انتظار فرج (مقاله پژوهشی حوزه)
درجه علمی: علمی-پژوهشی (حوزوی)
حوزه های تخصصی:
دریافت مقاله
آرشیو
چکیده
متن
انتظار فرج یعنی: امید و آرزوی تحقق پیروزی نهایی نیروی حق و صلح و عدالت بر نیروی باطل و گسترش جهانی ایمان اسلامی، استقرار کامل و همه جانبه ارزشهای انسانی، تشکیل مدینه فاضله و جامعه ایدهآل به وسیله شخصیّتی مقدّس یعنی مهدی موعود(عج).(1)
انتظار در لغت به معنای مراقبت، چشم به راه بودن و نگرانی است.(2) و در مفهوم، کیفیتی روحی است که موجب به وجود آمدن حالت آمادگی است برای آنچه انتظار دارند و ضد آن یأس و نا امیدی است. پس هر چه انتظار بیشتر باشد آمادگی نیز بیشتر است.(3)
بنابراین مسئله انتظار مرکّب از دو عنصر است، عنصر نفی و عنصر اثبات، عنصر نفی همان یگانگی با وضع موجود و عنصر اثبات خواهان وضع بهتر بودن است.(4)
انتظار در اصطلاح کلامی که برگرفته از روایات است، همان انتظار فرج بوده و انتظار فرج یعنی منتظر وعده الهی بودن و
_______________________________
1.تاریخ غیبت کبری، ص 291؛ قیام و انقلاب مهدی، ص 14.
2. تاج العروس، ج7، ص 539 و فرهنگ فارسی معین، ج1، ص 364.
3. مکیال المکارم، ج2، ص 218.
4. تفسیر نمونه، ج7، ص 382 ؛ منتخب الأثر، ص 419.
_______________________________
سعی و تلاش در مهیا ساختن روح و جسم خود برای روزی که با طلوع خورشید عالمتاب حضرت مهدی(عج) گشایشی در کلیه شئون زندگی بشر پدید آید.(1)
پیشینه بحث از انتظار در دین حیات بخش اسلام از زمان حضرت رسول اکرمصلی الله علیه و آله و سلم شروع شده، و خود حضرت این مسئله را و اهمیّت و جایگاه و فضیلت آن را به امت اسلام بیان کردند، به طوری که از آن حضرت دهها روایت درباره شخص منتظَر و این که او چه کسی است و بعد از ظهور چه کارهای بزرگی انجام خواهد داد، به امت اسلام رسیده است.(2) لکن این بدین معنا نیست که مسئله انتظار فقط در دین اسلام مطرح بوده و هست، بلکه در سایر ادیان، مخصوصاً در ادیان توحیدی نیز این مسئله به طور جدّی مطرح شده، و آنها هم معتقدند که در آخرالزمان مصلح بزرگ جهانی ظهور کرده و در جهان بعد از ظلم و بیعدالتی، عدالت را گسترانده و ریشه ظلم را میخشکاند.
در دین زرتشت، مسئله انتظار منجی با توجه به منظومه عقیدتی آن به نحو خاص مطرح میشود. در این دین یک قدرت کیهانی یا (روح خیر) به نام «اهورا مزدا» و یک قدرت کیهانی متضاد (روح بزرگ شو) به نام «اهریمن» خودنمایی میکند. در طول تاریخ، این دو نیرو تا آخر الزمان با هم که با ظهور «سوشیانس» آغاز میشود، در ستیزند و آن زمان، خوبی بر شر غلبه میکند و دوره صلح و پاکی و اعتلای «آهورا مزدا» فرا میرسد و با ظهور (سوشیانس) آخرالزمان آغاز میگردد.(3)
در آیین یهود نیز مسئله انتظار به طور جدّی مطرح است، یهودیان که خود را پیروان حضرت موسی میدانند، منتظر موعودند. در آثار دینی یهود، اسفار تورات و دیگر کتابهای انبیای آنان همواره به موعود اشاره شده است، از جمله در مزامیر به این مسئله اشاره فراوان شده است.(4)
_______________________________
1. رسالت جهانی حضرت مهدی(عج)، ص 241.
2. کمال الدین و تمام النعمة، ص256288.
3. تاریخ ادیان، ص 318 و ص 476؛ دائرة المعارف فارسی، ج1، ص 1373.
4. کتاب مقدس، مزامیر، مزمور 10 13.
_______________________________
آنها معتقداند که با آمدن موعود همه موجودات از وجود او بهرهمند خواهند شد و منتظران خداوند وارث زمین خواهند شد، چون قدرت شریر شکسته خواهد شد و صالحان مورد تأیید خداوند قرار خواهند گرفت.(1)
در آیین مسیحیّت عقیده به انتظار و ظهور موعود نسبت به سایر ادیان توحیدی بیشتر به چشم میخورد و بشارتهای روشنتری درباره موعود آخرالزمان رسیده است. در اناجیل (متی، لوقا، مرقس، برنابا) مطالب زیادی در این باره وجود دارد، که بیانگر اعتقاد آنها بر مسئله انتظار است. در انجیل لوقا آمده است که: (درهای خود را بسته و چراغهای خود را افروخته دارید و مانند کسانی باشید که انتظار آقای خود را میکشند، وقتی که آمد و در را کوبید بدون معطلی در را به روی او باز کنید...»(2) قریب به همین مضمون در انجیل متی نیز آمده است.(3)
مسئله انتظار تنها در ادیان توحیدی و الهی مطرح نیست، بلکه این اعتقاد یک اعتقاد فراگیر بوده و ادیان غیر توحیدی نیز به نحوی به این مسئله معتقد بودند، در کتابهای قدیم چینیان، در عقاید هندیان، و در بین اهالی اسکاندیناوی و حتی در میان مصریان قدیم، بومیان آمریکایی، اهالی مکزیک و نظایر آن میتوان چنین اعتقادی را مشاهده کرد.(4)
بنابراین عقیده به ظهور رهایی بخش بزرگ، با برچیده شدن بساط ظلم و ستم از میان انسانها و بر پایی حکومت حق و عدالت، منحصر به مذهب خاصی نیست، بلکه اعتقادی عمومی و جهانی است، به طوری که جان هیک (مبتکر نظریه تکثر دینی) میگوید: «در همه ادیان بزرگ و متکامل جهان به نوعی اعتقاد به رستگاری و مبحث نجات شناختی وجود دارد. در این ادیان عقیده به انتقال از یک حیات معصیتبار به وضعیت بهتر وجود
_______________________________
1. کتاب مقدس، مزامیر، مزمور 37.
2. انجیل لوقا، فصل دوازدهم.
3. انجیل متی، فصل 24.
4. سپیده امید، ص 48.
_______________________________
دارد، زیرا که حیات کنونی، حیاتی است «هبوط زده» و بیگانه از خدا و بایستی منتظر »حیات الهی» بود.(1)
از این رو امید به آینده روشن و نجات، نقطه مشترک همه ادیان الهی است که همین عطش و سوز فطری و دسته جمعی بشر بهترین دلیل بر صحیح بودن عقیده به انتظار است.
در دین اسلام هم، اصل این عقیده مخصوص به مذهب و گروه خاص نیست، بلکه تمامی مذاهب و گروههای اسلامی اصل این مسئله را پذیرفتهاند و برای دفاع از آن و ترغیب و تشویق امت اسلامی به آن کتابهای متعددی نوشته شده، و در کتب روائی، تفسیر و تاریخی اهل سنت و شیعه بسیار به این مسئله پرداخته شده است.
