فروغ قرآن در نگاه امام چهارم
آرشیو
چکیده
متن
سخنان امام سجاد علیه السلام درباره قرآن
چه خوش است صوت قرآن
ز تو دلربا شنیدن
به رخت نظاره کردن
سخن خدا شنیدن
قرآن نمونه کامل آمیختگى اعجاز تکوین و تشریع است . کتابى است که بشریت توان آوردن همانندى براى آن نداشته و دستورات و جامعیت آن، هر اندیشمند حکیم را به خضوع و ستایش وامىدارد . هر قدر انسانها از صفاى روحى و طهارت معنوى بهرهمند باشند، مىتوانند جلوههایى از جمال دلربایش را شهود کنند همانسان که قرآن مىفرماید: «لایمسه الا المطهرون» (1)
از آنجا که خاندان عصمت و وحى برگزیدگانى هستند که طبق آیه «تطهیر» در اوج پاکى و قداست قرار گرفته و از هر گونه پلیدى بدورند، تمام جانشان مستغرق در قرآن مجید شده و شایستهترین انسانهایى مىباشند که تفسیر روشن آیات الهى را فرا راه تشنگان حقیقت قرار مىدهند . یکى از این منظومه نورانى، سجاد آل محمد زین العابدین علیه السلام است . در این مقال، با نگاهى گذرا سخنان نورانىاش را درباره قرآن مىنگریم . بدان امید که جرعه نوش معارف قرآنى با جام عترت باشیم .
1 - عظمت قرآن
امام زین العابدین علیه السلام از رسول اکرم صلى الله علیه و آله نقل مىکند که فرمود:
من اعطاه الله القرآن فراى ان احدا اعطى افضل مما اعطى فقد صغر عظیما و عظم صغیرا; شخصى را که خداوند به او دانش قرآنى عطا نموده اگر تصورش این باشد که کسى را بهتر از این عطاى الهى دادهاند، در حقیقتبزرگى را کوچک شمرده و کوچکى را بزرگ دانسته است . (2)
2 - ویژگىهاى قرآن
در دعاى امام زین العابدین علیه السلام به هنگام ختم قرآن برخى از ویژگىهاى آن این چنین بیان شده است .
الف - نور هدایت
قرآن کریم از خود با صفت «نور» یاد مىکند و مىفرماید: «و انزلنا الیکم نورا مبینا» (3) اما این نورانیتبراى چه فردى است؟ امام علیه السلام مىفرماید: «و جعلته نورا نهتدى من ظلم الضلالة والجهالة باتباعه; بار خدایا! قرآن را نور و روشنایى گردانیدى که با پیروى از تعالیم آن از تاریکىهاى گمراهى و نادانى رهایى یابیم .» (4)
در رابطه با جاودانگى نور قرآن مىفرماید: «ونور هدى لایطفا عن الشاهدین برهانه; و آن را نور هدایتى قرار دادى که برهان و دلیل آن از شاهدان و گواهان خاموش نمىشود .» (5)
ب - درمان دردها
قرآن مىفرماید: «وننزل من القرآن ما هو شفاء و رحمة للمؤمنین» ; «ما فروفرستادیم از قرآن آنچه را که براى مؤمنان شفا و رحمت است .» (6) اما اینکه در چه زمان و براى چه فرد؟ امام زین العابدین علیه السلام در دعاى خویش اینگونه بیان مىدارد:
«و شفاء لمن انصتبفهم التصدیق الى استماعه; قرآن شفا و درمان استبراى کسى که فهمیدن آن را از روى تصدیق و باور خواسته و براى شنیدنش خاموش گشته است .» (7)
ج - ترازوى عدالت
قرآن مجید مىفرماید: «اى کسانى که ایمان آوردهاید! براى خدا قیام کنید، و از روى عدالت گواهى دهید . دشمنى با جمعیتى، شما را به گناه و ترک عدالت نکشاند . عدالت ورزید که به پرهیزکارى نزدیکتر است و از «معصیت» خدا بپرهیزید که خداوند از آنچه انجام مىدهید، با خبر است .» (8) و خطاب به پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله مىفرماید: «بگو به هر کتابى که خدا نازل کرده، ایمان آوردهام و مامورم در میان شما عدالت کنم .» (9) و عدالت را مبناى تشکیل خانواده دانسته و مىفرماید: «فان خفتم الا تعدلوا فواحدة» (10) و نیز مبناى روابط اقتصادى قلمداد شده و مىفرماید: «و اوفوا الکیل و المیزان بالقسط» ; «و حق پیمانه و وزن را به عدالت ادا کنید .» (11) و همچنین حل منازعات را بر اساس عدالتخواستار شده است و مىفرماید: «فاصلحوا بینهما بالعدل و اقسطوا ان الله یحب المقسطین» ; «در میان آن دو به عدالت صلح برقرار سازید و عدالت پیشه کنید که خداوند عدالت پیشگان را دوست دارد .» (12) اما اینکه چه معیار و ملاک و قانونى مىتوان براى به دست آوردن عدالت معین نمود؟ امام زین العابدین علیه السلام مىفرماید: «و میزان عدل لایحیف عن الحق لسانه; قرآن ترازوى عدالت است که زبانهاش از حق و درستى برنمىگردد .» (13)
3 - تلاوت زیبا
در حدیثى از پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله آمده است که فرمود: «لکل شىء حلیة و حیلة القرآن الصوت الحسن; براى هرچیز زینت و زیورى است و زینت قرآن، صداى نیکو است .» (14) امام صادق علیه السلام در تفسیرى از «ترتیل» مىفرماید: «آن است که در آن درنگ کنى و صداى خویش را زیبا سازى .» (15) در این جهت امام زین العابدین علیه السلام نیز اسوه است . نوفلى مىگوید:
نزد امام موسى بن جعفر علیه السلام از صدا و صوت یاد نمودم; حضرت فرمود: به هنگام قرائت قرآن توسط على بن الحسین علیه السلام چه بسا فردى از آن جا عبور مىکرد و از صداى خوش او مدهوش مىگشت و اگر امام از حسن واقعى آن چیزى را آشکار مىنمود، مردم تحمل و تاب زیبایى آن را نداشتند .
نوفلى مىگوید: به آن حضرت گفتم: مگر پیامبر صلى الله علیه و آله با مردم نماز نمىگزارد و صداى خویش را به هنگام تلاوت قرآن بلند نمىکرد؟ حضرت فرمود: پیامبر صلى الله علیه و آله به قدر توان مردم با اقتدا کنندگان خود برخورد مىکرد . (16)
احمد ار بگشاید آن پر جلیل
تا ابد مدهوش ماند جبرئیل
در حدیثى دیگر امام صادق علیه السلام مىفرماید: «کان على ابن الحسین صلوات الله علیه احسن الناس صوتا بالقرآن و کان السقاؤون یمرون فیقفون ببابه یسمعون قرائته و کان ابو جعفر علیه السلام احسن الناس صوتا; على بن الحسین علیه السلام خوش صداترین افراد در خواندن قرآن بود . افراد سقا همواره به هنگام عبور، بر در خانهاش مىایستادند و به قرائت او گوش مىدادند . و ابوجعفر (امام باقر علیه السلام) نیز نیکوترین صدا را در خواندن قرآن داشت .» (17)
4 - مقدار تلاوت قرآن
پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله در اولین آیاتى که بر وى نازل شد، مامور قرائت آیات الهى شد و در دستور دیگرى، خداوند به پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله و مؤمنان مىفرماید: «فاقرءوا ما تیسر من القرآن» ; «آنچه براى شما میسر است، قرآن بخوانید .» زهرى مىگوید: از امام زین العابدین علیه السلام پرسیدم:
کدام عمل با فضیلتتر است؟ حضرت فرمود: وارد شوندهاى که دوباره حرکت مىکند . پرسیدم: وارد شونده حرکت کننده؟! فرمود: شروع قرآن و ختم آن، با قرائت اول آن و پایان رسیدن آن دوباره شروع کند (همانند مسافرى که با رسیدن به یک محل در بین راه دوباره از آن جا حرکت مىکند و به مسیر خود ادامه مىدهد). (18)
5 - انس با قرآن
زهرى مىگوید: امام على بن الحسین علیه السلام مىفرمود: «لومات من بین المشرق و المغرب لما استوحشتبعد ان یکون القرآن معى; اگر تمام افرادى که بین مشرق و مغرب هستند، بمیرند، چون قرآن با من است; هراس و وحشتى به دل راه نخواهم داد .» (19)
