تصویر آب در قرآن (1)
آرشیو
چکیده
متن
بخش«اول»
صهبا کرمانی از آنجا که مجله رشد آموزش قرآن مجالی برای ارائه تحقیقات و پژوهشهای قرآنی دبیران محترم قرآن در سراسر کشور میباشد.بدین جهت به حول و قوه الهی در هر شماره حداقل یک مقاله یا خلاصه پایاننامه دبیران محترم که پیرامون موضوعات قرآنی باشد درج خواهد شد.
مقاله«تصویر آب در قرآن»خلاصه پایاننامه کارشناسی ارشد خانم صهبا کرمانی است که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی دفاع شده است که اینک تقدیم خوانندگان گرامی میشود.
چنین آب روان بیقدر از آنست
که او ناخوانده هر جانب روانست
«عطار» مسأله کمآبی و احتمال قهر و غضب آسمانی، از دیرباز هراسی عظیم در دل بشر افکنده است.اکنون در آستانه قرن بیست و یکم این معضل بسان بحرانی بزرگ رخ داده، چنان که مشکلات اساسی در زمینه کمآبی در سطح جهان افزایش چشمگیری یافته، و ذهنهای بسیاری از متخصصان جهان را به خویش معطوف داشته است.
صاحبنظران معتقدند تا یک قرن دیگر، قیمت آب از نرخ نفت بیشتر و شعلههای جنگ جهانی بعدی برای دستیابی به منابع آب، افروخته خواهد شد.طبیعی است، بخشی از این مشکلات ناشی از بیتوجهی و اهمیت ندادن و استفاده غیر صحیح از آن و در یک کلام، هدر دادن این نعمت بیمنت الهی است.به جرأت میتوان با بروز بحرانهای کمآبی، آبهای مورد دسترس را جزو سرمایههای ملی شمرد.
بنابراین ضروری است، علاوه بر اقدامات عملی و فنی و هیدرولیکی جهت ذخیرهسازی آب، بر سطح اطلاعات معنوی جامعه در جهت استفاده بهینه و اهمیت دادن به آن افزوده شود.با بررسی آیات قرآن، به آیات بسیاری برمیخوریم که حکایت از اهمیت حیاتی و فوق العاده«آب»دارند.
اکنون به بخشی از آیات الهی که در آن به نقش ویژه این ماده حیاتی در آفرینش و استمرار حیات اشاره دارد و اهمیت آن را از زوایای گوناگون بررسی میکند، میپردازیم.
1.آب و اصل حیات
قرآن کریم از خمیر مایه اولیه حیات موجودات سخن به میان آورده است و میفرماید:
«...و جعلنا من الماء کلّ شئ حیّ...» (1)
«...و هر چیز زندهای را از آب پدید آوردیم...»
عموم مفسران این بخش از آیه را چنین تفسیر کردهاند که منشاء پیدایش حیات تمامی موجودات از جمله گیاه، حیوان و انسان در زمین، آب است.
و در آیهای دیگر میفرماید:
«و اللّه خلق کلّ دابّه من ماء...» (2)
«و خداست که هر جنبندهای را[ابتدا]از آبی آفرید...»
و در ادامه آیه خداوند متعال به ذکر انواع گوناگون حیوانات پرداخته و میفرماید:«که بعضی بر شکم روند و برخی بر دو پا و برخی از آنها بر روی چهارپا راه میروند.خدا هرچه بخواهد، میآفریند.در حقیقت خدا بر هر چیزی تواناست.»آیه در مقام عظمت آفرینش است.
مرحوم علامه طباطبایی در«المیزان»اعتقاد دارد، بیان آیه، بازگشت امور به مشیّت محض باری تعالی است، به طوری که جنبندگان را از یک آب خلق میکند، سپس در راه رفتنشان اختلاف میاندازد. (3)
بنابراین با توجه به بیان آیات الهی، اصل و ماده حیات موجودات زنده از آب است.
