کلید واژه ها: عادات خرید کالاهای ورزشی مصرف کننده ورزشی

حوزه های تخصصی:
شماره صفحات: ۴۶۹ - ۴۸۶
دریافت مقاله   تعداد دانلود  :  ۲

چکیده

هدف از این پژوهش، ارائه چارچوب جهت دهی به عادات خرید کالای ورزشی ایرانی می باشد. روش تحقیق از نوع کیفی با رویکرد تحلیل نظام مند یود. جامعه آماری شامل جامعه انسانی و اطلاعاتی بود. نمونه آماری به تعداد قابل کفایت بر مبنای اشباع نظری به صورت هدفمند و در دسترس نمونه گیری و نظرخواهی گردید (16 نفر و 23 سند). ابزارهای پژوهش شامل مطالعه کتابخانه ای نظام مند و مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. روایی ابزار با استفاده از روش های روایی سنجی کیفی مطلوب ارزیابی شد (روایی محتوایی و ضریب کاپا). از روش کدگذاری و چارچوب بندی مفهومی برای تحلیل یافته ها استفاده گردید. چارچوب تحلیلی ارائه شده شامل سه سطح زمینه ای، فرآیندی و پیامدی یود. نتایج نشان داد که در سطح زمینه ای محیط های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و قانونی قرار می گیرد. همچنین در سطح فرآیندی ابعاد مکان، رقبا، سیستم فروش، رفتار مصرف و الگوی خرید قرار دارد. در نهایت در سطح پیامدی، عادات خرید تفننی، الکترونیکی، کیفیت گرا، عمده ای و سنتی قرار گرفته است. به طور کلی با توجه به نتایج پژوهش می توان گفت جهت نهادینه کردن عادت خرید کالای ورزشی داخلی، از عوامل استفاده شده در این پژوهش به عنوان الگویی برای تصمیم گیری می توان بهره جست.

Providing a framework for orientation to shopping habits in Iranian sport goods

The study is to provide a framework for addressing the habits of buying Iranian sports goods. The research method was of qualitative type with systematic analysis approach. The statistical population included human and information society. A statistical sample of sufficient numbers based on theoretical saturation was purposefully and available for sampling and survey (16 people and 23 documents). The research tools included a systematic library study and a semi-structured interview. Tool validity was assessed using optimal qualitative validation methods (content validity, kappa coefficient). The conceptual coding and framing method was used to analyze the findings. The results showed that analytical framework presented includes three levels: contextual, process, and consequential. It is at the level of social, cultural, economic, political and legal environments. Also at the process level are the dimensions of location, competitors, sales system, consumption behavior and shopping pattern. Finally, at the level of consequence, the habits of shopping are fun, electronic, quality-oriented, wholesale and traditional. In general, according to the results of the research, it can be said that in order to institutionalize the habit of buying domestic sports goods, the factors used in this research should be considered as a model for their decision-making.

تبلیغات