از دیدگاه اهل سنت، اصل این مسئله که زمانی خواهد آمد که شخصی از تبار قریش و از سلاله نبی گرامی اسلامصلی الله علیه و آله و سلم ظهور خواهد کرد و حضرت مسیح پشت سر او نماز خواهد خواند و خلافت و حکومت را بدست خواهد گرفت، امری است مسلّم.(2)
ابن خلدون با وجود این که در اصل احادیث مهدی(عج) تشکیک نموده است، در عین حال در مقدمه تاریخ خود مینویسد: «مشهور در بین اهل اسلام در تمامی عصرها این است که لابد در آخرالزمان مردی از اهل بیت ظهور خواهد کرد که موءکد دین و اظهار کننده عدالت خواهد بود و مسلمین از او تبعیت خواهند کرد و او بر تمامی ممالک استیلا پیدا خواهد کرد و او به نام مهدی نامیده میشود و از نشانههای او خروج دجال است که حضرت عیسیعلیه السلام از آسمان نازل میشود و دجال را به قتل میرساند و پشت سر مهدی نماز خواهد خواند.(3) همچنین ابن عربی در کتاب خود فتوحات مکیه در این باره مینویسد: «خداوند را خلیفهای است که روزی ظاهر میشود و ظهورش زمانی اتفاق
_______________________________
1. فلسفه دین، ص 18.
2. الإمام المهدی عند أهل السنة، ص 397 و موسوعة الإمام المهدی، ص 12.
3. تاریخ ابن خلدون، ج1، ص 555.
_______________________________
میافتد که دنیا پر از جور و ستم باشد و او دنیا را پر از عدل و قسط میکند و اگر از عمر دنیا یک روز بیشتر نماند، خداوند آن روز را طولانی میگرداند تا این خلیفه که از عترت رسول اللهصلی الله علیه و آله و سلم و از اولاد فاطمه زهراعلیها السلام است، و نامش با نام رسول خدا یکی میباشد، حکومت روی زمین را به دست گیرد.»(1)
درباره حضرت مهدی(عج) و این که او از اهل بیت پیامبر اسلامصلی الله علیه و آله و سلم است و در آخرالزمان ظهور خواهد کرد، روایات زیادی که ادعای تواتر شده در کتابهای روایی اهل سنّت نقل شده است . یکی از علمای اهل سنت به نام ابوالحسن سجستانی که در قرن چهارم میزیست، مینویسد: «اخبار متواتر و مستفیض از پیامبر اسلامصلی الله علیه و آله و سلم درباره مهدی رسیده که او از اهل بیت حضرت بود و هفتاد سال حکومت خواهد کرد و در زمین عدالت را گسترانده...».(2)
شیخ محمد سفارینی هم مینویسد: «حق این است که مهدی غیر از عیسی است و او قبل از عیسی خروج خواهد کرد و در این زمینه روایات به حد تواتر رسیده به نحوی که عقیده به مهدی یکی از معتقدات علمای اهل سنت شمرده میشود... بنابراین ایمان به خروج مهدی واجب است همان طوری که در نظر اهل علم مقدر شده و در عقاید اهل سنت و جماعت تدوین یافته است.(3) شبیه این مطلب از ابن قیم الجوزی، جلال الدین سیوطی و عبدالعزیز بن عبدالله بن باز و بسیاری دیگر از علماء اهل سنت در قرون مختلف نقل شده است.(4)
بنابراین اصل اعتقاد به مسئله مهدی منتظر در بین اهل سنّت امری است مسلّم منتها آنها معتقد هستند که اوّلاً چنین شخصی هنوز متولد نشده، هر وقت خداوند اراده کند متولد خواهد شد، وثانی
_______________________________
1. الفتوحات المکیه، ج3، ص 327.
2. برای مطالعه بیشتر رجوع شود به کتاب امامان ما از دیدگاه اهل سنت، ص 479.
3. لوائح الأنوار البهیئة، ج2، ص 80 به نقل از المهدی المنتظر، ج1، ص 44.
4. المهدی المنتظر، ج1، ص 40.
_______________________________
او از فرزندان امام حسنعلیه السلام است نه از فرزندان امام حسینعلیه السلام.(1) بنابراین اعتقاد اهل سنت درباره انتظاراین است که بعد از این که زمین را ظلم و جور فرا گرفت در آخرالزمان مردی از اهل بیت وعترت پیامبر اسلامصلی الله علیه و آله و سلم ظهور خواهد کرد و زمین را پر از عدل و داد خواهد کرد و حضرت عیسی بعد از او از آسمان نازل شده و پشت سر او نماز خواهد خواند.
امّا عقیده شیعه (امامیه اثناعشری) درباره انتظار این است که حضرت مهدی(عج) دوازدهمین امام و حجت خداوند در روی زمین و از اهل بیت و عترت رسول خداست و در پانزدهم شعبان 250هجری قمری متولد شده و زنده است و بر اساس مصلحتی که خداوند متعال میداند در حال غیبت به سر میبرد و روزی خواهد رسید که حضرتش ظهور کرده و زمین را پر از عدل و داد میکند، همان طور که پر از ظلم و جور میشود و بر موءمنین است که همواره در انتظار چنین روزی باشند و خودشان را برای چنین روزی آماده کنند.(2)
در این زمینه روایات زیادی از نبی گرامی اسلام و ائمه اطهارعلیهم السلام وارد شده است. پیامبر اسلامصلی الله علیه و آله و سلم در حدیثی که فریقین آن را نقل کرده، فرمود: «اگر از دنیا جز یک روز نماند، خداوند آن روز را آن قدر طولانی میکند تا فرزندم مهدی که اسم او اسم من و کنیه او کنیه من است ظهور کند و عدالت رابگستراند بعد از آن که زمین را ظلم و جور فرا گیرد».(3) باز حضرت میفرماید: «هر کس قائمی را که از فرزندان من است انکار کند مرا انکار کرده است».(4) همچنین فرمود: «قائم از فرزندان من است که اسم او اسم من و کنیه
_______________________________
1. ر.ک. المهدی المنتظر، ج1، ص 40 الی 46.
2. منهاج السنة، ج4، ص 211؛ المهدی المنتظر، ج1، ص 60؛ شرح نهج البلاغه، ج1، ص 281.
3. غیبت کبری، ص 8؛ الیوم الموعود بین الفکر المادی والدینی، ص 636؛ الهیات، ج2، ص 632.
4. بحار، ج51، ص 74 ؛ کشف الغمة، ج2، ص 446.
_______________________________
او کنیه من است و شمائلش شمائل من و سنت او سنت من است و مردم را بر اساس ملت و شریعت من برپا دارد و به کتاب خداوند دعوت میکند، پس هر کس او را اطاعت کند مرا اطاعت کرده، و هر کس او را معصیت کند مرا معصیت کرده، و هر کس او را در غیبتش انکار کند مرا انکار کرده...».(1)
بنابراین شیعه و سنی در اصل اعتقاد به مهدی و ظهور حضرت در آخرالزمان اختلافی ندارند، بلکه اگر اختلافی هست در زمان ولادت اوست. شیعه بر اساس روایات متواتر معتقد است که او متولد شده، ولی چنانکه گفته شد اهل سنت معتقد است که او هنوز متولد نشده بلکه در آخرالزمان متولد خواهد شد.(2)
از جمله مسائلی که در روایات بر آن تأکید شده مسئله اصل انتظار است و در بعضی از روایات آیاتی چند نیز به مسئله انتظار تأویل شده است. از جمله آیات، این آیه شریفه است که خداوند میفرماید:«انتظار بکشید که من نیز با شما از منتظرانم».(3) و نیز آیه شریفه: «منتظر باشید که ما هم با شما منتظریم».(4) این آیات در بعضی از روایات به مسئله انتظار تفسیر و تأویل شده است.(5)
در بسیاری از روایات بر ضرورت و لزوم انتظار تصریح شده است که از جمله میتوان به روایات زیر اشاره کرد: در روایتی، امام صادقعلیه السلام که در مقام بیان شرایط قبولی اعمال بندگان بودند یکی از شرایط قبولی اعمال بندگان را عقیده به انتظار برشمردند.(6) همچنین در روایتی، امام باقرعلیه السلام هم یکی از شرایط پذیرفته شدن اعمال بندگان را قبول کردن مسئله انتظار
_______________________________
1. منتخب الأثر، ص 492.
