آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۶۰

چکیده

متن

    انتشارات "کعبه" انگلستان در ژوئیه 2009 (ماه جاری) کتابی را با عنوان "سیره پیامبر اسلام (ص)" منتشر می کند که ترجمه ای است از گزیده 393 حدیث و سنت حضرت محمد (ص) به زبان انگلیسی و در عین حال، تفسیری را نیز در توضیح معنای این احادیث در بر میگیرد.
    این گزیده جامع موضوعاتی نظیر ایمان، پرستش، اخلاق و شخصیت، اصول اخلاقی، جامعه، قانون و سیاست در اسلام را در بر میگیرد. متن اصلی این کتاب در دهه 1950 میلادی توسط شیخ عبدالغفار حسن پاکستانی در دهلی و به سفارش سید ابوالعلی مودودی، متفکر مسلمان مشهور پاکستانی به تالیف درآمد. عبدالغفار حسن این کتاب را بر اساس "مسکات المصابح "خطیب تبریزی به رشته تحریر درآورده بود.
    متن عربی احادیث و سنت پیامبر اسلام (ص) نیز ضمیمه متن انگلیسی کتاب "سیره پیامبر اسلام (ص)" شده و در عین حال، فهرستی از سطر اول احادیث نیز به منظور دسترسی آسانتر به آنها در ضمائم کتاب موجود است.
    این کتاب را میتوان معرفی جامع و موجزی از آموزه های پیامبر اسلام (ص) به دنیای انگلیسی زبان به شمار آورد.
    معرفی نویسنده
    شیخ عبدالغفار حسن، اسلام پژوه برجسته پاکستانی، تا پیش از وفاتش در ماه مارس 2007 در اسلام آباد پاکستان، مقالات و کتابهای متعددی را در حوزه اسلام شناسی به رشته تحریر درآورد که از مهمترین آنها میتوان به کتاب های "گزیده احادیث حضرت محمد (ص)"، "مقام زن در اسلام"، "واقعیت دعا" و "عظمت احادیث" اشاره کرد. او به سال 1913 میلادی در امرپور، از قصبات مظفرنگار پاکستان متولد شد. پدر، پدربزرگ و دیگر اعضاء خانواده اش نیز هر یک از اسلام پژوهان برجسته عصر خود بودند. عبدالغفار حسن تحصیلات دانشگاهی اش را در دانشگاه های لاکنو و پنجاب به پایان برد و در سالهای 1935 و 1940 به ترتیب از هر یک از این دانشگاهها فارغ التحصیل شد. به مدت هفت سال به تدریس حدیث، زبان عربی و علوم وابسته به آن در مدرسه رحمانیه دهلی روی آورد و سپس تا سال 1964 به عنوان مدرس مدرسه کوثرالعلوم و دیگر موسسات آموزشی واقع در سراسر پاکستان از جمله شهرهای لاهور، سیالکوت، راوالپیندی، فیصل آباد و کراچی به فعالیت پرداخت. در 1964 از او دعوت شد که در جامعه اسلامیه مدینه منوره به تدریس بپردازد و او 16 سال از عمر خود را به عنوان مدرس حدیث، علوم الحدیث و اعتقادات اسلامی در آنجا گذراند. در طول این مدت، در دانشکده های شریعت، اصول الدین و کلیات الحدیث نیز کلاس های درسی داشت. سپس در خلال سال های 1981 و 1985 در دانشکده تحصیلات اسلامی به تدریس پرداخت.
    معرفی ناشر
    انتشارات "کعبه" ناشری جدیدالتاسیس در انگلستان است که به صورت تخصصی کتابهایی را درباره دین مبین اسلام، هنر اسلامی، آموزش اسلام به کودکان، قرآن، اقتصاد اسلامی، جامعه و سیاست اسلامی، تاریخ اسلام، حدیث و روحانیت منتشر می کند و همکاری مستقیمی با "بنیاد اسلامی" انگلستان در زمینه انتشار کتاب دارد.
    منابع :
    وب سایت انتشارات کعبه
    وب سایت بنیاد اسلامی
    انتشار کتابی تازه در نقد ناتورالیسم ماتریالیستی
    ناتورالیسم شکست خورده است
    انتشارات SCM-Canterbury یکی از مطرحترین ناشران کتابهای مذهبی در بریتانیاست که هر سال بیش از 100 عنوان کتاب از برجستهترین نویسندگان مذهبی جهان منتشر می کند. این ناشر بیش از یکصد سال است که مشهورترین ناشر بریتانیایی در چاپ کتابهای دانشگاهی و مرجع حوزه الهیات به شمار می آید و بسیاری از کتاب های مذهبی پرفروش قرن بیستم مُهر انتشارات SCM را بر خود دارند، همچنان که ترجمه انگلیسی آثار پیشگامان علم الهیات در جهان برای نخستین بار توسط این ناشر به دنیای انگلیسی زبان راه یافته اند.
    انتشارات SCM سی ام مه 2009 (نهم خرداد 1388) کتابی 224 صفحه ای را با عنوان "شخصیت انسانها و شکست ناتورالیسم" در نقد ناتورالیسم ماتریالیستی و به قلم جیمز پورتر مورلند، فیلسوف و الهی دان سرشناس آمریکایی و منتقد سرسخت ماتریالیسم و ناتورالیسم منتشر کرد.
    این کتاب در مجموعه Veritas انتشارات SCM جای گرفته است که کتابهایی را در بر می گیرد که بحث های مطرح میان فیلسوفان، متخصصان الهیات، زیستشناسان، اقتصاددان ها و دیگر متفکران جهان امروز را به شکلی انتقادی زیر سوال می برند. این مجموعه با هدف اثبات این اصل که بدون در نظر گرفتن نظریات متخصصان الهیات، یک جای خالی برگ در حوزه های فلسفه، زیست شناسی، اقتصاد و ... به وجود می آید، تهیه شده است. ناشر همچنین با پرهیز از هر گونه تعصب، ناتورالیسم را یکی از مباحث مهم فلسفه معاصر دانسته که نویسنده در این کتاب، نقد قابل قبولی را درباره آن ارائه داده است.
    دیدگاه کارشناس 1- شاهکاری علیه ناتورالیسم
    از زمان انتشار کتاب "شخصیت انسانها و شکست ناتورالیسم" تا به امروز، متخصصان برجسته ای در ستایش آن سخن گفته اند که از آن جمله میتوان به چارلز تالیافرو، نویسنده کتاب "آگاهی خداوند" و استاد کالج سنت اولاف اشاره کرد که کتاب پروفسور مورلند را شاهکاری در حوزه انتقاد شفاف، اقناعی و قابل فهم علیه ناتورالیسم دانسته است. او خواندن این کتاب را به تمام افراد علاقهمند به فلسفه ذات بشر و بحث هایی که امروز در حوزه خداشناسی و ناتورالیسم مطرح است، توصیه میکند.