6 - قرآن و مردمان آخر الزمان
از امام سجاد علیه السلام در باره توحید سؤال شد، فرمود: «خداوند مىدانست که در آخرالزمان مردمانى مىآیند که زیاد اندیشه مىکنند; بدین جهت، خداوند سوره توحید و آیات سوره حدید تا «علیم بذات الصدور» را نازل نمود . پس هرکس خارج از این محدوده را قصد کند، هلاک خواهد گشت .» (20)
7 - تفکر در قرآن
زهرى مىگوید: شنیدم از امام على بن الحسین علیه السلام که مىفرمود: «آیات القرآن خزائن فکلما فتحتخزانة ینبغى لک ان تنظر ما فیها; آیات قرآن گنجینهاى نهفته است پس هر زمان که در گنجینه گشوده شود، شایسته است که به آنچه در آن است، نظر کنى .» (21)
8 - تفسیر حروف مقطعه
بیست و نه سوره از قرآن کریم با «حروف مقطعه» آغاز شده است . مفسران معانى گوناگونى براى آن ذکر کردهاند; یکى از تفسیرهاى مهم آن، این است که: قرآن کریم از نمونه همین حروفى است که در اختیار همگان قرار گرفته است; اگر توانایى دارید، بسان آن را ابداع کنید! امام زین العابدین علیه السلام مىفرماید:
«قریش و یهود به قرآن نسبت ناروا دادند و گفتند: قرآن، سحر است . آن را خودش ساخته و به خدا نسبت داده است . خداوند به آنها اعلام فرمود: «الم ...» ; یعنى اى محمد! کتابى که به تو فرو فرستادیم، از همین حروف مقطعه «الف - لام - میم» است که به لغت و همان حروف الفباى شما مىباشد . [به آنها بگو:] اگر در ادعاى خود راستگو هستید، همانند آن را بیاورید .» (22)
9 - ویژگىهاى اولیاء الله
قرآن کریم مىفرماید: «الا ان اولیاء الله لا خوف علیهم و لا هم یحزنون» ; «بدانید که اولیاء خدا نه هراسى دارند و نه غمگین مىشوند .» (23) اینکه اولیاءالله داراى چه ویژگىهایى هستند؟ در حدیثى از امام سجاد علیه السلام بیان شده است . عیاشى مىنویسد: امام باقر علیه السلام فرمود: «در کتاب على بن الحسین علیه السلام چنین یافتیم که اولیاء الله نه ترسى دارند و نه غم و اندوهى زیرا واجب الهى را انجام داده و سنت رسول اکرم صلى الله علیه و آله را گرفتهاند . از آنچه خداوند حرام نموده، پرهیز کرده و در زندگى زودگذر دنیا نسبتبه زینتهاى آن زهد را پیشه ساختهاند و به آنچه در نزد خداست، رغبت نموده و در تلاش براى روزى پاکیزه بودهاند و قصد فخر فروشى و زیادهطلبى ندارند و پس از آن براى انجام حقوق واجب خود انفاق کردهاند . ایناناند که خداوند در درآمدهایشان برکت قرارداده و بر آنچه براى آخرت خویش پیش فرستادهاند، ثواب داده مىشوند .» (24)
10 - رزمندگان واقعى
در مسیر مکه، عباد بصرى با امام زین العابدین علیه السلام ملاقات مىکند; به اعتراض مىگوید: جهاد و سختىهاى آن را رها کردى و به سوى حج و راحتى آن رو آوردى؟ سپس آیه شریفه «ان الله اشترى من المؤمنین انفسهم و اموالهم بان لهم الجنة» را قرائت کرد . حضرت فرمود: ادامه آیه را بخوان! عباد بصرى آیه بعد را قرائت کرد: «التائبون العابدون السائحون الراکعون الساجدون الآمرون بالمعروف و الناهون عن المنکر و الحافظون لحدود الله و بشر المؤمنین» (25) ; «توبه کنندگان، عبادت گران، ستایشگران، سیاحت کنندگان، رکوع کنندگان، سجده آوران، آمران به معروف، نهى کنندگان از منکر و حافظان حدود (ومرزهاى) الهى و بشارت ده به (این چنین) مؤمنان .»
