آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۶۰

چکیده

متن

درباره کتاب "اسطوره استثناگرایی آمریکایی"
 اسم رمزی برای راست جمهوری خواه
 نویسنده: گودفری هاگسون
 ناشر: انتشارات دانشگاه ییل
 ترجمه: نیکو پرهیزگاری
 "این عقیده برای ایالات متحده مقدر شده است هدایای منحصربفرد خود، دموکراسی کاپیتالیسم را در کشورهای دیگر توزیع کند، چه برای خود آمریکایی ها چه باقی جهان بسیار خطرناک است." این هشداری است گودفری هاگسون در کتاب تامل برانگیز خود، "اسطوره "استثناگرایی آمریکایی"(1)" خوانندگانش می دهد.
 هاگسون، مفسر زیرک بریتانیایی در این کتاب این واقعیت می پردازد آمریکا آنقدرها خودش دلش می خواهد، استثنایی نیست؛ کوری آمریکا درباره تاریخ خودش ناسیونالیسمی خودخواهانه سیاست خارجی خطرناکش منجر شده است در حقیقت این کشور را از جامعه جهانی جدا کرده با آن بیگانه ساخته است.
 هاگسون با بررسی افزایش اعتماد نفس آمریکا از روزهای نخست جمهوریت آن تا عصر حاضر نشان می دهد چطور استثناگرایی آمریکایی از نظر سیستماتیک اغراق آمیز بوده در دهه های اخیر شکست خورده است.
 او در این باره در کتابش نوشته است: "با وجودی در تاریخ فلسفه سیاسی آمریکا عناصر استثنایی اصیلی هم چشم می خورد، این ها همیشه بیشتر تحت تاثیر اندیشه تجربه اروپایی شکل گرفته است تا آنچه آمریکایی ها دوست دارند آن اعتراف کنند."
 "اسطوره استثناگرایی آمریکایی" گفته ناشرش انتشارات دانشگاه ییل آمریکاست، اثری است مهیج بدون تاریخ مصرف درباره این چگونه اعتقاد آمریکا استثناگرایی اش این کشور را بیراهه برده است. ناشر خواندن این کتاب را برای شهروندان آمریکا ستایشگران ایده استثناگرایی آمریکایی ضروری می داند.
 اما جز ناشر، بسیاری از چهره های آکادمیک جهان نیز تحسین این کتاب پرداخته اند از آن جمله است شان وایلنتز، استاد دانشگاه پرینستون در این باره گفته است: "ایده استثناگرایی آمریکایی زمانی نزد جناح چپ بسیار محبوبیت داشت، از مدت ها پیش اسم رمزی برای راست جمهوری خواه تبدیل شده است. گودفری هاگسون در این کتاب شامه زیرک خود را سوی دومین جناح نشانه رفته است این ترتیب، اثری تامل برانگیز را درباره تاریخ اسطوره آمریکایی رشته تحریر درآورده است."
 همچنین توماس بندر، نویسنده کتاب "ملتی میان ملل: جایگاه آمریکا در تاریخ جهان" در تایید کتاب هاگسون نوشته است: "هر چند برخی قضاوت های تاریخی هاگسون چالش برانگیز نظر می رسد، اما کتاب عمیق روز او حکایت از ذهنیتی مستقل دارد، سندی قدرتمند را در این باره ارائه می دهد اعتقاد استثناگرایی آمریکایی مانع از تامل صریح درباره ملت آمریکا جهان شده است."
 و والتر نیوجنت، نویسنده کتاب "جامه های پادشاه: تاریخ توسعه آمریکا" در این باره می گوید: "کتاب "اسطوره استثناگرایی آمریکایی" تاریخچه ای شفاف را از زمان پوریتن ها تا امروز درباره اعتقاد مااستثناگرایی مان چه از نظر سیاسی، چه اقتصادی چه اخلاقی ارائه می دهد نشان می دهد چگونه این اعتقاد بعدها حمایت از نابرابری غرور بی جا منجر شد."
 چهره دیگری جملاتی در تایید کتاب هاگسون نوشته، مارک لایتل، استاد کالج بارد است: "این اثر پژوهشی ارزشمند از مطالعات گسترده درک عمیق هاگسون درباره این موضوع نشات می گیرد آمریکایی ها در خوانش تجربیات ملی شان عنوان تجربیاتی استثنایی فریب خورده اند در عین حال اجازه داده اند این اعتقاد بر کنش آنها با جهان تاثیر بگذارد آن را از مسیر صحیحش منحرف کند."
 گودفری هاگسون از اعضاء موسسه آمریکایی Rothermere دانشگاه آکسفورد است. کتاب "اسطوره استثناگرایی آمریکایی" از ژانویه 2009 در 240 صفحه با قیمت 26 دلار بازار آمده است.
 (1): استثناگرایی آمریکایی (به انگلیسی : American exceptionalism ) اولین بار در سال 1831 توسط الکسی دوتوکویل در تحلیل جامعه آمریکا مطرح شد. استثناگرایی آمریکایی این مفهوم است که آمریکا طور ماهوی از سایر ملل پیشرفته متمایز است منشا این تمایز، تاریخ، خصوصیات فرهنگی، نهادهای خاص سیاسی، اقتصادی اجتماعی این کشور است عقیده معتقدان استثناگرایی آمریکایی ، ویژگی هایی منحصربفردند. استثناگرایی آمریکایی در واقع ایده ای است مبتنی بر امکانات موقعیت ویژه آمریکا در جهان. منتقدان این مفهوم آن را حاکی از روحیه نژادپرستی آمریکایی می دانند برخی دیگر نیز آن را ناشی از برتری جویی امپراتورم آبی ایالات متحده دانسته اند.
