ایمان و عمل دو نشانه ی دشمن (مقاله پژوهشی حوزه)
درجه علمی: علمی-پژوهشی (حوزوی)
حوزه های تخصصی:
دریافت مقاله
آرشیو
چکیده
متن
دین و دینداری بر دو اصل استوار است:
1. ایمان و باور.
2. عمل و رفتار.
کتاب آسمانی ما در آیات بیشماری روی ایمان و عمل، یعنی باور و رفتار، تکیه میکند و نجات را از آنِ گروهی میداند که درخت ایمان در قلوب آنان ریشه دوانیده و میوههای شیرین آن در زندگی آنها جلوهگر شود.
«ایمان» بدون «عمل»، بسان درخت بیثمر است، بلکه اصولاً نمیتوان آن را باور نمود، زیرا ممکن نیست که انسان چیزی را باور کند ولی عملاً به آن ترتیب اثر ندهد.
در بیابان تاریکی که سیاهی شب همه جا را فرا گرفته باشد انسان گام از گام برنمیدارد، زیرا میداند که چالهها و گودالها بلکه جانوران و درندگان در کمین اویند، و در نتیجه مدّعی باور ولی بدون رفتار منسجم با آن، گزافگویی است که نمیتوان او را راستگو دانست.
رفتار بدون باور، بسان بنای سست و بیاساسی است که به زودی فرو میریزد، از این جهت شعار قرآن مجید این است که «انّ الّذینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصّالِحات اُولئِکَ هُمْ خَیْرُ البَریّة»(البینة/7).«آنان که ایمان آوردند و عمل صالح انجام دادند بهترین انسانها هستند».
مقصود از ایمان در این مورد، تنها ایمان به خدا نیست بلکه ایمان به شریعتی است که او فرو فرستاده و در آنها انسان را مسئول خویش و جامعه دانسته است.
چیزی که میتواند حافظ و نگهبان مرز و بوم میهن ما باشد، ایمان جوانان ما به اسلام و تکالیفی است که این آیین برای آنان در مورد جان و مال و میهن خود بیان کرده است.
تنها چیزی که هشت سال دفاع مقدس را به پا داشت، همان ایمان جوانان و پایبندی به دین بود.
اکنون دشمن به نقطهی قوّت ما پی برده و هر دو را نشانه گرفته و میخواهد هر دو سلاح را که هر یک مکمّل دیگری است از ما باز ستاند.
گروه دانشگاهی و صاحبان فکر و نظر را از طریق تضعیف باورها و نبرد فرهنگی از صحنه بیرون کند، و احیاناً آنان را با سرگرم ساختن به شبهات دویست سالهی فلاسفهی غرب از وظیفهی اصلی باز دارد.
گروه دیگر را که با مسایل فکری و فلسفی و علمی سر و کار ندارند بلکه جوانان پاک دلیاند که به رفتار بیش از همه چیز اهمیّت میدهند این گروه را از طریق گسترش فساد و انحلال اخلاقی از صحنه دور سازند ، در این شرایط که جامعه فاقد ایمان و رفتار صحیح است استیلای دشمن بر کشور و منابع مالی و اقتصادی آن کاملاً آسان بوده، بار دیگر کشور به حالت پیش از انقلاب یا بدتر باز خواهد گشت.
در اینجا از مسئولان دلسوز و دل آگاه با تمام اختلافاتی که در سلیقه و روش با یکدیگر دارند، مصرّانه درخواست میشود که در این دو نقطهی مشترک دست یکدیگر را بفشارند و هر نوع گامی را که بر ضرر باورها و گسترش فساد برداشته میشود محکوم سازند و نباید اختلافات در سلیقه و روشهای سیاسی و اجتماعی سبب نابودی ایمان و عمل صالح گردد.
از مخاطبان گرامی، جهت این تذکر که از دل برخاسته و به قلم در آمده است پوزش طلبیده، ان شاء الله آن را به صورت یک نصیحت مشفقانه تلقّی خواهند نمود.
عنوان مقاله: ایمان و عمل دو نشانه ی دشمن (2 صفحه)
نویسنده : هیئت تحریریه
دین و دینداری بر دو اصل استوار است:
1. ایمان و باور.
2. عمل و رفتار.
کتاب آسمانی ما در آیات بیشماری روی ایمان و عمل، یعنی باور و رفتار، تکیه میکند و نجات را از آنِ گروهی میداند که درخت ایمان در قلوب آنان ریشه دوانیده و میوههای شیرین آن در زندگی آنها جلوهگر شود.
«ایمان» بدون «عمل»، بسان درخت بیثمر است، بلکه اصولاً نمیتوان آن را باور نمود، زیرا ممکن نیست که انسان چیزی را باور کند ولی عملاً به آن ترتیب اثر ندهد.
در بیابان تاریکی که سیاهی شب همه جا را فرا گرفته باشد انسان گام از گام برنمیدارد، زیرا میداند که چالهها و گودالها بلکه جانوران و درندگان در کمین اویند، و در نتیجه مدّعی باور ولی بدون رفتار منسجم با آن، گزافگویی است که نمیتوان او را راستگو دانست.
