چکیده

هنر که زاییده اندیشه ها، احساسات، ادراکات و تجربیات انسان است، قویاً تحت تأثیر کیفیت زندگی و شرایط محیطی هنرمند قرار دارد. بنابراین، با توجه به این که هر گونه تغییر محیطی قادر است اوضاع معیشتی انسان، به ویژه انسان وابسته به محیط، را متأثر سازد، می توان ادعا کرد که همیشه، هنر، به طور مستقیم و غیرمستقیم، منبعث از شرایط محیطی هنرمند بوده است. مصداق این گفته، در هنر پیش از تاریخی و تاریخی به چشم می خورد. تغییر اقلیم که بر محیط زیست تأثیر می گذارد، الگوهای معیشتی جوامع را تحت الشعاع قرار می دهد و سبب تطورات فرهنگی می شود. از درون این دگرگونی ها، موضوعات هنری جدیدی خلق می گردند؛ به همین دلیل، نقش انسان کشاورز در عصر مس سنگی جایگزین انسان شکارگر در عصر پارینه سنگی جدید شده است. در این پژوهش، با تأمل در نقاشی های غاری عصر پارینه سنگی جدید اروپا، نقوش سفال های عصر مس سنگی شمال ایران مرکزی و نقاشی های عصر جدید اروپا، ارتباط هنر با شرایط اقلیمی و محیطی مورد بررسی قرار می گیرد. مفروض است که تغییرات اقلیمی روی هنر تأثیرات گسترده و عمیقی گذاشته اند. این واقعیت را انطباق نتایج پژوهش های دیرین اقلیم با مضامین هنری نقاشان در دوره های فرهنگی مختلف، به روشنی نشان می دهد.

Reflection of Climate Conditions in Painting Art from the Late Pleistocene to the Little Ice Age

Art, which is the product of human thoughts, feelings, perceptions, and experiences, is strongly influenced by the artist’s quality of life and environmental conditions. Therefore, considering that any environmental change can affect the living conditions of human beings, especially human dependent on the environment, it can be claimed that art has always been directly and indirectly influenced by the environmental conditions of the artist. An example of this statement can be seen in prehistoric and historical art. Climate change, which affects the environment, overshadows the living patterns of societies and causes cultural change. From these transformations, new artistic themes are created; For this reason, the motif of the farmer man in the Chalcolithic Age has replaced the hunter man in the Upper-Paleolithic Age. In this study, by looking at the cave paintings of the Upper-Paleolithic Age of western Europe, the pottery motifs of the Chalcolithic Age of North Central Iran, and the paintings of the modern European era, the relationship between art and climatic and environmental conditions is examined. It is assumed that climate change has had an extensive and profound impact on art. This fact is clearly visible by the adaptation of the results of paleoclimate research to the artistic themes of painters in different cultural periods.

تبلیغات