شیوه های آموزش هنرهای سنتی در ایران و ژاپن (نمونه موردی: کتاب هنر مقطع متوسطه اول)
آرشیو
چکیده
هنر ایران از دیر باز تا به امروز همواره دستخوش تغییراتی در جهت پیشرفت و ارتقاء بوده است. گذشت زمان و الگو شدن بسیاری از راه ها و شیوه ها در جهت رشد هنر در ایران( به خصوص هنرهای سنتی) سبب شد تا در این مقاله به الگو شدن یکی از کشورهای رو به رشد در این زمینه بپردازیم. با بررسی نوع آموزش هنر سنتی در ژاپن به عنوان کشوری پیشرفته در جهت آموزش و ادامه آن در جهت ارتقا و پیشرفت آثار، اکنون وقت آنست که همین شیوه کار را در آموزش هنر سنتی به دانش آموزان مقطع متوسطه اول در ایران را هدف قرار داده که در راستای آن با تلفیق شیوه های آموزش، این شیوه را مورد مقایسه و تطابق قرارداد. چیزی که در این آموزش ها نادیده گرفته شده، آموزش هنرهای سنتی است. هدف از ارائه این پژوهش مطالعه ی تطبیقی شیوه های آموزش هنرهای سنتی در ایران و ژاپن و در ادامه بهره گیری از شیوه های آموزش هنر سنتی در مدارس ژاپن برای بهبود روش های آموزش در ایران است. ضرورت انجام پژوهش حاضر با توجه به نظام آموزشی کشورهای پیشرفته که بخش اعظم برنامه درسی دوره متوسطه اول به درس هایی مثل هنر و فعالیت های ویژه مانند برپایی جشنواره های فرهنگی، هنری و ... اختصاص یافته است، سبب بررسی این موضوع در مقایسه با ایران شد تا هر چه بیشتر علت کمبود این برنامه ها در روند درسی نوجوانان مورد ارزیابی قرار بگیرد. اکنون سوال اینجاست که چه اشتراکات و افتراقاتی میان آموزشِ هنر سنتی در مدارس ژاپن و ایران وجود دارد؟ و یا اینکه چگونه می توان از شیوه های آموزش هنر سنتی در مدارسِ ژاپن برای آموزش همین نوعِ هنری در یکی از مقاطع تحصیلی ایران بهره گرفت؟ روش گردآوری مطالب و داده های مورد استفاده کتابخانه ای، اسنادی و میدانی بوده است که با رویکرد توصیفی و تحلیلی به انجام رسیده است.A comparative study of traditional arts teaching methods in Iran and Japan (case example: Two books for teaching art grades 7-9).
Iranian art has always undergone changes in the direction of progress and improvement since the beginning of time until today. The passage of time and the pattern of many ways and methods in the direction of the development of art in Iran (especially traditional arts) caused us to look at the pattern of one of the growing countries in this field in this article.By examining the type of traditional art education in Japan as an advanced country in the direction of education and continuing it in the direction of promoting and improving the works, What is neglected in these trainings is the training of traditional arts. The purpose of this research is to provide a comparative study of the methods of teaching traditional arts in Iran and Japan and to further use the methods of teaching traditional arts in Japanese schools to improve the teaching methods in Iran. The necessity of conducting the present research considering the educational system of advanced countries, where most of the curriculum of the first secondary course is devoted to subjects such as art and special activities such as the establishment of cultural and artistic festivals, etc… has been allocated, it caused the investigation of this issue in comparison with Iran, so that the cause of the lack of these programs in the educational process of teenagers can be evaluated as much as possible. Now the question is, what are the commonalities and differences between traditional art education in Japanese and Iranian schools? Or how to use the methods of teaching traditional art in Japanese schools to teach the same type of art in one of Iran's educational levels? The method of collecting materials and data used was library, document and field, which was done with a descriptive and analytical approach.