 مباحث معاصر در فلسفه سیاسی
 گردآورندگان: توماس کریستیانو، جان کریستمن
 ناشر: وایلی - بلک ول
 نیکو پرهیزگاری
 انتشارات وایلی بلک ول آمریکا مدتی است در همکاری با یکدیگر نشر مجموعه هایی ارزشمند دانشگاهی در حوزه علوم انسانی همت گماشته اند، 18 مه 2009، 24 مقاله چاپ نشده در حوزه فلسفه سیاسی را از برجسته ترین فیلسوفان نظریه پردازان سیاسی جهان در قالب کتابی 488 صفحه ای با عنوان "مباحث معاصر در فلسفه سیاسی" منتشر کردند. گردآوری مقالات این کتاب بر عهده توماس کریستیانو، پروفسور فلسفه حقوق دانشگاه آریزونا جان کریستمن، پروفسور فلسفه، علوم سیاسی مطالعات زنان دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا بوده است.
 کریستوفر موریس، پروفسور فلسفه دانشگاه مریلند، مقالات این کتاب را در معرفی مباحث فلسفه سیاسی معاصر در سطحی بسیار عالی ارزیابی می کند می گوید: "بسیاری از مهمترین چهره های حوزه فلسفه سیاسی در سطح جهان در نوشتن این مقالات دست داشته اند این ترتیب، این مجموعه را می توان ایده آل ترین کتاب برای دانشجویان فارغ التحصیلان این حوزه شمار آورد."
 کتاب "مباحث معاصر در فلسفه سیاسی" بحث های تازه ای را حول برخی از بنیادی ترین مسائل مطرح شده در فلسفه سیاسی معاصر، از جمله حقوق بشر، برابری، مشروطیت، ارزش دموکراسی، هویت بی طرفی سیاسی در بر می گیرد. درباره هر یک از این مسائل، دست کم دو مقاله از دو منظر مخالف در کتاب وجود دارد. زنده بودن بحث ها از این نظر جا را برای بحث های بیشتری در آینده باز گذاشته است، این حس را خواننده القا می کند او نیز می تواند در تبادل نظر درباره این مسائل شرکت کند.
 این کتاب در عین مطرح ساختن نظریات فیلسوفان برجسته جهان، راهنمایی کاربردی، ساده قابل فهم درباره عمده ترین موضوعات مطرح شده در فلسفه سیاسی نیز شمار می آید جالب ترین بخش قضیه این است فرصتی منحصربفرد را برای ملاحظه بحث های رو در روی برجسته ترین فیلسوفان نظریه پردازان جهان در اختیار خواننده خود قرار می دهد.
 در مبحث "مسائل اسلوبی" کتاب در نخستین بخش خود آن پرداخته است، با مقالات "واقعیات اصول" (جی. ای. کوهن)، "سازندگی گرایی (کانستراکتیویسم)، واقعیات توجیهات اخلاقی" (ساموئل فریمن) "برهان عادات یک شهروند اخیراً مدرن" (استفن وایت) رو رو هستیم. مبحث "لیبرالیسم" در سه بخش "بی طرفی سیاسی"، "آزادی عدالت توزیعی" "برابری" تشریح شده است بخش "بی طرفی سیاسی "مقالات "بنیادهای اخلاقی بی طرفی لیبرال" (جرالد اف. گاس) "دفاع از کمال گرایی در سیاست" (استیون وال) را در بر می گیرد. در مبحث "آزادی عدالت توزیعی" دو مقاله با عناوین "فردگرایی حقوق آزادی فردی" (اریک مک) " طرفداری چپ از آزادی فردی آزادی" (پیتر والنتاین) چشم می خورد دو مقاله "برابری خواهی روشنگرانه" (لاری اس. تمکین) "راهکاری معقول در باب برابری خواهی" (جان ککس) نیز حول مبحث "برابری" آورده شده است. اما در بخش "دموکراسی حدود آن"، مباحث "ارزش دموکراسی" "دموکراسی شورایی" مطرح شده مبحث اول شامل مقالات "حق فرضی برای بیانی دموکراتیک "(ریچارد آرنسون) "دموکراسی: ارزش ابزاری در برابر ارزش غیر ابزاری" (الیزابت اندرسن) مبحث دوم شامل چهار مقاله با عناوین "دموکراسی شورایی "(راسل هاردین)، "تاملاتی در باب مشروطیت دموکراسی شورایی" (جاشوا کوهن)، "مشروطیت: از منظری مشکوک" (جرمی والدرون) "مشروطیت" (لاری الکساندر) است.
 این کتاب همچنین مباحثی را حول موضوعاتی نظیر "اشخاص، هویت تفاوت"، "فردگرایی اجتماع"، "هویت سیاست تفاوت"، "عدالت جهانی"، "جهان وطنی" "حقوق بشر" مطرح کرده است.
