آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۲

چکیده

متن

کلیسای مورمون(2) در ششم آوریل 1830م. در ایالات متحده آمریکا به دست جوزف اسمیت(3) تأسیس شد. این کلیسا شاخه‏های کوچک و بزرگی دارد که مهم‏ترین آنها به نام «کلیسای عیسی مسیح قدیسانِ آخرالزمان»(4) سالت لیک سیتی در ایالت یوتای(5) آمریکا را مرکز خود قرار داده است.
جوزف اسمیت کیست؟
وی در بیست و سوم دسامبر 1805م. در منطقه ویندسور از شهر شارون در ایالت وِرمون(6) آمریکا در خانواده روستایی و کشاورز متولد شد. او خود از سال‏های نوجوانی در مزرعه کار می‏کرد.
اسمیت در حدود چهارده سالگی پس از مطالعات فراوان در باره اعتقادات مختلف مسیحی از قبیل ایمان متدیستی، ایمان مشایخی و ایمان تعمیدی که در آن زمان تبلیغات فراوانی داشتند، تصمیم گرفت از خداوند هدایت بخواهد، چنان که عبارتی در کتاب مقدس می‏گوید:
و اگر از شما کسی محتاج به حکمت باشد، از خدایی که به هر کس به سخاوت عطامی کند سؤال بکند و ملامت نمی‏نماید؛ و به او داده خواهد شد. (رساله یعقوب 1:5).
______________________________
1 برگرفته از منابع و سایت‏های معتبر اینترنت.
2. Mormon Church
3. Joseph Smith Jr.
4. The Church of Jesus Christ of Latter-day Saints
5. Salt Lake City, Utah
6. Sharon, Vermont.
______________________________
اسمیت مدعی شد که خداوند بر او تجلی کرده و به وی گفته است که نباید از هیچ یک از این کلیساها پیروی کند. او بر اثر این ادعا با آزار مردم رو به رو شد، اما بر باور خویش استوار ماند.
وی بعدا گفت که در شب بیست و یکم سپتامبر 1823 باز هم از خداوند سؤال کرده و این بار شخصی بر وی جلوه‏گر شده است.
هنگامی که خداوند را این گونه می‏خواندم، نوری را مشاهده کردم که در اتاقم پدید آمد و فزونی یافت تا این که اتاق از ظهر روشن‏تر شد، در این هنگام بی‏درنگ شخصی در کنار بسترم پدیدار شد که در هوا ایستاده بود و پاهایش به زمین نمی‏رسید. (جوزف اسمیت، مروارید گرانبها).
او مرا با نام صدا کرد و به من گفت که وی رسولی است که از حضور خدا به سوی من فرستاده شده و نامش مورونی(1) است و افزود که خدا کاری دارد که من باید آن را انجام دهم...(همان،33).
او گفت که نوشته‏ای مکتوب بر الواح زرین به ودیعت نهاده شده است که شرحی از ساکنان نخستین این قاره و منشأ آنان به دست می‏دهد. همچنین وی گفت که آن کتابْ کمال انجیل پایانی را نیز همان طور که منجی به ساکنان قدیمی داده است، در بردارد... (همان،34).
روز بعد اسمیت به تپه کومُره(2) رفت و الواح را در جایی که به او اعلام شده بود، یافت.
من کوشیدم آنها را بیرون بیاورم، اما آن رسول مرا از این کار منع کرد و به من اطلاع داد که زمان بیرون آوردن آنها هنوز نرسیده است و تا چهار سال پس از آن هم نخواهد رسید. اما به من گفت که باید دقیقا یک سال پس از آن زمان به همان جا بیایم و او در آن جا با من ملاقات خواهد کرد و من باید این کار را تا زمانی که الواح را به دست آورم، ادامه دهم. (همان،53).
چهار سال بعد اسمیت الواح زرین را برداشت تا آنها را همراه چند یار مورد اعتماد به کمک سنگ‏های قرعه‏کشیِ معروف به اوریم و تومیم(3) که با الواح مخفی شده بودند، ترجمه کند. سرانجام، پس از گذشت بیست و چهار ماه و پایان‏یافتن ترجمه کتاب، آتشی مقدس الواح زرین را از بین برد. اسمیت در سال 1830 در حالی که بیست و پنج سال داشت، کتاب مورمون را به عنوان ترجمه الواح مذکور منتشر کرد. سرانجام در ژوئن 1844
______________________________
1. در کتاب مورمون می‏خوانیم که مورونی آخرین نافیایی (Nephi) است و در قرن پنجم میلادی می‏زیسته است. وی گزارش‏هایی را پنهان می‏کند تا در زمانی که خداوند معین کرده است، میان امت‏ها منتشر شوند.
2. Cumorah
3. Urim and Thummim
______________________________
گروهی از آشوبگران اسمیت و برادرش هایرُم(1) را در شهر کارتاژ در ایالت ایلینویْز(2) ترور کردند.
