تحلیل فرهنگی نقش «گل سرخ» در پوشش ستوران نگاره های عصر زندیه محفوظ در موزه بروکلین
آرشیو
چکیده
رو کپلی و زین پوش با توجه به اهمیت چهارپایان از بافته های پررونق در ادوار گوناگون بوده است. تاریخ فرش بیشتر به زیراندازها پرداخته و سایر بافته ها کمتر مورد توجه بوده است. اسب به عنوان مرکب در نگاره های بسیاری دیده می شود و اسب پوش و اسامی مرتبط دیگری چون جُل، زین پوش، رو کپلی، رو اسبی و غاشیه بر روی جانور دیده می شود. متناسب با تحول نقش و طرح آثار هنری در عصر زندیه، پوشش ستوران نیز متحول شده است. سبک شناسی رو کپلی به عنوان یکی از جامگان پرکاربرد ستوران در نقاشی های مکتب شیراز عصر زندیه، از اهداف مقاله است. به نظر می رسد «گل سرخ» به مثابه نشانی معنادار بر پوشش فاخر ستوران عصر زندیه نقش بسته است. نقش «گل سرخ» چگونه به مثابه نشانی درباری، بر پوشش ستوران عصر زندیه جای گرفته است؟ آثار نقاشی محفوظ در موزه بروکلین نمایانگر نقش «گل سرخ» یا به عبارتی دیگر طرح «گل فرنگ» در عصر زندیه است. لایه های صریح و ضمنی نقش «گل سرخ» بر بستر پوشش ستوران عصر زندیه چگونه تحلیل می شود؟ معیار اطلاق صفت «فاخر» مضامین آثار است؛ آبتنی شیرین و نظاره خسروپرویز، رفتن شیرین به بیستون برای دیدن فرهاد، بهرام گور و آزاده، دادخواهی پیرزن نزد سلطان سنجر و شاهزادگان و رجال عصر زندیه. نقش «گل سرخ» یا «گل فرنگ» در رو کپلی های 6 نمونه مطالعاتی موجود در موزه بروکلین دیده می شود. پژوهش از انواع کیفی بوده و روشی توصیفی تحلیلی بر بستری تاریخی دارد. اطلاعات گردآوری شده، محصول مطالعات کتابخانه ای و مشاهدات اسناد تصویری در تارنمای برخط موزه بروکلین است. دستاورد تحقیق آن که «گل سرخ» یا به اصطلاح مرسوم پژوهشگران حوزه بافته ها؛ «گل فرنگ» اصلی ترین نقش در میان پوشش فاخر ستوران عصر زندیه بوده است. به عبارتی دیگر نقش «گل سرخ» به مثابه نشانی تشریفاتی بر پوشش ستوران قرار گرفته و ارتباط معناداری با مضامین نگاره ها دارد. بنابراین در دوره زندیه، نقش گل سرخ(گل فرنگ) بر جامگان اسبان درباری بافته می شده است. نتیجه دیگر آنکه گل فرنگ نقشی وارداتی در میان نقوش بافته های ایرانی نبوده؛ بلکه همان گل سرخ است که متأثر از طراحی اروپایی تغییر نام یافته است.A Cultural Analysis of the Role of “Rose Flower” in the Horse Caparisons of Zand Dynasty Paintings Maintained in the Brooklyn Museum
Due to the significant role of quadrupeds before the advent of vehicles, horse caparisons, and saddles have been intricately crafted throughout various eras. The history of carpets has focused more on underlays, and other weaves have received less attention. Horses are depicted as mounts in numerous paintings, often accompanied by riders and accessories like saddlebags or caparisons. Corresponding to the transformation of the role and design of artworks in the era of Zand, the clothing of the quadruped has also changed. The article examines the stylistic motifs of horse caparisons, a prominent feature in the paintings of the Shiraz school during the Zand era. It seems that “Rose” is imprinted on the luxurious clothing of the quadruped in the Zand era as a meaningful sign. The criteria for applying the adjective “luxurious” is the themes of the works. The “Rose Flower” pattern or the “European Flower” can be seen on the copies of 6 study samples of paintings in the Brooklyn Museum: Khusraw Discovers Shirin Bathing, Bahram Gur and Azadeh, Queen Shirin Visiting the Sculptor Farhad, Sultan Sanjar and the Old Woman, and Hunter on Horseback Paintings. The research employs a qualitative approach with descriptive and analytical methods grounded in historical context. The collected information is the product of library studies and observations of visual documents on the Brooklyn Museum website. This research reveals that the “Red Flower,” also known as the “Farang Flower” or “European Flower,” was a prominent element in the luxurious clothing of Zand era mounts. The role of the “Red Rose” on the clothing of the quadruped bears a ceremonial sign and has a significant connection with the themes of the paintings. Therefore, in the Zand period, the motif of the rose flower (European flower) was woven on the saddles of the court horses. Another result is that the European flower was not an imported pattern among Iranian woven motifs; Rather, it is the same red flower renamed under the influence of European design.