آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۶۰

چکیده

متن

ب ـ رویکرد برون دینى در مسیحیت
در این رویکرد غایت دین را از منظر الهیات و کلام مسیحى دنبال مى‏کنیم این تلقى برخلاف رویکرد مادى‏گرایانه عنصر متعالى و قدسى را در هویت دین دخیل مى‏داند. از این رو رسالتى براى دین منظور مى‏کنند که با توجه به این عنصر متعالى، یک امر دنیوى و مادى محض نیست. در بعضى آراء به تصریح، این عنصر را خدا متعالى مى‏دانند و در بعضى از آراء دیگر، لزوما به خداى واحد متعالى تصریح نمى‏شود، و نمى‏توان از آن چنین برداشتى را فهمید. الهیات مسیحى از هنگام شکل‏گیریش تا عصر حاضر تحولات و دگرگونى‏هاى عمیقى پذیرفته است، که با مقایسه ادوار تاریخى الهیات مسیحى، اینک شاهد شکاف عمیق در تحلیلشان از حقیقت و رسالت دین مى‏باشیم. به گونه‏اى که در یک سو با الهیاتى مواجه هستیم که على رغم عدم اقتضاء خود متون دینى، سعى بر آن دارد که با استمداد از فلسفه‏هاى یونانى، یک رسالت حداکثرى براى دین ترسیم کند و دخالت دین را در سیاست و تدبیر جامعه مدلل کند، و در این راستا نیز، على رغم ظرفیت خود دین مسیحیت، غایاتى را بر دین تحمیل مى‏کند، که به نوع تفسیر عقلانى آنها از این دین بازگشت مى‏کند. البته این امر از سوى فیلسوفان دینى صورت گرفت که خود، تقلاى یک جهت‏گیرى اخروى و معنوى را براى دین داشته‏اند. بر این اساس، در این دوره، شاهد ظهور سازمان کلیسا و شکوه و عظمت آن در تمام دنیا هستیم. که این رویه در نهایت با حاکمیت آباء کلیسا، دین را تبدیل به بزرگترین سازمان سیاسى و اجتماعى مى‏کند. در بوجود آمدن چنین وضعیتى که مى‏توان از آن بر یک قرائت حداکثرى از ظرفیت حداقلى دین مسیحیت تعبیر کرد.(1)
ـ رسالت دین در الهیات مدرسى
نقش الهیات و فلسفه مدرسى در این رابطه بسیار چشمگیر است. در این میان دو شخصیت بزرگ الهیات مسیحى (قرون وسطى) قابل توجه است، یکى «اگوستین»(Augustin) و دیگرى «اکویناس» (Acquinas) مى‏باشد. این دو از شخصیتهاى برجسته در سده‏هاى اولیه مسیحیت تا پایان «قرون وسطى» هستند. آنها در طول قرون میانه میلادى، تحولى بنیادین، در الهیات ایجاد کردند. البته مقصود از گزارش فوق، ترسیم فضاى کلى وضعیت دین در غرب مى‏باشد، تا روشن شود در آن دوره، دین چه رسالتى و کارکردى را بر عهده داشته و نقش مفسّران الهیات مسیحى در توسعه چنین قرائتى چه مى‏باشد.
این دو شخصیت الهیات مسیحى، با توجه به تفاوتى که در رهیافت معرفت‏شناختى و کلامى داشته‏اند، مصدر ظهور دو جریان متفاوت و اساسى در الهیات مسیحى مى‏باشند. از یک سو «اگوستین» اساسا وحى را بر عقل حاکم مى‏داند و معتقد است که بایستى عقل با نور وحى حرکت کند و تا انسان ایمان نورزد، عقل نمى‏فهمد، لذا بایستى ایمان بورزد تا بفهمد. به همین سبب اگوستین با تصویرى که از نقش و حضور دین در دولت شهرى ارائه مى‏کند، دنبال تحقق بهشت زمینى است که در آن همه مؤمنان به زیست مؤمنانه ادامه مى‏دهند تا به جهان دیگر منتقل شوند. در این نگرش اگوستین اساسا نقش عقل را مستقل از وحى نمى‏بیند، بلکه در تحقق آرمانشهر خود تبعیت عقل از حقیقت وحى را منظور مى‏کند. و بر این اساس، اندیشه سیاسى و اجتماعى وى، از منظر الهیات مسیحى این است که: «انسان ذاتا اجتماعى است و پس از معصیت و هبوط، گرفتار بردگى و مالکیّت خصوصى و دولتى مى‏گردد. اما مالکیّت خصوصى که بوسیله دولت برقرار و حراست مى‏شود باید محدود باشد. گناه آلودى و نقص انسان، دولت را لازم گردانید فرمانروایان نمایندگان خدا و سزاوار اطاعتند، هم حق و هم وظیفه دارند که سرکشان را کیفر دهند. اما پایگاه دولت فرود پایگاه کلیساست.»(2) به قول کارلایل: «شکى نیست که او قدرت دنیوى را از لحاظ اهمیت و عظمت، فرود قدرت روحانى مى‏دانست، اما صریحا به رابطه کلیسا و دولت توجه ننمود... بنابراین نباید از آثار اگوستین چنین نتیجه گرفت که او کلیسا را فرا دست دولت مى‏پندارد».(3) توجه و تأکید اگوستین بر قرائت خاص از دین و داشتن رویکرد ایمان‏گرایانه و آخرت‏گرایانه در غایت دین، موجب غفلت و دورى مردم از امور دنیوى و بهبود وضعیت اجتماعى شد. به همین روى طبق تحلیل دین شناختى، وى غایت دین، لزوما منجر به تشکیل دولت و جامعه و ارائه یک نظام معاش نیست. بلکه چنین امورى به یک بیان مانع سلوک معنوى و رسیدن انسان به ابدیت و خلوص مى‏باشد. اما در عین حال تشکیل دولت و برقرارى عدالت، امرى، ثانوى و اضطرارى است. نه به لحاظ اینکه دین مى‏خواهد.