آنگاه حضرت فرمود: هنگامى که افرادى با این اوصاف بیابم، جهاد با آنان با فضیلتتر از حج است . (26)
11 - معناى زهد
عدهاى تصور مىکنند که «زهد» دورى از اجتماع و پشت کردن به زندگى و زیبایىهاى آن است . قرآن کریم مىفرماید: «من حرم زینة الله التى اخرج لعباده و الطیبات من الرزق» ; «بگو چه کسى زینتهاى الهى را که براى بندگان خود آفریده و روزیهاى پاکیزه را حرام کرده است؟!» (27) و نیز در قالب دعا به انسانها مىآموزد که از خداوند خیر دنیا و آخرت را بخواهند: «ربنا آتنا فى الدنیا حسنة و فى الاخرة حسنة» (28) در این زمینه، امام سجاد علیه السلام مىفرماید:
«الا و ان الزهد فى آیة من کتاب الله لکیلا تاسوا على ما فاتکم و لاتفرحوا بما آتیکم; آگاه باشید که زهد در این آیه از قرآن است که مىفرماید: این به خاطر آن است که براى آنچه از دست دادهاید، تاسف نخورید و به آنچه به شما داده است، دلبسته و شادمان نباشید .» (29)
چنانکه در نهج البلاغه نیز مىخوانیم که مىفرماید: زهد بین دو کلمه از قرآن است که خداوند فرموده: «لکیلا تاسوا ...» ; هر کس که بر گذشته افسوس نخورد و به آینده مغرور و دلبسته نشود، زهد را به هر دو طرف خود گرفته است . (30)
غلام همت آنم که زیر چرخ کبود
ز هر چه رنگ تعلق پذیرد، آزاد است
مگر تعلق خاطر به ماه رخسارى
که خاطر از همه غمها به مهر او شاد است
12 - عالم برزخ
امام سجاد علیه السلام پس از تلاوت آیه کریمه «و من ورائهم برزخ الى یوم یبعثون» ; (31) «پشتسر آنها برزخى است تا روزى که برانگیخته شوند .» ، فرموده: «هو القبر و ان لهم فیها معیشة ضنکا و الله ان القبر لروضة من ریاض الجنة او حفرة من حفر النار; برزخ، قبر است که در آن زندگى سختى دارند . به خدا قسم که قبر، باغى از باغهاى بهشتیا گودالى از گودالهاى آتش است . (32)
درود و سلام و صلوات خدا بر زیباترین روح پرستنده، سجاد آل محمد صلى الله علیه و آله آن زمان که در خانه پرمهر ابى عبدالله الحسین علیه السلام متولد شد و آن هنگام که در کربلا شاهد سختترین مصیبتها (شهادت سید الشهداء و یاران با وفایش) گشت و آن هنگام که با دلى غمگین و قلبى محزون به سوى دیار حق شتافت و قبرستان بقیع را با وجود خویش عطرى دیگر بخشید!
پىنوشتها:
1 . واقعه/79 .
2 . اصول کافى، ج 2، ص 605، باب فضل حامل القرآن، ح 7 .
3 . نساء/174 .
4 و 5 . صحیفه سجادیه، دعاى 42 .
6 . اسراء/82 .
7 . صحیفه سجادیه، دعاى 42 .
8 . مائده/8 .
9 . شورى/15 .
10 . نساء/4 .
11 . انعام/152 .
12 . حجرات/9 .
13 . صحیفه سجادیه، دعاى 42 .
14 . اصول کافى، ج 2، ص 615، باب ترتیل القرآن بالصوت الحسن، ح 9 .
15 . تفسیر صافى، ج 1، ص 45، مقدمه یازدهم .
16 . اصول کافى، ج 2، ص 615، ح 4 .
17 . همان، ح 11 .
18 . همان، باب فضل حامل القرآن، ح 7 .
19 . همان، باب فضل القرآن، ح 13 .
20 . تفسیر صافى، ج 2، ص 866 .
21 . اصول کافى، ج 2، ص 609، باب فى قرائته، ح 2 .
22 . تفسیر برهان، ج 1، ص 54 .
23 . یونس/62 .
24 . تفسیر صافى، ج 2، ص 757 .
25 . توبه/111 و 112 .
26 . تفسیر صافى، ج 1، ص 734، ذیل آیه 111 سوره توبه .
27 . اعراب/32 .
28 . بقره/201 .
29 و 30 . تفسیر صافى، ج 2، ص 665، ذیل آیه 23 سوره حدید .
31 . مؤمنون/100 .
