چکیده

مقدمه و هدف: یکی از روش های تدریس نوین برای کشف مفاهیم، روش گردش علمی است. در این روش فراگیران در محیطی خارج از کلاس و مدرسه و با استفاده از محیط پیرامون خود اطلاعاتی را بازیابی می کنند و ارتباط بین مفاهیم کتب درسی با زندگی حقیقی پیوند می زنند. پژوهش حاضر به منظور بررسی کاربردی روش گردش علمی در آموزش انواع معماری ها صورت گرفته است. به منظور دستیابی به اهداف پژوهش ابتدا این روش تدریس را بررسی و سپس نمونه اجرایی آن را برای آموزش انواع معماری ها در مناطق مختلف ایران که به دروس مطالعات اجتماعی پایه سوم دبستان مرتبط است، همراه با طرح درس ساخت گرایی (5E) آورده شده است.روش شناسی پژوهش: روش انجام تحقیق به صورت کتابخانه ای و با رویکرد تحلیلی_کاربردی است.یافته ها: نتایج تحقیق نشان داد روش تدریس گردش علمی، علاوه بر درگیر کردن حیطه شناختی، سطوح مهارتی و عاطفی را نیز درگیر می کند و فراگیران با دیدن معماری در بافت سنتی یزد به ویژگی های معماری در مناطق گرم و خشک بهتر پی می برند.نتیجه گیری: با توجه به اثرات مثبت این روش تدریس از جمله تقویت مهارت های مشاهده گری، اجتماعی، کارگروهی، تفکر انتقادی و انگیزه، بهتر است دبیران از این روش در کلاس درس خود استفاده کنند تا یادگیری فراگیران عمیق تر شود.

Investigating the Teaching Method of the Scientific Tour on the Teaching of Various Types of Architecture Based on Social Studies in the Third Grade of Elementary School

Introduction and goal: One of the new teaching methods to discover concepts is the scientific tour method. In this method, learners retrieve information outside of the classroom and school using their surroundings and make connections between textbook concepts and real life. The present research was conducted in order to investigate the application of the scientific circulation method in the teaching of various types of architecture. In order to achieve the goals of the research, firstly examine this teaching method and then its practical example for teaching various types of architecture in different regions of Iran, which is related to the social studies courses of the third grade of elementary school. It is given along with the constructivism lesson plan (5E).Research methodology: The research method is library-based and with an analytical-applied approach.Findings: The results of the research showed that the teaching method of scientific tour, in addition to involving the cognitive field, also involves the skill and emotional levels, and by seeing the architecture in the traditional context of Yazd, the learners better understand the characteristics of architecture in hot and dry regions.Conclusion: Considering the positive effects of this teaching method, including strengthening observational, social, teamwork, critical thinking and motivation skills, it is better for teachers to use this method in their classrooms so that students' learning deepens.

تبلیغات