیح و تکمیل هدفهای آموزش قرآن در دورههای تحصیلی آموزش و پرورش.
2.تشکیل همایش بازنگری و اعتلای آموزش قرآن در خرداد ماه 77 به مدت 3 روز در تهران که همراه بود با فراخوان مقاله و دریافت بیش از 350 مقاله از سراسر کشور، در خصوص مسائل مربوط به آموزش قرآن.
3.برنامهریزی و تدوین طرح جدید آموزش قرآن از پایه اول ابتدایی، بر اساس هدفهای جدید این درس و دستاوردهای همایش، و همچنین بهرهگیری از چند طرح خاص که در برخی از استانها و بعضی از نهادها و مؤسسات خارج از آموزش و پرورش، به اجرا در آمده بود.
نتایج کلی اجرای آزمایش به شرح زیر بوده است:
الف)آموزگاران، دانشآموزان و والدین آنها، به طور کلی از این طرح استقبال کردهاند.
ب)آموزگاران در آموزش این برنامه و دانش آموزان در یادگیری آن، از خود توانایی مطلوب نشان دادهاند.
ج)برخی از اجزای این طرح، مانند شنیدن تلاوت آهنگین سورههای کوتاه از نوار آموزشی، علاوه بر یادگیری قرائت زیبای این سورهها، برای دانشآموزان بسیار شوقانگیز بوده است.
د)روش آموزش روخوانی کلمات و عبارات قرآنی که مبتنی بر سودآموزی فارسی است، موجب تقویت مهارت خواندن و نوشتن فارسی شده است.
ه)به نکات ارزشمندی برای اصلاح و تعدیل طرح دست یافتیم؛مانند حذف برخی از کلمات نسبتا مشکلتر، کمکردن حجم کلمات و عبارات قرآنی، و...
4.اصلاح طرح آزمایش و آمادهسازی آن برای اجرای سراسری در سال تحصیلی 79-78، برای پایههای اول.
5.برگزاری دو دوره آموزش ضمن خدمت برای تربیت مدرس آموزش قرآن، به منظور آموزش و توجیه آموزگاران مناطق کشور.
6.آموزش ضمن خدمت همه آموزگاران پایههای اول و دوم ابتدایی سراسر کشور در پائیز سال 78 و ادامه این آموزشها برای آموزگاران پایههای بالاتر تا سال 81
7.تهیه و تدوین طرح آزمایشی آموزش قرآن، مخصوص پایههای دوم تا پنجم ابتدایی از سال 78 تا 80، به همراه تهیه رسانههای آموزشی لازم.
یکی از مهمترین نکاتی که امروزه در تعلیم و تربیت مورد توجه است، بحث اشاعه و ترویج یک برنامه درسی در جامعه و بین اولیای دانشآموزان است.نقش معلمان را در اشاعه درس قرآن چگونه ارزیابی میکنید؟
بله، امروزه علمای تعلیم و تربیت در دنیا، نقش والدین و خانواده را در آموزش بسیار مؤثر میدانند.توجیه والدین میتواند تا حدود زیادی فرایند یادگیری و یاددهی را تسهیل کند.
خوب است معلمان و دبیران محترم قرآن، علاوه بر تذکراتی که در ابتدای هر کتاب درسی مطرح شده است، به این نکات نیز توجه کنند.
1.ایجاد علاقه و انگیزه نسبت به یادگیری قرآن و انس با آن از مهمترین هدفهای آموزش قرآن، به ویژه در دوره ابتدایی و
مخصوصا در پایههای اول و دوم دبستان است.از اینرو، آموزگاران محترم و دبیران گرامی، ضمن تشویق فراگیران در طول سال تحصیلی، از هرگونه سختگیری و رفتاری که موجب آزردگی دانشآموزان در یادگیری و علاقه به قرآن میشود، جدا خود داری میکنند و این نکته را به والدین هم تذکر دهند.
2.دانشآموزان میتوانند، در خانه برای درس قرآن فعالیتهای اضافی داشته باشند، اما این بدان معنا نیست که معلم با گفتن تکالیف خارج از وقت و توان دانشآموز، کاری را به او تحمیل کند که از علاقهاش بکاهد.والدین هم نباید چنین برخوردی داشته باشند.فعالیتهای پیش بینی شده در کلاس درس، برای دستیابی به هدفهای مورد نظر کفایت میکند.
3.معلمان از والدین بخواهند که حتما مقدمه کتاب فرزند خود را به دقت بخوانند و برای آشنایی بیشتر با این طرح، با آنها تماس خود را حفظ کنند تا بتوانند مشکل کودک را از راه صحیح برطرف کنند و به تقویت مهارتهای کسب شده در کلاس یاری رسانند.