32 . تفسیر صافى، ج 2، ص 149 .
چه خوش است صوت قرآن
ز تو دلربا شنیدن
به رخت نظاره کردن
سخن خدا شنیدن
قرآن نمونه کامل آمیختگى اعجاز تکوین و تشریع است . کتابى است که بشریت توان آوردن همانندى براى آن نداشته و دستورات و جامعیت آن، هر اندیشمند حکیم را به خضوع و ستایش وامىدارد . هر قدر انسانها از صفاى روحى و طهارت معنوى بهرهمند باشند، مىتوانند جلوههایى از جمال دلربایش را شهود کنند همانسان که قرآن مىفرماید: «لایمسه الا المطهرون» (1)
از آنجا که خاندان عصمت و وحى برگزیدگانى هستند که طبق آیه «تطهیر» در اوج پاکى و قداست قرار گرفته و از هر گونه پلیدى بدورند، تمام جانشان مستغرق در قرآن مجید شده و شایستهترین انسانهایى مىباشند که تفسیر روشن آیات الهى را فرا راه تشنگان حقیقت قرار مىدهند . یکى از این منظومه نورانى، سجاد آل محمد زین العابدین علیه السلام است . در این مقال، با نگاهى گذرا سخنان نورانىاش را درباره قرآن مىنگریم . بدان امید که جرعه نوش معارف قرآنى با جام عترت باشیم .
1 - عظمت قرآن
امام زین العابدین علیه السلام از رسول اکرم صلى الله علیه و آله نقل مىکند که فرمود:
من اعطاه الله القرآن فراى ان احدا اعطى افضل مما اعطى فقد صغر عظیما و عظم صغیرا; شخصى را که خداوند به او دانش قرآنى عطا نموده اگر تصورش این باشد که کسى را بهتر از این عطاى الهى دادهاند، در حقیقتبزرگى را کوچک شمرده و کوچکى را بزرگ دانسته است . (2)
2 - ویژگىهاى قرآن
در دعاى امام زین العابدین علیه السلام به هنگام ختم قرآن برخى از ویژگىهاى آن این چنین بیان شده است .
الف - نور هدایت
قرآن کریم از خود با صفت «نور» یاد مىکند و مىفرماید: «و انزلنا الیکم نورا مبینا» (3) اما این نورانیتبراى چه فردى است؟ امام علیه السلام مىفرماید: «و جعلته نورا نهتدى من ظلم الضلالة والجهالة باتباعه; بار خدایا! قرآن را نور و روشنایى گردانیدى که با پیروى از تعالیم آن از تاریکىهاى گمراهى و نادانى رهایى یابیم .» (4)
در رابطه با جاودانگى نور قرآن مىفرماید: «ونور هدى لایطفا عن الشاهدین برهانه; و آن را نور هدایتى قرار دادى که برهان و دلیل آن از شاهدان و گواهان خاموش نمىشود .» (5)
ب - درمان دردها
قرآن مىفرماید: «وننزل من القرآن ما هو شفاء و رحمة للمؤمنین» ; «ما فروفرستادیم از قرآن آنچه را که براى مؤمنان شفا و رحمت است .» (6) اما اینکه در چه زمان و براى چه فرد؟ امام زین العابدین علیه السلام در دعاى خویش اینگونه بیان مىدارد:
«و شفاء لمن انصتبفهم التصدیق الى استماعه; قرآن شفا و درمان استبراى کسى که فهمیدن آن را از روى تصدیق و باور خواسته و براى شنیدنش خاموش گشته است .» (7)
ج - ترازوى عدالت
قرآن مجید مىفرماید: «اى کسانى که ایمان آوردهاید! براى خدا قیام کنید، و از روى عدالت گواهى دهید . دشمنى با جمعیتى، شما را به گناه و ترک عدالت نکشاند . عدالت ورزید که به پرهیزکارى نزدیکتر است و از «معصیت» خدا بپرهیزید که خداوند از آنچه انجام مىدهید، با خبر است .» (8) و خطاب به پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله مىفرماید: «بگو به هر کتابى که خدا نازل کرده، ایمان آوردهام و مامورم در میان شما عدالت کنم .» (9) و عدالت را مبناى تشکیل خانواده دانسته و مىفرماید: «فان خفتم الا تعدلوا فواحدة» (10) و نیز