عقاید مورمون‏ها
مورمون‏ها معتقدند که جوزف اسمیت وسیله‏ای است برای تحقق اراده خداوند در مورد نجات امت‏ها و رستگاری باقی‏مانده خاندان اسرائیل و رساندن کمال انجیل به همگان.
جوزف اسمیت اصول عقاید مورمون‏ها را در فصل مواد ایمان(3) از کتاب مروارید گرانبها(4) چنین شرح داده است:
1. ما ایمان داریم به خدای پدر ازلی و پسرش عیسی مسیح و روح‏القدس.
2. ما ایمان داریم که انسان‏ها به سبب گناهان خودشان مجازات خواهند شد و نه به سبب خطای آدم.
3. ما ایمان داریم که از طریق کفاره عیسی مسیح همه بشریت می‏توانند با اطاعت از قوانین و مقررات انجیل نجات یابند.
4. ما ایمان داریم که نخستین اصول و مقررات انجیل عبارتند از: 1) ایمان به خداوندْ عیسی مسیح، 2) توبه، 3) تعمید با فرورفتن در آب برای آمرزش گناهان، 4) دستگذاری برای موهبت روح القدس.
5. ما ایمان داریم که خدا باید کسانی را از طریق نبوت و دستگذاریِ افراد مجاز فراخواند تا انجیل را موعظه کنند و در نظام آن به خدمت مشغول باشند.
6. ما ایمان داریم به همان تشکیلاتی که در کلیسای آغازین وجود داشت، یعنی رسولان، انبیا، شبانان، معلمان، انجیل‏نویسان و غیره.
7. ما ایمان داریم به موهبت زبان‏ها، نبوت، وحی، مکاشفات، شفا، فهم زبان‏ها، و...
8. ما ایمان داریم که کتاب مقدس تا جایی که درست ترجمه شده باشد، کلام خداست؛ همچنین ایمان داریم که کتاب مورمون کلام خداست.
9. ما ایمان داریم به همه آن چه خداوند وحی کرده است و به همه آن چه اکنون وحی می‏کند، و ایمان داریم که او باز هم امور بسیار بزرگ و مهمی را درباره ملکوت خدا وحی
______________________________
1. Hyrum
2. Carthage, Illinois
3. The Articles of Faith
4. Pearl of Great Price
______________________________
می‏کند.
10. ما ایمان داریم به معنای تحت‏اللفظی(1) جمع شدن بنی‏اسرائیل و بازگشت ده قبیله و این که صهیون (اورشلیم جدید)(2) در قاره آمریکا بنا خواهد شد و مسیح شخصا بر زمین حکومت خواهد کرد و زمین نو خواهد شد و جلال فردوسی خود را دریافت خواهد کرد.
11. ما به امتیاز پرستش خدای قادر مطلق طبق دستورهای وجدانمان قائل هستیم و این امتیاز را برای همه انسان‏ها روا می‏داریم تا هر شکل و هر جا و آنچه ممکن شود، عبادت کنند.
12. ما ایمان داریم که برای اطاعت از قانون و احترام و حفظ آن، باید تسلیم پادشاهان، رؤسای جمهور، فرمانروایان و عالی جنابان باشیم.
13. ما ایمان داریم که باید صادق، درستکار، پاکدامن، خیرخواه و فضیلتمند باشیم و به همه انسان‏ها نیکی کنیم و در واقع، می‏توانیم بگوییم که از مواعظ پولس پیروی می‏کنیم. ما به همه چیز ایمان داریم، به همه چیز امیدواریم، چیزهای زیادی را تحمل کرده‏ایم و امیدواریم بتوانیم همه چیز را تحمل کنیم. اگر چیزی فضیلتمند، دوست‏داشتنی، خوش‏نام یا قابل ستایش یافت شود، ما بسیار جویای آن هستیم.
کتاب‏های مقدس مورمون‏ها
مورمون‏ها علاوه بر عهد عتیق و عهد جدید کتاب‏های مقدس دیگری نیز دارند که مهم‏ترین آنها کتاب مورمون است. مورمون‏ها این کتاب را مکمل کتاب مقدس و همسنگ آن می‏دانند و معتقدند که این کتاب همان الواحی است که اسمیت به کمک دو سنگ اوریم و تومیم از زبان مصریِ اصلاح‏شده(3) و خط هیروگلیف به زبان انگلیسی ترجمه کرده است.
______________________________
1. literal
2. «صهیون» در عهد عتیق (بخش نبوت‏ها) و «اورشلیم جدید» در عهد جدید (مکاشفه یوحنا 3:12 و 21:2) نماد قدرت سیاسی بنی‏اسرائیل هستند. مورمون‏ها می‏گویند که این دو واژه در کتاب‏های آنان به جامعه خداپرستان اطلاق شده است و بر مفهوم سیاسی رایج آنها دلالت ندارد.
