مطالعه نگاره و خط نگاره محراب گچی مسجد دوم بایزید بسطامی از دوره ایلخانی
آرشیو
چکیده
مجموعه آرامگاهی بایزید بسطامی در شهر بسطام آثار متنوعی از دوره های مختلف تاریخی را در دل خود جای داده است. پژوهش های صورت گرفته از این مجموعه به توصیف کلی محراب، کتیبه ها، نقش مایه های تزیینی و روابط هندسی اشاره شده است. هدف و تمرکز این پژوهش بررسی نگاره و خط نگاره محراب مسجد مردانه بایزید است. سؤالاتی که برای دستیابی به این هدف می توان مطرح کرد: «نگاره های به کاررفته در این محراب به چه صورت است؟ خط نگاره ها دارای چه نوع خط و متونی هستند؟» روش تحقیق توصیفی- تحلیلی با رویکرد کیفی است. شیوه جمع آوری اطلاعات کتابخانه ای، برداشت میدانی، مصاحبه و عکس است. یافته های به دست آمده بیانگر آن است که نگاره ها و خط نگاره ها محراب از جنس گچ و با ضخامت برجسته و برهشته بوده، کتیبه ها از خط کوفی، ثلث و نسخ با زمینه ای از نقوش گیاهی و هندسی و متن کتیبه ها سوره های مبارکه توبه، بقره، جن، گفتار، کلمه الله ربی و محمد است بنی نوشته شده است. نگاره های محراب را می توان به سه شکل گیاهی دهان اژدری، ساقه ها، گل ها و برگ های ختایی، هندسی گره چینی، چندضلعی ها، هندسی ساده، و ترکیبی هندسی گیاهی درهم تنیده یا به شکل آژده کاری بر بدنه نقوش گیاهی تقسیم کرد. تعادل متقارن در محراب و هماهنگی بین نگاره و خط نگاره در کتیبه ها قابل مشاهده است. محراب و نگاره های هندسی و گیاهی دارای ساختار و روابط هندسی منظم بر پایه نسبت های طلایی است.Study of the Pictures and Epigraphy of the Stucco Altar of the Second Mosque of Bayazid Bastami from the Ilkhanid Era
The Bayazid Bastami Tomb Complex in Bastam houses various artifacts from various historical periods. Previous research on this complex has focused on describing the mihrab, inscriptions, decorative motifs, and geometric relationships. This study examines the imagery and epigraphy of the mihrab in the men's mosque of Bayazid. The research questions addressed include: "What forms do the motifs in this mihrab take?" and "What types of scripts and texts are present in the epigraphs?" The research method is descriptive-analytical with a qualitative approach. Data collection methods include library research, field observations, interviews, and photography. The findings imply that the motifs and epigraphy of the mihrab were made of stucco used with the protruding stucco (barhashte) technique. The inscriptions are in Kufic, Suls, and Naskh scripts, set against backgrounds of vegetal and geometric patterns, and contain texts from the Holy Surahs of Tauba, Baqarah, Jinn, various sayings, and the phrases Allah Rabbi and Muhammad is my prophet. The mihrab motifs can be categorized into three types: Vegetal motifs such as dragon-mouth designs, Khataei stems, flowers, and leaves; geometric motifs including interlacing patterns, polygons, and simple geometric shapes; and a combination of intertwined geometric-vegetal designs or relief work on vegetal patterns. Symmetrical balance in the mihrab and harmony between imagery and epigraphy can be seen in the inscriptions. The mihrab and its geometric and vegetal motifs display a structured and regular geometric relationship based on golden ratios.