        2- پرده برداری از عجز ناتورالیسم
    هاوارد رابینسون، پروفسور فلسفه دانشگاه سنترال یوروپین بوداپست، فیلسوف دیگری است که از کتاب جدید مورلند دفاع کرده است :"چند سالی است که ناتورالیسم ماتریالیستی به دانش معیار در فلسفه و در میان اغلب افراد طبقه تحصیلکرده اجتماع تبدیل شده است. در عین حال، بحثهای جدی فلسفی که علیه این ایدئولوژی مطرح شده نیز کم نبوده است، اما متاسفانه این بحثها اغلب به طور بسیار پراکنده و جداگانه طرح شده اند. پس میتوان گفت که خدمت بزرگی که پروفسور مورلند در این زمینه انجام داده، این است که تمام این بحثهای مخالف ناتورالیسم را در یک کتاب گرد آورده و عقیده خاص خودش را نیز در این باره و به صورت بحثی بسیار تاثیرگذار علیه ناتورالیسم مطرح کرده است."
    به عقیده رابینسون، پروفسور مورلند در این کتاب ثابت کرده است که ارائه تصویری ماتریالیستی از دنیا نمیتواند با اغلب پدیده های اصلی زندگی بشر تطابق داشته باشد. به طور مثال، ماتریالیسم در تعریف مفاهیمی چون "خودآگاه"، "آزادی اراده"، "خردگرایی"، "شخصیت انسان" یا هر یک از ارزش های ذاتی انسان هیچ جایگاهی ندارد. ماتریالیسم در عین حال نمیتواند این واقعیت های انسانی را تکذیب کند و به هیچ شیوه قابل قبولی نیز قادر به بیان علل آنها نیست.
    این فیلسوف به فهرست موارد شکست ناتورالیسم، فقدان تعریفی منطقی از دنیای مادی را هم می افزاید و معتقد است که پروفسور مورلند شیوه بسیار خوبی را برای بیان این حقیقت برگزیده است که ناتورالیسم هرگز نمی تواند به عنوان دیدگاهی جدی در جهان امروز مطرح شود، چرا که دیدگاه های فلسفی سنتیتر و خداشناسانه در این زمینه بسیار پاسخگوتر بوده و هست.
    3ـ آشکار کردن عمق وجه مادی و غیرمادی وجود انسان
    استوارت گوئتز، پروفسور کالج سنت اورسینوس نیز درباره این کتاب می گوید :"کتاب جالب توجهی است برای خواندن. مورلند در فصل، فصل این کتاب با پیروی از اسلوبی مشخص نشان داده که ناتورالیسم، اصلی را که به وضوح درباره ما صدق میکند، رد کرده است و آن اصل این است که ما دارای روح هایی آگاه و خردگرا هستیم که قادرند در زمینه اهداف مختلف انتخابهای مختلف و غیر قابل پیشبینی داشته باشند."
    پروفسور گوئتز می افزاید :"قدرت این کتاب در شیوه ای نهفته است که نشان می دهد بر اساس دیدگاه های ناتورالیستی، انسانها چقدر غیر قابل درک می شوند. مورلند با بحث دقیقی که در صفحه، صفحه این کتاب پیش می برد، به همه ما نشان می دهد که وجه غیر مادی و مادی وجود ما دارای چه عمقی است."   
    4ـ یک هنرنمایی تمام عیار
    ئی. جی. لو، فیلسوف دیگری است که به ستایش کتاب مورلند پرداخته است. او که پروفسور فلسفه دانشگاه دورهام است، در این باره مینویسد :"کتاب تازه جی. پی. مورلند یک هنرنمایی تمام عیار است. او توانسته است در شش فصل روشن، موجز و فشرده، اعتراض عمیقی را نسبت به تلاش هایی که فیلسوفان ناتورالیست مدرن برای تعریف خودآگاه، آزادی اراده، خردگرایی، شخصیت و اخلاق انسانها بر اساس نظریه ای کاملاً مادی انجام داده اند، آشکار کند. او به این ترتیب به خواسته های روشنفکران از علم الهیات به طرز قابل توجهی پاسخ داده است. خواندن این کتاب برای تمام دانشمندان بیتعصب علوم ماوراء الطبیعه، فیلسوفان و الهی دانها ضروری به نظر می رسد."
    جی. پی. مورلند کیست؟
    پروفسور جی. پی. مورلند هم اکنون به تدریس فلسفه در دانشکده الهیات تالبوت دانشگاه بیولای کالیفرنیای جنوبی اشتغال دارد. او مدرک دکتری اش در رشته فلسفه را از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی دریافت کرده است. مورلند یکی از پرکارترین نویسندگان، سخنوران و فیلسوفانی است که درباره الهیات و دین مسیح داد سخن داده اند. او بیشتر به خاطر استدلالهایی که در دفاع سرسختانه از الهیات و نقدهایی که درباره ماتریالیسم و ناتورالیسم ارائه کرده، به شهرت رسیده است. مورلند از اعضاء برجسته موسسه "اکتشافات علمی، فرهنگی" است که به عنوان قطب جنبش طراحی هوشمند از آن یاد می شود. او کتاب های متعددی را در حوزه الهیات به رشته تحریر درآورده که از مهمترین آنهاست: "جسم و روح: طبیعت انسان و بحران اخلاقیات "(2000)، "تحلیل انتقادی ناتورالیسم" (2000)، "مسیحیت و طبیعت علم" (1989)، "بحث زندگی و مرگ: مسائل اخلاقی روزگار ما" (1990) و "پروردگارت را با عقلت دوست بدار: نقش استدلال در زندگی روحانی" (1997).
    منابع:
    وبسایت انتشاراتSCM-Canterbury
    وبسایت آمازون
        گفت وگو با جی. پی. مورلند نویسنده کتاب«شخصیت انسان و شکست ناتورالیسم»
    ناتورالیسم به انفعال و اعتیاد انسانها می انجامد
    تصور کنید که بورسیه یک دانشگاه بسیار معتبر برای تحصیل دکتری شیمی هسته ای به شما تعلق گرفته باشد و آن وقت آن را رها کنید و به ترویج خداپرستی روی بیاورید. پروفسور جی. پی. مورلند، استاد فلسفه دانشکده الهیات تالبوت دانشگاه بیولای کالیفرنیای جنوبی، کسی است که پا را از تصوراتش فراتر گذاشته و آنها را محقق کرده است - او همان شخصی است که سعی داشتید خودتان را به جای او تصور کنید.
    جهانبینی ناتورالیستی چگونه است؟ لطفاً کمی درباره آنچه ناتورالیسم از آن دفاع میکند، توضیح دهید.
    ناتورالیسم وجوه مختلفی دارد، اما اگر کسی بخواهد آن را به عنوان جهان بینیِ برتر از جهان بینی های مطرح شده در نظریه های مخالفش مطرح کند، آن وقت است که مشخصاتش را بر اساس تفسیری که اغلب از آن میشود، این گونه میتوان برشمرد:
    (1) رویکردی صرفاً علمی که می گوید تمام چیزهای واقعی، مادی هستند و دانش فقط آن چیزی است که از طرق علمی قابل کشف است.