در مقابل نگاه اگوستین؛ «توماس اکویناس» معتقد است که عقل و وحى دو منبع معرفتى هستند. که همدیگر را نقض نمى‏کنند. بلکه حوزه عقل و وحى، داراى دو قلمرو مستقل مى‏باشند. «میان حوزه‏ى طبیعت (= خرد) و حوزه فیض الهى (grace) اختلاف و درهم آمیختگى نیست. هر حوزه‏اى موضوع خاص خود را دارد و حقوق ویژه خویش را، اختلاط حوزه علم و ایمان ناممکن است».(4) به همین جهت نیز معتقد است که، نظم اجتماعى و دولت یک اصل تجربى است نه یک اصل آسمانى. دولت ناشى از غریزه اجتماعى بشر مى‏باشد زیرا ضرورتى ندارد و بلکه ممکن نیست که ما خاستگاه دولت را به واقعه فوق طبیعى نسبت دهیم. طبعا بر این اساس نقش خداوند در پیدایش دولت به یک علت نخستین یا علت محرک، کاسته مى‏گردد.(5)

با توجه به آنچه گفته شد روشن مى‏گردد، که از یک منظر، رسالت دین در اداره جامعه و تشکیل دولت، یک امر ثانوى و بلکه یک شرى تلقى مى‏شود که از گناه نخستین انسان ناشى مى‏گردد. در واقع دولت نهادى الهى است که صرفا براى درمان گناه نخستین انسان مقرر شده است. اما شرى است که، بایستى براى تحقق آرمان یعنى رسیدن به ملکوت او پذیرفت، در نگاه دیگر، عقل محور تشکیل یک دولت براى اداره جامعه است و دین و آموزه‏هاى آن براى چنین رسالتى نیامده است. لذا در این رویکرد ارتباط بین حوزه دولت، نظام اجتماعى و دین، تفکیک صورت مى‏گیرد، عقل و دین دو حوزه مستقل تعریف مى‏شوند. که نمى‏توان کارکردهاى یکى را از دیگرى انتظار داشت. دین و آموزه‏هاى آن، براى تقویت ایمان و رسیدن انسان به کمال است و عقل و ادراکات آن، براى تصرف در طبیعت و تشکیل دولت و جامعه است.
هر دو رویکرد فوق در تلقى رسالت دین به یک نگرش حداقلى ملتزم هستند، در یکى اساسا هویّت اجتماعى دین و نقش آن امر در اداره، مسئله شرّى تلقى مى‏شود که ما چاره‏اى جز تشکیل آن نداریم. این دولت و شهر خدا نیز لزوما در راستاى تنظیم و تدبیر معاش جامعه ایمانى است. نگاه دوم رسالت دین را به یک ساحت از ابعاد وجودى انسان تقلیل مى‏دهد. رابطه میان قلمرو عقل و دین را بریده تصور مى‏کند و هیچ ارتباطى میان آندو ملتزم نمى‏شود.
حاصل اینکه، بر اساس رویکرد الهیات قرون وسطى، دین داراى رسالت حداقلى بوده و نمى‏توان از آن انتظار حداکثرى داشت. هر چند رهبران سیاسى دین یعنى آباء و بزرگان کلیسا، با توسعه قلمرو نفوذ سیاسى خود، دین را در یک وضعیت ایدئولوژیکى قرار داده بودند، به نحوى که سازمان کلیسا در هر حوزه‏اى دخالت کرده و آنرا به اسم دین تمام مى‏کردند.
ـ رسالت دین در الهیات رنسانس
بعد از مقطع تاریخى قرون وسطى، مى‏توان رسالت دین در الهیات مسیحى را در دوره رنسانس مورد مطالعه قرار داد. در این عصر با ظهور افکار جدید و پدیدار شدن مسائل فکرى و اجتماعى نوین و نیز رشد علم‏گرایى در آن، دین مسیحیت در چالش جدید قرار مى‏گیرد و بحران مشروعیّت و مقبولیت دین و آموزه‏هاى آن، در انظار و افکار عمومى و نیز در میان دانشمندان و کشیشان از جمله چالش‏هایى است که مى‏توان ذکر کرد.

