نگاهی به برنامه جدید آموزش قرآن کریم در آموزش و پرورش ایران
حوزه های تخصصی:
دریافت مقاله
آرشیو
چکیده
متن
«الرّحمن*علّم القرآن*خلق الانسان*علّمه البیان»
(الرحمن، آیات 1 تا 4)
قرآن، پیام روشن الهی است که همه انسانها را به راستی و رستگاری دعوت میکند.از صدر اسلام تاکنون، آموزش این پیام جاودانه الهی، از مهمترین اهداف تعلیم و تربیت در میان مسلمانان بوده است.
در کشور ما نیز، به اقتضای جایگاه دین اسلام در فرهنگ مردم ایران و جایگاه ویژه قرآن در اعتقادات دینی، باید آموزش قرآن مورد توجه همگان باشد تا شرایط مساعد برای تحقق اهداف این آموزش فراهم آید.از اینرو، درس قرآن در میان درسهای گوناگون دورههای تحصیلی، از اهمیت ویژهای برخوردار است.
نگاهی اجمالی به دستاورد آموزش قرآن در کشور ما نشان میدهد که این دستاورد، نه با اهمیت و جایگاه ویژه قرآن در اسلام تناسب دارد و نه با میزان علاقه و اهمیتی که تمام آحاد مردم برای قرآن کریم قایل هستند.
از اینرو به دنبال توصیهها و تأکیدات مکرر مقام معظم رهبری در اعتلای آموزش قرآن در آموزش و پرورش، از سال تحصیلی 77-76 تلاشهای نسبتا همه جانبهای در فراهم آوردن زمینههای لازم برای اعتلا و تقویت آموزش قرآن آغاز شد.بدیهی است اهداف آموزش قرآن اولین و مهمترین امری بود که باید مورد بازنگری و ملاحظه کارشناسانه قرار میگرفت تا براساس آن، سایر اجزا و ارکان یک برنامه آموزشی مانند:اصول حاکم بر آموزش قرآن، سازماندهی منطقی محتوا، روشهای مناسب آموزش، تربیت معلم و ارتقای توانایی معلمان قرآن، نظام و شیوههای ارزشیابی، و ویژگیها و تولید مواد آموزشی و کمک آموزشی، تعیین و تدوین شود.
از مجموعه این امور در ادبیات برنامهریزی درسی، بهراهنمای برنامه درسی تعبیر میشود که متأسفانه درس قرآن تا پیش از چند سال اخیر، فاقد راهنمای برنامه درسی مصوب یا حتی مدونی بوده است.ارائه و بررسی راهنمای برنامه درسی قرآن، مقام و مجال دیگری میطلبد که امید است، در آینده به شیوهای مناسب در همین مجله به آن پرداخته شود تا فرصت نقد و بررسی آن برای همه دستاندرکاران و علاقهمندان به آموزش قرآن در سراسر کشور فراهم آید.در این مقاله، سعی بر آن است تا با بیان نکات مهم برنامه جدید آموزش قرآن، کلیات این برنامه معرفی شود تا زمینه مناسبی برای طرح مباحث آینده فراهم شود.
مهمترین رویکرد برنامه جدید آموزش قرآن که اهداف و سایر بخشهای این آموزش را تحت تأثیر خود قرار میدهد، جامعیت آموزش قرآن است؛یعنی آموزش قرآن باید به نحوی باشد که از یک سو همه حیطههای یادگیری را شامل شود و به ویژه بر حیطه عاطفی که متکفل ایجاد و تقویت انس و علاقه دانشآموزان به قرآن و یادگیری آن است، تأکید ورزد؛ و از سوی دیگر، تمامی موضوعات ضروری آموزش قرآن مانند روخوانی، روانخوانی، صحت قرائت، توانایی درک معنای عبارات و آیات ساده قرآن، آشنایی با معارف انسانساز آن و تدبر در آیات الهی را در حد امکان شامل شود.با توجه به این رویکرد، سه هدف اصلی آموزش قرآن در سه دوره تحصیلی، علاوه بر تقویت انس و علاقه به قرآن کریم و یادگیری آن، عبارت است از توانایی قرائت قرآن در دوره ابتدایی، درک معنای عبارات و آیات ساده در دوره راهنمایی و تدبر در آیات قرآن کریم و آشنایی با شرح و توضیح آنها در دوره متوسطه.
شایان ذکر است که با توجه به جامعیت اهداف آموزش قرآن، در هر یک از سه دوره تحصیلی متناسب با شرایط ذهنی و روحی دانشآموزان، سایر اهداف نیز مورد توجه قرار میگیرد.
اینک به اختصار، برخی توضیحات درباره برنامه جدید آموزش قرآن در هر یک از دورههای تحصیلی و برخی از اهم اقدامات انجام شده به منظور تحقق این برنامه، تقدیم خوانندگان محترم میشود.
الف)دوره ابتدایی
هدفهای کلی آموزش قرآن در دوره ابتدایی به شرح زیر است:
1-آشنایی با قرآن کریم به عنوان کلام الهی و کتاب آسمانی.
2-تفویت انس و علاقه به قرآن کریم و یادگیری آن.
3-توانایی روخوانی قرآن به صورت شمرده و آرام از ر¹ی مصحف با رسم الخط آموزشی.
4-توانایی خواندن آیات کتاب درسی به صورت روان یا آهنگین.
5-آشنایی با قواعد ضروری روخوانی قرآن.
6-حفظ برخی از سورههای کوتاه کتاب درسی.
7-آشنایی با برخی از داستانهای قرآن کریم.
8-فراگیری معنای برخی از کلمات ساده (1) و عبارات کوتاه قرآن.
9-تقویت علاقه به شنیدن، خواندن و فهم معنای آیات قرآن کریم.
10-آشنایی با مفهوم برخی از پیامهای قرآن.
11-شناخت و تقویت استعدادهای دانشآموزان در گرایشهای گوناگون آموزش قرآن.
تا پیش از برنامه جدید، آموزش قرآن در دوره ابتدایی از پایه سوم آغاز میشد.براساس پارهای تجارب در داخل و خارج آموزش و پرورش، برنامه آموزش قرآن از پایه اول طراحی و تدوین شد که در سال تحصیلی 78-77، حدود 560 کلاس پایه اول در همه استانهای کشور به طور آزمایشی به اجرا درآمد.پس از ارزشیابی نتایج این آموزش و کسب توفیق نسبی در دستیابی به هدفهای مورد نظر، آموزش قرآن از سال تحصیلی 79-78 در پایه اول ابتدایی به طور سراسری در کلیه مدارس آغاز شد.
به دنبال درخواست شورای عالی آموزش و پرورش، «پژوهشکده تعلیم و تربیت»موظف شد در اولین سال اجرای آموزش قرآن، پایه اول و دوم ابتدایی را ارزشیابی کند.به این ترتیب، برای بار دوم آموزش قرآن در پایه اول ابتدایی ارزشیابی شد.این ارزشیابی، نقاط قوت و ضعف این طرح را شناسایی کرد و نتایج را برای اصلاح و تکمیل طرح در اختیار گروه قرآن دفتر برنامهریزی و تألیف کتب درسی قرار داد.
پس از اعمال اصلاحات لازم، از سال تحصیلی 80-79 تاکنون همه پایههای تحصیلی دوره ابتدایی به تدریج تحت پوشش طرح جدید قرار گرفتهاند.به دلیل اهمیت و حساسیت آموزش قرآن، شورای عالی آموزش و پرورش، نتایج ارزشیابیهای به عمل آمده را مطالعه کرد و جهت تکمیل و تصحیح این برنامه، دفتر«برنامهریزی و تألیف کتب درسی»را موظف کرد تا راهنمای برنامه درسی این درس را در دوره ابتدایی، جهت تصویب به شورا ارائه کند.
پس از تدوین و تنظیم این راهنما و بررسی و گفتوگوهای بسیار، خوشبختانه راهنمای برنامه درسی قرآن دوره ابتدایی به عنوان اولین راهنمای برنامه درسی به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش در میان تمامی دروس درآمد.این مصوبه، به عنوان سند معتبر و پشتوانه قوی علمی و قانونی بسیار خوبی برای توسعه و تعمیق آموزش قرآن است.
در این بخش، برخی از نکات مهم این برنامه و اهم سرفصلهای محتوای آموزشی قرآن در دوره ابتدایی، ارائه میشود:
1-آموزش قرآن از پایه اول ابتدایی آغاز میشود.
2-دانشآموزان پایه اول با شنیدن قرائت زیبای برخی از سورههای کوتاه قرآن کریم و همخوانی با آیات شنیده شده به صورت دسته جمعی، آموزش قرآن را آغاز میکنند.
3-آموزش قرآن در پایه اول ابتدایی، هر هفته سه روز و هر روز ده دقیقه و نیز یک زنگ(ساعت) کامل در هفته به اجرا درمیآید.
4-قرآن در همه پایههای دوره ابتدایی، به ویژه در پایه اول و دوم توسط آموزگار پایه تدریس میشود.
5-روخوانی قرآن در پایه اول ابتدایی، براساس سوادآموزی فارسی آموزش داده میشود؛یعنی دانشآموزان بدون آن که هیچ نماد جدید و اضافه بر نمادهای خط فارسی را بیاموزند، خواندن برخی کلمات و عبارات ساده قرآن را براساس سیر سوادآموزی فارسی، آغاز میکنند.