4.تشویق والدین به تهیه نوار آموزشی و استفاده مستمر از آن در منزل(هر روز حداقل 5 تا ده دقیقه)نیز تأثیر بسیاری دارد.
چرا آموزش قرآن را از اول ابتدایی شروع کردید؟بعضی از افراد معتقد هستند، آموزش قرآن به یادگیری کودک به خاطر همزمانی آموزش فارسی، لطمه وارد میکند.آیا شما این نظر را تأیید میکنید؟
مسلما خیر!زیرا عقیده بسیاری از معلمان بر خلاف آن است. آموزش روخوانی قرآن که از پایه اول دبستان آغاز میشود، بر اساس سواد آموزی فارسی طراحی و تدوین شده است؛به نحوی که دانشآموزان پایه اول ابتدایی پس از آشنایی با نمادهای خط فارسی، بدون هیچ گونه آموزش جدیدی میتوانند به تدریج برخی از کلمات و عبارات قرآنی را نیز بخوانند.بر اساس ارزشیابیهای به عمل آمده، این امر علاوه بر تسهیل آموزش روخوانی قرآن، موجب تقویت مهارت خواندن و نوشتن زبان فارسی نیز میشود.
چرا در برنامه جدید آموزش قرآن دوره ابتدایی، مسؤولیت آموزش قرآن بر عهده آموزگاران پایه است؟
زیرا معلم پایه و آموزگار دوره ابتدایی، بهترین کسی است که میتواند مهمترین هدف آموزش قرآن، یعنی روخوانی را آموزش دهد.او متخصص آموزش روخوانی فارسی است و اتفاقا باید گفت بهترین معلم قرآن در بخش روخوانی، آموزگاران ما هستند.باید قدر خود و تخصص و نعمتی را که به آنها ارزانی داشته، به خوبی بدانند و ضمن آموزش قرآن، از عنایات و الطاف قرآن بهره کافی را ببرند.
البته مربیان محترم پرورشی نیز میتوانند با استفاده از تخصص خود، پشتوانه و مشوق خوبی در گسترش فرهنگ متعالی قرآن و شناسایی و پرورش استعدادهای خاص قرآنی باشند.
دانش آموزان علاوه بر روخوانی قرآن، با چه سر فصلهای دیگری در کتاب درسی و کلاس قرآن رو به رو هستند؟
از آنجا که جامعیت آموزش قرآن هدف مهم تدوین و تألیف کتابهای درسی است.
علاوه بر فراگیری روخوانی و روانخوانی قرآن کریم، به شیوه یادگیری مشارکتی و خلاق، در قالب تصویرها، داستانها و اشعار کوتاه؛با مضمون پیامهای اخلاقی، تربیتی و اعتقادی قرآن کریم نیز آشنا شوند.
منظور از آموزش جامع قرآن کریم چیست و شامل چه مراحلی است؟
به اختصار میتوان موارد زیر را بر شمرد:
1.توانایی روخوانی و روانخوانی قرآن کریم که این هدف اصلی دوره ابتدایی است.
2.توانایی درک معنای عبارات و آیات ساده و پرکاربرد قرآن کریم که هدف اصلی دوره راهنمایی است.
3.آشنایی با شیوههای تدبر در آیات قرآن و به کارگیری آن برای درک مفاهیم و معارف اسلامی و این در واقع هدف دوره متوسطه است.
4.آشنایی با پیامهای قرآنی و مضامین آنها، به تناسب سن دانش آموزان در کلیه پایههای تحصیلی.
5.تقویت علاقه به قرآن کریم و ایجاد نگرش مثبت نسبت به یادگیری آن در تمامی دانش آموزان.
6.آشنایی با ویژگیهای قرآن کریم و عظمت و جایگاه خاص آن نزد مسلمانان.
7.آشنایی با زیباخوانی قرآن کریم و علاقه به یادگیری آن.
جامعیت اهداف، هم آموزش قرآن را هموار و طبیعی میسازد و هم هدفهای مهم و فراموش شده این آموزش را احیا میکند.
برای خوانندگان علاقهمند به قرآن و در عین حال پژوهشگر ما، جالب است بدانند، یک برنامه درسی گسترده از لحاظ پایههای گوناگون تحصیلی و محتوای جامع، چه فرایندهایی را پشت سر گذاشته است.مختصری در اینباره توضیح بفرمایید.
