آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۶۰

چکیده

متن

    انتشارات دانشگاه ییل آمریکا روز 25 اوت (3 شهریور ماه) برای نخستین بار پژوهشی تاریخی را درباره تغییر مذهب در فرانسه در خلال دوره ای که از مابعد دوران جنگ ادیان تا اوایل دوران روشنفکری را در بر گرفته بود، در قالب کتابی 506 صفحه ای منتشر کرده است.
    کتاب "کلیسا، جامعه و تغییر مذهب در فرانسه (1580 تا 1730 میلادی)" که به گفته ناشر دانشگاهی آن، اثری خواندنی و قابل تامل است، توسط تاریخدانی برجسته، ژوزف برجین به رشته تحریر درآمده است و در واقع تنها اثر استنتاجی فراگیری است که درباره تجربه تغییر مذهب در فرانسه آن دوران نگاشته شده است.
    ژوزف برجین تاریخ دینی فرانسه را در شرایط توسعه اجتماعی، سازمانی و فرهنگی قرن هفدهم میلادی در آن کشور به طور کامل و در اثری صریح و امروزی بررسی کرده است. برجین این بحث را مطرح میکند که اصلاحاتی که در زمینه مذهب کاتولیک در فرانسه آن دوران صورت گرفت، از آن میزان پویایی برخوردار بود که در سراسر اروپا بینظیر به شمار بیاید. تجربه مشکل آفرینی چون جنگ ادیان، تجسس مداوم برای یافتن مرتدان در فرانسه و در پی آن، چالش های تفکر آگوستینی و پروتستانتیسم، همگی به اقدام فرانسه در تغییر مذهب دامن زدند و این کشور را به منطقه ای فوق العاده قدرتمند در زمینه تحولات و اصلاحات مهم مذهبی تبدیل کردند. فرانسه به بوته آزمایشگاهی تعالیم مذهبی تبدیل شد و اصلاحات و ابداعات مذهبی در آن باب شد.
    برجین در کتاب خود به طور برجسته به تعامل مداومی که بین کلیسا و جامعه وجود داشته پرداخته است و این بحث را مطرح کرده که با وجودی که تجربه فرانسه در این زمینه به وضوح به رویدادهای کل اروپا وابسته بوده، مسیری که فرانسه در این خصوص طی کرده کاملاً متمایز بوده است.
    کتاب "کلیسا، جامعه و تغییر مذهب در فرانسه (1580 تا 1730 میلادی)" نظر مثبت چهرههای آکادمیک و تاریخدانها را نیز در سراسر جهان جلب کرده که از آن جمله است نیگل آستون استاد دانشگاه لیچستر انگلستان که در این باره نوشته است :"کتاب برجین را میتوان منبع موثقی درباره کلیسای فرانسه در طول قرن هفدهم به شمار آورد، چه از نظر کلی و چه به طور اخص. ما واقعاً به کتابی در این باره نیاز داشتیم و ژوزف برجین بیتردید همان تاریخ دانی است که باید این کتاب را می نوشت."
    همچنین مارک گرینگرس، استاد دانشگاه شفیلد انگلستان درباره این کتاب می گوید: "ژوزف برجین با بهره ای که از یک عمر تحقیقاتش برده است، به شکلی برجسته موفق شده است به ما نشان دهد که چطور میتوان کلیسای کاتولیک فرانسوی را در قرن هفدهم محصول جامعه ای دانست که به نوبه خود برای شکلگیری اش تلاش زیادی انجام داده بود. حاصل پژوهش برجین بازآفرینی جامعه چندمذهبی آن دوران به بهترین شکل بوده است؛ جامعه ای که نسلهای بعدی کشیشها و عامه مردم خود را به آن متعهد می دانستند."
    رابین بریگز، استاد تاریخ دانشگاه آکسفورد نیز اثر ژوزف برجین را پژوهشی اجمالی و در عین حال ممتاز دانسته که در عین این که از اقدامات شگفت انگیز جنبش اصلاح کاتولیکی در فرانسه پرده برداشته، تحلیل قاطعی را درباره فعالیت های داخلی و مبهم این جنبش ارائه داده است. بریگز در این باره می نویسد :"خواندن این کتاب برای تمام کسانی که به مطالعه کاتولیسیسم فرانسه قرن هفدهم علاقه مندند، ضروری به نظر می رسد و در عین حال برای تمام کسانی که به پژوهش جدی درباره آغاز دوران مدرنیته در فرانسه و تاریخ اروپا میپردازند، اثر ارزشمندی محسوب می شود."
