آزمون مدل رفتار مصرف ورزش با تاکید بر کیفیت رابطه (مورد مطالعه: هواداران لیگ برتر فوتبال ایران در فصل 1399) (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
چکیده
هدف کلی این پژوهش، آزمون مدل رفتار مصرف ورزش با تاکید بر کیفیت رابطه (مورد مطالعه: هواداران لیگ برتر فوتبال ایران در فصل1400-1399) بود. تحقیق حاضر، توصیفی از نوع همبستگی و مبتنی بر مدلسازی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی است و از لحاظ هدف نیز جزو تحقیقات کاربردی محسوب می شود. جامعه آماری مطالعه شامل کلیه هواداران تمام باشگاه های حاضر در لیگ برتر فوتبال فصل 99 ایران بود. برای انتخاب نمونه آماری، با توجه به تعداد هواداران تیم های لیگ برتر ایران، تعداد 384 نفر به روش نمونه گیری تناسبی انتخاب شد. در این تحقیق از پرسشنامه های «کیفیت رابطه» کیم و همکاران (2011) و «مقیاس رفتارهای مصرف ورزش» کیم و همکاران (2011) استفاده گردید. آلفای کرونباخ پرسشنامه ها به ترتیب 88/0 و 76/0 به دست آمد که حاکی از مطلوب بودن پایایی پرسشنامه ها می باشد. برای تجزیه و تحلیل داده ها، از مدلسازی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی و نرم افزار Smart Pls نسخه 3 استفاده شد. نتایج نشان داد که کیفیت رابطه (اعتماد، تعهد، رضایت، عمل متقابل و خود ارتباطی) بر رفتار مصرف ورزش (حضور، خرید کالاها و رسانه) هواداران لیگ برتر فوتبال ایران تاثیر مثبت معناداری دارد. در نهایت، مدل تحقیق نیز از برازش قوی برخوردار بود و می تواند به عنوان یک الگوی عملیاتی در لیگ برتر ایران برای جذب هر چه بیشتر هواداران فوتبال مورد استفاده قرار گیرد.Testing the Model of Sports Consumption Behavior with emphasize on Relationship Quality (Case study: Iranian Football Premier League Fans in the 2020 Season)
The study is to investigate the effect of relationship quality on sports consumption behavior (Case study: Iranian Football Premier League fans in the 2020 season). It is a descriptive correlational study based on structural equation modeling and is considered as applied research in terms of purpose. The statistical population was the fans of all the clubs present in the Iranian Football Premier League the 2020 season. For this purpose and to select a statistical sample, according to the number of fans of Iranian Premier League teams, the sampling method was proportional. In this study, Kim et al.'s relationship quality questionnaire (2011) and Kim et al.'s exercise consumption behavioral questionnaire (2011) were used. Cronbach's alpha of the questionnaires was 0/88 and 0/76, respectively, indicating that the reliability of the questionnaires was desirable. Structural equation modeling with partial least squares approach and Smart Pls version 3 software were used to analyze the data.
The results showed that the quality of the relationship is of a significant positive effect on the sports consumption behavior of Iranian Premier League fans. Finally, the research model also was of a strong fit.