ضرورت تدوین اخلاق جنسى
آرشیو
چکیده
متن
1 . بحران جنسى زمانى به وجود مىآید که غریزه و ساختار اجتماعى آن با هم تناسب نداشته باشند . یا به عبارتى آن نهاد اجتماعى که جوابگوى این غریزه است، از پاسخگویى مشروع آن ناتوان باشد . بنابراین بین غریزه متقاضى و پاسخ نهاد مربوط، تضاد به وجود مىآید که این تضاد، به بحران مىانجامد .
2 . بحرانها زمانى به وجود مىآیند که ساختارهاى اجتماعى و موفقیتهاى متناسب با آن دچار ناهمگونى شوند . مثل دوره بازسازى بعد از جنگ در ایران که براساس تعدیل مکانیکى اقتصادى صورت گرفت و با یک نوع جراحى افراطى ساختار اجتماعى، سبب نابهنجارى شدید اجتماعى در ایران شد و یکى از این ناهنجارىها که با ظهور آثار تعدیل اجتماعى ظاهر شد، بحران جنسى مىباشد .
3 . بحران جنسى به عنوان یک پدیده عمومى در سطح جامعه، سبب فحشا و نیز سبب از همپاشیدگى خانواده و رشد میزان طلاق مىشود که خود این رشد طلاق از عوامل اصلى رشد فحشا محسوب مىشود . شاهد آن افزایش زنان خیابانى و قاچاق این نوع زنان به خارج از کشور خصوصا کشورهاى توریستى مثل امارات و ترکیه مىباشد .
4 . دامنه بحران جنسى، فقط در سطح جنسى متوقف نمىشود; بلکه به حوزههاى دیگر فرهنگى - اجتماعى نیز سرایت مىکند و تبدیل به بحرانهاى اجتماعى عام و فراگیر مىشود . در کشورهاى سنتى این بحرانها در اثر تجددگرایى سطحى تبدیل به بحرانهاى سیاسى حاد شده و سوء استفادههاى قدرتهاى خارجى از آنان را در پى خواهد داشت; چنان که در برخى اظهارات مقامات اسراییل و امریکا درباره ایران آمده بود .
5 . برخورد با بحران جنسى باید در تمامى ابعاد اقتصادى، اجتماعى، فرهنگى و سیاسى صورت بگیرد . به عبارتى براى از بین بردن عوامل بحران جنسى بایستى در تنظیم لوایح و برنامهریزى تمام سطوح جامعه خصوصا جوانان را در نظر گرفت .
6 - چون جامعه ایران، جامعهاى جوان و جوان خود پویا است، اگر براى پویایى جنسى او فکرى نشود، تبدیل به بحران جنسى مىشود . از این جهتبایستى در جهت کنجکاوى جنسى آنها قدم برداشت و گرنه آنها با روى آوردن به فیلمهاى جنسى به دام انحرافى بس عظیم خواهند افتاد . این انحراف در ایران در قالب ماهواره و وسایل الکترونیکى دیگر صورت مىپذیرد .
بنابراین آموزش جنسى علمى و جامع براى جوانان در سطح خانواده و مدرسه ضرورت پیدا مىکند . نکته اساسى این است که آموزش جنسى، به معناى آموزش رابطه و آمیزش جنسى نیست که متاسفانه در ایران بین این دو خلط شده است .
7 . باید توجه داشت که عقاید و نظرات قالبى و کلیشهاى درباره مسائل جنسى در ایران، سخت رواج دارد; چه درباره اخلاق جنسى در غرب یا شرق و چه درباره اخلاق جنسى در داخل ایران .
این عقاید قالبى و کلیشهاى معمولا به وسیله رسانهها رواج مىیابد که تصورى غیرواقعى درباره روابط جنسى در غرب و داخل را ارائه مىنماید که این نوع عقاید قالبى، سختسبب انحراف در روابط جنسى مىشود .
8 - بحران جنسى در سطح افراد مجرد نمىماند، بلکه دایره آن به اشخاص متاهل نیز کشیده مىشود . پس زمانى که از بحران جنسى سخن گفته مىشود، ذهنها صرفا نباید متوجه افراد مجرد شود; بلکه باید به این نکته نیز توجه داشت که بحران جنسى در درجه اول در افراد متاهل رواج مىیابد; چرا که افراد متاهل بیشتر از افراد مجرد درگیر مسایل جنسى هستند . از این حیثبحران جنسى شدیدا دامنگیر آنها خواهد شد . رشد شدید آمار نابهنجارى جنسى افراد متاهل شاهدى بر این مدعا است .
9 . بحران جنسى مرتبط با اخلاق جنسى است; لذا نیازمند طرح مباحث اخلاق جنسى در بعد فلسفى و کلامى مىباشد . همین ارتباط بیانگر ضرورت تدوین اخلاق جنسى با توجه به شرایط واقعى است که بایستى توسط حوزه و دانشگاه تدوین و سپس توسط رسانهها و مؤسسات آموزشى و پرورشى ترویجشوند .
