کنیهها و القاب امام جواد(ع)
آرشیو
چکیده
متن
حضرت امام محمدتقىعلیه السلام، معروف به جواد الائمّهعلیه السلام، نهمین پیشواى معصوم و جوانترین امام شهید که در عمر کوتاه - اما با برکت خود - میراث ماندگارِ فرهنگِ تشیّع را پاس داشت. وى در مدینه - شهر پیامبرصلى الله علیه وآله وسلم - در سال 195 ق. به دنیا آمد، و سرانجام در 25 سالگى - در راه تحقق بخشیدن به آرمانهاى مقدس اسلام و اجداد طاهرینش - در سال 220 ق. توسط معتصم عباسى مسموم شد و سپس جان به جان آفرین تقدیم کرد.
نکته قابل توجه این است که این امام همام در زندگى 25 ساله خود، عجایب و شگفتىهایى را به جاى گذارد که مفتخر به القاب گوناگونى گردید که در اینجا به برخى از آنها اشاره مىکنیم.1
القابى که پیامبراکرمصلى الله علیه وآله وسلم براى امام نهم بر شمرده است: المحمود، المطهر و اطهر الناس.2
القابى را حضرت ثامن الحجج على بن موسى الرضاعلیه السلام به فرزندش امام جوادعلیه السلام نسبت داده است؛ شیخ صدوققدس سره در این باره مىنویسد:
امام رضاعلیه السلام فرزندش محمد را - که بعد از وى زعامت و امامت مسلمین را به دست گرفت - همیشه با این القاب صدا مىزد:
صادق، صابر، فاضل، قرة اعین المؤمنین و غیظ الملحدین.3
القابى که معاصرین امام جوادعلیه السلام براى آن حضرت بر شمردهاند و حاکى از مقام رفیع امام محمدتقىعلیه السلام است و مورّخین به آن القاب اشاره کردهاند، به شرح ذیل است:
اُعجوبة اهلالبیت، نادرة الدهر، بدیع الزمان، عیسى ثانى، ذوالکرامات، المؤید بالمعجزات، سلالة رسول اللّه، صاحب الخُضْرَة، الفائق على المشائخ فىالصغر، من خاتم الامامة على کتفه، المبرّز على کافّة ذوى أهل الفضل، افضل اهل الدنیا فىالصبى، الکامل فىالسؤدد والهدى والحکمة والعلم، هادى القضاة، سیّد الهداة، نورالمهتدین، سراج المتعبّدین و مصباح المتهجّدین.4
لقب تقى
در خصوص این که امام جوادعلیه السلام را "تقى" لقب دادهاند، شیخ صدوق چنین آورده است:
امام نهم را به این سبب "تقى" لقب دادهاند؛ زیرا از خداوند مىترسید، پس آن گاه که گروهى مسلّح شبانه و با حال مستى، به فرمان مأمون، به خانه وى حمله کردند و با شمشیرهایشان او را به خیال خود مضروب ساختند، خداوند، امام محمدتقىعلیه السلام را از شرّ مأموران سفّاک عبّاسى حفظ کرد.5
ابوجعفر ثانى
امام جوادعلیه السلام مکنّى به "ابوجعفر ثانى" است. سبب این کنیه، آن است که امام باقرعلیه السلام که خود نیز مکنّى به "ابوجعفر" بوده است،6 از جابر بن عبدالله انصارى پرسید: آنچه در صحیفه مادرم زهراعلیها السلام دیدهاى، برایم بیان کن. جابر گفت: پس از تولد امام حسینعلیه السلام براى عرض تبریک، حضور مادرت زهراعلیها السلام مشرّف شدم، لوحى به رنگ سفید در دست او دیدم که مثل زمرّد مىدرخشید و در آن کلماتى سفید رنگ، مانند آفتاب، نظر مرا جلب کرد. پرسیدم: اى دختر پیامبر! پدر و مادرم فدایت! این لوح چیست؟
حضرت فرمود: لوحى است که از جانب خداوند و به وسیله پیامبرصلى الله علیه وآله وسلم به من هدیه شده است؛ و در آن، نام رسول خداصلى الله علیه وآله وسلم و همسرم علىعلیه السلام و فرزندانم درج شده است.