در نهایت، تلقى ناکارآمد بودن دین، در پاسخ به مسائل مدرن، متکلمین مسیحى را وادار به واکنش مى‏کند. در این میان بیش از هر چیزى، بعضى از شخصیت‏هاى مسیحى، تلقى دیندارانه خود را از آموزه‏هاى دین مورد تجدید و تفسیر قرار مى‏دهند، این تجدیدنظر طلبى از سوى بعضى کشیشان مسیحى همچون «لوتر» و «کالون» در درون سیستم حاکم بر کلیسا، نویدگر اصلاحات درون دینى براى تطبیق دین با وضعیت جدید مى‏باشد. در واقع در عصر رنسانس، این تحولات علمى و فکرى مدرن بود که اقتضائات خودش را به نگرش الهیات مسیحى آن عصر تحمیل مى‏کند و نقش یا غایت دین را دستخوش تحول مى‏نماید. این رفوریسم دینى (reformism)بسترى براى ظهور الهیات پروتستان را فراهم مى‏کند که در آن رسالت دین به ریاضت باطنى و ایمان قلبى تعریف شود. این تلقى، دین را در بستر دنیوى شدن قرار مى‏دهد. مکتب پروتستان با نگرش متحجرانه خود نسبت به تجدد و علم، در صدد این بود که جامعه را به مسیحیت ساده و ابتدائى باز گرداند. بر این اساس نیز به ضدیت با استبداد کلیسا برخاسته و پرده مکر و ریاى مدعیان دین را کنار زد. امّا در عین حال ناخواسته به توسعه علم و تجدد و صنعت و تجارت و نیز رشد سرمایه دارى دامن زند.(6) زیرا یک سرمایه دار پروتستان رعایت اصول اخلاقى همچون امساک جنسى، براى رستگارى خود کافى مى‏دانست به همین دلیل به بهره کشى و بیدادگرى اجتماعى خود تداوم مى‏بخشید. در هر حال با غلبه و احیاى پروتستان در عصر رنسانس، تلقى جدیدى از دین پدید مى‏آید که بخشى از تکالیف و عبادت دینى کنار گذاشته مى‏شود. بعضى از مفاهیم و آموزه‏هاى دین دچار تغییر معنا و مفهوم مى‏گردد، و در نهایت بخشى از آموزه‏هاى دین بسترى براى توسعه دنیاگرایى مى‏گردد. «غلبه آیین پروتستان بر آیین کاتولیک سبب شد که پروتستانها و مخصوصا پوریتنهاى کالوینى بخشى از تشریفات دینى و عبادت رسمى و صورى را رها کنند و از رهبانیت و فقر روى گردانند و در عوض به عبادت قلبى و تصفیه باطن و تهذیب اخلاق بپردازند».(7)

مذهب و الهیات پرتستان به رهبرى لوتر و کالون در قرن شانزده میلادى، با شوریدن بر خصلیت این جهانى کلیسا، خود، آموزه‏هاى دین را در همان راستا، مورد باز خوانى قرار دادند و یک رسالت معنوى و باطنى را براى دین مقرّر کردند و آن جنبه از ابعاد دین که ناظر بر تکلیف و آداب بود به جهد و کوشش در راه دنیا تفسیر کردند.(8)

