طراحی برنامه و نقشه استراتژی فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران با رویکرد ISM (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
چکیده
هدف این پژوهش، طراحی برنامه و نقشه راهبرد فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران با رویکرد ISM بود. روش تحقیق، توصیفی و به لحاظ هدف، کاربردی است. گردآوری اطلاعات، به صورت میدانی و به شیوه آمیخته (کمی و کیفی) انجام شد. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی، 15 نفر از خبرگان و در بخش کمی، شامل مسئولان فدراسیون اتومبیلرانی و موتورسواری و مدیران هیئت های تابعه در استان ها برابر با 150 نفر بود که به دلیل محدودیت اعضا، نمونه آماری با جامعه برابر شد. ابزار پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته و فرم خودتعاملی ساختاری بود. برای تدوین راهبرد های این فدراسیون از روش سوات و برای ساختاردهی راهبرد ها از تکنیک مدلسازی ساختاری تفسیری استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد که در فدراسیون اتومبیل رانی و موتورسواری 13 قوت، 17 ضعف، 13 فرصت و 16 تهدید وجود دارد و برای توسعه این فدراسیون، 17 راهبرد پیشنهاد گردید. همچنین بر اساس یافته ها در بخش مدل سازی ساختاری تفسیری، راهبردها در پنج سطح قرار گرفتند که راهبرد های دانش بنیان نمودن ورزش موتورسواری و اتومبیلرانی مبتنی بر تعامل با مراکز دانشگاهی و پژوهشی و تقویت و ارتقای محیط قانونی، حقوقی و برنامه ای این فدراسیون در سطوح پایین مدل (سطوح چهارم و پنجم) قرار گرفتند. می توان گفت که تمرکز مسئولان بر برنامه محوری و ایجاد و یا تقویت محیط حقوقی به همراه حرکت در راستای دانش بنیان شدن این رشته ورزشی، تحقق دیگر راهبرد های طراحی شده و توسعه ورزش اتومبیل رانی و موتورسواری را در پی خواهد داشت.Designing a plan and strategy map of the Motorcycle & Automobile Federation of the Islamic Republic of Iran with an ISM approach
The research is to design a plan and strategic map of the Motorcycling Federation of the Islamic Republic of Iran with the ISM approach. The research method was descriptive and applied in terms of purpose. The data collection was done in the field and in a mixed manner (quantitative and qualitative). The statistical population in the qualitative part was 15 experts and in the quantitative part included the officials of the Automobile and Motorcycling Federation and the managers of the affiliated delegations in the provinces (150 people). The research tool was a researcher-made questionnaire and a form of structural self-interaction. Swot method was used to formulate the strategies of this federation and interpretive structural modeling technique was used to structure the strategies.
The findings showed that there were 13 strengths, 17 weaknesses, 13 opportunities and 16 threats in the Automobile and Motorcycling Federation and 17 strategies were proposed for the development of this federation. Also, based on the findings in the interpretive structural modeling section, the strategies were divided into five levels. Models (fourth and fifth levels) were analyzed.
It can be said that the focus of the officials on the central program and creating or strengthening the legal environment along with moving in the direction of knowledge-based sports, the realization of other designed strategies and the development of motorsport and motorcycling.