2.نیازمندی موجودات به آب
آب اساس و شالوده زندگی موجودات است.شبّر در تفسیر خود ذیل آیه(و جعلنا من الماء...)آورده، مراد این است که هر حیوانی را از آب خلق کردیم، به خاطر فرط و کثرت نیازمندی حیوان به آب و کمی صبرش از آن و یا این که در هر شی زنده، مقداری آب قرار دادیم که ناگزیر از آن است (4) .لذا ماده اصلی حیات موجودات را آب تشکیل میدهد و بخش عمده ساختمان آنها آب است.
میزان آب در گیاهان غالبا 80 تا 90 درصد است. در حیوانات میانگین آب به 70 درصد میرسد و در انسان نیز در اجزا و بافتهای گوناگون بدن به میزان قابل توجهی آب وجود دارد.به عنوان مثال، در دندانها 10 درصد و در کلیهها 83 درصد آب تشکیل شده است. کاهش آب در بدن انسان اگر به میزان 10 درصد وزن برسد، پیامدهای سختی به همراه میآورد و اگر به 20 درصد برسد، ممکن است موجب مرگ فرد شود.بدن انسان تحمل کم شدن تمامی مقدار نشاسته و تقریبا کل چربی و جایگزین کردن پروتئین را دارد.اما در مقابل آب، تحمل و توانایی کم شدن آن را ندارد. (5)
از نظر زیستشناسان، انسان به اسفنجی میماند که از هر طرف آب آن را فراگرفته است. (6) البته این مطلب در مورد دیگر جانداران نیز صادق است و این چنین است که اعجاز قرآن در مورد دو آیه«و جعلنا من الماء کلّ شئ حیّ» (7) و«و اللّه خلق کلّ دابّه من ماء» (8) آشکار میشود.پس آب نسبت به موجودات زنده علیت مادی دارد.به این معنا که حتما باید جزئی از پیکر موجود زنده آب باشد (9) و هر نوع کمبود آب منجر به مرگ موجود زنده میشود.در نتیجه، زندگی تمام موجودات زنده به آب بستگی دارد.» (10)
3.احیاگری آب
در این کره خاکی هر کجا آب باشد، آبادانی است و سرسبزی و زندگی و هر کجا از برکت آب محروم باشد، کویر است و برهوت و خشکی.این حکمت و تدبیر الهی در آیاتی چند بدان اشاره شده است.
«...و ینزّل من السماء ماء فیحی به الارض بعد موتها، انّ فی ذلک لایات لقوم یعقلون» (11) .
«...و از آسمان به تدریج آبی فرومیفرستد که به وسیله آن، زمین را پس از مرگش زنده میگرداند.در این امر برای مردمی که تعقّل میکنند، قطعا نشانههایی هست.»
«و اللّه الّذی ارسل الرّیاح فتثیر سحابا فسقتاه الی بلد میّت فاحیینا به الارض بعد موتها کذلک النّشور» (12)
«خداوند است که بادها را فرستاد تا ابرها را به حرکت درآورند.پس ما این ابرها را به سوی سرزمین مردهای را ندیم و به وسیله آن، زمین را پس از مردنش زنده میکنیم، رستاخیز نیز همان گونه است.»
رویش و پوشش گیاهی و درختان بعد از ریزش باران رحمت الهی، یکی از جلوههای والای عظمت و حکمتالهی، برای بهره بردن انسان و اندیشیدن در صنع الهی است.
4.آب مایه رزق و روزی
«و نزّلنا من السماء ماء مبارکا فانبتنا به جنّات و حبّ الحصید*و النّخل باسقات لها طلع نضید رزقا للعباد و احیینا به بلدة میتا کذلک الخروج*» (13) .
«و از آسمان، آبی پر برکت فرود آوردیم و به وسیله آن باغها و دانههایی را که درو میکنند رویاندیم و نخلهای بلندقامت که میوههای متراکم دارند، برای روزی بندگان است و با آن[آب]سرزمین مردهای را زنده گردانیدیم.»
در این قسمت از آیه به چهار نکته مهم اشاره شده است:
1.باران رحمت الهی را خدا نازل میکند.