من از روى آن، نسخهاى نوشتم که نام یکایک ائمهعلیهم السلام بود، از جمله نام مبارک یازدهمین معصوم که کنیه او "ابوجعفر محمد بن على الزّکى" مىباشد.7
و چون امام باقرعلیه السلام کنیهاش "ابوجعفر" بود، امام جوادعلیه السلام به "ابوجعفر ثانى" مشهور شد.8
ابن الرضا
علامه طبرسى در این خصوص نقل کرده است که: امام عسکرى و پدر بزرگوارش امام هادى و جدّ بزرگوارش امام جوادعلیهم السلام هر کدام در عصر خود، به لقب "ابن الرضا" معروف بودهاند.9
تیمورا
این نام در تورات با این القاب "قصیرالعُمْر و طویل اْلأثر"؛ یعنى داراى عمر کوتاه و آثار بلند، براى امام جوادعلیه السلام معرفى شده است.10 "تیمورا" نیز گفته شده است.11
نام و کنیههاى امام جوادعلیه السلام
نام مبارک امام نهمعلیه السلام "محمد" است.12
کنیههاى امام نهم حضرت محمد بن علىالجوادعلیه السلام به شرح ذیل است:
1. أبوجعفر13
2. أبو جعفر الثّانى14
3. أبو علىّ15
4. ابن الرضا16 و ابن خلیفة الرضا
5. محمد بن علىّ الثانى17= و سمّى محمد بن علىّ الثانىعلیهما السلام التّقىّ لانّه اتقى اللّه عزّوجلّ...
لقبهاى امام محمد تقىعلیه السلام
الزّکى18، المرتضى19، التّقى20، القانع21، الرّضى22، المرضى23، الوصى24، المختار25، المتوکّل26، الجواد27، المتّقى28، المنتجب29، العالم الربّانى30، الهادى31، حبیباللّه32، حجّةاللّه33، خلیفة الاوصیاء34، خلیفةالنّبیین35، خیرةاللّه36، الدّاعى الىاللّه37، الدّاعى الىالحق38، دیّان الدّین39، صفىّ اللّه40، عبداللّه41، نوراللّه42، نورالهدى43، وارث الائمّه44، وارث المرسلین45، ولىّاللّه46 و ترجمان القرآن47.
پی نوشت ها:
________________________________________
1. التتمّة فىتواریخ الائمّه(ع)، ص 130.
2. الصراط المستقیم، ج 2، ص 140.
3.
4. مجموعه نفیسه، ص 226.
5. معانى الاخبار، ص 65؛ بحارالانوار، ج 50، ص 16، ح 23.
6. فصول المهمّة، ص 265.
7. عیون اخبارالرضا(ع)، ج 1، ص 41، ح 1.
8. فصول المهمّة، ص 265.
9. اعلام الورى، ج 2، ص 131؛ بحارالانوار، ج 50، ص 238.
10. الصراط المستقیم، ج 2، ص 141.
11. أُعجوبه اهلبیت(ع)، ص 27.
12. التتمّة فى تواریخ الائمه(ع)، ص 130.
13. الهدایةالکبرى، ص 295؛ عیون اخبارالرضا(ع)، ج 1، ص 41، ح 1؛ موسوعة زیارات المعصومین، ج 1، ص 30؛ تاج الموالید، ص 51؛ اعلام الورى، ص 329؛ نورالابصار، ص 177.
14. فصول المهمّة، ص 265؛ اعلام الورى، ص 329؛ کشف الغمه، ج 3، ص 189؛ المناقب، ابن شهرآشوب، ج 4، ص 379؛ جامع المقال، ص 184؛ موسوعة زیارات المعصومین، ج 1، ص 67.
15. الهدایةالکبرى، ص 295؛ موسوعة زیارات المعصومین، ج 4، ص 52؛ دلائل الامامة، ص 209؛ الکنى والالقاب، ص 78.
16. موسوعة زیارات المعصومین، ج 5، ص 175 و 226؛ الهدایةالکبرى، ص 295؛ دلائل الامامة، ص 209؛ الکامل الزیارات، ص 324؛ اعلام الورى، ج 2، ص 131؛ بحارالانوار، ج 50، ص 238 و ج 102، ص 265، ح 3.
17. معانى الاخبار، ص 65، ح 17.
18. تاریخ الائمّه، ص 130؛ موسوعة زیارات المعصومین، ج 4، ص 52؛ القاب الرسول و عترته(ع)، ص 70؛ فصول المهمة، ص 265؛ کشف الغمه، ج 3، ص 33.
19. الهدایةالکبرى، ص 295؛ دلائل الامامة، ص 209؛ اعلام الورى، ص 329؛ تاج الموالید، ص 51 و 52؛ مناقب، ج 4، ص 379.