    (2) نظریه ای که ریشه در داستانی دارد که اساس آن را اتفاق تشکیل می دهد؛ داستانی که میگوید همه چیز در نتیجه فرآیندهای ترکیبی و آرایش مجدد موجودات میکروسکپی برای تشکیل موجودات ماکروسکپی گوناگون با ساختار متفاوت، هستی یافته است. محوریت این داستان را نیز تئوری اتمی ماده و نظریه تکامل در زیستشناسی تشکیل می دهد.
    (3) نوعی هستی شناسی کاملاً مادی نگرانه که فقط و فقط با آنچه در بندهای (1) و ()2 مطرح شد، قابل تعریف است.
    من در کتابم این بحث را مطرح کرده ام که هستی شناسی ناتورالیستی نمی تواند درباره موجودات و پدیده های واقعی و شش ویژگی منحصربفرد انسان یعنی خودآگاه، آزادی اراده، خردگرایی، شخصیت، ارزش ذاتی و اخلاق پاسخگو باشد و حتی برای ساختارهای ساده اتمی نیز پاسخگو نیست.
    تعریفی که از انسان در فرهنگ عامه ارائه میشود، اغلب بر اساس مباحث مطرح شده در علوم سخت (زمینههایی از علوم طبیعی نظیر فیزیک، شیمی، زمینشناسی و زیستشناسی) یا علوم نرم (مثل علوم اجتماعی) شکل گرفته است. رویکرد شما در این باره چقدر متفاوت است و این موضوع تا چه میزان حائز اهمیت است؟
    پرسشهای اساسی که درباره ذات انسان مطرح است، اینهاست: آیا خودآگاه انسان حقیقت دارد و یک بُعد غیر مادی از شخصیت انسان است؟ آیا من دارای آزادی اراده هستم و اگر چنین است، این آزادی اراده چه جور چیزی است؟ خردگراییبشر چطور ممکن می شود و اگر چنین چیزی ممکن است، این موضوع چه پیامی را درباره ذات انسانی برای ما در بر دارد؟ آیا من دارای خودی یکپارچه هستم که در خلال تغییرات به همان شکل باقی میماند یا فقط توده ای مرکب از بخشهایمختلف هستم؟ آیا شخصیت انسانها دارای ارزش برابر و اخلاقی است و اگر چنین است، چطور میتوان چنین چیزی را توضیح داد؟ عمل اخلاقی یعنی چه و آیا شخصیت انسانها میتواند درگیر چنین چیزی شود؟
    هیچ یک از این پرسشها با علوم سخت و علوم اجتماعی قابل پاسخگویی یا قاعدهمند شدن نیست، چرا که اینها همه از نظامی توصیفی و نه تجویزی پیروی میکنند. این علوم درباره بایدها و امکان های وجودی این موارد هیچ حرفی برای گفتن ندارند. پرسش هایی که فهرست کردم، همگی در فلسفه و الهیات مطرح اند. این گونه در کتابم با ناتورالیستها برخورد کرده ام و پاسخ هایی که به پرسش های فوق داده ام، بر اساس تحلیل های موجود در فلسفه و الهیات شکل گرفته است.
    هاوارد رابینسون، فیلسوف دانشگاه سنترال یوروپین بوداپست معتقد است که "خدمت بزرگ" کتاب شما این است که در مجموع ثابت کرده که ناتورالیسم در توضیح برخی از اساسیترین اصول وجودی انسان شکست خورده است. ممکن است درباره شکست ناتورالیسم بیشتر توضیح دهید؟
    بحث من این است که جهانبینی ناتورالیستی وجود مواردی چون ارزش زندگی، آزادی اراده و مسئولیت، خردگرایی، یکسان ماندن "خود" انسان در خلال تغییرات و امکان وجود زمینه ای برای حقوق برابر و عمل اخلاقی را انکار میکند.
    سکولاریسم با اعتماد مافوق تصورش به علوم سخت، کل وجود ما را به مغزهایمان، کل خواسته های ما را به واکنشهای سیستم اعصابمان، کل ارزش ما را به آنچه اجتماع دیکته می کند تقلیل داده است. در این فرآیند، آنچه را که ویژگی ما محسوب میشود از دست می دهیم - یعنی خودآگاه، آزادی اراده، خردگرایی، خود و ارزش هایمان را.
    ناتورالیسم در مجموع، در ارائه تحلیلی باورپذیر و عمیق درباره شخصیت انسانها که نشان دهد آنها چه کسانی هستند، چطور می توانند دارای ارزش و هدفی در زندگی شوند و چطور میتوانند از نظر اجتماعی و اخلاقی پیشرفت کنند، شکست خورده است. هر چه دیدگاه های ناتورالیستی درباره شخصیت انسانها بیشتر رایج می شود، مردم بیشتر بر ارضاء خواسته های آنی شان متمرکز میشوند و این به ریلی تبدیل شده که زندگیشان را روی آن پیش میبرند. این چیزی است که به انفعال و انواع اعتیاد می انجامد.
    برای درک نظریات شما درباره شخصیت انسان حتماً باید به مسیحیت اشراف داشت؟
    برای پذیرفتن تحلیلی که از شخصیت انسانها در کتاب "شخصیت انسانها و شکست ناتورالیسم" ارائه داده و از آن دفاع کرده ام، لازم نیست که مومن به مسیحیت باشید. اما اگر آن تحلیل واقعاً قابل قبول باشد، آن وقت فرد موظف است شرح دهد که شخصیت انسانها چطور می تواند این گونه باشد. به عبارت دیگر، او باید بتواند توضیحی که جهان بینی فراگیری در آن وجود داشته باشد، ارائه دهد.
    در کتابتان بین "فرهنگ احساس" و "فرهنگ اندیشه" تمایز پررنگی قائل شده اید. ممکن است توضیح دهید که این تمایز بر چه اساسی تعریف شده و چرا حائز اهمیت است؟
    فرهنگ احساس فرهنگی است که فقط به جهان مادی اعتقاد دارد؛ جهانی که قابل دیدن و لمس کردن است، حال آن که فرهنگ اندیشه هم جهان مادی را می پذیرد و هم به جهانی غیر قابل رویت که از طرق دیگری قابل درک و شناخت است، اعتقاد دارد. فرهنگ احساس چندان دوام نمی آورد چون آن منابع فکری را که از صور فرهنگی پرتکاپوی پیشرفت بشر حمایت میکنند، در بر نمیگیرد. فرهنگ احساس در نهایت به حرص، خیانت و جدال بر سر قدرت منجر می شود. به طور مثال، پر بی راه نیست که ریشه های فکری بحران اقتصادی اخیر را در حضور همه جانبه فرهنگ احساس در غرب امروز جست وجو کنیم. در مقابل، فرهنگ اندیشه به پرسشهایی نظیر این اجازه مطرح شدن می دهد و پاسخ قدرتمندی نیز برایشان ارائه میکند: آیا معنایی برای زندگی وجود دارد و اگر چنین است، این معنا چیست؟ چه چیز درست و چه چیز نادرست است؟ آیا خداوند حقیقت دارد و زندگی پس از مرگ وجود دارد؟ دولتها، آموزش و پرورش و دیگر نهادهای کلیدی چه باید بکنند و چه نقشی را در فرهنگی که برای پیشرفت بشر سودمند است، ایفا کنند؟ ثروت چه نقشی را باید در چنین فرهنگی ایفا کند؟ در نگرشی صرفاً علمی و احساسی، نه تنها به هیچ یک از این پرسشها پاسخی داده نمیشود، که بسیاری از آنها حتی قابل مطرح شدن نیز نیستند.
