نگرشی بر زندگی و آثار حکیم امیر ابوالقاسم فندرسکی
آرشیو
چکیده
متن
هر که فانی شد به او یابد حیات جاودان
ور بخورد افتاد کارش بیشک از مو تاستی
(میر فندرسکی)
تاریخ مکتوب بشر به حدود هفت هزار سال میرسد و در طی این تاریخ محدودههای جغرافیایی معینی از کره زمین خاستگاه دانش بوده است و گهگاه از یک حوزه جغرافیایی به حوزه دیگر منتقل میشده است.مجموعه این تحولات و نقل و انتقالات را در زندگی اجتماعی انسانها به پنج دوره تقسیم نمودهاند.دوره آغازین آن را از 45 قرن قبل از هجرت تا 10 قرن پس از هجرت دانستهاند.مرکز ثقل علوم، عمدتا مناطق مختلف آسیا و شمال آفریقا و بخشی از ناحیه شرقی اروپای فعلی بوده و پس از آن به اروپا و غرب منتقل شده است.در قرن بیستم این مرکزیت، از اروپا نیز رخت بربسته است.باید توجه داشت که سخن فوق به این معنا نیست که در سایر محدودههای جغرافیایی دانشمندانی وجود نداشتهاند.بلکه مرکزیت ثقل علوم، مراکز نامبرده بوده است.
در حوزه اسلام نیز در هر عصر و زمان بر اثر برخی از عوامل، بعضی از حوزههای علمی رشد و رونق خاصی مییافتند و مرکزیت از یک منطقه به منطقه دیگر منتقل میشد.در این حوزهها، چهرههایی که مظهر علوم الهی و عقلی و تجربی بودهاند، تربیت یافته و رشد نمودند.این چهرهها، مصداق روشنی بودهاند برای آنچه که امروزه ما از آن به«وحدت حوزه و دانشگاه»یاد میکنیم.
حوزه علمیه اصفهان که یکی از این مراکز علمی است، در زمان حاکمیت سلسله صفویه رشد و بالندگی ویژهای داشت و انسانهای تشنه معرفت و شیفتگان دانش را از نقاط دوردست کشورهای اسلامی به سوی خود جذب کرد.
یکی از استوانههای علمی آن حوزه که در تربیت عناصر مفید و مؤثر نقش بسزایی داشته، حکیم امیر ابو القاسم موسوی حسنی فندرسکی است که معاصر میرداماد و صدر المتألهین شیرازی (ملاصدرا)بوده است.
ما در این نوشتار به طور خلاصه و گذرا به شرح حال و معرفی آثار وی میپردازیم.رساله حرکت و قصیده معروف(یائیه)وی را نیز بررسی خواهیم کرد و نشان خواهیم داد که جایی برای برداشتهای افلاطونی از قصیده نامبرده وجود ندارد، زیرا میرفندرسکی به صراحت آنها را نفی نموده است.
الف:میرفندرسکی کیست؟
حکیم امیر ابو القاسم استرآبادی فندرسکی (1) متوفای(1050)قمری از حکمای دوران صفویه است که به«میر فندرسکی»شهرت دارد.وی از اکابر حکما و عرفای امامیه است که در حکمت طبیعی و الهی و ریاضی و همه علوم عقلی تبحّر تمام داشته و در علوم زمان خود وحید عصر بوده است. (2)
دهخدا وی را اینگونه میستاید:
«فندرسکی از حکما و عرفای عصر شاه عباس کبیر صفوی است و کنیت او نام اوست جامع معقول و منقول و فروع و اصول بود و با وجود فضل و کمال اغلب اوقات مجالس و مؤانس فقرا و اهل حال بود و از معاشرت صاحبان جاه و جلال احتراز میفرمود، و بیشتر لباس فرومایه و پشمینه میپوشید و همه گونه مردم با وی معاشرت و مصاحبت داشتند....» (3)
در«الکنی و الالقاب»و همچنین در کتاب «فلاسفه شیعه»وی را اینگونه معرفی کردهاند که: مردی حکیم، فاضل، فیلسوف و در علوم عقلی و ریاضی ماهر بوده است و بیشتر در فلسفه و هندسه و علوم ریاضی شهرت دارد.از این رو در مورد وی حکایت کردهاند که روزی در محضر او در یک مسئله هندسی از برهانی که فیلسوف طوسی اقامه کرده بود، سخنی به میان آمد.میر فندرسکی بدون درنگ برهانی مطرح کرد و سؤال کرد:آیا مقصود محقق طوسی این برهان است؟گفتند: خیر.پس از آن نیز چند برهان دیگر بر آن مسئله ریاضی اقامه کرد که همگی گویای تیزبینی و ذهن ریاضی وی بود. (4)
ورود به حوزه اصفهان
حکیم میرفندرسکی در سال 1038 به هنگام سلطنت شاه صفی وارد اصفهان شد استاد فرزانه آقای سید جلال الدین آشتیانی در مقدمه بر «تحفة المراد»(شرح قصیده یائیه میرفندرسکی) مینویسند:ورود میرفندرسکی به اصفهان در زمان شاه اسماعیل اول در سال 1038 بوده است. (5) به نظر میرسد که در مورد پادشاه معاصر میرفندرسکی در زمان ورود به اصفهان اشتباه رخ داده است.زیرا شاه اسماعیل بین سالهای(907 تا 930)حکومت داشته است و اگر وفات میرفندرسکی در سال(1050)باشد که تمامی صاحبان تراجم ذکر کردهاند، با توجه به اینکه وی به هنگام درگذشت هشتاد سال داشته قهرا تاریخ تولد او سال(970)یعنی در زمان سلطنت شاه طهماسب و 40 سال پس از مرگ شاه اسماعیل خواهد بود.در زمان ورود میرفندرسکی به اصفهان(1038)شاه صفی سلطنت میکرد.
