خاطره ها و تجربه ها: قمه زنی ممنوع
آرشیو
چکیده
متن
در یکی از شهرها با وجود توصیههای مبلغین بزرگوار مبنی بر پرهیز از قمه زنی، مردم به خاطر اعتقادات خود دست برنمیداشتند. به ما گفتند به آنجا برویم و آنها را از این کار باز داریم. ایام ماه محرم بود و چون اعلام کرده بودند فلانی میآید و مردم ما را در تلویزیون دیده بودند، در مسجد جمع شدند. وقتی وارد شدم گفتند: آقای قرائتی آمدهای برای قمه زنی بگویی. گفتم: شغل من چیست؟ گفتند: تو معلم قرآن هستی. گفتم: به عنوان معلم قرآن قبولم دارید؟ گفتند: بله قبولت داریم ولی حرف قمه نزنی، فقط قرآن بگو. من روی تخته نوشتم: «بِسْمِ اللّه الرَّحْمنِ الرَّحیم ـ یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنوُا لا تَقُولُوا راعِنا وَقُولوُا انْظُرْنا»(1)؛ «ای کسانی که ایمان آوردهاید! «راعِنا» نگویید، بلکه بگویید: «اُنْظُرْنا».»
______________________________
1 ـ بقره / 104.
________________________________________
و بعد توضیح دادم که: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنوُا»یعنی: ای مؤمنین. «لا تَقُولُوا راعِنا وَقُولوُا انْظُرْنا» یعنی: راعنا نگویید بلکه انظرنا بگویید. راعنا نگویید یعنی چه؟ این قصهای دارد و قصهاش این است که: پیغمبر اکرم صلیاللهعلیهوآله در حال سخنرانی بود، یک نفر از پای سخنرانی گفت: راعِنا، یعنی مراعات ما را هم بکن. یعنی آرامتر صحبت کن یا به این طرف و آن طرف نگاه کن.
این کلمه راعِنا مثل کوکو است که هم میشود آن را با سیب زمینی درست کرد و هم با سبزی، «راعِنا» را هم میشود از ریشه «رَعَیَ» گرفت و هم از ریشه «رَعَنَ». اگر از «رَعَیَ» گرفته شود به معنای «مراعات ما را بکن» است، ولی اگر از ریشه «رَعَنَ» گرفته شود، رعونت به معنای خر کردن است و «راعِنا» یعنی «خرمان کن.»
وقتی که مسلمانان میگفتند «راعنا» هدفشان مقدس بود و معنای «مراعاتمان کن» را اراده میکردند، ولی یهودیها از این کلمه استفاده کرده و گفتند: مسلمانها به پیغمبرشان میگویند خرمان کن. در اینجا آیه نازل شد که: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنوُا لا تَقُولُوا راعِنا وَقُولوُا انْظُرْنا»؛ «ای کسانی که ایمان آوردهاید، «راعنا» نگویید بلکه «انظرنا» بگویید.» یعنی کلمهای را که دشمن از آن سوء استفاده میکند به کار نبرید.
بعد از اینکه این آیه را تفسیر کردم، گفتم: شما که قمه میزنید هدفتان مقدس است و به عشق امام حسین علیهالسلام این کار را میکنید، ولی تلویزیون کشورهای اروپایی این کار شما را دوازده مرتبه نشان داده و گفته است که شیعهها دچار مرض خودآزاری هستند. دشمن از این کار شما چنین سوء استفاده میکند. این کار امروز شما مثل همان «راعنا» گفتن مسلمانان صدر اسلام است که دشمن از آن سوء استفاده میکرد و قرآن کریم با آیه مورد بحث به مسلمانان آن روز و امروز هشدار میدهد که از هر کاری که دشمن از آن سوء استفاده میکند پرهیز کنید. پس چون امروز دشمنان از قمهزنی شما سوء استفاده میکنند، شما دیگر قمه نزنید. گفتند: حالا فهمیدیم و دیگر قمه نمیزنیم.
پس از این جلسه به تهران رفتیم و آن سال در آن شهر جز چند نفر کسی قمه نزد.
خاطرهای از آیت الله العظمی آخوند ملاعلی معصومی همدانی رحمهالله
حجت الاسلام و المسلمین احمد رحمانی همدانی که از منبریهای معروف تهران میباشند تعریف کردند که:
مرحوم آیت الله العظمی آخوند ملا علی معصومی همدانی در ایام فاطمیه مخصوصا در فاطمیه دوم در مدرسه علمیه همدان مجلس داشتند و سه روز هم ادامه پیدا میکرد. در آن مجلس از وُعّاظ محترم خارج از مدرسه که هم منبر میرفتند و هم مشغول تحصیل بودند استفاده میشد. روز آخر، مرحوم حاج شیخ محمود مفتح منبر رفتند و چند فرازی از خطبه حضرت زهرا علیهاالسلام را خواندند. بعد از ایشان این حقیر (احمد رحمانی همدانی) یک قسمت از مقدمه خطبه را ـ که کیفیت آمدن حضرت زهرا علیهاالسلام با زنان خویشاوند به مسجد و دستور حضرت به کشیدن پرده بین خود و جمعیت و نشستن آن سیده عالمیان پشت پرده و گریه کردنش و گریه کردن مردم را بیان کرده است ـ با صدای بلند خواندم. بدون اینکه خطبه را ترجمه کنم، صدای ضجّه و گریه در مجلس بلند شد.
آن روز آیت الله آخوند و علماء عظام در مجلس گریه کردند و مجلس پایان یافت. مرحوم آیت الله آخوند به کتابخانه مدرسه تشریف بردند و ما هم به دنبال ایشان رفتیم. در میان کتابخانه خیلی از این بی بضاعت تقدیر کرد. اوائل منبر رفتنم بود، معظم له فرمودند: شما میخواهید منبری بشوید؟
عرض کردم: شبهای پنج شنبه دوستان دور هم جمع میشوند و منبر میروند.