2.آبی که خداوند از آسمان فرود میآورد، پر برکت است.
3.برای فراهم شدن رزق و روزی بندگان نازل میشود.
4.زمینهای مرده و خشک، به وسیله آن زنده و باطراوت میشوند.
در آیه دیگر نیز تأکید میشود:
«...فاخرج به من الثّمرات رزقا لکم...» (14)
«...پس به وسیله آن[آب]از میوهها برای شما روزی بیرون آورد...»
دو عنصر وابسته به هم، تولید رزق بشر را فراهم میآورد.جسم زمین با روح آب به هم گره خورده و روزی بندگان را حاصل میکند.
خداوند سبحان در جای جای قرآن به این نکته اشاره فرموده است که روزی بندگان را در آسمان و زمین قرار دادهایم.در واقع، قسمت عمده روزی شاید در گرو همان آبی باشد که از آسمان بر زمین میبارد، به زمین جان میدهد و زمین حاصلخیز میشود و در دسترس انسانها قرار میگیرد.
پس آنچه زمین دربردارد، به واسطه آب رحمتی است که به امر حق از آسمان بر آن میریزد و لذا هر گاه خداوند خواسته باشد، طائفهای را بیچاره و مستأصل کند، باران رحمت خود را از آنان منع میفرماید. (15)
5.تمثیلات قرآن از آب
گاه برای تفهیم بیان مطلب از قالب ضرب المثل، تشبیه و تمثیل استفاده میکنند.تمثیلهای قرآنی نیز به همین منظور به کار برده شده است؛یعنی خداوند سبحان با بیان واقعهای، به قصد ایضاح مطلب، مثال میزند و این در زمانی است که استفاده از صنایع ادبی و آرایههای کلامی در زبان عربی به اوج رسیده است و بهرهگیری از «تشبیه»و«مثل»از جمله ابزارهای رسا و بس گویا و تأثیرگذار ادب عربی بود.
«و اضرب لهم مثل الحیوة الدّنیا کماء انزلناه من السّماء فاختلط به نبات الارض فاصبح هشیما تذروه الرّیاح و کان اللّه علی کلّ شئ مقتدرا.» (16)
«و برای آنان زندگی دنیا را مثل بزن که مانند آبی است که آن را از آسمان فرو فرستادیم.پس گیاه با آن درآمیخت و[چنان]خشک گردید که بادها پراکندهاش کردند و خداست که همواره بر هر چیزی تواناست.»
تمثیلها و تشبیههای قرآن به حق، در نهایت زیبایی، رسایی، گویایی و تنبه آفرینی است.در آیه و آیاتی از این قبیل، خداوند فناپذیری زندگی دنیا را چون خشک شدن گیاهان زمین و متلاشی شدن آن مثل زده است و بیان پدیدههای محسوس را برای درک مفاهیم غیر محسوس به کار برده است.
در آیاتی دیگر، سرسبزی گیاهان و زمین را به وسیله باران پس از آن که خشک و بیروح بود، به قیامت و حیات پس از مرگ مثال میزند و برانگیخته شدن مجدد را به تصویر میکشد.
«یا ایّها النّاس ان کنتم فی ریب من البعث... و تری الارض هامدة فاذا انزلنا علیها الماء اهتزّت و ربت و انبتت من کلّ زوج بهیج.» (17)
«ای مردم!اگر درباره برانگیخته شدن شک دارید... و زمین را خشکیده میبینی و چون آب بر آن فرود آوردیم، به جنبش در میآید و نمو میکند و از هر نوع [رستنیهای]نیکو میرویاند.»
در این آیه شریفه که به بخشی از آن اشاره شده است، حضرت سبحان اشاره میفرماید، به این که زمین خشک، بدون گیاه، هر گاه رحمت الهی بر آن ببارد، سبز و خرم میشود؛بارانی که تمام بخشهای پست و بلند
زمین را سیراب میکند و روح دوباره به کالبد مرده زمین میدهد.لذا قادر خواهد بود، هر گاه خواسته باشد بر جسم بیروح آدمی جان دهد و او را برانگیزد و در صحنه قیامت حاضر میکند.