6-وسایل آموزش قرآن در همه پایههای دوره ابتدایی عبارت است از کتاب دانشآموز، کتاب راهنمای معلم، نوار آموزشی و لوحههای آموزشی.
7-در کتاب درسی، عبارات و آیات قرآن کریم با استفاده از رسم الخط ساده و آموزشی نوشته شده است.از جمله ویژگیهای مهم این رسم الخط این است که، به شیوه خط فارسی بسیار نزدیک است و برای خلوت شدن و ساده بودن خط به ضروریترین و کمترین علائم اکتفا شده است.
8-تمام بخشهای آموزش قرآن، به ویژه آموزش روخوانی که مهمترین بخش در دوره ابتدایی است، کاملا به شیوه فعال و با مشارکت جدی دانشآموزان در فرایند یاددهی-یادگیری صورت میپذیرد؛به نحوی که برای مثال حتی روخوانی اولین کلمات و عبارات قرآنی بدون آن که توسط معلم خوانده شود، با خواندن خود دانشآموزان آغاز میشود و تقریبا تا پایان دوره ابتدایی بر خواندن آیات و عبارات توسط خود دانشآموزان و پرهیز معلم از خواندن، تأکید جدی میشود.
9-ارزشیابی درس قرآن در پایه اول و دوم به صورت کیفی و توصیفی است.در صورتی که آموزگار دستورالعملهای ارائه شده را به کار بندد، بدون استثنا هر دانشآموزی که در سایر دروس توفیق کسب کرده است، میتواند حداقل به میزان قابل قبول به هدفهای درس قرآن در این دو پایه دست یابد.به این ترتیب، آزمون پایه سال که مجوز ارتقای پایه تحصیلی است لزومی ندارد. البته نتیجه تلاش هر دانشآموز در درس قرآن، در کارنامه او به صورت کیفی و کنار سایر درسها منعکس خواهد شد.
10-محتوای آموزش، روشهای تدریس و توصیههای لازم به آموزگاران محترم، به گونهای تدوین شده است که ضمن حضور فعال دانشآموزان، همیشه کلاس را از جذابیت و طراوت لازم برخوردار سازد تا انشاءالله دانشآموزان همیشه از درس قرآن و یادگیری آن، خاطره خوشی داشته باشند.آشنایی با محتوای آموزش، که به دنبال خواهد آمد، تا حدودی این موضوع را روشنتر میسازد.
محتوای آموزش قرآن در دوره ابتدایی
با توجه به جامعیت آموزش قرآن و اصول حاکم بر این آموزش، که مهمترین آن جذاب و دلپذیر بودن محتوا و روشهای تدریس با تأکید بر استفاده از هنر برای دستیابی هرچه بیشتر به پیامدهای عاطفی آموزش است، محتوای آموزش قرآن در دوره ابتدایی از بخشهای زیر تشکیل میشود:
1-استماع سورهها و آیات کتاب درسی از نوار آموزشی:تلاوت زیبای قرآن از جاذبههای هنری قرآن کریم است که همه افراد را در سنین مختلف به سوی خود جذب میکند.از سوی دیگر، در آموزشهایی که به نوعی با آموزش زبان ارتباط دارد، مهمترین و اولین گام، شنیدن است.شنیدن، سخن گفتن، خواندن و نوشتن مهارتهای اصلی، زبانآموزی است.از اینرو، اهمیت شنیدن به عنوان اولین گام آموزش قرآن روشن میشود. بهرهگیری از استماع سورههای قرآن، این فرصت را پیش میآورد تا آموزش قرآن قبل از توانایی دانشآموزان در خواندن صامتها و مصوتها، آغاز شود.
نکته قابل ذکر در آموزش قرآن این است که استماع تلاوت زیبای آیات، هم طریقیت دارد و هم موضوعیت؛ طریقیت دارد زیرا صوت زیبای قرآن فضای شورانگیز و دلپذیری را فراهم میآورد که مملو از خاطرات و معنویت است.این فضا، به کلاس قرآن روحانیت خاصی میبخشد و کام و جان کودکان را از حلاوت کلام وحی، آکنده میسازد.شنیدن صوت زیبای قرآن در کلاس درس و فضای یادگیری، انحصار نهچندان مطلوب شنیدن آیات الهی در مراسم خاصی همچون عزا و سوگواری را میشکند و به طور طبیعی، به کودکان میآموزد که صوت زیبای قرآن در همه زمانها و مکانها، روحبخش آدمیاست و دیگر ایشان هرگاه بهترین نغمات قرآنی را میشنوند، خاطره ناگوار از دست دادن عزیزانشان را به خاطر نمیآورند.
همچنین همخوانی دستهجمعی دانشآموزان به همراه نوار آموزشی موجب شور و شوق آنها گشته و بهرهگیری از گوش که تقریبا در آموزش و پرورش دوره ابتدایی ما به فراموشی سپرده شده است، احیا میشود.اما موضوعیت دارد؛زیرا یکی از هدفهای فراموش شده در آموزشهای رایج قرآن کریم؛یعنی قرائت به شیوه صحیح و زیبا و با صوت و لحن عربی مورد توجه و آموزش قرار میگیرد.
به راستی چرا باید هر زبانی را مطابق اهل همان زبان آموخت و تکلم کرد، ولی فارسی خوانی قرآن کریم اشکالی ندارد.
طبع اولیه قرائت قرآن همانطور که در حدیث منسوب به امام صادق(ع)به نقل از پیامبر اکرم(ص)آمده است (2) ، اقتضا میکند که آن را صحیح، زیبا و به لحن عربی خواند. این هدف باید مورد توجه باشد و به تدریج در آموزش قرآن جای خود را باز کند.در این میان، استماع صوت صحیح و زیبای قرآن، بهترین، سادهترین و عمومیترین روشی است که امکان دستیابی به این هدف را در اختیار عموم فراگیران قرار میدهد.
تولید نوارهای آموزش قرآن همراه کتاب از پایه اول ابتدایی تا پایان دوره متوسطه و استفاده از آن در کلاس درس از برنامههای راهبردی گروه قرآن است که بحمدالله تاکنون در کنار تألیف هر کتاب جدیدی، نوار آموزشی آن نیز تولید شده و در اختیار مدارس قرار گرفته است، تا به عنوان یک وسیله آموزشی، و نه فقط کمک آموزشی، در متن فرآیند یاددهی-یادگیری قرار گیرد.
2-روخوانی آیات قرآن کریم:دانشآموزان برای دستیابی به مهمترین هدف آموزش قرآن در دوره ابتدایی، از پایه اول تا پایه پنجم، کلمات، عبارات، آیات و سورههای جزء سیام قرآن کریم و برخی از سورهها و فرازهای دیگر قرآن کریم را روخوانی میکنند.این فعالیت، براساس سوادآموزی فارسی و با استفاده از رسم الخط آموزشی از پایه اول ابتدایی آغاز میشود و تا پایان دوره پنجم ادامه مییابد.
روخوانی دانشآموزان از بخشخوانی کلمات و عبارات به صورت دستهجمعی، آنگاه به صورت فردی با اشاره معلم به صامتها و مصوتها و سپس بدون اشاره معلم آغاز میشود و با شمردهخوانی ادامه مییابد تا به خواندن معمولی و روانخوانی برسد.سیر و طول زمانی این مسیر برای دانشآموزان با توجه به استعدادهای آنها متفاوت است.برخی سریعتر و برخی آهستهتر این مسیر را طی میکنند.از اصول حاکم بر آموزش قرآن، توجه به تفاوتهای فردی دانشآموزان و عدم سختگیریهای بیجا نسبت به آنهاست.
در آموزش روخوانی، لوحههای آموزشی جایگاه و نقش ویژهای دارند.این لوحهها، به شیوههایی که در کتابهای راهنمای معلم پایههای مختلف توضیح داده شده است، استفاده میشود.
در فرایند یاددهی-یادگیری روخوانی قرآن کریم، نقش عمده و فعال برعهده خود دانشآموزان است و آموزگار بیشترین نقش راهنما و هدایتگری را بر عهده دارد.
3-پیامهای قرآنی:پیامهای قرآنی، عبارات یا آیات معمولا کوتاه، شعارگونه و حکمتآمیزی از قرآن کریم است که ضمن برخورداری از زیبایی و بلاغت، مفهوم ارزشمند اخلاقی، تربیتی، اعتقادی و اجتماعی خاصی را دارد. آشنایی با پیامهای قرآنی نیز هم طریقیت دارد و هم موضوعیت؛طریقیت دارد زیرا در درس قرآن به ویژه در دوره ابتدایی به اقتضای موضوع و هدفهای آموزش مورد نظر، امکان درک معنا و مفهوم موضوع یادگیری برای دانشآموزان، کمتر فراهم میشود.
به طور کلی، این امر میتواند یک نقص محسوب شود و حتی از نظر روانشناسی یادگیری، برخی پیامدهای نامطلوب داشته باشد.برای مثال گاهی گزارش میشود که دانشآموزان، آموزش قرآن را با علاقه و انگیزه خوبی آغاز میکنند، ولی به تدریج از این انگیزه کاسته میشود.یک علت این امر میتواند عدم برقراری ارتباط معنایی بین دانشآموز و موضوع یادگیری باشد.
