آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۵

چکیده

متن

 

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، بحمد اللّه برای احیا و اعتلای آموزش قرآن، تلاش‏های بسیاری در آموزش و پرورش به عمل آمده که در چند سال آخر نیز گسترش و عمق بیش‏تری یافته است.یکی از هدف‏های برنامه جدید آموزش قرآن، استفاده از نوار قرائت آموزشی آیات درس است.این قسمت بخش جدایی ناپذیر تدریس است تا آموزش بصری به کمک آموزش سمعی تکمیل شود و دانش آموزان به تدریج با زیبا خوانی قرآن آشنا شوند و جاذبه تلاوت آهنگین آیات، علاقه آن‏ها را به یادگیری قرآن بیفزاید.تقویت دور کن شنیداری و گفتاری از ارکان مهم زبان آموزی، در این نوارها مد نظر بوده است.
1.محتوای نوار، تلاوت آیات متون کتاب‏های قرآن درسی به صورت آموزشی است که هر عبارت دو بار تکرار می‏شود.معلم گرامی ضبط صوت را روشن می‏کند.بار اول دانش آموزان گوش فرا می‏دهند و بار دوم همراه با نوار می‏خوانند.این تلاوت‏ها توسط قاریان ممتاز نوجوان و یا بین المللی اجرا شده است.در اجرای تلاوت ویژگی‏های آموزشی رعایت شده‏اند.این ویژگی‏ها عبارتند از:
الف)سرعت تلاوت
1.سرعت تلاوت از تحقیق آموزشی تندتر و از ترتیل معمولی کندتر است.
2.سرعت تلاوت و فاصله‏های آیات در تمامی درس‏ها یکدست و هماهنگ است.
ب)بیان واضح‏تر حروف، کلمات و اتصالات در
ترکیب‏ها
این شیوه تلاوت به گونه‏ای تنظیم شده است که‏
[به تصویر صفحه مراجعه شود]
دانش آموزان ضعیف بتوانند با هدایت چشم، به شناسایی و پیگیری علائم عادت کنند و قدرت ترکیب حروف و حرکات را به دست آورند.
ج)فصاحت و تجویدی ساده‏تر از فصاحت و
تجوید فنی
1.اتصالات و کلمات پیچیده با تأکید بیش‏تر خوانده می‏شود.
2.رعایت ویژگی‏های آموزشی در تلاوت بر رعایت ظرافت‏های تجویدی مقدم است و به طور غیر مستقیم با لحن عربی آشنایی ایجاد می‏شود.
د)آیات به صورت تقطیع شده(جمله جمله)خوانده شده است و این امر در وقف بر آخر جمله و آغاز خواندن از محل مناسب، کمک خواهد کرد.بدین ترتیب به استفاده از علائم وقف سجاوندی نیاز نخواهد بود.
ه)صوت و لحن در قرائت آموزشی
1.خواندن قرآن با نظم و ترتیب در بیان کلمات و نیز خواندن به صورت آهنگین، به صورت تقلید و الگو برداری دانش آموز از قاری قرآن، کمک خواهد کرد؛ بدون آن که آشنایی با دستگاه‏های ویژه صوت و لحن نیاز باشد.
2.در تلاوت آموزشی از مقامات و دستگاه‏های مناسب و زیبا در صوت و لحن استفاده شده است.
3.تغییرات در لحن و پرده‏های صوتی(ملودی‏ها)به صورت ملایم، همگون و با فاصله دقیق اجرا می‏شود.
و)شمرده خوانی آیات
1.در این بخش، روخوانی ساده آیات، عبارات، کلمات و ترکیب‏های سخت که در متن درس خط کشی شده‏اند، مد نظر است(شمرده خوانی در پایه اول ابتدایی و پایه‏های اول و دوم راهنمایی اجرا شده است).
2.این بخش به صورت شمرده، ساده و بدون آهنگ و با تأکید بر اتصالات حروف، کلمات، تشدید و ساکن اجرا می‏شود.
3.خواندن با تأنی و سرعت کند(به شکل کلمه خوانی)برای آموزش و دقت بیش‏تر انجام می‏شود.
4.شمرده خوانی نیز دو بار تکرار می‏شود.بار اول دانش آموزان گوش می‏دهند و بار دوم همراه نوار می‏خوانند.
ز)یکجا خوانی آیات درس
1.این بخش در انتهای درس پخش می‏شود و دانش آموزان سوره و یا درس مربوطه را به صورت یکجا زمزمه می‏کنند.این بخش فقط در پایه اول اجرا شده و برای استمرار و تعمیق یادگیری لحاظ شده است.
2.سایر برنامه‏هایی که در نوار اجرا شده‏اند، عبارتند از:
الف)آموزش اذکار نماز بر اساس متون کتاب درسی. این بخش در پایه‏های سوم ابتدایی، دوم راهنمایی و اول متوسطه، توسط قاریان نوجوان و بزرگسال اجرا شده است.این بخش نیز دو بار تکرار و هدف آن آموزش نماز و اذکار آن است.
ب)استفاده از سرودها و اشعار زیبا در مدح پیامبر و
[به تصویر صفحه مراجعه شود]
اهمیت قرآن و تأکید بر مسائل اخلاقی، از گروه‏های ایرانی و عربی در خلال و فاصله‏های درس‏ها به منظور تلطیف و جذابیت بخشیدن بیش‏تر به نوار با توجه به سنین مخاطبان.
ج)بهره‏گیری از گویندگان ماهر و مجرب و حرفه‏ای صدا و سیما در برقراری ارتباط با کودکان، نوجوانان و جوانان.برای تیتراژ نوارهای درسی دوره ابتدایی از صدای سرکار خانم مریم نشیبا، قصه‏گوی شب بخیر کوچولو در رادیو بهره‏مند شده‏ایم.در دوره‏های راهنمایی و متوسطه از گویندگان رادیو قرآن، جناب آقای ذکایی استفاده شده است.
د)جذابیت خاص در آرم و نشان برنامه دوره ابتدایی با نوای بلبل و آوای رودخانه و صدای جنگل برای دانش آموزان دوره ابتدایی لطافتی خاص و خاطره انگیز دارد و آرم و نشانه برنامه در دوره راهنمایی و متوسطه منتخبی از بهترین تلاوت استاد شعیشع و با هم آوایی زیبا در ابتدای هر یک از درس‏ها، از معنویت فوق العاده‏ای برخوردار است.
ه)نیایش‏های قرآنی.در این بخش، در پایان نوار از نیایشگران معروف کشور به منظور اجرای دعای ختم قرآن، تقریبا در تمام پایه‏های تحصیلی استفاده شده است.
چند نکته
الف)خلاصه‏ای از اهداف، محتوا و عوامل تولید به صورت مکتوب در جلد شناسنامه هر یک از نوارهای درسی درج شده است.
ب)این نوار با همکاری عوامل متعدد، همچون استودیوی دفتر تکنولوژی آموزشی وزارت آموزش و پرورش، شبکه سراسری رادیو قرآن، شرکت حکمت بیان، کارشناسان دفتر برنامه ریزی و تألیف کتب درسی گروه قرآن و انتشارات مدرسه، برای استفاده در تمام کلاس‏های آموزش قرآن مدارس کشور، از سال 1378 تا کنون تولید و ارسال شده است.امید است ان شاء اللّه مورد رضای خدای رحمان قرار گیرد.

تبلیغات