3. reformed Egyptian
______________________________
دومین کتاب مقدس مورمون‏ها تعالیم و پیمان‏ها(1) است که بخشی از تاریخ کلیسای مورمون را در اوایل تأسیس آن به دست می‏دهد.
سومین کتاب آنان مروارید گرانبهاست. گزیده‏هایی از سفر پیدایش و انجیل متی که با مطالبی دیگر آمیخته شده، همراه سرگذشت خود اسمیت و عقاید کلیسای مورمون در این کتاب آمده است.
همچنین اسمیت شماری از آیات کتاب مقدس را به شیوه تازه‏ای به انگلیسی ترجمه کرده است.
موضوع کتاب مورمون: قهرمانان کتاب مورمون یهودیانی هستند که اندکی پیش از ویرانی اورشلیم، در حوالی سال 600 ق.م. از آن شهر بیرون آمده‏اند. آنان در ابتدا یک خانواده کوچک هستند و به تدریج قومی بزرگ می‏شوند. شخصیت اصلی کتاب نافی(2) است که در آغاز از ماجراهای خود سخن می‏گوید. او و پدرش، لِحی،(3) نبی هستند و به فرمان خدا پس از مسافرت در صحرا از تنگه برینگ به قاره آمریکا می‏روند. (نام تنگه برینگ یا آمریکا صریحا در کتاب نیامده است). نافی خود را در هر حال تسلیم امر خدا می‏داند، اما برادرانش، لامان و لَموئیل،(4) پیوسته بر او می‏شورند و از اوضاع شکایت دارند. از این رو، خداوند آن دو تن را لعنت می‏کند و پوستشان تیره می‏شود. مورمون‏ها سرخ‏پوستان آمریکا را که «لامانیان» می‏نامند، از نسل همین دو برادر (لامان و لموئیل) می‏دانند. در تمام کتاب تقابلی بین لامانیان بدکار (با پوست تیره) و نافیان درستکار (با پوست سفید) دیده می‏شود.
نکته قابل توجه دیگر در کتاب مورمون نبوت‏ها و مکاشفاتی است که موضوع اصلی همه آنها عیسی مسیح است:
الف. پیش از میلاد: در این دوره در همه نبوت‏ها و مکاشفات از مسیح سخن می‏رود. انبیا می‏کوشند تا مژده آمدن او را به مردم بدهند و آنان را با او آشنا کنند و شعله ایمان به مسیحی را که هنوز نیامده است و به زودی خواهد آمد، در دلهایشان برافروزند.
ب. میلاد مسیح: میلاد مسیح با نشانه‏هایی همراه است و در آن زمان افراد زیادی به تحقق نبوت‏های انبیای پیشین پی می‏برند.
______________________________
1. Doctrine and Covenants
2. Nephi
3. Lehi
4. Laman and Lemuel
______________________________
ج. مصلوب شدن: در این هنگام نیز نشانه‏هایی سهمگین پدیدار می‏شود.
د. تجلی مسیح: مسیح چند روز پس از مصلوب شدن، بر مردم جلوه‏گر می‏شود و آنان را موعظه می‏کند و پس از تعیین چند رسول، به آسمان می‏رود.
ه. پس از مسیح: گرچه انبیای کتاب مورمون برای تقویت ایمان مردم بسیار می‏کوشند، اما به تدریج ایمانشان کم می‏شود و نافیان بر اثر ضعف ایمان، در جنگ‏هایشان شکست می‏خورند و از بین می‏روند. مورونی آخرین مؤمن آنان است که الواح را برای آخرالزمان در جایی پنهان می‏کند.
و ما از مسیح سخن می‏گوییم و در مسیح به وجد می‏آییم. از مسیح وعظ می‏کنیم و درباره مسیح نبوت می‏کنیم و طبق نبوت‏هایمان می‏نویسیم تا فرزندانمان بدانند برای آمرزش گناهانشان به دنبال کدام سرچشمه باشند. (دوم نافی 25:26)
در کتاب مورمون، علاوه بر داستان اصل و منشأ سرخ‏پوستان، نبوت‏ها، مکاشفات، اندرزهای دینی و مباحثی پیرامون خدا وجود دارد.
بخش عمده‏ای از اندرزهای دینی این کتاب دعوت به توبه است که در آن انسان ها معمولاً با کلماتی حکمت‏آمیز و تأثیرگذار به توبه فراخوانده می‏شوند.
پس وای بر شما ای همه گناهکاران! توبه کنید. توبه کنید؛ زیرا خداوندْ خدا این را گفته است.
اینک او دعوت خود را به همه انسان‏ها اعلام می‏کند و دست رحمت را به سویشان دراز کرده است و می‏گوید: توبه کنید تا شما را بپذیرم.
آری، او می‏گوید: به سوی من باز آیید تا از شجره حیات تناول کنید. آری، نان و آب حیات را رایگان خواهید خورد و خواهید نوشید.