سفر به هندوستان
میرفندرسکی سفری نیز به هندوستان داشت و شرحی بر کتاب«المهاره»از کتب حکمای هند نوشت.دهخدا در مورد سفر وی به هندوستان میگوید:
«میر مدتی به هندوستان رفت و در آن بلاد به اندک چیزی روزگار میگذرانید در هر شهری همینکه او را میشناختند راه بلد دیگر میگرفت.... (6)
وفات حکیم
سرانجام وی در حدود هشتاد سالگی در اصفهان وفات نمود و در تکیهای که به نام تکیه میر مشهور است در اول قبرستان تخت فولاد قرار دارد مدفون گردید. (7)
استادان و شاگردان میرفندرسکی
وی از شاگردان علامه چلبی بیک تبریزی بود و نقل شده که شفای شیخ الرئیس بو علی سینا را از محضر فیلسوف مدقّق، مرحوم میرداماد صاحب قبسات فرا گرفت. (8)
شاگردانی که از محضر حکیم فندرسکی بهره گرفتهاند، از چهرههای برجسته و دارای شهرتاند. همانند:
1-آقا حسین خوانساری که صاحب تألیفات و حواشی متعدد در فقه و فلسفه است وی منقول را در نزد علامه محمدتقی مجلسی فرا گرفت. (9)
2-محقق سبزواری صاحب ذخیره.
3-شیخ رجبعلی تبریزی. (10)
تألیفات و آثار علمی میرفندرسکی
تألیفات وی در زمینههای مختلف فلسفی و عرفانی و علم کیمیا میباشد که عبارتند از:
1-تاریخ الصفویه 2-تحقیق المزله.دکتر معین این دو کتاب را از آثار میرفندرسکی برشمرده، ولی در کتب تراجم از آنها نامی به میان نیامده است. (11)
3-شرح کتاب«المهاره»از کتب حکمای هند که معروف به«شرح جوک»است شیخ آقا بزرگ تهرانی این کتاب را با عنوان«کشف اللغات جوک با شست»آورده است و میگوید:«این کتاب مشتمل بر توضیح 460 لغت هندی است.آغاز کتاب اینگونه است:«باب الالف:آتمان:هستی مطلق و اصل آفرینش و آنچه همه را آفریده...»و نسخهای از آن را با شماره 4757 در کتابخانه مجلس دیدهام که با خط حسن ابن اسکندر طبیب بنابی نوشته شده است.» (12)
در جایی دیگر از«الذریعه»با عنوان:«لغات جوک با شست»از این کتاب اسم برده است. (13)
در جلد 17 الذریعه نیز با عنوان«فرهنگ جوک»از آن نام برده است. (14)
4-«رساله صناعیه»در تحقیق حقیقت علوم و صنایع و سودمندی آنها است.
صاحب الذریعه، درباره این اثر میگوید:«کتاب «صناعیه»از سید امیر ابو القاسم فندرسکی است که از معاصران میرداماد و در سال(1050)در گذشته است.این کتاب فارسی است و در مورد آموزش و یادگیری صنایع و تعریف هر صنعت و سودمندی آن و تفاوت آن و ترغیب به آن و دوری جستن از صنایعی که کمتر سودمنداند، تدوین شده است، و نسخههایی از آن در کتابخانههای آستان قدس، ملک و خوانساری موجود است.آغاز کتاب این است:
«الحمدالله و بحول الله و قوته...»