درک معنای پیامهای قرآنی و برقراری ارتباط با موضوع پیام و گفتوگوی فعال و دو سویه میان آموزگار و دانشآموز درباره موضوع پیام، بهترین فرصت را در درس قرآن برای رفع نقص مذکور فراهم میآورد و دانشآموز به وسیله درک معنای پیامها با سخنان خدا در قرآن آشنا شده و میآموزدکه خدا در قرآن مطالب بسیار شیرین، ارزنده و مفیدی حتی برای کودکان بیان داشته است.بدیهی است، این تلقی از قرآن کریم در کنار زمینههای بسیار مناسب و مساعد اجتماعی و فرهنگی جامعه برای یادگیری قرآن، بسیار مفید و ارزشمند است.
اما موضوعیت دارد؛زیرا یکی از هدفهای آموزش جامع قرآن کریم، آشنایی با معارف انسانساز آن است و یکی از بهترین راههای این آشنایی در دوره ابتدایی، بیان این معارف در قالب پیامهای قرآنی است.
مفهوم پیامهای قرآنی عموما در قالب جذاب تصاویر، داستانهای کوتاه، شعر و قطعات ادبی مناسب ارائه میشود تا هرچه بیشتر مورد توجه دانشآموزان قرار گیرد.
هرچند که دانشآموزان در دوره ابتدایی عمدتا درصدد فراگیری مهارت روخوانی و قرائت قرآن هستند، ولی طرح پیامهای قرآنی مانع از آن است که دانشآموزان گمان کنند که قرآن و آموزش آن مجموعهای از مطالب مقدس و الهی است که باید نحوه خواندن آن را آموخت، ولی از آنها هیچ معنا و مفهومی عاید ما نمیشود.
4-درک معنای عبارات ساده، کوتاه و پرکاربرد قرآن: دستیابی به این هدف، به طور اساسی و جدی در دوره راهنمایی پیگیری میشود ولی با توجه به زمینههای بسیار خوب و مشترکات قابل توجه میان زبان فارسی و عربی، میتوان مقدمات دستیابی به این هدف را با آهنگی بسیار ملایم و مناسب از دوره ابتدایی آغاز کرد.قابل ذکر است که حداقل حدود 500 لغت در کتابهای مختلف دوره ابتدایی وجود دارد که این لغات با همان معنایی که در فارسی به کار میرود، در قرآن کریم نیز به کار رفته است و قطعا گنجینه لغات کودکان نسبت به آشنایی با معنای کلمات رایج مشترک میان قرآن و زبان فارسی، بیش از این تعداد است.
آیا دریغ نیست که در سنین کودکی که بهترین ایام برای یادگیریهای پایدار است، به شیوههای مناسب از این فرصت طلایی استفاده نشود و گامهای مفید و مؤثری را برای توانایی کودکان جامعه اسلامی خود، در راه فهم قرآن برنداریم؟!فرصتی که به دلیل مشترکات زیاد زبان فارسی و زبان قرآن، در هیچ یک از زبانهای مسلمانان غیر عربزبان وجود ندارد.
از اینرو، دانشآموزان از پایه اول تا پنجم ابتدایی به تدریج با معنای برخی از کلمهها، ترکیبها و عبارتهای ساده و رایج قرآن آشنا میشوند و یک بار دیگر کلمهها و ترکیبهایی را که با کلمات همخانواده آنها و یا حتی با خود آنها در فارسی آشنا و مأنوس هستند، در آینه زیبا و شفاف آیات قرآن کریم مییابند و میآموزند.
همانطور که تجربه چند سال اخیر نشان داده است، این بخش از آموزش، برانگیزه و علاقه دانشآموزان نسبت به قرآن و یادگیری آن افزوده است و تشنگی مبارکی را در فراگیری معنای زلال آیات و عبارات قرآنی، برای آنها به ارمغان آورده است.
5-داستانهای قرآنی:این داستانها، بخش دیگری از معارف قرآنی هستند که از نظر محتوا و قالب برای دانشآموزان دوره ابتدایی تناسب دارند.در هر پایه تحصیلی چند داستان قرآنی انتخاب شده است که دانشآموزان پس از روخوانی و قرائت آیات مربوط به آن داستان، با موضوع آیات نیز در قالب یک داستان آشنا میشوند.داستانها با تصویرهای زیبا همراه هستند تا هم برانگیزنده ذوق و شوق دانشآموزان باشند و هم کتاب آموزش قرآن را از زیبایی، تنوع و طراوت لازم برخوردار سازند.
معرفی برنامه آموزش قرآن دوره ابتدایی را به همین میزان بسنده میکنیم و آشنایی با سایر مباحث مانند روش تدریس و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی و...، به راهنمای برنامه درسی قرآن دوره ابتدایی ارجاع میشود.در پایان این بخش از مطالب، بیان این نکته ضروری است که در برنامه و محتوای آموزش قرآن، سعی شده است تا هر یک از بخشهای فوق همچون پنجرهای باشد که از فضای محدود کتاب و کلاس به سوی باغ سبز و انبوه سایر برنامهها، فعالیتها، کتابها، نرمافزارها و نوارهای صوتی و تصویری قرآن باز میشود، تا هر دانشآموزی مطابق علاقه و ذوق خود، استعداد خویش را در آن زمینه شکوفا سازد.
ب)دوره راهنمایی
هدفهای کلی آموزش قرآن در دوره راهنمایی به شرح زیر است:
1-توانایی قرائت صحیح و روان قرآن کریم از روی مصحفهای رایج.
2-توانایی قرائت آیات کتاب درسی به صورت ترتیل آموزشی
3-توانایی ترجمه کلمه به کلمه و درک معنای عبارات و آیات ساده قرآن کریم
4-آشنایی با قواعد صحت قرائت قرآن و احکام مهم تجوید
5-آشنایی با ویژگیهای مهم رسم الخط مصحفهای رایج
6-حفظ برخی از آیات و سورههای قرآن کریم
7-آشنایی با برخی مباحث«شناخت قرآن کریم»
8-آشنایی با برخی از معارف قرآن کریم
9-تقویت انس و علاقه به قرائت مستمر و فهم قرآن کریم
10-توانایی بهرهگیری از پیامهای قرآن در زندگی
11-شناخت و هدایت استعدادهای خاص در قرائت، حفظ، درک مفاهیم و سایر فعالیتهای هنری مرتبط با قرآن کریم
برنامه جدید آموزش قرآن در دوره راهنمایی در سال تحصیلی 80-79؛با اجرای آزمایشی در پایه اول آغاز شد و از سال 81-80 پس از اعمال نتایج ارزشیابی از طرح آزمایشی، به طور سراسری به اجرا درآمد.این طرح هر سال در پایه بعدی به صورت آزمایشی اجرا و در سال بعد سراسری میشود.به این ترتیب، در سال تحصیلی 83- 82 هر سه پایه تحصیلی این دوره به طور کامل نیز پوشش برنامه جدید قرار میگیرد.
مهمترین نکته در برنامه جدید آموزش قرآن در دوره راهنمایی، با توجه به رویکرد جامعیت آموزش قرآن، آموزش مفاهیم قرآن است.همانطور که در بند سوم هدفهای آموزش قرآن این دوره آمده است، منظور از آموزش مفاهیم قرآن، آموزشی است که دانشآموزان را در درک معنای کلمات، ترکیبها، عبارات و آیات ساده و پرکاربرد قرآن کریم توانا سازد.دانشآموزان در قالب تمرینهایی که به شیوه فعال توسط خود آنان انجام میشود، در هر پایه تحصیلی با معنای حدود 200 کلمه قرآنی آشنا میشوند که در پایان سه سال به 600 کلمه میرسد و این 600 کلمه قرآنی، حدود 000/60 بار در قرآن به کار رفته است.به این ترتیب دانشآموزان پس از دوره راهنمایی میتوانند بیش از 75 درصد از کلماتی را که در قرآن به کار رفته است، معنا کنند و توانایی درک معنای تعداد قابل توجهی از ترکیبها، عبارات، آیات ساده و پرکاربرد قرآن را پیدا خواهند کرد.
محتوای آموزش قرآن در دوره راهنمایی
1-استماع و قرائت آیات قرآن کریم:هر درس با فرازی از آیات قرآن کریم آغاز میشود.دانشآموزان به کمک نوار آموزشی، قرائت زیبا و فصیح آیات را میشنوند و همراه آن، به طور دستهجمعی همخوانی میکنند.هدف از این بخش، تقویت توانایی مهارت قرائت قرآن است. دانشآموزان پایه دوم راهنمایی تا حدودی با چگونگی تلفظ صحیح حروف خاص عربی آشنا میشوند.البته در صورتی که روش آموزش قرائت در دوره ابتدایی نقش خود را به خوبی ایفا کرده باشد، به طور عملی این آمادگی و توانایی تا حدودی در دانشآموزان ایجاد میشود و ایشان راحتتر میتوانند این مهارت را کسب کنند.در پایه سوم نیز با برخی از رسمالخطهای رایج قرآن کریم آشنا میشوند.کم و کیف پرداختن به اینگونه مباحث قرائت قرآن کریم، بستگی به میزان دستیابی به هدف اولیه آموزش قرائت، یعنی توانایی روانخوانی قرآن کریم دارد. یعنی هرچه دانشآموزان در دوره ابتدایی در روانخوانی تسلط بیشتری پیدا کرده باشند، میتوان اینگونه مباحث قرائت را مورد توجه بیشتر و جدیتر قرار داد.