 توماس کریستیانو، یکی از دو گردآورنده مقالات کتاب، در عین تدریس فلسفه حقوق در دانشگاه آریزونا، در مدیریت برنامه "قانون اجتماع" در دانشکده حقوق این دانشگاه نیز نقش مهمی را ایفا می کند. از او تاکنون مقالات کتاب های زیادی در حوزه فلسفه اخلاقی سیاسی چاپ رسیده است از آن جمله است کتاب های "نظامنامه برابری: اقتدار دموکراتیک حدود آن" (2008) "قانون توده: مباحث بنیادین نظریه دموکراسی" (1996). پروفسور کریستیانو اخیراً نوشتن کتابی را درباره بنیان های برابری پایان برده است.
 گردآورنده دیگر، جان کریستمن متخصص فلسفه اجتماعی سیاسی است از کتابهای پیشین او می توان "اسطوره مالکیت" (1994)، "گفتاری امروزی در باب فلسفه اجتماعی سیاسی" (2002) "سیاست افراد: استقلال فردی خودهای اجتماعی - تاریخی" (2009) اشاره کرد.
 از میان تازه ها
 کتابشناسی توصیفی عرفان تصوف - این کتاب نیز در بردارنده مشخصات معرفی کتاب های چاپی فارسی تا ابتدای قرن دهم هجری اتست توسط دکتر سید محمود یوسف ثانی در 652 صفحه از سوی پژوهشکده امام خمینی (س) انقلاب اسلامی چاپ رسیده است.
 در این اثر، در انتخاب آثار عرفانی بین دو مفهوم "تصوف" "عرفان اسلامی" تمایزی لحاظ نشده تمامی آثاری در ارتباط با این قلمرو نگارش درآمده است، توصیف شده اند. البته نویسنده خاطرنشان شده است دیوان های شعر مجموعه اشعار عارفان به دلیل ساختار خاص شان تهیه چکیده ای از محتوای آنها ناممکن بوده است، معرفی نشده اند.
 در چکیده نویسی معرفی آثار عرفانی، این کتابشناسی از شیوه معمول فراتر رفته "چندین صفحه" را معرفی کتاب ها اختصاص داده است.
 برخی از کتاب های مهم در این کتابشناسی توصیفی معرفی شده اند عبارتند از : نورالعلوم، حی بن یقظان، کشف المحجوب، صد میدان، کیمیای سعادت، منطق الطیر، مصیبت نامه، مقالات شمس تبریزی، رساله عشق عقل، اوصاف الاشراف، لمعات، الانسان الکامل، مشارق الدراری، شرح مرادات حافظ، شرح فصوص الحکم نسایم گلشن.
 دروس علوم قرآنی - کتابی با همین عنوان همت گروه تفسیر علوم قرآنی در 27 درس 435 صفحه تهیه با شمارگان3000 نسخه برای نخستین با از سوی جامعه الزهرا (ع) منتشر شد.
 نگاه کلی علوم قرآنی، تاریخ قرآن، نگارش قرآن، قرائت قرآن، نزاهت از تحریف، اعجاز قرآن، قصه های قرآن، شان نزول، آیات احکام، مکی مدنی، ترجمه قرآن، محکم متشابه، ناسخ منسوخ، تفسیر، تاویل، هرمنوتیک نکات قرآنی از موضوعات بحث شده در این کتاب است.
 آرامش دوستی در ادیان ابراهیمی- این کتاب کوشش دکتر عبدالرحیم گواهی با نظارت دکتر غلامرضا اعوانی در 606 صفحه توسط نشر علم منتشر شده، دربرگیرنده سلسله گفت گوهای ادیان ابراهیمی است به همت موسسه بین المللی تحقیقات صلح نروژ PRIO) ) دفتر مطالعات سیاسی بین المللی وزارت امور خارجه کشورمان برگزار شد. این گفت گوها در شش اجلاس با حضور اندیشمندان ایرانی غیرایرانی تحت عناوین زیر انجام شده است :
 اجلاس اول: جنگ صلح در ادیان ابراهیمی (بخش اول)، نروژ، مرداد 1384.
 اجلاس دوم: جنگ صلح در ادیان ابراهیمی (بخش دوم)، ایتالیا، اسفند 1384.
 اجلاس سوم: الهیات آخرالزمان در ادیان ابراهیمی، سوئیس، شهریور 1385.
 اجلاس چهارم: دین عقلانیت حیات عمومی جامعه (بخش اول)، سوئیس، خرداد 1386.
 اجلاس پنجم: دین عقلانیت حیات عمومی جامعه (بخش دوم)، پرتغال، آذر 1386.
 اجلاس ششم: آزادی کرامت انسان، نروژ، خرداد 1387.
 سخنرانی های دکتر شهین اعوانی، دکتر غلامرضا اعوانی، دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی، دکتر سید مصطفی محقق داماد، دکتر شهرام پازوکی دکتر رضا داوری اردکانی در این کتاب چاپ رسیده است. پایان نمایه اشخاص، کتاب ها منابع نیز بخش پایانی کتاب است.
 بن لایه های شناخت این اثر نوشته حجت الاسلام والمسلمین احمد احمدی حاصل بیش از دو دهه تحقیق تدریس فلسفه تطبیقی در مقطع دکتری است در 220 صفحه از سوی سازمان مطالعه تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها منتشر شده است.