در بسیاری از آیات دیگر نیز زنده شدن مردگان را در قیامت به زنده شدن زمین در فصل بهار تشبیه میکند. تشبیه نمودن چیزی به چیز دیگر در صورتی به دست میآید که مشبه با مشبه به در جهتی یا جهاتی مثل هم باشند و گرنه تشبیه بیربط خواهد شد.
در این جا از چند جهت زمین مرده با انسان مرده شباهت دارد و برانگیختن انسان در قیامت، با احیای زمین پس از خشک شدن شبیه است، که در هر دو مورد آب نقش اصلی را ایفا میکند.نزول آن از آسمان، همانند تزریق روح حیات در زمین و عدم نزول آب، چون خروج روح از جسم زمین بیان شده است.
6.محل نزول آب
رودها، نهرها، اقیانوسها، قناتها، چشمهها، و هر چه آب قابل شرب و غیر شرب روی زمین است، منشاء آسمانی داشته و از طریق باران ایجاد شده است. قرآن کریم این مطلب را در آیات متعددی بیان میکند. چنان که میفرماید:
«...انزل من السّماء ماء فسالت اودیة بقدرها...» (18)
«...از آسمان آبی فروفرستاد، پس رودخانههایی به اندازه گنجایش خودشان روان شدند...»
خداوند سبحان برای نظام خلقت، با حسن تدبیر از آسمان آب باران به قدر ظرفیت و گنجایش فرو میفرستد.اگر از آن بیشتر شود، سبب خرابی میشود و اگر از آن کمتر شود، سبب نابودی عالم میشود؛زیرا زندگی تمامی موجودات زنده منوط به آب است.
علامه طباطبایی رحمة الله علیه میفرماید:(بقدر) اشاره است به این که آنچه آب باران میبارد، بر مقتضای تدبیر تام الهی است که هر چیز را اندازهگیری میکند. حتی یک قطره کم و یک قطره بیش از آن که تدبیر اقتضا میکند، نمیبارد.
«الم تر انّ اللّه انزل من السّماء ماء فسلکه ینابیع فی الارض...» (19)
«...[خدا]از آسمان آبی فرود آورد، پس آن را به چشمههایی که در زمین است، راه داد...»
نفوذ آب باران در زمین یا ماندن آب در سطح زمین، بستگی به مقدار و مدت بارش دارد.اگر باران به طور ملایم و به مدت طولانی ببارد، مقدار بیشتری از آن در خاک نفوذ میکند و اگر باران شدید به مدت کوتاه ببارد، آب کمتری در خاک نفوذ میکند و بیشتر آب در سطح زمین میماند.که در هر شکلی از آن، نیازهای متعددی از موجودات برطرف میشود.
نکته قابل توجه دیگر این است که آب شرب مورد نیاز انسانها، از آسمان میآید با تمام ویژگیهای قابل شرب، «...فانزلنا من السّماء ماء فاسقیناکموه...» (20)
«...و از آسمان آبی نازل کردیم، پس شما را بدان سیراب کردیم...»
بسیاری از روایات، آب باران را شفابخش ذکر کردهاند و به نوشیدن آن سفارش شده است.
(ادامه دارد)
زیرنویس
(1).الانبیاء/30
(2).النّور/45
(3).ر.ک المیزان 15/148
(4).تفسیر بشّر، ص 324
(5).ر.ک:آب، میشل راپینا، 98
(6).آب، بیآزار شیرازی، ص 37
(7).الانبیاء/30
(8).الکون و الانسان/122
(9).نور/45
(10).معارف قرآن/3، مصباح یزدی.
