پیش بینی افکار خودکشی براساس احساس انسجام روانی و دشواری در تنظیم هیجان در دانش آموزان دوره متوسطه اول
آرشیو
چکیده
مقدمه و هدف: خودکشی از جمله آسیب های روانی-اجتماعی با ماهیت پیچیده و ریسک فاکتورهای مختلف است. لذا این پژوهش با هدف پیش بینی افکار خودکشی براساس احساس انسجام روانی و دشواری در تنظیم هیجان در دانش آموزان دوره متوسطه اول انجام شد.روش شناسی پژوهش: پژوهش توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان پسر مقطع متوسطه اول شهر مشهد در سال 1402 بود. با روش نمونه گیری در دسترس تعداد 200 نفر انتخاب و به ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه افکار خودکشی (بک، 1991)، حس انسجام روانی (فلنسبرگ و همکاران، 2006)، و پرسشنامه دشواری تنظیم هیجان (گراتز و رومر، 2004) پاسخ دادند. برای تحلیل داده ها از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه با روش ورود همزمان و نرم افزار آماری SPSS-v26 استفاده شد.یافته ها: نتایج نشان داد که بین نمرات حس انسجام روانی (425/0-=r) با گرایش دانش آموزان پسر به افکار خودکشی همبستگی منفی و معناداری وجود دارد (05/0>P). این رابطه بین نمرات دشواری تنظیم هیجان (538/0=r) با گرایش به افکار خودکشی، مثبت و معنادار بود (05/0>P). تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که متغیرهای پیش بین با هم توان تبیین 30 درصد از واریانس گرایش به افکار خودکشی در دانش آموزان پسر را داشته اند.نتیجه گیری: با توجه به نتایج می توان با شناسایی متغیرهای هیجانی و روانی افکار خودکشی در نوجوانان را در موقعیت های بحرانی کاهش داد.Prediction of Suicidal Thoughts Based on Sense of Coherence and Aifficulty in Emotion Regulation in First Secondary School Students
Introduction and goal: Suicide is one of the psycho-social injuries with a complex nature and various risk factors.Therefore, this research was conducted with the aim of prediction of suicidal thoughts based on sense of coherence and aifficulty in emotion regulation in first secondary school students.Research methodology: The research was descriptive-correlational. The statistical population included all male students of the first secondary level of Mashhad city in 2023 formed. 200 people were selected with available sampling method and responded to research tools including suicidal ideation questionnaire (Beck, 1991), sense of psychological coherence (Flensberg et al., 2006), and emotional regulation difficulty questionnaire (Gratz and Romer, 2004). Data were analyzed by Pearson correlation and multiple regression with simultaneous entry method and SPSS-v26 software.Findings: The results showed that there is a negative and significant correlation between the sense of coherence (r=-0.425) and the tendency of male students to suicidal thoughts (P<0.05). This relationship between the scores of emotion regulation difficulty (r=0.538) with the tendency to suicidal thoughts was positive and significant (P<0.05). The regression analysis also showed that the predictor variables were able to explain 30% of the variance of the tendency to suicidal thoughts in male students.Conclusion: According to the results, it is possible to reduce suicidal thoughts in teenagers in critical situations by identifying emotional and psychological variables.