    ژوزف برجین پروفسور درس تاریخ دانشگاه منچستر و از اعضاء آکادمی بریتانیاست. از کتابهای پیشین او میتوان به "کاردینال ریچلیو"، "کلیسا و رتبه اسقفی در دوره لوئی چهاردهم" و "ایجاد رتبه اسقفی و تاجگذاری در فرانسه" اشاره کرد که همگی توسط انتشارات دانشگاه ییل به چاپ رسیده اند.
        فیلسوفان چگونه می میرند
    کتاب فیلسوفان مرده
    سیمون کریچلی
    انتشارات وینتیج
    فوریه 2009
       
    اگر وقتی به مرگ فکر می کنید، احساس کنید که میتواند یکی از گونه های مفرح امری فلسفی باشد - و واقعاً هم می تواند؛ از سیمون کریچلی بپرسید! - آیا این به آن معنا خواهد بود که هر چه بیشتر درباره آن فکر کنید، مفرحتر خواهد شد؟ حال، اگر فیلسوفی بودید که بیشتر عمرش را درباره مفهوم مرگ اندیشیده بود، این مسئله مرگ شما را مفرح می کرد؟
    خب، مسلماً!
    به ابن سینا نگاه کنید، منظورم همان فیلسوف مسلمان مشهور قرون وسطی است. او به گفته زندگینامه نویسش، هر روز صبح با درد قولنج از خواب بیدار میشد، برای خودش در یک روزهشت تنقیه تجویز می کرد و با این حال، حتی در این شرایط نیز کارهایی را که برای سلامتی اش مضر بود، انجام می داد. او چند صباحی بعد در سن 58 سالگی درگذشت. معروف است که هراکلیتوس، متفکر بزرگ یونان باستان نیز برای مداوا، خودش را با سرگین گاو می پوشانده است. حتماً می پرسید: کدام بیماری ای بدتر از این شرایط بوده که او را به این کار واداشته است؟... اما افسوس که او زیر خروارها سرگین خفه شده و نمی تواند پاسخی به شما بدهد.
    زیگموند فروید که معتقد بود یک سیگار بعضی اوقات فقط یک سیگار است، حواسش نبود این را هم اضافه کند که سیگار برای انسان بد است. به این ترتیب، روزی بیست نخ سیگار کشید و در نهایت هم در اثر سرطان دهان مرد.
    این سرگذشتها و سرگذشت فیلسوفان دیگر دستمایه کریچلی در نوشتن "کتاب فیلسوفان مرده" قرار گرفته است. این کتاب، حاصل نگاه طنزآمیز کریچلی به 3000 سال فلسفه و علل مرگ 190 تن از بزرگترین فیلسوفان تاریخ است. کتاب بیش از آنچه بتوانید تصور کنید، مفرح و خنده دار است، تقریباً چیزی شبیه این که گروه کمدین های "مانتی پیتون" بگویند :"آنها به طرف ما گاو پرتاب می کنند!" و در عین حال، اثری عجیب، پوچ انگارانه، غم انگیز و وهم آمیز نیز هست و همین ویژگی است که شباهت آن را به زندگی واقعی بیشتر می کند.
    کریچلی که خود ریاست دپارتمان فلسفه نیواسکولِ تحقیقات اجتماعی نیویورک را بر عهده دارد، از بابت این که جوامع غربی در حال جدا شدن از یکدیگرند، احساس نگرانی میکند.
    او انگیزه خود برای نوشتن چنین کتابی را این طور توصیف میکند :"فکر میکنم همیشه به طنز تلخ علاقه داشته ام." و برایتوضیح بیشتر، داستان جالبی را از فروید نقل میکند: مرد محکوم به مرگی را هنگام سپیده دم به حیاط میبرند. در آنجا چوبه دار در انتظار اوست. مرد می بیند که صبح دل انگیزی است؛ آفتابی، با آسمان آبی و نسیم ملایمی هم می وزد. آن وقت میگوید :"چه عجب که هفته این قدر زیبا آغاز شده است!"
