چکیده

هدف از پژوهش حاضر، سنجش میزان مطلوبیت استفاده از تبلیغات سبز مبتنی بر ارزش های بومی در مدیریت اماکن ورزشی و همچنین تعیین شیوه های استفاده از این تبلیغات بود. این پژوهش از دسته تحقیقات کاربردی و از نظر شیوه گردآوری داده ها در زمره پژوهش های پیمایشی- توصیفی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه مدیران اماکن ورزشی سرپوشیده یزد بود (600 نفر). نمونه آماری براساس جدول مورگان، 234 مدیر بودند که به صورت تصادفی ساده  انتخاب شدند. ابزارجمع آوری داده ها، پرسشنامه محقق ساخته بود که پس از تایید روایی و پایایی مورد بهره برداری قرار گرفت. روایی سازه پرسشنامه با استفاده از معادلات ساختاری و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ تایید شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها، از نرم افزارهای Spss V26 و Smart PLS 3 استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان داد که کاهش آلودگی صوتی مبتنی بر ارزش های بومی، افزایش فضای سبز مبتنی برارزش های بومی، دفع زباله و نخاله ساختمان مبتنی بر ارزش های بومی و صرفه جویی انرژی مبتنی بر ارزش های بومی عوامل موثر بر شیوه های تبلیغات سبز اماکن ورزشی می باشند که از این 4 عامل بیشترین توجه مربوط به شاخص «دفع زباله و نخاله ساختمان» (با میانگین 06/3) و کم ترین توجه مربوط به شاخص «افزایش فضای سبز»(با  میانگین 18/2) می باشد که در رتبه چهارم قرار دارد. می توان گفت برای دست یابی به توسعه پایدار لازم است که استفاده از شیوه های به تصویر کشیدن مسئولیت پذیری افزایش فضای سبز مبتنی بر ارزش های اخلاقی، ملی و تاریخی و ارزش های زندگی مدرن در مدیریت اماکن ورزشی دیده شود.

Applying green Advertising Methods based on Local Values in the Management of Sports Facilities (case study: Yazd)

The study is to assess the desirability of using green advertising based on indigenous values ​​in the management of sports venues and to determine the methods of using this advertising. It was in the category of applied and survey-descriptive researches. The statistical population included the managers of indoor sports venues in Yazd (600 people). Based on Morgan table, 234 managers were selected by simple random sampling as the statistical samples. The data collection tool was a researcher-made questionnaire which was used after confirming its validity and reliability. The construct validity of the questionnaire was confirmed using structural equations and its reliability was confirmed using Cornbrash’s alpha. SPSS V26 and Smart PLS 3 soft wares were used for data analysis. The results showed that the reduction of noise pollution based on indigenous values, increasing green space based on indigenous values, garbage disposal based on indigenous values ​​and energy saving based on indigenous values ​​are the factors affecting the green advertising methods. Of these 4 factors, the most attention is related to the index of “construction waste and rubbish” (with an average of 3/06) and the least attention is related to the index of “increase of green space” (with an average of 2/18), which is in the fourth place. Therefore, the use of methods to portray the responsibility of increasing green space based on moral, national and historical values ​​and values ​​of modern life in the management of sports venues to achieve sustainable development can be seen.

تبلیغات