و آن را«حقایق الصنایع»نامگذاری کرده است که در سال 1267 همراه با اخلاق ناصری در بمبئی به چاپ رسیده است.» (15)
5-مقولة الحرکة و التحقیق فیها، این اثر در«الذریعه»با عنوان«مقالة الحرکة» مطرح شده است.شیخ آقا بزرگ میگوید:«این اثر از سید امیر ابی القاسم است که به میرفندرسکی شهرت یافته است.وی فرزند میرزا بیک و او فرزند صدر الدین موسوی استرآبادی است آغاز رساله اینگونه است«الحمدلله رب العالمین...فانّی ارید فی مقالتی هذا ان ابیّن امر الحرکة و صورتها...»این رساله دارای پنج فصل است و در کتابخانه شوشتری از موقوفات نجفآباد موجود است.» (16)
6-«تخمیریه»کتابی است در مورد کیمیاگری که نسخه خطی آن در کتابخانه مرحوم آیة اللّه نجفی مرعشی موجود است.آقا بزرگ تهرانی این کتاب را با عنوان«الکیمیا»آورده است و میگوید: «نسخهای از آن را دیدهام که از خط خود میرفندرسکی نسخه برداری شده است که همراه با «هادی المضلین»و...است، و دو رساله با همین عنوان و انتساب نزد علیاصغر مهدوی در تهران هست که در ضمن«مجموعه کیمیاویه»شماره 280 قرار دارد.» (17)
7-«اشعار و سرودهها»، میرفندرسکی بیشتر به عنوان یک فیلسوف شهرت دارد.ولی گاه به سرودن اشعار عرفانی نیز میپرداخته است که معروفتر از همه، قصیده شیوایی است مشتمل بر «41»بیت با مطلع زیر:
«چرخ با این اختران نغز و خوش و زیباستی
صورتی در زیر دارد آنچه در بالاستی» (18)
دهخدا در مورد سرودههای وی از این قصیده نام میبرد و علاوه بر آن میگوید:
«و نیز او راست:
ندانم کز کجا آمد شد خلق است میدانم
که هر دم از سرای این جهان این رفت و آن آمد
و هم از اوست:
کافر شدهام بدست پیغمبر عشق
جنت چه کنم جان من و آذر عشق
شرمنده عشق روزگارم که شدم
درد دل روزگار و درد سر عشق.» (19)
نگاهی به برخی از آثار میرفندرسکی
1-رساله صناعیه
این رساله پیرامون صناعت و منفعت آن و تفاوت صنایع و تحریض مردم بر آموختن صنایع و دوری جستن از صنایع ناسودمند و بیان اینکه موضوع برخی از صنایع، غایت صنایع دیگر میشود.او صنایع را به چند گونه تقسیم میکند، بعضی ضروری و سودمنداند و بعضی سودمند ولی غیر ضروریاند، و نوعی دیگر ذاتا خیر و بعضی دیگر بالعرض خیرند.
نکوهش تن آسایان و قلندروشان
در یک مورد از این رساله به هنگام بیان ضرورت تلاش همه انسانها که هر یک در جامعه انسانی به سان عضوی از آن به شمار میروند، چند گروه را همانند اعضا، فاسد میشمارد که باید برای قطع این اعضای فاسد کوشید.یکی از آن گروهها را قلندروشان میشمارد و میگوید:
«قلندران و عالم گردان و تن آسایان که هیچ کار نکنند و بیقدرت و عزت، در برخی از شرایع قتل ایشان واجب باشد.» (20)
گروههای دیگری که هر یک به نحوی از فعالیت و تلاش در نظام اجتماعی به دورند و باید در اصلاح آنان کوشید و به گونهای کیفر داد.از این جهت به توجیه پاداش و کیفر در شریعت و دین میپردازد و انسان گنهکار را خارج از نظام عقلی الهی میداند که باید خداوند، وی را با کیفر نمودن به نظام الهی درآورد:
«حکیمان و دانایان ثواب و عقاب را از این جا و بدین جهت واجب شمرند که سخط ایزد تعالی و رضای او در حقیقت نه انتقام است و نه مکافات که از اینها مستغنی و مبراست؛بلکه عدل است و تقویم چنانکه افلاطون گوید:«خلق اللّه العالم و رتب العالم ترتیبا عقلیّا فمن خالف مارتبه فقد عانده و من عانده فقد استحق التقویم و التقویم هو العقوبه» (21) خداوند جهان را بیافرید و چینش و نظام عقلی به آن داد و آنکش که بر خلاف این نظام عقلی الهی گام نهد، با خداوند به دشمنی برخاسته است، و کسی که با خداوند دشمنی ورزد، شایسته است که جراحی و اصلاح گردد و اصلاح او همان کیفر است.