10 . از آنجا که غریزه جنسى، قوىترین غریزه انسانى است، پس بحران جنسى نیز قوىترین بحرانهاى اجتماعى و فرهنگى و سیاسى و اقتصادى مىباشد . یعنى اگر از بحران جنسى یک جامعه کاسته نشود، مثل تب تمامى ساختار اجتماعى را فلجخواهد کرد و آن را تا حد مرگ پیش خواهد برد . پس بایستى براى فروکش کردن تب جنسى، رهیافتهایى در سه مقطع زمانى کوتاهمدت، میانمدت و درازمدت طراحى کرد; به طورى که هیچ کدام از این رهیافتها منافى رهیافت دیگر نباشد .(مثل ازدواج موقت در کوتاهمدت و ازدواج دائم در بلندمدت) در غیر این صورت نه تنها بحران جنسى فروکش نخواهد کرد، بلکه بر دامنه آن در سطح جامعه نیز افزوده خواهد شد .
11 . به نظر مىرسد که راه حل اساسى براى از بین بردن بحران جنسى در جامعه با توجه به سه دوره زمانى مذکور، باید ازدواج دائم به صورتى باشد که از زمان عقد تا زمان عروسى مدت زمان زیادى در نظر گرفته شود; یعنى فاصله بلوغ تا عروسى با عقد دائم مدتدار و طولانىمدت پر شود که این امر البته با حمایتخانواده دو طرف انجامپذیر است . همانطورى که آثار اولیه آن در خانوادههاى فرهیخته در جامعه مشاهده مىشود و بهویژه در قشرهاى محصل و دانشجو و طلبه بسیار مطلوب است و مىتوان آن را در قشرهاى دیگر اجتماعى نیز رواج داد . زیرا این روش تا حد زیادى با خانوادهگرایى ایرانى تلائم دارد و خانواده را تضعیف نخواهد کرد; بلکه بر قوت آن خواهد افزود . براین اساس بایستى قوانین مربوط به آن تدوین شود و در قوانین موجود ازدواج بازنگرى اساسى صورت پذیرد .
در نهایتباید گفت که ارتباط جنسى ارتباط در قالب ازدواج موقت طورى باشد که کیان خانواده را محکمتر کند نه آن که آنرا بلرزاند . یعنى ازدواج موقتبایستى مکمل خانواده باشد نه تضعیفکننده آن .
آنها که با فرهنگ جنسى در اسلام آشنایى دارند، به خوبى این نکته را درک و تاکید مىکنند .
ابراهیم فیاض
2 . بحرانها زمانى به وجود مىآیند که ساختارهاى اجتماعى و موفقیتهاى متناسب با آن دچار ناهمگونى شوند . مثل دوره بازسازى بعد از جنگ در ایران که براساس تعدیل مکانیکى اقتصادى صورت گرفت و با یک نوع جراحى افراطى ساختار اجتماعى، سبب نابهنجارى شدید اجتماعى در ایران شد و یکى از این ناهنجارىها که با ظهور آثار تعدیل اجتماعى ظاهر شد، بحران جنسى مىباشد .
3 . بحران جنسى به عنوان یک پدیده عمومى در سطح جامعه، سبب فحشا و نیز سبب از همپاشیدگى خانواده و رشد میزان طلاق مىشود که خود این رشد طلاق از عوامل اصلى رشد فحشا محسوب مىشود . شاهد آن افزایش زنان خیابانى و قاچاق این نوع زنان به خارج از کشور خصوصا کشورهاى توریستى مثل امارات و ترکیه مىباشد .
4 . دامنه بحران جنسى، فقط در سطح جنسى متوقف نمىشود; بلکه به حوزههاى دیگر فرهنگى - اجتماعى نیز سرایت مىکند و تبدیل به بحرانهاى اجتماعى عام و فراگیر مىشود . در کشورهاى سنتى این بحرانها در اثر تجددگرایى سطحى تبدیل به بحرانهاى سیاسى حاد شده و سوء استفادههاى قدرتهاى خارجى از آنان را در پى خواهد داشت; چنان که در برخى اظهارات مقامات اسراییل و امریکا درباره ایران آمده بود .
5 . برخورد با بحران جنسى باید در تمامى ابعاد اقتصادى، اجتماعى، فرهنگى و سیاسى صورت بگیرد . به عبارتى براى از بین بردن عوامل بحران جنسى بایستى در تنظیم لوایح و برنامهریزى تمام سطوح جامعه خصوصا جوانان را در نظر گرفت .
