سؤال از شما، جواب از حجت الاسلام قرائتی
حوزه های تخصصی:
دریافت مقاله
آرشیو
چکیده
متن
سؤال:این که خداوند فقط کار خیر افراد با تقوا را میپذیرد، سبب دلسردی و یأس افراد عادی یا گناهکار نمیشود؟
پاسخ:اولا این که قرآن میفرماید:«انّما یتقبّل اللّه من المتّقین» 1 ، تقوا درجاتی دارد.به همین دلیل، کلمه«أتقی»، یعنی:باتقواتر، در قرآن آمده است:«انّ أکرمکم عند اللّه اتقاکم» 2 و اکثر افراد عادی و خلافکار هم در مرحلهای از تقوا هستند، و گرنه هیچ کار خیری انجام نمیدادند و از هیچ گناهی دست برنمیداشتند.
ثانیا، اگر گفتند دولت فقط فارغ التحصیلان دانشگاه را میپذیرد، مراد آن است که شرط استخدام رسمی، فارغ التحصیل دانشگاه بودن است، نه این که دیگران حق انجام هیچ گونه کاری را ندارند و یا اگر کاری انجام دهند، پاداششان ضایع میشود.
ثالثا، پذیرش عمل نیز درجاتی دارد:قبول عادی، قبول شایسته(بقبول حسن) 3 و قبول برتر که در دعا میخوانیم:«و تقبّل باحسن قبولک.» 4 بنابراین، هر کس به مقدار تقوایی که دارد، کارش قبول میشود.
به همین دلیل، پاداشهای خداوند نسبت به افراد و کارها و شرایط، متفاوت است.
بعضی کارها پاداش دو برابر دارند: «ضعفین.» 5
بعضی کارها پاداش چند برابر دارند:«أضعافا.» 6
بعضی کارها پاداش ده برابر دارند:«فله عشر أمثالها.» 7
بعضی کارها پاداش هفتصد برابر دارند:«کمثل حبة أنبتت سبع سنابل فی کلّ سنبلة مأة حبّه.» 8
بعضی کارها پاداشی دارند که هیچ کس، جز خدا آن را نمیداند:«فلا تعلم نفس ما اخفی لهم» 9
و این تفاوتها بر اساس تفاوت نیت و نوع کار است.
سؤال:در برابر متلکها و یا سرزنشهایی که در راه حق میشنویم، چه وظیفهای داریم؟
پاسخ:شخصی از قاهره شتری را اجاره کرد تا به منطقه عباسیه برود.او بر شتر سوار شده و صاحب شتر افسار شتر را گرفته بود و مسافر را میبرد.در مسیر راه، شتربان زیر لب و گاهی هم بلند، مسافر را مسخره میکرد؛چون او مردی غریب و تنها و محتاج یافته بود و همگام با حرکت شتر به جسارتهای خود ادامه میداد.در مسیر راه، شخصی این صحنه را دید و به مسافر گفت:«آیا میدانی و میشنوی که شتربان چه میگوید؟»
گفت:«بلی!»
پرسید:«پس چرا از خود عکس العملی نشان نمیدهی؟»
گفت:«اگر او مرا به عبّاسیه میرساند و مسیر راه درست است، این حرفها مهم نیست، هر چه میخواهد بگوید.»
در سوره مطفّفین 10 میخوانیم که مجرمان، مؤمنان را به شکلهای متفاوت تحقیر میکنند:
1.پیوسته به آنها میخندند:«انّ الّذین أجرموا کانوا من الّذین آمنوا یضحکون.»
2.هر گاه از کنار آنها عبور میکنند، غمزه میآیند و چشمک میزنند:«و اذا مرّوا بهم یتغامزون.»
3.همین که به سوی دار و دسته خود بر میگردند،
[به تصویر صفحه مراجعه شود]
پشت سر مؤمنان فکاهی و طنز میگویند:«و اذا أنقلبوا الی اهلهم انقلبوا فکهین.»
4.هنگامی که مؤمنان را میبینند، میگویند، اینها منحرفند: «و اذا راوهم قالوا انّ هؤلأ لضالّون.»
اما مؤمنان استقامت میکنند و از راه خود دست بر نمیدارند.
قرآن در ادامه میفرماید:روزی خواهد آمد که مؤمنان، به کفار خواهند خندید:
«فالیوم الّذین آمنوا من الکفّار یضحکون.»
ضمن استفاده از نکات مطرح شده توسط استاد قرائتی جا دارد این نکته را متذکر شویم که منظور از عبارت قرآنی«انما یتقبل اله من المتّقین» میتواند این باشد که خدای رحمان عملی را میپذیرد که در آن عمل، معیارهای تقوا و حلال و حرام الهی رعایت شده باشد.چنانکه وقتی به امام صادق(ع)گفتند کسی نان را از نانوائی سرقت میکند و سپس همان را صدقه میدهد، با این توجیه که حسنه ده برابر پاداش دارد و گناه یک برابر کیفر پس در مجموع به نفع او تمام میشود.امام فرمودند:این نکته را هم به او متذکر شوید که«خداوند اعمال را از متقین میپذیرد.»
زیر نویس
(1).سوره مائده، آیه 27
(2).سوره حجرات، آیه 13
(3).سوره آل عمران، آیه 37
(4).دعای وداع ماه رمضان.
