فاطمه (س) در آیینه وحى
آرشیو
چکیده
متن
گرچه پرداختن به موضوع اهلبیت عصمت و طهارت علیهمالسلام ـ که حضرت فاطمه نیز از آنانست ـ امرى شایسته و مطلوب است اما باید پذیرفت که نمىتوانیم در مقام شناساندن آن چهرههاى بىنظیر قرار گیریم چرا که آنان کلمات خدایند و از کمالات نامتناهى برخوردارند؛ کمالاتى که تنها بندگان «مُخْلَص» به آنها آراستهاند و دیگر انسانها از حدود و حقیقت آن به خوبى آگاه نیستند و به علاوه ـ جداى از ناتوانى طبیعى ما ـ وجود مقدّس معصومان علیهمالسلام هیچگاه نیازمند بیان و بنان ما در ذکر فضیلت و مدیحت نمىباشند، بلکه این ما هستیم که علل و انگیزههاى گوناگونى ممکن است در شکل دهى نیاز ما به معصومان علیهمالسلام مؤثّر باشد.
روشن است که شایستهترین و مطلوبترین سخنى که درباره حضرت فاطمه علیهاالسلام و دیگر معصومان گفته مىشود سخنى است که از ناحیه ذات اقدس الهى بیان شده باشد؛ چرا که او حکیم علىالاطلاق است و کلام او در افق حکمت اوست. بنابراین، هر آنچه را که در این موضوع نیاز باشد، به خوبى مىشناسد و آن را با بىنیازى خود به نحو شایسته بر طرف مىسازد.
و نیز بدیهى است که سخنان پیامبر صلىاللهعلیهوآلهوسلم و اهل بیت او، بعد از کلام خداوند، از مکانت و مرتبت ویژهاى برخوردار است؛ چرا که آن سخنان نیز در امتداد انگیزه و اهدافى است که حکمت الهى همان را اقتضا مىکند.
با مطالعه در قرآن کریم معلوم مىشود که وجود مقدس حضرت زهرا علیهاالسلام در پیشگاه خداوند از منزلت ممتازى برخوردار است، چنانکه نزول بسیارى از آیات قرآن در شأن آن حضرت، شاهد این مدّعاست.
اینک فرصت را مغتنم شمرده و به طور مختصر به فضیلتهاى قرآنى حضرت فاطمه علیهاالسلام اشاره مىکنیم:
فاطمه و اهل بیت علیهمالسلام
فاطمه در کنار على، حسن و حسین علیهمالسلام مراد و مقصود خداوند از «اهلالبیت» در آیه تطهیر مىباشد: «انّما یرید اللّه لیذهب عنکم الرّجس اهلالبیت و یطهرّکم تطهیراً».1 بنابراین به مقتضاى آیه فوق، فاطمه علیهاالسلام از «اهل بیت» محسوب مىشود و خداوند خواسته تا آنان را از هرگونه پلیدى و آلودگى پاکیزه نماید.
فرزندان فاطمه علیهاالسلام
فرزندان فاطمه علیهاالسلام پیشوایان معصوماند که به امر الهى، عهدهدار هدایت بندگان خدا مىباشند. مفسّران گفتهاند: آیه شریفه «و جعلنا منهم ائمّة یهدون بأمرنا لمّا صبروا...»2 درباره فرزندان فاطمه علیهاالسلام نازل شده است.3
فاطمه علیهاالسلام از «ذوى القربى»
بعد از نزول آیه «... و آت ذوى القربى حقّه...»4 پیامبراکرم صلىاللهعلیهوآلهوسلم فاطمه علیهاالسلام را فراخواند و فدک را به او بخشید و فرمود: «بخشیدن فدک به فاطمه علیهاالسلام امرى الهى بود.»5
فاطمه؛ کوثر محمّد صلىاللهعلیهوآلهوسلم
کوثر یک معناى جامع و وسیع دارد و آن «خیر کثیر و فراوان» است و مصادیق آن زیاد است. اما بسیارى از بزرگان علماى شیعه و اهلسنّت، یکى از روشنترین مصادیق آن را وجود مبارک فاطمه زهرا علیهاالسلام دانستهاند. در شأن نزول سوره کوثر آمده است:
مشرکان پیامبر صلىاللهعلیهوآلهوسلم را متّهم کردند که فاقد نسل است. قرآن ضمن نفى سخن آنها، مىگوید: «ما به تو کوثر دادیم.» از این تعبیر استفاده مىشود که این خیر کثیر همان فاطمه زهرا علیهاالسلام است. نسل و ذریّه پیامبر صلىاللهعلیهوآلهوسلم به وسیله همین دختر گرامى در جهان انتشار یافت؛ نسلى که علاوه بر اینکه فرزندان جسمانى پیامبر صلىاللهعلیهوآلهوسلم بودند، آیین و ارزشهاى اسلام را حفظ کردند.