6 - چون جامعه ایران، جامعهاى جوان و جوان خود پویا است، اگر براى پویایى جنسى او فکرى نشود، تبدیل به بحران جنسى مىشود . از این جهتبایستى در جهت کنجکاوى جنسى آنها قدم برداشت و گرنه آنها با روى آوردن به فیلمهاى جنسى به دام انحرافى بس عظیم خواهند افتاد . این انحراف در ایران در قالب ماهواره و وسایل الکترونیکى دیگر صورت مىپذیرد .
بنابراین آموزش جنسى علمى و جامع براى جوانان در سطح خانواده و مدرسه ضرورت پیدا مىکند . نکته اساسى این است که آموزش جنسى، به معناى آموزش رابطه و آمیزش جنسى نیست که متاسفانه در ایران بین این دو خلط شده است .
7 . باید توجه داشت که عقاید و نظرات قالبى و کلیشهاى درباره مسائل جنسى در ایران، سخت رواج دارد; چه درباره اخلاق جنسى در غرب یا شرق و چه درباره اخلاق جنسى در داخل ایران .
این عقاید قالبى و کلیشهاى معمولا به وسیله رسانهها رواج مىیابد که تصورى غیرواقعى درباره روابط جنسى در غرب و داخل را ارائه مىنماید که این نوع عقاید قالبى، سختسبب انحراف در روابط جنسى مىشود .
8 - بحران جنسى در سطح افراد مجرد نمىماند، بلکه دایره آن به اشخاص متاهل نیز کشیده مىشود . پس زمانى که از بحران جنسى سخن گفته مىشود، ذهنها صرفا نباید متوجه افراد مجرد شود; بلکه باید به این نکته نیز توجه داشت که بحران جنسى در درجه اول در افراد متاهل رواج مىیابد; چرا که افراد متاهل بیشتر از افراد مجرد درگیر مسایل جنسى هستند . از این حیثبحران جنسى شدیدا دامنگیر آنها خواهد شد . رشد شدید آمار نابهنجارى جنسى افراد متاهل شاهدى بر این مدعا است .
9 . بحران جنسى مرتبط با اخلاق جنسى است; لذا نیازمند طرح مباحث اخلاق جنسى در بعد فلسفى و کلامى مىباشد . همین ارتباط بیانگر ضرورت تدوین اخلاق جنسى با توجه به شرایط واقعى است که بایستى توسط حوزه و دانشگاه تدوین و سپس توسط رسانهها و مؤسسات آموزشى و پرورشى ترویجشوند .
10 . از آنجا که غریزه جنسى، قوىترین غریزه انسانى است، پس بحران جنسى نیز قوىترین بحرانهاى اجتماعى و فرهنگى و سیاسى و اقتصادى مىباشد . یعنى اگر از بحران جنسى یک جامعه کاسته نشود، مثل تب تمامى ساختار اجتماعى را فلجخواهد کرد و آن را تا حد مرگ پیش خواهد برد . پس بایستى براى فروکش کردن تب جنسى، رهیافتهایى در سه مقطع زمانى کوتاهمدت، میانمدت و درازمدت طراحى کرد; به طورى که هیچ کدام از این رهیافتها منافى رهیافت دیگر نباشد .(مثل ازدواج موقت در کوتاهمدت و ازدواج دائم در بلندمدت) در غیر این صورت نه تنها بحران جنسى فروکش نخواهد کرد، بلکه بر دامنه آن در سطح جامعه نیز افزوده خواهد شد .
11 . به نظر مىرسد که راه حل اساسى براى از بین بردن بحران جنسى در جامعه با توجه به سه دوره زمانى مذکور، باید ازدواج دائم به صورتى باشد که از زمان عقد تا زمان عروسى مدت زمان زیادى در نظر گرفته شود; یعنى فاصله بلوغ تا عروسى با عقد دائم مدتدار و طولانىمدت پر شود که این امر البته با حمایتخانواده دو طرف انجامپذیر است . همانطورى که آثار اولیه آن در خانوادههاى فرهیخته در جامعه مشاهده مىشود و بهویژه در قشرهاى محصل و دانشجو و طلبه بسیار مطلوب است و مىتوان آن را در قشرهاى دیگر اجتماعى نیز رواج داد . زیرا این روش تا حد زیادى با خانوادهگرایى ایرانى تلائم دارد و خانواده را تضعیف نخواهد کرد; بلکه بر قوت آن خواهد افزود . براین اساس بایستى قوانین مربوط به آن تدوین شود و در قوانین موجود ازدواج بازنگرى اساسى صورت پذیرد .
در نهایتباید گفت که ارتباط جنسى ارتباط در قالب ازدواج موقت طورى باشد که کیان خانواده را محکمتر کند نه آن که آنرا بلرزاند . یعنى ازدواج موقتبایستى مکمل خانواده باشد نه تضعیفکننده آن .
آنها که با فرهنگ جنسى در اسلام آشنایى دارند، به خوبى این نکته را درک و تاکید مىکنند .
ابراهیم فیاض