مبناى روابط اقتصادى قلمداد شده و مىفرماید: «و اوفوا الکیل و المیزان بالقسط» ; «و حق پیمانه و وزن را به عدالت ادا کنید .» (11) و همچنین حل منازعات را بر اساس عدالتخواستار شده است و مىفرماید: «فاصلحوا بینهما بالعدل و اقسطوا ان الله یحب المقسطین» ; «در میان آن دو به عدالت صلح برقرار سازید و عدالت پیشه کنید که خداوند عدالت پیشگان را دوست دارد .» (12) اما اینکه چه معیار و ملاک و قانونى مىتوان براى به دست آوردن عدالت معین نمود؟ امام زین العابدین علیه السلام مىفرماید: «و میزان عدل لایحیف عن الحق لسانه; قرآن ترازوى عدالت است که زبانهاش از حق و درستى برنمىگردد .» (13)
3 - تلاوت زیبا
در حدیثى از پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله آمده است که فرمود: «لکل شىء حلیة و حیلة القرآن الصوت الحسن; براى هرچیز زینت و زیورى است و زینت قرآن، صداى نیکو است .» (14) امام صادق علیه السلام در تفسیرى از «ترتیل» مىفرماید: «آن است که در آن درنگ کنى و صداى خویش را زیبا سازى .» (15) در این جهت امام زین العابدین علیه السلام نیز اسوه است . نوفلى مىگوید:
نزد امام موسى بن جعفر علیه السلام از صدا و صوت یاد نمودم; حضرت فرمود: به هنگام قرائت قرآن توسط على بن الحسین علیه السلام چه بسا فردى از آن جا عبور مىکرد و از صداى خوش او مدهوش مىگشت و اگر امام از حسن واقعى آن چیزى را آشکار مىنمود، مردم تحمل و تاب زیبایى آن را نداشتند .
نوفلى مىگوید: به آن حضرت گفتم: مگر پیامبر صلى الله علیه و آله با مردم نماز نمىگزارد و صداى خویش را به هنگام تلاوت قرآن بلند نمىکرد؟ حضرت فرمود: پیامبر صلى الله علیه و آله به قدر توان مردم با اقتدا کنندگان خود برخورد مىکرد . (16)
احمد ار بگشاید آن پر جلیل
تا ابد مدهوش ماند جبرئیل
در حدیثى دیگر امام صادق علیه السلام مىفرماید: «کان على ابن الحسین صلوات الله علیه احسن الناس صوتا بالقرآن و کان السقاؤون یمرون فیقفون ببابه یسمعون قرائته و کان ابو جعفر علیه السلام احسن الناس صوتا; على بن الحسین علیه السلام خوش صداترین افراد در خواندن قرآن بود . افراد سقا همواره به هنگام عبور، بر در خانهاش مىایستادند و به قرائت او گوش مىدادند . و ابوجعفر (امام باقر علیه السلام) نیز نیکوترین صدا را در خواندن قرآن داشت .» (17)
4 - مقدار تلاوت قرآن
پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله در اولین آیاتى که بر وى نازل شد، مامور قرائت آیات الهى شد و در دستور دیگرى، خداوند به پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله و مؤمنان مىفرماید: «فاقرءوا ما تیسر من القرآن» ; «آنچه براى شما میسر است، قرآن بخوانید .» زهرى مىگوید: از امام زین العابدین علیه السلام پرسیدم:
کدام عمل با فضیلتتر است؟ حضرت فرمود: وارد شوندهاى که دوباره حرکت مىکند . پرسیدم: وارد شونده حرکت کننده؟! فرمود: شروع قرآن و ختم آن، با قرائت اول آن و پایان رسیدن آن دوباره شروع کند (همانند مسافرى که با رسیدن به یک محل در بین راه دوباره از آن جا حرکت مىکند و به مسیر خود ادامه مىدهد). (18)
5 - انس با قرآن
زهرى مىگوید: امام على بن الحسین علیه السلام مىفرمود: «لومات من بین المشرق و المغرب لما استوحشتبعد ان یکون القرآن معى; اگر تمام افرادى که بین مشرق و مغرب هستند، بمیرند، چون قرآن با من است; هراس و وحشتى به دل راه نخواهم داد .» (19)