    "کتاب فیلسوفان مرده" فوریه 2009 (زمستان 1387) در 304 صفحه توسط انتشارات وینتیج آمریکا منتشر شد و در همان ماه، سایت آمازون آن را به عنوان بهترین کتاب ماه فوریه معرفی کرد :"ظاهراً برای پروفسور کریچلی، چگونه مردن ما مهمتر از چگونه زیستن ماست. کریچلی در "کتاب فیلسوفان مرده" به علل مرگ نزدیک به 200 فیلسوف مشهور و نه چندان مشهور تاریخ میپردازد تا نشان دهد که مرگ آنها چطور میتواند انسان را به زندگی غنیتری رهنمون شود. او چه آنجا که در حد چند کلمه و چه آنجا که در حد چند صفحه به توصیف مرگ متفکر بزرگی پرداخته است، سعی داشته آن را به شیوه ای روشنگرانه و سرگرمکننده بررسی کند. به این ترتیب، خواننده علاوه بر دانستن علت این مرگها که به انواع طبیعی، قتل و خودکشی رخ داده است، درمییابد که مرگهای غم انگیزی که در اثر خفگی در سرگین گاو، سوء هاضمه و نیش مرگبار حشرات روی داده، چه میتواند بر سر روش زندگی امروزین ما بیاورد."
    این کتاب را در انگلستان، انتشارات گرانتا و در استرالیا انتشارات دانشگاه ملبورن منتشر کرده اند. کتاب به 6 زبان ترجمه شده و از هشتم مارس 2009 (18 اسفند 1387) در فهرست پرفروشترین کتابهای "نیویورک تایمز" قرار گرفته است.
    از مهمترین آثار کریچلی است :"فلسفه قاره ای" (انتشارات دانشگاه آکسفورد، 2001) در ایران با ترجمه خشایار دیهیمی، "در باب طنز" (انشارات روتلج، 2002) در ایران با ترجمه سهیل سمی و "درخواست نامتناهی: اخلاق تعهد، سیاست مقاومت "(انتشارات ورسو، 2008).
     منبع: واشنگتن پست - نیلی توکر
       
    انتشار جدیدترین پژوهش درباره پراکندگی جمعیت مسلمان جهان؛
    عظیم ترین پروژه جمعیت شناسی به تخمین جمعیت مسلمان جهان اختصاص یافت
    انجمن Pew آمریکا که تحقیقات خود را در حوزه دین و زندگی مردم انجام می دهد، در همین ماه (اکتبر 2009) تازهترین و مستندترین پژوهش جامع و آماری را که در بیش از 200 کشور جهان درباره میزان و پراکندگی جمعیت مسلمان جهان صورت گرفته است، منتشر کرد.
    این پژوهش نشان می دهد که 1/57 میلیارد مسلمان در دنیای امروز زندگی میکنند که این میزان، حدود 23 درصد جمعیت کل جهان در سال 2009 را که 6/8 میلیارد نفر تخمین زده شده است، تشکیل می دهد.
    مهمترین دستاوردهای این پژوهش آماری به شرح زیر است:
    با وجودی که مسلمانان در هر پنج قاره یافت میشوند، بیش از 60 درصد جمعیت مسلمان جهان در آسیا به سر میبرند و حدود 20 درصد از آنان در خاور میانه و شمال آفریقا سکونت دارند. به این ترتیب میتوان گفت که نواحی خاورمیانه و آفریقای شمالی بیشترین میزان جمعیت مسلمان را در میان کشورهایی که اکثریت جمعیت آنها را مسلمانان تشکیل می دهند، در خود جای داده اند. در واقع، حدود 95 درصد جمعیت بیش از نیمی از 20 کشور در این منطقه را مسلمانان تشکیل داده اند.
    همچنین این تحقیق نشان داده است که بیش از 300 میلیون مسلمان یا به عبارتی یک پنجم جمعیت مسلمان جهان در کشورهایی زندگی می کنند که اسلام در آنها دین اقلیت محسوب می شود. این اقلیت مسلمان نیز اغلب از جمعیت زیادیبرخوردارند. به طور مثال، هندوستان از نظر میزان جمعیت مسلمان خود سومین کشور در جهان به شمار می آید، یا مثلاً جمعیت مسلمان چین از جمعیت مسلمان سوریه بیشتر است و در روسیه مسلمانان بیشتری نسبت به مجموع جمعیت مسلمان اردن و لیبی به سر میبرند.
    در عین حال، 10 الی 13 درصد کل جمعیت مسلمان جهان را شیعیان تشکیل می دهند و به این ترتیب، 87 الی 90 درصد آن، مسلمانان اهل سنت هستند. بیشترین جمعیت شیعه جهان (بین 68 الی 80 درصد) تنها در چهار کشور زندگی می کنند: ایران، پاکستان، هندوستان و عراق.
