کلیسای مورمون
آرشیو
چکیده
متن
کلیسای مورمون(2) در ششم آوریل 1830م. در ایالات متحده آمریکا به دست جوزف اسمیت(3) تأسیس شد. این کلیسا شاخههای کوچک و بزرگی دارد که مهمترین آنها به نام «کلیسای عیسی مسیح قدیسانِ آخرالزمان»(4) سالت لیک سیتی در ایالت یوتای(5) آمریکا را مرکز خود قرار داده است.
جوزف اسمیت کیست؟
وی در بیست و سوم دسامبر 1805م. در منطقه ویندسور از شهر شارون در ایالت وِرمون(6) آمریکا در خانواده روستایی و کشاورز متولد شد. او خود از سالهای نوجوانی در مزرعه کار میکرد.
اسمیت در حدود چهارده سالگی پس از مطالعات فراوان در باره اعتقادات مختلف مسیحی از قبیل ایمان متدیستی، ایمان مشایخی و ایمان تعمیدی که در آن زمان تبلیغات فراوانی داشتند، تصمیم گرفت از خداوند هدایت بخواهد، چنان که عبارتی در کتاب مقدس میگوید:
و اگر از شما کسی محتاج به حکمت باشد، از خدایی که به هر کس به سخاوت عطامی کند سؤال بکند و ملامت نمینماید؛ و به او داده خواهد شد. (رساله یعقوب 1:5).
______________________________
1 برگرفته از منابع و سایتهای معتبر اینترنت.
2. Mormon Church
3. Joseph Smith Jr.
4. The Church of Jesus Christ of Latter-day Saints
5. Salt Lake City, Utah
6. Sharon, Vermont.
______________________________
اسمیت مدعی شد که خداوند بر او تجلی کرده و به وی گفته است که نباید از هیچ یک از این کلیساها پیروی کند. او بر اثر این ادعا با آزار مردم رو به رو شد، اما بر باور خویش استوار ماند.
وی بعدا گفت که در شب بیست و یکم سپتامبر 1823 باز هم از خداوند سؤال کرده و این بار شخصی بر وی جلوهگر شده است.
هنگامی که خداوند را این گونه میخواندم، نوری را مشاهده کردم که در اتاقم پدید آمد و فزونی یافت تا این که اتاق از ظهر روشنتر شد، در این هنگام بیدرنگ شخصی در کنار بسترم پدیدار شد که در هوا ایستاده بود و پاهایش به زمین نمیرسید. (جوزف اسمیت، مروارید گرانبها).
او مرا با نام صدا کرد و به من گفت که وی رسولی است که از حضور خدا به سوی من فرستاده شده و نامش مورونی(1) است و افزود که خدا کاری دارد که من باید آن را انجام دهم...(همان،33).
او گفت که نوشتهای مکتوب بر الواح زرین به ودیعت نهاده شده است که شرحی از ساکنان نخستین این قاره و منشأ آنان به دست میدهد. همچنین وی گفت که آن کتابْ کمال انجیل پایانی را نیز همان طور که منجی به ساکنان قدیمی داده است، در بردارد... (همان،34).
روز بعد اسمیت به تپه کومُره(2) رفت و الواح را در جایی که به او اعلام شده بود، یافت.
من کوشیدم آنها را بیرون بیاورم، اما آن رسول مرا از این کار منع کرد و به من اطلاع داد که زمان بیرون آوردن آنها هنوز نرسیده است و تا چهار سال پس از آن هم نخواهد رسید. اما به من گفت که باید دقیقا یک سال پس از آن زمان به همان جا بیایم و او در آن جا با من ملاقات خواهد کرد و من باید این کار را تا زمانی که الواح را به دست آورم، ادامه دهم. (همان،53).
چهار سال بعد اسمیت الواح زرین را برداشت تا آنها را همراه چند یار مورد اعتماد به کمک سنگهای قرعهکشیِ معروف به اوریم و تومیم(3) که با الواح مخفی شده بودند، ترجمه کند. سرانجام، پس از گذشت بیست و چهار ماه و پایانیافتن ترجمه کتاب، آتشی مقدس الواح زرین را از بین برد. اسمیت در سال 1830 در حالی که بیست و پنج سال داشت، کتاب مورمون را به عنوان ترجمه الواح مذکور منتشر کرد. سرانجام در ژوئن 1844
______________________________
1. در کتاب مورمون میخوانیم که مورونی آخرین نافیایی (Nephi) است و در قرن پنجم میلادی میزیسته است. وی گزارشهایی را پنهان میکند تا در زمانی که خداوند معین کرده است، میان امتها منتشر شوند.
2. Cumorah
3. Urim and Thummim
______________________________
گروهی از آشوبگران اسمیت و برادرش هایرُم(1) را در شهر کارتاژ در ایالت ایلینویْز(2) ترور کردند.
عقاید مورمونها
مورمونها معتقدند که جوزف اسمیت وسیلهای است برای تحقق اراده خداوند در مورد نجات امتها و رستگاری باقیمانده خاندان اسرائیل و رساندن کمال انجیل به همگان.
جوزف اسمیت اصول عقاید مورمونها را در فصل مواد ایمان(3) از کتاب مروارید گرانبها(4) چنین شرح داده است:
1. ما ایمان داریم به خدای پدر ازلی و پسرش عیسی مسیح و روحالقدس.
2. ما ایمان داریم که انسانها به سبب گناهان خودشان مجازات خواهند شد و نه به سبب خطای آدم.
3. ما ایمان داریم که از طریق کفاره عیسی مسیح همه بشریت میتوانند با اطاعت از قوانین و مقررات انجیل نجات یابند.
4. ما ایمان داریم که نخستین اصول و مقررات انجیل عبارتند از: 1) ایمان به خداوندْ عیسی مسیح، 2) توبه، 3) تعمید با فرورفتن در آب برای آمرزش گناهان، 4) دستگذاری برای موهبت روح القدس.
5. ما ایمان داریم که خدا باید کسانی را از طریق نبوت و دستگذاریِ افراد مجاز فراخواند تا انجیل را موعظه کنند و در نظام آن به خدمت مشغول باشند.
6. ما ایمان داریم به همان تشکیلاتی که در کلیسای آغازین وجود داشت، یعنی رسولان، انبیا، شبانان، معلمان، انجیلنویسان و غیره.
7. ما ایمان داریم به موهبت زبانها، نبوت، وحی، مکاشفات، شفا، فهم زبانها، و...
8. ما ایمان داریم که کتاب مقدس تا جایی که درست ترجمه شده باشد، کلام خداست؛ همچنین ایمان داریم که کتاب مورمون کلام خداست.
9. ما ایمان داریم به همه آن چه خداوند وحی کرده است و به همه آن چه اکنون وحی میکند، و ایمان داریم که او باز هم امور بسیار بزرگ و مهمی را درباره ملکوت خدا وحی
______________________________
1. Hyrum
2. Carthage, Illinois
3. The Articles of Faith
4. Pearl of Great Price
______________________________
میکند.
10. ما ایمان داریم به معنای تحتاللفظی(1) جمع شدن بنیاسرائیل و بازگشت ده قبیله و این که صهیون (اورشلیم جدید)(2) در قاره آمریکا بنا خواهد شد و مسیح شخصا بر زمین حکومت خواهد کرد و زمین نو خواهد شد و جلال فردوسی خود را دریافت خواهد کرد.
11. ما به امتیاز پرستش خدای قادر مطلق طبق دستورهای وجدانمان قائل هستیم و این امتیاز را برای همه انسانها روا میداریم تا هر شکل و هر جا و آنچه ممکن شود، عبادت کنند.
12. ما ایمان داریم که برای اطاعت از قانون و احترام و حفظ آن، باید تسلیم پادشاهان، رؤسای جمهور، فرمانروایان و عالی جنابان باشیم.
13. ما ایمان داریم که باید صادق، درستکار، پاکدامن، خیرخواه و فضیلتمند باشیم و به همه انسانها نیکی کنیم و در واقع، میتوانیم بگوییم که از مواعظ پولس پیروی میکنیم. ما به همه چیز ایمان داریم، به همه چیز امیدواریم، چیزهای زیادی را تحمل کردهایم و امیدواریم بتوانیم همه چیز را تحمل کنیم. اگر چیزی فضیلتمند، دوستداشتنی، خوشنام یا قابل ستایش یافت شود، ما بسیار جویای آن هستیم.
کتابهای مقدس مورمونها
مورمونها علاوه بر عهد عتیق و عهد جدید کتابهای مقدس دیگری نیز دارند که مهمترین آنها کتاب مورمون است. مورمونها این کتاب را مکمل کتاب مقدس و همسنگ آن میدانند و معتقدند که این کتاب همان الواحی است که اسمیت به کمک دو سنگ اوریم و تومیم از زبان مصریِ اصلاحشده(3) و خط هیروگلیف به زبان انگلیسی ترجمه کرده است.
______________________________
1. literal
2. «صهیون» در عهد عتیق (بخش نبوتها) و «اورشلیم جدید» در عهد جدید (مکاشفه یوحنا 3:12 و 21:2) نماد قدرت سیاسی بنیاسرائیل هستند. مورمونها میگویند که این دو واژه در کتابهای آنان به جامعه خداپرستان اطلاق شده است و بر مفهوم سیاسی رایج آنها دلالت ندارد.
