ابراهیم (ع) (مقاله پژوهشی حوزه)
درجه علمی: علمی-پژوهشی (حوزوی)
حوزه های تخصصی:
دریافت مقاله
آرشیو
چکیده
متن
ابراهیم خلیل از پیامبران اولوالعزم، دارای شریعت و کتاب آسمانی به نام «صحف» مورد احترام همه پیروان توحیدی.
واژه اَبرام یا ابراهیم عبری است که بعداً به ابرام موسوم شد به معنای پدر جماعت بسیار(1) در متون اسلامی تنها به ابراهیم تعبیر شده و یکی از سورههای قرآن به نام اوست.
پدر ابراهیم تاروخ نام دارد که با نُه واسطه به حضرت نوحعلیه السلام میرسد(2)نام مادر ابراهیم «نونا» است که از نوادگان سام میباشد (3)بعضی گفتهاند که نام وی «امیلة» است.(4)
برخی با توجه به ظاهر آیات «آذر» بت پرست را پدر واقعی ابراهیم دانستهاند(5) در حالی که برخی دیگر معتقداند که پدر ابراهیم «تاروخ» است، وی میگوید که نسب شناسان بر این مطلب اجماع دارند(6) آنان برای اثبات این ادعا دلایل ذیل
_______________________________
1. قاموس کتاب مقدس 4.
2. تاریخنامه طبری1/1.
3. المنتظم1/258.
4. البدایة والنهایة1/140.
5. تفسیر کبیر7/42.
6. مجمع البحرین1/69.
_______________________________
را ذکر نمودهاند:
1. در برخی از روایات (1) و عهد قدیم(2) نام پدر ابراهیم تاروخ است نه «آذر».
2. صرف استعمال کلمه «أب» بر «آزر» در قرآن دلیل نمیگردد که وی پدر واقعی ابراهیم باشد. زیرا عرب عنوان «أب» را بر عمو نیز اطلاق میکرده، چنان که در قرآن اسماعیل که عموی یعقوب میباشد(3) پدر یعقوب نامیده شده است.(4)
3. اجداد پیامبر اسلامصلی الله علیه و آله و سلم طبق شواهدی از قرآن(5) و روایات(6) همه موحد و موءمن بودهاند، از آنجا که پدر ابراهیم در سلسله نسب رسول اکرمصلی الله علیه و آله و سلم قرار دارد، نمیتواند مشرک باشد(7) در حالی که «آزر» مشرک بوده است.(8)
4. طبق نص قرآن حضرت ابراهیم در آخر عمرش برای پدر و مادرش از خداوند طلب مغفرت میکند (9) در حالی که خداوند در قرآن صریحاً پیامبران و موءمنین را از این که برای بستگان مشرک شان طلب آمرزش نماید، منع نموده است (10)بنابراین حضرت ابراهیمعلیه السلام نمیتواند برای پدر مشرک طلب آمرزش کند، در نتیجه «آزر» پدر واقعی و حقیقی ابراهیم نیست(11) بلکه عموی او و منجم نمرود بوده است.(12)
حضرت ابراهیمعلیه السلام در اوّل ذی الحجه(13) در حدود 1996سال قبل از میلاد مسیح(14) در بابِل نزدیک محلی به نام «اور» که شهری در کلده بوده است متولد شد(15) مادرش او را (از ترس نمرودیان که
_______________________________
1. بحارالأنوار12/42.
2. پیدایش 10/35.
3. بقره/133.
4. بقره/33.
5. شعرا/219.
6. جوامع الجامع1/442.
7. المیزان7/167.
8. انعام/74.
9. ابراهیم/41.
10. توبه/113.
11. المیزان7/170.
12. قصص الانبیاء107.
13. المقنع207.
14. قاموس4.
15. تاریخ جامع ادیان488.