رفتار بدون باور، بسان بنای سست و بیاساسی است که به زودی فرو میریزد، از این جهت شعار قرآن مجید این است که «انّ الّذینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصّالِحات اُولئِکَ هُمْ خَیْرُ البَریّة»(البینة/7).«آنان که ایمان آوردند و عمل صالح انجام دادند بهترین انسانها هستند».
مقصود از ایمان در این مورد، تنها ایمان به خدا نیست بلکه ایمان به شریعتی است که او فرو فرستاده و در آنها انسان را مسئول خویش و جامعه دانسته است.
چیزی که میتواند حافظ و نگهبان مرز و بوم میهن ما باشد، ایمان جوانان ما به اسلام و تکالیفی است که این آیین برای آنان در مورد جان و مال و میهن خود بیان کرده است.
تنها چیزی که هشت سال دفاع مقدس را به پا داشت، همان ایمان جوانان و پایبندی به دین بود.
اکنون دشمن به نقطهی قوّت ما پی برده و هر دو را نشانه گرفته و میخواهد هر دو سلاح را که هر یک مکمّل دیگری است از ما باز ستاند.
گروه دانشگاهی و صاحبان فکر و نظر را از طریق تضعیف باورها و نبرد فرهنگی از صحنه بیرون کند، و احیاناً آنان را با سرگرم ساختن به شبهات دویست سالهی فلاسفهی غرب از وظیفهی اصلی باز دارد.
گروه دیگر را که با مسایل فکری و فلسفی و علمی سر و کار ندارند بلکه جوانان پاک دلیاند که به رفتار بیش از همه چیز اهمیّت میدهند این گروه را از طریق گسترش فساد و انحلال اخلاقی از صحنه دور سازند ، در این شرایط که جامعه فاقد ایمان و رفتار صحیح است استیلای دشمن بر کشور و منابع مالی و اقتصادی آن کاملاً آسان بوده، بار دیگر کشور به حالت پیش از انقلاب یا بدتر باز خواهد گشت.
در اینجا از مسئولان دلسوز و دل آگاه با تمام اختلافاتی که در سلیقه و روش با یکدیگر دارند، مصرّانه درخواست میشود که در این دو نقطهی مشترک دست یکدیگر را بفشارند و هر نوع گامی را که بر ضرر باورها و گسترش فساد برداشته میشود محکوم سازند و نباید اختلافات در سلیقه و روشهای سیاسی و اجتماعی سبب نابودی ایمان و عمل صالح گردد.
از مخاطبان گرامی، جهت این تذکر که از دل برخاسته و به قلم در آمده است پوزش طلبیده، ان شاء الله آن را به صورت یک نصیحت مشفقانه تلقّی خواهند نمود.
1. ایمان و باور.
2. عمل و رفتار.
کتاب آسمانی ما در آیات بیشماری روی ایمان و عمل، یعنی باور و رفتار، تکیه میکند و نجات را از آنِ گروهی میداند که درخت ایمان در قلوب آنان ریشه دوانیده و میوههای شیرین آن در زندگی آنها جلوهگر شود.
«ایمان» بدون «عمل»، بسان درخت بیثمر است، بلکه اصولاً نمیتوان آن را باور نمود، زیرا ممکن نیست که انسان چیزی را باور کند ولی عملاً به آن ترتیب اثر ندهد.
در بیابان تاریکی که سیاهی شب همه جا را فرا گرفته باشد انسان گام از گام برنمیدارد، زیرا میداند که چالهها و گودالها بلکه جانوران و درندگان در کمین اویند، و در نتیجه مدّعی باور ولی بدون رفتار منسجم با آن، گزافگویی است که نمیتوان او را راستگو دانست.
رفتار بدون باور، بسان بنای سست و بیاساسی است که به زودی فرو میریزد، از این جهت شعار قرآن مجید این است که «انّ الّذینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصّالِحات اُولئِکَ هُمْ خَیْرُ البَریّة»(البینة/7).«آنان که ایمان آوردند و عمل صالح انجام دادند بهترین انسانها هستند».
مقصود از ایمان در این مورد، تنها ایمان به خدا نیست بلکه ایمان به شریعتی است که او فرو فرستاده و در آنها انسان را مسئول خویش و جامعه دانسته است.
چیزی که میتواند حافظ و نگهبان مرز و بوم میهن ما باشد، ایمان جوانان ما به اسلام و تکالیفی است که این آیین برای آنان در مورد جان و مال و میهن خود بیان کرده است.
تنها چیزی که هشت سال دفاع مقدس را به پا داشت، همان ایمان جوانان و پایبندی به دین بود.
اکنون دشمن به نقطهی قوّت ما پی برده و هر دو را نشانه گرفته و میخواهد هر دو سلاح را که هر یک مکمّل دیگری است از ما باز ستاند.
گروه دانشگاهی و صاحبان فکر و نظر را از طریق تضعیف باورها و نبرد فرهنگی از صحنه بیرون کند، و احیاناً آنان را با سرگرم ساختن به شبهات دویست سالهی فلاسفهی غرب از وظیفهی اصلی باز دارد.