    چنین به نظر می رسد که جهان بینی های مسلط نظیر ناتورالیسم و پست مدرنیسم از طریق رسانهها، سرگرمیها، سیاست و همچنین سیاست عمومی، جای پای محکمی در فرهنگ عامه پیدا کرده اند، حال آن که در ابتدا فقط در محافل آکادمیک مطرح شده بودند. درست است؟
    بله. دانشگاه ها، رسانه ها و همچنین کارخانه های شایعه پراکنی به نیابت از رسانه ها به پایگاه های عمده ناتورالیسم تبدیل شده اند. این نهادهای قدرت به شدت سکولار هستند و جهان بینی مسلط بر آنها از نوع ناتورالیستی است. معتقدم که علت جامعه شناختی این امر این است که مسیحیان مدتها در زمینه مسیحیت دیدگاه های ضد روشنفکری داشته اند. اما هم اکنون این دیدگاه ها به ویژه در حوزه هایی نظیر فلسفه، مطالعات عهد جدید و روانشناسی تغییر کرده است.
   
    نظر شما درباره جامعه ای که انسانها را فقط از نظرگاه تقلیلگرایانه نژادی و اقتصادی ارزیابی میکند، چیست؟
    در فرهنگ تقلیل گرایانه، شخصیت انسانها با مواردی نظیر حیوانیت، گرایشات جنسی و نژاد تعریف میشود که در واقع همان طور که در کتابم مطرح کرده ام، مهمترین ویژگیهای شخصیتی ما نیستند. در چنین فرهنگی، آزادی اراده و خردگراییغایب است و با جبرگرایی بیولوژیکی و جامعه شناسانه جایگزین شده است. در چنین روندی، مسئولیت فردی به صفر می رسد و مهندسی اجتماعی توسط نخبگان فرهنگی اولویت پیدا میکند. در واقع کتابم را علیه چنین گرایشاتی نوشته ام.
   
    نمونه های قابل توجهی مشاهده شده است که نشان می دهد توفق ناتورالیسم برای برخی از چهرههای محافل آکادمیک غرب در حال فروپاشی است. اگر این دیدگاه صحیح است، ممکن است بگویید که چه اتفاقی دارد می افتد؟
    بیست سالی از انفجار فلسفه مسیحیت در محافل آکادمیک میگذرد و اغلب فیلسوفان مسیحی، واقع گرایانی خداپرست هستند که اعتقادات مذهبیشان را برای استنباط معرفت شناسانه و هستی شناسانه از حوزه تخصصیشان به کار میبرند. در دهه آتی، امتیازات مسیحیان در فلسفه حتی بیشتر هم میشود و دیدگاه هایی که آنها را پس می زند، قطعاً کاهش خواهد یافت. پژوهشگران حوزه های دیگر، به ویژه حوزههایی نظیر الهیات و مطالعات مذهبی نیز در ثبت اتفاقی که دارد در فلسفه می افتد، به خوبی عمل خواهند کرد و سعی میکنند از این پدیده بیاموزند.
    منبع:
    وبسایت انتشاراتSCM-Canterbury
   
    مروری بر زندگی و آثار زنده یاد مهدی آذریزدیدر جست وجوی ریشه های ایرانی - اسلامی
     نیکو پرهیزگاری
    حالا همه شما از ماجرا باخبرید؛ می دانید که قصه گوی خوب دوران کودکیمان دیگر پیش ما نیست. روز 18 تیر ماه مهدی آذریزدی درگذشت، در سن 87 سالگی و همین بهانه ای شد برای بازخوانی پرونده زندگی او. خیلی ها درباره این نویسنده نوشتند و حرف زدند، از سران کشور گرفته تا نویسندگان و شاعران. هر چه بود او چندین و چند نسل از ایرانیان را تعلیم داد. خیلی از ما کودکیمان را با کتابهای او به یاد می آوریم و اصلا او بود که برای اولین بار ما را با شیرینی قصه های قرآن آشنا کرد. جلد پنجم از مجموعه "قصه های خوب برای بچه های خوب" شرح احوال و زندگی پیامبرانی است که خداوند در قرآن کریم یاد آنها کرده است، از حضرت آدم گرفته تا نوح نبی، هود و صالح، ابراهیم خلیل الله، موسی کلیم الله، حضرت خضر، حضرت سلیمان، حضرت داوود، حضرت یوسف، حضرت عیسی (ع) و حضرت محمد (ص). در این کتاب آذریزدی با سادهترین زبان و به شیواترین شکل ممکن قصه های قرآن را برای کودکان روایت و قابل فهم کرده است. ماجرای اصحاب کهف و سنگدلی و ثروت اندوزی قارون، بهشت شداد و اصحاب فیل، همه بخشهایی خواندنی از این کتاب هستند که ما را برای اولین بار با مفاهیم خیر و شر آشنا کرد. یا جلد هشتم "قصه ای خوب برای بچه های خوب" که به شرح روایات و داستان های چهارده معصوم اختصاص دارد؛ آیا به یاد دارید که رادمردی ائمه و بزرگواریشان چه شور و حالی در ما برمی انگیخت؟ ما که کودکی بیش نبودیم و ناتوان از درک بسیاری مسائل.
    مهدی آذریزدی معروفترین مجموعه آثار خود، یعنی "قصه های خوب برای بچههای خوب" را از دهه 1330 شروع به نگاشتن کرد، روزگاری که هنوز نظام آموزش و پرورش به شیوه نوین در کشورمان جانیفتاده بود و هنوز کسی کودکان را جدینمی گرفت. او در موخره جلد اول کتاب "قصه های خوب برای بچه های خوب" به سال 1336 نوشت :"در اینکه بچه های ما هم به سهم خود مانند بزرگ ها از فقر کتابی دچار محرومیتی اسف انگیز هستند حرفی نیست. همه کسانی که درباره تربیت و تعلیم کودکان اندیشه میکنند این را می دانند."