مفسّران یادآور شدهاند: اینکه این سوره خبر مىدهد که پیامبر صلىاللهعلیهوآلهوسلم بىفرزند نخواهد بود و نسل و دودمان او فراوان در جهان وجود خواهد داشت، یکى از جهتهاى اعجاز قرآن محسوب مىشود.6
فاطمه علیهاالسلام و مهر پدر
پیامبراکرم صلىاللهعلیهوآلهوسلم به مدّت شش ماه و به قولى نه ماه، هرگاه براى خواندن نماز صبح به مسجد مىرفت، در کنار خانه فاطمه و على علیهماالسلام توقّف مىکرد و مىفرمود: «الصّلاة اهل البیت انّما یرید اللّه لیذهب عنکم الرّجس اهلالبیت و یطهّرکم تطهیراً»7 بدین ترتیب، فاطمه علیهاالسلام که از اهل بیت پیامبر صلىاللهعلیهوآلهوسلم محسوب مىشود، براى اقامه نماز که مظهر عبودیت و بندگى خداوند است، مورد خطاب لطفآمیز پیامبرگرامى قرار مىگیرد.
فاطمه علیهاالسلام و نور خداوند
در ذیل آیه شریفه «اللّه نورالسّموات والأرض مثل نوره کمشکوة...»8 روایت شده است: «مراد از مشکوة، حضرت فاطمه علیهاالسلام است.» بنابراین نور خداوند به وجود مقدّس آن حضرت تشبیه شده است.
فاطمه علیهاالسلام و لیلةالقدر
روایاتى از امام صادق علیهالسلام و دیگر امامان نقل شده است که به حسب آنها، «لیلة» در سوره «قدر» به حضرت فاطمه علیهاالسلام تأویل شده است و در آن روایات، «قدر» به معناى خدا دانسته شد و لذا گفتهاند: «هر کس فاطمه را آن چنان که حقّ اوست، بشناسد، در حقیقت «لیلةالقدر» را درک کرده است.»9
فاطمه علیهاالسلام و بانوان جهان
در روایتى عبارت «فى زجاجة کانّها کوکب درّى...»10 به وجود بزرگوار صدّیقه کبرى فاطمه زهرا علیهاالسلام تأویل شده و به حسب آن روایت، ایشان مانند ستارهاى درخشان در میان بانوان جهان است.11 به همین جهت است که وقتى شخصى از پیامبر صلىاللهعلیهوآلهوسلم پرسید که: مریم با فضیلتتر است یا فاطمه؟ آن حضرت نخست در پاسخ سکوت نمود تا آنکه آن شخص بار دیگر سؤال کرد: یا رسول اللّه! فاطمه افضل است یا مریم؟ پیامبرگرامى در پاسخ فرمود: «فاطمه در دنیا و آخرت بافضیلتتر است.» و در روایتى نیز آمده است که: «برترین زنان جهان چهار تن هستند: آسیه، مریم، خدیجه و فاطمه علیهمالسلام ، اما فاطمه برترین آنهاست.» و در روایتى دیگر آمده است: «مریم برگزیده زنان عصر خود، اما فاطمه برگزیده زنان همه زمانها است.»
فاطمه علیهاالسلام در مباهله
همه مفسّرانى که آیه «فمن حاجّک فیه من بعد ماجاءک من العلم فقل تعالوا ندع ابنائنا و ابنائکم نسائنا و نساءکم...»12 را مورد تفسیر قرار دادهاند، تصریح یا اشاره نمودهاند به اینکه مراد از «نسائنا» حضرت فاطمه علیهاالسلام است.