3. reformed Egyptian
______________________________
دومین کتاب مقدس مورمونها تعالیم و پیمانها(1) است که بخشی از تاریخ کلیسای مورمون را در اوایل تأسیس آن به دست میدهد.
سومین کتاب آنان مروارید گرانبهاست. گزیدههایی از سفر پیدایش و انجیل متی که با مطالبی دیگر آمیخته شده، همراه سرگذشت خود اسمیت و عقاید کلیسای مورمون در این کتاب آمده است.
همچنین اسمیت شماری از آیات کتاب مقدس را به شیوه تازهای به انگلیسی ترجمه کرده است.
موضوع کتاب مورمون: قهرمانان کتاب مورمون یهودیانی هستند که اندکی پیش از ویرانی اورشلیم، در حوالی سال 600 ق.م. از آن شهر بیرون آمدهاند. آنان در ابتدا یک خانواده کوچک هستند و به تدریج قومی بزرگ میشوند. شخصیت اصلی کتاب نافی(2) است که در آغاز از ماجراهای خود سخن میگوید. او و پدرش، لِحی،(3) نبی هستند و به فرمان خدا پس از مسافرت در صحرا از تنگه برینگ به قاره آمریکا میروند. (نام تنگه برینگ یا آمریکا صریحا در کتاب نیامده است). نافی خود را در هر حال تسلیم امر خدا میداند، اما برادرانش، لامان و لَموئیل،(4) پیوسته بر او میشورند و از اوضاع شکایت دارند. از این رو، خداوند آن دو تن را لعنت میکند و پوستشان تیره میشود. مورمونها سرخپوستان آمریکا را که «لامانیان» مینامند، از نسل همین دو برادر (لامان و لموئیل) میدانند. در تمام کتاب تقابلی بین لامانیان بدکار (با پوست تیره) و نافیان درستکار (با پوست سفید) دیده میشود.
نکته قابل توجه دیگر در کتاب مورمون نبوتها و مکاشفاتی است که موضوع اصلی همه آنها عیسی مسیح است:
الف. پیش از میلاد: در این دوره در همه نبوتها و مکاشفات از مسیح سخن میرود. انبیا میکوشند تا مژده آمدن او را به مردم بدهند و آنان را با او آشنا کنند و شعله ایمان به مسیحی را که هنوز نیامده است و به زودی خواهد آمد، در دلهایشان برافروزند.
ب. میلاد مسیح: میلاد مسیح با نشانههایی همراه است و در آن زمان افراد زیادی به تحقق نبوتهای انبیای پیشین پی میبرند.
______________________________
1. Doctrine and Covenants
2. Nephi
3. Lehi
4. Laman and Lemuel
______________________________
ج. مصلوب شدن: در این هنگام نیز نشانههایی سهمگین پدیدار میشود.
د. تجلی مسیح: مسیح چند روز پس از مصلوب شدن، بر مردم جلوهگر میشود و آنان را موعظه میکند و پس از تعیین چند رسول، به آسمان میرود.
ه. پس از مسیح: گرچه انبیای کتاب مورمون برای تقویت ایمان مردم بسیار میکوشند، اما به تدریج ایمانشان کم میشود و نافیان بر اثر ضعف ایمان، در جنگهایشان شکست میخورند و از بین میروند. مورونی آخرین مؤمن آنان است که الواح را برای آخرالزمان در جایی پنهان میکند.
و ما از مسیح سخن میگوییم و در مسیح به وجد میآییم. از مسیح وعظ میکنیم و درباره مسیح نبوت میکنیم و طبق نبوتهایمان مینویسیم تا فرزندانمان بدانند برای آمرزش گناهانشان به دنبال کدام سرچشمه باشند. (دوم نافی 25:26)
در کتاب مورمون، علاوه بر داستان اصل و منشأ سرخپوستان، نبوتها، مکاشفات، اندرزهای دینی و مباحثی پیرامون خدا وجود دارد.
بخش عمدهای از اندرزهای دینی این کتاب دعوت به توبه است که در آن انسان ها معمولاً با کلماتی حکمتآمیز و تأثیرگذار به توبه فراخوانده میشوند.
پس وای بر شما ای همه گناهکاران! توبه کنید. توبه کنید؛ زیرا خداوندْ خدا این را گفته است.
اینک او دعوت خود را به همه انسانها اعلام میکند و دست رحمت را به سویشان دراز کرده است و میگوید: توبه کنید تا شما را بپذیرم.
آری، او میگوید: به سوی من باز آیید تا از شجره حیات تناول کنید. آری، نان و آب حیات را رایگان خواهید خورد و خواهید نوشید.
آری، به سوی من بازآیید و کارهای شایسته را پیش آورید تا خرد نگردید و به آتش افکنده نشوید.
زیرا اینک زمانی میآید که هر کس میوه خوبی پیش نیاورد یا هر کس کارهای شایسته انجام ندهد، موجبی برای ندبه و سوگواری دارد.
ای گناهکاران، ای کسانی که به امور باطل دنیا فخر میورزید، ای کسانی که ادعا کردهاید راههای پارسایی را میدانید، ولی مانند گوسفندان بدون شبان به بیراهه رفتهاید؛ با این وجود، شبانی شما را فرا خوانده است و هنوز هم شما را فرامیخواند، اما صدایش را نمیشنوید.
اینک به شما میگویم که شبان نیکو شما را میخواند. و به نام خودش که نام مسیح است، شما را صدا میزند. و اگر صدای شبان نیکو و نامی را که به آن خواندهمیشوید نشنوید، اینک شما گوسفندان آن شبان نیکو نیستید.
و باری، اگر شما گوسفندان شبان نیکو نباشید، پس از کدام آغل هستید؟ اینک به شما میگویم که ابلیس شبان شماست و شما از آغل او هستید. و باری، چه کسی میتواند این را انکار کند؟ اینک به شما میگویم: هرکس این را انکار کند، دروغگو و فرزند ابلیس است. (کتاب اَلما 5:32ـ39)
دیدگاههای مختلف در باره کتاب مورمون
1. کتاب مورمون کتابی الهی است و مطالب آن سخن خداست که جوزف اسمیت با ترجمه الواحی قدیمی که به وی ارائه شده، آنها را به مردم رسانده است؛ مورمونها چنین اعتقادی دارند.
2. کتاب مورمون ساخته قریحه اسمیت است و او پیامبری دروغین، اما نویسندهای تواناست. بیشتر کسانی که مورمون نیستند، در مقابل آن کتاب این گونه موضع میگیرند.
3. کتاب مورمون تقلیدی است از کتابهای دیگر و اسمیت تنها مقلدی زبردست بوده است که آثار برخی از نویسندگان را مبنای کار خود قرار داده است. مهمترین این نویسندگان سالامان اسپولدینگ(1) است. اسپولدینگ (1761ـ1816) یک روحانی مسیحی است که در حدود سالهای 1809 تا 1812 اثری را با نام دستنویسِ یافتشده(2) نوشت، اما نوشته وی به چاپ نرسید. او مینویسد که سرخپوستان از نسل رومیان باستان هستند که به قاره آمریکا مهاجرت کردهاند. در سال 1833 گروهی مدعی شدند که شخصی کتاب اسپولدینگ را به اسمیت داده است و آن کتاب اصل و منشأ نوشتههای اسمیت است. یکی از دلایل آنان برای نظریه فوق این است که نامهایی مانند نافی، لِحی، لابان، زاراحَمله و مورونی که به فراوانی در کتاب مورمون به کار رفته است، در دستنوشتههای اسپولدینگ نیز دیده میشود.
یکی دیگر از این نویسندگان اِتان اسمیت(3) است که کتابی را با عنوان اندیشه عبرانیان(4) به چاپ رساند. او نیز در این کتاب سرخپوستان را از بنیاسرائیل میداند و یکی از شواهد مدعای وی این است که سرخپوستان هنگام جنگ مانند بنیاسرائیل صندوقهای کوچکی را همراه داشتهاند.
این دیدگاه در حال حاضر اعتبار چندانی ندارد.
______________________________
1. Solomon Spaulding
2. Manuscript Found
3. Ethan Smith(وی با جوزف اسمیت نسبتی ندارد).
4. View of the Hebrew
______________________________
بریگَم یانگ(1)
پس از جوزف اسمیت، بزرگترین شخصیت کلیسای مورمون جانشین وی بریگم یانگ است و او در گسترش این مذهب همان اندازه نقش دارد که اسمیت در بنیانگذاری آن.
یانگ در سال 1801م. در آمریکا متولد شد. در آغاز گرایشهای متدیستی پیدا کرد، اما در سال 1832 با مطالعه کتاب مورمون به این مذهب گروید. یانگ در زمان حیات اسمیت بالاترین مقام را پس از وی نزد مورمونها داشت و پس از کشته شدن اسمیت در 1844 جانشین او شد. او در ژوئیه 1847 مورمونها را از ایلینویز به دره سالت لیک(2) برد. هم اکنون سالت لیک سیتی در ایالت یوتا مهمترین مرکز مذهبی مورمونهاست. یانگ اندکی پس از ورود به این سرزمین نقطهای را برای بنای معبد تَبِرنَکِل(3) تعیین کرد که ساختن آن چهل سال به طول انجامید. مورمونها بنای این معبد را بخشی از طرح بنای صهیون میدانند.