به دنبال توصیههای مؤکد مقام معظم رهبری(حفظه اللّه)در توجه ویژه به برنامه و آموزشهای دینی و قرآن، دفتر برنامهریزی و تألیف کتب درسی از نیمه دوم سال 76 تا پایان سال 78 طی یک برنامهریزی مشخص، اقدام به بازنگری و تألیف مجدد کتابهای درسی کرد که به اختصار به اهم آنها اشاره میکنم:
1.تشکیل شورا و کمیسیونی برای پیگیری دستورات مقام معظم رهبری و فراهم آمدن زمینههای لازم برای بازنگری، تصحیح و تکمیل هدفهای آموزش قرآن در دورههای تحصیلی آموزش و پرورش.
2.تشکیل همایش بازنگری و اعتلای آموزش قرآن در خرداد ماه 77 به مدت 3 روز در تهران که همراه بود با فراخوان مقاله و دریافت بیش از 350 مقاله از سراسر کشور، در خصوص مسائل مربوط به آموزش قرآن.
3.برنامهریزی و تدوین طرح جدید آموزش قرآن از پایه اول ابتدایی، بر اساس هدفهای جدید این درس و دستاوردهای همایش، و همچنین بهرهگیری از چند طرح خاص که در برخی از استانها و بعضی از نهادها و مؤسسات خارج از آموزش و پرورش، به اجرا در آمده بود.
نتایج کلی اجرای آزمایش به شرح زیر بوده است:
الف)آموزگاران، دانشآموزان و والدین آنها، به طور کلی از این طرح استقبال کردهاند.
ب)آموزگاران در آموزش این برنامه و دانش آموزان در یادگیری آن، از خود توانایی مطلوب نشان دادهاند.
ج)برخی از اجزای این طرح، مانند شنیدن تلاوت آهنگین سورههای کوتاه از نوار آموزشی، علاوه بر یادگیری قرائت زیبای این سورهها، برای دانشآموزان بسیار شوقانگیز بوده است.
د)روش آموزش روخوانی کلمات و عبارات قرآنی که مبتنی بر سودآموزی فارسی است، موجب تقویت مهارت خواندن و نوشتن فارسی شده است.
ه)به نکات ارزشمندی برای اصلاح و تعدیل طرح دست یافتیم؛مانند حذف برخی از کلمات نسبتا مشکلتر، کمکردن حجم کلمات و عبارات قرآنی، و...
4.اصلاح طرح آزمایش و آمادهسازی آن برای اجرای سراسری در سال تحصیلی 79-78، برای پایههای اول.
5.برگزاری دو دوره آموزش ضمن خدمت برای تربیت مدرس آموزش قرآن، به منظور آموزش و توجیه آموزگاران مناطق کشور.
6.آموزش ضمن خدمت همه آموزگاران پایههای اول و دوم ابتدایی سراسر کشور در پائیز سال 78 و ادامه این آموزشها برای آموزگاران پایههای بالاتر تا سال 81
7.تهیه و تدوین طرح آزمایشی آموزش قرآن، مخصوص پایههای دوم تا پنجم ابتدایی از سال 78 تا 80، به همراه تهیه رسانههای آموزشی لازم.
یکی از مهمترین نکاتی که امروزه در تعلیم و تربیت مورد توجه است، بحث اشاعه و ترویج یک برنامه درسی در جامعه و بین اولیای دانشآموزان است.نقش معلمان را در اشاعه درس قرآن چگونه ارزیابی میکنید؟
بله، امروزه علمای تعلیم و تربیت در دنیا، نقش والدین و خانواده را در آموزش بسیار مؤثر میدانند.توجیه والدین میتواند تا حدود زیادی فرایند یادگیری و یاددهی را تسهیل کند.
خوب است معلمان و دبیران محترم قرآن، علاوه بر تذکراتی که در ابتدای هر کتاب درسی مطرح شده است، به این نکات نیز توجه کنند.
1.ایجاد علاقه و انگیزه نسبت به یادگیری قرآن و انس با آن از مهمترین هدفهای آموزش قرآن، به ویژه در دوره ابتدایی و
مخصوصا در پایههای اول و دوم دبستان است.از اینرو، آموزگاران محترم و دبیران گرامی، ضمن تشویق فراگیران در طول سال تحصیلی، از هرگونه سختگیری و رفتاری که موجب آزردگی دانشآموزان در یادگیری و علاقه به قرآن میشود، جدا خود داری میکنند و این نکته را به والدین هم تذکر دهند.
2.دانشآموزان میتوانند، در خانه برای درس قرآن فعالیتهای اضافی داشته باشند، اما این بدان معنا نیست که معلم با گفتن تکالیف خارج از وقت و توان دانشآموز، کاری را به او تحمیل کند که از علاقهاش بکاهد.والدین هم نباید چنین برخوردی داشته باشند.فعالیتهای پیش بینی شده در کلاس درس، برای دستیابی به هدفهای مورد نظر کفایت میکند.