6 - قرآن و مردمان آخر الزمان
از امام سجاد علیه السلام در باره توحید سؤال شد، فرمود: «خداوند مىدانست که در آخرالزمان مردمانى مىآیند که زیاد اندیشه مىکنند; بدین جهت، خداوند سوره توحید و آیات سوره حدید تا «علیم بذات الصدور» را نازل نمود . پس هرکس خارج از این محدوده را قصد کند، هلاک خواهد گشت .» (20)
7 - تفکر در قرآن
زهرى مىگوید: شنیدم از امام على بن الحسین علیه السلام که مىفرمود: «آیات القرآن خزائن فکلما فتحتخزانة ینبغى لک ان تنظر ما فیها; آیات قرآن گنجینهاى نهفته است پس هر زمان که در گنجینه گشوده شود، شایسته است که به آنچه در آن است، نظر کنى .» (21)
8 - تفسیر حروف مقطعه
بیست و نه سوره از قرآن کریم با «حروف مقطعه» آغاز شده است . مفسران معانى گوناگونى براى آن ذکر کردهاند; یکى از تفسیرهاى مهم آن، این است که: قرآن کریم از نمونه همین حروفى است که در اختیار همگان قرار گرفته است; اگر توانایى دارید، بسان آن را ابداع کنید! امام زین العابدین علیه السلام مىفرماید:
«قریش و یهود به قرآن نسبت ناروا دادند و گفتند: قرآن، سحر است . آن را خودش ساخته و به خدا نسبت داده است . خداوند به آنها اعلام فرمود: «الم ...» ; یعنى اى محمد! کتابى که به تو فرو فرستادیم، از همین حروف مقطعه «الف - لام - میم» است که به لغت و همان حروف الفباى شما مىباشد . [به آنها بگو:] اگر در ادعاى خود راستگو هستید، همانند آن را بیاورید .» (22)
9 - ویژگىهاى اولیاء الله
قرآن کریم مىفرماید: «الا ان اولیاء الله لا خوف علیهم و لا هم یحزنون» ; «بدانید که اولیاء خدا نه هراسى دارند و نه غمگین مىشوند .» (23) اینکه اولیاءالله داراى چه ویژگىهایى هستند؟ در حدیثى از امام سجاد علیه السلام بیان شده است . عیاشى مىنویسد: امام باقر علیه السلام فرمود: «در کتاب على بن الحسین علیه السلام چنین یافتیم که اولیاء الله نه ترسى دارند و نه غم و اندوهى زیرا واجب الهى را انجام داده و سنت رسول اکرم صلى الله علیه و آله را گرفتهاند . از آنچه خداوند حرام نموده، پرهیز کرده و در زندگى زودگذر دنیا نسبتبه زینتهاى آن زهد را پیشه ساختهاند و به آنچه در نزد خداست، رغبت نموده و در تلاش براى روزى پاکیزه بودهاند و قصد فخر فروشى و زیادهطلبى ندارند و پس از آن براى انجام حقوق واجب خود انفاق کردهاند . ایناناند که خداوند در درآمدهایشان برکت قرارداده و بر آنچه براى آخرت خویش پیش فرستادهاند، ثواب داده مىشوند .» (24)
10 - رزمندگان واقعى
در مسیر مکه، عباد بصرى با امام زین العابدین علیه السلام ملاقات مىکند; به اعتراض مىگوید: جهاد و سختىهاى آن را رها کردى و به سوى حج و راحتى آن رو آوردى؟ سپس آیه شریفه «ان الله اشترى من المؤمنین انفسهم و اموالهم بان لهم الجنة» را قرائت کرد . حضرت فرمود: ادامه آیه را بخوان! عباد بصرى آیه بعد را قرائت کرد: «التائبون العابدون السائحون الراکعون الساجدون الآمرون بالمعروف و الناهون عن المنکر و الحافظون لحدود الله و بشر المؤمنین» (25) ; «توبه کنندگان، عبادت گران، ستایشگران، سیاحت کنندگان، رکوع کنندگان، سجده آوران، آمران به معروف، نهى کنندگان از منکر و حافظان حدود (ومرزهاى) الهى و بشارت ده به (این چنین) مؤمنان .»
