آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۷

چکیده

نظام بانکی با شبکه پیچیده از روابط با ذی نفعان مواجه است که یا از آن تأثیر می پذیرند و یا بر آن تأثیر می گذارند هر یک از ذی نفعان خواسته ها و انتظاراتی دارند که بر اساس توان خود آن را دنبال می کنند که برخی موارد در تقابل با خواسته ذی نفعان دیگر قرار می گیرد آنچه مشخص است پاسخگویی به تمام خواسته های این ذی نفعان برای نظام بانکی امکان پذیر نیست؛ بنابراین شناسایی و اولویت بندی این ذی نفعان برای نظام بانکی بسیار حیاتی است در این پژوهش با روش تحلیل محتوا گزارش های پایداری بانک ها در دو سطح متعارف و اسلامی و ابزار مصاحبه، ذی نفعان شناسایی گردیده است و با استفاده از روش بهترین - بدترین و آراس فازی به بررسی ضریب اهمیت و رتبه بندی هر یک از این معیارها پرداخته شده است در این پژوهش ذی نفعان در دو سطح اجمالی و تفصیلی مورد بررسی قرار گرفته است و درنهایت با روش آراس فازی رتبه بندی این ذی نفعان انجام شده است و با استفاده از روش تحلیل محتوا معیارهای شناسایی و رتبه بندی ذی نفعان احصا گردیده است و از میان معیارها، قدرت، منافع، فوریت و شدت تأثیر و پتانسیل به ترتیب بیشترین اهمیت را دارا بوده است و در میان ذی نفعان دولت، بانک مرکزی، سهام داران عمده در بالاترین رتبه قرار گرفته است که این موضوع نشان از نقش مهم حاکمیت در نظام بانکی دارد مشتریان خرد و سپرده گذاران علی رغم اینکه از منظر بانکداری اسلامی جایگاه ویژه ای برخوردار است؛ اما توجه مناسبی صورت نگرفته است.

Identification, Analysis, and Prioritization of Stakeholders in the Iranian Banking System Using Content Analysis and a Combined Best-Worst and Fuzzy ARAS Method

The Iranian banking system is engaged in a complex network of relationships with various stakeholders, who either influence or are influenced by the system. Each stakeholder group has its own set of desires and expectations, pursued based on their capabilities, sometimes in conflict with the interests of other stakeholders. It is evident that satisfying all these stakeholder demands is not feasible for the banking system; thus, the identification and prioritization of these stakeholders is of paramount importance. In this study, stakeholders were identified through content analysis of sustainability reports from both conventional and Islamic banks, supplemented by interviews. The significance of each identified criterion was then examined and ranked using a combination of the Best-Worst and Fuzzy ARAS methods. This research scrutinized stakeholders at both a broad and detailed level. Ultimately, stakeholders were ranked using the Fuzzy ARAS method, and the identification and ranking criteria were enumerated using content analysis. Among these criteria, power, benefits, urgency, impact intensity, and potential were deemed most important. Among the stakeholders, the government, central bank, and major shareholders were ranked highest, highlighting the significant role of governance in the banking system. In contrast, retail customers and depositors, despite their special status in Islamic banking, have not received adequate attention.

تبلیغات