«جوسه ارتگاى‏کاست» (ortgay casset, Jose) در این رابطه مى‏نویسد: «عامل جدایى لوتر از کلیسا همانا خصلت این جهانى کلیسا بوده و به همین دلیل، زندگى روحانیت کلیسا از جانب لوتر مردود شمرده شده و آن را مغایر زندگى مسیحى واقعى دانسته؛ به جاى آن، خصلت مذهبى صورى زندگى این جهانى و بدون مشغله‏هاى دنیوى در شکل کار و حرفه مورد تصدیق و تأیید قرار داده است. ما در موقعیّت و شغلى که خدا بر ایمان مقرر کرده است در خدمت دنیا و در نتیجه در خدمت خدا هستیم».(9)

آنچه گفته شد گزارشى اجمالى از سیر الهیات مسیحى در دوره رنسانس بود. روشن است که الهیات پروتستان، رسالت دین را به یک امر درونى و فردى حواله مى‏دهد، به گونه‏اى که فردگرائى را در امر دین دامن مى‏زند. این امر به تدریج نقش و رسالت دین را از رویکرد صرف آن جهانى به سوى رویکرد این جهانى منتقل مى‏کند. یعنى دین بایستى با توجه به فضاى مدرن، رسالت خود را تطبیق دهد و نیازها و تقاضاهاى برآمده از آن را پاسخ گوید. به عبارتى به یک دین دنیوى نیاز بود.
ـ رسالت دین در الهیات عقلى (دئیستى)
حال بعد از تبیین اجمالى از وضعیت دین در الهیات مسیحى در عصر رنسانس، به وضعیت دین مسیحى در قرن هفدهم مى‏پردازیم که به عصر انقلاب علمى مشهور است. طبعا این نوع رویکرد دینى به تدریج با ظهور نظریه‏هاى علمى در رابطه با نظام طبیعت و حرکت کیهانى و نیز شکل‏گیرى فیزیک نیوتن و عقل‏گرایى دکارت، حرکت نظام هستى بر اساس رابطه علیّت تفسیر مى‏گردد. و در این رابطه علّى نیز، خدا صرفا به عنوان محرک نخستین تلقى مى‏گردد که پس از بوجود آمدن نظام هستى نسبت به آن، تدبیرى ندارد و عالم استقلالاً به حرکت خود ادامه مى‏دهد. این امر در واقع یک الهیات دئیستى را در خود پرورش داد. الهیاتى که بر پایه عقلانى استوار بود و هر گونه روایت غیر عقلانى از نظام هستى نمى‏پذیرفت. لذا وحى و امورى همچون معجزه و مکاشفه به لحاظ اینکه غیر عقلانى هستند، از دین حذف مى‏گردد. ویلیام هوردِرن مى‏نویسد: «اولین پایه چنین مذهبى خداست که وجود او را مى‏توان به این دلیل که جهان نمى‏تواند بدون خالق باشد اثبات کرد. عده‏اى خداى دئیستها را خداى ساعتساز خوانده‏اند. خدا جهان را مانند ساعت سازى که ساعت را درست مى‏کند خلق مى‏کند و آن را کوک کرده و رها نموده است. چون خدا «ساعتساز» بسیار کاملى است، دیگر احتیاجى نیست که در امور جهان مداخله نماید. بدین طریق دئیستها هر نوع مداخله الهى در جهان، مانند معجزات و یا مکاشفه مخصوص توسط کتاب مقدس را ردّ مى‏کنند.»(10)این عقل‏گرایى در پذیرش دین را نبایستى صرفا یک رویکرد عقل‏گرایانه نسبت به دین دانست زیرا این نوع عقل‏گرایى در سیر رشد و تکامل عقل‏گرایى مذهبى که در اوایل سده هفدهم حاصل شد، عنصر وحى و امور ماوراء وحى را در دین انکار مى‏کردند.(11)

به هر حال رویکرد الهیات(دئیستى) در ترسیم و تبیین رسالت دین، با حذف سرپرستى الهى در تنظیم عالم، و نیز انکار عنصر وحى در تکوین دین، نقش دین را بیش از پیش به حوزه معرفت عقلانى فرو کاهید. و رسالت دین را حتى در بُعد معنویت و ایمان قلبى، نتوانست محقق کند؛ در حوزه اجتماعى و سیاسى و اداره آن نیز دین نقش فعال و پویایى نداشت بلکه عقل است که بیش از هر عنصرى داراى نقش پر رنگ مى‏باشد.