فاطمه علیهاالسلام از «ابرار»
در سوره «انسان» که در شأن فاطمه، امام على، امام حسن و امام حسین علیهمالسلام نازل شده است، آن حضرت به عنوان یکى از «ابرار» معرّفى شده و مورد تمجید قرارگرفته است. «انّ الأبرار یشربون من کأس کان مزاجها کافورا»13
فاطمه علیهاالسلام در قیامت
فاطمه علیهاالسلام ، فرزندان و شیعیان او از وحشت روز قیامت در امان مىباشند و در بهشت آنچه از خدا بخواهند، بدان نائل مىشوند و براى همیشه در بهشت ماندگارند. «لایحزنهم الفزع الأکبر و هم فیما اشتهت انفسهم خالدون»14
فاطمه علیهاالسلام و نعمتهاى بهشتى
خداوند در سوره «انسان» نعمتهاى بسیارى را بر مىشمارد که حضرت فاطمه علیهاالسلام و دیگر ابرار به آنها متنعّم مىشوند. و البته این نعمتها تنها به جهت پاداش کارهاى خیر آن حضرت است و بدین گونه، خداوند خواسته تا در دنیا و آخرت از او تقدیر نموده باشد.
اخلاص فاطمه علیهاالسلام
خداوند در سوره «انسان» ضمن اشاره به قصّه اطعام مسکین، یتیم و اسیر از جانب امیرمؤمنان، فاطمه و حسنین علیهمالسلام این عمل آنان را ستود و آنها را به عنوان کسانى که از روى اخلاص و لوجه اللّه و بدون هیچ چشمداشتى از غذاى مورد نیاز خود گذشتند و نیازمندانِ بىپناه را بر خود مقدّم داشتند، معرّفى مىکند.
صبر فاطمه علیهاالسلام
فاطمهاى که قرآنکریم از وى سخن مىگوید، انسانى برخوردار از صبر جمیل و تحسینانگیز است. از نظر قرآن صبر فاطمه علیهاالسلام شایسته پاداش نعمتهاى بهشتى است، نعمتهایى که ابدى و سرمدى هستند: «... و جزاهم بما صبروا جنّة و حریرا...»15
وفاى به عهد فاطمه علیهاالسلام
از نظر قرآن، حضرت زهرا علیهاالسلام کسى است که نسبت به عهد الهى وفادار است: «یوفون بالنّذر»16
ایثار فاطمه علیهاالسلام
مفسّران بر این نکته تأکید دارند که عبارت «یطعمون الطّعام على حبّه»17 برخصلت پسندیده ایثار حضرت زهرا علیهاالسلام توجّه و اشاره دارد.
نماز حضرت زهرا علیهاالسلام
در روایات آمده است که نماز حضرت فاطمه علیهاالسلام چهار رکعت است و در رکعت اوّل و دوم آن 50 بار سوره «قل هواللّه احد»خوانده مىشود. به این نماز، نماز «اوّابین» (نماز بسیار توبه کنندگان) نیز گفته مىشود.18
تسبیح حضرت فاطمه علیهاالسلام
حضرت امام محمّد باقر علیهالسلام فرموده است: «تسبیح فاطمه علیهاالسلام » از جمله «ذکر کثیر» خداوند است؛ چنانکه خداوند مىفرماید: «یا ایّها الّذین آمنوا اذکروا اللّه ذکراً کثیراً»19
محبّت فاطمه علیهاالسلام
خداى متعال محبّت فاطمه علیهاالسلام را عوض مزد همه تلاشهاى پیامبر صلىاللهعلیهوآلهوسلم در امر رسالت قرار داده است و تأکید نموده که این محبّت خواسته خدا و پیامبر صلىاللهعلیهوآلهوسلم است. لذا در حدیثى آمده است که وقتى آیه «قل لا اسئلکم علیه اجراً الاّ المودّة فى القربى»نازل شد، عدهاى پرسیدند: یا رسول اللّه! «قُربى» چه کسانىاند که محبّت آنها بر ما واجب است؟ آن حضرت در پاسخ فرمود: «فاطمه علیهاالسلام و فرزندان او.»20
پاکدامنى فاطمه علیهاالسلام
روایت شده است: مراد از آیه «التى احصنت فرجها...»21 حضرت زهرا علیهاالسلام است.
