چکیده

مقدمه و هدف:هدف از انجام این تحقیق نقش واسطه ای اشتیاق سازمانی در رابطه بین غرور سازمانی و منزلت شغلی معلمان مقطع ابتدایی کازرون بوده است. روش پژوهش: با توجه به ماهیت تحقیق، توصیفی پیمایشی از شاخه میدانی می باشد . جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه معلمان مقطع ابتدائی شهرستان کازرون به تعداد 213 نفر بوده که با استفاده از فرمول کوکران تعداد 137 نفر به عنوان حجم نمونه به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شده اند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه غرور سازمانی لوئیس ( 1998 )، پرسشنامه منزلت شغلی هاکمن و اولدهام (1979) و پرسشنامه اشتیاق شغلی شافلی و همکاران ( 2002 ) استفاده شد . روائی پرسش نامه ها توسط اساتید محترم مورد تأیید قرار گرفت و پایائی آن ها نیز با اجرای اولیه در نمونه ای به تعداد 30 نفر تأیید شد. ضریب پایایی پرسشنامه ها برای متغیر غرور سازمانی898/0 ، منزلت شغلی 856/0 و اشتیاق شغلی 781/0 برآورد شده است. به منظور بررسی آزمون فرضیات تحقیق از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شده است. یافته ها:یافته های تحقیق حاکی از آن است که غرور سازمانی و منزلت شغلی با نقش واسطه ای اشتیاق سازمانی در معلمان مقطع ابتدائی شهرستان کازرون رابطه دارد.

The Mediating Role of Organizational Passion in the Relationship Between Organizational Pride and Job Dignity of Elementary School Teachers in Kazerun

The purpose of this research was the mediating role of organizational passion in the relationship between organizational pride and occupational dignity of elementary school teachers in Kazaron. According to the nature of the research, the research method is a descriptive survey of the field branch. The statistical population of this research includes all the elementary school teachers of Kazeroon city, numbering 213 people, and using Cochran's formula, 137 people were selected as the sample size by stratified random sampling method. To collect information, Lewis's organizational pride questionnaire (1998), Hockman and Oldham's occupational dignity questionnaire (1979) and Shafli et al.'s occupational enthusiasm questionnaire (2002) were used. The validity of the questionnaires was confirmed by respected professors and their reliability was also confirmed by the initial implementation in a sample of 30 people. The reliability coefficient of the questionnaires for the variable of organizational pride is 0.898, job dignity is 0.856, and job passion is 0.781. Pearson's correlation coefficient and regression analysis were used to test the research hypotheses. The findings of the research indicate that organizational pride and occupational dignity are related to the mediating role of organizational passion in elementary school teachers in Kazeroon.

تبلیغات