2-آموزش مفاهیم:در هر درس، دانشآموزان با معنای حدود 12 لغت قرآنی آشنا میشوند.این لغات عمدتا از آیات همان درس انتخاب شدهاند که براساس آنها، دانشآموزان میتوانند برخی از ترکیبها و عبارات و حتی آیات درس را معنا کنند.به تدریج که پیش میرویم، دانشآموزان بخش بیشتری از آیات هر درس را میتوانند معنا کنند.
در پایه اول و دوم سورههای«جمعه»، «تغابن»، «حدید»، «جاثیه»، «لقمان»، «نوح»و بخشهایی از سوره «حشر»، «غافر»، «روم»و«صف»آموزش داده میشود. برای هر درس، مجموعهای از آیات به عنوان تمرین آزاد (غیر اجباری و خارج از تکلیف رسمی)انتخاب شده است تا دانشآموزان و مدارسی که علاقه و امکانات بیشتری دارند، بتوانند در بخش مفاهیم تلاش بیشتری به عمل آورند.
قابل ذکر است که سوره مبارکه«آل عمران»به طور کامل برای پایه سوم در نظر گرفته شده است که از هر دو صفحه آن، یک صفحه برای آموزش رسمی و یک صفحه برای تمرین آزاد انتخاب شده است.
دانشآموزان با آنچه در بخش مفاهیم قرآن دوره راهنمایی آموختهاند، قادر هستند حدود دو سوم سوره آلعمران را معنا کنند.بدیهی است که توانایی دانشآموزان در درک معنای عبارات و آیات قرآن محدود به این حجم از سوره آلعمران نیست، بلکه ایشان میتوانند تعداد قابل توجهی از عبارات و آیات سایر سورههای قرآن را نیز معنا کنند.این امر میتواند ارزیابی خوبی برای توفیق در این شیوه از آموزش مفاهیم قرآن باشد.
3.آشنایی با عظمت قرآن کریم:بخش دیگری که محتوای آموزش قرآن دوره راهنمایی را شامل میشود، مطالب متنوع و جذابی درباره قرآن و قرآندوستان است. در این بخش از ویژگیهای قابل توجه قرآن کریم، تلاشهای هنرمندان، ادیبان، حکیمان و دانشمندان مسلمان و غیر مسلمان درباره قرآن سخن رفته است. سعی بر این است تا دانشآموزان با مطالعه این بخش از مطالب کتاب، هرچه بیشتر با عظمت قرآن کریم و نقش منحصر به فرد آن در اعتلای فرهنگ، دانش بشری، هدایت جوامع انسانی به کانون اصلی هستی، نشان دادن صراط مستقیم کمال و رشد و خروج بشریت از تاریکیها به نور، آشنا شوند.
ج)دوره متوسطه
هدفهای کلی آموزش در دوره متوسطه به شرح زیر است:
1-توانایی قرائت روان و فصیح تمام آیات قرآن کریم
2-توانایی قرائت آیات کتاب درسی به صورت ترتیل و با رعایت احکام مهم تجوید
3-حفظ برخی از آیات و سورههای قرآن کریم
4-تقویت توانایی درک معنای عبارات و آیات قرآن کریم
5-آشنایی با ضرورت و لوازم تدبر در آیات قرآن کریم
6-آشنایی با برخی از مباحث ضروری علوم قرآنی
7-آشنایی با تفسیر برخی از آیات قرآن کریم
8-آشنایی با شیوه تحقیق موضوعی در قرآن کریم
9-تقویت انس و علاقه به قرائت مستمر و فهم قرآن کریم و تدبر در آیات آن
10-توانایی بهرهگیری از قرآن کریم برای تقویت مبانی اعتقادی و اخلاقی در زندگی فردی و اجتماعی
11-تقویت استعدادهای خاص در زمینههای گوناگون آموزش قرآن کریم
برنامهریزی جدید آموزش قرآن در دوره متوسطه، با اجرای طرح سالی-واحدی در این دوره تحصیلی همزمان شد.در طرح سالی-واحدی یکی از موضوعات ضروری کاهش عناوین دروس بود.از جمله درسهایی که به نظرمیرسید تلفیق و وحدت آن مفید باشد، درس قرآن و دینی است.از سوی دیگر اهداف مشترک این دو درس، زمینه مهمی برای تلفیق این دو درس است.مهمترین دستاورد تلفیق درس قرآن و دینی، هرچه نزدیکتر کردن قالب و محتوای این دو درس به یکدیگر است.اگر به هدفهای فوق به عنوان هدفهای درس قرآن توجه شود، روشن میشود که تمام این اهداف در یک درس مشترک با دینی، قابل طراحی و دستیابی است.از سوی دیگر، تلفیق و وحدت درس قرآن و دینی این فرصت و ضرورت را فراهم میآورد تا مباحث درس دینی هرچه بیشتر سبک و سیاق قرآنی پیدا کند.این امر به عنوان یک اصل راهبردی برای آموزشهای دینی برای عموم افراد جامعه بسیار اهمیت دارد.
آنچه جوانان ما در بحث معارف دینی پیش از هرچیز به آن نیاز دارند، آن است که با معارف اساسی و اصولی قرآن کریم و شیوه پاسخگویی آن به سؤالات مهم انسان آشنا شوند.چه بستری برای طرح اینگونه سؤالات و پاسخ آنها، از قرآن کریم مناسبتر است؟این امر نیز خود از مهمترین دلایل و ضرورتهای تلفیق میباشد.تاکنون اولین کتاب این درس تلفیقی به نام«دین و زندگی»تألیف شده است و پس از چند سال اجرای آزمایشی، از سال تحصیلی 82-81 به طور سراسری در پایه اول متوسطه به اجرا درآمده است.
بحث تلفیق و چگونگی دستیابی به هدفهای خاص آموزش قرآن در این شکل جدید، فرصت دیگری میطلبد تا از سوی همه برنامهریزان، صاحبنظران، دبیران و علاقهمندان به آموزش قرآن و دینی در دبیرستانها، درباره آن نقد و بررسی و گفتوگوهای عالمانه به عمل آید.
*** آخرین موضوع قابل ذکری که بیان آن در این مقاله ضروری است، مسأله تربیت و تأمین نیروی انسانی است.بدیهی است، هر طرحی برای دستیابی به هدفهای خود، نیازمند نیروی انسانی علاقهمند، متعهد و متخصص است.هرچند این موضوع نیز نیازمند بحث دیگری است، ولی قابل ذکر است که از آغاز طراحی و تدوین برنامه جدید آموزش قرآن، هیچ کتاب جدیدی تألیف و به اجرا درنیامده است، مگر آن که پس از اجرای آزمایشی و احراز توفیق نسبی برنامه، برای آموزش، توجیه و ارتقای توانایی آموزگاران دوره ابتدایی و دبیران قرآن دوره راهنمایی و متوسطه در آموزش کتابهای جدید، از همه استانهای کشور مدرسانی انتخاب شدهاند که با شرکت در دورههای متعدد تأمین مدرس قرآن پس از آشنای با برنامه جدید آموزش قرآن، آمادگی لازم را برای برگزاری دورههای ضمن خدمت معلمان در کلیه مناطق آموزش و پرورش کشور پیدا کردهاند.
البته آموزش نیروی انسانی و ارتقای توانایی حرفهای معلمان قرآن در این امر نیازمند توجه جدیتر مسؤولان محترم وزارت آموزش و پرورش است که امیدواریم در سالهای آینده، شاهد توفیقات بیشتری در این امر باشیم.
در پایان، یادآوری این نکته مفید است که ما چنین معتقدیم که پس از لطف الهی و تقدیر او بر احیای مجدد تعلیم و تعلم قرآن در کشور عزیزمان، آنچه عظیمترین منبع و قابل اعتمادترین مرجع برای تحقق این امر حیاتی به حساب میآید، احساس تکلیف آن گروه از مدرسان، دبیران، معلمان، کارشناسان و برنامهریزانی است که در ورای همه آمد و شدها و قیل و قالها، با خدای خود پیمان محکمی بستهاند که با عزمی جزم و صبری پیامبرگونه تمامی مشکلات و کاستیها را بشناسند و با بهرهگیری از اندیشه، تدبیر، تجربه و کارشناسی و با توکل بر خداوند، به رفع آنها کمر همت بندند.
با ارج نهادن بر نیتهای صادقانه و تلاشهای خالصانه گذشتگان، چشم به راه آیندهای نهچندان دور هستیم که توفیقات نسبی در آموزش قرآن و دستیابی به هدفهای آن در آموزش و پرورش، خدای جهانیان را از ما راضی کند و خلق او را به تحقق آرزوهایشان مسرور سازد.به این امید که یکایک ما در این پیمان ثابت قدم باشیم.
زیرنویس
(1)-کلمه ساده کلمهای است که خود آن کلمه، یا کلمههای همخانواده آن در فارسی رایج است.