خشنودى فاطمه علیهاالسلام
زمانى پیامبر صلىاللهعلیهوآلهوسلم نزد دخترش فاطمه علیهاالسلام آمد و بر تن او لباسى بافته از پشم شتر بود که بسیار مشقّتآمیز بود و در آن حال سرگرم آسیاب کردن گندم بود. پیامبر صلىاللهعلیهوآلهوسلم با مشاهده این صحنه، گریست و فرمود: «اى فاطمه! سختى و تلخى دنیا را در ازاى نعمتهاى بزرگ آخرت تحمّل مىکنى.»، در این وقت این آیه نازل شد: «ولسوف یعطیک ربّک فترضى»؛22 و البته به زودى پروردگارت آنقدر به تو از نعمتهاى بهشتى عطا مىکند که خشنود شوى.23
آیات زیادى از قرآن کریم بر مقام عصمت حضرت فاطمه علیهاالسلام دلالت مىنماید همانند آیه تطهیر که به حسب آن، اراده و مشیّت خداوند بر پاکى و طهارت آن حضرت از هرگونه پلیدى و آلودگى، تعلّق گرفته است
عصمت فاطمه علیهاالسلام
آیات زیادى از قرآن کریم بر مقام عصمت حضرت فاطمه علیهاالسلام دلالت مىنماید همانند آیه تطهیر که به حسب آن، اراده و مشیّت خداوند بر پاکى و طهارت آن حضرت از هرگونه پلیدى و آلودگى، تعلّق گرفته است: «انّما یرید اللّه لیذهب عنکم الرّجس اهلالبیت و یطهّرکم تطهیراً»24
سخن آخر اینکه: این گفتار مىخوهد اجمالى و فهرست گونه به برخى از ابعاد شخصیت «برترین بانوى جهان» ازمنظر قرآن کریم نظرى افکنده باشد.
امیدواریم بتوانیم در پرتو هدایت وجود آن حضرت و خاندان معصومش هماره در «صراط مستقیم» گام برداشته و به سوى کمال و رشد رهنمون باشیم. انشاء اللّه
پىنوشتها:
1. احزاب / 33.
2. سجده / 24.
3. شواهد التنزیل، حاکم حسکانى، ص 583؛ ذیل آیه.
4. اسراء / 23.
5. تفسیرفرات کوفى، ص 118 و 119.
6. تفسیر نمونه، ج 27، ذیل سوره کوثر.
7. احزاب / 33.
8. تفسیر نمونه، ج 27، ذیل سوره کوثر.
9. تفسیر قمى، ج 1، ص 103.
10. نور / 35.
11. همان.
12. آل عمران / 63.
13. دهر / 5.
14. انبیاء / 103.
15. دهر / 13.
16. همان / 7.
17. همان / 9.
18. تفسیر عیاشى، ج 2، ص 286.
19. احزاب / 41؛ تفسیر عیاشى، ج 1، ص 68.
20. شواهد التنزیل، ج 1، ص 193.
21. انبیاء / 91.
22. ضُحى / 5.
23. شواهد التنزیل، ج 2، ص 444.
24. احزاب / 33.
روشن است که شایستهترین و مطلوبترین سخنى که درباره حضرت فاطمه علیهاالسلام و دیگر معصومان گفته مىشود سخنى است که از ناحیه ذات اقدس الهى بیان شده باشد؛ چرا که او حکیم علىالاطلاق است و کلام او در افق حکمت اوست. بنابراین، هر آنچه را که در این موضوع نیاز باشد، به خوبى مىشناسد و آن را با بىنیازى خود به نحو شایسته بر طرف مىسازد.
و نیز بدیهى است که سخنان پیامبر صلىاللهعلیهوآلهوسلم و اهل بیت او، بعد از کلام خداوند، از مکانت و مرتبت ویژهاى برخوردار است؛ چرا که آن سخنان نیز در امتداد انگیزه و اهدافى است که حکمت الهى همان را اقتضا مىکند.
با مطالعه در قرآن کریم معلوم مىشود که وجود مقدس حضرت زهرا علیهاالسلام در پیشگاه خداوند از منزلت ممتازى برخوردار است، چنانکه نزول بسیارى از آیات قرآن در شأن آن حضرت، شاهد این مدّعاست.
اینک فرصت را مغتنم شمرده و به طور مختصر به فضیلتهاى قرآنى حضرت فاطمه علیهاالسلام اشاره مىکنیم:
فاطمه و اهل بیت علیهمالسلام
فاطمه در کنار على، حسن و حسین علیهمالسلام مراد و مقصود خداوند از «اهلالبیت» در آیه تطهیر مىباشد: «انّما یرید اللّه لیذهب عنکم الرّجس اهلالبیت و یطهرّکم تطهیراً».1 بنابراین به مقتضاى آیه فوق، فاطمه علیهاالسلام از «اهل بیت» محسوب مىشود و خداوند خواسته تا آنان را از هرگونه پلیدى و آلودگى پاکیزه نماید.