20. موسوعة زیارات المعصومین، ج 4، ص 52؛ تاریخ الائمة، ص 130؛ دلائل الامامة، ص 209؛ الفصول المهمّه، ص 265.
21. تاج الموالید، ص 51؛ اعلام الورى، ص 329؛ دلائل الامامة، ص 209؛ کشف الغمه، ج 3، ص 133؛ الهدایةالکبرى، ص 295؛ الفصول المهمة، ص 265.
22. همان.
23. الهدایةالکبرى، ص 295؛ موسوعة زیارات المعصومین، ج 4، ص 52؛ دلائل الامامة، ص 209؛ الفصول المهمة، ص 265؛ تاج الموالید، ص 51.
24. مناقب، ج 4، ص 379؛ الهدایةالکبرى، ص 295؛ اعلام الورى، ص 329؛ موسوعة زیارات المعصومین، ج 4، ص 52.
25. موسوعة زیارات المعصومین، ج 4، ص 52؛ تاج الموالید، ص 51؛ اعلام الورى، ص 329؛ دلائل الامامة، ص 209؛ الهدایةالکبرى، ص 295.
26. الهدایةالکبرى، ص 295؛ کشف الغمة، ج 3، ص 133؛ القاب الرسول و عترته(ع)، ص 70؛ الفصول المهمّة، ص 265؛ اعلام الورى، ص 329.
27. دلائل الامامة، ص 209؛ موسوعة زیارات المعصومین، ج 4، ص 52؛ تاریخ الائمّه، ص 130؛ الهدایةالکبرى، ص 295؛ اعلام الورى، ص 345.
28. الفصول المهمّة، ص 265؛ القاب الرسول و عترته(ع)، ص 70؛ اعلام الورى، ص 329؛ کشف الغمه، ج 3، ص 133؛ مناقب، ج 4، ص 379.
29. موسوعة زیارات المعصومین، ج 4، ص 52؛ تاریخ الائمّه، ص 130؛ الهدایةالکبرى، ص 295؛ القاب الرّسول و عترته(ع)، ص 70.
30. مناقب، ج 4، ص 379؛ مجموعه نفیسه، ص 226؛ موسوعة زیارات المعصومین، ج 4، ص 52؛ القاب الرسول و عترته(ع)، ص 70.
31. مناقب، ج 4، ص 379؛ موسوعة زیارات المعصومین، ج 4، ص 52.
32. المصباح الزائر، ص 616 - 618؛ بحارالانوار، ج 102، ص 23، ح 13؛ موسوعة زیارات المعصومین، ج 4، ص 68.
33. بحارالانوار، ج 102، ص 23، ح 13؛ المصباح الزائر، ص 616 - 618؛ موسوعة زیارات المعصومین، ج 4، ص 68.
34. المصباح الزائر، ص 616 - 618؛ مصباح المتهجّد، ص 404؛ موسوعة زیارات المعصومین، ج 4، ص 74.
35. کامل الزیارات، ص 302، ح 1؛ بحارالانوار، ج 102، ص 7، ح 1؛ من لایحضره الفقیه، ج 2، ص 601، ح 3212؛ موسوعة زیارات المعصومین، ج 4، ص 64.
36. مصباح الزائر، ص 616 - 618؛ بحارالانوار، ج 102، ص 23، ح 13؛ موسوعة زیارات المعصومین، ج 4، ص 68 و 71.
37. همان، موسوعة زیارات المعصومین، ج 4، ص 72.
38. همان، موسوعة زیارات المعصومین، ج 4، ص 68.
39. همان، بحارالانوار، ج 101، ص 262، ح 42؛ موسوعة زیارات المعصومین، ج 3، ص 377.
40. همان، بحارالانوار، ج 102، ح 23، ح 13؛ موسوعة زیارات المعصومین، ج 4، ص 68.
41. بحارالانوار، ج 101، ص 262، ح 42؛ موسوعة زیارات المعصومین، ج 3، ص 377.
42. مصباح الزائر، ص 616 - 618؛ بحارالانوار، ج 102، ص 23، ح 13؛ موسوعة زیارات المعصومین، ج 4، ص 64، 67 و 68.
43. همان.
44. العتیق الغروى على ما فىالبحار، ج 102، ص 216 - 228، موسوعة زیارات المعصومین، ج 5، ص 176.
45. مصباح المتهجّد، ص 406؛ دلائل الامامة، ص 302؛ المزار الکبیر، ص 957؛ بحارالانوار، ج 54، ص 20؛ موسوعة زیارات المعصومین، ج 5، ص 154.