آری، به سوی من بازآیید و کارهای شایسته را پیش آورید تا خرد نگردید و به آتش افکنده نشوید.
زیرا اینک زمانی می‏آید که هر کس میوه خوبی پیش نیاورد یا هر کس کارهای شایسته انجام ندهد، موجبی برای ندبه و سوگواری دارد.
ای گناهکاران، ای کسانی که به امور باطل دنیا فخر می‏ورزید، ای کسانی که ادعا کرده‏اید راه‏های پارسایی را می‏دانید، ولی مانند گوسفندان بدون شبان به بیراهه رفته‏اید؛ با این وجود، شبانی شما را فرا خوانده است و هنوز هم شما را فرامی‏خواند، اما صدایش را نمی‏شنوید.
اینک به شما می‏گویم که شبان نیکو شما را می‏خواند. و به نام خودش که نام مسیح است، شما را صدا می‏زند. و اگر صدای شبان نیکو و نامی را که به آن خواندهمی‏شوید نشنوید، اینک شما گوسفندان آن شبان نیکو نیستید.
و باری، اگر شما گوسفندان شبان نیکو نباشید، پس از کدام آغل هستید؟ اینک به شما می‏گویم که ابلیس شبان شماست و شما از آغل او هستید. و باری، چه کسی می‏تواند این را انکار کند؟ اینک به شما می‏گویم: هرکس این را انکار کند، دروغگو و فرزند ابلیس است. (کتاب اَلما 5:32ـ39)
دیدگاه‏های مختلف در باره کتاب مورمون
1. کتاب مورمون کتابی الهی است و مطالب آن سخن خداست که جوزف اسمیت با ترجمه الواحی قدیمی که به وی ارائه شده، آنها را به مردم رسانده است؛ مورمون‏ها چنین اعتقادی دارند.
2. کتاب مورمون ساخته قریحه اسمیت است و او پیامبری دروغین، اما نویسنده‏ای تواناست. بیشتر کسانی که مورمون نیستند، در مقابل آن کتاب این گونه موضع می‏گیرند.
3. کتاب مورمون تقلیدی است از کتاب‏های دیگر و اسمیت تنها مقلدی زبردست بوده است که آثار برخی از نویسندگان را مبنای کار خود قرار داده است. مهم‏ترین این نویسندگان سالامان اسپولدینگ(1) است. اسپولدینگ (1761ـ1816) یک روحانی مسیحی است که در حدود سال‏های 1809 تا 1812 اثری را با نام دست‏نویسِ یافت‏شده(2) نوشت، اما نوشته وی به چاپ نرسید. او می‏نویسد که سرخ‏پوستان از نسل رومیان باستان هستند که به قاره آمریکا مهاجرت کرده‏اند. در سال 1833 گروهی مدعی شدند که شخصی کتاب اسپولدینگ را به اسمیت داده است و آن کتاب اصل و منشأ نوشته‏های اسمیت است. یکی از دلایل آنان برای نظریه فوق این است که نام‏هایی مانند نافی، لِحی، لابان، زاراحَمله و مورونی که به فراوانی در کتاب مورمون به کار رفته است، در دست‏نوشته‏های اسپولدینگ نیز دیده می‏شود.
یکی دیگر از این نویسندگان اِتان اسمیت(3) است که کتابی را با عنوان اندیشه عبرانیان(4) به چاپ رساند. او نیز در این کتاب سرخ‏پوستان را از بنی‏اسرائیل می‏داند و یکی از شواهد مدعای وی این است که سرخ‏پوستان هنگام جنگ مانند بنی‏اسرائیل صندوق‏های کوچکی را همراه داشته‏اند.
این دیدگاه در حال حاضر اعتبار چندانی ندارد.
______________________________
1. Solomon Spaulding
2. Manuscript Found
3. Ethan Smith(وی با جوزف اسمیت نسبتی ندارد).
4. View of the Hebrew
______________________________
بریگَم یانگ(1)
پس از جوزف اسمیت، بزرگ‏ترین شخصیت کلیسای مورمون جانشین وی بریگم یانگ است و او در گسترش این مذهب همان اندازه نقش دارد که اسمیت در بنیانگذاری آن.
یانگ در سال 1801م. در آمریکا متولد شد. در آغاز گرایش‏های متدیستی پیدا کرد، اما در سال 1832 با مطالعه کتاب مورمون به این مذهب گروید. یانگ در زمان حیات اسمیت بالاترین مقام را پس از وی نزد مورمون‏ها داشت و پس از کشته شدن اسمیت در 1844 جانشین او شد. او در ژوئیه 1847 مورمون‏ها را از ایلینویز به دره سالت لیک(2) برد. هم اکنون سالت لیک سیتی در ایالت یوتا مهم‏ترین مرکز مذهبی مورمون‏هاست. یانگ اندکی پس از ورود به این سرزمین نقطه‏ای را برای بنای معبد تَبِرنَکِل(3) تعیین کرد که ساختن آن چهل سال به طول انجامید. مورمون‏ها بنای این معبد را بخشی از طرح بنای صهیون می‏دانند.