(2)-اقرءوا القران بالحان العرب و اصواتها، تعلموا القران بعربیة، اقرؤا القران بعربیة، امام صادق(ع).اصول کافی ج 2، ص 614 روایت سوم
قرآن، پیام روشن الهی است که همه انسانها را به راستی و رستگاری دعوت میکند.از صدر اسلام تاکنون، آموزش این پیام جاودانه الهی، از مهمترین اهداف تعلیم و تربیت در میان مسلمانان بوده است.
در کشور ما نیز، به اقتضای جایگاه دین اسلام در فرهنگ مردم ایران و جایگاه ویژه قرآن در اعتقادات دینی، باید آموزش قرآن مورد توجه همگان باشد تا شرایط مساعد برای تحقق اهداف این آموزش فراهم آید.از اینرو، درس قرآن در میان درسهای گوناگون دورههای تحصیلی، از اهمیت ویژهای برخوردار است.
نگاهی اجمالی به دستاورد آموزش قرآن در کشور ما نشان میدهد که این دستاورد، نه با اهمیت و جایگاه ویژه قرآن در اسلام تناسب دارد و نه با میزان علاقه و اهمیتی که تمام آحاد مردم برای قرآن کریم قایل هستند.
از اینرو به دنبال توصیهها و تأکیدات مکرر مقام معظم رهبری در اعتلای آموزش قرآن در آموزش و پرورش، از سال تحصیلی 77-76 تلاشهای نسبتا همه جانبهای در فراهم آوردن زمینههای لازم برای اعتلا و تقویت آموزش قرآن آغاز شد.بدیهی است اهداف آموزش قرآن اولین و مهمترین امری بود که باید مورد بازنگری و ملاحظه کارشناسانه قرار میگرفت تا براساس آن، سایر اجزا و ارکان یک برنامه آموزشی مانند:اصول حاکم بر آموزش قرآن، سازماندهی منطقی محتوا، روشهای مناسب آموزش، تربیت معلم و ارتقای توانایی معلمان قرآن، نظام و شیوههای ارزشیابی، و ویژگیها و تولید مواد آموزشی و کمک آموزشی، تعیین و تدوین شود.
از مجموعه این امور در ادبیات برنامهریزی درسی، بهراهنمای برنامه درسی تعبیر میشود که متأسفانه درس قرآن تا پیش از چند سال اخیر، فاقد راهنمای برنامه درسی مصوب یا حتی مدونی بوده است.ارائه و بررسی راهنمای برنامه درسی قرآن، مقام و مجال دیگری میطلبد که امید است، در آینده به شیوهای مناسب در همین مجله به آن پرداخته شود تا فرصت نقد و بررسی آن برای همه دستاندرکاران و علاقهمندان به آموزش قرآن در سراسر کشور فراهم آید.در این مقاله، سعی بر آن است تا با بیان نکات مهم برنامه جدید آموزش قرآن، کلیات این برنامه معرفی شود تا زمینه مناسبی برای طرح مباحث آینده فراهم شود.
مهمترین رویکرد برنامه جدید آموزش قرآن که اهداف و سایر بخشهای این آموزش را تحت تأثیر خود قرار میدهد، جامعیت آموزش قرآن است؛یعنی آموزش قرآن باید به نحوی باشد که از یک سو همه حیطههای یادگیری را شامل شود و به ویژه بر حیطه عاطفی که متکفل ایجاد و تقویت انس و علاقه دانشآموزان به قرآن و یادگیری آن است، تأکید ورزد؛ و از سوی دیگر، تمامی موضوعات ضروری آموزش قرآن مانند روخوانی، روانخوانی، صحت قرائت، توانایی درک معنای عبارات و آیات ساده قرآن، آشنایی با معارف انسانساز آن و تدبر در آیات الهی را در حد امکان شامل شود.با توجه به این رویکرد، سه هدف اصلی آموزش قرآن در سه دوره تحصیلی، علاوه بر تقویت انس و علاقه به قرآن کریم و یادگیری آن، عبارت است از توانایی قرائت قرآن در دوره ابتدایی، درک معنای عبارات و آیات ساده در دوره راهنمایی و تدبر در آیات قرآن کریم و آشنایی با شرح و توضیح آنها در دوره متوسطه.
شایان ذکر است که با توجه به جامعیت اهداف آموزش قرآن، در هر یک از سه دوره تحصیلی متناسب با شرایط ذهنی و روحی دانشآموزان، سایر اهداف نیز مورد توجه قرار میگیرد.
اینک به اختصار، برخی توضیحات درباره برنامه جدید آموزش قرآن در هر یک از دورههای تحصیلی و برخی از اهم اقدامات انجام شده به منظور تحقق این برنامه، تقدیم خوانندگان محترم میشود.
الف)دوره ابتدایی
هدفهای کلی آموزش قرآن در دوره ابتدایی به شرح زیر است:
1-آشنایی با قرآن کریم به عنوان کلام الهی و کتاب آسمانی.
2-تفویت انس و علاقه به قرآن کریم و یادگیری آن.
3-توانایی روخوانی قرآن به صورت شمرده و آرام از ر¹ی مصحف با رسم الخط آموزشی.
4-توانایی خواندن آیات کتاب درسی به صورت روان یا آهنگین.
5-آشنایی با قواعد ضروری روخوانی قرآن.
6-حفظ برخی از سورههای کوتاه کتاب درسی.
7-آشنایی با برخی از داستانهای قرآن کریم.
8-فراگیری معنای برخی از کلمات ساده (1) و عبارات کوتاه قرآن.
9-تقویت علاقه به شنیدن، خواندن و فهم معنای آیات قرآن کریم.
10-آشنایی با مفهوم برخی از پیامهای قرآن.
11-شناخت و تقویت استعدادهای دانشآموزان در گرایشهای گوناگون آموزش قرآن.
تا پیش از برنامه جدید، آموزش قرآن در دوره ابتدایی از پایه سوم آغاز میشد.براساس پارهای تجارب در داخل و خارج آموزش و پرورش، برنامه آموزش قرآن از پایه اول طراحی و تدوین شد که در سال تحصیلی 78-77، حدود 560 کلاس پایه اول در همه استانهای کشور به طور آزمایشی به اجرا درآمد.پس از ارزشیابی نتایج این آموزش و کسب توفیق نسبی در دستیابی به هدفهای مورد نظر، آموزش قرآن از سال تحصیلی 79-78 در پایه اول ابتدایی به طور سراسری در کلیه مدارس آغاز شد.
به دنبال درخواست شورای عالی آموزش و پرورش، «پژوهشکده تعلیم و تربیت»موظف شد در اولین سال اجرای آموزش قرآن، پایه اول و دوم ابتدایی را ارزشیابی کند.به این ترتیب، برای بار دوم آموزش قرآن در پایه اول ابتدایی ارزشیابی شد.این ارزشیابی، نقاط قوت و ضعف این طرح را شناسایی کرد و نتایج را برای اصلاح و تکمیل طرح در اختیار گروه قرآن دفتر برنامهریزی و تألیف کتب درسی قرار داد.
پس از اعمال اصلاحات لازم، از سال تحصیلی 80-79 تاکنون همه پایههای تحصیلی دوره ابتدایی به تدریج تحت پوشش طرح جدید قرار گرفتهاند.به دلیل اهمیت و حساسیت آموزش قرآن، شورای عالی آموزش و پرورش، نتایج ارزشیابیهای به عمل آمده را مطالعه کرد و جهت تکمیل و تصحیح این برنامه، دفتر«برنامهریزی و تألیف کتب درسی»را موظف کرد تا راهنمای برنامه درسی این درس را در دوره ابتدایی، جهت تصویب به شورا ارائه کند.
پس از تدوین و تنظیم این راهنما و بررسی و گفتوگوهای بسیار، خوشبختانه راهنمای برنامه درسی قرآن دوره ابتدایی به عنوان اولین راهنمای برنامه درسی به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش در میان تمامی دروس درآمد.این مصوبه، به عنوان سند معتبر و پشتوانه قوی علمی و قانونی بسیار خوبی برای توسعه و تعمیق آموزش قرآن است.
در این بخش، برخی از نکات مهم این برنامه و اهم سرفصلهای محتوای آموزشی قرآن در دوره ابتدایی، ارائه میشود:
1-آموزش قرآن از پایه اول ابتدایی آغاز میشود.
2-دانشآموزان پایه اول با شنیدن قرائت زیبای برخی از سورههای کوتاه قرآن کریم و همخوانی با آیات شنیده شده به صورت دسته جمعی، آموزش قرآن را آغاز میکنند.
3-آموزش قرآن در پایه اول ابتدایی، هر هفته سه روز و هر روز ده دقیقه و نیز یک زنگ(ساعت) کامل در هفته به اجرا درمیآید.
4-قرآن در همه پایههای دوره ابتدایی، به ویژه در پایه اول و دوم توسط آموزگار پایه تدریس میشود.
5-روخوانی قرآن در پایه اول ابتدایی، براساس سوادآموزی فارسی آموزش داده میشود؛یعنی دانشآموزان بدون آن که هیچ نماد جدید و اضافه بر نمادهای خط فارسی را بیاموزند، خواندن برخی کلمات و عبارات ساده قرآن را براساس سیر سوادآموزی فارسی، آغاز میکنند.