_______________________________
هر نوزادی را به قتل میرساندند) داخل غاری که در نزدیکی خانهاش بود، میگذارد، نوزاد در یک روز به اندازه کسی که در یک ماه بزرگ میشود، رشد میکند، وبعد از سپری شدن 15 ماه مادرش او را شبانه از غار بیرون میآورد.(1)
ابراهیم پس از مجاهدتهای زیادی در مقابل نمرود و بتپرستان تصمیم به هجرت میگیرد، او با همسرش «ساره» و برادرزادهاش «لوط» از شهر «اُور» به کنعان یا فلسطین میروند و پس از مدّتی به سبب خشکسالی رهسپار مصر میگردند(2) در مصر فرعونی به نام «سنان بن علوان» فرمانروایی میکرد، او همان کسی است که «هاجر» را به ساره بخشید(3) ابراهیم از بیم فرعون با خانوادهاش و لوط برادرزادهاش از مصر خراج شده و به سوی شمال «بیت ئیل» حرکت میکنند، در منطقهای بین «بیت ئیل» و «عای» ساکن میشوند(4) پس از گذراندن ده سال در «بیت المقدس» اسماعیل از هاجر کنیز ساره متولد میگردد(5) آن وقت ابراهیمعلیه السلام هشتاد و شش سال از عمرش گذشته بود (6) تولد اسماعیل به ساره سخت تمام میشود و به ابراهیم به دستور او(7) هاجر و فرزندش اسماعیل را به سوی مکه برده و در همانجا رها کرده و بر میگردد.(8) زمانی که اسماعیل به سن جوانی میرسد خداوند به ابراهیم دستور میدهد که به کمک فرزندش کعبه را تجدید بنا کند(9) قرآن نیز به این مطلب اشاره دارد.(10) وقتی ابراهیم به سن صد سالگی میرسد (11) خداوند توسط جبرئیل و دو ملک دیگر به او بشارت میدهد که از «ساره» دارای فرزند خواهد
_______________________________
1. تاریخ امم والملوک164.
2. قاموس4.
3. الکامل1/88.
4. پیدایش 13/7.
5. قصص الأنبیاء1/221.
6. پیدایش 16/16 و البدایة والنهایة1/181.
7. یعقوبی1/25.
8. مروج الذهب1/57 85.
9. یعقوبی1/27.
10. بقره/250.
11. پیدایش 21/6 و یعقوبی 1/26.
_______________________________
شد(1) قرآن در این باره میفرماید: «وَبَشّرناهُ بِاِسحاق نَبِیّاً مِنَ الصّالِحین»(2) در آن وقت «ساره» هشتاد سال از عمرش گذشته بود.(3)
ابراهیم بعد از تلاشها و مجاهدتهای زیاد هنگامی که 175 سال از عمرش گذشته بود، جهان را بدرود گفت، و او را در مزرعه حبرون به خاک سپردند.(4)
شریعت ابراهیم برپایه یکتاپرستی و اخلاص و نفی شریک برای خدا، نماز، ختنه ، کوتاه کردن شارب، چیدن موی زاید زیر بغل، تراشیدن زهار، بنای خانه خدا و حج و مناسک آن است(5) و همه انبیاء هم عصر ابراهیم تا زمان موسیعلیه السلام تابع شریعت او بودهاند.(6)
ابراهیم پس از آزمونهای زیاد، مورد الطاف الهی واقع میشود و خداوند مقام امامت را به او عطا و او را امام بر مردم قرار میدهد(7) این واقعه در اواخر عمر آن حضرت و بعد از تولد اسماعیل و اسحاق و بعد از آن که اسماعیل و مادرش را از فلسطین به مکه منتقل میکند، اتفاق افتاده است(8) در این زمان حضرت ابراهیم مقام نبوت را دارا بوده، زیرا وقتی ملائکه آمده بودند که قوم لوط را هلاک کنند و در مسیر راه خود بر ابراهیم وارد شدند و بشارت اسحاق و اسماعیل را به او دادند، ابراهیم در آن موقع پیامبر مرسل بود، بنابراین معلوم میشود که ابراهیم قبل از مقام امامت، مقام نبوت را دارا بوده و امامتش غیر نبوتش میباشد.(9) در این باره که مقصود از امامت ابراهیم چیست آرا مختلفی بیان شده است(10) در روایات آمده است که خداوند مقامات پنجگانه عبودیت، نبوت، رسالت، خلّت و امامت را به ترتیب به حضرت ابراهیم داده است.(11)
_______________________________
1. الکامل فی التاریخ1/98.
2. صافات/112.
3. المختصر فی أحوال البشر1/13.
4. المعارف33.
5. علل شرایع1/122.
6. تفسیر المیزان2/145.
7. بقره/124.
8و9و10. المیزان 1/271
11. اصول کافی1/174.