فرزندان فاطمه علیهاالسلام
فرزندان فاطمه علیهاالسلام پیشوایان معصوماند که به امر الهى، عهدهدار هدایت بندگان خدا مىباشند. مفسّران گفتهاند: آیه شریفه «و جعلنا منهم ائمّة یهدون بأمرنا لمّا صبروا...»2 درباره فرزندان فاطمه علیهاالسلام نازل شده است.3
فاطمه علیهاالسلام از «ذوى القربى»
بعد از نزول آیه «... و آت ذوى القربى حقّه...»4 پیامبراکرم صلىاللهعلیهوآلهوسلم فاطمه علیهاالسلام را فراخواند و فدک را به او بخشید و فرمود: «بخشیدن فدک به فاطمه علیهاالسلام امرى الهى بود.»5
فاطمه؛ کوثر محمّد صلىاللهعلیهوآلهوسلم
کوثر یک معناى جامع و وسیع دارد و آن «خیر کثیر و فراوان» است و مصادیق آن زیاد است. اما بسیارى از بزرگان علماى شیعه و اهلسنّت، یکى از روشنترین مصادیق آن را وجود مبارک فاطمه زهرا علیهاالسلام دانستهاند. در شأن نزول سوره کوثر آمده است:
مشرکان پیامبر صلىاللهعلیهوآلهوسلم را متّهم کردند که فاقد نسل است. قرآن ضمن نفى سخن آنها، مىگوید: «ما به تو کوثر دادیم.» از این تعبیر استفاده مىشود که این خیر کثیر همان فاطمه زهرا علیهاالسلام است. نسل و ذریّه پیامبر صلىاللهعلیهوآلهوسلم به وسیله همین دختر گرامى در جهان انتشار یافت؛ نسلى که علاوه بر اینکه فرزندان جسمانى پیامبر صلىاللهعلیهوآلهوسلم بودند، آیین و ارزشهاى اسلام را حفظ کردند.
مفسّران یادآور شدهاند: اینکه این سوره خبر مىدهد که پیامبر صلىاللهعلیهوآلهوسلم بىفرزند نخواهد بود و نسل و دودمان او فراوان در جهان وجود خواهد داشت، یکى از جهتهاى اعجاز قرآن محسوب مىشود.6
فاطمه علیهاالسلام و مهر پدر
پیامبراکرم صلىاللهعلیهوآلهوسلم به مدّت شش ماه و به قولى نه ماه، هرگاه براى خواندن نماز صبح به مسجد مىرفت، در کنار خانه فاطمه و على علیهماالسلام توقّف مىکرد و مىفرمود: «الصّلاة اهل البیت انّما یرید اللّه لیذهب عنکم الرّجس اهلالبیت و یطهّرکم تطهیراً»7 بدین ترتیب، فاطمه علیهاالسلام که از اهل بیت پیامبر صلىاللهعلیهوآلهوسلم محسوب مىشود، براى اقامه نماز که مظهر عبودیت و بندگى خداوند است، مورد خطاب لطفآمیز پیامبرگرامى قرار مىگیرد.
فاطمه علیهاالسلام و نور خداوند
در ذیل آیه شریفه «اللّه نورالسّموات والأرض مثل نوره کمشکوة...»8 روایت شده است: «مراد از مشکوة، حضرت فاطمه علیهاالسلام است.» بنابراین نور خداوند به وجود مقدّس آن حضرت تشبیه شده است.