    اما شاید اصلیترین هدف این معلم، فراهم آوردن داستانها و حکایاتی از بطن فرهنگ این مردم بود. اگر آذریزدی قصه های قرآن را به زبان ساده مینوشت یا قصه های کلیله و دمنه، مثنوی مولوی، گلستان، شیخ عطار، مرزباننامه، سندبادنامه و قابوسنامه، می خواست کودکان کشورمان را با این سرمایه بزرگ معنوی که در طول قرنها گرد آمده است، آشنا کند و به یادمان بیاورد ما نیز در این جهان که عرصه رقابت فرهنگهاست، حرفی برای گفتن داریم. او با انتقاد از برخی آثار بیمحتوایی که برای کودکان و نوجوانان ایرانی در آن سالها ترجمه می شد، نوشت :"باری آنچه ترجمه شده بینمکتر از آنچه خودمان داریم از کار درآمده است و برای تهیه قصه و داستان برای کودکان هرگاه تتبعی در آثار قدیم فارسی بشود هزاران افسانه و حکایت که به تمام معنی خوب و آموزنده هم باشد در آثار گذشتگان خودمان وجود دارد."
    و به این نیت، مهدی آذریزدی پرتیراژترین کتابهای تاریخ ادبیات کودک و نوجوان ایران را خلق کرد، کتابهایی که در طول پنج دهه، هر کدام بالغ بر 30 بار در شمارگان فراوان تجدید چاپ شدند.
    آذر یزدی در سال 1301 در روستای خرمشاه در حومه یزد در خانواده ای تازه مسلمان با اجداد زرتشتی زاده شد. او از هشت سالگی همراه پدرش در زمین رعیتی کار کرد. در بیست سالگی از کار بنایی به کار در کارگاه جوراب بافی یزد کشیده شد. پس از آنکه صاحب کارگاه جوراب بافی تصمیم به تاسیس دومین کتابفروشی شهر یزد گرفت، او را از میان شاگردان کارگاه به کتابفروشی منتقل کرد. کار در کتابفروشی زمینه آشنایی او با اهالی شعر و ادب را فراهم کرد، و پس از مدتی به تهران نقل مکان کرد و در چاپخانه علمی واقع در خیابان ناصرخسرو مشغول بهکار شد.
    در سال 1335 و در سن 36 سالگی، پس از آنکه قصه ای از انوار سهیلی در چاپخانه توجه اش را به خود جلب کرد به فکر سادهنویسی قصه آنطور که مناسب کودکان باشد افتاد. این ایده، زمینه ساز خلق جلد اول کتاب "قصه های خوب برای بچه های خوب"، یعنی "قصه های کلیله و دمنه" شد و از آنجا که این کتاب با استقبال شایانی مواجه گشت، او به نوشتن جلدهای دیگری برای این مجموعه پرداخت. یکی از مشوقان او برای تکمیل این مجموعه دکتر پرویز ناتل خانلری بود که به مدیر انتشارات امیرکبیر، ناشر "قصه های خوب برای بچه های خوب" گفت :"کار خوبی است، بگویید ادامه دهد".
    گذشته از این مجموعه، مهدی آذریزدی کتاب "قصه های تازه از کتابهای کهن" را نوشت که آن نیز به شهرتش اضافه کرد. آذر یزدی، در سال 1343 از سازمان یونسکو جایزه ای دریافت کرد و در سال 1345 دو اثر وی به عنوان اثر برگزیده? "کتاب کودک" انتخاب شد. او ازدواج نکرد و هیچگاه به کار دولتی هم مشغول نشد. آذریزدی افزون بر نویسندگی به امور غلط گیری و فهرست اَعلام نویسی تا سالهای آخر زندگی اش ادامه داد. او مدتی پیش از مرگ اش گفته بود که نوشته های دیگری هم دارد که به دلیل عدم صدور مجوز انتشار از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انگیزه تکمیلشان را از دست داده و آنها را ناتمام گذاشته است. در سال 1383 وقتی که کتاب "گربه تنبل" به خاطر یک واژه مجوز چاپ نگرفت، گفت که دیگر نمی نویسد؛ "بنویسد که چه شود؟ دوباره چند سالی معطلی و تغییری ناخواستنی؟" او شرط کتابخوان شدن را برداشتن ممیزی عنوان میکرد.
    در نهایت این معلم بزرگ روز 18 تیر ماه 1388 در بیمارستان آتیه تهران درگذشت. آنچنان که در سطرهای بالا نوشتیم، در سوگ او خیلی ها نوشتند و سخن گفتند که گزیده آنها را میخوانید.
   
    محمدعلی اسلامی ندوشن: دو سه نسل جدید ما با قصه هایی که مهدی آذریزدی از لابه لای کتابهای قدیمی بیرون آورد، زندگی کردند. بازنویسی مهدی آذریزدی از قصه هایی که از متون کهن استخراج میکرد، برای نسلهای جدید ما بسیار آموزنده و اثربخش بوده است. کاری که آذریزدی در این سالها انجام داد، کاری بسیار مفید بود که کمتر کسی به این موضوع پرداخت و او جزو اولین کسانی بود که به بازنویسی متون کهن برای کودکان توجه نشان داد.
   
    غلامرضا امامی :" آذریزدی "آذر"ی بود که در سیاهی های زندگی جان ما و نسل ما، را روشن ساخت. او هرگز جان به جیفه دنیا نفروخت و سر بر آستانی نسایید. سرای نداشت که بیاساید اما، سرای دل همه نوجوانان در همه زمانها، سرای اوست... دانایی و آزادگی دو ویژگی برجسته ی استاد ما بود. از آذریزدی بسیار کتابها به جا مانده، اما به گمانم زیباترین کتاب، کتاب زندگی او بود که تا ابد رو به روی دل و دیده ی جویندگان جوان گشوده است. از او بیاموزیم. بسیار بیاموزیم."
   
    مصطفی رحماندوست :"آذریزدی در دوران خود بازنویسی متون کهن را آغاز کرد و شاید در زمان معاصر، جزو اولین کسانی بود که به بازنویسی قصه های کهن پرداخت. قصه های خوب برای بچه های خوب با هدف مشخص و نثر خوب بازنویسی شده است که خواننده آن به راحتی میتواند آن را بخواند. این سری قرار بود در 10 جلد منتشر شود که هشت جلدش منتشر شد و آذریزدی به دو جلد آخر نرسید. او دلش می خواست بعد از 30 سال دوباره نوشتن این مجموعه را از سر گیرد. حداقل کمک آذریزدی به بچه ها این بود که در دوره ای که همه فکر میکردند متون کهن غیرقابل دستیابی است، آنها را عمومی کرد."
    شهرام اقبال زاده :"آذریزدی از پیشگامان ادبیات کودک و نوجوان بود. او با خودآموختگی و سختکوشی به نیازهایکودکان و نوجوانان ایرانی پی برد و در دورانی که شوره زاری بر ادبیات تالیفی سایه افکنده بود، او با نگاهی خلاق، بازنویسی متون کهن ادبی و دینی را آغاز کرد و بدین ترتیب به نیازهای عاطفی و زیبایی شناختی کودکان و نوجوانان پاسخ داد. اگر ادبیات کودک را نهاد مستقل از ادبیات بزرگسال در نظر بگیریم، آذریزدی در پی ریزی این نهاد و تاسیس و کاشت و پرورش نهال ادبیات کودک و نوجوان نقش جدی داشت و توانست راهگشای نسل بعدی نویسندگان در این حوزه باشد. او متون کهن را با نثری زیبا و خوشخوان توام با زبانی معاصر و شیرین با سلسله کتابهای قصه های خوب برای بچه های خوب نوشت و توانست همچون ستونی در حوزه ادبیات کودک و نوجوان قد علم کند."