2. منهاج السنة، ج4، ص 211؛ شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج1، ص 281.
3. سوره اعراف، آیه71.
4. سوره توبه، آیه52.
5. بحارالانوار، ج52، ص 110و ص 127 و بحارالانوار، ج13، ص 279.
6. کتاب الغیبة، ص 200، ج16.
_______________________________
دانستند.(1)
در روایت دیگر امام جوادعلیه السلام میفرماید: بر هر مسلمان واجب است در غیبت حضرت انتظار بکشند.(2)
این روایات و روایات زیاد دیگر همگی بر لزوم انتظار مهدی موعود(عج) در دوران غیبت تأکید فراوان دارند.
در روایات فراوان دیگر اهمیت انتظار مورد توجه قرار گرفته است. در تعدادی از روایات انتظار یکی از ارکان دین شمرده شده است، امام صادقعلیه السلام در ضمن یک حدیث طولانی به ابی الجارود میفرماید: یکی از ارکان دین انتظار قائمعلیه السلام است.(3) و در بعضی از روایات نیز انتظار فرج از محبوبترین اعمال در نزد خداوند شمرده شده است.(4) و همچنین مسئله انتظار همراه با صبر بیان شده است.(5)
همچنین در بعضی از روایات انتظار فرج از بزرگترین فرجها معرفی شده است.(6) و در حدیثی، پیامبر اسلامصلی الله علیه و آله و سلم انتظار فرج را افضل اعمال دانسته و فرمود: با آمدن او حزن از شیعه برداشته میشود.(7)
در حدیث دیگر حضرت انتظار فرج را برترین جهاد در راه خدا دانسته است. (8) تعبیرات بلندی که در این روایات به کار رفته است، نشانگر اهمّیت مسئله انتظار است. در پارهای از روایات نیز فضیلت انتظار مورد توجه قرار گرفته و این با مراجعه به متون اسلامی و تعبیراتی که در روایات بکار رفته بیشتر روشن میشود، از جمله آن روایات، روایتی است که از امام صادقعلیه السلام نقل شده است. شخصی از امام صادقعلیه السلام درباره کسی که انتظار ظهور
_______________________________
1. کافی، ج2، ص 22، ج13.
2. کمال الدین وتمام النعمة، ص 377.
3. کافی، ج2، ص 21 و مستدرک الوسائل، ج1، ص 73.
4. من لا یحضره الفقیه، ج4، ص 381.
5. وسائل الشیعه، ج19، ص 75؛ بحار الأنوار، ج10، ص 352.
6. بحارالانوار، ج36، ص 326.
7. بحارالانوار، ج 50، ص 317.
8. بحارالانوار، ج 74، ص 143.
_______________________________
حکومت حق را میکشد و در این حال از دنیا میرود سوءال کرد، حضرت در جواب فرمود: او همانند کسی است که با رهبر این انقلاب در خیمه او بوده باشد، سپس کمی سکوت کرد و فرمود: مانند کسی است که با پیامبر اسلام همراه بوده است.(1)
و در بعضی از روایات چنین شخصی همانند شمشیر زنی که در راه خدا شمشیر میزند مطرح شده است، یا همانند کسی که در خدمت پیامبرصلی الله علیه و آله و سلم با شمشیر بر مغز دشمن بکوبد و یا همانند کسی که زیر پرچم قائم بوده باشد و یا همانند کسی که پیش روی پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم جهاد کند و یا همانند کسی که با پیامبر شهید شود، معرفی شده است.(2)
در بعضی از روایات ثواب انتظار همچون ثواب روزهدار، شب زندهدار بیان شده است.(3) و یا مسئله انتظار در ردیف ایمان به خدا و رسول اللهصلی الله علیه و آله و سلم قرار گرفته است.(4) (با دقت در تعبیراتی که در این روایات به کار رفته، فضیلت انتظار کاملاً روشن میشود).
درباره آثار انتظار، باید گفت که انتظار خود یکی از ریاضتهای مهم نفس است بدان حد که گفته شده انتظار از قتل شدیدتر است و لازمه این امر مشغول کردن قوه مفکره و توجه قوه خیال به طرف امر منتظَر است، و این باعث دو امر میشود: الف) قوه مفکره باعث زیاد شدن قوا با اعمال است. ب) قوه مفکره باعث میشود که همه قوا را به یک امر متوجه سازد.
از طرف دیگر انتظار باعث تسکین دردها و آسان شدن مصیبتها میشود، چون انسان منتظر میداند که آینده انسان روشن است و روزی خواهد رسید که زمین پر از قسط و عدل خواهد بود و این وعدهای است قطعی که از زبان مبارک پیامبر اسلامصلی الله علیه و آله و سلم جاری شده است. اگر در روایات، انتظار فرج بزرگترین فرجها شمرده شده است به همین خاطر
_______________________________
1. بحارالانوار، ج52، ص 126.
2. بحارالانوار، ج 52، ص 126؛ اکمال الدین وتمام النعمة، ص 645 644.
3. مکیال المکارم، ج2، ص 213.
4. مکیال المکارم، ج2، ص 217.
_______________________________
است.(1)
علاوه بر آنچه گفته شد، لازمه انتظار از جهت محبت این است که انسان انتظار داشته باشد که از اصحاب و شیعه بلکه از اعوان وانصار حضرت مهدی(عج) باشد و لازمه این امر هم این است که انسان بتواند لیاقت مصاحبت حضرت و جهاد در رکاب او داشته باشد، و برای این منظور برای اصلاح نفس و تهذیب اخلاق خویش تلاش میکند، از طرف دیگر انتظار باعث میشود که مقدمات و وسایل لازم را برای غلبه حضرت بر دشمنانش آماده نماید و لازمه آن نیز تحصیل علوم و معارف است.(2) دیگر آثار انتظار را میشود به نحو زیر بیان کرد:
1. به جریان افتادن نیروهای نهفته و سرمایههای راکد انسان در پرتو دوران سخت انتظار.
2. پالایش درون و به مرحله خلوص رساندن به جهت طولانی شدن دوران غیبت.
3. معنا یافتن زندگی در پرتو پویایی معارف به هدف . با نگاه تطبیقی به زندگی بدون هدف و فرجام آن که تهی شده از درون و روزمرگی است.
4. رشد قدرت تحمل در برابر ناملایمات و تنگناها به جهت قداست و عظمت هدف که در انتظار حضرت بودن، معنا مییابد.
5. فراتر رفتن از مرز انسان متعادل و رسیدن به مرحله انسان متعالی.
6. از مرحله رنجهای حقیر مادی رها شدن و به وادی رنجهای عظیم معنوی و دغدغههای بزرگ انسانی گام نهادن و هم چون رنج انتظار راستین و طولانی را به دوش کشیدن و چشم به دروازههای روشن ظهور داشتن.(3)
امّا سخن درباره ویژگیهای منتظران، ابتدا باید به این نکته توجه داشت که این طور نیست که هر کس که مدعی انتظار فرج
_______________________________
1. بحارالانوار، ج 36، ص 386.
