در محضر علامه طباطبایی
آرشیو
چکیده
متن
حکمت و مصلحت حجاب در محضر
سؤال:آیا از«آیه حجاب»میتوان وجوب حجاب را استفاده کرد؟آن جا که میفرماید:«و اذا سألتموهن متاعا فسئلوهن من ورآء حجاب ذلکم أطهر لقلوبکم و قلوبهن. 1 .»
و هر گاه از زنان پیامبر چیزی خواستید، از پشت پرده از آنان بخواهید.این برای دلهای شما و آنان پاکیزهتر است.
جواب:از این تعبیر، وجوب حجاب استفاده نمیشود، بلکه منظور بیان حکمت و مصلحت حجاب است؛نظیر آیه شریفه«و أن تصوموا خیر لکم.» 2 و روزه گرفتن برای شما بهتر است که پس از آیه«کتب علیکم الصیام.» 3 روزه بر شما مقرر شده است، آمده است.
سؤال:آیا از آیه شریفه زیر، وجوب حجاب استفاده میشود؟آن جا که خداوند متعال میفرماید:«یا ایها النبی قل لأزواجک و بناتک و نسآء المؤمنین یدنین علیهن من جلابیبهن ذلک أدنی أن یعرفن فلا یؤذین.» 4
ای پیامبر به زنان و دخترانت و به زنان مؤمن بگو: پوششهای خود را بر خود فروتر گیرند.این کار برای آن که شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند، (به احتیاط) نزدیکتر است.
جواب:«جلابیت»جمع«جلباب»به معنای پارچهای است نظیر چادر که تمام بدن زن را بپوشاند.و«یدنین علیهن من جلابیبهن.»
یعنی خود را با چادرهایشان بپوشانند، تا مواضع زینت آنها از قبیل سینههایشان آشکار و پیدا نباشد؛مبادا فاسقان چشم چران از آنها سوء استفاده و به آنها تعرض کنند. 5
سؤال:پس وجوب حجاب از کدام آیه قرآن کریم استفاده میشود؟
جواب:در مورد حجاب این آیات ذکر شدهاند: الف)خداوند متعال میفرماید:«و لا یبدین زینتهن.» (و زنان مواضع زینت خود را آشکار نکنند.)
منظور از«زینتهن»مواضع زینت است.یعنی مواضع زینت خود را بپوشانند و آنها را ظاهر و آشکار نکنند.
ب)همچنین میفرماید:«قل للمؤمنین یغضوا من أبصارهم و یحفظوا فروجهم.» 7 (به مردان با ایمان بگو دیده فرو نهند و پاکدامنی ورزند.)
یعنی چشمهای خود را از آنچه که نظر کردن به آن حرام است(چه مرد اجنبی و چه زن اجنبیه)بپوشانند و آن را نگاه نکنند.و عورتهای خود را بپوشانند و آن را از نظر دیگران حفظ کنند.
ج)نیز میفرماید:«و قل للمؤمنات یغضضن من أبصارهن و یحفظن فروجهن...». 8 (و به زنان با ایمان بگو دیدگان خود را(از هر نامحرمی)فرو بندند و عورتهای خود را از نظر دیگران نگهدارند...)
در روایتی از امام صادق(ع)آمده است:«کل شیء فی القرآن من حفظ الفرج، فهو من الزنا، الاّ هذه الآیة فانها من النظر.» 9 از تمام آیاتی که در قرآن درباره«حفظ فرج»ذکر شده است، زنا اراده شده است؛مگر این آیه که در رابطه با نظر و نگاه کردن است.
یعنی:«هر جا در قرآن حفظ فرج ذکر شده، منظور حفظ آن از زناست مگر این آیه که منظور حفظ آن از نظر است.»
علامه طباطبایی محمد حسین رخشاد
پوشش، ملاک حجاب اسلامی
سؤال:نظر حضرت عالی درباره حجاب اسلامی چیست؟
جواب:ظاهرا در اسلام ستر منظور است.
سؤال:آیا ستر(پوشش)موضوعیت دارد و یا مقدمهای است برای جلوگیری از تحریک شهوت و چشم چرانی و نگاه نامحرمان به مواضع زینت و زیبایی آنان؟
جواب:بله، ستر موضوعیت دارد و لازم است بانوان مسلمان با حجاب و ستر بیرون آیند و تنها به منظور حفظ زینت آنان از چشم چرانی و نگاه نامحرم و تحریک شهوت آنها نیست.
حکم لباسهای کیپ بدن
سؤال:آیا با پوشیدن لباسهای کیپ بدن به نام «اسموکیت»بدون این که نازک و بدن نما باشد، حجاب اسلامی رعایت میشود؟
جواب:به لباسهایی که بدن را بهتر نشان دهد و مزید بر جمال باشد، ستر و پوشش نمیگویند و پوشیدن آنها حجاب اسلامی نخواهد بود.بنابراین، لباسهایی که حجم و اندام بدن زن در آنها نمایان باشد، از نظر شرع ساتر محسوب نمیشوند.
سؤال:اگر زنان مواضع زینت خود را با این گونه لباسهای کیپ بدن بپوشانند، بر این کار«لا یبدین زینتهن»صدق میکند؟
جواب:جمال زن خودش زیباست و تجمل او نیز لازمه خودش است.و«و لا یبدین زینتهن»یعنی زنان
[به تصویر صفحه مراجعه شود]
باید مواضع زینت (زیبایی اندام)خود را بپوشانند و جمال خود را نشان ندهند. بنابراین، پوشیدن این گونه لباسهای کیپ که اسکلت و برآمدگیهای بدن را از پس و پیش نشان میدهند و بیشتر شهوت را تحریک میکنند، ستر و حجاب اسلامی نیست.
زیر نویس
(1).سوره احزاب، آیه 53.
(2).سوره بقره، آیه 184.
(3).سوره بقره، آیه 183.
(4).سوره احزاب، آیه 59.
(5).برای توضیح بیشتر در رابطه با شأن نزول آیه شریفه، به روایتی که استاد طباطبایی در المیزان، ج 16، ص 336، از تفسیر قمی نقل فرمودهاند، رجوع شود.
(6).سوره نور، آیه 31.
(7).سوره نور، آیه 30.
(8).سوره نور، آیه 31.
(9).اصول کافی، ج 2، ص 36، روایت 1.
*برگرفته از کتاب 727 پرسش و پاسخ از انتشارات سماء قلم.