6-وسایل آموزش قرآن در همه پایههای دوره ابتدایی عبارت است از کتاب دانشآموز، کتاب راهنمای معلم، نوار آموزشی و لوحههای آموزشی.
7-در کتاب درسی، عبارات و آیات قرآن کریم با استفاده از رسم الخط ساده و آموزشی نوشته شده است.از جمله ویژگیهای مهم این رسم الخط این است که، به شیوه خط فارسی بسیار نزدیک است و برای خلوت شدن و ساده بودن خط به ضروریترین و کمترین علائم اکتفا شده است.
8-تمام بخشهای آموزش قرآن، به ویژه آموزش روخوانی که مهمترین بخش در دوره ابتدایی است، کاملا به شیوه فعال و با مشارکت جدی دانشآموزان در فرایند یاددهی-یادگیری صورت میپذیرد؛به نحوی که برای مثال حتی روخوانی اولین کلمات و عبارات قرآنی بدون آن که توسط معلم خوانده شود، با خواندن خود دانشآموزان آغاز میشود و تقریبا تا پایان دوره ابتدایی بر خواندن آیات و عبارات توسط خود دانشآموزان و پرهیز معلم از خواندن، تأکید جدی میشود.
9-ارزشیابی درس قرآن در پایه اول و دوم به صورت کیفی و توصیفی است.در صورتی که آموزگار دستورالعملهای ارائه شده را به کار بندد، بدون استثنا هر دانشآموزی که در سایر دروس توفیق کسب کرده است، میتواند حداقل به میزان قابل قبول به هدفهای درس قرآن در این دو پایه دست یابد.به این ترتیب، آزمون پایه سال که مجوز ارتقای پایه تحصیلی است لزومی ندارد. البته نتیجه تلاش هر دانشآموز در درس قرآن، در کارنامه او به صورت کیفی و کنار سایر درسها منعکس خواهد شد.
10-محتوای آموزش، روشهای تدریس و توصیههای لازم به آموزگاران محترم، به گونهای تدوین شده است که ضمن حضور فعال دانشآموزان، همیشه کلاس را از جذابیت و طراوت لازم برخوردار سازد تا انشاءالله دانشآموزان همیشه از درس قرآن و یادگیری آن، خاطره خوشی داشته باشند.آشنایی با محتوای آموزش، که به دنبال خواهد آمد، تا حدودی این موضوع را روشنتر میسازد.
محتوای آموزش قرآن در دوره ابتدایی
با توجه به جامعیت آموزش قرآن و اصول حاکم بر این آموزش، که مهمترین آن جذاب و دلپذیر بودن محتوا و روشهای تدریس با تأکید بر استفاده از هنر برای دستیابی هرچه بیشتر به پیامدهای عاطفی آموزش است، محتوای آموزش قرآن در دوره ابتدایی از بخشهای زیر تشکیل میشود:
1-استماع سورهها و آیات کتاب درسی از نوار آموزشی:تلاوت زیبای قرآن از جاذبههای هنری قرآن کریم است که همه افراد را در سنین مختلف به سوی خود جذب میکند.از سوی دیگر، در آموزشهایی که به نوعی با آموزش زبان ارتباط دارد، مهمترین و اولین گام، شنیدن است.شنیدن، سخن گفتن، خواندن و نوشتن مهارتهای اصلی، زبانآموزی است.از اینرو، اهمیت شنیدن به عنوان اولین گام آموزش قرآن روشن میشود. بهرهگیری از استماع سورههای قرآن، این فرصت را پیش میآورد تا آموزش قرآن قبل از توانایی دانشآموزان در خواندن صامتها و مصوتها، آغاز شود.
نکته قابل ذکر در آموزش قرآن این است که استماع تلاوت زیبای آیات، هم طریقیت دارد و هم موضوعیت؛ طریقیت دارد زیرا صوت زیبای قرآن فضای شورانگیز و دلپذیری را فراهم میآورد که مملو از خاطرات و معنویت است.این فضا، به کلاس قرآن روحانیت خاصی میبخشد و کام و جان کودکان را از حلاوت کلام وحی، آکنده میسازد.شنیدن صوت زیبای قرآن در کلاس درس و فضای یادگیری، انحصار نهچندان مطلوب شنیدن آیات الهی در مراسم خاصی همچون عزا و سوگواری را میشکند و به طور طبیعی، به کودکان میآموزد که صوت زیبای قرآن در همه زمانها و مکانها، روحبخش آدمیاست و دیگر ایشان هرگاه بهترین نغمات قرآنی را میشنوند، خاطره ناگوار از دست دادن عزیزانشان را به خاطر نمیآورند.
همچنین همخوانی دستهجمعی دانشآموزان به همراه نوار آموزشی موجب شور و شوق آنها گشته و بهرهگیری از گوش که تقریبا در آموزش و پرورش دوره ابتدایی ما به فراموشی سپرده شده است، احیا میشود.اما موضوعیت دارد؛زیرا یکی از هدفهای فراموش شده در آموزشهای رایج قرآن کریم؛یعنی قرائت به شیوه صحیح و زیبا و با صوت و لحن عربی مورد توجه و آموزش قرار میگیرد.
به راستی چرا باید هر زبانی را مطابق اهل همان زبان آموخت و تکلم کرد، ولی فارسی خوانی قرآن کریم اشکالی ندارد.
طبع اولیه قرائت قرآن همانطور که در حدیث منسوب به امام صادق(ع)به نقل از پیامبر اکرم(ص)آمده است (2) ، اقتضا میکند که آن را صحیح، زیبا و به لحن عربی خواند. این هدف باید مورد توجه باشد و به تدریج در آموزش قرآن جای خود را باز کند.در این میان، استماع صوت صحیح و زیبای قرآن، بهترین، سادهترین و عمومیترین روشی است که امکان دستیابی به این هدف را در اختیار عموم فراگیران قرار میدهد.
تولید نوارهای آموزش قرآن همراه کتاب از پایه اول ابتدایی تا پایان دوره متوسطه و استفاده از آن در کلاس درس از برنامههای راهبردی گروه قرآن است که بحمدالله تاکنون در کنار تألیف هر کتاب جدیدی، نوار آموزشی آن نیز تولید شده و در اختیار مدارس قرار گرفته است، تا به عنوان یک وسیله آموزشی، و نه فقط کمک آموزشی، در متن فرآیند یاددهی-یادگیری قرار گیرد.
2-روخوانی آیات قرآن کریم:دانشآموزان برای دستیابی به مهمترین هدف آموزش قرآن در دوره ابتدایی، از پایه اول تا پایه پنجم، کلمات، عبارات، آیات و سورههای جزء سیام قرآن کریم و برخی از سورهها و فرازهای دیگر قرآن کریم را روخوانی میکنند.این فعالیت، براساس سوادآموزی فارسی و با استفاده از رسم الخط آموزشی از پایه اول ابتدایی آغاز میشود و تا پایان دوره پنجم ادامه مییابد.
روخوانی دانشآموزان از بخشخوانی کلمات و عبارات به صورت دستهجمعی، آنگاه به صورت فردی با اشاره معلم به صامتها و مصوتها و سپس بدون اشاره معلم آغاز میشود و با شمردهخوانی ادامه مییابد تا به خواندن معمولی و روانخوانی برسد.سیر و طول زمانی این مسیر برای دانشآموزان با توجه به استعدادهای آنها متفاوت است.برخی سریعتر و برخی آهستهتر این مسیر را طی میکنند.از اصول حاکم بر آموزش قرآن، توجه به تفاوتهای فردی دانشآموزان و عدم سختگیریهای بیجا نسبت به آنهاست.
در آموزش روخوانی، لوحههای آموزشی جایگاه و نقش ویژهای دارند.این لوحهها، به شیوههایی که در کتابهای راهنمای معلم پایههای مختلف توضیح داده شده است، استفاده میشود.
در فرایند یاددهی-یادگیری روخوانی قرآن کریم، نقش عمده و فعال برعهده خود دانشآموزان است و آموزگار بیشترین نقش راهنما و هدایتگری را بر عهده دارد.
3-پیامهای قرآنی:پیامهای قرآنی، عبارات یا آیات معمولا کوتاه، شعارگونه و حکمتآمیزی از قرآن کریم است که ضمن برخورداری از زیبایی و بلاغت، مفهوم ارزشمند اخلاقی، تربیتی، اعتقادی و اجتماعی خاصی را دارد. آشنایی با پیامهای قرآنی نیز هم طریقیت دارد و هم موضوعیت؛طریقیت دارد زیرا در درس قرآن به ویژه در دوره ابتدایی به اقتضای موضوع و هدفهای آموزش مورد نظر، امکان درک معنا و مفهوم موضوع یادگیری برای دانشآموزان، کمتر فراهم میشود.
به طور کلی، این امر میتواند یک نقص محسوب شود و حتی از نظر روانشناسی یادگیری، برخی پیامدهای نامطلوب داشته باشد.برای مثال گاهی گزارش میشود که دانشآموزان، آموزش قرآن را با علاقه و انگیزه خوبی آغاز میکنند، ولی به تدریج از این انگیزه کاسته میشود.یک علت این امر میتواند عدم برقراری ارتباط معنایی بین دانشآموز و موضوع یادگیری باشد.