    این پژوهش تحت عنوان "تعیین جغرافیای جمعیت مسلمان جهان: گزارش میزان و پراکندگی جمعیت مسلمان جهان" به صورت کتابی الکترونیکی (پی دی اف) در 62 صفحه در این آدرس اینترنتی منتشر شده است:
     http:/ pewforum.org/newassets/images/reports/Muslimpopulation/Muslimpopulation.pdf/
    آماری که پیش از این درباره میزان جمعیت مسلمان جهان انتشار یافته بود، این جمعیت را بین یک میلیارد الی 1/8 میلیارد نفر تخمین زده بود اما آن آمار فاقد استناد به منابعی خاص و توضیحی درباره چگونگی تهیه نمودارهای آماری اش بود. حال آن که گزارش آماری انجمن Pew بر اساس تازهترین اطلاعات قابل دسترس در 232 کشور و ناحیه تهیه شده است. پژوهشگران این انجمن برای تهیه نمودارهای آماری خود، ضمن مشورت با قریب به 50 جمعیت شناس و جامعه شناس دانشگاه ها و پژوهشکده های سراسر جهان، 1500 منبع را در این زمینه یافته و تحلیل و بررسی کرده اند که از آن جمله میتوان به گزارشهای سرشماری، مطالعات آماری و پژوهش های عمومی در حوزه جمعیت شناسی که در سراسر جهان انتشار یافته است، اشاره کرد. این پروژه را به نوعی میتوان عظیم ترین پژوهشی به شمار آورد که تا کنون در حوزه جمعیت شناسی صورت گرفته است.
    آماری که انجمن Pew درباره جمعیت شیعیان جهان ارائه داده است (یعنی 10 الی 13 درصد کل جمعیت مسلمان جهان)، به آمارهای پیشین که این جمعیت را 10 الی 15 درصد کل جمعیت مسلمان جهان تعیین کرده بود، نزدیک است. در عین حال، برخی از آمارهای قبلی جمعیت شیعیان را حدود 20 درصد جمعیت مسلمان جهان معرفی کرده بود. بنابراین خوانندگان این گزارش باید در نظر داشته باشند که آماری که این پروژه درباره جمعیت شیعه و سنی جهان ارائه داده، نسبت به آماری که درباره کل جمعیت مسلمان جهان تخمین زده است از دقت کمتری برخوردار است. همچنین اطلاعاتی که در این گزارش درباره فرقه های مسلمانان جهان ارائه شده، به صورت جامعی گردآوری نشده است و به عبارتی در بسیاری از کشورها اصولاً صدق نمیکند. بنابراین آمار شیعیان و سنی های جهان را که در این گزارش ارائه شده است باید به صورت آماری کلی و تقریبی در نظر گرفت.
    این یافتهها مقدمه ای است برای پژوهش آینده انجمن Pew در تخمین میزان رشد جمعیت مسلمان جهان و پیش بینی تعداد مسلمانان جهان در آینده که قرار است در سال 2010 منتشر شود. این انجمن در نظر دارد که تحقیقی مشابه را در تعیین جمعیت مسیحیان جهان در سال 2010 به انجام رساند. از دیگر برنامه های آینده انجمنPew میتوان به انجام تحقیقاتی در حوزه افکار عمومی درباره اشتراکات مذهبی و شیوه زندگی مردم در سراسر جهان اشاره کرد که با پژوهش در 19 کشور آفریقایی واقع در جنوب صحرا آغاز شده و قرار است در اواخر سال 2009 منتشر شود. تمام این پژوهشها بخشی از پروژه ایعظیمتر تحت عنوان "آینده مذهبی جهان" را تشکیل می دهند که هدف بالا بردن درک عموم مردم از ادیان سراسر جهان را دنبال میکند و منبع مالی آن از سوی موîسسه خیریه Pew و بنیاد جان تمپلتون تامین میشود.
    انجمن Pew از سال 2001 با هدف ایجاد درک عمیقتری از اشتراکات مذهبی و زندگی مردم جهان راه اندازی شده است. این انجمن هدف خود را با ارائه به موقع اطلاعات بیطرفانه به اندیشمندان و سیاستمداران جهان از جمله مقامات دولتها و روزنامه نگاران دنبال میکند. Pew به عنوان سازمانی بی طرف هیچگاه در امور مربوط به سیاست موضع گیری نمی کند.