یانگ پس از اسمیت با عناوین نبی(4) و رئیس(5) شناخته می‏شد. وی به مناطقی سفر کرد و اهالی آن مناطق را به آیین مورمون فراخواند و افراد زیادی نیز به این مذهب نوپا گرویدند. او مدافع سرسخت تعدد زوجات بود و گفته‏اند که خود وی 27 همسر داشته است. بسیاری از احکام دینی مورمون‏ها از سخنان او سرچشمه می‏گیرد. یانگ سرانجام در سال 1877 چشم از جهان فروبست. هم اکنون دانشگاهی به نام او در سالت لیک سیتی وجود دارد که یکی از مراکز تحقیقاتی مهم مورمون‏هاست.
مورمون‏ها و تعدد زوجات
به عقیده مورمون‏ها جوزف اسمیت در سال 1831 پس از پرسش از خدا در باره انبیایی که بیش از یک همسر داشته‏اند، اجازه تعدد زوجات یافت. او همسران بسیاری داشته است. گروه‏هایی مورمون‏ها را به سبب تعدد زوجات آزار دادند و سرانجام ویلفورد وودراف،(6) یکی از رؤسای بعدی کلیسای مورمون، طی «بیانیه اکتبر 1890»(7) اعلام کرد که به دستور خداوند تعدد زوجات ممنوع شده است. ولی پس از این تاریخ باز هم تعدد زوجات ــ گرچه کمتر از قبل ــ ادامه یافت تا این که جوزف اف. اسمیت، یکی دیگر از
______________________________
1. Brigham Young
2. Salt Lake Valley
3. Tabernacle
4. Prophet
5. President
6. Wilford Woodruff
7. Manifesto in October 1890
______________________________
رؤسای کلیسای مورمون، در سال 1904 «بیانیه دوم»(1) را داد. طبق این بیانیه هر کس بیش از یک زن بگیرد یا آشکارا از تعدد زوجات دفاع کند، از سوی کلیسا تأدیب و حتی تکفیر خواهد شد.
اهمیت خانواده در کلیسای مورمون
مورمون‏ها به خانواده اهمیت زیادی می‏دهند و معتقدند ازدواج بخشی از طرح خداست. در تاریخ کلیسای مورمون خانواده اسمیت پیوسته همراه او بوده‏اند و کتاب تعالیم و پیمان‏ها به آنان اشاره می‏کند. همچنین در این کتاب عقیده شِیْکِرها(2) که ازدواج را مردود می‏دانند، تقبیح شده است.
زن و شوهر باید به یکدیگر و به فرزندان خویش عشق بورزند و فرزندانشان را با ایمان و درستکاری تربیت کنند. انسان‏ها برای شرایط تولد خویش اختیاری ندارند، اما هر روز می‏توانند خانواده خود را استوارتر و شادتر کنند.
مورمون‏ها برای بیان اهمیت و لزوم ازدواج به عبارات زیر از کتاب مقدس استناد می‏کنند:
1. نخستین فرمان خداوند به آدم و حوا ازدواج و تکثیرشدن است: «و خدا بدیشان گفت: بارور و کثیر شوید و زمین را پر سازید.» (پیدایش 1:28).
2. خواست خدا این بوده است که زن و مرد با هم باشند: «و خداوند خدا گفت خوب نیست که آدم تنها باشد پس برایش معاونی موافق وی بسازم.» (پیدایش 2:18).
3. فرزندان «میراثی از جانب خداوند» و موهبتی از او هستند. (مزامیر 127:3).
4. مرد و زن در طول زندگی نقشی برابر دارند چنان که در عهد جدید آمده است: «زن از مرد جدا نیست و مرد هم جدا از زن نیست در خداوند.» (رساله اول پولس به قرنتیان 11:11).
5. زندگی زن و مرد با مرگ پایان نمی‏یابد، بلکه آنان در آخرت نیز با هم خواهند بود: «و کلیدهای ملکوت آسمان را به تو می‏سپارم و آنچه را بر زمین ببندی در آسمان بسته گردد و آنچه را در زمین گشایی در آسمان گشاده شود.» (متی 16:19).
______________________________
1. Second Manifesto
2. Shakers
______________________________
قاره آمریکا، سرزمین موعود
مورمون‏ها بر اساس کتاب مورمون، آمریکا را سرزمین موعود می‏دانند و همان طور که در مواد ایمان دیده شد، معتقدند که صهیون (اورشلیم جدید) در آن جا بنا خواهد شد. کتاب مورمون به کشف قاره آمریکا توسط کریستف کلمب، مهاجرت مردم از همه نقاط جهان به این قاره، پیروزی سفیدپوستان بر سرخ‏پوستان و جمهوری بودن نظام ایالات متحده آمریکا اشاره کرده است.