(11).الروم/24
(12).فاطر/9
(13).ق/11-9
(14).البقره، 22/ابراهیم(ع)/32
(15).منهاج البیان/416
(16).کهف/45
(17).الحج/5
(18).الرعد/17
(19).الزمر/21
(20).الحجر/22
صهبا کرمانی از آنجا که مجله رشد آموزش قرآن مجالی برای ارائه تحقیقات و پژوهشهای قرآنی دبیران محترم قرآن در سراسر کشور میباشد.بدین جهت به حول و قوه الهی در هر شماره حداقل یک مقاله یا خلاصه پایاننامه دبیران محترم که پیرامون موضوعات قرآنی باشد درج خواهد شد.
مقاله«تصویر آب در قرآن»خلاصه پایاننامه کارشناسی ارشد خانم صهبا کرمانی است که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی دفاع شده است که اینک تقدیم خوانندگان گرامی میشود.
چنین آب روان بیقدر از آنست
که او ناخوانده هر جانب روانست
«عطار» مسأله کمآبی و احتمال قهر و غضب آسمانی، از دیرباز هراسی عظیم در دل بشر افکنده است.اکنون در آستانه قرن بیست و یکم این معضل بسان بحرانی بزرگ رخ داده، چنان که مشکلات اساسی در زمینه کمآبی در سطح جهان افزایش چشمگیری یافته، و ذهنهای بسیاری از متخصصان جهان را به خویش معطوف داشته است.
صاحبنظران معتقدند تا یک قرن دیگر، قیمت آب از نرخ نفت بیشتر و شعلههای جنگ جهانی بعدی برای دستیابی به منابع آب، افروخته خواهد شد.طبیعی است، بخشی از این مشکلات ناشی از بیتوجهی و اهمیت ندادن و استفاده غیر صحیح از آن و در یک کلام، هدر دادن این نعمت بیمنت الهی است.به جرأت میتوان با بروز بحرانهای کمآبی، آبهای مورد دسترس را جزو سرمایههای ملی شمرد.
بنابراین ضروری است، علاوه بر اقدامات عملی و فنی و هیدرولیکی جهت ذخیرهسازی آب، بر سطح اطلاعات معنوی جامعه در جهت استفاده بهینه و اهمیت دادن به آن افزوده شود.با بررسی آیات قرآن، به آیات بسیاری برمیخوریم که حکایت از اهمیت حیاتی و فوق العاده«آب»دارند.
اکنون به بخشی از آیات الهی که در آن به نقش ویژه این ماده حیاتی در آفرینش و استمرار حیات اشاره دارد و اهمیت آن را از زوایای گوناگون بررسی میکند، میپردازیم.
1.آب و اصل حیات
قرآن کریم از خمیر مایه اولیه حیات موجودات سخن به میان آورده است و میفرماید:
«...و جعلنا من الماء کلّ شئ حیّ...» (1)
«...و هر چیز زندهای را از آب پدید آوردیم...»
عموم مفسران این بخش از آیه را چنین تفسیر کردهاند که منشاء پیدایش حیات تمامی موجودات از جمله گیاه، حیوان و انسان در زمین، آب است.
و در آیهای دیگر میفرماید:
«و اللّه خلق کلّ دابّه من ماء...» (2)
«و خداست که هر جنبندهای را[ابتدا]از آبی آفرید...»
و در ادامه آیه خداوند متعال به ذکر انواع گوناگون حیوانات پرداخته و میفرماید:«که بعضی بر شکم روند و برخی بر دو پا و برخی از آنها بر روی چهارپا راه میروند.خدا هرچه بخواهد، میآفریند.در حقیقت خدا بر هر چیزی تواناست.»آیه در مقام عظمت آفرینش است.
مرحوم علامه طباطبایی در«المیزان»اعتقاد دارد، بیان آیه، بازگشت امور به مشیّت محض باری تعالی است، به طوری که جنبندگان را از یک آب خلق میکند، سپس در راه رفتنشان اختلاف میاندازد. (3)
بنابراین با توجه به بیان آیات الهی، اصل و ماده حیات موجودات زنده از آب است.