    از دفتر انجمن Pew هم به عنوان محلی برای تبادل اطلاعات و اخبار و انجام تحقیقات مستقل، تهیه گزارش، کتاب و گفت وگو و هم به عنوان تالار اجتماعاتی برای انجام بحثهای بی طرفانه استفاده میشود. این انجمن در عین حال، منبع اطلاعاتی مهمی برای رهبران سیاسی، روزنامه نگاران، پژوهشگران و افراد علاقمند به شمار می آید.
     Pewبر چهار حوزه تحقیقاتی متمرکز شده است:
    دین و سیاست: اطلاعات آماری، نشریات و همایشهای انجمن بر موضوع تاîثیر مذهب و سازمانهای مذهبی بر رفتار سیاسی متمرکز شده است.
    دین و قانون: این انجمن به تحلیل بحثهایی میپردازد که میان کلیسا و دولت مطرح است؛ از جمله بحثهایی که اخیراً دیوان عالی آمریکا درباره ده فرمان موسی (ع) و پیمان وفاداری مطرح کرده است.
    دین و سیاستهای داخلی: انجمن Pew به بررسی گسترده سیاستهایی که درباره اموری نظیر سقط جنین و ابداعات مذهبی مطرح است، میپردازد.
    دین و جهان: این انجمن در عین حال به بررسی نقشی که دین در امور مربوط به جهان امروز ایفا میکند و به ویژه تاثیر دین بر سیاست خارجی آمریکا میپردازد.
    دفتر انجمن Pew در واشنگتن واقع شده است و مدیریت آن را لوئیس لوگو بر عهده دارد. راه اندازی این انجمن از پروژه های مرکز تحقیقاتی Pew بوده است.
        منابع:
    وب سایت انجمنPew
    وب سایت دیجیتالیسم اروپا
    درباره کتاب "ایران و جهان در عصر صفوی"
    وقتی دروازه ها گشوده میشوند
    ترجمه: نیکو پرهیزگاری
    ویراستاران: ویلم فلور، ادموند هرزیگ
    ناشر: آی.بی توریس
    چاپ: 11 می 2010
    400 صفحه
    ایران عصر صفوی به واسطه غنای فرهنگی و نقش پررنگی که در تاریخ ایران و هنر جهان اسلام داشت، شناخته شده است. رویارویی های ارتش نیرومند آن با همسایگان عثمانی و مغول خود همواره از موضوعات جالب توجه محققان بوده و مطالعات گسترده ای نیز درباره آن انجام شده است. اما بخشی از شهرت صفویان به ساختار اجتماعی، بازرگانی، اقتصاد و روابط دیپلماتیک آن با دیگر کشورهای جهان بازمی گردد. کتاب "ایران و جهان در عصر صفوی" مجموعه جالب توجهی از جدیدترین تحقیقات درباره روابط بین المللی ایران در خلال قرنهای 16 تا 18 میلادی را ارائه می دهد، دورانی که برای جامعه و فرهنگ کشور ایران بسیار سازنده بود. این کتاب تمام تصورات کلیشه ای درباره انزوای ایران عصر صفوی به خاطر پذیرش مذهب تشیع را به چالش می کشد و نشان می دهد که این تاکتیک اتفاقا با استقبال جهانیان مواجه شد و از آن پس روابط دوستانه ایران و جهان شتاب بیشتری به خود گرفت. ویراستاران کتاب که از همکاری و یاری متخصصان آن برهه تاریخی بهره برده اند، تصویری روشن از روابط متقابل ایران با دیگر کشورها و فرهنگها در یک دوران تاریخی مهم ارائه داده اند، دورانی که فشار کشورهای حوزه آتلانتیک در غرب به عثمانیان و مغولان افزایش مییابد و پرتویی به تاریخ روابط ایران با جهان خارج از مرزهایش می افکند.
    اما آنچه باید درباره ویراستاران این کتاب دانست؛ ویلم فلور، ایرانشناس مشهور هلندی و متخصص ایران عصر صفوی و دوران مدرن است. به تازگی نیز دو کتاب از او درباره تاریخ صنعت پارچه بافی ایران (1925-1500) و تاریخ امور مالی ایران در اعصار صفوی و قاجار منتشر شده است. کتاب دیگری نیز که از او منتشر شده در رابطه با نهادهای حکومت صفویان است. برخی از آثار او به زبان فارسی نیز ترجمه شده، مانند "جستارهایی از تاریخ اجتماعی ایران" (ترجمه ابوالقاسم سری، نشر توس، 1371).