یانگ پس از اسمیت با عناوین نبی(4) و رئیس(5) شناخته میشد. وی به مناطقی سفر کرد و اهالی آن مناطق را به آیین مورمون فراخواند و افراد زیادی نیز به این مذهب نوپا گرویدند. او مدافع سرسخت تعدد زوجات بود و گفتهاند که خود وی 27 همسر داشته است. بسیاری از احکام دینی مورمونها از سخنان او سرچشمه میگیرد. یانگ سرانجام در سال 1877 چشم از جهان فروبست. هم اکنون دانشگاهی به نام او در سالت لیک سیتی وجود دارد که یکی از مراکز تحقیقاتی مهم مورمونهاست.
مورمونها و تعدد زوجات
به عقیده مورمونها جوزف اسمیت در سال 1831 پس از پرسش از خدا در باره انبیایی که بیش از یک همسر داشتهاند، اجازه تعدد زوجات یافت. او همسران بسیاری داشته است. گروههایی مورمونها را به سبب تعدد زوجات آزار دادند و سرانجام ویلفورد وودراف،(6) یکی از رؤسای بعدی کلیسای مورمون، طی «بیانیه اکتبر 1890»(7) اعلام کرد که به دستور خداوند تعدد زوجات ممنوع شده است. ولی پس از این تاریخ باز هم تعدد زوجات ــ گرچه کمتر از قبل ــ ادامه یافت تا این که جوزف اف. اسمیت، یکی دیگر از
______________________________
1. Brigham Young
2. Salt Lake Valley
3. Tabernacle
4. Prophet
5. President
6. Wilford Woodruff
7. Manifesto in October 1890
______________________________
رؤسای کلیسای مورمون، در سال 1904 «بیانیه دوم»(1) را داد. طبق این بیانیه هر کس بیش از یک زن بگیرد یا آشکارا از تعدد زوجات دفاع کند، از سوی کلیسا تأدیب و حتی تکفیر خواهد شد.
اهمیت خانواده در کلیسای مورمون
مورمونها به خانواده اهمیت زیادی میدهند و معتقدند ازدواج بخشی از طرح خداست. در تاریخ کلیسای مورمون خانواده اسمیت پیوسته همراه او بودهاند و کتاب تعالیم و پیمانها به آنان اشاره میکند. همچنین در این کتاب عقیده شِیْکِرها(2) که ازدواج را مردود میدانند، تقبیح شده است.
زن و شوهر باید به یکدیگر و به فرزندان خویش عشق بورزند و فرزندانشان را با ایمان و درستکاری تربیت کنند. انسانها برای شرایط تولد خویش اختیاری ندارند، اما هر روز میتوانند خانواده خود را استوارتر و شادتر کنند.
مورمونها برای بیان اهمیت و لزوم ازدواج به عبارات زیر از کتاب مقدس استناد میکنند:
1. نخستین فرمان خداوند به آدم و حوا ازدواج و تکثیرشدن است: «و خدا بدیشان گفت: بارور و کثیر شوید و زمین را پر سازید.» (پیدایش 1:28).
2. خواست خدا این بوده است که زن و مرد با هم باشند: «و خداوند خدا گفت خوب نیست که آدم تنها باشد پس برایش معاونی موافق وی بسازم.» (پیدایش 2:18).
3. فرزندان «میراثی از جانب خداوند» و موهبتی از او هستند. (مزامیر 127:3).
4. مرد و زن در طول زندگی نقشی برابر دارند چنان که در عهد جدید آمده است: «زن از مرد جدا نیست و مرد هم جدا از زن نیست در خداوند.» (رساله اول پولس به قرنتیان 11:11).
5. زندگی زن و مرد با مرگ پایان نمییابد، بلکه آنان در آخرت نیز با هم خواهند بود: «و کلیدهای ملکوت آسمان را به تو میسپارم و آنچه را بر زمین ببندی در آسمان بسته گردد و آنچه را در زمین گشایی در آسمان گشاده شود.» (متی 16:19).
______________________________
1. Second Manifesto
2. Shakers
______________________________
قاره آمریکا، سرزمین موعود
مورمونها بر اساس کتاب مورمون، آمریکا را سرزمین موعود میدانند و همان طور که در مواد ایمان دیده شد، معتقدند که صهیون (اورشلیم جدید) در آن جا بنا خواهد شد. کتاب مورمون به کشف قاره آمریکا توسط کریستف کلمب، مهاجرت مردم از همه نقاط جهان به این قاره، پیروزی سفیدپوستان بر سرخپوستان و جمهوری بودن نظام ایالات متحده آمریکا اشاره کرده است.
و نگریستم و مردی را از میان امتها دیدم که آبهای فراوان او را از ذریه برادرانم جدا کرده است. و دیدم که روح خدا پایین میآید و آن مرد را برمیانگیزد و او از میان آبها به سوی ذریه برادرانم که در سرزمین موعود بودند، میرود.
و واقع شد که روح خدا را دیدم که افراد دیگری از امتها را برمیانگیزد و آنها از روی آبهای فراوان گذشتند و از اسارت بیرون آمدند.
و واقع شد که گروههای بسیاری از امتها را در سرزمین موعود مشاهده کردم و دیدم که خشم خدا بر ذریه برادرانم(1) فرود آمد؛ و آنها جلو امتها پراکنده و زده شدند. و روح خداوند را دیدم که بر امتها قرار گفت و آنها کامیاب شدند و آن سرزمین را به ارث گرفتند. و دیدم که آنان سفید هستند... (اول نافی 13:12ـ15).
و این سرزمین سرزمین آزادی برای امتها خواهد بود و هیچ پادشاهی بر آن سرزمین نخواهد بود که بر امتها فرمانروایی کند. (دوم نافی 10:10).
در سال 1844 اسمیت اعلام کرد که به منظور سازماندهی ملکوت خدا بر روی زمین نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا خواهد شد.
اعتقاد به دستکاری در عهد عتیق
مورمونها معتقدند که عهد عتیق به طور دقیق به نسلهای بعدی نرسیده است و برای این موضوع شواهدی میآورند:
اینک، موسی به این امر شهادت داد، اما به سبب شرارتِ بنی آدم آن را در دست ندارند. (مروارید گرانبها، کتاب موسی 1:23).
و در روزی که بنی آدم سخنانم را هیچ بشمارند و بسیاری از آنها را از کتابی که خواهی نوشت، بردارند، اینک من کسی دیگر را مانند تو [موسی] برخواهم انگیخت و بنی آدم، همه کسانی که ایمان داشته باشند، آن را در دست خواهند داشت.
______________________________
1. مقصود سرخپوستان است که در کتاب مورمون «لامانیان» نام دارند.
______________________________
(همان،41).
وای بر شما، ای فقها، زیرا کلید معرفت را برداشتهاید که خود داخل نمیشوید و داخلشوندگان را هم مانع میشوید. (لوقا 11:52).
کلام حکمت در باب تغذیه
دستور غذایی مورمونها در سال 1883م. اعلام شد و مورمونها معتقدند که نادیده گرفتن این دستورها تندرستی انسان را به خطر میاندازد:
اینک، حقیقتا خداوند به شما چنین میگوید: با توجه به شرارتها و طرحهایی که در روزهای پایانی در دل انسانهای توطئهگر وجود دارد و خواهد داشت، با رساندن این کلام حکمت به وسیله وحی به شما هشدار دادهام و از پیش اخطار میکنم.
تا زمانی که هر کس از میان شما شراب یا نوشیدنی قوی بیاشامد، اینک چنین چیزی در نظر پدرتان خوب و مناسب نیست، جز در اجتماعات خودتان که عشای ربانی را در پیشگاه او تقدیم کنید.
و اینک، این باید شراب باشد، آری، شراب ناب از انگور تاک که ساخت خودتان است.(1)
و باز نوشیدنیهای قوی نه برای شکم، بلکه برای شستن بدنهایتان هستند.
و باز تنباکو برای بدن یا شکم نیست و برای انسان خوب نیست، بلکه گیاهی برای کوفتگیها و هر گوسفند بیماری است که با داوری و مهارت مصرف شود.
و باز نوشیدنیهای داغ برای بدن یا شکم نیستند.
و باز حقیقتا به شما میگویم خدا همه گیاهان سودمند را برای مزاج، طبیعت و استفاده انسان قرار داده است.
هر گیاهی در فصل خودش و هر میوهای در فصل خودش، همه اینها با تدبیر و شکرگزاری به مصرف برسند.
آری، من، خداوند، گوشت جانوران و پرندگان هوا را نیز برای استفاده انسانها با شکرگزاری قرار دادهام، با این حال، از آنها در حد ضرورت استفاده شود.
اما خوشایند من است که آنها به مصرف نرسند مگر در زمستان و زمان سرما و قحطی.
