چهره اسلام در پژوهشهاى علمى غرب
آرشیو
چکیده
متن
تردیدى نیست که دانشگاههاى کشورهاى غربى به پژوهش در باب اسلام اهمیت مىدهند; اما باید انگیزه این پژوهشها را جستجو کرد . پژوهشگران غربى، در مباحث علمى خود درباره اسلام به دنبال چه نتیجهاى هستند؟ آیا آنان پیشفرضها و پیشداورىهایى دارند که مىخواهند به تایید بزرگترین دانشگاههاى خود برسند تا پیشفرضهایشان واقعیتیابد؟ آیا آنان امروزه بدون قضاوتهاى از پیشتعیینشده، به دنبال حقیقت مىگردند؟
آنچه در پى مىآید، تلاشى است که از لابلاى ارائه برخى پژوهشهاى صورت پذیرفته تا با دیدگاه غرب درباره اسلام و مسلمانان آشنا شویم و این کار بازتاب برخى از پژوهشهاى علمى دانشگاههاى غرب است .
1 . اهتمام ورزیدن به مسیحى کردن مسلمانان: (1)
برخى از پژوهشگران به بررسى اوضاع مسلمانان مرتد پرداختند . یکى از این پژوهشها توسط «سورا جارامان» انجام پذیرفت . این پژوهش براى دریافت مدرک EDD از مدرسه «الثالوث اللاهوتى الپروتستانیتة» در سال 1993م در 171 صفحه نگاشته شد و موضوع اصلى آن «آگاهىهاى علمى مسلمانان مسیحىشده» بود . وى تلاش کرد تا درباره اوضاع و احوال مسلمانان مسیحىشده، مطالبى بنگارد و براى نمونه 30 نفر (مرد و زن) از ایالات «نیویز» امریکا برگزید و با آنان مصاحبههاى حضورى انجام داد . آن افراد براساس معیارهاى زیر انتخاب شدهاند:
الف . توانایى مصاحبهشوندگان براى گفتوگو به زبان انگلیسى;
ب . پذیرش آگاهانه این پژوهش و اهداف آن که بیان خواهد شد: اهدافى که با عبارتهاى پرآوازه پوشیده شده بودند: نزدیکى، تفاهم بهتر، و ... . ;
ج . باید در میان ایشان، نمایندگانى از مناطق جغرافیایى گوناگون باشد: آسیا، آفریقا و خاورمیانه .
وى به افراد برگزیده، پرسشنامهاى بر اساس ترتیب حروف الفبا داد و در پایان، به نتایجى دستیافت که ما با همان سیاق و روال پژوهشگر، ارائه مىکنیم:
یک . از نتایجبحث و بررسى روشن شد که روابط میان مسلمانان و مسیحیان براى ایجاد تفاهم و گفتوگوى متقابل، با صلح و دوستى و الفتخانوادگى بسیار ضرورى است!
دو . بر مسلمانان و مسیحیان است که با سعه صدر با یکدیگر به همکارى بپردازند . این همکارى، با برگزارى نشستهاى علمى جهت گفتوگو و مناقشه در برخى امور مربوط به انجیل و قرآن، انجام خواهد پذیرفت .
سه . همکارى مسیحیت - اسلام، براى مصالح دو طرف، ضرورى است .
از نحوه طرح و ارائه پرسشنامه پیداست که آزمونى بىطرفانه نبوده است . عبارتهاى پرسشنامه با زیرکى فراوانى انتخاب شده بودند: «هوادار کردن» به «همکارى» و «جذب کردن» به «تفاهم مشترک» تبدیل شده بودند . به ویژه پژوهشگر یاد شده، به هنگام سخن گفتن از ارتداد مسلمانان و گرویدن آنها به دین مسیحیت، بر واژه «رنج کشیدن» به عنوان یکى از عوامل گرایش مسلمانان به مسیحیت تاکید داشت . وى همچنین به اقدام جامعه مسیحیت در جذب مسلمانان مسیحى شده و ارائه خدمات، جهت آسایش و سکونت و همدردى ایشان اشاره مىکند; زیرا آنان به خاطر مسیحىشدن (ارتداد) توسط خانواده، رانده شده بودند . این پژوهش، از سختى کشیدن گروندگان به مسیحیت و مشکلات خانوادگى مسلمانان و تاریکى روابط خانوادگى و فشارهایى که از سوى حکومتهاى اسلامى، اعمال مىشود، تاکید بیشترى دارد .