سپس در مورد ضرورت تلاش همه افراد جامعه و دوری از مسائل خرافی همچون بخت و شانس میگوید«پس واجب است بر کافّه[همگی] که هر کس به قدر استعداد در صناعتی کوشد که نظام کل و نوع و شخص در آن است و هر که نه چنین کند، مستحق سخط و عقوبت ایزد تعالی باشد، چنانکه گفتیم.و ابو الفرج هندوی آورده است که حکمای قدیم در مساجد خود در آن زمان که صور و تماثیل در شرایع مستعمل بود، صورت عطارد که صاحب صناعات و اعمال است و صورت بخت و اتفاق که صاحب بطالت و تعطیل است کشیده بودند.بخت به صورت زنی کور بود بر گویی غلطان نشسته و سکان کشتی در دست و عطارد به صورت جوانی بود خوشرو، تیز بین بر سنگ چهار گوشهای که مکعب گویند نشسته....» (22)
مقصود آن است که روی آوردن به شانس و اتفاق، همانند آن است که کسی در دریا بر گوی و توپی نشسته و سکّاندار کشتی باشد و پیوسته بیم آن میرود که سکاندار و مسافران به کام امواج دریا روند و همگی غرق شوند.ولی روی آوردن به تلاش و فعالیت و دوری گزیدن از بخت و شانس، همانند آن است که انسان بر جایگاهی استوار و مطمئن نشسته و تکیه زده است که هیچ هراسی در دل ندارد.
نکته عرفانی
و در یک مورد از رساله مزبور در مقام ترغیب بر آموختن صنایع و مذمت بیهودهگرایان، به یک نکته عرفانی اشاره میکند و میگوید:
«بباید دانست که انسان، عالم صغیر و عالم، انسان کبیر است و این نه جای بیان کردن این سخن است.» (23)
عرفا در هنگام بیان جامعیت انسان میگویند:
انسان دارای خصوصیات و ویژگیهای تمامی عوالم است، از عالم طبیعت گرفته تا عوالم دیگر.از این رو عارف شبستری در گلشنراز میگوید:
«ز هر چه از جهان از زیر و بالاست
مثالش در تن و جان تو پیداست
تن تو چون زمین سر آسمان است
حواست انجم و خورشید جان است
چو کوه است استخوانهایی که سخت است
نباتت موی و اطرافت درخت است
تنت در وقت مردن از ندامت
بلرزد چون زمین روز قیامت
بدین منوال باشد حال عالم
که تو در خویش میبینی در آن دم» (24)
لاهیجی شارح گلشن راز در توضیح سخن عارف شبستری میگوید:
«تن انسان در انفس به مثابه آسمان و طبقهای اوست در آفاق، و حواس از باصره و غیره که آلت ادراکاند در انفس به مثابه کواکباند در آاق، به مناسبت«و بالنجم هم یهتدون، نحل/11»و جان و روح انسانی در انفس به مثابه آفتاب است در آفاق، که چنانچه عالم به نور آفتاب منور است، وجود انسانی به نور خورشید جان منور به انوار حیات و علم و کمال است.و چنانچه هر چه در زمین از معادن و نباتات ظاهر میشود، به واسطه شعاع آفتاب است، هر کمالی که از دبن انسانی ظهور مییابد، به واسطه تابش پرتو خورشید جان و روح انسانی است.» (25)
علت عصمت انبیاء و خطای فیلسوفان
حکیم میرفندرسکی، در بخش دیگر از رساله صناعیه به تفاوتهای انبیاء و فیلسوفان میپردازد و علت خطا و اشتباه فلاسفه و عصمت انبیاء را توضیح میدهد و میگوید:علوم و حقایق برای انبیاء، همانند قضایای اولی و بدیهیاند.چون انبیاء هیچگونه حجابی ندارند و از سرچشمه جوشان وحیانی سیراب گشتهاند، ولی فلاسفه با جان کندنها و تلاشهای فکری به سراغ حقایق میروند:
«فلاسفه در علم و عمل گاهگاه خطا کنند و انبیا در علم و عمل خطا نکنند، و فلاسفه را طریق علم به عمل و فکر باشد و انبیاء را وحی و الهام، که آنچه نظری فلاسفه است ایشان را اوّلی است...که خطا در اولیات نیفتد...و در انبیا قوت عقلی بینهایت است....» (26)
فرقهای دیگری به جز آنچه مطرح شد، برای انبیا و فیلسوفان بیان میکند که برای آگاهی بیشتر میتوان به رساله صناعیه مراجعه نمود.
تأویلگرایی و قشرینگری از دید حکیم فندرسکی
در مورد شخصیت میرفندرسکی و حضور او در جمع دراویش و عارف نمایان، سخنانی گفتهاند. مرحوم دکتر معین میگوید:«با آن همه فضل و کمال و احترام بسیار که نزد سلاطین و تمامی طبقات مردم داشت، از مجالست اکابر اجتناب مینمود و اغلب اوقات خویش را با دراویش و فقرا و ارباب ذوق و حال میگذرانید.» (27)
ولی آنچه قبلا در مورد قلندران از ایشان نقل کردیم و عباراتی که در این بخش از وی نقل میکنیم، همگی گویای آن است که میرفندرسکی یک عارف حقیقی بوده و به دین و شریعت توجه تمام داشته است و در نسبت دادن وی به دراویش و عارف نمایان باید تأمل نمود.