همه غلات برای استفاده انسان و هر جانوری مقرر شده است تا قوت زندگی باشد، نه فقط برای انسان بلکه برای جانوران صحراها و پرندگان آسمان و همه حیوانات
______________________________
1. مورمونها بر خلاف سایر مسیحیان که در مراسم عشای ربانی از نان و شراب استفاده میکنند، به تدریج آب را جایگزین شراب کردهاند.وحشی که روی زمین میدوند یا میخزند.
و خدا این چیزها را برای استفاده انسان فقط در زمانهای قحطی و شدت گرسنگی درست کرده است.
همه غلات برای غذای انسان خوب هستند و هم چنین میوه تاک؛ هرچه که میوه میدهد، خواه درون زمین یا روی آن.
با این حال، گندم برای انسان، ذرت برای گاو نر، جو دو سر برای اسب، گندم سیاه برای پرندگان و خوک و همه جانوران صحرا و جو برای همه حیوانات سودمند و برای [تهیه [نوشیدنیهای ملایم است و همین طور غلات دیگر.
و همه قدیسانی که عمل به این سخنان و اجرای آنها را به خاطر داشته باشند و در اطاعت از فرمانها گام بردارند، در ناف و تا مغز استخوان خود سلامت خواهند داشت.
و حکمت و گنج بزرگ معرفت یعنی گنجهای پنهانی را خواهند یافت.
و خواهند دوید و خسته نخواهند شد و گام برخواهند داشت و بیحال نخواهند شد.
و من، خداوند، به آنان وعده میدهم که فرشته فانیکننده همان طور که از بنیاسرائیل گذشت، از آنان بگذرد و ایشان را نکشد. آمین. (تعالیم و پیمانها 89:4ـ21).
سازمانهای حاکم بر کلیسا
ریاست عالیه:(1) این هیئت سهنفره که قدرت، وظایف و مسئولیتهای آن از سایر افراد در کلیسا بالاتر است، از یک رئیس و دو مشاور که او تعیین میکند، تشکیل میشود. این مقام کلیسایی در سال 1832 توسط اسمیت تأسیس شد و خود وی ریاست آن را به عهده گرفت. مورمونها معتقدند که پطرس، یعقوب و یوحنا نیز چنین هیئتی را به ریاست پطرس تشکیل داده بودند. اعضای کلیسا در انتخاب این افراد نقشی ندارند و معتقدند که آنان اقتدار خود را از خداوند دریافت کردهاند، ولی با رأی خود ایشان را تأیید میکنند. هم اکنون رئیس کلیسای مورمون آقای گوردون بی. هینْکْلی(2) است.
شورای دوازده رسول:(3) این شورا دومین مقام حاکم بر کلیساست و اعضای آن را ریاست عالیه برمیگزیند. وظیفه این شورا گسترش و تقویت کلیسای مورمون است.
______________________________
1. The First Presidency
2. Gordon B.Hinkley
3. The Quorum of the Twelve Apostles
______________________________
هنگامی که ریاست عالیه به سبب درگذشت رئیس منحل میشود، شورای دوازده رسول تا زمان تشکیل ریاست عالیه جدید کلیسا را اداره میکند.
شورای هفتاد نفره: فعالیتهای این شورا زیر نظر شورای دوازده رسول است.
همه اعضای گروههای فوق و کشیشهای کلیسای مورمون مرد هستند. زنان اجازه کشیشی ندارند، ولی میتوانند با عضویت در نهادهای زیر، در خدمت به کلیسا مشارکت داشته باشند.
انجمن اعانه:(1) برای کمک رسانی در سطح جهانی با بیش از سه ملیون عضو در دنیا.
سازمان زنان جوان:(2) اعضای این سازمان دختران دوازده تا هجده ساله هستند.
سازمان ابتدایی:(3) برای آموزش کودکانی که هجده ماه به دوازده سالگی آنان مانده است.
انشعاب در کلیسای مورمون
امروزه کلیسای مورمون در سرتاسر جهان حدود یازده ملیون پیرو دارد که اکثر آنان عضو کلیسای عیسی مسیح قدیسان آخرالزمان با مرکزیت سالت لیک سیتی در ایالت یوتا هستند.
گروههای مهم دیگر عبارتند از: کلیسای تجدیدسازمانیافته عیسی مسیح(4) با مرکزیت شهر ایندیپندنس در ایالت میسوری(5) با تنها دویست و پنجاه هزار عضو (نخستین فرزند جوزف اسمیت به نام جوزف اسمیت سوم(6) این شاخه را تأسیس کرده است) و کلیسای عیسی مسیح قدیسان آخرالزمان با مرکزیت بِرلینگتون در ایالت ویسکُنسین(7) با اعضایی کمتر.
مناجاتی از کتاب مورمون
در پایان، این مناجات شورانگیز به عنوان نمونهای از ادبیات روحانی مورمونها به
______________________________
1. Relief Society
2. The Young Women Organization
3. The Primary Organization
4. The Reorganized Church of Jesus Christ of Latter-day Saints
5. Independence, Missouri
6. Joseph Smith III
7. Berlington, Wisconsin
______________________________
خواننده عزیز تقدیم میشود.
اینک جانم در امور خداوند به وجد میآید و دلم پیوسته به چیزهایی که دیدهام و شنیدهام، میاندیشد.
با این حال، با وجود احسان فراوان خداوند در نشان دادن کارهای بزرگ و شگفتآورش به من، دلم فریاد بر میآورد که چه انسان بیچارهای هستم! آری، دلم به سبب جسمم اندوهگین است و جانم از گناهانم متأثر.
وسوسهها و گناهانی که به آسانی مرا فرا میگیرند، بر من گرد آمدهاند.
هنگامی که میخواهم به وجد آیم، دلم به سبب گناهانم مینالد. با این حال، میدانم به چه کسی توکل کردهام.
خدای من پشتیبانم بوده است. او مرا از میان مصیبتهایم در صحرا بیرون آورده و بر دریای بسیار ژرف حفظ کرده است.
او با محبت خویش مرا تا حد کاهیدن جسمم پر کرده است.
او دشمنانم را گرفتار کرده و آنان را جلو من به لرزه انداخته است.
اینک فریادم را در روز شنیده و در شب با رؤیا مرا آگاه کرده است.
و در روز در دعای نیرومند به درگاه او دلیر شدم. آری، صدایم را به بالا فرستادم و فرشتگانی پایین آمدند و به من خدمت کردند.
و بدنم بر بالهای روح به کوههای بسیار بلندی برده شده است و چشمانم چیزهایی بزرگ، چیزهایی بسیار بزرگ برای بشر را دیدهاند. از این رو، از نوشتن آنها منع شدهام.
پس اگر چیزهایی به این بزرگی را دیدهام، اگر خداوند در مدارا با بنیآدم، به انسانها رحمت فراوان رسانده است، چرا باید دلم بگرید و جانم در دره اندوه درنگ کند و جسمم تحلیل رود و قوتم به سبب مصیبتهایم سست شود؟
چرا باید به سبب جسمم تسلیم گناه شوم؟ و چرا باید به وسوسههایی که شریر در دلم جای داده تا آرامشم را بگیرد و دلم را مبتلا کند، راه دهم؟ چرا دشمنم مرا خشمگین کند؟
ای جان من، بیدار شو و دیگر در گناه سقوط مکن. ای دل من، به وجد آی و دیگر به دشمن جانم جای مده.
دیگر به سبب دشمنانم خشمگین مشو. قوتم را به سبب مصیبتهایم سست مکن.
ای دل من، به وجد آی و به سوی خداوند فریاد برآور و بگو: خداوندا، تا ابد تو را ستایش خواهم کرد. آری، جانم در تو به وجد خواهد آمد، ای خدای من و ای صخره نجات من.
خداوندا، آیا جانم را بازخرید خواهی کرد؟ آیا مرا از دست دشمنانم خواهی رهانید؟
آیا مرا به گونهای خواهی ساخت که از منظره گناه به لرزه درآیم؟
آیا میشود درهای دوزخ پیوسته به رویم بسته باشد! چون دلم شکسته و روحم پشیمان است. خداوندا، درهای عدالتت را به رویم نبند تا در شیب دره گام بردارم و راه روشن را دنبال کنم.
خداوندا، ردای عدالتت را بر من بپوشان. خداوندا، راهی را برای گریز از دشمنانم آماده کن. آیا راه راست را پیش پایم میگذاری؟ آیا سنگ لغزشی در راهم قرار نمیدهی و راهم را در پیش رویم روشن میکنی و مانع را نه در راه من، بلکه در راه دشمنم قرار میدهی؟
خداوندا، بر تو توکل کردهام و تا ابد بر تو توکل خواهم کرد. بر بازوهای جسمانی توکل نخواهم داشت؛ زیرا میدانم کسی که بر بازوهای جسمانی توکل کند، ملعون است. آری، هر کس بر بشر توکل کند یا جسم را بازوی خویش قرار دهد، ملعون است.
