چکیده

منابع انسانی کارآمد باید به عنوان یکی از عوامل مهم در موفقیت سازمان در نظر گرفته شود. هدف اصلی پژوهش حاضر تبیین مؤلفه ها و شاخص ها و درنهایت رتبه بندی مؤلفه های منابع اسانی کارآمد در شرکت های دارویی کشور است. روش پژوهش کیفی و از طریق روش تحلیل محتوا و ارسال پرسشنامه و مصاحبه با 22 نفر از خبرگان حرفه و دانشگاه در سال 1402 صورت گرفته است. با توجه به نتایج پژوهش، شش مؤلفه آموزش و یادگیری با شاخص های، 1) نهادینه سازی یادگیری، 2) گسترش برنامه های ضمن خدمت، 3) توانمندسازی کارکنان و 4) یادگیری و تفکر خلاق، مؤلفه فرهنگ سازمانی با شاخص های، 1) پایبندی به ارزش ها و اصول ، 2) همکاری گروهی ، 3) هدایت و نظارت مناسب و 4) مهارت و ارتباط اجتماعی، مؤلفه جذب و استخدام با شاخص های، 1) تخصص ، 2) تجربه و 3) مدیریت منابع انسانی، 4)کارآمدی و 5) نیازسنجی شغلی و مؤلفه پاداش و مزایا با شاخص های، 1) انگیزش کارکنان ، 2) عادلانه بودن پاداش ها ، 3) هویت بخشی و 4) تغییر ارزش ها و باورها و مؤلفه ارزیابی عملکرد با شاخص های، 1) میزان دست یابی به اهداف، 2) کارایی، 3) اثربخشی، 4) کیفیت خدمات و 5) بهبود مستمر و مؤلفه تعهد و پاسخگویی با شاخص های، 1) تعهد کاری، 2) پاسخگویی فردی و 3) پاسخگویی سازمانی استخراج گردید. همچنین، بر اساس نتایج آزمون فریدمن، مؤلفه تعهد و پاسخگویی در رتبه اول، مؤلفه ارزیابی عملکرد در رتبه دوم، مؤلفه آموزش و یادگیری در رتبه سوم، مؤلفه جذب و استخدام در رتبه چهارم، مؤلفه فرهنگ سازمانی در رتبه پنجم و مؤلفه پاداش و مزایا در رتبه ششم قرار گرفت.

Explaining the components and indicators of efficient human resources in pharmaceutical companies

Efficient human resources should be considered as one of the important factors in the success of the organization. The main goal of the current research is to explain the components and indicators and finally to rank the components of easy and efficient resources in pharmaceutical companies of the country. Qualitative research method was conducted through content analysis method and sending questionnaires and interviews with 22 professional and university experts in 1402. According to the research results, six components of education and learning with indicators, 1) institutionalization of learning, 2) expansion of in-service programs, 3) empowerment of employees and 4) learning and creative thinking, organizational culture component with indicators, 1) adherence to values and principles , 2) group cooperation, 3) proper guidance and supervision, and 4) social skills and communication, recruitment and employment component with indicators, 1) expertise, 2) experience, and 3) human resource management, 4) efficiency, and 5) job needs assessment and Reward and benefits component with indicators, 1) employee motivation, 2) fairness of rewards, 3) identification and 4) change of values and beliefs and performance evaluation component with indicators, 1) rate of achieving goals, 2) efficiency, 3) effectiveness. , 4) service quality and 5) continuous improvement and the component of commitment and accountability were extracted with the indicators of 1) work commitment, 2) individual accountability and 3) organizational accountability. Also, based on the results of the Friedman test, the commitment and accountability component ranks first, the performance evaluation component ranks second, the training and learning component ranks third, the recruitment and recruitment component ranks fourth, the organizational culture component ranks fifth, and the reward and benefits component ranks Ranked sixth.

تبلیغات