در رساله صناعیه در مورد باطن گرایان میگوید:اینان راه باطل را رفتهاند، همانگونه که ظاهرگرایان نیز راه را اشتباه پیمودهاند، و راه صحیح بین این دو است.از این رو در مورد باطنگرایان که به تأویل روی آوردهاند و از شریعت و احکام الهی سرباز زدهاند و در نتیجه بعثت را بدون فلسفه پنداشتهاند، میگوید:
«باطنیان از امامان شنیدند که الفاظ قرآن و احادیث رسول را معنیی ورای ظاهر است که خاصان فهمند و بدین سخن آنچه در علوم نظری باشد، خواستند چنانکه گفتیم، و ایشان احکام عمل را هم به باطن بردند و از شریعت سرباز زدند و بعثت رسل باطل کردند...و در هر امّت از ایشان بدتر هیچ فرقه نیست.» (28)
از سویی در مورد قشرگرایان و ظاهریان که تمامی کلمات و پیامهای وحیانی را خواستهاند بر ظاهر آن محدود کنند و از این رو در مورد خداوند صفاتی همانند صفات آفریدگان را مطرح ساختهاند، میگوید:
«و ظاهر گرایان گمان کردند که سخن انبیاء در علم و عمل همه بر حقیقت لغت است و مجاز در قران نیست تا خدای را بر صفت خلق وصف کردند تعالی اللّه عنه.و محالها و تناقضها گفتند که این کتاب نه جای بیان آن است و این طایفه بهتر از طایفه اولاند....» (29)
وی این دو گروه را مصداق«مغضوب علیهم و ضالین»میشمارد و میگوید، راه مستقیم بین این دو قرار دارد:
و طایفهیی مقتصدند و میان ظاهر و باطن که صراط مستقیم است رفتند و کلام انبیا را در عقلیات موافق عقل ساختند...و در نقلیات و عملیات، عقل را تابع ایشان ساختند و ایزد سبحانه و تعالی به این طایفه اشاره کرد در فاتحه کتاب خود قوله تعالی«اهدنا الصراط المستقیم صراط الذین انعمت علیهم غیر المغضوب علیهم و لا الضالین»که صراط مستقیم میانه این دو طایفه است که چون به یکی میل کنند به دوزخ افتند و مغضوب علیهم باطنیاناند، و ضالین ظاهریان که هر دو به دوزخاند که از صراط مستقیم گشتهاند.» (30)
این سخن نشانگر آن است که حکیم میرفندرسکی از آنچه در بین متصوفه و عارف نمایان متعارف بوده است که شریعت را رها میکردهاند و همچنین از قشرینگری ظاهر گرایان که فقط به ظواهر شرع میاندیشند و خود را در زندان ظواهر حبس کردهاند، به دور بوده و اهل افراط و تفریط نبوده است.
2-رساله حرکت
این رساله عربی است و دارای پنج فصل به این ترتیب میباشد:
1-فصل نخست، در مورد چگونگی حرکت و وجود و تحقق آن است.
2-دومین فصل، پیرامون اینکه هر متحرکی از دیگری حرکت میپذیرد.
3-فصل سوم:هر متحرکی در آغاز یک محرک ذاتی دارد.
4-چهارمین فصل، به این بحث میپردازد که تمامی حرکتها سرانجام باید به گونهای به یک محرک برگردند.
5-فصل پنجم در مورد حرکت و فعلیتهایی است که در عالم تکوین تحقق میپذیرند.در پایان این فصل که هدف اساسی از نوشتن رساله نیز همان است، میگوید:مثل افلاطونی هیچگونه توجیهی ندارد.»
بعضی به میرفندرسکی نسبت میدهند که وی از طرفداران«مثل افلاطونی»است و دستاویز آنان نیز سه بیت نخستین قصیده معروف وی میباشد که با مطلع زیر آغاز میگردد:
«چرخ با این اختران نغز و خوش و زیباستی صورتی در زیر دارد آنچه در بالاستی»
پیش از آنکه به نظر این حکیم در مورد مثل بپردازیم، نخست نظری کوتاه به تاریخچه«مثل افلاطونی»میاندازیم.