46. مصباح الزائر، ص 618؛ بحارالانوار، ج 102، ص 24، ح 13؛ موسوعة زیارات المعصومین، ج 4، ص 81.
47. مصباح الزائر، ص 615؛ بحارالانوار، ج 102، ص 22، ح 12؛ موسوعة زیارات المعصومین، ج 4، ص 70.
نکته قابل توجه این است که این امام همام در زندگى 25 ساله خود، عجایب و شگفتىهایى را به جاى گذارد که مفتخر به القاب گوناگونى گردید که در اینجا به برخى از آنها اشاره مىکنیم.1
القابى که پیامبراکرمصلى الله علیه وآله وسلم براى امام نهم بر شمرده است: المحمود، المطهر و اطهر الناس.2
القابى را حضرت ثامن الحجج على بن موسى الرضاعلیه السلام به فرزندش امام جوادعلیه السلام نسبت داده است؛ شیخ صدوققدس سره در این باره مىنویسد:
امام رضاعلیه السلام فرزندش محمد را - که بعد از وى زعامت و امامت مسلمین را به دست گرفت - همیشه با این القاب صدا مىزد:
صادق، صابر، فاضل، قرة اعین المؤمنین و غیظ الملحدین.3
القابى که معاصرین امام جوادعلیه السلام براى آن حضرت بر شمردهاند و حاکى از مقام رفیع امام محمدتقىعلیه السلام است و مورّخین به آن القاب اشاره کردهاند، به شرح ذیل است:
اُعجوبة اهلالبیت، نادرة الدهر، بدیع الزمان، عیسى ثانى، ذوالکرامات، المؤید بالمعجزات، سلالة رسول اللّه، صاحب الخُضْرَة، الفائق على المشائخ فىالصغر، من خاتم الامامة على کتفه، المبرّز على کافّة ذوى أهل الفضل، افضل اهل الدنیا فىالصبى، الکامل فىالسؤدد والهدى والحکمة والعلم، هادى القضاة، سیّد الهداة، نورالمهتدین، سراج المتعبّدین و مصباح المتهجّدین.4
لقب تقى
در خصوص این که امام جوادعلیه السلام را "تقى" لقب دادهاند، شیخ صدوق چنین آورده است:
امام نهم را به این سبب "تقى" لقب دادهاند؛ زیرا از خداوند مىترسید، پس آن گاه که گروهى مسلّح شبانه و با حال مستى، به فرمان مأمون، به خانه وى حمله کردند و با شمشیرهایشان او را به خیال خود مضروب ساختند، خداوند، امام محمدتقىعلیه السلام را از شرّ مأموران سفّاک عبّاسى حفظ کرد.5
ابوجعفر ثانى
امام جوادعلیه السلام مکنّى به "ابوجعفر ثانى" است. سبب این کنیه، آن است که امام باقرعلیه السلام که خود نیز مکنّى به "ابوجعفر" بوده است،6 از جابر بن عبدالله انصارى پرسید: آنچه در صحیفه مادرم زهراعلیها السلام دیدهاى، برایم بیان کن. جابر گفت: پس از تولد امام حسینعلیه السلام براى عرض تبریک، حضور مادرت زهراعلیها السلام مشرّف شدم، لوحى به رنگ سفید در دست او دیدم که مثل زمرّد مىدرخشید و در آن کلماتى سفید رنگ، مانند آفتاب، نظر مرا جلب کرد. پرسیدم: اى دختر پیامبر! پدر و مادرم فدایت! این لوح چیست؟
حضرت فرمود: لوحى است که از جانب خداوند و به وسیله پیامبرصلى الله علیه وآله وسلم به من هدیه شده است؛ و در آن، نام رسول خداصلى الله علیه وآله وسلم و همسرم علىعلیه السلام و فرزندانم درج شده است.