2. المهدی، ص 210.
3. مهدویت، ص 136؛ تفسیر نمونه، ج7، ص 383.
_______________________________
است در ردیف منتظران واقعی قرار گیرد، بلکه کسانی که ادعای انتظار دارند باید دارای شرایط و ویژگیهایی باشند تا منتظر واقعی به آنها صدق کند.
وقتی روایاتی که در این باره وارد شده، مورد مطالعه قرار گیرد، به دست میآید که معصومینعلیهم السلام ویژگیهای خاصی را برای منتظران واقعی قائل شدند، امام صادقعلیه السلام در روایتی میفرماید: هر کس دلشاد است که از یاران حضرت قائم به شمار آید باید چشم به راه او باشد و به پارسایی و نیکویی رفتار نماید، چنین کسی منتظر حقیقی است، پس بکوشید و انتظار بکشید، گوارا باد شما را ای گروه بخشوده شدگان.(1)
در بعضی از روایات دشواری حفظ دین در زمان انتظار، به کشیدن دست به خارها تشبیه شده است.(2) بنابراین یکی از ویژگیهای منتظران واقعی حفظ دین و تقوا میباشد. در بعضی روایات دیگر از جمله ویژگیهای منتظران واقعی شک نکردن و تردید نداشتن و انکار نکردن و عجله نکردن در تحقق این امر شمرده شده است.(3)
امام حسینعلیه السلام نیز در روایتی درباره ویژگیهای منتظران واقعی میفرماید: «در مسئله غیبت عدهای به تردید میافتند و عدهای ثابت قدم میمانند. امّا کسانی که در مقابل اذیّتها و تکذیبها صبر پیشه کنند به منزله جهاد کنندگان در محضر رسول اللهصلی الله علیه و آله و سلم هستند.(4) از این روایت به خوبی به دست میآید که یکی از ویژگیهای منتظران، صبر در مسئله انتظار است.
امام سجّاد علیه السلام نیز در حدیثی ضمن تمجید از منتظران واقعی یکی از شرایط و ویژگیهای آنها را اعتقاد به امامت حضرت مهدیعلیه السلام میداند.(5)
امام موسی بن جعفرعلیه السلام از جمله ویژگیهای منتظران واقعی را ثابت قدم
_______________________________
1. منتخب الاثر، ص 498؛ بحارالانوار، ج52، ص 140؛ الغیبة نعمانی، ج 16، ص 27.
2. بحارالانوار، ج 51، ص 135.
3. مکیال المکارم، ج2، ص 209.
4. تاریخ غیبت کبری، ص 12؛ کمال الدین وتمام النعمة، ص 317.
5. همان، ص 12 و کمال الدین، ص 320.
_______________________________
بودن در پذیرش ولایت اهل بیتعلیهم السلام و برائت جستن از دشمنان آنها میداند و میفرماید چنین افرادی از ما هستند و ما هم از آنها....(1)
آنچه بیان شد از جمله ویژگیهای منتظران واقعی بود که در لسان روایات وارد شده است. درباره آسیب شناسی انتظار و جنبه تخریبی آن، باید گفت انتظار دوگونه است: انتظاری سازنده، تحرک بخش و تعهدآور، این نوع انتظار همانگونه که گذشت با فضیلتترین عبادت شمرده شده است . در مقابل انتظاری است ویرانگر، بازدارنده، و فلج کننده، این دو نوع انتظار معلول دو نوع برداشت از ظهور عظیم تاریخی مهدی موعود(عج) است.
در انتظار ویرانگر، نوع برداشت از انتظار این است که، ظهور و قیام حضرت صرفاً ماهیت انفجاری دارد، و از اشاعه ظلمها، تبعیضها، اختناقها و حقکشیها ناشی میشود، و این انفجار وقتی رخ میدهد که اصلاح به نقطه صفر برسد و حق و حقیقت هیچ طرفداری نداشته باشد. بنابراین هر اصلاحی در این جریان محکوم است، چون هر اصلاحی یک نقطه روشن است و تا نقطه روشن هست دست غیب ظاهر نمیشود، پس بهترین کمک به تسریع در ظهور و بهترین شکل انتظار، ترویج و اشاعه فساد است.
امّا در انتظار سازنده، نوع برداشت از انتظار این است که ظهور مهدی حلقهای از حلقات مبارزه اهل حق و باطل است که به پیروزی نهایی اهل حق میانجامد. سهیم بودن یک فرد در این سعادت موقوف بر این است که آن فرد عملاً اهل حق باشد، بنابراین باید اهل حقی باشد نه این که ظهور وقتی محقق میباشد که همه اهل باطل باشند.(2)
لذا در روایت وارد شده است که این امر تحقق نمیپذیرد مگر این که هر یک از شقی و سعید به نهایت کار خود برسند.(3)
از طرف دیگر از روایاتی که وظایف و ویژگیهای منتظران را بیان میکند استفاده میشود که از جمله آسیبهایی که ممکن
_______________________________
1. کمال الدین، ص 361.
2. قیام و انقلاب مهدی، ص 53.
3. کمال الدین وتمام النعمة، ص 346، ج32.
_______________________________
است در زمان غیبت پدیدار شود، شک و تردید، یأس و نا امیدی، از دست رفتن ایمان و تقوا و از دست دادن صبر در مقابل اذیّتها و حرفهای نامربوط میباشد.(1)
در باره ویژگیهای منتظر باید گفت از جمله ویژگیهایی که همه ادیان توحیدی و حتّی غیر توحیدی در آن اتفاق نظر دارند این است که او شخصیتی بزرگ است که در آخرالزمان به عنوان مصلح ظهور خواهد کرد و زمین را پر از عدل و داد خواهد نمود، همانطور که ظلم و ستم آن را پر کرده است و در روایات و متون اسلامی به این مسئله تأکید فراوان شده است.
از دیدگاه اهل سنت، منتظَر علاوه بر داشتن ویژگیهای قبلی، ویژگیهای دیگری نیز دارد، از جمله آنها این است که او از تبار قریش و از سلاله نبی گرامی اسلامصلی الله علیه و آله و سلم و از فرزندان فاطمه بنت رسول اللهصلی الله علیه و آله و سلم میباشد و اسم او همان اسم پیامبرصلی الله علیه و آله و سلم است.
امّا شیعه، ضمن پذیرش ویژگیهای قبلی، ویژگیهای دیگری نیز قائل هستند و این ویژگیها نه یک ادعا بلکه برگرفته از روایاتی متواتری است که از نبی گرامی اسلامصلی الله علیه و آله و سلم و ائمهعلیهم السلام نقل شده است. از جمله آنها این است که: او از اهل بیت است و دوازدهمین جانشین پیامبر اسلامصلی الله علیه و آله و سلم که از طرف خداوند نصب شده است و نهمین فرزند از فرزندان امام حسین علیه السلام بوده و اسم او اسم پیامبر و کنیه او کنیه پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم میباشد. او فرزند خلف امام حسن عسکری یازدهمین امام شیعیان میباشد و هم اکنون بنا به مصلحتی که خداوند میداند در حال غیبت به سر میبرد. وقتی ظهور کند کار ناتمام را به اتمام میرساند و حکومت جهانی را تشکیل میدهد و همه در حکومت حضرتش به حق خود خواهند رسید. او احکام الهی را صد در صد به اجرا درخواهد آورد.(2)
منتظران واقعی باید همچنان انتظار بکشند تا او از پرده غیب بیرون آید و با نور پرفروغ خود زمین را نورافشانی کند و ریشه ظلم و ستم را بخشکاند. به امید رسیدن آن روز که با روءیت جمال پرنورش، انتظار منتظران به پایان رسد.