3.معلمان از والدین بخواهند که حتما مقدمه کتاب فرزند خود را به دقت بخوانند و برای آشنایی بیشتر با این طرح، با آنها تماس خود را حفظ کنند تا بتوانند مشکل کودک را از راه صحیح برطرف کنند و به تقویت مهارتهای کسب شده در کلاس یاری رسانند.
4.تشویق والدین به تهیه نوار آموزشی و استفاده مستمر از آن در منزل(هر روز حداقل 5 تا ده دقیقه)نیز تأثیر بسیاری دارد.
چرا آموزش قرآن را از اول ابتدایی شروع کردید؟بعضی از افراد معتقد هستند، آموزش قرآن به یادگیری کودک به خاطر همزمانی آموزش فارسی، لطمه وارد میکند.آیا شما این نظر را تأیید میکنید؟
مسلما خیر!زیرا عقیده بسیاری از معلمان بر خلاف آن است. آموزش روخوانی قرآن که از پایه اول دبستان آغاز میشود، بر اساس سواد آموزی فارسی طراحی و تدوین شده است؛به نحوی که دانشآموزان پایه اول ابتدایی پس از آشنایی با نمادهای خط فارسی، بدون هیچ گونه آموزش جدیدی میتوانند به تدریج برخی از کلمات و عبارات قرآنی را نیز بخوانند.بر اساس ارزشیابیهای به عمل آمده، این امر علاوه بر تسهیل آموزش روخوانی قرآن، موجب تقویت مهارت خواندن و نوشتن زبان فارسی نیز میشود.
چرا در برنامه جدید آموزش قرآن دوره ابتدایی، مسؤولیت آموزش قرآن بر عهده آموزگاران پایه است؟
زیرا معلم پایه و آموزگار دوره ابتدایی، بهترین کسی است که میتواند مهمترین هدف آموزش قرآن، یعنی روخوانی را آموزش دهد.او متخصص آموزش روخوانی فارسی است و اتفاقا باید گفت بهترین معلم قرآن در بخش روخوانی، آموزگاران ما هستند.باید قدر خود و تخصص و نعمتی را که به آنها ارزانی داشته، به خوبی بدانند و ضمن آموزش قرآن، از عنایات و الطاف قرآن بهره کافی را ببرند.
البته مربیان محترم پرورشی نیز میتوانند با استفاده از تخصص خود، پشتوانه و مشوق خوبی در گسترش فرهنگ متعالی قرآن و شناسایی و پرورش استعدادهای خاص قرآنی باشند.
دانش آموزان علاوه بر روخوانی قرآن، با چه سر فصلهای دیگری در کتاب درسی و کلاس قرآن رو به رو هستند؟
از آنجا که جامعیت آموزش قرآن هدف مهم تدوین و تألیف کتابهای درسی است.
علاوه بر فراگیری روخوانی و روانخوانی قرآن کریم، به شیوه یادگیری مشارکتی و خلاق، در قالب تصویرها، داستانها و اشعار کوتاه؛با مضمون پیامهای اخلاقی، تربیتی و اعتقادی قرآن کریم نیز آشنا شوند.
منظور از آموزش جامع قرآن کریم چیست و شامل چه مراحلی است؟
به اختصار میتوان موارد زیر را بر شمرد:
1.توانایی روخوانی و روانخوانی قرآن کریم که این هدف اصلی دوره ابتدایی است.
2.توانایی درک معنای عبارات و آیات ساده و پرکاربرد قرآن کریم که هدف اصلی دوره راهنمایی است.
3.آشنایی با شیوههای تدبر در آیات قرآن و به کارگیری آن برای درک مفاهیم و معارف اسلامی و این در واقع هدف دوره متوسطه است.
4.آشنایی با پیامهای قرآنی و مضامین آنها، به تناسب سن دانش آموزان در کلیه پایههای تحصیلی.
5.تقویت علاقه به قرآن کریم و ایجاد نگرش مثبت نسبت به یادگیری آن در تمامی دانش آموزان.
6.آشنایی با ویژگیهای قرآن کریم و عظمت و جایگاه خاص آن نزد مسلمانان.
7.آشنایی با زیباخوانی قرآن کریم و علاقه به یادگیری آن.
جامعیت اهداف، هم آموزش قرآن را هموار و طبیعی میسازد و هم هدفهای مهم و فراموش شده این آموزش را احیا میکند.