آرشیو

آرشیو شماره ها:
۸۰

چکیده

متن

اختصاص دفترى از فرهنگ کوثر به هر کدام از پیشوایان پاک و آینه‏داران جلال و جمال الهى، مصوبه‏اى بود که همزمان با طلوع نشریه در افق مطبوعات کشور، در جمع مسؤولان این کاروان فرهنگى مطرح گردید . تاکنون ویژه نامه‏هایى مخصوص پیامبر گرامى اسلام، حضرت فاطمه علیها السلام، غدیر، امام على، امام حسن، امام حسین، امام صادق و امام کاظم علیهم السلام با یارى اهل قلم حوزه مقدس قم انتشار یافته است . گرچه نسبت‏به ساحت قدس آن بزرگواران باید گفت: «دست ما کوتاه و خرما بر نخیل‏» و «چه نسبت‏خاک را با عالم پاک‏» ولى دلخوشیم که با این ویژه‏نامه‏ها آینه خرد و شکسته خود را فراروى آفتاب انوار عترت علیهم السلام بگیریم . این شماره از «نشریه‏» به زندگى حضرت على بن الحسین علیه السلام، امام حماسه و عرفان و آزادى اختصاص یافته است . ما اگر بتوانیم محورهاى پژوهشى و راهکارهاى معرفت این یادگار سیدالشهدا و عصاره عاشورا را در دیدرس شیفتگان آن بزرگوار قرار دهیم، خداى را شاکریم و شفاعت آن «زین المجتهدین‏» را امید مى‏بریم .
1) چرا امام، «سجاد» لقب یافت؟
جابر جعفى از حضرت باقرالعلوم علیه السلام بازگو مى‏کند که فرمود:
- پدرم، هیچ یک از نعمت‏هاى الهى را یاد نمى‏کرد، مگر آنکه سر به سجده مى‏نهاد .
- هیچ حادثه ناگوارى از او رد نمى‏شد، جز آنکه سجده مى‏کرد .
- هیچ نیرنگ حیله‏گرى از او دفع نمى‏گردید، مگر آنکه سر به سجده مى‏نهاد .
- از هیچ نماز واجبى فراغت نمى‏یافت، مگر اینکه به سجود مى‏رفت .
- هرگز موفق به اصلاح و آشتى بین دو نفر نمى‏شد، جز آنکه سجده شکر به جاى مى‏آورد .
- نشانه‏هاى سجود در تمام اندام سجده‏اش آشکار بود . از این رو ایشان را «سجاد» نامیدند . (1)
2) نقش نگین انگشتر امام
در آن عصر مهم‏ترین جمله و شعار خویش را در نگین انگشترى حک و مواضع خود را از این راه به همگان اعلام مى‏کردند . در زمینه نقش نگین حضرت سجاد علیه السلام، آذین عابدان همه تاریخ، سه جمله در روایات معصومین علیهم السلام آمده است:
- امام باقر علیه السلام فرموده است:
نقش نگین انگشتر پدرم، عبارت «العزة لله‏» بود . (2)
و این، چه زیباست در عصرى که نماینده یزید از همه مردم مدینه به عنوان «برده یزید» و غلام و کنیز او پیمان بیعت مى‏گیرد، و هرکس بیعت نکند، بدون محاکمه اعدام مى‏شود، امام با شعار «عزت از آن خداست‏» ، اقتدار دروغین آنان را درهم مى‏شکند .
- امام کاظم علیه السلام فرموده است:
بر نگین انگشتر پدرم این جمله نگارش یافته بود:
«خزى و شقى قاتل الحسین بن على (3) ; رسوا و بدبخت است آنکه حسین بن على علیه السلام را کشت .»
این اعلام موضع در شرایطى است که مى‏خواهند جریان کربلا براى همیشه فراموش شود و یزید و امویان تبرئه گردند و عاشورا، خطاى ماموران جزء قلمداد گردد .
- امام صادق علیه السلام مى‏فرماید:
نقش نگین على بن الحسین علیه السلام عبارت «الحمد لله العلى العظیم‏» بود . (4)
البته این احادیث‏با هم ناسازگار نیست، زیرا حضرت انگشترهاى متعددى داشته و در هر شرایط، شعار مناسب آن روز را بر نگین انگشتر خویش حک فرموده است .
3) حوادث مهم عصر امام
مهم‏ترین حوادث سیاسى، اجتماعى عصر آن بزرگوار عبارت است از:
1 . قیام توابین به رهبرى سلیمان بن صرد خزاعى .
2 . قیام مدینه به رهبرى عبدالله بن حنظله غسیل الملائکه (واقعه حره) .
3 . سنگباران و آتشباران کعبه معظمه توسط نظامیان یزید .
4 . قیام مختار بن ابى‏عبیده ثقفى .
5 . حکومت عبدالله بن زبیر در مکه .
6 . حکومت مروانیان در شام .
7 . قیام خوارج و عبدالرحمن بن محمد بن اشعث، علیه حجاج در سال‏هاى 81 تا 83 ه .
در تحلیل مواضع و رفتار و گفتار آن بزرگوار، شناخت کم و کیف این حوادث نقش مؤثرى خواهد داشت .
4) مهم‏ترین اقدامات امام علیه السلام
1 . تداوم بخشى و تفسیر درست‏حادثه عاشورا و جلوگیرى از تحریف آن .