آری، من میدانم خدا با اراده خویش به هر کس که سؤال کند، خواهد داد. آری، اگر خواسته بیمورد نداشته باشم، خدایم به من خواهد داد. پس صدایم را به سوی تو برمیآورم. آری، به سوی تو، خدایم، صخره عدالتم، فریاد برمیآورم. اینک صدایم تا ابد به سوی تو، ای صخره و خدای جاویدم، بالا میرود. آمین. (کتاب دوم نافی 4:16ـ35).
جوزف اسمیت کیست؟
وی در بیست و سوم دسامبر 1805م. در منطقه ویندسور از شهر شارون در ایالت وِرمون(6) آمریکا در خانواده روستایی و کشاورز متولد شد. او خود از سالهای نوجوانی در مزرعه کار میکرد.
اسمیت در حدود چهارده سالگی پس از مطالعات فراوان در باره اعتقادات مختلف مسیحی از قبیل ایمان متدیستی، ایمان مشایخی و ایمان تعمیدی که در آن زمان تبلیغات فراوانی داشتند، تصمیم گرفت از خداوند هدایت بخواهد، چنان که عبارتی در کتاب مقدس میگوید:
و اگر از شما کسی محتاج به حکمت باشد، از خدایی که به هر کس به سخاوت عطامی کند سؤال بکند و ملامت نمینماید؛ و به او داده خواهد شد. (رساله یعقوب 1:5).
______________________________
1 برگرفته از منابع و سایتهای معتبر اینترنت.
2. Mormon Church
3. Joseph Smith Jr.
4. The Church of Jesus Christ of Latter-day Saints
5. Salt Lake City, Utah
6. Sharon, Vermont.
______________________________
اسمیت مدعی شد که خداوند بر او تجلی کرده و به وی گفته است که نباید از هیچ یک از این کلیساها پیروی کند. او بر اثر این ادعا با آزار مردم رو به رو شد، اما بر باور خویش استوار ماند.
وی بعدا گفت که در شب بیست و یکم سپتامبر 1823 باز هم از خداوند سؤال کرده و این بار شخصی بر وی جلوهگر شده است.
هنگامی که خداوند را این گونه میخواندم، نوری را مشاهده کردم که در اتاقم پدید آمد و فزونی یافت تا این که اتاق از ظهر روشنتر شد، در این هنگام بیدرنگ شخصی در کنار بسترم پدیدار شد که در هوا ایستاده بود و پاهایش به زمین نمیرسید. (جوزف اسمیت، مروارید گرانبها).
او مرا با نام صدا کرد و به من گفت که وی رسولی است که از حضور خدا به سوی من فرستاده شده و نامش مورونی(1) است و افزود که خدا کاری دارد که من باید آن را انجام دهم...(همان،33).
او گفت که نوشتهای مکتوب بر الواح زرین به ودیعت نهاده شده است که شرحی از ساکنان نخستین این قاره و منشأ آنان به دست میدهد. همچنین وی گفت که آن کتابْ کمال انجیل پایانی را نیز همان طور که منجی به ساکنان قدیمی داده است، در بردارد... (همان،34).
روز بعد اسمیت به تپه کومُره(2) رفت و الواح را در جایی که به او اعلام شده بود، یافت.
من کوشیدم آنها را بیرون بیاورم، اما آن رسول مرا از این کار منع کرد و به من اطلاع داد که زمان بیرون آوردن آنها هنوز نرسیده است و تا چهار سال پس از آن هم نخواهد رسید. اما به من گفت که باید دقیقا یک سال پس از آن زمان به همان جا بیایم و او در آن جا با من ملاقات خواهد کرد و من باید این کار را تا زمانی که الواح را به دست آورم، ادامه دهم. (همان،53).
چهار سال بعد اسمیت الواح زرین را برداشت تا آنها را همراه چند یار مورد اعتماد به کمک سنگهای قرعهکشیِ معروف به اوریم و تومیم(3) که با الواح مخفی شده بودند، ترجمه کند. سرانجام، پس از گذشت بیست و چهار ماه و پایانیافتن ترجمه کتاب، آتشی مقدس الواح زرین را از بین برد. اسمیت در سال 1830 در حالی که بیست و پنج سال داشت، کتاب مورمون را به عنوان ترجمه الواح مذکور منتشر کرد. سرانجام در ژوئن 1844
______________________________
1. در کتاب مورمون میخوانیم که مورونی آخرین نافیایی (Nephi) است و در قرن پنجم میلادی میزیسته است. وی گزارشهایی را پنهان میکند تا در زمانی که خداوند معین کرده است، میان امتها منتشر شوند.
2. Cumorah
3. Urim and Thummim
______________________________
گروهی از آشوبگران اسمیت و برادرش هایرُم(1) را در شهر کارتاژ در ایالت ایلینویْز(2) ترور کردند.
عقاید مورمونها
مورمونها معتقدند که جوزف اسمیت وسیلهای است برای تحقق اراده خداوند در مورد نجات امتها و رستگاری باقیمانده خاندان اسرائیل و رساندن کمال انجیل به همگان.
جوزف اسمیت اصول عقاید مورمونها را در فصل مواد ایمان(3) از کتاب مروارید گرانبها(4) چنین شرح داده است:
1. ما ایمان داریم به خدای پدر ازلی و پسرش عیسی مسیح و روحالقدس.
2. ما ایمان داریم که انسانها به سبب گناهان خودشان مجازات خواهند شد و نه به سبب خطای آدم.
3. ما ایمان داریم که از طریق کفاره عیسی مسیح همه بشریت میتوانند با اطاعت از قوانین و مقررات انجیل نجات یابند.
4. ما ایمان داریم که نخستین اصول و مقررات انجیل عبارتند از: 1) ایمان به خداوندْ عیسی مسیح، 2) توبه، 3) تعمید با فرورفتن در آب برای آمرزش گناهان، 4) دستگذاری برای موهبت روح القدس.
5. ما ایمان داریم که خدا باید کسانی را از طریق نبوت و دستگذاریِ افراد مجاز فراخواند تا انجیل را موعظه کنند و در نظام آن به خدمت مشغول باشند.
6. ما ایمان داریم به همان تشکیلاتی که در کلیسای آغازین وجود داشت، یعنی رسولان، انبیا، شبانان، معلمان، انجیلنویسان و غیره.
7. ما ایمان داریم به موهبت زبانها، نبوت، وحی، مکاشفات، شفا، فهم زبانها، و...
8. ما ایمان داریم که کتاب مقدس تا جایی که درست ترجمه شده باشد، کلام خداست؛ همچنین ایمان داریم که کتاب مورمون کلام خداست.
9. ما ایمان داریم به همه آن چه خداوند وحی کرده است و به همه آن چه اکنون وحی میکند، و ایمان داریم که او باز هم امور بسیار بزرگ و مهمی را درباره ملکوت خدا وحی
______________________________
1. Hyrum
2. Carthage, Illinois
3. The Articles of Faith
4. Pearl of Great Price
______________________________
میکند.
10. ما ایمان داریم به معنای تحتاللفظی(1) جمع شدن بنیاسرائیل و بازگشت ده قبیله و این که صهیون (اورشلیم جدید)(2) در قاره آمریکا بنا خواهد شد و مسیح شخصا بر زمین حکومت خواهد کرد و زمین نو خواهد شد و جلال فردوسی خود را دریافت خواهد کرد.
11. ما به امتیاز پرستش خدای قادر مطلق طبق دستورهای وجدانمان قائل هستیم و این امتیاز را برای همه انسانها روا میداریم تا هر شکل و هر جا و آنچه ممکن شود، عبادت کنند.
12. ما ایمان داریم که برای اطاعت از قانون و احترام و حفظ آن، باید تسلیم پادشاهان، رؤسای جمهور، فرمانروایان و عالی جنابان باشیم.
13. ما ایمان داریم که باید صادق، درستکار، پاکدامن، خیرخواه و فضیلتمند باشیم و به همه انسانها نیکی کنیم و در واقع، میتوانیم بگوییم که از مواعظ پولس پیروی میکنیم. ما به همه چیز ایمان داریم، به همه چیز امیدواریم، چیزهای زیادی را تحمل کردهایم و امیدواریم بتوانیم همه چیز را تحمل کنیم. اگر چیزی فضیلتمند، دوستداشتنی، خوشنام یا قابل ستایش یافت شود، ما بسیار جویای آن هستیم.
کتابهای مقدس مورمونها
مورمونها علاوه بر عهد عتیق و عهد جدید کتابهای مقدس دیگری نیز دارند که مهمترین آنها کتاب مورمون است. مورمونها این کتاب را مکمل کتاب مقدس و همسنگ آن میدانند و معتقدند که این کتاب همان الواحی است که اسمیت به کمک دو سنگ اوریم و تومیم از زبان مصریِ اصلاحشده(3) و خط هیروگلیف به زبان انگلیسی ترجمه کرده است.
______________________________
1. literal
2. «صهیون» در عهد عتیق (بخش نبوتها) و «اورشلیم جدید» در عهد جدید (مکاشفه یوحنا 3:12 و 21:2) نماد قدرت سیاسی بنیاسرائیل هستند. مورمونها میگویند که این دو واژه در کتابهای آنان به جامعه خداپرستان اطلاق شده است و بر مفهوم سیاسی رایج آنها دلالت ندارد.