 این کتاب در دو بخش تنظیم شده است، بخش اول شناخت شناسی می پردازد در آن مسائلی چون تعریف علم ماهیتِ تجربه، تصور بودن علم، تصدیق، ماهیت حمل ضرورت در قضایا، ام القضایا یا اصل هوهویت، گزاره ها چگونگی معرفت زایی آن، ماهیت قضایای سالبه، قضیه معدوله، ساختار ماهیت قضیه شرطیه، جهات در قضایا، صدق، خطا، کلی کلی سازی، ادراک عَرضِ تنها یا عَرض جوهر یا فنومن نومن با هم ، اتحاد عالِم معلوم معنای عام آن، دلالت عقل، پرداخته شده است. بخش دوم با عنوان هستی شناسی است در این بخش درباره علیت، علیت هستی شناسی، قضیه وجودی، نزاع اصالت وجود اصالت ماهیت جعل، بحث شده است.
 مبانی پارادایمی روش های تحقیق - کتاب مبانی پارادایمی روش های تحقیق کمی کیفی در علوم انسانی نوشته محمد تقی ایمان در 473 صفحه با شمارگان1000 نسخه برای نخستین بار همت پژوهشگاه حوزه دانشگاه منتشر شده است.
 این کتاب در ده فصل سامان یافته است. چیستی تحقیق مطرح بررسی معانی پارادایمی منطقی این روش شناسی ها در فصل اول، ضرورت پرداختن روش های تحقیق کمی کیفی درفصل دوم، رویکردهای تحقیق در فصل سوم، مقایسه رویکرد کمی کیفی تحقیق در فصل چهارم، روش شناسی پدیدار شناسی در فصل پنجم، روش شناسی مردم نگاری در فصل ششم، روش شناسی نظریه بنیادی در فصل هفتم، روش شناسی تحقیق اقدامی در فصل هشتم، روش شناسی تاریخی مقایسه ای در فصل نهم روش شناسی فمینیستی در فصل دهم ارائه شده است.
 مناسبات مهاجرین انصار کتابی با همین عنوان نوشته حسین حسینیان مقدم در 202 صفحه با شمارگان 1000 نسخه برای نخستین بار از سوی پژوهشگاه حوزه دانشگاه منتشر شده است.
 این کتاب رویکرد جدیدی در بازخوانی سیره نبوی از منظر روابط گروه های فعال در عرصه تحولات اجتماعی عصر نبوی مشتمل بر سه بخش است. بخش اول منابع پیشینه تحقیق را مورد بررسی قرار داده در بخش دوم پیشینه مهاجر انصار در دو فصل باعناوین آشنایی با مهاجر انصار مناسبات تبار شناسی بررسی شده است.
 بخش سوم با عنوان همدلی رقابت میان مهاجر وانصار در سیره نبوی شامل سه فصل با عناوین نقش آموزه های دینی در ایجاد همدلی وحدت، همدلی میان مهاجر وانصار رقابت میان مهاجر وانصار بررسی موضوعات فوق پرداخته ا ست.
 صور اولیه حیات دینی - کتابی تحت عنوان "دورکیم صور اولیه حیات دینی" تالیف عباس محمدی اصل از سوی انشتارات حق شناس منتشر شده است.
 این کتاب انعکاسی از دیدگاه های دورکیم در کتاب "صور اولیه حیات دین" طور مختصر همراه نقد بررسی آن است.مولف در نقد بررسی دیدگاه های دورکیم چگونگی کامل تر کردن آن، اضافه کردن تبصره هایی آن در شرایط خاص تحلیل این دیدگاه ها بر اساس شرایط بومی پرداخته است.
 هنگام آغاز ترجمه تحقیق این کتاب، ترجمه ای از آن در ایران موجود نبوده، اما تا پایان گرفتن کار، دو ترجمه از این اثر منتشر شده است.
 فلسفه روان شناسی نقد آن - کتابی با این نام نوشته ماریو بونژه روبن آردیلا با ترجمه حجت الاسلام محمد جواد زارعان همکاران در 746 صفحه وبا شمارگان 1000 نسخه برای نخستین بار همت پژوهشگاه حوزه دانشگاه منتشر شده است.
 این کتاب از پیشگفتار، مقدمه سیزده فصل در قالب شش بخش تشکیل شده است.
 بخش اول این کتاب شامل مقدمات بحث در ذیل دو فصل تحت عنوان هدف فلسفه روان شناسی چیست؟ موضوع روان شناسی چیست؟، بخش دوم با نام رویکرد روش رویکردهای رفتار روان روش شناسی، بخش سوم با عنوان روان شناسی منهای مغز در دو فصل تحت عنوان ذهن گرایی رفتار گرایی، بخش چهارم با عنوان زیست روان شناسی، بخش پنجم با عنوان رویکردی اجتماعی ذیل سه بخش بافت اجتماعی رفتار، هشیاری فن آوری روان بخش پایانی این کتاب نتیجه اختصاص یافته است.
 مدیریت بحران رسانه ها جامعه شناسی خبر - دو کتاب جدید با تالیف "فریدون وردی نژاد شهلا بهرامی رشتیانی" است توسط سازمان مطالعه تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها (سمت) منتشر شده است.
 مدیریت بحران رسانه ها برای دانشجویان رشته مدیریت دولتی، در مقطع کارشناسی عنوان منبع اصلی دروس "ارتباطات اغنایی" "مدیریت بحران" "ارتباطات افکار عمومی" تدوین شده، در 176 صفحه و متشکل از پنج فصل است در فصل اول، چگونگی شکل گیری رفتار انسان با توجه تعاملات محیطی پرداخته شده ضمن بررسی عوامل موثر در رفتار، تاثیر حضور رسانه ها تغییرات رفتاری مورد کنکاش قرار گرفته است. هستی شناسی معرفت شناسی بحران مدیریت بحران از پیش بینی تا عملیات اجرایی ارزیابی تعیین برنامه های جدید در فصول دوم سوم کتاب جای گرفته فصل چهارم نیز ارتباطات بحران عنوان بخش اصلی در مدیریت بحران اختصاص دارد.