    معرفی تازه های نشر
        روزی روزگاری، دیروز
    انصاف جز این نیست که گزارش این هفته را با معرفی آثار امام موسی صدر آغاز کنیم، عالم و مجاهد نستوه شیعه که سرنوشتی غریب یافت. در این روزها سه کتاب از او و یا درباره او توسط موسسه نشر شهر چاپ شده است که هر کدام میتواند هدیه خوبی برای دوستداران آن بزرگوار باشد. بخوانید و قضاوت کنید.
        سخنرانی چهل و چند ساله
    کتاب نخست، متن کامل سخنرانی امام موسی صدر در دانشکده حقوق و علوم اقتصادی دانشگاه پدران یسوعی بیروت است با نام "دین در جهان امروز". آنگونه که از نام کتاب پیداست، امام موسی صدر تلاش کرده پاسخی به یکی از بنیادیترین پرسشهای بشر در جهان معاصر بدهد: دین چگونه میتواند نجاتبخش انسانی باشد که روز به روز مادی تر میشود و همه چیز را از دریچه مادیات مینگرد؟ اصلا دین در این جهان مادی چه کاربردی دارد؟ و سئوالی خاصتر؛ اسلام چه نسبتی با جهان امروز برقرار می کند؟ در مقدمه کتاب آمده است :"امام موسی صدر را در یک کلام می توان اندیشمند آیندهنگری دانست که دغدغه سرگشتگی و گم گشتگی بشر امروز را دارد و ظرفیت و توانایی اسلام را برای نجات انسان از این آشفتگی و هراس یا ناامنی درونی و گم گشتگی موهبتی الهی می داند."
    این سخنرانی اولین بار در تاریخ یازدهم اسفند ماه 1346 در روزنامه الحیات منتشر شد و پس از آن در مجموعه 10 جلدی آثار امام موسی صدر آمد. اکنون نیز برای اولین بار به زبان فارسی ترجمه میشود.
    چهره واقعی امام حسین (ع)
    کتاب دوم "حسین (ع) وارث انبیا" نام دارد و مهدی فرخیان آن را ترجمه کرده است. نویسنده در این اثر کوشیده است چهره حقیقی قهرمان عاشورا را بنمایاند و پیامش را به جانها بسپارد. امام موسی صدر در دو دهه تلاش خود در لبنان، همواره از درسهای این حادثه الهام گرفته است. حتی از این واقعه برای همزیستی میان پیروان مسیحیت و اسلام نیز بهره برده است. از این رو تلاش مضاعفی میکند تا غبار تحریف را از چهره این واقعه بزداید و با درک پیام عاشورا آن را به زبان امروزین جامعه بازگو کند.
    سرنوشت امام موسی صدر
    اما آخرین کتاب درباره شخص امام موسی صدر و سرنوشت آن بزرگوار است با نام "اسرار ربودن امام موسی صدر". امام موسی صدر در 3 شهریور سال 1357 بنا بر دعوت رسمی معمر قذافی وارد لیبی شد و در روز 9 شهریور ربوده گردید. دولت لیبی اعلام کرد که او خاک لیبی را به مقصد ایتالیا ترک کرده است اما دستگاه های قضایی دولتهای لبنان و ایتالیا این ادعا را رد میکنند. مجموعه اطلاعات آشکار و پنهانی که طی دو دهه پیش بدست آمده، همگی گواه آن هستند که امام موسی صدر هرگز خاک لیبی را ترک نگفته است و سران دولت لیبی و شخص قذافی مسئول این حادثه هستند. این کتاب چکیده ای از پرونده ای دو هزار صفحه ای است که اطلاعاتی در اختیار علاقمندان به آزادی امام موسی صدر قرار داده و نیز انگیزه مضاعفی در کسانی که در این راه تلاش می کنند ایجاد خواهد کرد. علل سفر امام موسی صدر به لیبی، امام موسی صدر کجاست، بیانیه رسمی دولت لیبی و تناقضات آن، سخنان قذافی در دیدار با هیئت علما، نظر مقامات ایتالیا، تحقیقات قضایی ایتالیا و نتایج آن، تحقیقات مقامات امنیتی لبنان و موضع مجلس اعلای شیعیان لبنان، پاره ای از عناوین این کتاب است
    تاثیر مولانا بر ادبیات و فرهنگ غرب
    هفته ای یا ماهی نیست که کتابی درباره محمد جلال الدین بلخی ملقب به مولانا منتشر نشود، حال چه در ایران و چه در دیگر کشورهای جهان. فرقی نمیکند. مولانا برای همه بشریت است در هر کجای جهان که باشند. تاثیر این شاعر ایرانی بر فرهنگ های دیگر پوشیده نیست، آنچنان که غرب خود را از جهاتی مرهون اندیشه های او می داند. به تازگی اثری تحقیقی در تبیین تاثیر مولانا بر ادبیات و فرهنگ غرب منتشر شده است که "آیینه آفتاب" نام دارد. این کتاب اثر مشترکی است از همکاری امیرعلی نجومیان و سعید فیروزآبادی که در نهایت بهمن نامورمطلق، مولاناپژوه بر آن نظارت داشته است. به گفته نامور مطلق، نویسندگان این اثر با تحقیق در منابع ادبیات آلمانی، فرانسوی و انگلیسی به بررسی دامنه تاثیر مولانا بر این سه حوزه مهم و تاثیرگذار زبانی در غرب پرداخته و شرح حضور این شاعر و چگونگی تاثیرش را در غرب مکتوب کرده اند. در این اثر سعی شده شئون و وجوه مغفول مانده از تاثیر مولانا بر فرهنگ و ادبیات غرب بیشتر بسط داده شود و مورد بررسی قرار گیرد. این کتاب را انتشارات علمی و فرهنگی منتشر کرده است.    