3. reformed Egyptian
______________________________
دومین کتاب مقدس مورمونها تعالیم و پیمانها(1) است که بخشی از تاریخ کلیسای مورمون را در اوایل تأسیس آن به دست میدهد.
سومین کتاب آنان مروارید گرانبهاست. گزیدههایی از سفر پیدایش و انجیل متی که با مطالبی دیگر آمیخته شده، همراه سرگذشت خود اسمیت و عقاید کلیسای مورمون در این کتاب آمده است.
همچنین اسمیت شماری از آیات کتاب مقدس را به شیوه تازهای به انگلیسی ترجمه کرده است.
موضوع کتاب مورمون: قهرمانان کتاب مورمون یهودیانی هستند که اندکی پیش از ویرانی اورشلیم، در حوالی سال 600 ق.م. از آن شهر بیرون آمدهاند. آنان در ابتدا یک خانواده کوچک هستند و به تدریج قومی بزرگ میشوند. شخصیت اصلی کتاب نافی(2) است که در آغاز از ماجراهای خود سخن میگوید. او و پدرش، لِحی،(3) نبی هستند و به فرمان خدا پس از مسافرت در صحرا از تنگه برینگ به قاره آمریکا میروند. (نام تنگه برینگ یا آمریکا صریحا در کتاب نیامده است). نافی خود را در هر حال تسلیم امر خدا میداند، اما برادرانش، لامان و لَموئیل،(4) پیوسته بر او میشورند و از اوضاع شکایت دارند. از این رو، خداوند آن دو تن را لعنت میکند و پوستشان تیره میشود. مورمونها سرخپوستان آمریکا را که «لامانیان» مینامند، از نسل همین دو برادر (لامان و لموئیل) میدانند. در تمام کتاب تقابلی بین لامانیان بدکار (با پوست تیره) و نافیان درستکار (با پوست سفید) دیده میشود.
نکته قابل توجه دیگر در کتاب مورمون نبوتها و مکاشفاتی است که موضوع اصلی همه آنها عیسی مسیح است:
الف. پیش از میلاد: در این دوره در همه نبوتها و مکاشفات از مسیح سخن میرود. انبیا میکوشند تا مژده آمدن او را به مردم بدهند و آنان را با او آشنا کنند و شعله ایمان به مسیحی را که هنوز نیامده است و به زودی خواهد آمد، در دلهایشان برافروزند.
ب. میلاد مسیح: میلاد مسیح با نشانههایی همراه است و در آن زمان افراد زیادی به تحقق نبوتهای انبیای پیشین پی میبرند.
______________________________
1. Doctrine and Covenants
2. Nephi
3. Lehi
4. Laman and Lemuel
______________________________
ج. مصلوب شدن: در این هنگام نیز نشانههایی سهمگین پدیدار میشود.
د. تجلی مسیح: مسیح چند روز پس از مصلوب شدن، بر مردم جلوهگر میشود و آنان را موعظه میکند و پس از تعیین چند رسول، به آسمان میرود.
ه. پس از مسیح: گرچه انبیای کتاب مورمون برای تقویت ایمان مردم بسیار میکوشند، اما به تدریج ایمانشان کم میشود و نافیان بر اثر ضعف ایمان، در جنگهایشان شکست میخورند و از بین میروند. مورونی آخرین مؤمن آنان است که الواح را برای آخرالزمان در جایی پنهان میکند.
و ما از مسیح سخن میگوییم و در مسیح به وجد میآییم. از مسیح وعظ میکنیم و درباره مسیح نبوت میکنیم و طبق نبوتهایمان مینویسیم تا فرزندانمان بدانند برای آمرزش گناهانشان به دنبال کدام سرچشمه باشند. (دوم نافی 25:26)
در کتاب مورمون، علاوه بر داستان اصل و منشأ سرخپوستان، نبوتها، مکاشفات، اندرزهای دینی و مباحثی پیرامون خدا وجود دارد.
بخش عمدهای از اندرزهای دینی این کتاب دعوت به توبه است که در آن انسان ها معمولاً با کلماتی حکمتآمیز و تأثیرگذار به توبه فراخوانده میشوند.
پس وای بر شما ای همه گناهکاران! توبه کنید. توبه کنید؛ زیرا خداوندْ خدا این را گفته است.
اینک او دعوت خود را به همه انسانها اعلام میکند و دست رحمت را به سویشان دراز کرده است و میگوید: توبه کنید تا شما را بپذیرم.
آری، او میگوید: به سوی من باز آیید تا از شجره حیات تناول کنید. آری، نان و آب حیات را رایگان خواهید خورد و خواهید نوشید.
آری، به سوی من بازآیید و کارهای شایسته را پیش آورید تا خرد نگردید و به آتش افکنده نشوید.
زیرا اینک زمانی میآید که هر کس میوه خوبی پیش نیاورد یا هر کس کارهای شایسته انجام ندهد، موجبی برای ندبه و سوگواری دارد.
ای گناهکاران، ای کسانی که به امور باطل دنیا فخر میورزید، ای کسانی که ادعا کردهاید راههای پارسایی را میدانید، ولی مانند گوسفندان بدون شبان به بیراهه رفتهاید؛ با این وجود، شبانی شما را فرا خوانده است و هنوز هم شما را فرامیخواند، اما صدایش را نمیشنوید.
اینک به شما میگویم که شبان نیکو شما را میخواند. و به نام خودش که نام مسیح است، شما را صدا میزند. و اگر صدای شبان نیکو و نامی را که به آن خواندهمیشوید نشنوید، اینک شما گوسفندان آن شبان نیکو نیستید.
و باری، اگر شما گوسفندان شبان نیکو نباشید، پس از کدام آغل هستید؟ اینک به شما میگویم که ابلیس شبان شماست و شما از آغل او هستید. و باری، چه کسی میتواند این را انکار کند؟ اینک به شما میگویم: هرکس این را انکار کند، دروغگو و فرزند ابلیس است. (کتاب اَلما 5:32ـ39)
دیدگاههای مختلف در باره کتاب مورمون
1. کتاب مورمون کتابی الهی است و مطالب آن سخن خداست که جوزف اسمیت با ترجمه الواحی قدیمی که به وی ارائه شده، آنها را به مردم رسانده است؛ مورمونها چنین اعتقادی دارند.
2. کتاب مورمون ساخته قریحه اسمیت است و او پیامبری دروغین، اما نویسندهای تواناست. بیشتر کسانی که مورمون نیستند، در مقابل آن کتاب این گونه موضع میگیرند.
3. کتاب مورمون تقلیدی است از کتابهای دیگر و اسمیت تنها مقلدی زبردست بوده است که آثار برخی از نویسندگان را مبنای کار خود قرار داده است. مهمترین این نویسندگان سالامان اسپولدینگ(1) است. اسپولدینگ (1761ـ1816) یک روحانی مسیحی است که در حدود سالهای 1809 تا 1812 اثری را با نام دستنویسِ یافتشده(2) نوشت، اما نوشته وی به چاپ نرسید. او مینویسد که سرخپوستان از نسل رومیان باستان هستند که به قاره آمریکا مهاجرت کردهاند. در سال 1833 گروهی مدعی شدند که شخصی کتاب اسپولدینگ را به اسمیت داده است و آن کتاب اصل و منشأ نوشتههای اسمیت است. یکی از دلایل آنان برای نظریه فوق این است که نامهایی مانند نافی، لِحی، لابان، زاراحَمله و مورونی که به فراوانی در کتاب مورمون به کار رفته است، در دستنوشتههای اسپولدینگ نیز دیده میشود.
یکی دیگر از این نویسندگان اِتان اسمیت(3) است که کتابی را با عنوان اندیشه عبرانیان(4) به چاپ رساند. او نیز در این کتاب سرخپوستان را از بنیاسرائیل میداند و یکی از شواهد مدعای وی این است که سرخپوستان هنگام جنگ مانند بنیاسرائیل صندوقهای کوچکی را همراه داشتهاند.
این دیدگاه در حال حاضر اعتبار چندانی ندارد.
______________________________
1. Solomon Spaulding
2. Manuscript Found
3. Ethan Smith(وی با جوزف اسمیت نسبتی ندارد).
4. View of the Hebrew
______________________________
بریگَم یانگ(1)
پس از جوزف اسمیت، بزرگترین شخصیت کلیسای مورمون جانشین وی بریگم یانگ است و او در گسترش این مذهب همان اندازه نقش دارد که اسمیت در بنیانگذاری آن.
یانگ در سال 1801م. در آمریکا متولد شد. در آغاز گرایشهای متدیستی پیدا کرد، اما در سال 1832 با مطالعه کتاب مورمون به این مذهب گروید. یانگ در زمان حیات اسمیت بالاترین مقام را پس از وی نزد مورمونها داشت و پس از کشته شدن اسمیت در 1844 جانشین او شد. او در ژوئیه 1847 مورمونها را از ایلینویز به دره سالت لیک(2) برد. هم اکنون سالت لیک سیتی در ایالت یوتا مهمترین مرکز مذهبی مورمونهاست. یانگ اندکی پس از ورود به این سرزمین نقطهای را برای بنای معبد تَبِرنَکِل(3) تعیین کرد که ساختن آن چهل سال به طول انجامید. مورمونها بنای این معبد را بخشی از طرح بنای صهیون میدانند.
