آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۳۱

چکیده

متن

انتخاب عناوین زیبا و پرجاذبه برای مباحث در ایّام تبلیغی، موجب جذب بیشتر مخاطبان و تأثیرگذاری بیشتر جهت رسیدن به هدف مطلوب است. در این نوشته کوتاه به یک نمونه طرح بحث اشاره شده است. فرض بر این است که می‏خواهید در ایّام محرّم سخنرانی کنید. می‏توانید موضوع اصلی بحث را «نمایشگاه عاشورا و کربلای حسینی علیه‏السلام » بگذارید و برای این نمایشگاه غرفه‏هایی را در نظر گیرید و هر شب یکی از این غرفه‏ها را تشریح کنید. قبل از پرداختن به این بحث به دو نکته توجه کنید:
1. در ابتدای سخنرانی و در شب اول بگویید: فرصتها گاهی به وسیله دشمنان دین فراهم می‏شود. بنی امیه و یزید بن معاویه با به اوج رساندن پلیدیها، فرصت عاشورا و کربلا را برای امام حسین علیه‏السلام پدید آوردند و امام علیه‏السلام نیز زیباترین استفاده را از این فرصت استثنایی کردند.
2. در بررسی غرفه‏های نمایشگاه عاشورا، در هر مورد می‏توان از دو زاویه وارد بحث شد:
الف. تبیین و تحلیل تابلوهایی که نمایشگر ارزشهای موجود در فرهنگ عاشورا و کربلاست؛ مثلا در غرفه صبر و استقامت می‏توان به معانی، ریشه‏ها، آثار، مراتب و بالاخص نمودهای صبر و استقامت در عاشورا پرداخت.
ب. تبیین و تحلیل تابلوهایی که نمایشگر اسطوره‏ها و الگوهای موجود در فرهنگ عاشورا و کربلاست؛ مثلاً در غرفه صبر می‏توان به صبر و استقامت حضرت زینب علیهاالسلام ، حضرت سجاد علیه‏السلام ، و یاران امام حسین علیه‏السلام پرداخت.
3. در طرح ذیل بعضی از غرفه‏ها معرفی شده است. شما می‏توانید با مطالعه تاریخ عاشورا، غرفه‏های دیگری را نیز اضافه کنید.

تبلیغات