وى، به کلیساها سفارش مىکند که پژوهشهایى از این دست انجام دهند و براى جذب تعداد بیشترى از مسلمانان، مسیحیان را برقرارى رابطه با آنان آموزش دهند و در این راستا به مباحث و تحقیقاتى اهتمام ورزند که درباره مشکلات پدید آمده از گرایش مسلمانان به آیین مسیحیت و شیوه درمان و کاهش دشوارىهاى آنان باشد .
بى گمان، هدف این گونه مباحث، همکارى با مسلمانانى است که مرتد مىشوند و باید به آنها کمک شود .
2 . رابطه دین و سیاست در کشورهاى در حال توسعه: (2)
آنچه مورد توجه پژوهشگران دانشگاههاى غربى است، مسئله رابطه میان دین و سیاست، بویژه سیاستخارجى شمارى از کشورهاى بزرگ در حال رشد است . «اولوفا لاجیمى آدکن» ، در این زمینه پیشگام بود . وى در پایاننامه دکتراى خود در دانشگاه هاروارد امریکا - 1991م - درباره «تاثیر دین در سیاستخارجى نیجریه» کتابى در 281 صفحه نگاشت . وى، در این پایاننامه، تحلیلى در باب اطلاعات و دادههاى تحقیقى دارد و اطلاعات بهدست آمده از اسناد دولتى، مقالات روزنامهها، رسانهها و مصاحبه خود با برخى از شخصیتهاى مسئول دولتى نیجریه را تحلیل و بررسى مىکند; مسئولانى که به یکى از دو دین بزرگ اسلام و مسیحیت پاى بند بودند . پژوهشگر، پیوسته به «روابط میان دیندارى با گروههاى هم کیش آنان در خارج از نیجریه» اشاره مىکند . گویى درصدد است تا نشان دهد که مسئولان دولتى نیجریه، بیش از آنکه به کشور خود علاقهمند باشند به آیین خود دلبستهاند و به سود دین تلاش مىکنند . با این دیدگاه، پژوهش بر دو پرسش اساسى مبتنى شده است:
1 . آیا دوگانگى مذهب (مسیحیت - اسلام) در نیجریه به تفاوتهاى قومى و نژادى دامن مىزند؟ 2 . میزان تاثیرگذارى گروههاى مذهبى خارج از کشور نیجریه بر سیاستخارجى آن کشور تا چه اندازه است؟ نتایجبه دست آمده، حاکى از آن است که مسیحیان جنوب نیجریه، اسرائیل را کشورى مسیحى مىانگارند! و یا آنان ناچارند که چنین باورى داشته باشند!
البته ما بر آن نیستیم که پژوهشگران کشورهاى غربى اجازه تحقیق در این مسائل را ندارند; اما چه بسا در میان شاگردانشان، مسلمانانى یافتشوند که براى تحصیل به آن کشورها رفته باشند و آن شاگردان ناچارند که براى ادامه تحصیل و برطرف کردن نیازهاى اساتید خود و یا دستگاههاى اطلاعاتى آن کشور، به تحقیق بپردازند . دانشگاههاى غربى نیز، نتایج این گونه تحقیقات را در اختیار همه افراد و گروههاى دیگر قرار مىدهند . یکى از این گونه پایاننامهها، رساله دکتراى «محمد نور مونتى» (3) است که در سال 1990م به دانشگاه «تمبل» ارائه کرده است که در 451 صفحه نگاشته شده و موضوع آن «تحولات اجتماعى معاصر در مالزى» است . با وجود این عنوان، پژوهشگر بیشتر متوجه تشکیلات دانشجویى در مالزى است که نام آن «جمعیت ملى - اسلامى» بوده و در سال 1971م تاسیس شده است و علامت اختصارى آن A.B.I.M مىباشد . این رساله، درباره تاثیر قدرت این تشکیلات دانشجویى بر عملکردهاى داخلى و خارجى حکومت مالزى است . وى، در این تحقیق، قصد دارد که از رویکردها و اقدامات دولت مالزى و تاثیرگذارى این گروه پرده بردارد; تشکیلاتى که گروه فشارى به شمار مىآیند و از هوادارى جوانان و اقشار عمومى مردم برخوردارند .