 آخرین فصل کتاب مبنای تاثیر کارکردهای رسانه در جوامع با تکیه انواع نظام رسانه ای، نقش های رسانه ای، رویکردهای رسانه ای شیوه های حضور در عرصه های گوناگون عنوان بستری برای شناخت تاثیر عملکرد رسانه در شرایط بحران را مورد بحث قرار داده است.
 جامعه?شناسی خبر نیز توسط انتشارات ثانیه در 1100 نسخه منتشر شده است. این اثر در پنج فصل با عنوان های "زندگی اجتماعی من"، "ارتباط خبر"، "خبر سیر تحول آن"، "ساختار رقابت در بازار خبر"، "تکنولوژی های ارتباطی رسانه ها" "خبر در وب" نگاشته شده است.
 ناشر مطالعه این کتاب را روزنامه نگاران دانشجویان علوم ارتباطات، علوم اجتماعی، جامعه شناسی مدیریت رسانه توصیه می کند آن را گام نخست کار حرفه ای در همه این زمینه ها می داند.
 اندیشه های حقوقی شهید بهشتی - اثری با همین نام قلم فرج الله هدایت نیا همت کانون اندیشه جوان منتشر شد. این اثر در ا60 صفحه پیرامون نظریات اندیشه های شهید بهشتی در مسایل مختلف حقوقی مانند آزادی های سیاسی مدل حکومتی کشور دیگر موضوعات است. این اثر در چهار فصل کلی تنظیم شده است در هر بخش از آن توضیح خلاصه ای در مورد موضوعات مذکور داده شده است .
 مقایسه حقوق اساسی ایران - چاپ نخست کتاب "حقوق اساسی تطبیقی" قلم دکتر سیدجلال الدین مدنی در شمارگان 1000 نسخه، از سوی انتشارات جاودانه منتشر شد.
 در این کتاب سعی شده بخشی از مسایل مهم حقوق اساسی در برخی از کشورها اجمال مقایسه شود. نویسنده این کتاب، قوانین اساسی جمهوری اسلامی ایران، فدراسیون روسیه، ایالات متحده آمریکا، جمهوری ترکیه امپراتوری ژاپن را مورد توجه قرار داده، پژوهش حقوق تطبیقی مورد نظر را با بررسی حقوق اساسی این کشورها محقق می کند.
 این اثر یکی دیگر از کتاب های حوزه حقوق تطبیقی حساب می آید با هدف آگاهی از نقاط ضعف قوت نظان حقوقی کشورمان تدوین شده است.
 مقدمه ای بر سنجش فساد- عنوان کتابی است با همکاری مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) وابسته جهاد دانشگاهی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی منتشر شده است.
 این کتاب تصویری از سنجش فساد شیوه های انجام آن را ارائه می کند، محصول پژوهشی با عنوان سنجش شاخص های فساد در ایران است درسال 86 سفارش مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی توسط مرکز ایسپا درسه فاز تهیه شد تاکنون یک فاز آن اجرا شده است.
 این کتاب دارای پنج فصل است "طرح مساله سنجش فساد، تعریف، علل پیامدهای فساد، روش های سنجش فساد، نمونه های سنجش فساد طرحی برای سنجش فساد در ایران" عناوین این فصول هستند.
 تاملاتی غیرحرفه ای در باب فرهنگ- سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی تازگی کتاب "به فرهنگ بیندیشیم؛ تاملاتی غیر حرفه ای در باب فرهنگ" نوشته فرامرز حق شناس را در 96 صفحه با قیمت 1600 تومان روانه بازار کرد.
 این کتاب نقش فرهنگ در جامعه کارکرد آن در پیشبرد اهداف یک نظام اجتماعی را بررسی می کند.
 "تعاریف فرهنگ، نقش فرهنگ در نظام اجتماعی، فرهنگ سازمانی، رویکردهای فرهنگی جهاددانشگاهی، نقش کلیدی فرهنگ در حیات اجتماعی، انقلاب فرهنگی در دو کرانه نفی اثبات، کدامیک، در کرانه برنامه ریزی با در کرانه آفرینش؟، حضار محترم! جلسه بعد هفتاد سال و..." از جمله سرفصل های این کتاب محسوب می شود.
 خاطرات سال 66 هاشمی- دفتر نشر معارف انقلاب ( ناشر آثار آیت الله هاشمی رفسنجانی) کتاب خاطرات سال 1366 وی را با عنوان "دفاع سیاست" منتشر کرد.
 کتاب دفاع سیاست مشتمل بر روز نوشت های هاشمی رفسنجانی است در آن خاطرات اتفاقات مهم آن سال را ثبت کرده است.
 ایران روسیه؛ واکاوی گفتمان ها نقش غرب- این اثر همت محمود شوری، مدیر گروه مطالعات اوراسیای معاونت پژوهش های سیاست خارجی مرکز تحقیقات استراتژیک منتشر در اختیار علاقه مندان قرار گرفت.
