در محضر علامه طباطبایی
آرشیو
چکیده
متن
نحوه وجود ملائکه
سؤال:آیا میتوان از آیه شریفه زیر استفاده کرد و نتیجه گرفت که ملائکه، دارای بال و پر هستند؛آنجا که خداوند میفرماید:
(جاعل الملائکة رسلا اولی اجنحة مثنی و ثلاث و رباع) 1
خداوند، فرشتگان را که دارای بالهای دوگانه و سهگانه و چهارگانهاند، پیام آورنده[خود]قرار داده است.
جواب:خیلی روشن نیست.شاید منظور از تعبیر به«جناح»برای آنها به حسب قوایی که دارند، باشد.
آیا انکار ملائکه موجب کفر است؟
سؤال:انکار ملائکه یا بعضی از پیغمبران گذشته (علیهم السلام)چه صورتی دارد؟
جواب:انکار موجب کفر میشود.خداوند متعال میفرماید:
(آمن الرّسول بما انزل الیه من ربّه و المؤمنون کلّ آمن باللّه و ملائکته و کتبه و رسله لا نفرق بین احد من رسله) 2
پیامبر خدا به آنچه از جانب پروردگارش بر او نازل شده، ایمان آورده است و مؤمنان همگی به خدا و فرشتگان و کتابها و فرستادگانش ایمان آوردهاند[و میگویند]میان هیچ یک از فرستادگانش فرق نمیگذاریم.
آیا فرشتگان به هر شکلی در میآیند؟
سؤال:آیا ملائکه به هر شکلی در میآیند؟
جواب:معروف است که:
«الجنّ جسم ناریّ یتشکّل باشکال مختلفة حتّی الکلب و الخنزیر، و الملک جسم نوریّ یتشکّل باشکال مختلفة سوی الکلب و الخنزیر»
جنّ، جسم آتشین است که به شکلهای گوناگون، حتی به شکل سگ و خوک در میآید، و فرشته جسم نورانی است که به شکلهای گوناگون، به جز سگ و خوک در میآید.
ولی این سخن مدرکی ندارد و کلام نادرستی است.
این که خداوند در قصه مریم(علیها السلام)میفرماید:
(فتمثّل لها بشراً سویّاً) 3 (پس به شکل بشری خوش اندام، بر او نمایان شد)، تمثّل بود.یعنی حضرت جبرئیل(علیه السلام)در چشمهای حضرت مریم (علیها السلام)این گونه وانمود میکرد که او بشر است. و گرنه او جبرئیل بود و ملک، و هرگز تغییر پیدا نکرد و بشر نشد.
مأموریت چهار فرشته بزرگ الهی
سؤال:آیا هر یک از چهار ملک بزرگوار:جبرائیل، میکائیل، اسرافیل و عزرائیل مأموریت ویژهای دارند؟
جواب:بله، جبرائیل امور مربوط به وحی، میکائیل ارزاق، اسرافیل احیاء و عزرائیل اماته را به عهده دارد.
دین و آیین جنّیان از دیدگاه قرآن کریم
سؤال:آیا میان جنّیان کسانی هستند که به ادیان دیگر غیر از اسلام اعتقاد داشته باشند؟
جواب:از خود آنان نقل شده 4 که گفتهاند:تمام ادیان و مذاهب انسانها در میان ما وجود دارد، به جز مذهب اهل تسنّن؛زیرا اشخاصی که از طایفه جنّ در واقعه غدیر خم بودند، هنوز هم زنده هستند و به نصب امیر المؤمنین(علیه السلام)به خلافت توسط رسول اکرم(صلی اللّه علیه و آله و سلم)شهادت میدهند.از این گذشته، خداوند متعال به نقل از برخی از آنان میفرماید:
(قالوا یا قومنا انّا سمعنا کتاباً انزل من بعد موسی مصدّقاً لما بین یدیه یهدی الی الحقّ و الی طریق مستقیم) 5
گفتند:ای قوم، ما شنیدهایم که کتابی بعد از حضرت موسی(علیه السلام)نازل شده و تصدیق کننده کتابهای پیش از خود است، و به سوی حق و به سوی راهی راست راهبری میکند.
از این آیه شریفه بر میآید که در میان آنان یهودی نیز بوده است.و نیز در جای دیگر میفرماید:
(قل اوحی الیّ انّه استمع نفر من الجنّ فقالوا انّا سمعنا قرآناً عجباً یهدی الی الرّشد فآمنّا به و لن نشرک بربنا احداً) 6
بگو:به من وحی شده است که تنی چند از جنّیان گوش فرا داشتند و گفتند:راستی ما قرآنی شگفتآور شنیدیم که به راه راست هدایت میکند.پس به آن ایمان آوردیم.
زیر نویس:
(1).سوره فاطر، آیه 1.
(2).سوره بقره، آیه 285.
(3).سوره مریم، آیه 17.
(4).به حسب نقل از شخص موثقی که احضار جنّ میکرد.
(5).سوره احقاف، آیه 30.
(6).سوره جن، آیههای 1 و 2.
(*)این نوشته از«کتاب در محضر علامه طباطبایی/نویسنده:محمد حسین رخشاد/ ناشر:سماء قلم»نقل شده است.