2.نیازمندی موجودات به آب
آب اساس و شالوده زندگی موجودات است.شبّر در تفسیر خود ذیل آیه(و جعلنا من الماء...)آورده، مراد این است که هر حیوانی را از آب خلق کردیم، به خاطر فرط و کثرت نیازمندی حیوان به آب و کمی صبرش از آن و یا این که در هر شی زنده، مقداری آب قرار دادیم که ناگزیر از آن است (4) .لذا ماده اصلی حیات موجودات را آب تشکیل میدهد و بخش عمده ساختمان آنها آب است.
میزان آب در گیاهان غالبا 80 تا 90 درصد است. در حیوانات میانگین آب به 70 درصد میرسد و در انسان نیز در اجزا و بافتهای گوناگون بدن به میزان قابل توجهی آب وجود دارد.به عنوان مثال، در دندانها 10 درصد و در کلیهها 83 درصد آب تشکیل شده است. کاهش آب در بدن انسان اگر به میزان 10 درصد وزن برسد، پیامدهای سختی به همراه میآورد و اگر به 20 درصد برسد، ممکن است موجب مرگ فرد شود.بدن انسان تحمل کم شدن تمامی مقدار نشاسته و تقریبا کل چربی و جایگزین کردن پروتئین را دارد.اما در مقابل آب، تحمل و توانایی کم شدن آن را ندارد. (5)
از نظر زیستشناسان، انسان به اسفنجی میماند که از هر طرف آب آن را فراگرفته است. (6) البته این مطلب در مورد دیگر جانداران نیز صادق است و این چنین است که اعجاز قرآن در مورد دو آیه«و جعلنا من الماء کلّ شئ حیّ» (7) و«و اللّه خلق کلّ دابّه من ماء» (8) آشکار میشود.پس آب نسبت به موجودات زنده علیت مادی دارد.به این معنا که حتما باید جزئی از پیکر موجود زنده آب باشد (9) و هر نوع کمبود آب منجر به مرگ موجود زنده میشود.در نتیجه، زندگی تمام موجودات زنده به آب بستگی دارد.» (10)
3.احیاگری آب
در این کره خاکی هر کجا آب باشد، آبادانی است و سرسبزی و زندگی و هر کجا از برکت آب محروم باشد، کویر است و برهوت و خشکی.این حکمت و تدبیر الهی در آیاتی چند بدان اشاره شده است.
«...و ینزّل من السماء ماء فیحی به الارض بعد موتها، انّ فی ذلک لایات لقوم یعقلون» (11) .
«...و از آسمان به تدریج آبی فرومیفرستد که به وسیله آن، زمین را پس از مرگش زنده میگرداند.در این امر برای مردمی که تعقّل میکنند، قطعا نشانههایی هست.»
«و اللّه الّذی ارسل الرّیاح فتثیر سحابا فسقتاه الی بلد میّت فاحیینا به الارض بعد موتها کذلک النّشور» (12)
«خداوند است که بادها را فرستاد تا ابرها را به حرکت درآورند.پس ما این ابرها را به سوی سرزمین مردهای را ندیم و به وسیله آن، زمین را پس از مردنش زنده میکنیم، رستاخیز نیز همان گونه است.»
رویش و پوشش گیاهی و درختان بعد از ریزش باران رحمت الهی، یکی از جلوههای والای عظمت و حکمتالهی، برای بهره بردن انسان و اندیشیدن در صنع الهی است.
4.آب مایه رزق و روزی
«و نزّلنا من السماء ماء مبارکا فانبتنا به جنّات و حبّ الحصید*و النّخل باسقات لها طلع نضید رزقا للعباد و احیینا به بلدة میتا کذلک الخروج*» (13) .
«و از آسمان، آبی پر برکت فرود آوردیم و به وسیله آن باغها و دانههایی را که درو میکنند رویاندیم و نخلهای بلندقامت که میوههای متراکم دارند، برای روزی بندگان است و با آن[آب]سرزمین مردهای را زنده گردانیدیم.»
در این قسمت از آیه به چهار نکته مهم اشاره شده است:
1.باران رحمت الهی را خدا نازل میکند.