فاطمه علیهاالسلام و لیلةالقدر
روایاتى از امام صادق علیهالسلام و دیگر امامان نقل شده است که به حسب آنها، «لیلة» در سوره «قدر» به حضرت فاطمه علیهاالسلام تأویل شده است و در آن روایات، «قدر» به معناى خدا دانسته شد و لذا گفتهاند: «هر کس فاطمه را آن چنان که حقّ اوست، بشناسد، در حقیقت «لیلةالقدر» را درک کرده است.»9
فاطمه علیهاالسلام و بانوان جهان
در روایتى عبارت «فى زجاجة کانّها کوکب درّى...»10 به وجود بزرگوار صدّیقه کبرى فاطمه زهرا علیهاالسلام تأویل شده و به حسب آن روایت، ایشان مانند ستارهاى درخشان در میان بانوان جهان است.11 به همین جهت است که وقتى شخصى از پیامبر صلىاللهعلیهوآلهوسلم پرسید که: مریم با فضیلتتر است یا فاطمه؟ آن حضرت نخست در پاسخ سکوت نمود تا آنکه آن شخص بار دیگر سؤال کرد: یا رسول اللّه! فاطمه افضل است یا مریم؟ پیامبرگرامى در پاسخ فرمود: «فاطمه در دنیا و آخرت بافضیلتتر است.» و در روایتى نیز آمده است که: «برترین زنان جهان چهار تن هستند: آسیه، مریم، خدیجه و فاطمه علیهمالسلام ، اما فاطمه برترین آنهاست.» و در روایتى دیگر آمده است: «مریم برگزیده زنان عصر خود، اما فاطمه برگزیده زنان همه زمانها است.»
فاطمه علیهاالسلام در مباهله
همه مفسّرانى که آیه «فمن حاجّک فیه من بعد ماجاءک من العلم فقل تعالوا ندع ابنائنا و ابنائکم نسائنا و نساءکم...»12 را مورد تفسیر قرار دادهاند، تصریح یا اشاره نمودهاند به اینکه مراد از «نسائنا» حضرت فاطمه علیهاالسلام است.
فاطمه علیهاالسلام از «ابرار»
در سوره «انسان» که در شأن فاطمه، امام على، امام حسن و امام حسین علیهمالسلام نازل شده است، آن حضرت به عنوان یکى از «ابرار» معرّفى شده و مورد تمجید قرارگرفته است. «انّ الأبرار یشربون من کأس کان مزاجها کافورا»13
فاطمه علیهاالسلام در قیامت
فاطمه علیهاالسلام ، فرزندان و شیعیان او از وحشت روز قیامت در امان مىباشند و در بهشت آنچه از خدا بخواهند، بدان نائل مىشوند و براى همیشه در بهشت ماندگارند. «لایحزنهم الفزع الأکبر و هم فیما اشتهت انفسهم خالدون»14
فاطمه علیهاالسلام و نعمتهاى بهشتى
خداوند در سوره «انسان» نعمتهاى بسیارى را بر مىشمارد که حضرت فاطمه علیهاالسلام و دیگر ابرار به آنها متنعّم مىشوند. و البته این نعمتها تنها به جهت پاداش کارهاى خیر آن حضرت است و بدین گونه، خداوند خواسته تا در دنیا و آخرت از او تقدیر نموده باشد.
اخلاص فاطمه علیهاالسلام
خداوند در سوره «انسان» ضمن اشاره به قصّه اطعام مسکین، یتیم و اسیر از جانب امیرمؤمنان، فاطمه و حسنین علیهمالسلام این عمل آنان را ستود و آنها را به عنوان کسانى که از روى اخلاص و لوجه اللّه و بدون هیچ چشمداشتى از غذاى مورد نیاز خود گذشتند و نیازمندانِ بىپناه را بر خود مقدّم داشتند، معرّفى مىکند.
صبر فاطمه علیهاالسلام
فاطمهاى که قرآنکریم از وى سخن مىگوید، انسانى برخوردار از صبر جمیل و تحسینانگیز است. از نظر قرآن صبر فاطمه علیهاالسلام شایسته پاداش نعمتهاى بهشتى است، نعمتهایى که ابدى و سرمدى هستند: «... و جزاهم بما صبروا جنّة و حریرا...»15
وفاى به عهد فاطمه علیهاالسلام
از نظر قرآن، حضرت زهرا علیهاالسلام کسى است که نسبت به عهد الهى وفادار است: «یوفون بالنّذر»16
ایثار فاطمه علیهاالسلام
مفسّران بر این نکته تأکید دارند که عبارت «یطعمون الطّعام على حبّه»17 برخصلت پسندیده ایثار حضرت زهرا علیهاالسلام توجّه و اشاره دارد.
