تاثیر عوامل اقتصادی، اجتماعی و سبک زندگی شهروندان بر انتخاب و مصرف کالاهای ایرانی و خارجی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر عوامل اقتصادی، اجتماعی و سبک زندگی شهروندان بر انتخاب و مصرف کالاهای ایرانی و خارجی به روش کمی انجام شده است. جامعه آماری کلیه مراجعه کنندگان به فروشگاه های زنجیره ای شهر رشت است که بر اساس برآوردهای روزانه حدود 10000 نفر براورد گردید. داده های پژوهش به وسیله پرسشنامه و با حجم نمونه 370 نفر با روش نمونه گیری خوشه ای صورت پذیرفت. افزون بر این، بر مبنای 55 محله شهر رشت، در 20 محله از سوپرمارکت ها نمونه گیری تصادفی طبقه بندی صورت پذیرفت و مبادرت به گردآوری داده در آنها شد. طبق یافته های پژوهش، تاثیرگزاری بیشتر گروه های مرجع و بالا بودن میزان استفاده از رسانه های ارتباطی بر میزان تمایل به مصرف کالای خارجی تأثیر مثبت دارند. سبک زندگی در الگوی مصرف کالا اثر گذار است. افرادی که از فروشگاه ها خرید می کنند تمایل بیشتری نسبت به مصرف کالای خارجی دارند. بر اساس نتایج رگرسیون چندگانه متغیرهای سرمایه فرهنگی، استفاده از رسانه های ارتباطی و سبک زندگی 29 درصد از تغییرات الگوی مصرف کالا را تبیین می کنند.The impact of economic, social and lifestyle factors of citizens on the selection and consumption of Iranian and foreign goods
The present study was conducted with the aim of investigating the impact of economic, social and lifestyle factors of citizens on the choice and consumption of Iranian and foreign goods in a quantitative way. The statistical population is all the visitors to the chain stores of Rasht city, which was estimated to be around 10,000 people based on daily estimates. The data of the research was collected through a questionnaire and with a sample size of 370 people using the cluster sampling method. In addition, based on 55 neighborhoods of Rasht city, random sampling of supermarkets was done in 20 neighborhoods and data collection was started in them. According to the findings of the research, the influence of reference groups and the high use of communication media have a positive effect on the willingness to consume foreign goods. Lifestyle is effective in the pattern of product consumption. People who buy from stores are more inclined to consume foreign goods. Based on the results of multiple regression of cultural capital variables, the use of communication media and lifestyle explain 29% of the changes in the consumption pattern.