درک معنای پیامهای قرآنی و برقراری ارتباط با موضوع پیام و گفتوگوی فعال و دو سویه میان آموزگار و دانشآموز درباره موضوع پیام، بهترین فرصت را در درس قرآن برای رفع نقص مذکور فراهم میآورد و دانشآموز به وسیله درک معنای پیامها با سخنان خدا در قرآن آشنا شده و میآموزدکه خدا در قرآن مطالب بسیار شیرین، ارزنده و مفیدی حتی برای کودکان بیان داشته است.بدیهی است، این تلقی از قرآن کریم در کنار زمینههای بسیار مناسب و مساعد اجتماعی و فرهنگی جامعه برای یادگیری قرآن، بسیار مفید و ارزشمند است.
اما موضوعیت دارد؛زیرا یکی از هدفهای آموزش جامع قرآن کریم، آشنایی با معارف انسانساز آن است و یکی از بهترین راههای این آشنایی در دوره ابتدایی، بیان این معارف در قالب پیامهای قرآنی است.
مفهوم پیامهای قرآنی عموما در قالب جذاب تصاویر، داستانهای کوتاه، شعر و قطعات ادبی مناسب ارائه میشود تا هرچه بیشتر مورد توجه دانشآموزان قرار گیرد.
هرچند که دانشآموزان در دوره ابتدایی عمدتا درصدد فراگیری مهارت روخوانی و قرائت قرآن هستند، ولی طرح پیامهای قرآنی مانع از آن است که دانشآموزان گمان کنند که قرآن و آموزش آن مجموعهای از مطالب مقدس و الهی است که باید نحوه خواندن آن را آموخت، ولی از آنها هیچ معنا و مفهومی عاید ما نمیشود.
4-درک معنای عبارات ساده، کوتاه و پرکاربرد قرآن: دستیابی به این هدف، به طور اساسی و جدی در دوره راهنمایی پیگیری میشود ولی با توجه به زمینههای بسیار خوب و مشترکات قابل توجه میان زبان فارسی و عربی، میتوان مقدمات دستیابی به این هدف را با آهنگی بسیار ملایم و مناسب از دوره ابتدایی آغاز کرد.قابل ذکر است که حداقل حدود 500 لغت در کتابهای مختلف دوره ابتدایی وجود دارد که این لغات با همان معنایی که در فارسی به کار میرود، در قرآن کریم نیز به کار رفته است و قطعا گنجینه لغات کودکان نسبت به آشنایی با معنای کلمات رایج مشترک میان قرآن و زبان فارسی، بیش از این تعداد است.
آیا دریغ نیست که در سنین کودکی که بهترین ایام برای یادگیریهای پایدار است، به شیوههای مناسب از این فرصت طلایی استفاده نشود و گامهای مفید و مؤثری را برای توانایی کودکان جامعه اسلامی خود، در راه فهم قرآن برنداریم؟!فرصتی که به دلیل مشترکات زیاد زبان فارسی و زبان قرآن، در هیچ یک از زبانهای مسلمانان غیر عربزبان وجود ندارد.
از اینرو، دانشآموزان از پایه اول تا پنجم ابتدایی به تدریج با معنای برخی از کلمهها، ترکیبها و عبارتهای ساده و رایج قرآن آشنا میشوند و یک بار دیگر کلمهها و ترکیبهایی را که با کلمات همخانواده آنها و یا حتی با خود آنها در فارسی آشنا و مأنوس هستند، در آینه زیبا و شفاف آیات قرآن کریم مییابند و میآموزند.
همانطور که تجربه چند سال اخیر نشان داده است، این بخش از آموزش، برانگیزه و علاقه دانشآموزان نسبت به قرآن و یادگیری آن افزوده است و تشنگی مبارکی را در فراگیری معنای زلال آیات و عبارات قرآنی، برای آنها به ارمغان آورده است.
5-داستانهای قرآنی:این داستانها، بخش دیگری از معارف قرآنی هستند که از نظر محتوا و قالب برای دانشآموزان دوره ابتدایی تناسب دارند.در هر پایه تحصیلی چند داستان قرآنی انتخاب شده است که دانشآموزان پس از روخوانی و قرائت آیات مربوط به آن داستان، با موضوع آیات نیز در قالب یک داستان آشنا میشوند.داستانها با تصویرهای زیبا همراه هستند تا هم برانگیزنده ذوق و شوق دانشآموزان باشند و هم کتاب آموزش قرآن را از زیبایی، تنوع و طراوت لازم برخوردار سازند.
معرفی برنامه آموزش قرآن دوره ابتدایی را به همین میزان بسنده میکنیم و آشنایی با سایر مباحث مانند روش تدریس و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی و...، به راهنمای برنامه درسی قرآن دوره ابتدایی ارجاع میشود.در پایان این بخش از مطالب، بیان این نکته ضروری است که در برنامه و محتوای آموزش قرآن، سعی شده است تا هر یک از بخشهای فوق همچون پنجرهای باشد که از فضای محدود کتاب و کلاس به سوی باغ سبز و انبوه سایر برنامهها، فعالیتها، کتابها، نرمافزارها و نوارهای صوتی و تصویری قرآن باز میشود، تا هر دانشآموزی مطابق علاقه و ذوق خود، استعداد خویش را در آن زمینه شکوفا سازد.
ب)دوره راهنمایی
هدفهای کلی آموزش قرآن در دوره راهنمایی به شرح زیر است:
1-توانایی قرائت صحیح و روان قرآن کریم از روی مصحفهای رایج.
2-توانایی قرائت آیات کتاب درسی به صورت ترتیل آموزشی
3-توانایی ترجمه کلمه به کلمه و درک معنای عبارات و آیات ساده قرآن کریم
4-آشنایی با قواعد صحت قرائت قرآن و احکام مهم تجوید
5-آشنایی با ویژگیهای مهم رسم الخط مصحفهای رایج
6-حفظ برخی از آیات و سورههای قرآن کریم
7-آشنایی با برخی مباحث«شناخت قرآن کریم»
8-آشنایی با برخی از معارف قرآن کریم
9-تقویت انس و علاقه به قرائت مستمر و فهم قرآن کریم
10-توانایی بهرهگیری از پیامهای قرآن در زندگی
11-شناخت و هدایت استعدادهای خاص در قرائت، حفظ، درک مفاهیم و سایر فعالیتهای هنری مرتبط با قرآن کریم
برنامه جدید آموزش قرآن در دوره راهنمایی در سال تحصیلی 80-79؛با اجرای آزمایشی در پایه اول آغاز شد و از سال 81-80 پس از اعمال نتایج ارزشیابی از طرح آزمایشی، به طور سراسری به اجرا درآمد.این طرح هر سال در پایه بعدی به صورت آزمایشی اجرا و در سال بعد سراسری میشود.به این ترتیب، در سال تحصیلی 83- 82 هر سه پایه تحصیلی این دوره به طور کامل نیز پوشش برنامه جدید قرار میگیرد.
مهمترین نکته در برنامه جدید آموزش قرآن در دوره راهنمایی، با توجه به رویکرد جامعیت آموزش قرآن، آموزش مفاهیم قرآن است.همانطور که در بند سوم هدفهای آموزش قرآن این دوره آمده است، منظور از آموزش مفاهیم قرآن، آموزشی است که دانشآموزان را در درک معنای کلمات، ترکیبها، عبارات و آیات ساده و پرکاربرد قرآن کریم توانا سازد.دانشآموزان در قالب تمرینهایی که به شیوه فعال توسط خود آنان انجام میشود، در هر پایه تحصیلی با معنای حدود 200 کلمه قرآنی آشنا میشوند که در پایان سه سال به 600 کلمه میرسد و این 600 کلمه قرآنی، حدود 000/60 بار در قرآن به کار رفته است.به این ترتیب دانشآموزان پس از دوره راهنمایی میتوانند بیش از 75 درصد از کلماتی را که در قرآن به کار رفته است، معنا کنند و توانایی درک معنای تعداد قابل توجهی از ترکیبها، عبارات، آیات ساده و پرکاربرد قرآن را پیدا خواهند کرد.
محتوای آموزش قرآن در دوره راهنمایی
1-استماع و قرائت آیات قرآن کریم:هر درس با فرازی از آیات قرآن کریم آغاز میشود.دانشآموزان به کمک نوار آموزشی، قرائت زیبا و فصیح آیات را میشنوند و همراه آن، به طور دستهجمعی همخوانی میکنند.هدف از این بخش، تقویت توانایی مهارت قرائت قرآن است. دانشآموزان پایه دوم راهنمایی تا حدودی با چگونگی تلفظ صحیح حروف خاص عربی آشنا میشوند.البته در صورتی که روش آموزش قرائت در دوره ابتدایی نقش خود را به خوبی ایفا کرده باشد، به طور عملی این آمادگی و توانایی تا حدودی در دانشآموزان ایجاد میشود و ایشان راحتتر میتوانند این مهارت را کسب کنند.در پایه سوم نیز با برخی از رسمالخطهای رایج قرآن کریم آشنا میشوند.کم و کیف پرداختن به اینگونه مباحث قرائت قرآن کریم، بستگی به میزان دستیابی به هدف اولیه آموزش قرائت، یعنی توانایی روانخوانی قرآن کریم دارد. یعنی هرچه دانشآموزان در دوره ابتدایی در روانخوانی تسلط بیشتری پیدا کرده باشند، میتوان اینگونه مباحث قرائت را مورد توجه بیشتر و جدیتر قرار داد.