 بخش اول کتاب مشتمل بر سه فصل "گفتمان های تاریخی در روابط ایران روسیه"، "ساختار گفتمانی مرحله جدید در روابط ایران روسیه" "در عرصه واقعیت ها؛ همکاری های دوجانبه منطقه ای "می باشد. همچنین بخش دوم کتاب عناوین "روسیه، غرب مسئله هویت روسی"، "روسیه غرب؛ بازنگری تاریخی"، "روسیه، آمریکا مسئله ایران" "ایران روسیه؛ سوی یک تحلیل نظری" تقسیم شده است.
 سیاست کردها در خاورمیانه - نام کتابی است نوشته نادر انتصار (استاد ایرانی دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آلاباما) عرفان قانعی فرد آن را ترجمه در 2 هزار 200 نسخه 375 صفحه با قیمت 9 زار 500 تومان منتشر کرده است.
 در این کتاب موضوعاتی همچون: مقدمه ای تاریخی کردها، بررسی کردهای ایران، نشیب فراز کردهای عراق، بررسی مسایل کردهای ترکیه، سیاست کردها در بافت منطقه ای سرانجام بررسی امکان خودگردانی سیاسی اداری کردهای عراق پرداخته شده است. نادر انتصار از اساتید صاحب نام ایرانی در دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آلاباما است.
 شریعتمداری: سیاست خردمندی - خاطرات تاریخی- سیاسی دکتر علی شریعتمداری در کتابی با عنوان "سیاست خردمندی" همت علی محمد گودرزی با قیمت 3400 تومان در 170 صفحه از سوی انتشارات امیرکبیر منتشر شد.
 این کتاب تامل نگاهی ژرف زندگی سیاسی - اجتماعی خاطرات مبارزاتی دکتر علی شریعتمداری، استاد صاحب نام باسابقه دانشگاه است خواننده در خلال مرور یادها خاطرات وی با گوشه هایی از رویدادهای سیاسی ایران در بستر تاریخ این سرزمین پدید آمده زمینه ساز بزرگترین رویداد سیاسی تاریخی ایران یعنی انقلاب اسلامی شده، آشنا می شود.
 مرجع نشر ایران کتاب مرجع نشر ایران 1388 کوشش داریوش مطلبی در 808 صفحه با شمارگان3600 نسخه برای نخستین بار در سال گذشته از سوی خانه کتاب منتشر شده است.
 مرجع نشر از سال 1375 با عنوان "راهنمای ناشران" زیر نظر خانه کتاب منتشر می شود.
 کتاب مرجع نشر ایران 1388 حاوی اطلاعات ناشران، کاغذ فروشان، لیتوگرافی ها، چاپخانه ها، صحافی ها، کتاب فروشی ها، مراکز پخش، تصویرگران، طراحان گرافیک،ناشران الکترونیک نمایندگان ناشران خارجی مشتمل بر سه بخش عمده اطلاعات اصناف مرحله تولید، اطلاعات اصناف مرحله پس از تولید اطلاعات اصنافی طریقی با صنعت نشر ارتباط دارند،می باشد.
 خبر نظر
 گفتاری تازه منتشر شده از آیت الله بهجت - در گفتار تازه انتشار یافته ایی از مرحوم آیت الله بهجت (ره) آمده است: این از مصائب شیعه است بزرگان ما سرمایه های علمی را با چه زحماتی تهیه نموده در اختیار ما گذاشته اند، ولی ما عُرضه همت آن را نداریم از آنها نگه داری کنیم چاپ تکثیر نماییم، تا از خطر نابودی مصون بماند از مواهب آن ها بی بهره محروم نباشیم.
 مرحوم آیت الله بهجت با اشاره کتاب هایی چون مسائل الخلاف از مرحوم سید مرتضی کتاب هایی از شیخ مفید شیخ صدوق تا حال چاپ نشده، بیان می دارد: آیا شیعه نیستیم یا هستیم؟ پس چه طور این همه، از علما کتب آن ها فاصله گرفته ایم بین ما آن ها در دین داری این همه جدایی افتاده است؟! چه می دانیم شاید برخی از کتب ادعیه ائمه علیهم السلام وجود داشته باشد در کتابخانه های دیگران نگهداری می شود، آن ها هنر داشتند از دست ما خریدند گرفتند بردند! مگر کتاب فقه الرضا علیه السلام در زمان مجلسی قدس سره دست نیامده است؟! اگر جست جو کنیم باز هم کتب مفقوده ی دیگر دست خواهد آمد.
 این مرجع فقید تاکید کرده است: تکلیف شرعی ایجاب می کند کتاب های هر عالمی را مرحوم می شود، نزدیک ترین حوزه علمیه انتقال دهند، نه این در همان آبادی ده بماند از بین برود نابود گردد یا دست افراد نااهل بیفتد، یا بوته ی نسیان فراموشی سپرده شود! کیست در این فکرها باشد؟!
 حدود اختیارات وظایف ولایت فقیه - کتابی با همین نام اثر حسن شیخ الاسلامی در 96 صفحه در 2500 نسخه بهای 15000 ریال برای دومین بار منتشر شد.
 بیولوژی نص، نشانه شناسی تفسیر قرآن- در آستانه برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب، اثر تازه ای با نام "بیولوژی نص، نشانه شناسی تفسیر قرآن" قلم حجت الاسلام علیرضا قائمی نیا همت پژوهشگاه فرهنگ اندیشه اسلامی آماده توزیع شد. این کتاب در 544 صفحه بهای 75000 ریال در حوزه معرفت شناسی منتشر می شود.