نماز حضرت زهرا علیهاالسلام
در روایات آمده است که نماز حضرت فاطمه علیهاالسلام چهار رکعت است و در رکعت اوّل و دوم آن 50 بار سوره «قل هواللّه احد»خوانده مىشود. به این نماز، نماز «اوّابین» (نماز بسیار توبه کنندگان) نیز گفته مىشود.18
تسبیح حضرت فاطمه علیهاالسلام
حضرت امام محمّد باقر علیهالسلام فرموده است: «تسبیح فاطمه علیهاالسلام » از جمله «ذکر کثیر» خداوند است؛ چنانکه خداوند مىفرماید: «یا ایّها الّذین آمنوا اذکروا اللّه ذکراً کثیراً»19
محبّت فاطمه علیهاالسلام
خداى متعال محبّت فاطمه علیهاالسلام را عوض مزد همه تلاشهاى پیامبر صلىاللهعلیهوآلهوسلم در امر رسالت قرار داده است و تأکید نموده که این محبّت خواسته خدا و پیامبر صلىاللهعلیهوآلهوسلم است. لذا در حدیثى آمده است که وقتى آیه «قل لا اسئلکم علیه اجراً الاّ المودّة فى القربى»نازل شد، عدهاى پرسیدند: یا رسول اللّه! «قُربى» چه کسانىاند که محبّت آنها بر ما واجب است؟ آن حضرت در پاسخ فرمود: «فاطمه علیهاالسلام و فرزندان او.»20
پاکدامنى فاطمه علیهاالسلام
روایت شده است: مراد از آیه «التى احصنت فرجها...»21 حضرت زهرا علیهاالسلام است.
خشنودى فاطمه علیهاالسلام
زمانى پیامبر صلىاللهعلیهوآلهوسلم نزد دخترش فاطمه علیهاالسلام آمد و بر تن او لباسى بافته از پشم شتر بود که بسیار مشقّتآمیز بود و در آن حال سرگرم آسیاب کردن گندم بود. پیامبر صلىاللهعلیهوآلهوسلم با مشاهده این صحنه، گریست و فرمود: «اى فاطمه! سختى و تلخى دنیا را در ازاى نعمتهاى بزرگ آخرت تحمّل مىکنى.»، در این وقت این آیه نازل شد: «ولسوف یعطیک ربّک فترضى»؛22 و البته به زودى پروردگارت آنقدر به تو از نعمتهاى بهشتى عطا مىکند که خشنود شوى.23
آیات زیادى از قرآن کریم بر مقام عصمت حضرت فاطمه علیهاالسلام دلالت مىنماید همانند آیه تطهیر که به حسب آن، اراده و مشیّت خداوند بر پاکى و طهارت آن حضرت از هرگونه پلیدى و آلودگى، تعلّق گرفته است
عصمت فاطمه علیهاالسلام
آیات زیادى از قرآن کریم بر مقام عصمت حضرت فاطمه علیهاالسلام دلالت مىنماید همانند آیه تطهیر که به حسب آن، اراده و مشیّت خداوند بر پاکى و طهارت آن حضرت از هرگونه پلیدى و آلودگى، تعلّق گرفته است: «انّما یرید اللّه لیذهب عنکم الرّجس اهلالبیت و یطهّرکم تطهیراً»24
سخن آخر اینکه: این گفتار مىخوهد اجمالى و فهرست گونه به برخى از ابعاد شخصیت «برترین بانوى جهان» ازمنظر قرآن کریم نظرى افکنده باشد.
امیدواریم بتوانیم در پرتو هدایت وجود آن حضرت و خاندان معصومش هماره در «صراط مستقیم» گام برداشته و به سوى کمال و رشد رهنمون باشیم. انشاء اللّه
پىنوشتها:
1. احزاب / 33.
2. سجده / 24.
3. شواهد التنزیل، حاکم حسکانى، ص 583؛ ذیل آیه.
4. اسراء / 23.
5. تفسیرفرات کوفى، ص 118 و 119.
6. تفسیر نمونه، ج 27، ذیل سوره کوثر.
7. احزاب / 33.
8. تفسیر نمونه، ج 27، ذیل سوره کوثر.
9. تفسیر قمى، ج 1، ص 103.
10. نور / 35.
11. همان.
12. آل عمران / 63.
13. دهر / 5.
14. انبیاء / 103.
15. دهر / 13.
16. همان / 7.
17. همان / 9.
18. تفسیر عیاشى، ج 2، ص 286.
19. احزاب / 41؛ تفسیر عیاشى، ج 1، ص 68.
20. شواهد التنزیل، ج 1، ص 193.
21. انبیاء / 91.
22. ضُحى / 5.
23. شواهد التنزیل، ج 2، ص 444.
24. احزاب / 33.