آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۵

چکیده

متن

«حم و الکتاب المبین انّا جعلناه قرآنا عربیّا لعلکم تعقلون و انه فی ام الکتاب لدینا لعلی حکیم»
(زخرف/1-4)
سوگند به این کتاب آسمانی که آشکار کننده راه حق است. ما این کتاب را به صورت قرآنی به زبان عربی قرار دادیم، باشد که شما به اندیشه دریابید و همانا که آن در ام الکتاب-لوح محفوظ-نزد ما والا مرتبه و با حکمت است.
با الهام از آیات فوق عرض می‏کنیم:
1-قرآن کریم حقیقتی در«ام الکتاب»دارد.نام دیگر «ام الکتاب»، «لوح محفوظ»است‏(بل هو قرآن مجید فی لوح محفوظ، بروج 21 و 22).
قرآن در لوح محفوظ با صفت‏هایی ستوده شده است که اختصاص به صاحب شعور دارند.مثل علی، حکیم، مجید و کریم.این حقیقت علی حکیم از دسترس عموم به دور است و تنها معصومان پاک بدان دسترسی دارند(واقعه/77-79).
2-این حقیقت متعالی به عبارات محاوره‏ای و به زبان عربی بازگردانده شده است؛مانند یک لوح و یا صحنه نمایشی که در قالب عبارات وصف می‏شود، حقیقت قرآن که در لوح محفوظ نزد خدای سبحان، برای خاصان و مطهران مشهود است، به زبان عربی بیان و نازل شده است.
3-این بازگرداندن و نزول، برای آن است که عموم مردم با فراهم ساختن مقدمات لازم، بتوانند عبارات قرآنی را دریابند.این نکته را آیه فوق به صراحت اعلام می‏دارد(انا جعلناه قرآنا عربیّا لعلکم تعقلون)در عین این‏که تبیین و تعلیم قرآن بر عهده معصومان علیهم السلام است.
4-از این‏رو خدای رحمان سهل‏انگاری و مداهنه درباره قرآن را به هیچ وجه روا نمی‏دارد و می‏فرماید:
انه لقرآن کریم فی کتاب مکنون لا یمسّه الا المطهّرون تنزیل من ربّ العالمین افبهذا الحدیث انتم مدهنون(واقعه/ 77-81)
این قرآنی است گرانمایه، در کتابی نهفته که جز پاک شدگان-و معصومان-به آن دست نمی‏یابند؛ فرو فرستاده‏ای است از پروردگار جهانیان.آیا شما درباره چنین سخنی سهل‏انگاری و به آن بی‏اعتنایی می‏کنید.
این هشدار قرآن درباره جدی گرفتن آن و نیز تذکر به قابل فهم بودن عبارات آن، وظیفه‏ای سنگین بر دوش مسلمانان می‏نهد.مؤمنان به قرآن باید آن را بخوانند، در مضمون‏های آن بیندیشند و در آن تدبّر کنند.باشد که-در حد توان-حقایق نورانی آن را بیابند.این وظیفه بر دوش آن‏ها که خدا به مقام معلمی و آموزش قرآن-در هر درجه و به هر شکلی-مفتخرشان فرموده، بسی سنگین‏تر است.
مجله‏ای که نام آن«رشد آموزش قرآن»است، سنگینی بار این مسؤولیت را به خوبی احساس می‏کند.پس دست استمداد به سوی شما عزیزان که در آموزش قرآن دستی دارید، می‏گشاید و تجربه‏ها و دانش‏هایتان که اندوخته‏ای از تلاش‏های عمر قرآنی شما است، می‏طلبد.ارائه مطالب به شکل مقاله، ارائه الگو، طرح‏های آموزشی و یا خاطره و سرگذشت، هر چه باشد مغتنم است.
رشد آموزش قرآن مفتخر خواهد بود که نمونه‏هایی از تلاش‏های خادمان قرآن و دوستداران گسترش فرهنگ قرآنی را معرفی کند.در این راستا از شما عزیزان به صورت مشخص در زمینه‏های زیر یاری می‏طلبد:
الف)ارائه هر گونه نقد و بررسی و اظهار نظر سازنده در مورد کتاب دین و زندگی؛به ویژه ارائه مقاله درباره هر یک از بحث‏های قرآنی این کتاب، تا دبیران محترم این درس را یاری بخشد.
ب)ارائه هر بحثی که به رشد آموزش قرآن کمک می‏کند.
ج)ارسال هر نوشته‏ای که در راستای ترویج قرآن باشد، اعم از:شعر، ادب و کلام بزرگان و...
شماره اول این مجله، به یاری خدای رحمان با تیراژ بالا منتشر شد و کثرت تقاضای اشتراک مجله، نشانگر استقبال خوب عزیزان قرآن دوست است.به خاطر این استقبال، خدای بزرگ را سپاس می‏گذاریم و از خوانندگان و تقاضاکنندگان محترم تشکر می‏کنیم.باز هم عرض می‏کنیم که اظهار نظر شما خواننده گرامی و توجه به نقاط قوت و ضعف آن، اعضای هیأت تحریریه را یاری می‏کند تا به رشد این مجله بیندیشند و کیفیت محتوای آن را ارتقا بخشند.
امید آن داریم که عنایت ربوبی ما را مدد فرماید و توجهات حضرت بقیة اللّه الاعظم این مجله را به هدف‏های آرمانی آن برساند.
و علی اللّه فلیتوکل المؤمنون
(مجادله/10)

تبلیغات