_______________________________
نام کتاب ابراهیم «صحف» بوده است(1) که در اوّلین شب ماه رمضان بر وی نازل شده است(2) و اگر به صیغه جمع از آن تعبیر شده برای این است که «صحف» یکی دو تا نبوده بلکه اجزای بسیار داشته است، از برخی روایات استفاده میشود که متشکل از ده صحیفه بوده است(3) و نیز برخی آن را دارای بیست صحیفه دانستهاند(4) بنابه روایتی این «صحف» نزد ائمهعلیهم السلام به صورت الواح موجود بوده است(5) از جمله آیات قرآنی که در «صحف» ابراهیم قرار داشته آیات 14الی 17 سوره اعلی میباشد.(6)
در قرآن معجزات زیادی برای حضرت ابراهیمعلیه السلام ذکر شده است که از جمله آنها سرد شدن آتش میباشد، آنگاه که نمرود او را با منجنیق در میان آتش انداخت(7)خداوند با خطاب تکوین یکه به آتش نمود «قُلْنا یا نارُ کُونی بَرداً وَسلاَماً علی اِبْراهیم»(8) خاصیّت آن را که سوزاندگی و نابود کنندگی است از آن گرفت. از راه معجزه خنک و سالم گردانید(9) در روایتی آمده است که آتش آنچنان سرد شد، که سرما ابراهیم را آزار داد، تا وقتی که خطاب شد«سلاماً» آنگاه از شدّت آن کاسته شد.(10)
معجزه مهم دیگر ابراهیمعلیه السلام احیاء مردگان میباشد. آنگاه که به دستور خدا (11) چهار مرغ (کرکس، مرغابی، طاووس و خروس) را پس از ذبح قطعه قطعه میکند و درهم میآمیزد و سپس قسمتی از آن را بر کوهی میگذارد، آنگاه آنها را صدا میزند، اجزای پراکنده هر یک از مرغان، جدا و جمع شده و به هم میآمیزند و زندگی را از سر میگیرند.(12)
_______________________________
1. اعلی/19.
2. کافی2/628.
3. عوالی اللئالی1/93.
4. المعارف32.
5. بصائر الدرجات156.
6. خصال/525.
7. کافی8/369.
8. انبیاء/69.
9. المیزان14/303.
10. درالمنثور4/322.
11. بقره/260.
12. عیون اخبارالرضا2/176.
_______________________________
آیین ابراهیم بر محور توحید ویکتاپرستی دور میزند، خداوند مکرراً دین توحید را به دین ابراهیم و دین حنیف و دین فطرت وصف کرده است و پیامبر اسلام را پیرو آیین او دانسته است.(1)
گرچه در بخش احکام دین مقدس از شریعت ابراهیمعلیه السلام کاملتر و جامعتر میباشد و لکن از برخی آیات استفاده میشو دکه شرایع و احکام اسلام همه از آن فطریاتی سرچشمه میگیرد که ابراهیم به زبان تشریع بیان کرده است. و هر عملی که موافق فطرت بود مورد امر، وعملی که مخالف با فطرت بود، مورد نهی قرار داده بود.(2)
از مجموع آیات قرآن استفاده میشود که حضرت ابراهیمعلیه السلام چهار مناظره مهم داشته است مناظره با «آزر» مناظره با بتپرستان، مناظره با ستاره پرستان و مناظره با نمرود.
الف: مناظره با «آزر»: آنگاه که ابراهیمعلیه السلام به «آزر» گفت:چرا چیزی را میپرستی که نمیبیند و نمیشنود و از تو رفع نیاز نمیکند.(3) «آزر» به جای فکر و اندیشه در گفتار ابراهیمعلیه السلام او را تهدید میکند.(4)
ب: ابراهیمعلیه السلام در استدلال با بتپرستان که گفتند چرا بتهای ما را شکستهای؟ (5) ابتدا میگوید: «بلکه بزرگشان کرده باشد، از آنها بپرسید اگر سخن میگوید(6) سپس با استدلال قوی به آنها میگوید: آیا جز خدا چیزی را میپرستید که نه کمترین سودی به شما دارد و نه زیانی میرساند(7) اُف بر شما و بر آنچه غیر خدا پرستش میکنید، آیا اندیشه نمیکنید.(8)
ج: ابراهیم در مناظره با ستاره پرستان از طلوع واُفول ستاره و خورشیید بر عدم الوهیت آنها استدلال میکند.(9)
_______________________________
1. آل عمران/68 67.