تاریخچه مثل افلاطونی
یکی از بحثهایی که از دیرباز در فلسفه مطرح شده و مورد توجه فلاسفه قرار گرفته است، بحث «مثل افلاطونی»است.افلاطون یونانی نخستین کسی بود که مثال و به اصطلاح انگلیسی و یونانی «Idea»را مطرح ساخت.پیش از وی«هراکلیتوس» معتقد بود که همه چیز در جهان متغیر است و در عالم هیچ چیز ثابت نیست.کراتیلوس نیز معتقد بود که حتی حروف و مفاهیم نیز متغیرند.اما افلاطون، این آراء را باطل دانست و بر خلاف اینها، معتقد به حقایق ثابت و دائمی در عالم شد.در بحث معرفت شناسی(Epistemology)نیز معرفت حقیقی را شناخت همان مثل و ایدهها میداند. (31)
جایگاهی که افلاطون برای«مثل»ترسیم مینمود، نقش و تأثیر آنها در عالم طبیعت بود. یعنی فعلیت و تحول در این عالم، مرتبط با عالم مثال است و«مثل»نیز در حوزه تدبیر الهی قرار دارند.البته برخی گفتهاند که افلاطون«مثل»را خدا میداند و از این رو تعبیر«خدایان یونانیان»را در مورد آنها به کار بردهاند؛ولی آنچه که افلاطون مطرح کرده است، نقش تربیتی«مثل»نسبت به عالم تکوین است و عنوان«رب»را که در مورد «مثل»به کار برده است، با این عنایت و غرض است و نمیخواهد آنها را وجودهای مستقل و واجب بشمارد.
از این رو فارابی در«جمع بین الرأیین» میگوید:افلاطون برای موجودات عالم طبیعت، صورتهای مجردی را در عالم اله مطرح کرده است که آنها ثابتاند و فنا و نابودی در آنها راه ندارد و آنها را«مثل الهیه»نامیده است.» (32)
پس از افلاطون حکمای اشراق عموما نظریه «مثل»را پذیرفته و حکمای مشّاء با آن مخالفت ورزیدهاند.شیخ اشراق در بخشهای مختلف کتاب مهم خود«حکمة الاشراق»به اثبات«مثل افلاطونی»پرداخته است.در بخشی از این کتاب تحت عنوان«حکومة فی المثل الافلاطونیه»سخت به حکمای مشاء حمله کرده و سخنان آنها را در نفی مثل مردود دانسته است. (33)
و در جایی دیگر از کتاب نامبرده، به پاسخ برخی از اشکالات حکمای مشّاء پرداخته و از «مثل»جانبداری نموده است. (34) در موردی دیگر، بر آنان خرده گرفته، میگوید:«شما نیز به گونهای به «مثال افلاطونی»اعتراف کردهاید.» (35)
در کتاب تلویحات نیز میگوید:«مثل افلاطونی»دارای ثبات و مجرد از مادهاند و یکی از برهانها در مورد مثل، قاعده امکان اشرف است. (36)
مولوی نیز به«مثل افلاطونی»اشاره میکند و میگوید:
«قرنها بر قرنها رفت ای همام
وان معانی برقرار و بر دوام
شد مبدل آب این جو چند بار
عکس ماه و عکس اختر برقرار» (37)
آیا میرفندرسکی طرفدار مثل افلاطونی است؟
علامه شهید مطهری(ره)در کلیات فلسفه، میرفندرسکی را از طرفداران نظریه«مثل افلاطونی»میداند و میگوید:
«یکی دیگر از طرفداران نظریه مثل در دورههای اسلامی میرفندرسکی از حکمای دوره صفویه است.قصیده معروفی به فارسی دارد و نظر خویش را در مورد مثل در آن قصیده بیان کرده است مطلع قصیده این است:
«چرخ با این اختران نغز و خوش و زیباستی
صورتی در زیر دارد آنچه در بالاستی» (38)
در جایی دیگر نیز، علامه شهید مطهری(ره) همین مطلب را آورده است و میگوید:
«در میان مسلمین اشراقیین به مثل افلاطونیه معتقد بودند.میرفندرسکی در قصیده معروف خود اشاره به این مطلب میکند آنجا که میگوید:
«چرخ با این اختران نغز و خوش و زیباستی....» (39)
ولی هنگام مراجعه به رساله حرکت حکیم میرفندرسکی، به خلاف سخن شهید مطهری(ره) برمیخوریم و قصیده مورد نظر ایشان هم صراحت در پذیرش مثل ندارد.ما در ادامه بحث به این قصیده نیز خواهیم پرداخت، اما پیش از آن به نظر میرفندرسکی در رساله حرکت میپردازیم.
وی در آغاز رساله حرکت، هدف از تدوین آن را بیان میکند و میگوید:
«فانی ارید فی مقالتی هذا ان ابین امر الحرکة و صورتها و ان کلّ متحرک یتحرک بوجه من الوجوه و ان المثل المنسوبه الی افلاطون فضل لا یحتاج الیها فی المتکونات.» (40)
هدف من از نگارش این رساله، آن است که حرکت و صورت آن را و اینکه هر متحرکی به گونهای دارای حرکت است بیان کنم، و میخواهم بگویم که نیازی به«مثل افلاطونی»در عالم تکوین نداریم.» *
در فصل پنجم این رساله(فصل آخر)اینگونه سخن آغاز میکند:
ان افلاطون رای الماده بالقوه...فظن انه یجب لکل واحد من تلکل الصور محرک لا یتحرک...و لانه ان کان یجوز ان یصدر من محرک واحد صور کثیره قبل الماده...فاذن القول بالمثل الافلاطونیه فضل لا یحتاج الیها الموجودات.» (41)
«فصل پنجم در بینیازی موجودات عالم طبیعت از مثل افلاطونی است.»