و نگریستم و مردی را از میان امت‏ها دیدم که آب‏های فراوان او را از ذریه برادرانم جدا کرده است. و دیدم که روح خدا پایین می‏آید و آن مرد را برمی‏انگیزد و او از میان آب‏ها به سوی ذریه برادرانم که در سرزمین موعود بودند، می‏رود.
و واقع شد که روح خدا را دیدم که افراد دیگری از امت‏ها را برمی‏انگیزد و آنها از روی آب‏های فراوان گذشتند و از اسارت بیرون آمدند.
و واقع شد که گروه‏های بسیاری از امت‏ها را در سرزمین موعود مشاهده کردم و دیدم که خشم خدا بر ذریه برادرانم(1) فرود آمد؛ و آنها جلو امت‏ها پراکنده و زده شدند. و روح خداوند را دیدم که بر امت‏ها قرار گفت و آنها کامیاب شدند و آن سرزمین را به ارث گرفتند. و دیدم که آنان سفید هستند... (اول نافی 13:12ـ15).
و این سرزمین سرزمین آزادی برای امت‏ها خواهد بود و هیچ پادشاهی بر آن سرزمین نخواهد بود که بر امت‏ها فرمانروایی کند. (دوم نافی 10:10).
در سال 1844 اسمیت اعلام کرد که به منظور سازماندهی ملکوت خدا بر روی زمین نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا خواهد شد.
اعتقاد به دستکاری در عهد عتیق
مورمون‏ها معتقدند که عهد عتیق به طور دقیق به نسل‏های بعدی نرسیده است و برای این موضوع شواهدی می‏آورند:
اینک، موسی به این امر شهادت داد، اما به سبب شرارتِ بنی آدم آن را در دست ندارند. (مروارید گرانبها، کتاب موسی 1:23).
و در روزی که بنی آدم سخنانم را هیچ بشمارند و بسیاری از آنها را از کتابی که خواهی نوشت، بردارند، اینک من کسی دیگر را مانند تو [موسی] برخواهم انگیخت و بنی آدم، همه کسانی که ایمان داشته باشند، آن را در دست خواهند داشت.
______________________________
1. مقصود سرخ‏پوستان است که در کتاب مورمون «لامانیان» نام دارند.
______________________________
(همان،41).
وای بر شما، ای فقها، زیرا کلید معرفت را برداشته‏اید که خود داخل نمی‏شوید و داخل‏شوندگان را هم مانع می‏شوید. (لوقا 11:52).
کلام حکمت در باب تغذیه
دستور غذایی مورمون‏ها در سال 1883م. اعلام شد و مورمون‏ها معتقدند که نادیده گرفتن این دستورها تندرستی انسان را به خطر می‏اندازد:
اینک، حقیقتا خداوند به شما چنین می‏گوید: با توجه به شرارت‏ها و طرح‏هایی که در روزهای پایانی در دل انسان‏های توطئه‏گر وجود دارد و خواهد داشت، با رساندن این کلام حکمت به وسیله وحی به شما هشدار داده‏ام و از پیش اخطار می‏کنم.
تا زمانی که هر کس از میان شما شراب یا نوشیدنی قوی بیاشامد، اینک چنین چیزی در نظر پدرتان خوب و مناسب نیست، جز در اجتماعات خودتان که عشای ربانی را در پیشگاه او تقدیم کنید.
و اینک، این باید شراب باشد، آری، شراب ناب از انگور تاک که ساخت خودتان است.(1)
و باز نوشیدنی‏های قوی نه برای شکم، بلکه برای شستن بدن‏هایتان هستند.
و باز تنباکو برای بدن یا شکم نیست و برای انسان خوب نیست، بلکه گیاهی برای کوفتگی‏ها و هر گوسفند بیماری است که با داوری و مهارت مصرف شود.
و باز نوشیدنی‏های داغ برای بدن یا شکم نیستند.
و باز حقیقتا به شما می‏گویم خدا همه گیاهان سودمند را برای مزاج، طبیعت و استفاده انسان قرار داده است.
هر گیاهی در فصل خودش و هر میوه‏ای در فصل خودش، همه اینها با تدبیر و شکرگزاری به مصرف برسند.
آری، من، خداوند، گوشت جانوران و پرندگان هوا را نیز برای استفاده انسان‏ها با شکرگزاری قرار داده‏ام، با این حال، از آنها در حد ضرورت استفاده شود.
اما خوشایند من است که آنها به مصرف نرسند مگر در زمستان و زمان سرما و قحطی.