    ادموند هرزیگ نیز استاد ارشد مطالعات ایران در دانشگاه منچستر و متخصص تاریخ ایران صفوی و دوران معاصر است. او همچنین تحقیقاتی درباره تاریخ قفقاز در آسیای مرکزی انجام داده است.
    این دو محقق در سال 2002 مهمانان کنفرانسی در دانشگاه لندن بودند که "ایران و جهان در عصر صفوی" نام داشت. پس از برگزاری کنفرانس مسئولیت انتخاب و ویراستاری مقالات این کنفرانس به آنان سپرده شد که اکنون پس از چندین سال به سرانجام رسیده است.
    در معرفی آن کنفرانس آمده است :"عصر صفوی که از قرن 16 تا ربع اول قرن 18 میلادی به درازا می انجامد، به عنوان یکی از مهمترین اعصار در تاریخ ایران و کشورهای اسلامی توجه ویژه ای را به خود جلب کرده است. این دوران از معدود برهه هایی است در تاریخ پادشاهی ایران پس از اسلام که حکومت از ثبات برخوردار بود و نیز از یک ارتش قدرتمند. هنر درخشان و رونق اقتصادی از دیگر مولفه های شایان توجه در این عصر است. همچنین در طول دو قرن سلطنت پادشاهان صفوی بنیان های حکومت مدرن در ایران نهادینه شد. انتخاب مذهب شیعه اثنی عشری به عنوان مذهب رسمی کشور، تعیین مرزهای کشور و آغاز روابط سیاسی و اقتصادی با قدرت های نوظهور روسیه و اروپای غربی، همگی از اتفاقات مهمی است که در عصر صفوی رخ داد... این کنفرانس بیش از 50 دانشمند و محقق از سراسر جهان را گردهم می آورد برای بحث و گفت وگو درباره وجوه مختلف روابط خارجی امپراتوری عثمانی تا دریچه ای برای شناخت نگاه ایرانیان به دیگر کشورها و فرهنگها در عصر صفوی گشوده شود. همچنین ببینیم امپراتوری صفوی از نگاه دیپلماتها، بازرگانان و سیاحانی که به ایران سفر کردند، چگونه بوده است."   
    تازه های نشر
    "اخلاقپژوهی حدیثی" عنوان کتابی است که سازمان سمت و دانشکده علوم حدیث به عنوان هفتمین کار مشترک به چاپ رسانده اند. این کتاب درصدد است سنت غنی حدیث را با توجه به رویکردها و مبانی اخلاقی مورد توجه قرار دهد. فصل اول کتاب با عنوان مبانی خویشتن داری اخلاقی به روش استخراج مطالب علمی از گزاره های اخلاقی مطرح میکند. فصل دوم با عنوان عامل اصلی خویشتن داری به روش مفهوم شناسی و پس از آن به مفاهیم اخلاقی میپردازد. فصل سوم با عنوان اصول عملیاتی خویشتن داری این اصول را با عناوین تجربه، عبرت، حزم، خوف، رجا، حیا، محبت و شکر مدنظر قرار می دهد. فصل چهارم با عنوان ره آورد خویشتن داری، مفهوم عفت و حلم را بررسی میکند. فصل پنجم و ششم نیز با عنوان خویشتن داری و نظام خویشتن داری ضمن مختص نمودن نحوه ارتباط مفاهیم پیشین و جایگاه هر یک از آنها روش شناخت نظام بازار کتاب شده است.
    "اصول نگارش طرحهای پژوهشی" کتابی است که مراحل اتمام یک تحقیق اصولی و علمی را در شش بخش به اختصار و به سادگی آموزش می دهد. دکتر فریدون کامران نویسنده کتاب مهمترین علت عدم موفقیت کارشناسان در انجام پژوهشهایعلمی را عدم به کارگیری درست روشهای تحقیق می داند به عقیده موîلف روش تحقیق علمی، یگانه وسیله دستیابی به قانونمندی های حاکم در جامعه در کلیه شئون زندگی اجتماعی اعم از جامعه شناسی، اقتصاد، روانشناسی، سیاست، علوم تربیتی و... است. این کتاب با قیمت 35 هزار ریال از سوی انتشارات استادیار وابسته به موسسه تحقیقاتی دانشیار منتشر شده است.
