چگونگی کاهش پرخاشگری دانش آموز پایه دوم دارای بیش فعالی با استفاده از آموزش ذهن آگاهی ویژه کودک
آرشیو
چکیده
مقدمه و هدف: بیش فعالی از جمله اختلالات رفتاری تلقی می شود که می تواند بر سطوح عملکردی دانش آموزان تأثیرگذار باشد و موجب رفتارهای آسیب زننده از جمله پرخاشگری گردد و در این ارتباط برنامه های مداخلاتی ویژه کودکان برای کاهش مشکلات رفتاری می تواند مفید واقع گردد. لذا هدف از انجام این اقدام پژوهی بررسی پایین آوردن میزان پرخاشگری دانش آموز پایه دوم با برنامه آموزش ذهن آگاهی ویژه کودک بود.روش شناسی پژوهش: ایﻦ پژوهش از ﻧﻮع اقدام پژوهی و مطالعه تک آزمودنی و نمونه گیری دردسترس بود. جامعه و نمونه آماری مورد نظر در این پژوهش یک نفر از دانش آموزان پایه دوم «پ. ن» در مدرسه ابتدایی دخترانه ادب واقع در شهرستان سرپل ذهاب در سال تحصیلی 1402-1401 بود. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه پرخاشگری نلسون و فینچ (2000) و ایده و راه حل پیشنهادی اقدام پژوه برنامه آموزش ذهن آگاهی ویژه کودک بود.یافته ها: نتایج نشان داد که دانش آموز مورد مطالعه که تحت آموزش برنامه آموزش ذهن آگاهی ویژه کودک قرار گرفته بود میزان پرخاشگری وی بعد از دریافت راه حل کاهش پیدا کرده بود که که این امر بیانگر آن است که اقدام پژوهی مورد نظر بر روی وی کارآمد بوده است و اقدام پژوه به هدف خود رسیده است.نتیجه گیری: با توجه به نتایج می توان گفت تمرینات ذهن آگاهی در کاهش مشکلات رفتاری مفید است و لازم است برنامه ریزان و روانشناسان از چنین برنامه های مداخلاتی به صورت گسترده استفاده کنند.How to Reduce the Aggression of Second Grade Students With Hyperactivity by Using Child-Specific Mindfulness Training
Introduction and goal: Hyperactivity is considered as one of the behavioral disorders that can affect the performance levels of students and cause harmful behaviors such as aggression, and in this regard, special intervention programs for children can be useful to reduce behavioral problems. to occur Therefore, the purpose of conducting this research was to investigate the reduction of the level of aggression of second grade students with a child-specific mindfulness training program.Research methodology: This research was of the type of action research and single subject study and available sampling. The population and statistical sample in this research is one of the second grade students "P. N" was in Adab girls primary school located in Sarpol Zahab city in the academic year 2022-2023. The data collection tool was the aggression questionnaire of Nelson and Finch (2000) and the idea and solution proposed by the action researcher the mindfulness training program for children was.Findings: The results showed that the studied student, who was trained in the mindfulness training program for children, his aggressiveness decreased after receiving the solution, which indicates that the intended research action on him It has been efficient and the researcher's action has reached its goal.Conclusion: According to the results, it can be said that mindfulness exercises are useful in reducing behavioral problems and it is necessary for planners and psychologists to widely use such intervention programs.