همه غلات برای استفاده انسان و هر جانوری مقرر شده است تا قوت زندگی باشد، نه فقط برای انسان بلکه برای جانوران صحراها و پرندگان آسمان و همه حیوانات
______________________________
1. مورمون‏ها بر خلاف سایر مسیحیان که در مراسم عشای ربانی از نان و شراب استفاده می‏کنند، به تدریج آب را جایگزین شراب کرده‏اند.وحشی که روی زمین می‏دوند یا می‏خزند.
و خدا این چیزها را برای استفاده انسان فقط در زمان‏های قحطی و شدت گرسنگی درست کرده است.
همه غلات برای غذای انسان خوب هستند و هم چنین میوه تاک؛ هرچه که میوه می‏دهد، خواه درون زمین یا روی آن.
با این حال، گندم برای انسان، ذرت برای گاو نر، جو دو سر برای اسب، گندم سیاه برای پرندگان و خوک و همه جانوران صحرا و جو برای همه حیوانات سودمند و برای [تهیه [نوشیدنی‏های ملایم است و همین طور غلات دیگر.
و همه قدیسانی که عمل به این سخنان و اجرای آنها را به خاطر داشته باشند و در اطاعت از فرمان‏ها گام بردارند، در ناف و تا مغز استخوان خود سلامت خواهند داشت.
و حکمت و گنج بزرگ معرفت یعنی گنج‏های پنهانی را خواهند یافت.
و خواهند دوید و خسته نخواهند شد و گام برخواهند داشت و بی‏حال نخواهند شد.
و من، خداوند، به آنان وعده می‏دهم که فرشته فانی‏کننده همان طور که از بنی‏اسرائیل گذشت، از آنان بگذرد و ایشان را نکشد. آمین. (تعالیم و پیمان‏ها 89:4ـ21).
سازمان‏های حاکم بر کلیسا
ریاست عالیه:(1) این هیئت سه‏نفره که قدرت، وظایف و مسئولیت‏های آن از سایر افراد در کلیسا بالاتر است، از یک رئیس و دو مشاور که او تعیین می‏کند، تشکیل می‏شود. این مقام کلیسایی در سال 1832 توسط اسمیت تأسیس شد و خود وی ریاست آن را به عهده گرفت. مورمون‏ها معتقدند که پطرس، یعقوب و یوحنا نیز چنین هیئتی را به ریاست پطرس تشکیل داده بودند. اعضای کلیسا در انتخاب این افراد نقشی ندارند و معتقدند که آنان اقتدار خود را از خداوند دریافت کرده‏اند، ولی با رأی خود ایشان را تأیید می‏کنند. هم اکنون رئیس کلیسای مورمون آقای گوردون بی. هینْکْلی(2) است.
شورای دوازده رسول:(3) این شورا دومین مقام حاکم بر کلیساست و اعضای آن را ریاست عالیه برمی‏گزیند. وظیفه این شورا گسترش و تقویت کلیسای مورمون است.
______________________________
1. The First Presidency
2. Gordon B.Hinkley
3. The Quorum of the Twelve Apostles
______________________________
هنگامی که ریاست عالیه به سبب درگذشت رئیس منحل می‏شود، شورای دوازده رسول تا زمان تشکیل ریاست عالیه جدید کلیسا را اداره می‏کند.
شورای هفتاد نفره: فعالیت‏های این شورا زیر نظر شورای دوازده رسول است.
همه اعضای گروه‏های فوق و کشیش‏های کلیسای مورمون مرد هستند. زنان اجازه کشیشی ندارند، ولی می‏توانند با عضویت در نهادهای زیر، در خدمت به کلیسا مشارکت داشته باشند.
انجمن اعانه:(1) برای کمک رسانی در سطح جهانی با بیش از سه ملیون عضو در دنیا.
سازمان زنان جوان:(2) اعضای این سازمان دختران دوازده تا هجده ساله هستند.
سازمان ابتدایی:(3) برای آموزش کودکانی که هجده ماه به دوازده سالگی آنان مانده است.
انشعاب در کلیسای مورمون
امروزه کلیسای مورمون در سرتاسر جهان حدود یازده ملیون پیرو دارد که اکثر آنان عضو کلیسای عیسی مسیح قدیسان آخرالزمان با مرکزیت سالت لیک سیتی در ایالت یوتا هستند.
گروه‏های مهم دیگر عبارتند از: کلیسای تجدیدسازمان‏یافته عیسی مسیح(4) با مرکزیت شهر ایندیپندنس در ایالت میسوری(5) با تنها دویست و پنجاه هزار عضو (نخستین فرزند جوزف اسمیت به نام جوزف اسمیت سوم(6) این شاخه را تأسیس کرده است) و کلیسای عیسی مسیح قدیسان آخرالزمان با مرکزیت بِرلینگتون در ایالت ویسکُنسین(7) با اعضایی کمتر.