یانگ پس از اسمیت با عناوین نبی(4) و رئیس(5) شناخته میشد. وی به مناطقی سفر کرد و اهالی آن مناطق را به آیین مورمون فراخواند و افراد زیادی نیز به این مذهب نوپا گرویدند. او مدافع سرسخت تعدد زوجات بود و گفتهاند که خود وی 27 همسر داشته است. بسیاری از احکام دینی مورمونها از سخنان او سرچشمه میگیرد. یانگ سرانجام در سال 1877 چشم از جهان فروبست. هم اکنون دانشگاهی به نام او در سالت لیک سیتی وجود دارد که یکی از مراکز تحقیقاتی مهم مورمونهاست.
مورمونها و تعدد زوجات
به عقیده مورمونها جوزف اسمیت در سال 1831 پس از پرسش از خدا در باره انبیایی که بیش از یک همسر داشتهاند، اجازه تعدد زوجات یافت. او همسران بسیاری داشته است. گروههایی مورمونها را به سبب تعدد زوجات آزار دادند و سرانجام ویلفورد وودراف،(6) یکی از رؤسای بعدی کلیسای مورمون، طی «بیانیه اکتبر 1890»(7) اعلام کرد که به دستور خداوند تعدد زوجات ممنوع شده است. ولی پس از این تاریخ باز هم تعدد زوجات ــ گرچه کمتر از قبل ــ ادامه یافت تا این که جوزف اف. اسمیت، یکی دیگر از
______________________________
1. Brigham Young
2. Salt Lake Valley
3. Tabernacle
4. Prophet
5. President
6. Wilford Woodruff
7. Manifesto in October 1890
______________________________
رؤسای کلیسای مورمون، در سال 1904 «بیانیه دوم»(1) را داد. طبق این بیانیه هر کس بیش از یک زن بگیرد یا آشکارا از تعدد زوجات دفاع کند، از سوی کلیسا تأدیب و حتی تکفیر خواهد شد.
اهمیت خانواده در کلیسای مورمون
مورمونها به خانواده اهمیت زیادی میدهند و معتقدند ازدواج بخشی از طرح خداست. در تاریخ کلیسای مورمون خانواده اسمیت پیوسته همراه او بودهاند و کتاب تعالیم و پیمانها به آنان اشاره میکند. همچنین در این کتاب عقیده شِیْکِرها(2) که ازدواج را مردود میدانند، تقبیح شده است.
زن و شوهر باید به یکدیگر و به فرزندان خویش عشق بورزند و فرزندانشان را با ایمان و درستکاری تربیت کنند. انسانها برای شرایط تولد خویش اختیاری ندارند، اما هر روز میتوانند خانواده خود را استوارتر و شادتر کنند.
مورمونها برای بیان اهمیت و لزوم ازدواج به عبارات زیر از کتاب مقدس استناد میکنند:
1. نخستین فرمان خداوند به آدم و حوا ازدواج و تکثیرشدن است: «و خدا بدیشان گفت: بارور و کثیر شوید و زمین را پر سازید.» (پیدایش 1:28).
2. خواست خدا این بوده است که زن و مرد با هم باشند: «و خداوند خدا گفت خوب نیست که آدم تنها باشد پس برایش معاونی موافق وی بسازم.» (پیدایش 2:18).
3. فرزندان «میراثی از جانب خداوند» و موهبتی از او هستند. (مزامیر 127:3).
4. مرد و زن در طول زندگی نقشی برابر دارند چنان که در عهد جدید آمده است: «زن از مرد جدا نیست و مرد هم جدا از زن نیست در خداوند.» (رساله اول پولس به قرنتیان 11:11).
5. زندگی زن و مرد با مرگ پایان نمییابد، بلکه آنان در آخرت نیز با هم خواهند بود: «و کلیدهای ملکوت آسمان را به تو میسپارم و آنچه را بر زمین ببندی در آسمان بسته گردد و آنچه را در زمین گشایی در آسمان گشاده شود.» (متی 16:19).
______________________________
1. Second Manifesto
2. Shakers
______________________________
قاره آمریکا، سرزمین موعود
مورمونها بر اساس کتاب مورمون، آمریکا را سرزمین موعود میدانند و همان طور که در مواد ایمان دیده شد، معتقدند که صهیون (اورشلیم جدید) در آن جا بنا خواهد شد. کتاب مورمون به کشف قاره آمریکا توسط کریستف کلمب، مهاجرت مردم از همه نقاط جهان به این قاره، پیروزی سفیدپوستان بر سرخپوستان و جمهوری بودن نظام ایالات متحده آمریکا اشاره کرده است.
و نگریستم و مردی را از میان امتها دیدم که آبهای فراوان او را از ذریه برادرانم جدا کرده است. و دیدم که روح خدا پایین میآید و آن مرد را برمیانگیزد و او از میان آبها به سوی ذریه برادرانم که در سرزمین موعود بودند، میرود.
و واقع شد که روح خدا را دیدم که افراد دیگری از امتها را برمیانگیزد و آنها از روی آبهای فراوان گذشتند و از اسارت بیرون آمدند.
و واقع شد که گروههای بسیاری از امتها را در سرزمین موعود مشاهده کردم و دیدم که خشم خدا بر ذریه برادرانم(1) فرود آمد؛ و آنها جلو امتها پراکنده و زده شدند. و روح خداوند را دیدم که بر امتها قرار گفت و آنها کامیاب شدند و آن سرزمین را به ارث گرفتند. و دیدم که آنان سفید هستند... (اول نافی 13:12ـ15).
و این سرزمین سرزمین آزادی برای امتها خواهد بود و هیچ پادشاهی بر آن سرزمین نخواهد بود که بر امتها فرمانروایی کند. (دوم نافی 10:10).
در سال 1844 اسمیت اعلام کرد که به منظور سازماندهی ملکوت خدا بر روی زمین نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا خواهد شد.
اعتقاد به دستکاری در عهد عتیق
مورمونها معتقدند که عهد عتیق به طور دقیق به نسلهای بعدی نرسیده است و برای این موضوع شواهدی میآورند:
اینک، موسی به این امر شهادت داد، اما به سبب شرارتِ بنی آدم آن را در دست ندارند. (مروارید گرانبها، کتاب موسی 1:23).
و در روزی که بنی آدم سخنانم را هیچ بشمارند و بسیاری از آنها را از کتابی که خواهی نوشت، بردارند، اینک من کسی دیگر را مانند تو [موسی] برخواهم انگیخت و بنی آدم، همه کسانی که ایمان داشته باشند، آن را در دست خواهند داشت.
______________________________
1. مقصود سرخپوستان است که در کتاب مورمون «لامانیان» نام دارند.
______________________________
(همان،41).
وای بر شما، ای فقها، زیرا کلید معرفت را برداشتهاید که خود داخل نمیشوید و داخلشوندگان را هم مانع میشوید. (لوقا 11:52).
کلام حکمت در باب تغذیه
دستور غذایی مورمونها در سال 1883م. اعلام شد و مورمونها معتقدند که نادیده گرفتن این دستورها تندرستی انسان را به خطر میاندازد:
اینک، حقیقتا خداوند به شما چنین میگوید: با توجه به شرارتها و طرحهایی که در روزهای پایانی در دل انسانهای توطئهگر وجود دارد و خواهد داشت، با رساندن این کلام حکمت به وسیله وحی به شما هشدار دادهام و از پیش اخطار میکنم.
تا زمانی که هر کس از میان شما شراب یا نوشیدنی قوی بیاشامد، اینک چنین چیزی در نظر پدرتان خوب و مناسب نیست، جز در اجتماعات خودتان که عشای ربانی را در پیشگاه او تقدیم کنید.
و اینک، این باید شراب باشد، آری، شراب ناب از انگور تاک که ساخت خودتان است.(1)
و باز نوشیدنیهای قوی نه برای شکم، بلکه برای شستن بدنهایتان هستند.
و باز تنباکو برای بدن یا شکم نیست و برای انسان خوب نیست، بلکه گیاهی برای کوفتگیها و هر گوسفند بیماری است که با داوری و مهارت مصرف شود.
و باز نوشیدنیهای داغ برای بدن یا شکم نیستند.
و باز حقیقتا به شما میگویم خدا همه گیاهان سودمند را برای مزاج، طبیعت و استفاده انسان قرار داده است.
هر گیاهی در فصل خودش و هر میوهای در فصل خودش، همه اینها با تدبیر و شکرگزاری به مصرف برسند.
آری، من، خداوند، گوشت جانوران و پرندگان هوا را نیز برای استفاده انسانها با شکرگزاری قرار دادهام، با این حال، از آنها در حد ضرورت استفاده شود.
اما خوشایند من است که آنها به مصرف نرسند مگر در زمستان و زمان سرما و قحطی.
همه غلات برای استفاده انسان و هر جانوری مقرر شده است تا قوت زندگی باشد، نه فقط برای انسان بلکه برای جانوران صحراها و پرندگان آسمان و همه حیوانات
______________________________
1. مورمونها بر خلاف سایر مسیحیان که در مراسم عشای ربانی از نان و شراب استفاده میکنند، به تدریج آب را جایگزین شراب کردهاند.وحشی که روی زمین میدوند یا میخزند.