2.آبی که خداوند از آسمان فرود میآورد، پر برکت است.
3.برای فراهم شدن رزق و روزی بندگان نازل میشود.
4.زمینهای مرده و خشک، به وسیله آن زنده و باطراوت میشوند.
در آیه دیگر نیز تأکید میشود:
«...فاخرج به من الثّمرات رزقا لکم...» (14)
«...پس به وسیله آن[آب]از میوهها برای شما روزی بیرون آورد...»
دو عنصر وابسته به هم، تولید رزق بشر را فراهم میآورد.جسم زمین با روح آب به هم گره خورده و روزی بندگان را حاصل میکند.
خداوند سبحان در جای جای قرآن به این نکته اشاره فرموده است که روزی بندگان را در آسمان و زمین قرار دادهایم.در واقع، قسمت عمده روزی شاید در گرو همان آبی باشد که از آسمان بر زمین میبارد، به زمین جان میدهد و زمین حاصلخیز میشود و در دسترس انسانها قرار میگیرد.
پس آنچه زمین دربردارد، به واسطه آب رحمتی است که به امر حق از آسمان بر آن میریزد و لذا هر گاه خداوند خواسته باشد، طائفهای را بیچاره و مستأصل کند، باران رحمت خود را از آنان منع میفرماید. (15)
5.تمثیلات قرآن از آب
گاه برای تفهیم بیان مطلب از قالب ضرب المثل، تشبیه و تمثیل استفاده میکنند.تمثیلهای قرآنی نیز به همین منظور به کار برده شده است؛یعنی خداوند سبحان با بیان واقعهای، به قصد ایضاح مطلب، مثال میزند و این در زمانی است که استفاده از صنایع ادبی و آرایههای کلامی در زبان عربی به اوج رسیده است و بهرهگیری از «تشبیه»و«مثل»از جمله ابزارهای رسا و بس گویا و تأثیرگذار ادب عربی بود.
«و اضرب لهم مثل الحیوة الدّنیا کماء انزلناه من السّماء فاختلط به نبات الارض فاصبح هشیما تذروه الرّیاح و کان اللّه علی کلّ شئ مقتدرا.» (16)
«و برای آنان زندگی دنیا را مثل بزن که مانند آبی است که آن را از آسمان فرو فرستادیم.پس گیاه با آن درآمیخت و[چنان]خشک گردید که بادها پراکندهاش کردند و خداست که همواره بر هر چیزی تواناست.»
تمثیلها و تشبیههای قرآن به حق، در نهایت زیبایی، رسایی، گویایی و تنبه آفرینی است.در آیه و آیاتی از این قبیل، خداوند فناپذیری زندگی دنیا را چون خشک شدن گیاهان زمین و متلاشی شدن آن مثل زده است و بیان پدیدههای محسوس را برای درک مفاهیم غیر محسوس به کار برده است.
در آیاتی دیگر، سرسبزی گیاهان و زمین را به وسیله باران پس از آن که خشک و بیروح بود، به قیامت و حیات پس از مرگ مثال میزند و برانگیخته شدن مجدد را به تصویر میکشد.
«یا ایّها النّاس ان کنتم فی ریب من البعث... و تری الارض هامدة فاذا انزلنا علیها الماء اهتزّت و ربت و انبتت من کلّ زوج بهیج.» (17)
«ای مردم!اگر درباره برانگیخته شدن شک دارید... و زمین را خشکیده میبینی و چون آب بر آن فرود آوردیم، به جنبش در میآید و نمو میکند و از هر نوع [رستنیهای]نیکو میرویاند.»
در این آیه شریفه که به بخشی از آن اشاره شده است، حضرت سبحان اشاره میفرماید، به این که زمین خشک، بدون گیاه، هر گاه رحمت الهی بر آن ببارد، سبز و خرم میشود؛بارانی که تمام بخشهای پست و بلند
زمین را سیراب میکند و روح دوباره به کالبد مرده زمین میدهد.لذا قادر خواهد بود، هر گاه خواسته باشد بر جسم بیروح آدمی جان دهد و او را برانگیزد و در صحنه قیامت حاضر میکند.
