چکیده

جاذبه های گردشگری مذهبی نقش مؤثری در بازسازی حیات شهرها در طول تاریخ و امروز داشته است. هدف از پژوهش حاضر ارزیابی نقش گردشگری در توسعه اقتصادی با تأکید بر گردشگری مذهبی بافت تاریخی شهر یزد است. روش پژوهش در این مقاله، توصیفی از نوع پیمایشی است که همراه پرسش نامه انجام شده است. جامعه آماری مورد مطالعه در این پژوهش ساکنان و فعالان اقتصادی و کسبه، برابر با 33958 نفر است که از فرمول کوکران استفاده و حجم نمونه برابر با 380 نفر انتخاب شد. به منظور به دست آوردن سنجش دیدگاه ساکنان در خصوص مؤلفه های ذکر شده از آزمون های آماری میانگین پاسخ ها و واریانس و آزمون تی تک نمونه ای و آزمون همبستگی پیرسون استفاده شد. نتایج یافته های این پژوهش نشان داد که رابطه مثبت و معناداری بین گردشگری مذهبی و مؤلفه های اقتصادی پژوهش وجود داشته است؛ به گونه ای که گردشگری مذهبی بیشترین تأثیر را بر بالا رفتن قیمت زمین و املاک و کمترین تأثیر را بر اشتغال زا شدن جامعه محلی داشته است

Evaluating the role of tourism in economic development with an emphasis on religious tourism A case study of the historical context of Yazd city

Religious tourism attractions have played a significant role in revitalizing urban life throughout history and continue to do so today. This study aims to evaluate the role of tourism in economic development, with a particular focus on religious tourism in the historical district of Yazd. The research method employed in this article is descriptive and survey-based, conducted through questionnaires. The statistical population for this study includes residents, economic participants, and merchants, totaling 33,958 individuals. Using Cochran's formula, a sample size of 380 people was selected. To assess residents' views on the mentioned components, statistical tests such as mean responses, variance, one-sample t-test, and Pearson correlation were utilized. The findings of this study indicate a positive and significant relationship between religious tourism and the economic components examined. Specifically, religious tourism had the greatest impact on increasing land and property prices, and the least impact on job creation within the local community.

تبلیغات