«بارنز وبکر» اصولى که این دین بر آن استوار بود. اینگونه بیان مى‏کند: «در مقابل مسیحیت، یک دین عقلانى یا به اصطلاح «دین طبیعى» بوجود آوردند و بر چند اصل استوارش ساختند؛ 1ـ خدا وجود دارد. 2ـ خدا را باید پرستید. 3ـ هدف از خدا پرستى بهبود زندگى است. 4ـ شرط بهبود زندگى پشیمانى از گناه است. 5ـ انسان در حیات اخروى به مکافات مى‏رسد.»(12)

واقعیّت این است که، از آنجا که این نگرش دینى بر آمده از یک نوع جهان بینى علمى و تفسیرى است که از نظم و حرکت کیهان عالم ارائه کرده، دقیقا در نقطه مقابل تفسیر دین و جهان بینى دین از عالم قرار گرفته بود؛ نه تنها بسترى براى توسعه قلمرو حضور دین نگردید، بلکه شکاکیت دینى را دامن زده ضربه مهلکى بر ایمان دینى توده‏ها وارد ساخت.

به اعتقاد «استیس» (stace) ظهور انقلاب علمى و الهیات عقل‏گرایى هر چند مستقیما نمى‏تواند دلیل این شکاکیت باشد. اما در عین حال عدم تلازم منطقى بمعنى نفى هر گونه ارتباط و نسبت میان آندو نیست و از این رو حداقل ارتباط میان دو امر سستى و ضعف ایمان دینى و علم مدرن را به یک گذر روان‏شناختى نسبت داد. «کشفیات علمى یقینا هیچ تأثیر بر مسأله وجود خدا نداشتند. با این همه، انقلاب علمى عملاً و از لحاظ تاریخى، عمیقا ایمان به خدا را به تحلیل برد. اینکه بلافاصله بدنبال ظهور علم، موج عظیمى از شک‏گرایى دینى بوجود آمد، یک واقعیّت است. در پى قرن هفدهم، هیجدهم شکاک‏ترین عنصر دنیاى نوین فرا رسید. این همان عصرى بود که در آن پادشاه انگلیس شکایت مى‏کرد. که نیمى از اسقفهاى اعظم او ملحدند. هر اعتقادى که به خدا داشتند چیزى به جز یک انتزاع عقلى بى روح و خشک به کلى لاقید به اندیشه دینى نبود.»(13)
رسالت دین در الهیات دوره روشنگرى
الهیات طبیعى، به لحاظ عدم پذیرش توده‏ها، نتوانست دوام بیاورد. با گذر از قرن هفدهم به قرن هیجدهم موج شدیدى از شکاکیت دینى رواج پیدا کرد. بیش از هر چیزى بنیان الهیات عقلى توسط «هیوم» به پرسش و چالش کشیده شد. وى با تردید در اصل علیّت، تحلیل‏هاى عقلانى قرن هفدهم را که بر این اصل استوار بود به لرزه انداخت و دین و آموزه‏هاى دین را بیش از هر چیزى مورد شک و تردید قرار داد. هیوم مبناى عقلا، در اعتقاد به یک خداى بیرونى و علت اولى را نیز انکار کرد و به این نتیجه رسید که، در همه جا مسلما، دین مطلقا، پایه عقلانى ندارد. وى با انکار پایه عقلانى دین، پیدایش دگم و ایده‏هاى دینى را، ناشى از عواطف بیم و امید دانست. از این رو ریشه و اساس دین، به باور وى، در قلمرو منطق یا در قلمرو اخلاق نیست بلکه علت آن، صرفا انسان‏شناختى است. دین از آغاز تا پایانش از شکل ابتدائى تا شکل عالى آن همواره به نحو یکسان ناشى از ترس انسان از قدرتهاى فوق طبیعى و میل او در فرو نشاندن خشم آنها مى‏باشد.(14)