_______________________________
1. منتخب الأثر، ص 478.
2. کمال الدین، ص 331 ؛ تفسیر البرهان، ج3، ص 150.
انتظار در لغت به معنای مراقبت، چشم به راه بودن و نگرانی است.(2) و در مفهوم، کیفیتی روحی است که موجب به وجود آمدن حالت آمادگی است برای آنچه انتظار دارند و ضد آن یأس و نا امیدی است. پس هر چه انتظار بیشتر باشد آمادگی نیز بیشتر است.(3)
بنابراین مسئله انتظار مرکّب از دو عنصر است، عنصر نفی و عنصر اثبات، عنصر نفی همان یگانگی با وضع موجود و عنصر اثبات خواهان وضع بهتر بودن است.(4)
انتظار در اصطلاح کلامی که برگرفته از روایات است، همان انتظار فرج بوده و انتظار فرج یعنی منتظر وعده الهی بودن و
_______________________________
1.تاریخ غیبت کبری، ص 291؛ قیام و انقلاب مهدی، ص 14.
2. تاج العروس، ج7، ص 539 و فرهنگ فارسی معین، ج1، ص 364.
3. مکیال المکارم، ج2، ص 218.
4. تفسیر نمونه، ج7، ص 382 ؛ منتخب الأثر، ص 419.
_______________________________
سعی و تلاش در مهیا ساختن روح و جسم خود برای روزی که با طلوع خورشید عالمتاب حضرت مهدی(عج) گشایشی در کلیه شئون زندگی بشر پدید آید.(1)
پیشینه بحث از انتظار در دین حیات بخش اسلام از زمان حضرت رسول اکرمصلی الله علیه و آله و سلم شروع شده، و خود حضرت این مسئله را و اهمیّت و جایگاه و فضیلت آن را به امت اسلام بیان کردند، به طوری که از آن حضرت دهها روایت درباره شخص منتظَر و این که او چه کسی است و بعد از ظهور چه کارهای بزرگی انجام خواهد داد، به امت اسلام رسیده است.(2) لکن این بدین معنا نیست که مسئله انتظار فقط در دین اسلام مطرح بوده و هست، بلکه در سایر ادیان، مخصوصاً در ادیان توحیدی نیز این مسئله به طور جدّی مطرح شده، و آنها هم معتقدند که در آخرالزمان مصلح بزرگ جهانی ظهور کرده و در جهان بعد از ظلم و بیعدالتی، عدالت را گسترانده و ریشه ظلم را میخشکاند.
در دین زرتشت، مسئله انتظار منجی با توجه به منظومه عقیدتی آن به نحو خاص مطرح میشود. در این دین یک قدرت کیهانی یا (روح خیر) به نام «اهورا مزدا» و یک قدرت کیهانی متضاد (روح بزرگ شو) به نام «اهریمن» خودنمایی میکند. در طول تاریخ، این دو نیرو تا آخر الزمان با هم که با ظهور «سوشیانس» آغاز میشود، در ستیزند و آن زمان، خوبی بر شر غلبه میکند و دوره صلح و پاکی و اعتلای «آهورا مزدا» فرا میرسد و با ظهور (سوشیانس) آخرالزمان آغاز میگردد.(3)
در آیین یهود نیز مسئله انتظار به طور جدّی مطرح است، یهودیان که خود را پیروان حضرت موسی میدانند، منتظر موعودند. در آثار دینی یهود، اسفار تورات و دیگر کتابهای انبیای آنان همواره به موعود اشاره شده است، از جمله در مزامیر به این مسئله اشاره فراوان شده است.(4)
_______________________________
1. رسالت جهانی حضرت مهدی(عج)، ص 241.
2. کمال الدین و تمام النعمة، ص256288.
3. تاریخ ادیان، ص 318 و ص 476؛ دائرة المعارف فارسی، ج1، ص 1373.
4. کتاب مقدس، مزامیر، مزمور 10 13.
_______________________________
آنها معتقداند که با آمدن موعود همه موجودات از وجود او بهرهمند خواهند شد و منتظران خداوند وارث زمین خواهند شد، چون قدرت شریر شکسته خواهد شد و صالحان مورد تأیید خداوند قرار خواهند گرفت.(1)
در آیین مسیحیّت عقیده به انتظار و ظهور موعود نسبت به سایر ادیان توحیدی بیشتر به چشم میخورد و بشارتهای روشنتری درباره موعود آخرالزمان رسیده است. در اناجیل (متی، لوقا، مرقس، برنابا) مطالب زیادی در این باره وجود دارد، که بیانگر اعتقاد آنها بر مسئله انتظار است. در انجیل لوقا آمده است که: (درهای خود را بسته و چراغهای خود را افروخته دارید و مانند کسانی باشید که انتظار آقای خود را میکشند، وقتی که آمد و در را کوبید بدون معطلی در را به روی او باز کنید...»(2) قریب به همین مضمون در انجیل متی نیز آمده است.(3)
مسئله انتظار تنها در ادیان توحیدی و الهی مطرح نیست، بلکه این اعتقاد یک اعتقاد فراگیر بوده و ادیان غیر توحیدی نیز به نحوی به این مسئله معتقد بودند، در کتابهای قدیم چینیان، در عقاید هندیان، و در بین اهالی اسکاندیناوی و حتی در میان مصریان قدیم، بومیان آمریکایی، اهالی مکزیک و نظایر آن میتوان چنین اعتقادی را مشاهده کرد.(4)
بنابراین عقیده به ظهور رهایی بخش بزرگ، با برچیده شدن بساط ظلم و ستم از میان انسانها و بر پایی حکومت حق و عدالت، منحصر به مذهب خاصی نیست، بلکه اعتقادی عمومی و جهانی است، به طوری که جان هیک (مبتکر نظریه تکثر دینی) میگوید: «در همه ادیان بزرگ و متکامل جهان به نوعی اعتقاد به رستگاری و مبحث نجات شناختی وجود دارد. در این ادیان عقیده به انتقال از یک حیات معصیتبار به وضعیت بهتر وجود
_______________________________
1. کتاب مقدس، مزامیر، مزمور 37.
2. انجیل لوقا، فصل دوازدهم.
3. انجیل متی، فصل 24.
4. سپیده امید، ص 48.
_______________________________
دارد، زیرا که حیات کنونی، حیاتی است «هبوط زده» و بیگانه از خدا و بایستی منتظر »حیات الهی» بود.(1)
از این رو امید به آینده روشن و نجات، نقطه مشترک همه ادیان الهی است که همین عطش و سوز فطری و دسته جمعی بشر بهترین دلیل بر صحیح بودن عقیده به انتظار است.
در دین اسلام هم، اصل این عقیده مخصوص به مذهب و گروه خاص نیست، بلکه تمامی مذاهب و گروههای اسلامی اصل این مسئله را پذیرفتهاند و برای دفاع از آن و ترغیب و تشویق امت اسلامی به آن کتابهای متعددی نوشته شده، و در کتب روائی، تفسیر و تاریخی اهل سنت و شیعه بسیار به این مسئله پرداخته شده است.
