چکیده

در این پژوهش هدف این است که مولفه های زیباشناسی طبیعت با توجه به نگرش به طبیعت در شعر و نقاشی رمانتیک انگلیس مطالعه و واکاوی شود. پرسش ها از این قرار است: رابطه طبیعت و هنر به چه صورت هایی بیان می شود؟ طبیعت در آثار شاعران (وردزورث و کولریج) و نقاشان رمانتیک (کانستبل و ترنر) انگلیس چگونه تصویر شده است؟ بر اساس آن زیباشناسی طبیعت دارای چه تأکیداتی می شود؟ داده ها به روش توصیفی –تحلیلی مطالعه می شود و این نتیجه را نشان می دهد مکتب رمانتیک انگلیس خود به جهت فردیت گرایی و تنوع دیدگاه شاعران و نقاشان از نوعی طیف نمایی نسبت به طبیعت بهره مند است. جنبه ذهنی و من تغزلی نسبت به عینیت طبیعت وزنه بیشتری در آثار رمانتیک های منتخب این پژوهش دارد. اگر بخواهیم مسائل زیباشناسی را از قاب هنر انتخاب کنیم، به دلیل سلطه همین جنبه ذهنی است. «زیبا شناسی طبیعت» به عنوان شاخه ای از زیباشناسی به معنای عام آن می تواند مقتضیات خود را در باب بحث درباره طبیعت رام، انرژی مثبت عناصر طبیعی، ارزش ذاتی طبیعت، ذهنی بودن درک زیبایی عینی، وجه مابعدالطبیعی آن، نیروهای وحشی و کنترل ناپذیر آن، نقش طبیعت در رشد ذهنی و تربیت زیباشناختی انسان را بر اساس نگرش رمانتیک ها تنظیم کند.

"Study of the characteristics of aesthetics of nature based on the attitude of the English romantic school towards nature"

In this research, the aim is to study and analyze the characteristics of aesthetics of nature with regard to the attitude towards nature in English romantic poetry and painting. The questions are: How is the relationship between nature and art expressed? How is nature depicted in the works of English poets (Wordsworth and Coleridge) and romantic painters (Constable and Turner)? Based on that, what emphasis does the aesthetics of nature have? The data is studied in a descriptive-analytical way, and this result shows that the English romantic school benefits from a kind of spectrum towards nature due to the individualism and diversity of poets and painters' views. The mental aspect of lyric I has more weight than the objectivity of nature in the works of the selected romantics of this research. If we want to choose aesthetic issues from the frame of art, it is because of the dominance of this subjective aspect. "Aesthetics of nature" as a branch of aesthetics in its general sense can meet its requirements regarding the discussion of tame nature, the positive energy of natural elements, the inherent value of nature, the subjectivity of the perception of objective beauty, its metaphysical aspect, its wild and uncontrollable forces. , to regulate the role of nature in the mental cultivation and aesthetic training of man based on the attitude of the romantics.

تبلیغات