هر چند تبیین تاریخ دین، توسط هیوم با تکیه بر یک نوع تجربه‏گرائى که همانند شمشیر برّان زخم کشنده‏اى بر پیکره نظام دینى وحیانى وارد ساخت، اما به گفته «کاسیرر»؛ (cassirer) این تحلیل دین‏شناختى هیوم پدیده‏اى مجزا در تاریخ عقل قرن روشنگرى باقى ماند و عمومیّت پیدا نکرد. الهیات قرن روشنگرى راه دیگرى را پیمود تا بر این حملات شکاکیت فائق آید.(15)

شاید بتوان گفت در قرن هیجده با کنده شدن الهیات، از ریشه‏هاى متافیزیکى خود فرایند این جهانى کردن که بیش از همه در قرن هفده در حوزه اندیشه و علوم طبیعى صورت گرفت و این روند در قرن هیجده در سایر حوزه فکرى، تاریخ ـ سیاست ـ هنر ـ حقوق نیز تحقق یافت به تدریج از سلطه و قیومیت متافیزیک و الهیات سنن آزاد شد. هر یک از علوم بر اساس فرم خود، مفهوم خدا را تعیین مى‏کردند، در نهایت الهیات قرن هیجده نیز تحت تأثیر همین گرایش قرار گرفت و دیگر دین، معیارهاى سنجش را تعیین نمى‏کرد، بلکه تابع معیارهاى اساسى که از منبع دیگرى معرفى مى‏شد گردید. الهیات جدید، دیگر اندیشه گناه نخستین را مطلقا پوچ دانسته و آن را توهین به قوانین اساسى منطق و اخلاق قلمداد کرد.(16)

بر همین اساس کانت «cant» نیز ضمن همراهى با نقدهاى هیوم بر الهیات طبیعى قرن هفده، بر خلاف وى در هستى، جاى پاى براى وجود دین و خدا مى‏گشت. وى بر اساس مبناى فلسفى خود، با تفکیک عقل به عقل نظرى و عقل عملى، دین را فقط در حوزه عقل عملى منحصر کرد، ارتباطى به حوزه عقل نظرى ندارد، لذا سعى بر این داشت که دین را از سلطه فهم محض آزاد کند. اندیشه روشنگرى، بر نظام الهیات گذشته این اتهام را وارد مى‏کرد که، ایمان را صرفا به پذیرش برخى گزاره‏هاى نظرى محدود کرده، در حالى که چنین محدودیتى براى دین نه ممکن است و نه مطلوب. بلکه چنین تصوّرات و مفاهیم نظرى، چیزى بیش از پوشش و غلاف خارجى یقین دینى نیست.(17)

یقین دینى نیز به یک اصل واحدى بر مى‏گردد که وحدت تمام ادیان بر آن اصل استوار است. این اصل که در واقع حقیقت غایى یا به عبارت گوهر دین مى‏باشد، امرى است که بر یک اعتقاد درونى و قلبى استوار است. این حقیقت غایى، چیزى جز احساس و عمل نیست.

«ایان باربور» Ian Barbourدر این رابطه مى‏نویسد: «از نظر کانت سر آغاز دین و دیانت در حوزه کاملاً متفاوتى است، یعنى در احساس الزام اخلاقى انسان، نه مسائل نظرى متافیزیک، بلکه مسائل عملى اخلاق است که وجود خداوند را به عنوان اصل مسلّم ایجاب مى‏کند.

کانت مى‏گوید تجربه اخلاقى، اندیشه وجود حقیقى خداوند را موجه مى‏سازد؛ ولى مبنائى براى دعاوى معرفت دینى فراهم نمى‏کند. یقینى که ما به وجود خداوند داریم بیشتر عملى است تا نظرى».(18)

حاصل اینکه الهیات قرن هیجده کانت، با راندن دین به حوزه عقل عملى، نوعى ایمان‏گرایى را در الهیات مسیحیت دامن زد که در آن معرفت عقلانى و بلکه رفتارها و مناسک دینى، جزء حقیقت دین شمرده نمى‏شد. به همین روى با این تلقى از دین، غایت و قلمرو حضور آن نیز، بیش از پیش روشن مى‏گردد.