از دیدگاه اهل سنت، اصل این مسئله که زمانی خواهد آمد که شخصی از تبار قریش و از سلاله نبی گرامی اسلامصلی الله علیه و آله و سلم ظهور خواهد کرد و حضرت مسیح پشت سر او نماز خواهد خواند و خلافت و حکومت را بدست خواهد گرفت، امری است مسلّم.(2)
ابن خلدون با وجود این که در اصل احادیث مهدی(عج) تشکیک نموده است، در عین حال در مقدمه تاریخ خود مینویسد: «مشهور در بین اهل اسلام در تمامی عصرها این است که لابد در آخرالزمان مردی از اهل بیت ظهور خواهد کرد که موءکد دین و اظهار کننده عدالت خواهد بود و مسلمین از او تبعیت خواهند کرد و او بر تمامی ممالک استیلا پیدا خواهد کرد و او به نام مهدی نامیده میشود و از نشانههای او خروج دجال است که حضرت عیسیعلیه السلام از آسمان نازل میشود و دجال را به قتل میرساند و پشت سر مهدی نماز خواهد خواند.(3) همچنین ابن عربی در کتاب خود فتوحات مکیه در این باره مینویسد: «خداوند را خلیفهای است که روزی ظاهر میشود و ظهورش زمانی اتفاق
_______________________________
1. فلسفه دین، ص 18.
2. الإمام المهدی عند أهل السنة، ص 397 و موسوعة الإمام المهدی، ص 12.
3. تاریخ ابن خلدون، ج1، ص 555.
_______________________________
میافتد که دنیا پر از جور و ستم باشد و او دنیا را پر از عدل و قسط میکند و اگر از عمر دنیا یک روز بیشتر نماند، خداوند آن روز را طولانی میگرداند تا این خلیفه که از عترت رسول اللهصلی الله علیه و آله و سلم و از اولاد فاطمه زهراعلیها السلام است، و نامش با نام رسول خدا یکی میباشد، حکومت روی زمین را به دست گیرد.»(1)
درباره حضرت مهدی(عج) و این که او از اهل بیت پیامبر اسلامصلی الله علیه و آله و سلم است و در آخرالزمان ظهور خواهد کرد، روایات زیادی که ادعای تواتر شده در کتابهای روایی اهل سنّت نقل شده است . یکی از علمای اهل سنت به نام ابوالحسن سجستانی که در قرن چهارم میزیست، مینویسد: «اخبار متواتر و مستفیض از پیامبر اسلامصلی الله علیه و آله و سلم درباره مهدی رسیده که او از اهل بیت حضرت بود و هفتاد سال حکومت خواهد کرد و در زمین عدالت را گسترانده...».(2)
شیخ محمد سفارینی هم مینویسد: «حق این است که مهدی غیر از عیسی است و او قبل از عیسی خروج خواهد کرد و در این زمینه روایات به حد تواتر رسیده به نحوی که عقیده به مهدی یکی از معتقدات علمای اهل سنت شمرده میشود... بنابراین ایمان به خروج مهدی واجب است همان طوری که در نظر اهل علم مقدر شده و در عقاید اهل سنت و جماعت تدوین یافته است.(3) شبیه این مطلب از ابن قیم الجوزی، جلال الدین سیوطی و عبدالعزیز بن عبدالله بن باز و بسیاری دیگر از علماء اهل سنت در قرون مختلف نقل شده است.(4)
بنابراین اصل اعتقاد به مسئله مهدی منتظر در بین اهل سنّت امری است مسلّم منتها آنها معتقد هستند که اوّلاً چنین شخصی هنوز متولد نشده، هر وقت خداوند اراده کند متولد خواهد شد، وثانی
_______________________________
1. الفتوحات المکیه، ج3، ص 327.
2. برای مطالعه بیشتر رجوع شود به کتاب امامان ما از دیدگاه اهل سنت، ص 479.
3. لوائح الأنوار البهیئة، ج2، ص 80 به نقل از المهدی المنتظر، ج1، ص 44.
4. المهدی المنتظر، ج1، ص 40.
_______________________________
او از فرزندان امام حسنعلیه السلام است نه از فرزندان امام حسینعلیه السلام.(1) بنابراین اعتقاد اهل سنت درباره انتظاراین است که بعد از این که زمین را ظلم و جور فرا گرفت در آخرالزمان مردی از اهل بیت وعترت پیامبر اسلامصلی الله علیه و آله و سلم ظهور خواهد کرد و زمین را پر از عدل و داد خواهد کرد و حضرت عیسی بعد از او از آسمان نازل شده و پشت سر او نماز خواهد خواند.
امّا عقیده شیعه (امامیه اثناعشری) درباره انتظار این است که حضرت مهدی(عج) دوازدهمین امام و حجت خداوند در روی زمین و از اهل بیت و عترت رسول خداست و در پانزدهم شعبان 250هجری قمری متولد شده و زنده است و بر اساس مصلحتی که خداوند متعال میداند در حال غیبت به سر میبرد و روزی خواهد رسید که حضرتش ظهور کرده و زمین را پر از عدل و داد میکند، همان طور که پر از ظلم و جور میشود و بر موءمنین است که همواره در انتظار چنین روزی باشند و خودشان را برای چنین روزی آماده کنند.(2)
در این زمینه روایات زیادی از نبی گرامی اسلام و ائمه اطهارعلیهم السلام وارد شده است. پیامبر اسلامصلی الله علیه و آله و سلم در حدیثی که فریقین آن را نقل کرده، فرمود: «اگر از دنیا جز یک روز نماند، خداوند آن روز را آن قدر طولانی میکند تا فرزندم مهدی که اسم او اسم من و کنیه او کنیه من است ظهور کند و عدالت رابگستراند بعد از آن که زمین را ظلم و جور فرا گیرد».(3) باز حضرت میفرماید: «هر کس قائمی را که از فرزندان من است انکار کند مرا انکار کرده است».(4) همچنین فرمود: «قائم از فرزندان من است که اسم او اسم من و کنیه
_______________________________
1. ر.ک. المهدی المنتظر، ج1، ص 40 الی 46.
2. منهاج السنة، ج4، ص 211؛ المهدی المنتظر، ج1، ص 60؛ شرح نهج البلاغه، ج1، ص 281.
3. غیبت کبری، ص 8؛ الیوم الموعود بین الفکر المادی والدینی، ص 636؛ الهیات، ج2، ص 632.
4. بحار، ج51، ص 74 ؛ کشف الغمة، ج2، ص 446.
_______________________________
او کنیه من است و شمائلش شمائل من و سنت او سنت من است و مردم را بر اساس ملت و شریعت من برپا دارد و به کتاب خداوند دعوت میکند، پس هر کس او را اطاعت کند مرا اطاعت کرده، و هر کس او را معصیت کند مرا معصیت کرده، و هر کس او را در غیبتش انکار کند مرا انکار کرده...».(1)
بنابراین شیعه و سنی در اصل اعتقاد به مهدی و ظهور حضرت در آخرالزمان اختلافی ندارند، بلکه اگر اختلافی هست در زمان ولادت اوست. شیعه بر اساس روایات متواتر معتقد است که او متولد شده، ولی چنانکه گفته شد اهل سنت معتقد است که او هنوز متولد نشده بلکه در آخرالزمان متولد خواهد شد.(2)
از جمله مسائلی که در روایات بر آن تأکید شده مسئله اصل انتظار است و در بعضی از روایات آیاتی چند نیز به مسئله انتظار تأویل شده است. از جمله آیات، این آیه شریفه است که خداوند میفرماید:«انتظار بکشید که من نیز با شما از منتظرانم».(3) و نیز آیه شریفه: «منتظر باشید که ما هم با شما منتظریم».(4) این آیات در بعضی از روایات به مسئله انتظار تفسیر و تأویل شده است.(5)
در بسیاری از روایات بر ضرورت و لزوم انتظار تصریح شده است که از جمله میتوان به روایات زیر اشاره کرد: در روایتی، امام صادقعلیه السلام که در مقام بیان شرایط قبولی اعمال بندگان بودند یکی از شرایط قبولی اعمال بندگان را عقیده به انتظار برشمردند.(6) همچنین در روایتی، امام باقرعلیه السلام هم یکی از شرایط پذیرفته شدن اعمال بندگان را قبول کردن مسئله انتظار
_______________________________
1. منتخب الأثر، ص 492.