 اندیشه نامه ذوالفنون- اندیشه نامه علامه شعرانی شامل زندگی نامه، آراء اندیشه های وی در حوزه های مختلف، بزودی از سوی پژوهشگاه فرهنگ اندیشه اسلامی منتشر می شود.
 تاکنون بیش از بیست مقاله علمی، پژوهشی در خصوص آرا نظرات علامه شعرانی گردآوری شده بزودی در 800 صفحه از سوی این پژوهشگاه منتشر خواهد شد."
 عقل گرایی در تفاسیر قرن چهاردهم- برای سومین بار کتاب "عقل گرایی در تفاسیر قرن چهاردهم" قلم شادی نفیسی از سوی بوستان کتاب منتشر شد.
 چاپ سوم کتاب "عقل گرایی در تفاسیر قرن چهاردهم" از سوی موسسه بوستان کتاب راهی بازار نشر شده است.
 این کتاب در شمارگان یکهزار نسخه چهارصدوشصت صفحه در دو فصل تدوین شده، با بررسی اندیشه دینی تفسیر در دوره معاصر (بر مبنای المیزان، المنار، فی ظلال القرآن، الجواهر نمونه) درصدد تبیین زمینه های فراهم آورنده تحول در اندیشه مسلمانان تبع، مفسران است،
 درگذشت فیلسوف تازه دین یافته بریتانیایی- آنتونی فلو فیلسوف واقعگرای بریتانیایی مولف بیش از 23 کتاب از سال 2004 از الحاد روبرگردانده بود، در سن 87 سالگی درگذشت.
 آنتونی نیوتن فلو در سال 1923 متولد شد در سن 15 سالگی رغم خواسته های پدر خود ملحد شد تا اینکه در سال 2004 میلادی خداباوری رسید. او معتقد است عقل یا علت اولی جهان را وجود آورده است. فلو می گوید پس از عمری کاوش در علم فلسفه خدا می رسد خدایی را در زندگی خود می بیند جدی تر عمیق تر از خدای افراد عادی است. این موضع از آن بابت مهم است فلو از مخالفان سرسخت دین خدا بود در کتاب معروف جنجال برانگیزش در سال 1955 با عنوان " الهیات خطا" منتشر کرده بود در 28 کتابی بعد از این کتاب چاپ رسانده بود تقریباً در همه این آثار عدم وجود خدا حکم رانده بود با بسیاری از آموزه های دینی معنوی مخالفت برخاسته بود. فلو خود را ملحد منفی می دانست معتقد بود گزاره های الهیاتی نه قابل اثبات هستند نه قابل رد.
 از فلو بالغ بر 23 اثر منتشر شده است. "خدا فلسفه"، مقدمه ای بر فلسفه غرب" "حیوان خردمند" از جمله آثار او شمار می روند.
 انسان تک ساحتی مارکوزه؛ دوباره پس از 10 سال - کتاب "انسان تک ساحتی" یکی از مهمترین آثار هربرت مارکوزه، فیلسوف نظریه پرداز اجتماعی مکتب فرانکفورت، است با ترجمه محسن مویدی در سال 1359 توسط انتشارات امیرکبیر منتشر شده بود. پس از گذشت یک دهه از چاپ چهارم، این کتاب در شمارگان 2 هزار نسخه روانه بازار نشر شده است.
 مارکوزه در کتاب "انسان تک ساحتی" سال 1964 ، سلطه استیلای تکنولوژهای مدرن بر انسان را چالش می کشد تک بعدی شدن خرد، جامعه انسان را نتیجه منطقی مدرنیته در تمام ابعاد آن می داند؛ امری "انسان تک ساحتی" را بازتولید می نماید.
 لبنان چاپ دوم "شیعیان در عربستان" بعد از 17سال- چاپ دوم کتاب "الشیعه فی السعودیه" - شیعیان در عربستان - با موضوع بررسی اوضاع شیعیان در جامعه عربستان کوشش موسسه انتشاراتی "دار الساقی" لبنان منتشر شد.
 این کتاب در دو جلد قلم حمزه الحسن نویسنده پژوهشگر سعودی نوشته شده چاپ نخست آن در سال 1993 میلادی توسط موسسه البقیع لإحیاء التراث منتشر شده است.
 در این کتاب از پرداختن مسائل فکری اعتقادی پرهیز شده تنها اوضاع احوال سیاسی اجتماعی شیعیان در 150 سال گذشته در دو عهد عثمانی سعودی ا بررسی شده است.
 نقد هنر هویت سیاست بازنمایی- جلسه نقد کتاب "هنر هویت سیاست بازنمایی" نوشته علیرضا صحاف زاده با حضور دکتر سیروس یگانه ،حمید سوری مهدی حسینی در هفته پایانی فروردین ماه در خانه هنرمندان برگزار شد. این کتاب مطالعه ای در تاریخ اجتماعی هنر در آمریکا است همت نشر بیدگل منتشر شده است.
 "الف" ویژه کتاب - کتاب "الف" با سردبیری سیدعبدالجواد موسوی در زیرمجموعه خردنامه همشهری ویژه فروردین 89 بحث کتاب پرداخته پرونده ای را هم برای محمدرضا کاتب منتشر کرده است.