2-آموزش مفاهیم:در هر درس، دانشآموزان با معنای حدود 12 لغت قرآنی آشنا میشوند.این لغات عمدتا از آیات همان درس انتخاب شدهاند که براساس آنها، دانشآموزان میتوانند برخی از ترکیبها و عبارات و حتی آیات درس را معنا کنند.به تدریج که پیش میرویم، دانشآموزان بخش بیشتری از آیات هر درس را میتوانند معنا کنند.
در پایه اول و دوم سورههای«جمعه»، «تغابن»، «حدید»، «جاثیه»، «لقمان»، «نوح»و بخشهایی از سوره «حشر»، «غافر»، «روم»و«صف»آموزش داده میشود. برای هر درس، مجموعهای از آیات به عنوان تمرین آزاد (غیر اجباری و خارج از تکلیف رسمی)انتخاب شده است تا دانشآموزان و مدارسی که علاقه و امکانات بیشتری دارند، بتوانند در بخش مفاهیم تلاش بیشتری به عمل آورند.
قابل ذکر است که سوره مبارکه«آل عمران»به طور کامل برای پایه سوم در نظر گرفته شده است که از هر دو صفحه آن، یک صفحه برای آموزش رسمی و یک صفحه برای تمرین آزاد انتخاب شده است.
دانشآموزان با آنچه در بخش مفاهیم قرآن دوره راهنمایی آموختهاند، قادر هستند حدود دو سوم سوره آلعمران را معنا کنند.بدیهی است که توانایی دانشآموزان در درک معنای عبارات و آیات قرآن محدود به این حجم از سوره آلعمران نیست، بلکه ایشان میتوانند تعداد قابل توجهی از عبارات و آیات سایر سورههای قرآن را نیز معنا کنند.این امر میتواند ارزیابی خوبی برای توفیق در این شیوه از آموزش مفاهیم قرآن باشد.
3.آشنایی با عظمت قرآن کریم:بخش دیگری که محتوای آموزش قرآن دوره راهنمایی را شامل میشود، مطالب متنوع و جذابی درباره قرآن و قرآندوستان است. در این بخش از ویژگیهای قابل توجه قرآن کریم، تلاشهای هنرمندان، ادیبان، حکیمان و دانشمندان مسلمان و غیر مسلمان درباره قرآن سخن رفته است. سعی بر این است تا دانشآموزان با مطالعه این بخش از مطالب کتاب، هرچه بیشتر با عظمت قرآن کریم و نقش منحصر به فرد آن در اعتلای فرهنگ، دانش بشری، هدایت جوامع انسانی به کانون اصلی هستی، نشان دادن صراط مستقیم کمال و رشد و خروج بشریت از تاریکیها به نور، آشنا شوند.
ج)دوره متوسطه
هدفهای کلی آموزش در دوره متوسطه به شرح زیر است:
1-توانایی قرائت روان و فصیح تمام آیات قرآن کریم
2-توانایی قرائت آیات کتاب درسی به صورت ترتیل و با رعایت احکام مهم تجوید
3-حفظ برخی از آیات و سورههای قرآن کریم
4-تقویت توانایی درک معنای عبارات و آیات قرآن کریم
5-آشنایی با ضرورت و لوازم تدبر در آیات قرآن کریم
6-آشنایی با برخی از مباحث ضروری علوم قرآنی
7-آشنایی با تفسیر برخی از آیات قرآن کریم
8-آشنایی با شیوه تحقیق موضوعی در قرآن کریم
9-تقویت انس و علاقه به قرائت مستمر و فهم قرآن کریم و تدبر در آیات آن
10-توانایی بهرهگیری از قرآن کریم برای تقویت مبانی اعتقادی و اخلاقی در زندگی فردی و اجتماعی
11-تقویت استعدادهای خاص در زمینههای گوناگون آموزش قرآن کریم
برنامهریزی جدید آموزش قرآن در دوره متوسطه، با اجرای طرح سالی-واحدی در این دوره تحصیلی همزمان شد.در طرح سالی-واحدی یکی از موضوعات ضروری کاهش عناوین دروس بود.از جمله درسهایی که به نظرمیرسید تلفیق و وحدت آن مفید باشد، درس قرآن و دینی است.از سوی دیگر اهداف مشترک این دو درس، زمینه مهمی برای تلفیق این دو درس است.مهمترین دستاورد تلفیق درس قرآن و دینی، هرچه نزدیکتر کردن قالب و محتوای این دو درس به یکدیگر است.اگر به هدفهای فوق به عنوان هدفهای درس قرآن توجه شود، روشن میشود که تمام این اهداف در یک درس مشترک با دینی، قابل طراحی و دستیابی است.از سوی دیگر، تلفیق و وحدت درس قرآن و دینی این فرصت و ضرورت را فراهم میآورد تا مباحث درس دینی هرچه بیشتر سبک و سیاق قرآنی پیدا کند.این امر به عنوان یک اصل راهبردی برای آموزشهای دینی برای عموم افراد جامعه بسیار اهمیت دارد.
آنچه جوانان ما در بحث معارف دینی پیش از هرچیز به آن نیاز دارند، آن است که با معارف اساسی و اصولی قرآن کریم و شیوه پاسخگویی آن به سؤالات مهم انسان آشنا شوند.چه بستری برای طرح اینگونه سؤالات و پاسخ آنها، از قرآن کریم مناسبتر است؟این امر نیز خود از مهمترین دلایل و ضرورتهای تلفیق میباشد.تاکنون اولین کتاب این درس تلفیقی به نام«دین و زندگی»تألیف شده است و پس از چند سال اجرای آزمایشی، از سال تحصیلی 82-81 به طور سراسری در پایه اول متوسطه به اجرا درآمده است.
بحث تلفیق و چگونگی دستیابی به هدفهای خاص آموزش قرآن در این شکل جدید، فرصت دیگری میطلبد تا از سوی همه برنامهریزان، صاحبنظران، دبیران و علاقهمندان به آموزش قرآن و دینی در دبیرستانها، درباره آن نقد و بررسی و گفتوگوهای عالمانه به عمل آید.
*** آخرین موضوع قابل ذکری که بیان آن در این مقاله ضروری است، مسأله تربیت و تأمین نیروی انسانی است.بدیهی است، هر طرحی برای دستیابی به هدفهای خود، نیازمند نیروی انسانی علاقهمند، متعهد و متخصص است.هرچند این موضوع نیز نیازمند بحث دیگری است، ولی قابل ذکر است که از آغاز طراحی و تدوین برنامه جدید آموزش قرآن، هیچ کتاب جدیدی تألیف و به اجرا درنیامده است، مگر آن که پس از اجرای آزمایشی و احراز توفیق نسبی برنامه، برای آموزش، توجیه و ارتقای توانایی آموزگاران دوره ابتدایی و دبیران قرآن دوره راهنمایی و متوسطه در آموزش کتابهای جدید، از همه استانهای کشور مدرسانی انتخاب شدهاند که با شرکت در دورههای متعدد تأمین مدرس قرآن پس از آشنای با برنامه جدید آموزش قرآن، آمادگی لازم را برای برگزاری دورههای ضمن خدمت معلمان در کلیه مناطق آموزش و پرورش کشور پیدا کردهاند.
البته آموزش نیروی انسانی و ارتقای توانایی حرفهای معلمان قرآن در این امر نیازمند توجه جدیتر مسؤولان محترم وزارت آموزش و پرورش است که امیدواریم در سالهای آینده، شاهد توفیقات بیشتری در این امر باشیم.
در پایان، یادآوری این نکته مفید است که ما چنین معتقدیم که پس از لطف الهی و تقدیر او بر احیای مجدد تعلیم و تعلم قرآن در کشور عزیزمان، آنچه عظیمترین منبع و قابل اعتمادترین مرجع برای تحقق این امر حیاتی به حساب میآید، احساس تکلیف آن گروه از مدرسان، دبیران، معلمان، کارشناسان و برنامهریزانی است که در ورای همه آمد و شدها و قیل و قالها، با خدای خود پیمان محکمی بستهاند که با عزمی جزم و صبری پیامبرگونه تمامی مشکلات و کاستیها را بشناسند و با بهرهگیری از اندیشه، تدبیر، تجربه و کارشناسی و با توکل بر خداوند، به رفع آنها کمر همت بندند.
با ارج نهادن بر نیتهای صادقانه و تلاشهای خالصانه گذشتگان، چشم به راه آیندهای نهچندان دور هستیم که توفیقات نسبی در آموزش قرآن و دستیابی به هدفهای آن در آموزش و پرورش، خدای جهانیان را از ما راضی کند و خلق او را به تحقق آرزوهایشان مسرور سازد.به این امید که یکایک ما در این پیمان ثابت قدم باشیم.
زیرنویس
(1)-کلمه ساده کلمهای است که خود آن کلمه، یا کلمههای همخانواده آن در فارسی رایج است.
(2)-اقرءوا القران بالحان العرب و اصواتها، تعلموا القران بعربیة، اقرؤا القران بعربیة، امام صادق(ع).اصول کافی ج 2، ص 614 روایت سوم