2. منهاج السنة، ج4، ص 211؛ شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج1، ص 281.
3. سوره اعراف، آیه71.
4. سوره توبه، آیه52.
5. بحارالانوار، ج52، ص 110و ص 127 و بحارالانوار، ج13، ص 279.
6. کتاب الغیبة، ص 200، ج16.
_______________________________
دانستند.(1)
در روایت دیگر امام جوادعلیه السلام میفرماید: بر هر مسلمان واجب است در غیبت حضرت انتظار بکشند.(2)
این روایات و روایات زیاد دیگر همگی بر لزوم انتظار مهدی موعود(عج) در دوران غیبت تأکید فراوان دارند.
در روایات فراوان دیگر اهمیت انتظار مورد توجه قرار گرفته است. در تعدادی از روایات انتظار یکی از ارکان دین شمرده شده است، امام صادقعلیه السلام در ضمن یک حدیث طولانی به ابی الجارود میفرماید: یکی از ارکان دین انتظار قائمعلیه السلام است.(3) و در بعضی از روایات نیز انتظار فرج از محبوبترین اعمال در نزد خداوند شمرده شده است.(4) و همچنین مسئله انتظار همراه با صبر بیان شده است.(5)
همچنین در بعضی از روایات انتظار فرج از بزرگترین فرجها معرفی شده است.(6) و در حدیثی، پیامبر اسلامصلی الله علیه و آله و سلم انتظار فرج را افضل اعمال دانسته و فرمود: با آمدن او حزن از شیعه برداشته میشود.(7)
در حدیث دیگر حضرت انتظار فرج را برترین جهاد در راه خدا دانسته است. (8) تعبیرات بلندی که در این روایات به کار رفته است، نشانگر اهمّیت مسئله انتظار است. در پارهای از روایات نیز فضیلت انتظار مورد توجه قرار گرفته و این با مراجعه به متون اسلامی و تعبیراتی که در روایات بکار رفته بیشتر روشن میشود، از جمله آن روایات، روایتی است که از امام صادقعلیه السلام نقل شده است. شخصی از امام صادقعلیه السلام درباره کسی که انتظار ظهور
_______________________________
1. کافی، ج2، ص 22، ج13.
2. کمال الدین وتمام النعمة، ص 377.
3. کافی، ج2، ص 21 و مستدرک الوسائل، ج1، ص 73.
4. من لا یحضره الفقیه، ج4، ص 381.
5. وسائل الشیعه، ج19، ص 75؛ بحار الأنوار، ج10، ص 352.
6. بحارالانوار، ج36، ص 326.
7. بحارالانوار، ج 50، ص 317.
8. بحارالانوار، ج 74، ص 143.
_______________________________
حکومت حق را میکشد و در این حال از دنیا میرود سوءال کرد، حضرت در جواب فرمود: او همانند کسی است که با رهبر این انقلاب در خیمه او بوده باشد، سپس کمی سکوت کرد و فرمود: مانند کسی است که با پیامبر اسلام همراه بوده است.(1)
و در بعضی از روایات چنین شخصی همانند شمشیر زنی که در راه خدا شمشیر میزند مطرح شده است، یا همانند کسی که در خدمت پیامبرصلی الله علیه و آله و سلم با شمشیر بر مغز دشمن بکوبد و یا همانند کسی که زیر پرچم قائم بوده باشد و یا همانند کسی که پیش روی پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم جهاد کند و یا همانند کسی که با پیامبر شهید شود، معرفی شده است.(2)
در بعضی از روایات ثواب انتظار همچون ثواب روزهدار، شب زندهدار بیان شده است.(3) و یا مسئله انتظار در ردیف ایمان به خدا و رسول اللهصلی الله علیه و آله و سلم قرار گرفته است.(4) (با دقت در تعبیراتی که در این روایات به کار رفته، فضیلت انتظار کاملاً روشن میشود).
درباره آثار انتظار، باید گفت که انتظار خود یکی از ریاضتهای مهم نفس است بدان حد که گفته شده انتظار از قتل شدیدتر است و لازمه این امر مشغول کردن قوه مفکره و توجه قوه خیال به طرف امر منتظَر است، و این باعث دو امر میشود: الف) قوه مفکره باعث زیاد شدن قوا با اعمال است. ب) قوه مفکره باعث میشود که همه قوا را به یک امر متوجه سازد.
از طرف دیگر انتظار باعث تسکین دردها و آسان شدن مصیبتها میشود، چون انسان منتظر میداند که آینده انسان روشن است و روزی خواهد رسید که زمین پر از قسط و عدل خواهد بود و این وعدهای است قطعی که از زبان مبارک پیامبر اسلامصلی الله علیه و آله و سلم جاری شده است. اگر در روایات، انتظار فرج بزرگترین فرجها شمرده شده است به همین خاطر
_______________________________
1. بحارالانوار، ج52، ص 126.
2. بحارالانوار، ج 52، ص 126؛ اکمال الدین وتمام النعمة، ص 645 644.
3. مکیال المکارم، ج2، ص 213.
4. مکیال المکارم، ج2، ص 217.
_______________________________
است.(1)
علاوه بر آنچه گفته شد، لازمه انتظار از جهت محبت این است که انسان انتظار داشته باشد که از اصحاب و شیعه بلکه از اعوان وانصار حضرت مهدی(عج) باشد و لازمه این امر هم این است که انسان بتواند لیاقت مصاحبت حضرت و جهاد در رکاب او داشته باشد، و برای این منظور برای اصلاح نفس و تهذیب اخلاق خویش تلاش میکند، از طرف دیگر انتظار باعث میشود که مقدمات و وسایل لازم را برای غلبه حضرت بر دشمنانش آماده نماید و لازمه آن نیز تحصیل علوم و معارف است.(2) دیگر آثار انتظار را میشود به نحو زیر بیان کرد:
1. به جریان افتادن نیروهای نهفته و سرمایههای راکد انسان در پرتو دوران سخت انتظار.
2. پالایش درون و به مرحله خلوص رساندن به جهت طولانی شدن دوران غیبت.
3. معنا یافتن زندگی در پرتو پویایی معارف به هدف . با نگاه تطبیقی به زندگی بدون هدف و فرجام آن که تهی شده از درون و روزمرگی است.
4. رشد قدرت تحمل در برابر ناملایمات و تنگناها به جهت قداست و عظمت هدف که در انتظار حضرت بودن، معنا مییابد.
5. فراتر رفتن از مرز انسان متعادل و رسیدن به مرحله انسان متعالی.
6. از مرحله رنجهای حقیر مادی رها شدن و به وادی رنجهای عظیم معنوی و دغدغههای بزرگ انسانی گام نهادن و هم چون رنج انتظار راستین و طولانی را به دوش کشیدن و چشم به دروازههای روشن ظهور داشتن.(3)
امّا سخن درباره ویژگیهای منتظران، ابتدا باید به این نکته توجه داشت که این طور نیست که هر کس که مدعی انتظار فرج
_______________________________
1. بحارالانوار، ج 36، ص 386.
2. المهدی، ص 210.
3. مهدویت، ص 136؛ تفسیر نمونه، ج7، ص 383.
