آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۶۰

چکیده

متن

 

طارق رمضان، نوه مرحوم حسن البنا، بنیانگذار حزب اخوان‏المسلمین مصر، هم‏اکنون به یکى از چهره‏هاى موفق علمى و اسلامى در میان مسلمانان اروپا تبدیل شده است; طارق رمضان در میان رهبران مسلمان اروپا، فردى موثر و صاحب نفوذ و در میان جوانان مسلمان فرانسوى یک چهره فعال سیاسى شناخته مى‏شود .
وى داراى دکتراى فلسفه و نویسنده کتاب‏هاى متعددى از جمله «آینده مسلمانان در قاره اروپا» است . آنچه از نظر مى‏گذرانید ترجمه مصاحبه خبرنگار مجله «اینترنشنال یونایتد پرس‏» در پاریس، در ارتباط با مشکلات مسلمانان در کشورهاى لائیسیته این قاره است .
موضوع اصلى کتاب جدید شما با آینده اسلام در اروپاى غربى چیست؟
مسلمانان اروپا در محیطهاى سکولار در حال زندگى هستند و مجبور هستند مرزهاى حوزه‏هاى عمومى و خصوصى جامعه را تشخیص دهند . براى تعیین این حدود، مسلمانان باید براى کسب تکلیف در خصوص اجازه ادغام در فرهنگ سکولار جامعه، به منابع دینى اسلام رجوع کنند . در حال حاضر مسئله اصلى ما قوانین ملى، سکولاریسم و شرائط جوامع اروپایى است; این موضوع که مسلمانان چگونه و بدون اغماض از اصول دینى خود، مى‏توانند به زندگى در اروپاى غربى ادامه بدهند، هدف اصلى این کتاب بوده و فکر مى‏کنم کتاب مذکور، هم براى مسلمانان براى تشخیص این راه مفید است و هم براى غیر مسلمانان براى درک مفاهیم اصلى اسلام موثر واقع مى‏شود .
در مورد تاثیر آن بر غیر مسلمانان، توضیح بیشترى بفرمایید .
براى اکثر اروپایى‏ها، مسلمان بودن و در اروپا زندگى کردن، بسیار مشکل به نظر مى‏رسد; چرا که محیط آن را کاملا غیر اسلامى و یا به عبارتى کاملا مسیحى مى‏دانند . در صورتى که اگر به اروپا از نگاه یک محیط ارزشى نگریسته شود که در آن به ارزش‏هاى انسانى و بین‏المللى و حقوق واقعى افراد احترام گذاشته شود، مشکل حل مى‏شود; براى نمونه به تلاش ترکیه براى پیوستن به اتحادیه اروپا، از این منظر مى‏توان نگریست که در عین اینکه اکثریت مردم آن مسلمان هستند، ولى در کنار کشورهاى اروپائى - مسیحى مشغول زندگى هستند .
از نگاه کشورهاى اسلامى، چگونه مى‏توان هم مسلمان بود و هم اروپایى؟
این موضوع به نوع تعریف از واژه سکولاریسم در جوامع ارتباط دارد; در اروپا مسلمانان تعریف ضد دینى‏اى از سکولاریسم ندارند که توانسته تاثیر مهمى بر آنان بگذارد . بنابراین هر کشورى با برداشت از مفهوم سکولاریسم، مى‏تواند الگوى زندگى در جامعه مربوط را پیدا کند . 
به نظر شما آیا مسلمانان اروپا از تعصب دینى شدید برخوردار هستند؟ آیا اعتراضات شدید مسلمانان فرانسه در تصویب قانون منع حجاب براى زنان، این تصویر را در ذهن ترسیم مى‏کند؟
رعایت‏حجاب و مقید بودن زنان مسلمان اروپایى به آن، طى چند سال اخیر، علت نگرش جدید آنان به اسلام است . هم‏اکنون ما شاهد تقید مسلمانان به عبادت‏هاى عملى در اروپا هستیم که حجاب نیز یکى از جنبه‏هاى آن است; براى مثال هم‏اکنون در فرانسه 60 الى 70 درصد از مسلمانان، در ماه رمضان در حال روزه به سر مى‏برند که نظیر این مورد در سایر جنبه‏هاى عملى مشاهده مى‏شود و به طور کلى رشد چشمگیرى در اصرار آنان به رعایت اصول و مبانى عملى دین اسلام مشاهده مى‏شود .
تعداد زیادى از مسلمانان فرانسه از عدم دسترسى به محیطهاى اجتماعى یا اقتصادى این کشور شکایت دارند و خود شما نیز لغو اقامت مسلمانان مهاجر توسط دولت فرانسه را مورد انتقاد قرار داده‏اید; علت آن را توضیح دهید؟
در یک مقطع زمانى، مردم فکر مى‏کردند که انقلاب فرانسه، بدون مسلمانان و عرب‏هاى مسلمان مهاجر از شمال افریقا، مى‏تواند به حیات خود ادامه بدهد، ولى مرور زمان نشان داد که ممزوج شدن مسلمانان مهاجر با فرانسوى‏ها، این فکر را باطل کرد . علت اصلى بروز مشکلات فعلى، وجود ریشه‏هاى اسلام در خارج از کشور فرانسه است که به عامل اصلى بدگمانى فرانسوى‏ها به اسلام تبدیل شده است .
چاپ کتاب اخیر شما موجب شده است که شما به تفکرات ضد یهودى متهم شوید؟!
از همان ابتدا مى‏دانستم که چاپ کتاب با عکس‏العمل شدید محافل یهودى روبرو خواهد شد، زیرا رهبران یهودى فرانسوى و حتى روشنفکران غیر یهودى، در حمایت از اسرائیل دچار اشتباه مى‏شوند و احساسات ضد اسرائیلى را با احساسات ضد یهودى اشتباه برداشت مى‏کنند . آنان معتقدند که گروه‏هاى مسلمان موجود در فرانسه، به علت انتقاد از اسرائیل، داراى احساسات ضد یهودى هستند و براى جامعه فرانسه خطر آفرین هستند .
حسن الترابى یکى از رهبران اسلامى سودان، شما را «آینده اسلام‏» معرفى کرده است . از سوى دیگر ارتباط خانوادگى شما با حزب اخوان‏المسلمین که به مسائل خاص سیاسى در مصر متهم است، این گفته را دچار چالش مى‏کند .
پدر و پدر بزرگ من (که بنیان‏گذار اخوان‏المسلمین است) و حتى خود من، برخاسته از این جنبش اسلامى، با اهداف عالیه آن بوده‏ایم، اما هم‏اکنون من از منتقدان این حزب هستم و حتى با افکار متعصبانه اعضاى خانواده خود مخالف هستم .
نظر ناظران خارجى در این ارتباط چیست؟
در کشورهایى نظیر مغرب، اندونزى و مصر، با اظهار نظرهاى شخصى و توضیحات کافى، توانسته‏ام آنان را نسبت‏به استقلال تفکراتم از اخوان‏المسلمین راضى کنم; گر چه با توجه به ارتباط خانوادگى، در گام اول به عنوان یک عضو حزب محسوب مى‏شدم، اما در زمان دفع شبهات، توانسته‏ام خط اصلى تفکراتم را از اخوان‏المسلمین، کاملا روشن سازم .

تبلیغات