حضرت آیت الله فرمودند: اگر خواستی منبری بشوی دو چیز را فراموش نکن:
اول: به همان قصد و نیتی که دو رکعت نماز میخوانی، به همان نیت منبر برو.
دوم: بدان مردمی که در پای منبر تو نشستهاند، شریفترین عضوشان که مغز است در اختیار تو قرار دادهاند. ببین چه به مغز مردم میریزی.
______________________________
1 ـ بقره / 104.
________________________________________
و بعد توضیح دادم که: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنوُا»یعنی: ای مؤمنین. «لا تَقُولُوا راعِنا وَقُولوُا انْظُرْنا» یعنی: راعنا نگویید بلکه انظرنا بگویید. راعنا نگویید یعنی چه؟ این قصهای دارد و قصهاش این است که: پیغمبر اکرم صلیاللهعلیهوآله در حال سخنرانی بود، یک نفر از پای سخنرانی گفت: راعِنا، یعنی مراعات ما را هم بکن. یعنی آرامتر صحبت کن یا به این طرف و آن طرف نگاه کن.
این کلمه راعِنا مثل کوکو است که هم میشود آن را با سیب زمینی درست کرد و هم با سبزی، «راعِنا» را هم میشود از ریشه «رَعَیَ» گرفت و هم از ریشه «رَعَنَ». اگر از «رَعَیَ» گرفته شود به معنای «مراعات ما را بکن» است، ولی اگر از ریشه «رَعَنَ» گرفته شود، رعونت به معنای خر کردن است و «راعِنا» یعنی «خرمان کن.»
وقتی که مسلمانان میگفتند «راعنا» هدفشان مقدس بود و معنای «مراعاتمان کن» را اراده میکردند، ولی یهودیها از این کلمه استفاده کرده و گفتند: مسلمانها به پیغمبرشان میگویند خرمان کن. در اینجا آیه نازل شد که: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنوُا لا تَقُولُوا راعِنا وَقُولوُا انْظُرْنا»؛ «ای کسانی که ایمان آوردهاید، «راعنا» نگویید بلکه «انظرنا» بگویید.» یعنی کلمهای را که دشمن از آن سوء استفاده میکند به کار نبرید.
بعد از اینکه این آیه را تفسیر کردم، گفتم: شما که قمه میزنید هدفتان مقدس است و به عشق امام حسین علیهالسلام این کار را میکنید، ولی تلویزیون کشورهای اروپایی این کار شما را دوازده مرتبه نشان داده و گفته است که شیعهها دچار مرض خودآزاری هستند. دشمن از این کار شما چنین سوء استفاده میکند. این کار امروز شما مثل همان «راعنا» گفتن مسلمانان صدر اسلام است که دشمن از آن سوء استفاده میکرد و قرآن کریم با آیه مورد بحث به مسلمانان آن روز و امروز هشدار میدهد که از هر کاری که دشمن از آن سوء استفاده میکند پرهیز کنید. پس چون امروز دشمنان از قمهزنی شما سوء استفاده میکنند، شما دیگر قمه نزنید. گفتند: حالا فهمیدیم و دیگر قمه نمیزنیم.
پس از این جلسه به تهران رفتیم و آن سال در آن شهر جز چند نفر کسی قمه نزد.
خاطرهای از آیت الله العظمی آخوند ملاعلی معصومی همدانی رحمهالله
حجت الاسلام و المسلمین احمد رحمانی همدانی که از منبریهای معروف تهران میباشند تعریف کردند که:
مرحوم آیت الله العظمی آخوند ملا علی معصومی همدانی در ایام فاطمیه مخصوصا در فاطمیه دوم در مدرسه علمیه همدان مجلس داشتند و سه روز هم ادامه پیدا میکرد. در آن مجلس از وُعّاظ محترم خارج از مدرسه که هم منبر میرفتند و هم مشغول تحصیل بودند استفاده میشد. روز آخر، مرحوم حاج شیخ محمود مفتح منبر رفتند و چند فرازی از خطبه حضرت زهرا علیهاالسلام را خواندند. بعد از ایشان این حقیر (احمد رحمانی همدانی) یک قسمت از مقدمه خطبه را ـ که کیفیت آمدن حضرت زهرا علیهاالسلام با زنان خویشاوند به مسجد و دستور حضرت به کشیدن پرده بین خود و جمعیت و نشستن آن سیده عالمیان پشت پرده و گریه کردنش و گریه کردن مردم را بیان کرده است ـ با صدای بلند خواندم. بدون اینکه خطبه را ترجمه کنم، صدای ضجّه و گریه در مجلس بلند شد.
آن روز آیت الله آخوند و علماء عظام در مجلس گریه کردند و مجلس پایان یافت. مرحوم آیت الله آخوند به کتابخانه مدرسه تشریف بردند و ما هم به دنبال ایشان رفتیم. در میان کتابخانه خیلی از این بی بضاعت تقدیر کرد. اوائل منبر رفتنم بود، معظم له فرمودند: شما میخواهید منبری بشوید؟
عرض کردم: شبهای پنج شنبه دوستان دور هم جمع میشوند و منبر میروند.
حضرت آیت الله فرمودند: اگر خواستی منبری بشوی دو چیز را فراموش نکن:
اول: به همان قصد و نیتی که دو رکعت نماز میخوانی، به همان نیت منبر برو.
دوم: بدان مردمی که در پای منبر تو نشستهاند، شریفترین عضوشان که مغز است در اختیار تو قرار دادهاند. ببین چه به مغز مردم میریزی.