    "تاîثیر فمنیسم بر دختران غرب" عنوان جلد هفتم از مجموعه کتاب های فمنیسم در ترازوی نقد است. کتاب قصد دارد با بررسی تاثیرات این تفکر در زندگی روزمره غربی ها به نقل از اندیشمندان غربی، دامنه و میزان نفوذ این مکتب و تفکر را مورد بررسی قرار دهد. این کتاب توسط معاونت پژوهشی نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه ها منتشر شده است.
    "انگیزش و دفاع مقدس" با موضوع بررسی ملل حضور رزمندگان بسیجی در دفاع مقدس از سوی بنیاد حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس منتشر شد. اطلاعات کتاب به دو روش کتابخانه ای و میدانی جمع آوری شده است. مفهوم بسیج به صورت عام و خاص، تاریخچه تشکیل بسیج، روحیه و تفکر بسیجی از منظر امام و مقام معظم رهبری از جمله موضوعاتی است که نویسنده کتاب حسینعلی احسانی در 192 صفحه با قیمت 20 هزار ریال به آن پرداخته است.
    "تجربه های عرفانی در ادیان" اثر تحقیقی است به قلم حمیدرضا مظاهری سیف که طی هشت فصل؟؟؟؟ عرفانی را مورد بررسی قرار می دهد. فطرتگرایی ؟؟؟؟؟؟ ، هندویسم، انسانگرای الهی، بودیسم، انسانگرای الحادی، عرفان یهودی، خداگرای انسان ستیز، عرفان مسیحی، خداگرای انساننگار و عرفان اسلامی، خداگرای انسان باور از جمله مباحثی است که در این کتاب مطرح شده است. این کتاب را موîسسه بوستان کتاب منتشر کرده است.
    "امام حاضر مدیر ناظر" عنوان کتابی است که نحوه مدیریت امام زمان(عج) را در زمان غیبت بررسی می کند. کتاب در پنج فصل با این عناوین تدوین شده است: فصل اول، مدیریت مهدوی شامل مطالبی مانند ابزار مدیریت مسیح، آغاز مدیریت پنهان، نظریه مدیریت پنهان، اصول حاکم بر مدیریت حضرت مهدی(عج). فصل دوم، عنوان جلوه های مدیریتی حضرت مهدی(عج) شامل مطالبی مانند: تنظیم برنامه یک ساله، ویژگیهای اموال، امتحان و گزینش نیرو، دیدگاه علمای شیعه، هدایتگری حضرت مهدی(عج) در قرآن و نمونه هایی از انواع هدایتگری حضرت مهدی(عج). فصل سوم با عنوان مدیریت بر سازمان شیعه حاوی مطالبی مانند: اهل بیت و سازماندهی شیعه، فزونی جمعیت شیعه، عوامل موفقیت سازمان شیعه و... فصل چهارم با عنوان آگاهی حضرت مهدی(عج) از زمان ظهور خویش دربردارنده مطالبی مانند علم، لازمه مدیریت، علم امام، علم به زمان ظهور، دیدگاه علمای شیعه و دلایل و مستندات است و بالاخره فصل پنجم با عنوان حسن ختام شامل فیض روح القدس در کلام فیض، سیره علمای ربانی و فهرست منابع و م آخذ است. این کتاب با تلاش واحد تحقیق و پژوهش بیت المهدی تالیف و توسط انتشارات سبط النبی به چاپ رسیده است.
    "مسجدالاقصی در تاریخ" نوشته سیدجعفر عادلی حسینی توسط دارالانشاء شورای اُخوت اسلامی افغانستان منتشر شد. کتاب فوق اثر تحلیلی است که در ده فصل به بیان تاریخچه پیدایش قدس و مسجدالاقصی و اشغال آن توسط رژیم صهیونیستیمی پردازد. معرفی اساسنامه و پروتکل بیست و چهارگانه صهیون و مضامین موجود در آن، تشریح مواضع تاریخی امام خمینی(ره) در ارتباط با مساله فلسطین و متن پیامهای ایشان بخشی از مطالب این کتاب است. عادلی حسینی مولف کتاب و منشی اول شورای اخوت اسلامی افغانستان هدف از انتشار این کتاب را آگاهی بخش بیشتر مردم افغانستان پیرامون علت برگزاری روز قدس می داند.
    "روش های پژوهش رسانه ها" نوشته آرتور آسابرگر با ترجمه محمد حفاظتی در قالب نسخه دیجیتالی منتشر شده است. نویسنده ما ارائه روشهایی مانند تحلیل محتوا و سنجشها و مصاحبه هایی دقیق، رویکردی پژوهشی را در زمینه تحلیل رسانه ها برای خوانندگان تبیین میکند. نسخه دیجیتالی این کتاب به تازگی از سوی دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها منتشر شده است.