هر چند مباحث گفته شده در الهیات روشنگرى به تحلیل تاریخى از مشّأ دین اشعار دارد، اما در عین حال غرض اصلى معطوف به این است که، با این نگاه اجمالى بتوانیم رسالت دین را از این منظر مورد توجّه قرار دهیم. با این تتبع اندک روشن شد اساسا نگرش الهیات روشنگرى و رویکرد دینى کانت بیش از هر چیزى، قلمرو دین و علم را از هم جدا کرده است، به گونه‏اى که معرفت عقلى و نظرى از جایگاه بالاترى نسبت به عقل عملى برخوردار مى‏گردد. و حوزه دین، صرفا در محدوده باید و نبایدها اخلاقى محصور مى‏شود. لذا انتظار حداکثرى از دین نیز از این نگاه معناى روشنى نخواهد داشت. این نوع نگرش دینى کانت، خود تأثیر مستقیمى در بازسازى الهیات بر مبناى اخلاقى داشته است، که آثار آن را در حوزه فلسفه و کلام قرن نوزدهم مى‏توان شاهد بود.

بعد از الهیات طبیعى که توسط کانت ارائه شد، یک نهضت رمانتیک در الهیات مسیحى ظاهر شد که بر خلاف عقل‏گرایى خشک و نیز بر خلاف رویکرد عقل عملى کانت، از شهود و تخیل و تجربه مستقیم در تبیین گوهر و غایت دین سخن گفت؛ این امر سرآغاز ظهور الهیات مدرنى است که در تبیین حقیقت دین، بر تجربه دینى (religius experience) تأکید مى‏کرد. این تأکید بر تجربه دینى در نهضت رمانتیک، در شاخه دین‏پژوهى توسط «شلایر ماخر» (schleiermacher) تأسیس شد و بر این باور تصریح داشت که «قلب دین همیشه احساسات و عواطف بوده، نه دلائل و مباحث عقلى بر خلاف آنچه پیروان مکتب اصالت عقل تصور مى‏کنند. خدا یک فرضیه براى تفسیر مفهوم کائنات نیست. خدا براى شخص متدیّن یک تجربه و یک حقیقت زنده است. دین بر اساس احساسات و معرفت باطنى یا اشراق و عرفان قرار دارد. این نوع نگاه دینى توسط «شلایر ماخر» توانست به بسیارى از مشکلات آن زمان پاسخ دهد. در مرحله اول دین از فلسفه و علوم مستقل گردید. دین، بر اساس تجربه شخصى، داراى قلمرو مخصوص خود شد و براى اثبات حقانیت خود احتیاجى به دلایل دیگر نداشت و خود داراى اعتبار گردید. بعلاوه مرکز و اساس دین از کتاب مقدس به قلب ایماندار انتقال یافت.(19) چنانچه از عبارت فوق پیداست شلایر ماخر با تحویل دین به یک تجربه دینى و تفسیر آن به احساس وابستگى مطلق، ابعاد معرفتى و عملى دین را از هم جدا کرده است؛ سرچشمه دین را به یک امر احساسى و عاطفى ارجاع مى‏دهد. حضور وحى آسمانى الهى را در شکل‏گیرى حقیقت و هویت دین ملاحظه نمى‏کند. بلکه در تحلیلى که از حقیقت دین ارائه مى‏کند، ـ تلاش دارد، بدون لحاظ وجود خدا، آن را اثبات کند. به همین روى وى نسبت به اصل وجود خدا در دین و دیندارى به دوگانگى دچار شده است، به گونه‏اى که وى را به همه خدا انگارى (pantheism)متهم کرده‏اند. شلایر ماخر در اثر مشهور خود به نام «در باره دین» در چاپ دوم اینگونه تصریح مى‏کند: «مفهوم متداول خدا به عنوان وجودى منفرد (در خارج از وراى جهان، تمام روایت دین نیست. این فقط یکى از طرق بیان این مطلب است که خدا چیست؟ طریقى که اغلب مغشوش و همیشه ناقص است.»(20)
حاصل سخن اینکه حرکت جدیدى که شلایر ماخر در مسیحیت، قرن هیجده و سده‏هاى بعد به راه انداخت تاثیر ژرفى بر جریان کلى الهیات مسیحى بعد از خود گذاشت، که در واقع شیب حرکت به سمت الهیات و دین دنیوى را، شتاب بیشترى بخشید و حوزه و قلمرو دین بیش از پیش محدود گشت؛ در نهایت ما شاهد ظهور الهیات لیبرال و الهیات مرگ خدا، الهیات صنعتى هستیم که الهیات را در بستر انطباق پذیرى و تأثیرپذیرى از مدرنیته، شکل و محتواى خاصى مى‏گیرد که با اقتضائات عصر مطابق مى‏باشد. از این رو با تحلیل دین به یک گوهر اساسى (با اذعان به پرهیز از هر گونه تحویل‏گرایى یعنى فروکاستن دین به اخلاق عملى یا اعتقادات و رفتار) دیگر دین آن حقیقت پویاى الهى نیست که بشر را در تمامى سطوح هدایت و دستگیرى کند. غایت دین دیگر تأمین رستگارى بشر در قلمرو امور اخلاقى و رفتار نیست، چه رسد در حوزه امورات دنیوى و سعادت اجتماعى آن، بر اساس این تحلیل، غایت دین چیزى جز احساس و عواطف ایمانى در قلب نخواهد بود. لذا هر تجربه‏اى که بتواند چنین احساس و حالتى را در قلب انسان برانگیزد یک تجربه دینى است. البته این رویکرد با اندک اختلافى توسط «اتو» و «تیلیش» در سده‏هاى بعد دنبال شد لکن در بیان غایت دین از منظر الهیات مسیحى، به همین میزان بسنده مى‏کنیم. با توجه به آنچه از روند تحول تاریخى الهیات مسیحى گفته شد، روشن گشت که در این رویکرد، اساسا رسالت دین در حوزه وسیع اجتماعى نقش روشن و فعالى ندارد. بلکه حضور دین در این حوزه‏ها، خروج از مرزهایى تعیین شده میان علم و دین قلمداد مى‏شود؛ چراکه نظام معاش و مهندسى اجتماعى یک امر عقلانى و بشرى است و عقلانیت مدرن قدرت تنظیم معاش و اداره جامعه را فى نفسه دارد. از این رو حضور دین در تناسبات اجتماعى و قوانین اجتماعى، موضوعیتى ندارد. به همین روى از یک دین سکولاریزه شده که هویت اجتماعى خاصى ندارد دین یک امرى فردى و در حد یک تعهد شخصى نیز مى‏توان شاهد بود که گرایشات اومانیستى در تحلیل دین شناختى فوق بیش از عناصر متافیزیکى حاکم است و به همین جهت مفاهیم و آموزه‏هاى دینى در خدمت مدرنیته و به نفع آن مصادره شده است و نمى‏توان انتظارى بیش از آنچه بر آن تحمیل کرده‏اند داشت.

