آغاز دفتر
آرشیو
چکیده
متن
عنوان مقاله: آغاز دفتر
نویسنده : مهریزی، مهدی
اجازهنامهها بخشى از میراث حدیثى مسلمانان به شمار مىروند که در سدههاى نخست هجرى ، نقش مهمى در انتقال نسل به نسل احادیثْ ایفا مىنمودند . بعدها با تدوین و نشر مجامع حدیثى ، اجازه، بیشتر جنبه تشریفى یافت و با گسترش کتابت و پیدایش صنعت چاپ ، امروزه بسیار کمرنگ شده و رو به زوال است .
تردیدى نیست که اجازهنویسى ، امروزه ، نقشى در اعتبار سند ندارد ؛ زیرا غالب احادیث، گرد آمده و به گونههاى مختلف ، ثبت شدهاند . لیک این امر ، برخى از اهل فضل را به اشتباه درافکنده و گمان بردهاند که نباید به نگهدارى و مطالعه اجازهنامهها و کتب اجازاتْ پرداخت و نقد عمر و مال را باید صرف دیگر شاخههاى علوم حدیث کرد .
به گمان ما این اشتباه ، از آنجا نشئت گرفته که امروزه ـ نوعا ـ از اجازهنامه ، همان ثمر و اثر دیروز آن را انتظار مىکشیم و با این نگاه ، حقْ همان است . در حالى که مىتوان ـ و بلکه باید ـ به اجازهنامه ، به عنوان گنجینهاى ارزشمند در حوزه فرهنگ اسلامى و فرهنگ حدیثى نگریست .
اجازهنامهها، کشکولى از تاریخ ، ادبیات ، حدیث و فرهنگ عمومى جوامع اسلامىاند.
اجازهنامهها ، گزارشگر روحیات و خصلتهاى اجازه دهندگاناند.
اجازهنامهها ، مسئلههاى مورد اهتمام محدّثان را به نمایش مىگذارند .
اجازهنامهها، حاوى بهترین اطلاعات کتابشناختى درباره کتب گذشتگاناند.
اجازهنامهها، کتب متداول و رایج گذشته را مىنمایانند .
و .. .
به سخن دیگر ، اجازهها منبعى بسیار غنى براى مطالعه تاریخ حدیث و تطوّرات آن به شمار مىروند . همانگونه که فرهنگ عمومى جوامع انسانى را نمىتوان از کتابهاى خاصّى درآورد ـ بلکه باید به شعرها ، مَثَلها ، لباسها، بازىها ، حرفهها ، محاورات و .. . رو کرد ـ ، به همان سان ، فرهنگ عمومىِ حدیثنگارى و حدیثپژوهى را نیز نمىتوان از کتب حدیث و درایه فرا گرفت ؛ بلکه باید به همه کتابهاى شرح حدیث ، ترجمهها، لغتنامههاى حدیثى و مهمتر از همه : اجازهنامهها مراجعه کرد .
طُرفه اینکه نگاه امروزه به اجازات ـ آنچنان که در میان اهل این فنْ رایج است ـ ، از زاویه فرهنگ عمومى حدیث است ، نه از زاویه تصحیح روایت و حفظ اسناد .
برخى نویسندگان ، به درستى ، فواید اجازهنامهها را برشمرده و گفتهاند:
1) اعتماد و اطمینان بیشتر به گفتهها و نوشتههاى شخص مجاز ؛
2) دستیابى به شرح احوال و تاریخ زندگى و زندگىنامه علمى دانشمندان و شناخت نام و نشان و کنیه و لقب و نسب آنان و اطلاع یافتن بر طبقات و مشایخ و شاگردان و آثار ایشان که از جهت تمیز افراد از یکدیگر و تشخیص اقوال و افعال هریک از آنان و بررسى اسناد روایات ، سودمند و مؤثّر است ؛
3) اطلاع یافتن بر اندیشهها ، گرایشها و کارهاى فردى و اجتماعى دانشوران ؛ چون قسمتى از اجازات ، متضمّن گواهىها و اظهار نظرهاى مشایخ ، نسبت به شاگردان و معاصران یا بالعکس مىباشد و این امر در قبول یا ردّ احادیث و اقوال رسیده از ایشان ، از جهت اطمینان به وثاقت یا عدم وثاقتشان ، تأثیر بسزایى دارد ؛
4) در بخشى از اجازات ، نکتههاى ارزنده علمى و فرهنگى فراوانْ نهفته است که مىتواند در جهت شناخت تاریخ و محیط و اوضاع علمى و اجتماعى و سیاسى عصر دانشمندان و راویان ، از جوانب مختلف ، مفید و سودمند باشد ؛
5) در اجازه روایت حدیث ، اتّصال سند اخبار به کانون وحى و معدن علم و حکمت ـ یعنى حضرت رسول اکرم صلىاللهعلیهوآله و ائمه معصومین علیهمالسلام ـ ، از فواید و نتایج مهم شمرده مىشود ؛
6) در اجازه کتاب ، احراز صحّت نسبت نوشتهاى به مؤلف آن و اعتماد بر آثار گذشتگان ، قابل توجه و حائز اهمیت است .(1)
*
حاصلْ آنکه بررسى اجازهنامهها و کتب اجازات ، در شناخت زندگى پیشوایان حدیث و راویان و استادان و شاگردان ایشان که مهرههاى این زنجیرههاى حدیثى به شمار مىروند و همچنین اطلاع از کتابها و اسنادى که در دست داشتهاند و برخى آگاهىهاى تاریخى و اجتماعىِ پراکنده که معمولاً در مطاوى این اجازات و اجازهنامهها ثبت است ، بسى سودمند خواهد بود . از این نگاه ، اجازهنامهها اسنادِ تاریخى ـ فرهنگىِ پر اهمیتى هستند که نه فقط براى حدیثپژوهان ، بلکه براى عموم محققان حوزه فرهنگ ، نافعاند.
مهدى مهریزى
زمستان 1378
______________________________
1 . دایرة المعارف تشیّع ، ج 1 ، ص 469ـ470 .