گروه دیگر را که با مسایل فکری و فلسفی و علمی سر و کار ندارند بلکه جوانان پاک دلیاند که به رفتار بیش از همه چیز اهمیّت میدهند این گروه را از طریق گسترش فساد و انحلال اخلاقی از صحنه دور سازند ، در این شرایط که جامعه فاقد ایمان و رفتار صحیح است استیلای دشمن بر کشور و منابع مالی و اقتصادی آن کاملاً آسان بوده، بار دیگر کشور به حالت پیش از انقلاب یا بدتر باز خواهد گشت.
در اینجا از مسئولان دلسوز و دل آگاه با تمام اختلافاتی که در سلیقه و روش با یکدیگر دارند، مصرّانه درخواست میشود که در این دو نقطهی مشترک دست یکدیگر را بفشارند و هر نوع گامی را که بر ضرر باورها و گسترش فساد برداشته میشود محکوم سازند و نباید اختلافات در سلیقه و روشهای سیاسی و اجتماعی سبب نابودی ایمان و عمل صالح گردد.
از مخاطبان گرامی، جهت این تذکر که از دل برخاسته و به قلم در آمده است پوزش طلبیده، ان شاء الله آن را به صورت یک نصیحت مشفقانه تلقّی خواهند نمود.
عنوان مقاله: ایمان و عمل دو نشانه ی دشمن (2 صفحه)
نویسنده : هیئت تحریریه
دین و دینداری بر دو اصل استوار است:
1. ایمان و باور.
2. عمل و رفتار.
کتاب آسمانی ما در آیات بیشماری روی ایمان و عمل، یعنی باور و رفتار، تکیه میکند و نجات را از آنِ گروهی میداند که درخت ایمان در قلوب آنان ریشه دوانیده و میوههای شیرین آن در زندگی آنها جلوهگر شود.
«ایمان» بدون «عمل»، بسان درخت بیثمر است، بلکه اصولاً نمیتوان آن را باور نمود، زیرا ممکن نیست که انسان چیزی را باور کند ولی عملاً به آن ترتیب اثر ندهد.
در بیابان تاریکی که سیاهی شب همه جا را فرا گرفته باشد انسان گام از گام برنمیدارد، زیرا میداند که چالهها و گودالها بلکه جانوران و درندگان در کمین اویند، و در نتیجه مدّعی باور ولی بدون رفتار منسجم با آن، گزافگویی است که نمیتوان او را راستگو دانست.
رفتار بدون باور، بسان بنای سست و بیاساسی است که به زودی فرو میریزد، از این جهت شعار قرآن مجید این است که «انّ الّذینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصّالِحات اُولئِکَ هُمْ خَیْرُ البَریّة»(البینة/7).«آنان که ایمان آوردند و عمل صالح انجام دادند بهترین انسانها هستند».
مقصود از ایمان در این مورد، تنها ایمان به خدا نیست بلکه ایمان به شریعتی است که او فرو فرستاده و در آنها انسان را مسئول خویش و جامعه دانسته است.
چیزی که میتواند حافظ و نگهبان مرز و بوم میهن ما باشد، ایمان جوانان ما به اسلام و تکالیفی است که این آیین برای آنان در مورد جان و مال و میهن خود بیان کرده است.
تنها چیزی که هشت سال دفاع مقدس را به پا داشت، همان ایمان جوانان و پایبندی به دین بود.
اکنون دشمن به نقطهی قوّت ما پی برده و هر دو را نشانه گرفته و میخواهد هر دو سلاح را که هر یک مکمّل دیگری است از ما باز ستاند.
گروه دانشگاهی و صاحبان فکر و نظر را از طریق تضعیف باورها و نبرد فرهنگی از صحنه بیرون کند، و احیاناً آنان را با سرگرم ساختن به شبهات دویست سالهی فلاسفهی غرب از وظیفهی اصلی باز دارد.
گروه دیگر را که با مسایل فکری و فلسفی و علمی سر و کار ندارند بلکه جوانان پاک دلیاند که به رفتار بیش از همه چیز اهمیّت میدهند این گروه را از طریق گسترش فساد و انحلال اخلاقی از صحنه دور سازند ، در این شرایط که جامعه فاقد ایمان و رفتار صحیح است استیلای دشمن بر کشور و منابع مالی و اقتصادی آن کاملاً آسان بوده، بار دیگر کشور به حالت پیش از انقلاب یا بدتر باز خواهد گشت.
در اینجا از مسئولان دلسوز و دل آگاه با تمام اختلافاتی که در سلیقه و روش با یکدیگر دارند، مصرّانه درخواست میشود که در این دو نقطهی مشترک دست یکدیگر را بفشارند و هر نوع گامی را که بر ضرر باورها و گسترش فساد برداشته میشود محکوم سازند و نباید اختلافات در سلیقه و روشهای سیاسی و اجتماعی سبب نابودی ایمان و عمل صالح گردد.
از مخاطبان گرامی، جهت این تذکر که از دل برخاسته و به قلم در آمده است پوزش طلبیده، ان شاء الله آن را به صورت یک نصیحت مشفقانه تلقّی خواهند نمود.