    خبر و نظر
    "اخلاق معاشرت" به قلم جواد محدثی به چاپ بیست و یکم رسید. این کتاب انواع آداب صحیح معاشرت و معیشت را با عنایت به آیات و روایات، جلوههای زندگی مکتبی بررسی میکند. معاشرت با والدین، معاشرت با دوستان و معاشرت با دیگران، قالب هایی است که نویسنده موضوعاتی مانند حقوق دیگران، مردم داری، هنر گوش دادن، رازداری، عزت نفس، ایین دوستی، شوخی و مزاح، تشویق و تقدیر، مزاحمت، کارگشایی، ادب و... را در آنها طرح میکند.
    "سیمای فرزانگان" مجموعه مقالاتی است در حوزه های گوناگون نظری و فکری به قلم آیت الله جعفری سبحانی که به چاپ چهارم رسیده است. این کتاب در شش جلد حاوی مقالات متعددی است که در پنج بخش مدون شده است. بخش اول شامل تحلیل نظریه کانت، بخش دوم شامل پرسشهای مهم حوزه های فقهی مانند مساله دیه بر عاقله، بخش سوم مسایل تربیتی، اجتماعی و اخلاقی از منظر اسلام، بخش چهارم معرفی و نقد برخی از آثار علمی و نقش آنها در فرهنگ اسلامی است و بالاخره بخش پنجم کتاب به معرفی شخصیتهای بزرگ علمی میپردازد که این بخش به مرور در مدت چهل سال نگارش یافته است. کتاب فوق توسط انتشارات موسسه امام صادق(ع) برای چهارمین بار منتشر شده است.
    "حافظ نامه" اثر حافظ پژوه معاصر بهاءالدین خرمشاهی به چاپ هجدهم رسید. از میان آثار متعددی که تاکنون درباره حافظ نوشته شده است حافظ نامه پرفروشترین کتابی است که درباره این شاعر مشهور به نگارش درآمده است. حافظ، حافظ حافظه ماست و حافظ نامه از جمله آثار مشهور این نویسنده معاصر است.
    "184 عنوان کتاب دینی" آماری است که حوزه دین در هفته نخست مهرماه به خود اختصاص داده است. این در حالی است که بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی نیز آمار کتابهای منتشر شده از سوی این بنیاد را از آغاز تاکنون حدود 10 میلیون نسخه در زمینهی علوم اسلامی به صورت تاîلیف، ترجمه، تحقیق و تصحیح اعلام کرده است. از جمله آثار ماندگار این بنیاد میتوان به دوره 15 جلدی "منتهی المطلب فی تحقیق المذهب" اشاره کرد که حاصل تلاش 20 ساله محققان و پژوهشگران این بنیاد است. همچنین دوره 10 جلدی سنن النبی به عنوان کتابی حدیثی و فقهی به سبک وسائل الشیعه از دیگر آثار این بنیاد است.
    "4 هزار عنوان کتاب با 14 میلیون تیراژ"
    بیش از 13 اثر درباره دفاع مقدس توسط بوستان کتاب قم منتشر شد.
    بیش از سیزده اثر درباره دفاع مقدس توسط بوستان کتاب دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برای گروههای سنیمختلف و در موضوعات گوناگون تاکنون تاîلیف و به چاپ رسیده است.
    "شهدای روحانیت"، "فناوری حضرت امام درباره جنگ"، "برگ و بار"، "حماسه و شهادت"ف "خوشه های خاطره" و "نقش روحانیت در دفاع مقدس" از جمله آثاری است که درباره دفاع مقدس توسط بوستان کتاب دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تاکنون به چاپ رسیده است.
    موسسه بوستان کتاب در سال 1361 با هدف تبیین و گسترش معارف دینی و ارزشهای اسلامی با نشر آثاری از اندیشمندان و فرهیختگان کشور و جهان اسلام کار خود را آغاز کر.
    این موسسه تاکنون 4 هزار عنوان کتاب با حدود 14 میلیون تیراژ منتشر کرده است.
    نشر پژوهشگاه نیز از مراکز دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم است که تاکنون گامهای موîثری در چاپ و نشر کتابهای تخصصی در زمینه معارف دینی، قرآن و فقه برداشته است

تبلیغات