تبیین مؤلفه های اثربخشی تولیدات رسانه ملی در گام دوم انقلاب مبتنی بر اندیشه رهبر معظم انقلاب اسلامی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
رسانه ملی به عنوان رسانه ی اثرگذار حاکمیت، نقش بی بدیلی در رشد و ارتقای فرهنگ عامه دارد. از این رو مؤلفه هایی که بتواند اثرگذاری محتوای تولیدی این رسانه را بیشتر نماید، بایستی مورد توجه سیاست گذاران آن سازمان و مورد مطالبه ی دغدغه مندان حوزه فرهنگ کشور در گام دوم انقلاب قرار گیرد. جهت شناسایی مؤلفه های اثرگذار بر تولید محتوا، توجه به ظرفیت ها و توانمندی و مسائل سازمانی از یک طرف و توجه به افق مطلوب انقلاب اسلامی از طرفی دیگر ضروری است. از آنجا که طبق قانون اساسی، انتصاب رئیس سازمان رسانه ملی بر عهده رهبر انقلاب اسلامی است و ایشان نسبت به ظرفیت های سازمان و افق انقلاب اشراف کافی دارند، لذا حرکت تولیدات سازمان باید بر مسیر اندیشه ایشان صورت گیرد. تبیین شبکه مفهومی مؤلفه های اثربخشی تولیدات رسانه ملی مبتنی بر اندیشه رهبر انقلاب می تواند هدایتگر تغییرات سازمانی به سمت مطلوب در گام دوم انقلاب گردد و مدیران سازمانی می توانند بر اساس اندیشه ایشان تصمیمات آتی خود بر اساس اندیشه ایشان را پایه ریزی نمایند. لذا این پژوهش بر آن است تا با تحلیل مضمون بیانات رهبر انقلاب در مورد سازمان صداوسیما، مؤلفه های تأثیربخشی تولیدات رسانه ملی را تبیین نماید. یافته های این پژوهش نشان می دهد که در منظومه فکری ایشان، تولید اثرگذار نیازمند به کارگیری مجموعه مؤلفه هایی است که در پنج مضمون فراگیر قابل تقسیم است: تأمین و به کارگیری منابع انسانی متناسب، توجه به اصول کاری هنجارمند، نظام اداری اثرگذار، تعاملات فعال فرا سازمانی و پیگیری ارزش ها و ایدئولوژی محیط اجتماعی. برنامه ریزی در جهت تحقق این مؤلفه ها موجب اصلاح و ارتقای تولیدات رسانه ملی می گردد.Explaining the effectiveness of national media productions in the second step of the revolution Based on the thought of the Supreme Leader of the Islamic Revolution
The national media, as the effective media of the government, plays an irreplaceable role in the growth and promotion of popular culture. Therefore, the components that can increase the effectiveness of the production content of this media should be given the attention of the policy makers of that organization and demanded by those concerned in the country's culture field in the second step of the revolution. In order to identify the factors affecting content production, it is necessary to pay attention to the capacities and capabilities and organizational issues on the one hand and pay attention to the desired horizon of the Islamic Revolution on the other hand. Since, according to the constitution, the appointment of the head of the National Media Organization is the responsibility of the leader of the Islamic Revolution, and he has enough nobility regarding the capacities of the organization and the horizon of the revolution, so the movement of the organization's productions should be based on his thinking. Explaining the conceptual network of the effectiveness components of national media productions based on the thought of the leader of the revolution can guide organizational changes to the desired direction in the second step of the revolution, and organizational managers can base their future decisions on the basis of his thought. Therefore, this research aims to explain the effective components of national media productions by analyzing the content of the revolutionary leader's statements about the broadcasting organization. The findings of this research show that in his intellectual system, effective production requires the use of a set of components that can be divided into five overarching themes: provision and use of appropriate human resources, attention to normative work principles, effective administrative system, active extra-organizational interactions and pursuit of values. and social environment ideology. Planning for the realization of these components leads to improvement and improvement of national media productions.