    زردشتیان به روایت مری بویس
    از مهمترین کتابهایی که این روزها منتشر شده است میتوان به کتاب "زردشتیان؛ باورها و آداب دینی آنها" اثر مریبویس، شرقشناس شهیر اشاره کرد. او استاد رشته ایرانشناسی دانشکده سواس بود که به خاطر تحقیقاتش درباره آیین زرتشتی و زرتشتیان امروز به شهرتی جهانی دست یافت، آنچنان که آثارش از جمله بهترین منابع برای شناخت این دین الهیبه شمار می رود. در مقدمه کتاب "زردشتیان؛ باورها و آداب دینی آنها" آمده است :"کیش زردشتی در تاریخ ادیان جایگاه ویژه ای دارد و سرچشمههای آن را چه بسا تا روزگار هند و اروپاییان بتوان پی گرفت. این ویژگی، کیش زردشتی را با عقاید هند باستان پیوند می دهد و آن را یکی از قدیمترین ادیان جهان میسازد. وانگهی آموزه های زردشت که جنبه های روحانی و اخلاقی والایی دارند مطالعه این دین را بسی مسرتبخش میسازد. کتاب حاضر نیاز دانشجویان رشته ادیان به طور اعم و دانشجویان ادیان ایران به طور اخص را به طور کامل پاسخ میگوید، چه اثری قابل فهم، مستدل و خواندن در باره تحول باورهای و آداب زردشتی در طول سدههای متمادی است."
    این کتاب با ترجمه عسکر بهرامی توسط انتشارات ققنوس منتشر شده است.
    آرای اخلاقی علامه طباطبایی
    علامه طباطبایی نیز از آن چهره های درخشان تاریخ اندیشه بود که چیزی به این جهان اضافه کرد. سالها پس از درگذشت او همچنان آثارش بازخوانی می شود و منبعی غنی برای محققان اسلام، فلسفه و اخلاق است. به تازگی کتابی درباره "آرای اخلاقی علامه طباطبایی" تحت همین عنوان منتشر شده است که آن را برای خواندن پیشنهاد می دهیم. این کتاب تالیف رضا رمضانی است و نویسنده در آن به مقدمات مباحث اخلاق، چیستی اخلاق و مفاهیم اخلاقی، رابطه علم و اخلاق و منابع و مسالک اخلاقی از دیدگاه علامه طباطبایی پرداخته است. از دیگر فصول کتاب نیز میتوان به این موارد اشاره کرد: منطق کشف یا منابع اخلاق اسلامی، مسائل بنیادین اخلاقی از دیدگاه علامه طباطبایی، رابطه دین و اخلاق، رابطه ادراکات حقیقی و اعتباری ، رابطه باید و هست، اطلاق و نسبیت در اخلاق و کلیت قوانین اخلاقی. این کتاب توسط سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در 496 صفحه منتشر شده است.
        این فیلسوفان غربی
    و باز هم ترجمه؛ اثر ترجمه دیگری که در گزارشمان به آن میپردازیم، کتاب "صد فیلسوف قرن بیستم" تالیف استوارت براون، دایان کالینسون و رابرت ویلکینسون است که چندی پیش با ترجمه عبدالرضا سالار بهزادی توسط انتشارات ققنوس منتشر شد.
    این کتاب به واقع دایره المعارف کوچکی است که خواننده را با فلاسفه جریان ساز و اثرگذار غربی در قرن گذشته آشنا می کند و در ضمن این آشنایی جریان های مهم و نوظهور فلسفی را در حوزههای گوناگون فلسفه به تصویر می کشد. ناشر نیز در پشت جلد کتاب نوشته است :"این کتاب به ویژه برای نوآموزانی که می خواهند با فلاسفه قرن بیستم آشنایی مقدماتی حاصل کنند منبعی در خور توجه است."
    زندگی و جهان اندیشگی کولاکوفسکی
    در نهایت می رسیم به لشک کولاکوفسکی، فیلسوف و روشنفکر طراز اول لهستانی. خسرو ناقد مجموعه ای از گفتارها و گفت وگوهای او را در کتاب با عنوان "زندگی به رغم تاریخ" تدوین و ترجمه کرده که توسط موسسه فرهنگی هنری جهان کتاب منتشر شده است.
    کولاکوفسکی هم از آن دسته بزرگان است که طعم تبعید را در زندگی چشیده اند. اختناقی که حزب کمونیست لهستان در دهه های ???? تا ???? به وجود آورده بود، او را وادار به مهاجرت به دنیایی کرد که تا پیش از آن خود از منتقدان اش بود. مدافع سرسخت مارکسیسم و کسی که سالها به میل خود عضویت در حزب کمونیست را پذیرفته بود مدتی را در کانادا، آمریکا و انگلستان به تدریس گذراند تا قریب به بیست سال بعد در آستانهی فروپاشی نظام توتالیتر لهستان به کشورش بازگردد، اما این بازگشت کوتاه بود و او تریجح داد بقیه عمر را هم در تبعید خودخواسته بگذراند. در کتاب "زندگی به رغم تاریخ" مترجم کوشیده است مسیری که کولاکوفسکی، اندیشمند غربی، پیموده را نشان دهد و خواننده را تا اندازه ای با زندگی و جهان اندیشگی او آشنا سازد.
    صهیونیسم؛ دشمن واقعی کلیمیان
    اولین جلد از مجموعه سه جلدی «صهیونیسم ؛ دشمن واقعی کلیمیان» پیرامون کشمکش ها و اختلافات میان اسرائیلی ها و فلسطینی ها که به ادعای «آلن هارت» نویسنده کتاب یکی از کامل ترین آثار در حوزه سیاست ها و عملکردهای نهضت صهیونیست در جهان می باشد، روانه بازار کتاب شد. این کتاب قصد دارد چالش ها و کشمکش های میان اسرائیل و فلسطین را به شکل دقیق و با توجه به اسناد و مدارکی که در دسترس وجود دارد با دقت روایت کند تا خواننده یا خوانش این اثر سه جلدی به درک درستی از شرایط، موقعیت و تصمیم های اتخاذ شده توسط این گروه ها دسترسی پیدا کند.
    «آلن هارت» در این کتاب سعی کرده تا با کنار هم قرار دادن تمامی اطلاعات و تصاویری که از سالهای 1948 به بعد از روابط اسرائیل و فلسطین در دست داشته، داده های جامعی را در اختیار مخاطبان قرار دهد. این نویسنده سعی کرده تا در فصل بندی این کتاب خواننده را به مرور با وقایع واسنادی که در مورد چالشهای میان دو گروه وجود دارد آشنا کند.
    اولین کتاب این نویسنده با نام «عرفات، تروریست یا مصلح» در سال 1984 با همکاری انتشارات «سیدویک و جکسون» منتشر و چندین بار تجدید چاپ شده است .
    همین اثر در آمریکا نیز توسط انتشارات دانشگاه ایندیانا و با نام «عرفات» منتشر و توزیع شده است.
        تاملاتی در فلسفه انقلاب اسلامی و بازتابهای آن در جهان معاصر
    این عنوان جدیدترین کتابی است که مشترکاً توسط مرکز پژوهش و اسناد ریاست جمهوری و موسسه مطالعات و تحقیقات اسلامی فتوح قم منتشر شده است. این اثر مشتمل بر مقاله ها و پژوهشهای نظری گوناگونی از سوی جمعی ازانقلاب پژوهان حوزه و دانشگاه است. تحلیل انقلاب اسلامی ازنظر مسائل فلسفه تاریخ، نقد نظریه های غربی در بازتاب انقلاب اسلامی با تکیه بر مورد فلسطین، بررسی و تحلیل شخصیت امام خمینی و انقلاب اسلامی، انقلاب اسلامی و مساله یهودیت و صهیونیسم، انقلاب اسلامی و بازتاب آن در لبنان برخی از محورهای موضوعی این مقالات است «بخش پایانی کتاب حاوی چکیده ای از مقالات به زبانهای عربی و انگلیسی است .