در واقع مى‏توان گفت رویکرد خداگرایانه على رغم تفاوت بنیادى با نگاه ماده انگارانه، عملاً در تبیین رسالت دین به یک نوع همگرایى ناخواسته دچار شده‏اند. یعنى، متألهین و متکلمین دین مسیحیت در توجه و اقبال خود به دین، یک نگاه کارکردگرایانه و پراگماتیستى را دنبال کرده‏اند، همانگونه که در رویکرد قبل در توجه و اقبال به دین نگاه کارکردى و آثار اجتماعى و فردى آن را دنبال مى‏کردند.
پى‏نوشت‏ها:
1. در این رابطه رجوع کنید به: مجله پگاه، شماره 104.

2. بارنز و بکر، تاریخ اندیشه اجتماعى، ج 1، ص 291.

3. همان، ج 1، ص 291 و 292.

4. ارنست کاسیرر، اسطوره دولت، ص 197.

5. همان، ص 200.

6. ر.ک: ماکس وبر، اخلاق پروتستان و روح سرمایه‏دارى.

7. تاریخ اندیشه اجتماعى، ج 1، ص 373.

8. ماکس وبر، اخلاق پروتستان و روح سرمایه‏دارى.

9. خوسه ارتگاى‏کاست، انسان و بحران، ص 258.

10. ویلیام هوردن، راهنماى الهیات پروتستان، ص 35.

11. هرمن رندال، سیر تکامل عقل نوین، ج 1، ص 313 ـ 336.

12. بارنز وبکر، تاریخ اندیشه اجتماعى، ج 1، ص 403.

13. والتر ترنس استیس، دین و نگرش نوین، ص 141.

14. ارنست کاسیرر، فلسفه روشنگرى، ص 263.

15. همان، ص 265.

16. همان، ص 238 الى 239.

17. همان، ص 246 و ص 245.

18. ایان بار بور، علم و دین، ص 93 ـ 94.

19. ویلیام هوردن، راهنماى الهیات پروتستان، ص 40 ـ 41.

20. ر.ک: استون سلیکس فریدریش شلایرماخر، مجموعه پدید آورندگان کلام جدید، ص 61.

تبلیغات