«افلاطون ماده را دارای توان و استعدادهای گوناگون میداند که میتواند فعلیتهای متنوعی را بپذیرد، و عامل این فعلیتها را در جایگاهی برتر از ماده میداند و هر گونه فعلیت و صورت(انسان، حیوان و...)را در این جهان به محرکی برمیگرداند که آن محرک ثابت است و حقیقت این صورتها را به گونهای برتر داراست.»
میرفندرسکی میگوید اگر این معنا را بپذیریم که قبل از ماده میتوان فعلیتها را به یک محرک برگرداند، بنابر این در فعلیتهای گوناگونی که در ماده تحقق میپذیرد نیز، نیازی به مثل نداریم.
استاد فرهمند، آقای سید جلال الدین آشتیانی در نقد سخن حکیم میرفندرسکی میگوید:
«همانگونه که ما کرارا در آثار خود متذکر شدهایم و در این منتخبات نیز بیان نمودهایم، میرفندرسکی در فلسفه تابع مشاء است.نفی او مثل نوریه را نیز ناشی از پیروی او از سبک مشائین میباشد.این مناقشه بر قول افلاطون وارد نمیباشد و دلیل قائلان به مثل نوری منحصر به این یک دلیل نمیباشد....» (42)
با توجه به آنچه که گذشت به نظر میرسد که علامه شهید مطهری(ره)رساله حرکت میرفندرسکی را ندیده باشند و نسبت دادن مثل (*)مکونات، اصطلاحی فلسفی است و در مورد موجوداتی به کار میرود که ماده و زمان دارند.ولی در اصطلاح عرفا به همه موجودات امکانی اطلاق میشود. افلاطونی به میرفندرسکی از رهگذر همان قصیده باشد.اما همانگونه که قبلا گفتیم در این قصیده به صراحت از مثل افلاطونی سخن به میان نیامده است.از این رو همه شارحان این قصیده در تفسیر آن، وحدت نظر ندارند.برخی از شارحان قصیده، مانند:حکیم عباس شریف دارابی شیرازی(1300 -1225)که از شاگردان حکیم حاج ملا هادی سبزواری است، از سه بیت آغازین این قصیده، نظریه مثل افلاطونی را برداشت کرده است. (43)
اما شارح دیگر این قصیده، حکیم ملا محمد صالح ابن سعید خلخالی(1175-1095) است که 45 سال پس از وفات میر فندرسکی متولد شده و از شاگردان حکیم جلوه است و بر خلاف نظر دارابی معتقد است که:مقصود میرفندرسکی از واژه«زیرین»که در مصرع دوم شعر اول به کار رفته است، «نفس»است و مقصود وی از«آنچه در بالاستی»جسم است و به لحاظ اینکه نفس مخفی است، از آن تعبیر به«زیر»کرده است.سپس میگوید:«چون رسیدن به باطن این حقایق بدون ریاضت و مجاهده شرعی ممکن نیست تا اینکه از مرتبه حواس و وهم نگذرد و عقل محض نگردد و به مرتبه عقل حقیقی نرسد، به نظر عقل حقایق اشیاء را کما هی که به وضع الهی موجود است نبیند، به حقیقت این سخنان نمیرسد.» (44)
سومین شرح بر این قصیده شرح حکیم محسن ابن محمد گیلانی(تاریخ ولادت و وفات نامعلوم)است.وی از شاگردان حکیم خلخالی است و بر خلاف نظر استاد خویش، از این قصیده میرفندرسکی«مثل افلاطونی»را استفاده کرده است و میگوید:
«چون دانسته شد که هر چه در عالم اجسام علویه و سفلیه است او را رب النوعی در عالم مجردات است....) (45) و در توضیح بیت سوم:
«در نیابد این سخن را هیچ فهم ظاهری
گر ابو نصرستی و گر بو علی سیناستی»
میگوید:
«زیرا که مدعیان وجود مثل افلاطونی، در اثبات او مستنداند به کشف و عیان نه به دلیل و برهان» (46)
با توجه به آنچه گذشت به صورت قطعی نمیتوان گفت میرفندرسکی در این قصیده نظر به مثل افلاطونی دارد؛گرچه احتمال آن را نمیتوان نفی کرد، ولی این احتمال در مقابل بیان روشن میرفندرسکی در رساله حرکت ارزش ندارد. احتمال میرود که شارحان قصیده(دارابی و گیلانی)، همانند برخی دیگر از اعاظم، رساله حرکت میرفندرسکی را ندیده باشند و این احتمال بعید نیست.