من از روى آن، نسخهاى نوشتم که نام یکایک ائمهعلیهم السلام بود، از جمله نام مبارک یازدهمین معصوم که کنیه او "ابوجعفر محمد بن على الزّکى" مىباشد.7
و چون امام باقرعلیه السلام کنیهاش "ابوجعفر" بود، امام جوادعلیه السلام به "ابوجعفر ثانى" مشهور شد.8
ابن الرضا
علامه طبرسى در این خصوص نقل کرده است که: امام عسکرى و پدر بزرگوارش امام هادى و جدّ بزرگوارش امام جوادعلیهم السلام هر کدام در عصر خود، به لقب "ابن الرضا" معروف بودهاند.9
تیمورا
این نام در تورات با این القاب "قصیرالعُمْر و طویل اْلأثر"؛ یعنى داراى عمر کوتاه و آثار بلند، براى امام جوادعلیه السلام معرفى شده است.10 "تیمورا" نیز گفته شده است.11
نام و کنیههاى امام جوادعلیه السلام
نام مبارک امام نهمعلیه السلام "محمد" است.12
کنیههاى امام نهم حضرت محمد بن علىالجوادعلیه السلام به شرح ذیل است:
1. أبوجعفر13
2. أبو جعفر الثّانى14
3. أبو علىّ15
4. ابن الرضا16 و ابن خلیفة الرضا
5. محمد بن علىّ الثانى17= و سمّى محمد بن علىّ الثانىعلیهما السلام التّقىّ لانّه اتقى اللّه عزّوجلّ...
لقبهاى امام محمد تقىعلیه السلام
الزّکى18، المرتضى19، التّقى20، القانع21، الرّضى22، المرضى23، الوصى24، المختار25، المتوکّل26، الجواد27، المتّقى28، المنتجب29، العالم الربّانى30، الهادى31، حبیباللّه32، حجّةاللّه33، خلیفة الاوصیاء34، خلیفةالنّبیین35، خیرةاللّه36، الدّاعى الىاللّه37، الدّاعى الىالحق38، دیّان الدّین39، صفىّ اللّه40، عبداللّه41، نوراللّه42، نورالهدى43، وارث الائمّه44، وارث المرسلین45، ولىّاللّه46 و ترجمان القرآن47.
پی نوشت ها:
________________________________________
1. التتمّة فىتواریخ الائمّه(ع)، ص 130.
2. الصراط المستقیم، ج 2، ص 140.
3.
4. مجموعه نفیسه، ص 226.
5. معانى الاخبار، ص 65؛ بحارالانوار، ج 50، ص 16، ح 23.
6. فصول المهمّة، ص 265.
7. عیون اخبارالرضا(ع)، ج 1، ص 41، ح 1.
8. فصول المهمّة، ص 265.
9. اعلام الورى، ج 2، ص 131؛ بحارالانوار، ج 50، ص 238.
10. الصراط المستقیم، ج 2، ص 141.
11. أُعجوبه اهلبیت(ع)، ص 27.
12. التتمّة فى تواریخ الائمه(ع)، ص 130.
13. الهدایةالکبرى، ص 295؛ عیون اخبارالرضا(ع)، ج 1، ص 41، ح 1؛ موسوعة زیارات المعصومین، ج 1، ص 30؛ تاج الموالید، ص 51؛ اعلام الورى، ص 329؛ نورالابصار، ص 177.
14. فصول المهمّة، ص 265؛ اعلام الورى، ص 329؛ کشف الغمه، ج 3، ص 189؛ المناقب، ابن شهرآشوب، ج 4، ص 379؛ جامع المقال، ص 184؛ موسوعة زیارات المعصومین، ج 1، ص 67.
15. الهدایةالکبرى، ص 295؛ موسوعة زیارات المعصومین، ج 4، ص 52؛ دلائل الامامة، ص 209؛ الکنى والالقاب، ص 78.
16. موسوعة زیارات المعصومین، ج 5، ص 175 و 226؛ الهدایةالکبرى، ص 295؛ دلائل الامامة، ص 209؛ الکامل الزیارات، ص 324؛ اعلام الورى، ج 2، ص 131؛ بحارالانوار، ج 50، ص 238 و ج 102، ص 265، ح 3.
17. معانى الاخبار، ص 65، ح 17.
18. تاریخ الائمّه، ص 130؛ موسوعة زیارات المعصومین، ج 4، ص 52؛ القاب الرسول و عترته(ع)، ص 70؛ فصول المهمة، ص 265؛ کشف الغمه، ج 3، ص 33.
19. الهدایةالکبرى، ص 295؛ دلائل الامامة، ص 209؛ اعلام الورى، ص 329؛ تاج الموالید، ص 51 و 52؛ مناقب، ج 4، ص 379.
20. موسوعة زیارات المعصومین، ج 4، ص 52؛ تاریخ الائمة، ص 130؛ دلائل الامامة، ص 209؛ الفصول المهمّه، ص 265.
21. تاج الموالید، ص 51؛ اعلام الورى، ص 329؛ دلائل الامامة، ص 209؛ کشف الغمه، ج 3، ص 133؛ الهدایةالکبرى، ص 295؛ الفصول المهمة، ص 265.