(5).سوره بقره، آیه 265
(6).سوره بقره، آیه 245
(7).سوره انعام، آیه 160
(8).سوره بقره، آیه 261
(9).سوره سجده، آیه 17
(10).سوره مطفّفین، آیات 29 تا 32.
پاسخ:اولا این که قرآن میفرماید:«انّما یتقبّل اللّه من المتّقین» 1 ، تقوا درجاتی دارد.به همین دلیل، کلمه«أتقی»، یعنی:باتقواتر، در قرآن آمده است:«انّ أکرمکم عند اللّه اتقاکم» 2 و اکثر افراد عادی و خلافکار هم در مرحلهای از تقوا هستند، و گرنه هیچ کار خیری انجام نمیدادند و از هیچ گناهی دست برنمیداشتند.
ثانیا، اگر گفتند دولت فقط فارغ التحصیلان دانشگاه را میپذیرد، مراد آن است که شرط استخدام رسمی، فارغ التحصیل دانشگاه بودن است، نه این که دیگران حق انجام هیچ گونه کاری را ندارند و یا اگر کاری انجام دهند، پاداششان ضایع میشود.
ثالثا، پذیرش عمل نیز درجاتی دارد:قبول عادی، قبول شایسته(بقبول حسن) 3 و قبول برتر که در دعا میخوانیم:«و تقبّل باحسن قبولک.» 4 بنابراین، هر کس به مقدار تقوایی که دارد، کارش قبول میشود.
به همین دلیل، پاداشهای خداوند نسبت به افراد و کارها و شرایط، متفاوت است.
بعضی کارها پاداش دو برابر دارند: «ضعفین.» 5
بعضی کارها پاداش چند برابر دارند:«أضعافا.» 6
بعضی کارها پاداش ده برابر دارند:«فله عشر أمثالها.» 7
بعضی کارها پاداش هفتصد برابر دارند:«کمثل حبة أنبتت سبع سنابل فی کلّ سنبلة مأة حبّه.» 8
بعضی کارها پاداشی دارند که هیچ کس، جز خدا آن را نمیداند:«فلا تعلم نفس ما اخفی لهم» 9
و این تفاوتها بر اساس تفاوت نیت و نوع کار است.
سؤال:در برابر متلکها و یا سرزنشهایی که در راه حق میشنویم، چه وظیفهای داریم؟
پاسخ:شخصی از قاهره شتری را اجاره کرد تا به منطقه عباسیه برود.او بر شتر سوار شده و صاحب شتر افسار شتر را گرفته بود و مسافر را میبرد.در مسیر راه، شتربان زیر لب و گاهی هم بلند، مسافر را مسخره میکرد؛چون او مردی غریب و تنها و محتاج یافته بود و همگام با حرکت شتر به جسارتهای خود ادامه میداد.در مسیر راه، شخصی این صحنه را دید و به مسافر گفت:«آیا میدانی و میشنوی که شتربان چه میگوید؟»
گفت:«بلی!»
پرسید:«پس چرا از خود عکس العملی نشان نمیدهی؟»
گفت:«اگر او مرا به عبّاسیه میرساند و مسیر راه درست است، این حرفها مهم نیست، هر چه میخواهد بگوید.»
در سوره مطفّفین 10 میخوانیم که مجرمان، مؤمنان را به شکلهای متفاوت تحقیر میکنند:
1.پیوسته به آنها میخندند:«انّ الّذین أجرموا کانوا من الّذین آمنوا یضحکون.»
2.هر گاه از کنار آنها عبور میکنند، غمزه میآیند و چشمک میزنند:«و اذا مرّوا بهم یتغامزون.»
3.همین که به سوی دار و دسته خود بر میگردند،
[به تصویر صفحه مراجعه شود]
پشت سر مؤمنان فکاهی و طنز میگویند:«و اذا أنقلبوا الی اهلهم انقلبوا فکهین.»
4.هنگامی که مؤمنان را میبینند، میگویند، اینها منحرفند: «و اذا راوهم قالوا انّ هؤلأ لضالّون.»
اما مؤمنان استقامت میکنند و از راه خود دست بر نمیدارند.
قرآن در ادامه میفرماید:روزی خواهد آمد که مؤمنان، به کفار خواهند خندید:
«فالیوم الّذین آمنوا من الکفّار یضحکون.»
ضمن استفاده از نکات مطرح شده توسط استاد قرائتی جا دارد این نکته را متذکر شویم که منظور از عبارت قرآنی«انما یتقبل اله من المتّقین» میتواند این باشد که خدای رحمان عملی را میپذیرد که در آن عمل، معیارهای تقوا و حلال و حرام الهی رعایت شده باشد.چنانکه وقتی به امام صادق(ع)گفتند کسی نان را از نانوائی سرقت میکند و سپس همان را صدقه میدهد، با این توجیه که حسنه ده برابر پاداش دارد و گناه یک برابر کیفر پس در مجموع به نفع او تمام میشود.امام فرمودند:این نکته را هم به او متذکر شوید که«خداوند اعمال را از متقین میپذیرد.»
زیر نویس
(1).سوره مائده، آیه 27
(2).سوره حجرات، آیه 13
(3).سوره آل عمران، آیه 37
(4).دعای وداع ماه رمضان.
(5).سوره بقره، آیه 265
(6).سوره بقره، آیه 245
(7).سوره انعام، آیه 160
(8).سوره بقره، آیه 261
(9).سوره سجده، آیه 17
(10).سوره مطفّفین، آیات 29 تا 32.