 در این پرونده بهانه انتشار رمان "آفتاب پرست نازنین" منتشر شده، مطالبی همچون درباره ی رمان های کاتب، ایستادن روی پاهای درد، راه رفتن درتاریکی، گفت وگو با کاتب بهانه انتشار رمانش، میزگرد بررسی "آفتاب پرست نازنین" با حضور علی اصغر شیرزادی، اسدالله امرایی امیر احمدی آریان گفت وگو با عبدالعی دستغیب درباره این رمان چاپ رسیده است.
 از دیگر مطالب منتشرشده در این نشریه فعالیت های اجرایی بیست وسومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، سهم ما از روز جهانی شعر، برنامه هایی برای کتاب خوان شدن مردم، گزارشی درباره کتاب های علوم غریبه، مطلبی بهانه انتشار جدیدترین غزل های محمدعلی بهمنی، حاشیه نگاری بر کتاب "رباعیات محبوب من" اثر شمس لنگرودی پرسه ای در "سرزمین گوجه های سبز" می توان اشاره کرد.
 از جمله دیگر مطالبی در مجله ی "الف" منتشر شده، این موارد هستند: چند نقد بررسی کتاب، گفت وگو با مالک حسینی درباره ویتگنشتاین حکمت، گفت وگو با اکبر منانی بهانه انتشار "سرگذشت دوبله در ایران"، گفت وگو با علی اکبر علیزاده درباره ترجمه ها تالیف های تئاتری، نگاهی آثار مکتوب رضا کرم رضایی، گفت وگو با توفیق سبحانی مناسبت انتشار "فیه ما فیه" پیوست های نویافته، یادی از محمدرضا جلالی نائینی، گفت وگو با ولی الله درودیان درباره "بازخوانی چرند پرند دهخدا" چگونه سعدی بخوانیم.
 دائره المعارف قرآن ویژه نوجوانان- نخستین جلد از از دوره دوازده جلدی دائره المعارف قرآن ویژه نوجوانان، همت گروه دائره المعارف قرآن کریم مرکز فرهنگ معارف قرآن، بزودی منتشرخواهد شد. جلد نخست این دائره المعارف مراحل پایانی را گذرانده انتشارات بوستان کتاب سپرده شده است، مشتمل بر یکصد مدخل است آب، آخرت، آرامش، آسمان، ابابیل، ابتکار، ابرار، ابراهیم، ابلیس، ابوجهل، ابوطالب، اتحاد، اخلاص، اذیت، ارتداد. شماری از این مدخل ها می باشند.
 از دست خط مدرس تا راپورت تقلب در آراء- پروژه فهرست نویسی اسناد انتخابات دوره های دوم تا پنجم مجلس شورای ملی حاصل تلاش زهرا غلامحسین پور تحت عنوان مجموعه تاریخی مستند "اسناد انتخابات دوره دوم تا پنجم مجلس شورای ملی" را حاوی اسناد مدارک صورت جلسات همه اتفاقات متن حاشیه این دوره ها از سوی مرکز اسناد کتابخانه مجلس منتشر روانه بازار نشر می شود.
 این کتاب در بردارنده فهرست کاملی از اسناد انتخابات دوره های دوم تا پنجم مجلس شورای ملی است از مهمترین اسناد آن می توان صورت مجلس انتخابات حوزه های مختلف، دست خطهای برخی نمایندگان مانند محمد تقی بهار(ملک الشعراء) سید حسن مدرس، شکایات مردمی از نحوه برگزاری انتخابات یا اظهار نارضایتی از منتخبین، اعتراض تقلب در آراء، اسنادی در اظهار رضایت از نحوه انتخابات، گزارش ها راپورتهای حکومت های ایالات ولایات ... اشاره نمود.
 جایزه کالیفرنیا تاریخ جهان از نگاه اسلام- کتاب "سرنوشت ممتاز: تاریخ جهان از نگاه اسلام" نوشته "تمیم انصاری" برنده بخش آثار غیر داستانی جایزه کتاب کالیفرنیای شمالی از میان کتابهای سال 2009 شد. این کتاب تاریخ جهان را از زمان حضرت محمد (ص) تا امروز شرح می دهد.
 "طبیعت سیاه: چهار قرن سرشت ادبیات آفریقایی آمریکایی"، "مکانیزم افتادن دیگر داستانها"، "مقر خاموش" سه کتاب دیگری است در کنار کتاب تمیم انصاری برنده جایزه کتاب کالیفرنیای شمالی از کتب منتشر شده در سال 2009 شده اند.
 حاصل روزهای ایزابل آلنده- کتاب "حاصل روزهای ما" تازه ترین کتاب "ایزابل آلنده" آخرین آثار ایزابل آلنده نویسنده روزنامه نگار شیلیایی فارسی ترجمه شده قرار است در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران عرضه شود. این کتاب را نرگس میلانی از زبان انگلیسی فارسی برگردان کرده انتشارات "باغ نو" آن عرضه می کند.
 آلنده این رمان را روح دخترش در 28 سالگی مرد تقدیم کرده است. وی در این رمان آن را سال 2008 میلادی نوشته اسرار عجیب زندگی خاطرات خود خانواده اش را صورت نامه برای روح دخترش بازگو می کند.
 آلنده روزنامه نگار نویسنده 66 ساله آمریکای لاتین است همانند بسیاری از نویسندگان این خطه نوشته های خود را در سبک "رئالیسم جادویی" خلق می کند. او عموزاده سالوادور آلنده، رییس جمهور مخلوع شیلی است در سال 1973 در کودتایی با حمایت سازمان جاسوسی آمریکا از قدرت کنار گذاشته شد.

تبلیغات