2. المیزان7/213.
3. مریم/4241.
4. مریم/46.
5. انبیاء/62.
6. انبیاء/63.
7. انبیاء/67.
8. انبیاء/68.
9. انعام/8375.
_______________________________
د: حضرت ابراهیمعلیه السلام در برابر نمرود که ادعای الوهیت داشت با قویترین استدلال او را مغلوب و مستأصل میکند، آنگاه که میگوید: خداوند من خورشید را از افق مشرق میآورد. پس اگر تو حاکم بر جهان هستی خورشید را از مغرب بیاور در اینجا آن مرد کافر مبهوت و وامانده شد.(1)
حضرت ابراهیم خلیل مانند دیگر انبیای الهی امتحانهای زیادی را پشت سر گذاشت امّا در میان آنها چند مورد که از برجستگی خاص برخوردار است ، خداوند از آنها به عنوان کلمات یاد کرده است.(2)
1. قیام در مقابل بتپرستان بابل و شکست بتها و دفاع بسیار شجاعانه در آن محاکمه تاریخی و قرار گرفتن در دل آتش و حفظ خونسردی کامل و ایمان در تمام این مراحل.(3)
2. بردن زن و فرزند و گذاشتن آنها در سرزمین خشک و بی آب و گیاه مکه در جایی که یک نفر هم سکونت نداشت.(4)
3. بردن فرزند به قربانگاه و آمادگی جدّی برای قربانی او به فرمان خدا.(5)تورات مفصلتر ذکر شده و اسماء اشخاص معین گردیده است. 2. قصه به آتش انداختن ابراهیم در تورات موجود نیست 3. واقعه کشتن چهار مرغ در تورات یافت نمیشود در تورات آمده است که: ابراهیم گوساله، قوچ، قمری، و کبوتر را ذبح کرده است.(6)تورات بنای دو مذبح را به ابراهیم نسبت میدهد(7) ولی از کعبه و مکه ذکری نمیکند.
_______________________________
1. بقره/258.
2. المیزان1/270.
3. انبیاء/6158.
4. بحارالأنوار12/97.
5. صافات/10799.
6. پیدایش15/9. 4.
7. پیدایش12/87.
واژه اَبرام یا ابراهیم عبری است که بعداً به ابرام موسوم شد به معنای پدر جماعت بسیار(1) در متون اسلامی تنها به ابراهیم تعبیر شده و یکی از سورههای قرآن به نام اوست.
پدر ابراهیم تاروخ نام دارد که با نُه واسطه به حضرت نوحعلیه السلام میرسد(2)نام مادر ابراهیم «نونا» است که از نوادگان سام میباشد (3)بعضی گفتهاند که نام وی «امیلة» است.(4)
برخی با توجه به ظاهر آیات «آذر» بت پرست را پدر واقعی ابراهیم دانستهاند(5) در حالی که برخی دیگر معتقداند که پدر ابراهیم «تاروخ» است، وی میگوید که نسب شناسان بر این مطلب اجماع دارند(6) آنان برای اثبات این ادعا دلایل ذیل
_______________________________
1. قاموس کتاب مقدس 4.
2. تاریخنامه طبری1/1.
3. المنتظم1/258.
4. البدایة والنهایة1/140.
5. تفسیر کبیر7/42.
6. مجمع البحرین1/69.
_______________________________
را ذکر نمودهاند:
1. در برخی از روایات (1) و عهد قدیم(2) نام پدر ابراهیم تاروخ است نه «آذر».