مناجاتی از کتاب مورمون
در پایان، این مناجات شورانگیز به عنوان نمونه‏ای از ادبیات روحانی مورمون‏ها به
______________________________
1. Relief Society
2. The Young Women Organization
3. The Primary Organization
4. The Reorganized Church of Jesus Christ of Latter-day Saints
5. Independence, Missouri
6. Joseph Smith III
7. Berlington, Wisconsin
______________________________
خواننده عزیز تقدیم می‏شود.
اینک جانم در امور خداوند به وجد می‏آید و دلم پیوسته به چیزهایی که دیده‏ام و شنیده‏ام، می‏اندیشد.
با این حال، با وجود احسان فراوان خداوند در نشان دادن کارهای بزرگ و شگفت‏آورش به من، دلم فریاد بر می‏آورد که چه انسان بیچاره‏ای هستم! آری، دلم به سبب جسمم اندوهگین است و جانم از گناهانم متأثر.
وسوسه‏ها و گناهانی که به آسانی مرا فرا می‏گیرند، بر من گرد آمده‏اند.
هنگامی که می‏خواهم به وجد آیم، دلم به سبب گناهانم می‏نالد. با این حال، می‏دانم به چه کسی توکل کرده‏ام.
خدای من پشتیبانم بوده است. او مرا از میان مصیبت‏هایم در صحرا بیرون آورده و بر دریای بسیار ژرف حفظ کرده است.
او با محبت خویش مرا تا حد کاهیدن جسمم پر کرده است.
او دشمنانم را گرفتار کرده و آنان را جلو من به لرزه انداخته است.
اینک فریادم را در روز شنیده و در شب با رؤیا مرا آگاه کرده است.
و در روز در دعای نیرومند به درگاه او دلیر شدم. آری، صدایم را به بالا فرستادم و فرشتگانی پایین آمدند و به من خدمت کردند.
و بدنم بر بال‏های روح به کوه‏های بسیار بلندی برده شده است و چشمانم چیزهایی بزرگ، چیزهایی بسیار بزرگ برای بشر را دیده‏اند. از این رو، از نوشتن آنها منع شده‏ام.
پس اگر چیزهایی به این بزرگی را دیده‏ام، اگر خداوند در مدارا با بنی‏آدم، به انسان‏ها رحمت فراوان رسانده است، چرا باید دلم بگرید و جانم در دره اندوه درنگ کند و جسمم تحلیل رود و قوتم به سبب مصیبت‏هایم سست شود؟
چرا باید به سبب جسمم تسلیم گناه شوم؟ و چرا باید به وسوسه‏هایی که شریر در دلم جای داده تا آرامشم را بگیرد و دلم را مبتلا کند، راه دهم؟ چرا دشمنم مرا خشمگین کند؟
ای جان من، بیدار شو و دیگر در گناه سقوط مکن. ای دل من، به وجد آی و دیگر به دشمن جانم جای مده.
دیگر به سبب دشمنانم خشمگین مشو. قوتم را به سبب مصیبت‏هایم سست مکن.
ای دل من، به وجد آی و به سوی خداوند فریاد برآور و بگو: خداوندا، تا ابد تو را ستایش خواهم کرد. آری، جانم در تو به وجد خواهد آمد، ای خدای من و ای صخره نجات من.
خداوندا، آیا جانم را بازخرید خواهی کرد؟ آیا مرا از دست دشمنانم خواهی رهانید؟
آیا مرا به گونه‏ای خواهی ساخت که از منظره گناه به لرزه درآیم؟
آیا می‏شود درهای دوزخ پیوسته به رویم بسته باشد! چون دلم شکسته و روحم پشیمان است. خداوندا، درهای عدالتت را به رویم نبند تا در شیب دره گام بردارم و راه روشن را دنبال کنم.
خداوندا، ردای عدالتت را بر من بپوشان. خداوندا، راهی را برای گریز از دشمنانم آماده کن. آیا راه راست را پیش پایم می‏گذاری؟ آیا سنگ لغزشی در راهم قرار نمی‏دهی و راهم را در پیش رویم روشن می‏کنی و مانع را نه در راه من، بلکه در راه دشمنم قرار می‏دهی؟
خداوندا، بر تو توکل کرده‏ام و تا ابد بر تو توکل خواهم کرد. بر بازوهای جسمانی توکل نخواهم داشت؛ زیرا می‏دانم کسی که بر بازوهای جسمانی توکل کند، ملعون است. آری، هر کس بر بشر توکل کند یا جسم را بازوی خویش قرار دهد، ملعون است.
آری، من می‏دانم خدا با اراده خویش به هر کس که سؤال کند، خواهد داد. آری، اگر خواسته بی‏مورد نداشته باشم، خدایم به من خواهد داد. پس صدایم را به سوی تو برمی‏آورم. آری، به سوی تو، خدایم، صخره عدالتم، فریاد برمی‏آورم. اینک صدایم تا ابد به سوی تو، ای صخره و خدای جاویدم، بالا می‏رود. آمین. (کتاب دوم نافی 4:16ـ35).

تبلیغات