سؤال:آیا میتوان از آیه شریفه زیر استفاده کرد و نتیجه گرفت که ملائکه، دارای بال و پر هستند؛آنجا که خداوند میفرماید:
(جاعل الملائکة رسلا اولی اجنحة مثنی و ثلاث و رباع) 1
خداوند، فرشتگان را که دارای بالهای دوگانه و سهگانه و چهارگانهاند، پیام آورنده[خود]قرار داده است.
جواب:خیلی روشن نیست.شاید منظور از تعبیر به«جناح»برای آنها به حسب قوایی که دارند، باشد.
آیا انکار ملائکه موجب کفر است؟
سؤال:انکار ملائکه یا بعضی از پیغمبران گذشته (علیهم السلام)چه صورتی دارد؟
جواب:انکار موجب کفر میشود.خداوند متعال میفرماید:
(آمن الرّسول بما انزل الیه من ربّه و المؤمنون کلّ آمن باللّه و ملائکته و کتبه و رسله لا نفرق بین احد من رسله) 2
پیامبر خدا به آنچه از جانب پروردگارش بر او نازل شده، ایمان آورده است و مؤمنان همگی به خدا و فرشتگان و کتابها و فرستادگانش ایمان آوردهاند[و میگویند]میان هیچ یک از فرستادگانش فرق نمیگذاریم.
آیا فرشتگان به هر شکلی در میآیند؟
سؤال:آیا ملائکه به هر شکلی در میآیند؟
جواب:معروف است که:
«الجنّ جسم ناریّ یتشکّل باشکال مختلفة حتّی الکلب و الخنزیر، و الملک جسم نوریّ یتشکّل باشکال مختلفة سوی الکلب و الخنزیر»
جنّ، جسم آتشین است که به شکلهای گوناگون، حتی به شکل سگ و خوک در میآید، و فرشته جسم نورانی است که به شکلهای گوناگون، به جز سگ و خوک در میآید.
ولی این سخن مدرکی ندارد و کلام نادرستی است.
این که خداوند در قصه مریم(علیها السلام)میفرماید:
(فتمثّل لها بشراً سویّاً) 3 (پس به شکل بشری خوش اندام، بر او نمایان شد)، تمثّل بود.یعنی حضرت جبرئیل(علیه السلام)در چشمهای حضرت مریم (علیها السلام)این گونه وانمود میکرد که او بشر است. و گرنه او جبرئیل بود و ملک، و هرگز تغییر پیدا نکرد و بشر نشد.
مأموریت چهار فرشته بزرگ الهی
سؤال:آیا هر یک از چهار ملک بزرگوار:جبرائیل، میکائیل، اسرافیل و عزرائیل مأموریت ویژهای دارند؟
جواب:بله، جبرائیل امور مربوط به وحی، میکائیل ارزاق، اسرافیل احیاء و عزرائیل اماته را به عهده دارد.
دین و آیین جنّیان از دیدگاه قرآن کریم
سؤال:آیا میان جنّیان کسانی هستند که به ادیان دیگر غیر از اسلام اعتقاد داشته باشند؟
جواب:از خود آنان نقل شده 4 که گفتهاند:تمام ادیان و مذاهب انسانها در میان ما وجود دارد، به جز مذهب اهل تسنّن؛زیرا اشخاصی که از طایفه جنّ در واقعه غدیر خم بودند، هنوز هم زنده هستند و به نصب امیر المؤمنین(علیه السلام)به خلافت توسط رسول اکرم(صلی اللّه علیه و آله و سلم)شهادت میدهند.از این گذشته، خداوند متعال به نقل از برخی از آنان میفرماید:
(قالوا یا قومنا انّا سمعنا کتاباً انزل من بعد موسی مصدّقاً لما بین یدیه یهدی الی الحقّ و الی طریق مستقیم) 5
گفتند:ای قوم، ما شنیدهایم که کتابی بعد از حضرت موسی(علیه السلام)نازل شده و تصدیق کننده کتابهای پیش از خود است، و به سوی حق و به سوی راهی راست راهبری میکند.
از این آیه شریفه بر میآید که در میان آنان یهودی نیز بوده است.و نیز در جای دیگر میفرماید:
(قل اوحی الیّ انّه استمع نفر من الجنّ فقالوا انّا سمعنا قرآناً عجباً یهدی الی الرّشد فآمنّا به و لن نشرک بربنا احداً) 6
بگو:به من وحی شده است که تنی چند از جنّیان گوش فرا داشتند و گفتند:راستی ما قرآنی شگفتآور شنیدیم که به راه راست هدایت میکند.پس به آن ایمان آوردیم.
زیر نویس:
(1).سوره فاطر، آیه 1.
(2).سوره بقره، آیه 285.
(3).سوره مریم، آیه 17.
(4).به حسب نقل از شخص موثقی که احضار جنّ میکرد.
(5).سوره احقاف، آیه 30.
(6).سوره جن، آیههای 1 و 2.
(*)این نوشته از«کتاب در محضر علامه طباطبایی/نویسنده:محمد حسین رخشاد/ ناشر:سماء قلم»نقل شده است.