2. صرف استعمال کلمه «أب» بر «آزر» در قرآن دلیل نمیگردد که وی پدر واقعی ابراهیم باشد. زیرا عرب عنوان «أب» را بر عمو نیز اطلاق میکرده، چنان که در قرآن اسماعیل که عموی یعقوب میباشد(3) پدر یعقوب نامیده شده است.(4)
3. اجداد پیامبر اسلامصلی الله علیه و آله و سلم طبق شواهدی از قرآن(5) و روایات(6) همه موحد و موءمن بودهاند، از آنجا که پدر ابراهیم در سلسله نسب رسول اکرمصلی الله علیه و آله و سلم قرار دارد، نمیتواند مشرک باشد(7) در حالی که «آزر» مشرک بوده است.(8)
4. طبق نص قرآن حضرت ابراهیم در آخر عمرش برای پدر و مادرش از خداوند طلب مغفرت میکند (9) در حالی که خداوند در قرآن صریحاً پیامبران و موءمنین را از این که برای بستگان مشرک شان طلب آمرزش نماید، منع نموده است (10)بنابراین حضرت ابراهیمعلیه السلام نمیتواند برای پدر مشرک طلب آمرزش کند، در نتیجه «آزر» پدر واقعی و حقیقی ابراهیم نیست(11) بلکه عموی او و منجم نمرود بوده است.(12)
حضرت ابراهیمعلیه السلام در اوّل ذی الحجه(13) در حدود 1996سال قبل از میلاد مسیح(14) در بابِل نزدیک محلی به نام «اور» که شهری در کلده بوده است متولد شد(15) مادرش او را (از ترس نمرودیان که
_______________________________
1. بحارالأنوار12/42.
2. پیدایش 10/35.
3. بقره/133.
4. بقره/33.
5. شعرا/219.
6. جوامع الجامع1/442.
7. المیزان7/167.
8. انعام/74.
9. ابراهیم/41.
10. توبه/113.
11. المیزان7/170.
12. قصص الانبیاء107.
13. المقنع207.
14. قاموس4.
15. تاریخ جامع ادیان488.
_______________________________
هر نوزادی را به قتل میرساندند) داخل غاری که در نزدیکی خانهاش بود، میگذارد، نوزاد در یک روز به اندازه کسی که در یک ماه بزرگ میشود، رشد میکند، وبعد از سپری شدن 15 ماه مادرش او را شبانه از غار بیرون میآورد.(1)
ابراهیم پس از مجاهدتهای زیادی در مقابل نمرود و بتپرستان تصمیم به هجرت میگیرد، او با همسرش «ساره» و برادرزادهاش «لوط» از شهر «اُور» به کنعان یا فلسطین میروند و پس از مدّتی به سبب خشکسالی رهسپار مصر میگردند(2) در مصر فرعونی به نام «سنان بن علوان» فرمانروایی میکرد، او همان کسی است که «هاجر» را به ساره بخشید(3) ابراهیم از بیم فرعون با خانوادهاش و لوط برادرزادهاش از مصر خراج شده و به سوی شمال «بیت ئیل» حرکت میکنند، در منطقهای بین «بیت ئیل» و «عای» ساکن میشوند(4) پس از گذراندن ده سال در «بیت المقدس» اسماعیل از هاجر کنیز ساره متولد میگردد(5) آن وقت ابراهیمعلیه السلام هشتاد و شش سال از عمرش گذشته بود (6) تولد اسماعیل به ساره سخت تمام میشود و به ابراهیم به دستور او(7) هاجر و فرزندش اسماعیل را به سوی مکه برده و در همانجا رها کرده و بر میگردد.(8) زمانی که اسماعیل به سن جوانی میرسد خداوند به ابراهیم دستور میدهد که به کمک فرزندش کعبه را تجدید بنا کند(9) قرآن نیز به این مطلب اشاره دارد.(10) وقتی ابراهیم به سن صد سالگی میرسد (11) خداوند توسط جبرئیل و دو ملک دیگر به او بشارت میدهد که از «ساره» دارای فرزند خواهد
_______________________________
1. تاریخ امم والملوک164.
2. قاموس4.
3. الکامل1/88.
4. پیدایش 13/7.
5. قصص الأنبیاء1/221.
6. پیدایش 16/16 و البدایة والنهایة1/181.
7. یعقوبی1/25.
8. مروج الذهب1/57 85.
9. یعقوبی1/27.
10. بقره/250.
11. پیدایش 21/6 و یعقوبی 1/26.
