بررسی نفثه المصدور بر اساس رویکرد نشانه شناسی اجتماعی پی یر گیرو (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
نشانه شناسی اجتماعی از جمله رویکردهای انتقادی بازخوانی متون ادبی است که در صدد بررسی و کشف نشانه های درون متنی می باشد تا بتواند به لایه های مفهومی پنهان آن دست یافته و معانی نهفته در این نشانه ها را درک نماید. پی یر گیرو، نشانه های اجتماعی را به دو گروه هویت و آداب معاشرت تقسیم می کند. نفثه المصدور اثر ارجمند شهاب الدین محمد زیدری نسوی، منشی سلطان جلال الدین خوارزمشاه، کتابی است که در مورد حمله مغول به ایران و سقوط سلسله خوارزمشاهیان نوشته شده است و با توجه به موضوع آن که مضمونی تاریخی- اجتماعی دارد، می توان جلوه هایی از فرهنگ، هویت، و آداب و رسوم دوره خوارزمشاهیان را در آن به وضوح دید و از این رو، کتاب مذکور دارای رمزگان های اجتماعی بسیاری است که نیاز به استخراج و تحلیل دارد. بر این اساس، نگارندگان این پژوهش کوشیده اند تا با بهره گیری از روش تحلیل کیفی و با تکیه بر دیدگاه پی یر گیرو، نشانه های اجتماعی را در نفثه المصدور بررسی و تحلیل نمایند. بر اساس یافته های این پژوهش، نشانه های اجتماعی در نفثه المصدور در مقوله هویت و آداب معاشرت بازتاب یافته و در قالب عواملی چون لحن سخن، حالات و اطوار، خوراک، پوشاک و ... بروز یافته است که به نوعی بیانگر تنوع رمزگان های زمان نویسنده و توجه شایان او به اوضاع اجتماعی جامعه است.Study of Nafsat al-Masdor in the light of Pierre Giraud's Social Semiotics
As a key approach to the close and critical reading of literary texts, social semiotics seeks to discover signs within literary texts. In doing so, it aims to figure out hidden concepts and layers of meanings. Pierre Giraud divides social signs into two categories: identity and etiquette. Nafsat al-Masdor is written by Shihab al-Din Muhammad al-Nasawi, the secretary of Sultan Jalal al-Din Khwarazmshi, whose book recounts the Mongols’invasion of Persia and the fall of of Khwarazmshahi dynasty. Given its soci-historical subject, one can vividly perceive the manifestations of culture, identity, and etiquette in the Khwarazamshahi period. Hence, the book contains abundant social signs and codes demanding to be extracted and interpreted. Therefore, by employing the qualitative method and drawing on Pierre Giraud’s insights, the current research attempts to analyze social signs in Nafsat al-Masdor . The findings of the current article demonstrate that social signs in Nafsat al-Masdor have manifested themselves in identity and etiquette, in turn, being materialized in tone, discourse, postures, gestures, food, and dress revealing the diversity of social codes in the author’s time and his close attention to social conditions of his own time.