و خدا این چیزها را برای استفاده انسان فقط در زمانهای قحطی و شدت گرسنگی درست کرده است.
همه غلات برای غذای انسان خوب هستند و هم چنین میوه تاک؛ هرچه که میوه میدهد، خواه درون زمین یا روی آن.
با این حال، گندم برای انسان، ذرت برای گاو نر، جو دو سر برای اسب، گندم سیاه برای پرندگان و خوک و همه جانوران صحرا و جو برای همه حیوانات سودمند و برای [تهیه [نوشیدنیهای ملایم است و همین طور غلات دیگر.
و همه قدیسانی که عمل به این سخنان و اجرای آنها را به خاطر داشته باشند و در اطاعت از فرمانها گام بردارند، در ناف و تا مغز استخوان خود سلامت خواهند داشت.
و حکمت و گنج بزرگ معرفت یعنی گنجهای پنهانی را خواهند یافت.
و خواهند دوید و خسته نخواهند شد و گام برخواهند داشت و بیحال نخواهند شد.
و من، خداوند، به آنان وعده میدهم که فرشته فانیکننده همان طور که از بنیاسرائیل گذشت، از آنان بگذرد و ایشان را نکشد. آمین. (تعالیم و پیمانها 89:4ـ21).
سازمانهای حاکم بر کلیسا
ریاست عالیه:(1) این هیئت سهنفره که قدرت، وظایف و مسئولیتهای آن از سایر افراد در کلیسا بالاتر است، از یک رئیس و دو مشاور که او تعیین میکند، تشکیل میشود. این مقام کلیسایی در سال 1832 توسط اسمیت تأسیس شد و خود وی ریاست آن را به عهده گرفت. مورمونها معتقدند که پطرس، یعقوب و یوحنا نیز چنین هیئتی را به ریاست پطرس تشکیل داده بودند. اعضای کلیسا در انتخاب این افراد نقشی ندارند و معتقدند که آنان اقتدار خود را از خداوند دریافت کردهاند، ولی با رأی خود ایشان را تأیید میکنند. هم اکنون رئیس کلیسای مورمون آقای گوردون بی. هینْکْلی(2) است.
شورای دوازده رسول:(3) این شورا دومین مقام حاکم بر کلیساست و اعضای آن را ریاست عالیه برمیگزیند. وظیفه این شورا گسترش و تقویت کلیسای مورمون است.
______________________________
1. The First Presidency
2. Gordon B.Hinkley
3. The Quorum of the Twelve Apostles
______________________________
هنگامی که ریاست عالیه به سبب درگذشت رئیس منحل میشود، شورای دوازده رسول تا زمان تشکیل ریاست عالیه جدید کلیسا را اداره میکند.
شورای هفتاد نفره: فعالیتهای این شورا زیر نظر شورای دوازده رسول است.
همه اعضای گروههای فوق و کشیشهای کلیسای مورمون مرد هستند. زنان اجازه کشیشی ندارند، ولی میتوانند با عضویت در نهادهای زیر، در خدمت به کلیسا مشارکت داشته باشند.
انجمن اعانه:(1) برای کمک رسانی در سطح جهانی با بیش از سه ملیون عضو در دنیا.
سازمان زنان جوان:(2) اعضای این سازمان دختران دوازده تا هجده ساله هستند.
سازمان ابتدایی:(3) برای آموزش کودکانی که هجده ماه به دوازده سالگی آنان مانده است.
انشعاب در کلیسای مورمون
امروزه کلیسای مورمون در سرتاسر جهان حدود یازده ملیون پیرو دارد که اکثر آنان عضو کلیسای عیسی مسیح قدیسان آخرالزمان با مرکزیت سالت لیک سیتی در ایالت یوتا هستند.
گروههای مهم دیگر عبارتند از: کلیسای تجدیدسازمانیافته عیسی مسیح(4) با مرکزیت شهر ایندیپندنس در ایالت میسوری(5) با تنها دویست و پنجاه هزار عضو (نخستین فرزند جوزف اسمیت به نام جوزف اسمیت سوم(6) این شاخه را تأسیس کرده است) و کلیسای عیسی مسیح قدیسان آخرالزمان با مرکزیت بِرلینگتون در ایالت ویسکُنسین(7) با اعضایی کمتر.
مناجاتی از کتاب مورمون
در پایان، این مناجات شورانگیز به عنوان نمونهای از ادبیات روحانی مورمونها به
______________________________
1. Relief Society
2. The Young Women Organization
3. The Primary Organization
4. The Reorganized Church of Jesus Christ of Latter-day Saints
5. Independence, Missouri
6. Joseph Smith III
7. Berlington, Wisconsin
______________________________
خواننده عزیز تقدیم میشود.
اینک جانم در امور خداوند به وجد میآید و دلم پیوسته به چیزهایی که دیدهام و شنیدهام، میاندیشد.
با این حال، با وجود احسان فراوان خداوند در نشان دادن کارهای بزرگ و شگفتآورش به من، دلم فریاد بر میآورد که چه انسان بیچارهای هستم! آری، دلم به سبب جسمم اندوهگین است و جانم از گناهانم متأثر.
وسوسهها و گناهانی که به آسانی مرا فرا میگیرند، بر من گرد آمدهاند.
هنگامی که میخواهم به وجد آیم، دلم به سبب گناهانم مینالد. با این حال، میدانم به چه کسی توکل کردهام.
خدای من پشتیبانم بوده است. او مرا از میان مصیبتهایم در صحرا بیرون آورده و بر دریای بسیار ژرف حفظ کرده است.
او با محبت خویش مرا تا حد کاهیدن جسمم پر کرده است.
او دشمنانم را گرفتار کرده و آنان را جلو من به لرزه انداخته است.
اینک فریادم را در روز شنیده و در شب با رؤیا مرا آگاه کرده است.
و در روز در دعای نیرومند به درگاه او دلیر شدم. آری، صدایم را به بالا فرستادم و فرشتگانی پایین آمدند و به من خدمت کردند.
و بدنم بر بالهای روح به کوههای بسیار بلندی برده شده است و چشمانم چیزهایی بزرگ، چیزهایی بسیار بزرگ برای بشر را دیدهاند. از این رو، از نوشتن آنها منع شدهام.
پس اگر چیزهایی به این بزرگی را دیدهام، اگر خداوند در مدارا با بنیآدم، به انسانها رحمت فراوان رسانده است، چرا باید دلم بگرید و جانم در دره اندوه درنگ کند و جسمم تحلیل رود و قوتم به سبب مصیبتهایم سست شود؟
چرا باید به سبب جسمم تسلیم گناه شوم؟ و چرا باید به وسوسههایی که شریر در دلم جای داده تا آرامشم را بگیرد و دلم را مبتلا کند، راه دهم؟ چرا دشمنم مرا خشمگین کند؟
ای جان من، بیدار شو و دیگر در گناه سقوط مکن. ای دل من، به وجد آی و دیگر به دشمن جانم جای مده.
دیگر به سبب دشمنانم خشمگین مشو. قوتم را به سبب مصیبتهایم سست مکن.
ای دل من، به وجد آی و به سوی خداوند فریاد برآور و بگو: خداوندا، تا ابد تو را ستایش خواهم کرد. آری، جانم در تو به وجد خواهد آمد، ای خدای من و ای صخره نجات من.
خداوندا، آیا جانم را بازخرید خواهی کرد؟ آیا مرا از دست دشمنانم خواهی رهانید؟
آیا مرا به گونهای خواهی ساخت که از منظره گناه به لرزه درآیم؟
آیا میشود درهای دوزخ پیوسته به رویم بسته باشد! چون دلم شکسته و روحم پشیمان است. خداوندا، درهای عدالتت را به رویم نبند تا در شیب دره گام بردارم و راه روشن را دنبال کنم.
خداوندا، ردای عدالتت را بر من بپوشان. خداوندا، راهی را برای گریز از دشمنانم آماده کن. آیا راه راست را پیش پایم میگذاری؟ آیا سنگ لغزشی در راهم قرار نمیدهی و راهم را در پیش رویم روشن میکنی و مانع را نه در راه من، بلکه در راه دشمنم قرار میدهی؟
خداوندا، بر تو توکل کردهام و تا ابد بر تو توکل خواهم کرد. بر بازوهای جسمانی توکل نخواهم داشت؛ زیرا میدانم کسی که بر بازوهای جسمانی توکل کند، ملعون است. آری، هر کس بر بشر توکل کند یا جسم را بازوی خویش قرار دهد، ملعون است.
آری، من میدانم خدا با اراده خویش به هر کس که سؤال کند، خواهد داد. آری، اگر خواسته بیمورد نداشته باشم، خدایم به من خواهد داد. پس صدایم را به سوی تو برمیآورم. آری، به سوی تو، خدایم، صخره عدالتم، فریاد برمیآورم. اینک صدایم تا ابد به سوی تو، ای صخره و خدای جاویدم، بالا میرود. آمین. (کتاب دوم نافی 4:16ـ35).