_______________________________
شد(1) قرآن در این باره میفرماید: «وَبَشّرناهُ بِاِسحاق نَبِیّاً مِنَ الصّالِحین»(2) در آن وقت «ساره» هشتاد سال از عمرش گذشته بود.(3)
ابراهیم بعد از تلاشها و مجاهدتهای زیاد هنگامی که 175 سال از عمرش گذشته بود، جهان را بدرود گفت، و او را در مزرعه حبرون به خاک سپردند.(4)
شریعت ابراهیم برپایه یکتاپرستی و اخلاص و نفی شریک برای خدا، نماز، ختنه ، کوتاه کردن شارب، چیدن موی زاید زیر بغل، تراشیدن زهار، بنای خانه خدا و حج و مناسک آن است(5) و همه انبیاء هم عصر ابراهیم تا زمان موسیعلیه السلام تابع شریعت او بودهاند.(6)
ابراهیم پس از آزمونهای زیاد، مورد الطاف الهی واقع میشود و خداوند مقام امامت را به او عطا و او را امام بر مردم قرار میدهد(7) این واقعه در اواخر عمر آن حضرت و بعد از تولد اسماعیل و اسحاق و بعد از آن که اسماعیل و مادرش را از فلسطین به مکه منتقل میکند، اتفاق افتاده است(8) در این زمان حضرت ابراهیم مقام نبوت را دارا بوده، زیرا وقتی ملائکه آمده بودند که قوم لوط را هلاک کنند و در مسیر راه خود بر ابراهیم وارد شدند و بشارت اسحاق و اسماعیل را به او دادند، ابراهیم در آن موقع پیامبر مرسل بود، بنابراین معلوم میشود که ابراهیم قبل از مقام امامت، مقام نبوت را دارا بوده و امامتش غیر نبوتش میباشد.(9) در این باره که مقصود از امامت ابراهیم چیست آرا مختلفی بیان شده است(10) در روایات آمده است که خداوند مقامات پنجگانه عبودیت، نبوت، رسالت، خلّت و امامت را به ترتیب به حضرت ابراهیم داده است.(11)
_______________________________
1. الکامل فی التاریخ1/98.
2. صافات/112.
3. المختصر فی أحوال البشر1/13.
4. المعارف33.
5. علل شرایع1/122.
6. تفسیر المیزان2/145.
7. بقره/124.
8و9و10. المیزان 1/271
11. اصول کافی1/174.
_______________________________
نام کتاب ابراهیم «صحف» بوده است(1) که در اوّلین شب ماه رمضان بر وی نازل شده است(2) و اگر به صیغه جمع از آن تعبیر شده برای این است که «صحف» یکی دو تا نبوده بلکه اجزای بسیار داشته است، از برخی روایات استفاده میشود که متشکل از ده صحیفه بوده است(3) و نیز برخی آن را دارای بیست صحیفه دانستهاند(4) بنابه روایتی این «صحف» نزد ائمهعلیهم السلام به صورت الواح موجود بوده است(5) از جمله آیات قرآنی که در «صحف» ابراهیم قرار داشته آیات 14الی 17 سوره اعلی میباشد.(6)
در قرآن معجزات زیادی برای حضرت ابراهیمعلیه السلام ذکر شده است که از جمله آنها سرد شدن آتش میباشد، آنگاه که نمرود او را با منجنیق در میان آتش انداخت(7)خداوند با خطاب تکوین یکه به آتش نمود «قُلْنا یا نارُ کُونی بَرداً وَسلاَماً علی اِبْراهیم»(8) خاصیّت آن را که سوزاندگی و نابود کنندگی است از آن گرفت. از راه معجزه خنک و سالم گردانید(9) در روایتی آمده است که آتش آنچنان سرد شد، که سرما ابراهیم را آزار داد، تا وقتی که خطاب شد«سلاماً» آنگاه از شدّت آن کاسته شد.(10)
معجزه مهم دیگر ابراهیمعلیه السلام احیاء مردگان میباشد. آنگاه که به دستور خدا (11) چهار مرغ (کرکس، مرغابی، طاووس و خروس) را پس از ذبح قطعه قطعه میکند و درهم میآمیزد و سپس قسمتی از آن را بر کوهی میگذارد، آنگاه آنها را صدا میزند، اجزای پراکنده هر یک از مرغان، جدا و جمع شده و به هم میآمیزند و زندگی را از سر میگیرند.(12)
_______________________________
1. اعلی/19.
2. کافی2/628.
3. عوالی اللئالی1/93.
4. المعارف32.
5. بصائر الدرجات156.
6. خصال/525.
7. کافی8/369.
8. انبیاء/69.
9. المیزان14/303.
10. درالمنثور4/322.
11. بقره/260.
12. عیون اخبارالرضا2/176.