ممکن است منظور میرفندرسکی«حقیقت و رقیقت»باشد که در تعابیر عرفانی مطرح است.زیرا که در دیدگاه عرفانی، عالم همه رقیقه یک حقیقت است که:«هو الاول و الآخر و الظاهر و الباطن» (47)
در پایان لازم به یادآوری است که باید این قصیده ارزشمند را مغتنم شمرد.زیرا بسیاری از مطالب عرفانی و معارف الهی را به ویژه در حوزه عرفان عملی دربردارد و ره توشهایی است برای سالک.سرچشمه این حقایق نیز پیامهای وحیانی پیامبر(ص)و امامان(ع)است.
یادداشتها
(1)-«فندرسک»دهستانی است از بخش رامیان گرگان که در شمال و مغرب را میان قرار دارد.فرهنگ معین، اعلام، ج 6، فندرسک.
(2)-فرهنگ معین، اعلام، ج 6، فندرسکی.
(3)-دهخدا لغتنامه، واژه ابو القاسم، ص 764.
(4)-محدث قمی، الکنی و الالقاب، ج 3، ص 28، نشر بیدار.نعمه، عبداللّه، فلاسفه شیعه، صص 507-506 چاپ اول سال 1367.
(5)-مقدمه تحفه المراد، چاپ 1372، انتشارات الزهراء.
(6)-دهخدا، لغتنامه، واژه ابو القاسم.
(7)-فرهنگ معین، اعلام، ج 6، فندرسکی.
(8)-مقدمه تحفة المراد، چاپ 1372.
(9)-فلاسفه شیعه، ص 272.
(10)-جلال آشتیانی، منتخباتی از آثار حکمای الهی ایران از میرداماد و میرفندرسکی تا عصر حاضر، شرح حال میرفندرسکی.
(11)-فرهنگ معین، ج 6، اعلام، فندرسکی.
(12)-الذریعه، ج 18، ص 57.
(13)-همان مأخذ، ص 328.
(14)-همان مأخذ، ج 17، ص 197.
(15)-الذریعه، ج 15، ص 89.و فهرست نسخههای خطی کتابخانه آیة اللّه نجفی مرعشی، ج 3، ص 162.
(16)-همان مأخذ، ج 6، ص 395؛و فهرست نسخههای خطی کتابخانه آیة اللّه نجفی مرعشی، ج 2، ص 203.
(17)-الذریعه، ج 18، ص 196؛و فهرست نسخههای خطی کتابخانه مرعشی، ج 2، ص 203.
(18)-الذریعه، ج 16، ص 133.فرهنگ معین، ج 6، اعلام، فندرسکی.
(19)-دهخدا، واژه ابو القاسم.
(20)-منتخباتی از آثار حکمای الهی ایران، ص 64.
(21)-همان مأخذ، ص 65.
(22)-همان مأخذ، ص 56.
(23)-همان مأخذ، ص 63.
(24)-شبستری، گلشن راز، ضمیمه شرح لاهیجی، ص 507- 506.
(25)-لاهیجی، شرح گلشنراز، چاپ چهارم.1368.
(26)-منتخباتی از آثار حکمای الهی ایران، صص 74-73.
(27)-فرهنگ معین، اعلام، ج 6، فندرسکی.
(28)-منتخباتی از آثار حکمای الهی ایران، ص 76.
(29)و(30)-منتخباتی از آثار حکمای الهی ایران، صص 77-76.
(31)-افلاطون، جمهوری، ترجمه فؤاد روحانی، ص 517، انتشارات علمی و فرهنگی.
(32)-المعجم الفلسفی، دکتر جمیل صلیبا.
(33)-شیخ اشراق، مجموعه آثار شیخ اشراق، ج 2، ص 92.
(34)-همان مأخذ، صص 160-159.
(35)-همان مأخذ، ص 176.
(36)-شیخ اشراق، مجموعه آثار، ج 1، کتاب تلویحات، ص 68.
(37)-مولوی، مثنوی معنوی، دفتر ششم.
(38)-مجموعه آثار شهید مطهری، ج 5 بخش کلیات فلسفه، ص 145.
(39)-همان مأخذ، ج 6، ص 78.
(40)-منتخباتی از آثار حکمای الهی ایران از میراداماد تا عصر حاضر، ص 88، سطر 5.
(41)-منتخباتی از آثار حکمای الهی ایران، صص 87-86.
(42)-همان مأخذ، ص 87.
(43)-تحفه المراد، صص 54-37، انتشارات الزهراء.
(44)-همان مأخذ، صص 188-181.
(45)-همان مأخذ، ص 255.
(46)-همان مأخذ، ص 258.
(47)-سوره حدید، آیه 3.