آنگاه حضرت فرمود: هنگامى که افرادى با این اوصاف بیابم، جهاد با آنان با فضیلتتر از حج است . (26)
11 - معناى زهد
عدهاى تصور مىکنند که «زهد» دورى از اجتماع و پشت کردن به زندگى و زیبایىهاى آن است . قرآن کریم مىفرماید: «من حرم زینة الله التى اخرج لعباده و الطیبات من الرزق» ; «بگو چه کسى زینتهاى الهى را که براى بندگان خود آفریده و روزیهاى پاکیزه را حرام کرده است؟!» (27) و نیز در قالب دعا به انسانها مىآموزد که از خداوند خیر دنیا و آخرت را بخواهند: «ربنا آتنا فى الدنیا حسنة و فى الاخرة حسنة» (28) در این زمینه، امام سجاد علیه السلام مىفرماید:
«الا و ان الزهد فى آیة من کتاب الله لکیلا تاسوا على ما فاتکم و لاتفرحوا بما آتیکم; آگاه باشید که زهد در این آیه از قرآن است که مىفرماید: این به خاطر آن است که براى آنچه از دست دادهاید، تاسف نخورید و به آنچه به شما داده است، دلبسته و شادمان نباشید .» (29)
چنانکه در نهج البلاغه نیز مىخوانیم که مىفرماید: زهد بین دو کلمه از قرآن است که خداوند فرموده: «لکیلا تاسوا ...» ; هر کس که بر گذشته افسوس نخورد و به آینده مغرور و دلبسته نشود، زهد را به هر دو طرف خود گرفته است . (30)
غلام همت آنم که زیر چرخ کبود
ز هر چه رنگ تعلق پذیرد، آزاد است
مگر تعلق خاطر به ماه رخسارى
که خاطر از همه غمها به مهر او شاد است
12 - عالم برزخ
امام سجاد علیه السلام پس از تلاوت آیه کریمه «و من ورائهم برزخ الى یوم یبعثون» ; (31) «پشتسر آنها برزخى است تا روزى که برانگیخته شوند .» ، فرموده: «هو القبر و ان لهم فیها معیشة ضنکا و الله ان القبر لروضة من ریاض الجنة او حفرة من حفر النار; برزخ، قبر است که در آن زندگى سختى دارند . به خدا قسم که قبر، باغى از باغهاى بهشتیا گودالى از گودالهاى آتش است . (32)
درود و سلام و صلوات خدا بر زیباترین روح پرستنده، سجاد آل محمد صلى الله علیه و آله آن زمان که در خانه پرمهر ابى عبدالله الحسین علیه السلام متولد شد و آن هنگام که در کربلا شاهد سختترین مصیبتها (شهادت سید الشهداء و یاران با وفایش) گشت و آن هنگام که با دلى غمگین و قلبى محزون به سوى دیار حق شتافت و قبرستان بقیع را با وجود خویش عطرى دیگر بخشید!
پىنوشتها:
1 . واقعه/79 .
2 . اصول کافى، ج 2، ص 605، باب فضل حامل القرآن، ح 7 .
3 . نساء/174 .
4 و 5 . صحیفه سجادیه، دعاى 42 .
6 . اسراء/82 .
7 . صحیفه سجادیه، دعاى 42 .
8 . مائده/8 .
9 . شورى/15 .
10 . نساء/4 .
11 . انعام/152 .
12 . حجرات/9 .
13 . صحیفه سجادیه، دعاى 42 .
14 . اصول کافى، ج 2، ص 615، باب ترتیل القرآن بالصوت الحسن، ح 9 .
15 . تفسیر صافى، ج 1، ص 45، مقدمه یازدهم .
16 . اصول کافى، ج 2، ص 615، ح 4 .
17 . همان، ح 11 .
18 . همان، باب فضل حامل القرآن، ح 7 .
19 . همان، باب فضل القرآن، ح 13 .
20 . تفسیر صافى، ج 2، ص 866 .
21 . اصول کافى، ج 2، ص 609، باب فى قرائته، ح 2 .
22 . تفسیر برهان، ج 1، ص 54 .
23 . یونس/62 .
24 . تفسیر صافى، ج 2، ص 757 .
25 . توبه/111 و 112 .
26 . تفسیر صافى، ج 1، ص 734، ذیل آیه 111 سوره توبه .
27 . اعراب/32 .
28 . بقره/201 .
29 و 30 . تفسیر صافى، ج 2، ص 665، ذیل آیه 23 سوره حدید .
31 . مؤمنون/100 .
32 . تفسیر صافى، ج 2، ص 149 .