_______________________________
آیین ابراهیم بر محور توحید ویکتاپرستی دور میزند، خداوند مکرراً دین توحید را به دین ابراهیم و دین حنیف و دین فطرت وصف کرده است و پیامبر اسلام را پیرو آیین او دانسته است.(1)
گرچه در بخش احکام دین مقدس از شریعت ابراهیمعلیه السلام کاملتر و جامعتر میباشد و لکن از برخی آیات استفاده میشو دکه شرایع و احکام اسلام همه از آن فطریاتی سرچشمه میگیرد که ابراهیم به زبان تشریع بیان کرده است. و هر عملی که موافق فطرت بود مورد امر، وعملی که مخالف با فطرت بود، مورد نهی قرار داده بود.(2)
از مجموع آیات قرآن استفاده میشود که حضرت ابراهیمعلیه السلام چهار مناظره مهم داشته است مناظره با «آزر» مناظره با بتپرستان، مناظره با ستاره پرستان و مناظره با نمرود.
الف: مناظره با «آزر»: آنگاه که ابراهیمعلیه السلام به «آزر» گفت:چرا چیزی را میپرستی که نمیبیند و نمیشنود و از تو رفع نیاز نمیکند.(3) «آزر» به جای فکر و اندیشه در گفتار ابراهیمعلیه السلام او را تهدید میکند.(4)
ب: ابراهیمعلیه السلام در استدلال با بتپرستان که گفتند چرا بتهای ما را شکستهای؟ (5) ابتدا میگوید: «بلکه بزرگشان کرده باشد، از آنها بپرسید اگر سخن میگوید(6) سپس با استدلال قوی به آنها میگوید: آیا جز خدا چیزی را میپرستید که نه کمترین سودی به شما دارد و نه زیانی میرساند(7) اُف بر شما و بر آنچه غیر خدا پرستش میکنید، آیا اندیشه نمیکنید.(8)
ج: ابراهیم در مناظره با ستاره پرستان از طلوع واُفول ستاره و خورشیید بر عدم الوهیت آنها استدلال میکند.(9)
_______________________________
1. آل عمران/68 67.
2. المیزان7/213.
3. مریم/4241.
4. مریم/46.
5. انبیاء/62.
6. انبیاء/63.
7. انبیاء/67.
8. انبیاء/68.
9. انعام/8375.
_______________________________
د: حضرت ابراهیمعلیه السلام در برابر نمرود که ادعای الوهیت داشت با قویترین استدلال او را مغلوب و مستأصل میکند، آنگاه که میگوید: خداوند من خورشید را از افق مشرق میآورد. پس اگر تو حاکم بر جهان هستی خورشید را از مغرب بیاور در اینجا آن مرد کافر مبهوت و وامانده شد.(1)
حضرت ابراهیم خلیل مانند دیگر انبیای الهی امتحانهای زیادی را پشت سر گذاشت امّا در میان آنها چند مورد که از برجستگی خاص برخوردار است ، خداوند از آنها به عنوان کلمات یاد کرده است.(2)
1. قیام در مقابل بتپرستان بابل و شکست بتها و دفاع بسیار شجاعانه در آن محاکمه تاریخی و قرار گرفتن در دل آتش و حفظ خونسردی کامل و ایمان در تمام این مراحل.(3)
2. بردن زن و فرزند و گذاشتن آنها در سرزمین خشک و بی آب و گیاه مکه در جایی که یک نفر هم سکونت نداشت.(4)
3. بردن فرزند به قربانگاه و آمادگی جدّی برای قربانی او به فرمان خدا.(5)تورات مفصلتر ذکر شده و اسماء اشخاص معین گردیده است. 2. قصه به آتش انداختن ابراهیم در تورات موجود نیست 3. واقعه کشتن چهار مرغ در تورات یافت نمیشود در تورات آمده است که: ابراهیم گوساله، قوچ، قمری، و کبوتر را ذبح کرده است.(6)تورات بنای دو مذبح را به ابراهیم نسبت میدهد(7) ولی از کعبه و مکه ذکری نمیکند.
_______________________________
1. بقره/258.
2. المیزان1/270.
3. انبیاء/6158.
4. بحارالأنوار12/97.
5. صافات/10799.
6. پیدایش15/9. 4.
7. پیدایش12/87.