22. همان.
23. الهدایةالکبرى، ص 295؛ موسوعة زیارات المعصومین، ج 4، ص 52؛ دلائل الامامة، ص 209؛ الفصول المهمة، ص 265؛ تاج الموالید، ص 51.
24. مناقب، ج 4، ص 379؛ الهدایةالکبرى، ص 295؛ اعلام الورى، ص 329؛ موسوعة زیارات المعصومین، ج 4، ص 52.
25. موسوعة زیارات المعصومین، ج 4، ص 52؛ تاج الموالید، ص 51؛ اعلام الورى، ص 329؛ دلائل الامامة، ص 209؛ الهدایةالکبرى، ص 295.
26. الهدایةالکبرى، ص 295؛ کشف الغمة، ج 3، ص 133؛ القاب الرسول و عترته(ع)، ص 70؛ الفصول المهمّة، ص 265؛ اعلام الورى، ص 329.
27. دلائل الامامة، ص 209؛ موسوعة زیارات المعصومین، ج 4، ص 52؛ تاریخ الائمّه، ص 130؛ الهدایةالکبرى، ص 295؛ اعلام الورى، ص 345.
28. الفصول المهمّة، ص 265؛ القاب الرسول و عترته(ع)، ص 70؛ اعلام الورى، ص 329؛ کشف الغمه، ج 3، ص 133؛ مناقب، ج 4، ص 379.
29. موسوعة زیارات المعصومین، ج 4، ص 52؛ تاریخ الائمّه، ص 130؛ الهدایةالکبرى، ص 295؛ القاب الرّسول و عترته(ع)، ص 70.
30. مناقب، ج 4، ص 379؛ مجموعه نفیسه، ص 226؛ موسوعة زیارات المعصومین، ج 4، ص 52؛ القاب الرسول و عترته(ع)، ص 70.
31. مناقب، ج 4، ص 379؛ موسوعة زیارات المعصومین، ج 4، ص 52.
32. المصباح الزائر، ص 616 - 618؛ بحارالانوار، ج 102، ص 23، ح 13؛ موسوعة زیارات المعصومین، ج 4، ص 68.
33. بحارالانوار، ج 102، ص 23، ح 13؛ المصباح الزائر، ص 616 - 618؛ موسوعة زیارات المعصومین، ج 4، ص 68.
34. المصباح الزائر، ص 616 - 618؛ مصباح المتهجّد، ص 404؛ موسوعة زیارات المعصومین، ج 4، ص 74.
35. کامل الزیارات، ص 302، ح 1؛ بحارالانوار، ج 102، ص 7، ح 1؛ من لایحضره الفقیه، ج 2، ص 601، ح 3212؛ موسوعة زیارات المعصومین، ج 4، ص 64.
36. مصباح الزائر، ص 616 - 618؛ بحارالانوار، ج 102، ص 23، ح 13؛ موسوعة زیارات المعصومین، ج 4، ص 68 و 71.
37. همان، موسوعة زیارات المعصومین، ج 4، ص 72.
38. همان، موسوعة زیارات المعصومین، ج 4، ص 68.
39. همان، بحارالانوار، ج 101، ص 262، ح 42؛ موسوعة زیارات المعصومین، ج 3، ص 377.
40. همان، بحارالانوار، ج 102، ح 23، ح 13؛ موسوعة زیارات المعصومین، ج 4، ص 68.
41. بحارالانوار، ج 101، ص 262، ح 42؛ موسوعة زیارات المعصومین، ج 3، ص 377.
42. مصباح الزائر، ص 616 - 618؛ بحارالانوار، ج 102، ص 23، ح 13؛ موسوعة زیارات المعصومین، ج 4، ص 64، 67 و 68.
43. همان.
44. العتیق الغروى على ما فىالبحار، ج 102، ص 216 - 228، موسوعة زیارات المعصومین، ج 5، ص 176.
45. مصباح المتهجّد، ص 406؛ دلائل الامامة، ص 302؛ المزار الکبیر، ص 957؛ بحارالانوار، ج 54، ص 20؛ موسوعة زیارات المعصومین، ج 5، ص 154.
46. مصباح الزائر، ص 618؛ بحارالانوار، ج 102، ص 24، ح 13؛ موسوعة زیارات المعصومین، ج 4، ص 81.
47. مصباح الزائر، ص 615؛ بحارالانوار، ج 102، ص 22، ح 12؛ موسوعة زیارات المعصومین، ج 4، ص 70.