    فلسفه علم اقتصاد اسلامی
    این کتاب تالیف سید حسین میر مفری مجموعه مقالاتی است با موضوعات کشف ماهیت، اقتصاد اسلامی، دین و اقتصاد؛نظام اقتصادی اسلام و علم تحلیل اقتصاد اسلامی، اسلامی کردن علم اقتصاد؛ مفهوم وروش، نظریه پردازی در اقتصاد اسلامی، مروری بر الگوهای اقتصاد اسلامی، علم اقتصاد اسلامی اهداف، تعریف، وظایف و روش. این کتاب در 360 صفحه از سوی انتشارات پژوهشگاه فرهنگ واندیشه ی اسلامی منتشر شده است.
    علی نامه
    مرکز میراث مکتوب به تازگی کتابی را با این عنوان با مقدمه محمد رضا شفیعی کدکنی محمود امید سالار منتشر کرده است. این کتاب نخستین تجربه شعر حماسی شیعی در قرن پنجم توسط شاعری گمنام با تخلص «ربیع» است که در اعتراض به شاهنامه فردوسی سرورده شده است. این منظومه سروده سال 482 هجری قمری است که هم از حیث قدمت تاریخ حماسه های شیعی و هم از نظر در برداشتن لغات نادر و ترکیبات فارسی ممکن اهمیت فراوانی دارد که تاکنون گمنام مانده است. «علینامه»، اثری است به سبک شاهنامه ی فردوسی یعنی بحر متقارب دربارهی دلاوری های حضرت علی(ع) در جنگهای صدر اسلام که نسخه اصلی این اثر در موزه قوینه است.
    که مرحوم مجتبی منیوی نسخه ی اصلی آن را به صورت میکرو فیلم به ایران آورد« ربیع» در ابتدای این منظومه آورده است: «وقتی که پیامبر اکرم (ص) و امام علی (ع) با دلاوری در جنگهای صدر اسلام حماسه آفریدند بهتر بود فردوسی ،شاهنامه را درباره جنگهای این دو شخصیت بزرگ اسلام میسرود نه درباره رستم و سهراب که افسانه هستند». این کتاب توسط مرکز پژوهش میراث مکتوب با همکاری کتابخانه، حوزه و مراکز اسناد مجلس شورای اسلامی و کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران، همچنین موسسه مطالعات اسماعیلیه منتشر شده است .
    امنیت در نظام سیاسی اسلام
    کتابی است نوشته احمد جهان بزرگی که در دو فصل به نگارش در آمده است در فصل اول نویسنده به تعریف امنیت و جایگاه آن در نظام سیاسی اسلام و مجموعه ای از اصول و قواعد کلی امنیت در مکتب هدایت میپردازد و فصل دوم به امنیت از ابعاد مختلف مانند سطح فردی، گروهی، ملی، داخلی و خارجی و امنیت های سیاسی، نظامی، اجتماعی، فرهنگی، زیست محیطی، منابع، قضایی، روانی و اخلاقی اختصاص یافته است. این کتاب در 344 صفحه توسط انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شده است.
        مبانی حکمی و سیاست عملی دولت نهم در روابط بین الملل
    این کتاب با گفتار هایی از دکتر محمود احمدی نژاد مشتمل بر مجموعه مقالات و پژوهش های گوناگونی است که با همکاری جمعی از صاحب نظران و کارگزاران سیاست خارجی تحریر و از سوی مرکز پژوهش و اسناد ریاست جمهوری منتشر شده است. مبانی کلی و نظریات فرهنگی دکتر احمدینژاد در مهندسی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، تاملاتی در سیاست خارجی دولت نهم، دولت نهم ونظام بین الملل، دیپلماسی هسته ای دولت نهم، سیاستها و دستاوردها، دیپلماسی دفاعی و کارکرد آن در دولت نهم «دیپلماسی چند جانبه دولت نهم در یونسکو، دیپلماسی اقتصادی در دولت نهم، سیاست خارجی دولت نهم و سازمان کنفرانس اسلامی، دیپلماسی دولت نهم در زمینه حقوق بشر، همکاری های منطقه ای و چند جانبه در دولت نهم بخشی از مباحث مطرح شده در فصول مختلف این کتاب است.
    نقباء البشرفی القرن الرابع عشر
    جلد پنجم از این کتاب اثر تحت همین عنوان در 700 صفحه توسط مرکز پژوهش کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی منتشر شد. این کتاب به شرح حال 855 دانشمند و چهره برجسته علمی جهان تشیع در قرن چهاردهم هجری و در واقع بخش چاپ نشده اثری از شیخ آقا بزرگ تهرانی است جلدهای قبلی شرح حال علمای شیعه این قرن تا حرف (ع) است وجلد حاضر از حرف (ف) تا پایان حرف (ی) را شامل میشود. شرح حال اجداد حضرت آیت الله سید علی خامنه ای (رهبر معظم انقلاب) و زندگی نامه علمای معاصر شیعه از جمله سید حسین خامنه ای (جد مقام معظم رهبری) و آقایان سید حسین تفرشی خامنه ای و سید محمد پیغمبر خامنه ای (دو تن از عموهای ایشان) و یک نامه از مقام معظم رهبری بخشی از این کتاب است که کتابخانه مجلس با همکاری بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی با تصحیح سید محمد طباطبایی بهبهانی آن را منتشر کرده است.
    ارزش وقت در اسلام
    این عنوان کتابی است که مرکز پژوهشهای اسلامی صدا و سیما و انتشارات دفتر عقل به تازگی به قلم فرحناز فردوسیان منتشر کرده است. نویسنده قصد دارد با بهره گیری از منابعی مانند قرآن کریم، نهج البلاغه، غررالحکم ودررالکلم، تحف العقول، پندها و حکایت های اخلاقی بشر امروزی را به ارزش علمی، اقتصادی، روانشناسی و معنوی وقت آشنا کرده و اهمیت و چگونگی بهره گیری ازفرصت گرانمایه عمر را به تصویر بکشد.
        فرهنگ قرآن
    جلد داوزدهم کتابی با همین عنوان تالیف آیت الله هاشمی رفسنجانی برای دومین بارتوسط موسسه بوستان کتاب منتشر شد. فرهنگ قرآن معجم معنایی معارف و مفاهیم قرآن کریم است که به شیوه های نوو به صورت الفبایی تنظیم شده است. این فرهنگ حاوی هزاران موضوع قرآنی است که علاوه بر اطلاع رسانی در زمینه معارف قرآن، نوعی تفسیر موضوعی نیز محسوب میشود.

تبلیغات