_______________________________
است در ردیف منتظران واقعی قرار گیرد، بلکه کسانی که ادعای انتظار دارند باید دارای شرایط و ویژگیهایی باشند تا منتظر واقعی به آنها صدق کند.
وقتی روایاتی که در این باره وارد شده، مورد مطالعه قرار گیرد، به دست میآید که معصومینعلیهم السلام ویژگیهای خاصی را برای منتظران واقعی قائل شدند، امام صادقعلیه السلام در روایتی میفرماید: هر کس دلشاد است که از یاران حضرت قائم به شمار آید باید چشم به راه او باشد و به پارسایی و نیکویی رفتار نماید، چنین کسی منتظر حقیقی است، پس بکوشید و انتظار بکشید، گوارا باد شما را ای گروه بخشوده شدگان.(1)
در بعضی از روایات دشواری حفظ دین در زمان انتظار، به کشیدن دست به خارها تشبیه شده است.(2) بنابراین یکی از ویژگیهای منتظران واقعی حفظ دین و تقوا میباشد. در بعضی روایات دیگر از جمله ویژگیهای منتظران واقعی شک نکردن و تردید نداشتن و انکار نکردن و عجله نکردن در تحقق این امر شمرده شده است.(3)
امام حسینعلیه السلام نیز در روایتی درباره ویژگیهای منتظران واقعی میفرماید: «در مسئله غیبت عدهای به تردید میافتند و عدهای ثابت قدم میمانند. امّا کسانی که در مقابل اذیّتها و تکذیبها صبر پیشه کنند به منزله جهاد کنندگان در محضر رسول اللهصلی الله علیه و آله و سلم هستند.(4) از این روایت به خوبی به دست میآید که یکی از ویژگیهای منتظران، صبر در مسئله انتظار است.
امام سجّاد علیه السلام نیز در حدیثی ضمن تمجید از منتظران واقعی یکی از شرایط و ویژگیهای آنها را اعتقاد به امامت حضرت مهدیعلیه السلام میداند.(5)
امام موسی بن جعفرعلیه السلام از جمله ویژگیهای منتظران واقعی را ثابت قدم
_______________________________
1. منتخب الاثر، ص 498؛ بحارالانوار، ج52، ص 140؛ الغیبة نعمانی، ج 16، ص 27.
2. بحارالانوار، ج 51، ص 135.
3. مکیال المکارم، ج2، ص 209.
4. تاریخ غیبت کبری، ص 12؛ کمال الدین وتمام النعمة، ص 317.
5. همان، ص 12 و کمال الدین، ص 320.
_______________________________
بودن در پذیرش ولایت اهل بیتعلیهم السلام و برائت جستن از دشمنان آنها میداند و میفرماید چنین افرادی از ما هستند و ما هم از آنها....(1)
آنچه بیان شد از جمله ویژگیهای منتظران واقعی بود که در لسان روایات وارد شده است. درباره آسیب شناسی انتظار و جنبه تخریبی آن، باید گفت انتظار دوگونه است: انتظاری سازنده، تحرک بخش و تعهدآور، این نوع انتظار همانگونه که گذشت با فضیلتترین عبادت شمرده شده است . در مقابل انتظاری است ویرانگر، بازدارنده، و فلج کننده، این دو نوع انتظار معلول دو نوع برداشت از ظهور عظیم تاریخی مهدی موعود(عج) است.
در انتظار ویرانگر، نوع برداشت از انتظار این است که، ظهور و قیام حضرت صرفاً ماهیت انفجاری دارد، و از اشاعه ظلمها، تبعیضها، اختناقها و حقکشیها ناشی میشود، و این انفجار وقتی رخ میدهد که اصلاح به نقطه صفر برسد و حق و حقیقت هیچ طرفداری نداشته باشد. بنابراین هر اصلاحی در این جریان محکوم است، چون هر اصلاحی یک نقطه روشن است و تا نقطه روشن هست دست غیب ظاهر نمیشود، پس بهترین کمک به تسریع در ظهور و بهترین شکل انتظار، ترویج و اشاعه فساد است.
امّا در انتظار سازنده، نوع برداشت از انتظار این است که ظهور مهدی حلقهای از حلقات مبارزه اهل حق و باطل است که به پیروزی نهایی اهل حق میانجامد. سهیم بودن یک فرد در این سعادت موقوف بر این است که آن فرد عملاً اهل حق باشد، بنابراین باید اهل حقی باشد نه این که ظهور وقتی محقق میباشد که همه اهل باطل باشند.(2)
لذا در روایت وارد شده است که این امر تحقق نمیپذیرد مگر این که هر یک از شقی و سعید به نهایت کار خود برسند.(3)
از طرف دیگر از روایاتی که وظایف و ویژگیهای منتظران را بیان میکند استفاده میشود که از جمله آسیبهایی که ممکن
_______________________________
1. کمال الدین، ص 361.
2. قیام و انقلاب مهدی، ص 53.
3. کمال الدین وتمام النعمة، ص 346، ج32.
_______________________________
است در زمان غیبت پدیدار شود، شک و تردید، یأس و نا امیدی، از دست رفتن ایمان و تقوا و از دست دادن صبر در مقابل اذیّتها و حرفهای نامربوط میباشد.(1)
در باره ویژگیهای منتظر باید گفت از جمله ویژگیهایی که همه ادیان توحیدی و حتّی غیر توحیدی در آن اتفاق نظر دارند این است که او شخصیتی بزرگ است که در آخرالزمان به عنوان مصلح ظهور خواهد کرد و زمین را پر از عدل و داد خواهد نمود، همانطور که ظلم و ستم آن را پر کرده است و در روایات و متون اسلامی به این مسئله تأکید فراوان شده است.
از دیدگاه اهل سنت، منتظَر علاوه بر داشتن ویژگیهای قبلی، ویژگیهای دیگری نیز دارد، از جمله آنها این است که او از تبار قریش و از سلاله نبی گرامی اسلامصلی الله علیه و آله و سلم و از فرزندان فاطمه بنت رسول اللهصلی الله علیه و آله و سلم میباشد و اسم او همان اسم پیامبرصلی الله علیه و آله و سلم است.
امّا شیعه، ضمن پذیرش ویژگیهای قبلی، ویژگیهای دیگری نیز قائل هستند و این ویژگیها نه یک ادعا بلکه برگرفته از روایاتی متواتری است که از نبی گرامی اسلامصلی الله علیه و آله و سلم و ائمهعلیهم السلام نقل شده است. از جمله آنها این است که: او از اهل بیت است و دوازدهمین جانشین پیامبر اسلامصلی الله علیه و آله و سلم که از طرف خداوند نصب شده است و نهمین فرزند از فرزندان امام حسین علیه السلام بوده و اسم او اسم پیامبر و کنیه او کنیه پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم میباشد. او فرزند خلف امام حسن عسکری یازدهمین امام شیعیان میباشد و هم اکنون بنا به مصلحتی که خداوند میداند در حال غیبت به سر میبرد. وقتی ظهور کند کار ناتمام را به اتمام میرساند و حکومت جهانی را تشکیل میدهد و همه در حکومت حضرتش به حق خود خواهند رسید. او احکام الهی را صد در صد به اجرا درخواهد آورد.(2)
منتظران واقعی باید همچنان انتظار بکشند تا او از پرده غیب بیرون آید و با نور پرفروغ خود زمین را نورافشانی کند و ریشه ظلم و ستم را بخشکاند. به امید رسیدن آن روز که با روءیت جمال پرنورش، انتظار منتظران به پایان رسد.
_______________________________
1. منتخب الأثر، ص 478.
2. کمال الدین، ص 331 ؛ تفسیر البرهان، ج3، ص 150.