3 . اهمیتبخشیدن به پژوهشهایى که در باب زنان اسلام انجام مىپذیرند: غرب، از نقش محورى زنان در ساختار جامعهها آگاه است و به همین سبب، توجه روزافزونى به پژوهش درباب زنان مسلمان در جوامع اسلامى و غیر اسلامى دارد . خانم «دنیا اسحاق جراح» رساله دکتراى خود را در سال 1990م به این مقوله اختصاص داده است: «وضعیت و نقش زن فلسطینى در کرانه باخترى» (4) . در این پایان نامه، تاثیر دین بر گرایشها و رویکردهاى فرهنگى، فلسفى و اجتماعى و روابط دو جنس زن و مرد، مورد بررسى قرار گرفتهاند . وى، پس از این بررسى نتیجه مىگیرد که «سنتها و آداب اجتماعى» و «دین» از عواملى است که موجب ستمدیدگى زنان و تاخیر آنها در مسئله آموزش است . این در حالى است که خانم «لوسى آنى والى» در سال 1993 رساله دکترایش را - که در دانشگاه نیویز بوده - به اوضاع جامعه زنان در غرب جزیره سومطره واقع در اندونزى اختصاص داده است . بررسى وى بر دو گروه از زنان طبقه میانى جامعه صورت گرفته است: 1 . زنان مسلمان شاغل و مجردى که در مشاغل و حرفههاى راحت و آسان به کار مشغولند; 2 . زنان مسلمانى که به تدریس در مدارس اسلامى دخترانه مىپردازند . وى ثابت مىکندکه زنان اندونزیایى، شئونات اسلامى و آداب و رسوم دینى را به خوبى رعایت مىکنند و این کار، لطمهاى به دین و کار آنها وارد نمىسازد تا آنجا که آنان را «زنان با تقوا و سودمند» مىنامد (5) . از آنچه گفته شد، مىتوان نتایج زیر را نام برد:
1 . دانشگاههاى غربى، نمایندگان و کارگزاران دستگاههاى اطلاعاتى هستند; خواه به این مسئله اعتراف کنند و یا به صورت پنهانى انجام دهند و خواه چنین اندیشهاى داشته باشند و یا چنین هدفى را دنبال نکنند . اما بعید به نظر مىرسد که پژوهشهایشان را بىهدف دنبال کنند و مانند دانشگاههاى جهان عرب و جهان اسلام که از یک روال بودن بحثها، تکرارى و سطحى بودن آنها رنج مىکشند، عمل نمایند .
2 . دانشجویانى که از کشورهاى در حال رشد به دانشگاههاى غربى مىروند، از بىفرهنگى خود رنجبرده، شیفته تمدن غرب مىشوند . این بىهویتى از دانشجویان، مبلغانى براى ترویج فرهنگ غرب مىآفریند و آنان را خواسته یا ناخواسته به این کار وامىدارد .
3 . محور پژوهشهاى غربى درباره اسلام، محکوم کردن دین اسلام است و با دروغ بستن یا کم ارزش جلوه دادن آن برآنند تا مسلمانان را به آیین مسیحیت و یا یهودیتسوق دهند .