چکیده

از چالش های اصلی معادجسمانی اشکال تناسخ است. میرغیاث الدین منصوردشتکی و آقاعلی مدرس زنوزی با طرح نوعی ارتباط میان نفس و بدن پس از مرگ خواسته اند از اشکال تناسخ رها شوند، میرغیاث الدین منصوردشتکی برای نفس دو نوع تعلق قائل شده است، که در زمان حیات و موت یکی از این دو تعلق برقرار است، آقاعلی مدرس زنوزی نیز قائل شده است که نفس در زمان حیات ودایعی در بدن باقی می گذارد که حتی پس از مرگ همراه بدن باقی هستند. سیدجلال الدین آشتیانی هر دو رأی را به شدت مورد انتقاد قرار داده است و خود نظر ملاصدرا یعنی محشور شدن نفس همراه با جسم مثالی را برگزیده است. در این مقاله با روش تحلیلی و توصیفی نظرات غیاث الدین منصور و آقاعلی تقریر شده است و نسبت این دو رأی به یکدیگر توضیح داده شده است، همچنین نقدهای آشتیانی به صورت منقح و منظم ذکر گردیده است و با ارزیابی مبانی این نقدها مشخص شده است که چون آشتیانی با مبانی صدرایی به نقد پرداخته است، این نقدها به طور کامل به آقاعلی به عنوان حکیمی صدرایی وارد است، اما غیاث الدین می تواند به این نقدها ملتزم نباشد، اگرچه قول غیاث الدین دچار خللی مهم تر یعنی مطرح کردن ادعایی بدون دلیل است.

Examining Seyyed Jalaluddin Ashtiani's criticisms on Ghiyathuddin Mansourdashtaki and Agha Ali Modares's theory of reincarnation

One of the main challenges of reincarnation is the form of reincarnation. Mir Ghiyathuddin Mansourdashtaki and Agha Ali Modres-Zanuzi have proposed a kind of connection between the soul and the body after death and wanted to be freed from the forms of reincarnation. that the soul leaves traces in the body during life that remain with the body even after death. Seyyed Jalaluddin Ashtiani has severely criticized both opinions and has chosen Mulla Sadra's opinion, which is the merging of the soul with the body, as an example. In this article, the opinions of Ghiyathuddin Mansour and Agha Ali have been presented with analytical and descriptive method and the relationship between these two opinions has been explained, also the criticisms of Ashtiani have been mentioned in a revised and orderly manner, and by evaluating the foundations of these criticisms, it has been determined that because Ashtiani He has criticized with the bases of Sadra'i, these criticisms are completely related to Agha Ali as a Sadra'i sage, but Ghiyath al-Din can not be bound by these criticisms, although Ghiyath al-Din's words have a more important flaw, that is, making a claim without a reason.

تبلیغات