در بسیاری از آیات دیگر نیز زنده شدن مردگان را در قیامت به زنده شدن زمین در فصل بهار تشبیه میکند. تشبیه نمودن چیزی به چیز دیگر در صورتی به دست میآید که مشبه با مشبه به در جهتی یا جهاتی مثل هم باشند و گرنه تشبیه بیربط خواهد شد.
در این جا از چند جهت زمین مرده با انسان مرده شباهت دارد و برانگیختن انسان در قیامت، با احیای زمین پس از خشک شدن شبیه است، که در هر دو مورد آب نقش اصلی را ایفا میکند.نزول آن از آسمان، همانند تزریق روح حیات در زمین و عدم نزول آب، چون خروج روح از جسم زمین بیان شده است.
6.محل نزول آب
رودها، نهرها، اقیانوسها، قناتها، چشمهها، و هر چه آب قابل شرب و غیر شرب روی زمین است، منشاء آسمانی داشته و از طریق باران ایجاد شده است. قرآن کریم این مطلب را در آیات متعددی بیان میکند. چنان که میفرماید:
«...انزل من السّماء ماء فسالت اودیة بقدرها...» (18)
«...از آسمان آبی فروفرستاد، پس رودخانههایی به اندازه گنجایش خودشان روان شدند...»
خداوند سبحان برای نظام خلقت، با حسن تدبیر از آسمان آب باران به قدر ظرفیت و گنجایش فرو میفرستد.اگر از آن بیشتر شود، سبب خرابی میشود و اگر از آن کمتر شود، سبب نابودی عالم میشود؛زیرا زندگی تمامی موجودات زنده منوط به آب است.
علامه طباطبایی رحمة الله علیه میفرماید:(بقدر) اشاره است به این که آنچه آب باران میبارد، بر مقتضای تدبیر تام الهی است که هر چیز را اندازهگیری میکند. حتی یک قطره کم و یک قطره بیش از آن که تدبیر اقتضا میکند، نمیبارد.
«الم تر انّ اللّه انزل من السّماء ماء فسلکه ینابیع فی الارض...» (19)
«...[خدا]از آسمان آبی فرود آورد، پس آن را به چشمههایی که در زمین است، راه داد...»
نفوذ آب باران در زمین یا ماندن آب در سطح زمین، بستگی به مقدار و مدت بارش دارد.اگر باران به طور ملایم و به مدت طولانی ببارد، مقدار بیشتری از آن در خاک نفوذ میکند و اگر باران شدید به مدت کوتاه ببارد، آب کمتری در خاک نفوذ میکند و بیشتر آب در سطح زمین میماند.که در هر شکلی از آن، نیازهای متعددی از موجودات برطرف میشود.
نکته قابل توجه دیگر این است که آب شرب مورد نیاز انسانها، از آسمان میآید با تمام ویژگیهای قابل شرب، «...فانزلنا من السّماء ماء فاسقیناکموه...» (20)
«...و از آسمان آبی نازل کردیم، پس شما را بدان سیراب کردیم...»
بسیاری از روایات، آب باران را شفابخش ذکر کردهاند و به نوشیدن آن سفارش شده است.
(ادامه دارد)
زیرنویس
(1).الانبیاء/30
(2).النّور/45
(3).ر.ک المیزان 15/148
(4).تفسیر بشّر، ص 324
(5).ر.ک:آب، میشل راپینا، 98
(6).آب، بیآزار شیرازی، ص 37
(7).الانبیاء/30
(8).الکون و الانسان/122
(9).نور/45
(10).معارف قرآن/3، مصباح یزدی.
(11).الروم/24
(12).فاطر/9
(13).ق/11-9
(14).البقره، 22/ابراهیم(ع)/32
(15).منهاج البیان/416
(16).کهف/45
(17).الحج/5
(18).الرعد/17
(19).الزمر/21
(20).الحجر/22