2 . پرورش رهبر آینده امت اسلامى حضرت باقرالعلوم علیه السلام و فرزندانى همچون: عبدالله باهر و زید شهید و مجاهد، اسوه آمران به معروف .
3 . نشر معارف قرآن و فرهنگ اسلام در قالب دعا و نیایش .
4 . نظارت و هدایت اندیشمندان و فقها و قراى جامعه اسلامى .
5 . حمایت‏سیاسى، مادى و معنوى از بردگان به عنوان مظلوم‏ترین گروههاى اجتماعى و تلاش براى هدایت و آزادى آنان .
5) سفرهاى امام زین العابدین علیه السلام
1 . سفر جهادى، تبلیغى از مدینه به مکه و کربلا تا بازگشت دوباره به شهر پیامبر همراه با بانوان حرم حسینى .
2 . سفرهاى عبادى، زیارتى و تربیتى به همراه کاروان‏هاى حج از مدینه و احیانا از کوفه براى حج و عمره .
3 . سفر تحمیلى و بازداشت‏گونه در عهد عبدالملک بن مروان که آن بزرگوار را به قصد ارعاب و تهدید از مدینه به دمشق بردند .
4 . سفر زیارتى، تربیتى به کوفه و نجف و آموزش روش زیارت امیرالمؤمنین و امام حسین علیهما السلام از جمله تعلیم دعاى عمیق و عرفانى به ابوحمزه ثمالى و شاید بتوان گفت‏بنیانگذارى حوزه علمى نجف . (5)
6) پاسدارى از مقام نبوت
امام سجاد علیه السلام‏در غالب دعاهاى صحیفه سجادیه مکرر، قبل و یا بعد از هرگونه درخواست از خداى متعال، به حمد و ثناى الهى مى‏پردازد و بر پیامبر و آل آن بزرگوار صلوات مى‏فرستد و شیوه دعا کردن را آموزش مى‏دهد و حرمت رسول اکرم صلى الله علیه و آله وسلم را پاس مى‏دارد ولى هرگز رسول خدا صلى الله علیه و آله وسلم و ارتباط نسبى خویش با آن بزرگوار را راه دستیابى به امکانات دنیوى قرار نداده است . صاحب کشف الغمه در ج 2، ص 93، این عبارت را از آن امام همام نقل کرده است:
«ما اکلت‏بقرابتى من رسول الله صلى الله علیه و آله وسلم شیئا قط; هرگز به دلیل خویشاوندى با رسول خدا صلى الله علیه و آله وسلم چیزى نخورده‏ام .»
7) ایثارگر بزرگ
امام باقر علیه السلام فرموده است که پدرش حضرت على بن الحسین علیه السلام دوبار کل دارایى خود را با خدا قسمت کرد: (6)
همان بزرگوار فرموده است که امام سجاد علیه السلام شبها انبان بزرگى از نان بر پشت مى‏نهاد و به نیازمندان صدقه مى‏داد . ابوحمزه ثمالى و سفیان ثورى هردو نقل کرده‏اند که آن بزرگوار مى‏فرمود:
«ان صدقة السر تطفى‏ء غضب الرب (7) ; به راستى صدقه پنهانى خشم پروردگار را فرومى‏نشاند .» پس از شهادت امام سجاد علیه السلام معلوم شد آن بزرگوار مخارج صد خانواده نیازمند را بر عهده داشته است . (8)
8) امام آزادى بخش
محقق گرامى، عبدالعزیز سید الاهل نوشته است: امام چهارم بدون آنکه نیازى به نیروى کار بردگان داشته باشد، آنها را مى‏خرید و آزاد مى‏کرد . و برخى گفته‏اند: امام چهارم هزار برده را در راه خدا آزاد کرد . (9) بردگانى که از این موضوع اطلاع داشتند، همواره خود را در معرض دید امام سجاد علیه السلام قرار مى‏دادند تا شاید حضرت، آنان را خریدارى و آزاد کند . و آن بزرگوار، هر ماه و هر روز به آزاد کردن بردگان خویش مى‏پرداخت‏به طورى که لشکرى از بردگان آزاد شده (شامل مرد و زن) پدید آمد . همگى موالى و آزادشدگان آن بزرگوار بودند .
9) خفقان حاکم بر عصر امام
1 . خود آن بزرگوار فرموده است: تعداد دوستان واقعى ما در مکه و مدینه به بیش از بیست نفر نمى‏رسد . (10)
2 . یک روز به آن بزرگوار گفتند: حال شما چطور است؟ فرمود: همه اهل اسلام به برکت پیامبر خدا صلى الله علیه و آله وسلم به آرامش و امنیت رسیدند ولى ما به دلیل انتساب به آن بزرگوار، در حال ترس و وحشت زندگى مى‏کنیم . (11)
3 . حجاج بن یوسف (قاتل سعید بن جبیر و قنبر، غلام با وفاى مولا) که از خونریزى لذت مى‏برد، یکصد و بیست هزار نفر را در عراق کشت . پس از مرگ وى در زندان‏هایش پنجاه هزار مرد و سى هزار زن به صورت مختلط زندانى بودند، در زندان‏هایى که سقف نداشت . و حجاج از سوى عبدالملک بن مروان از سال 75 تا 95 ه . حاکم تام‏الاختیار عراق، فارس، کرمان، سیستان، خراسان، عمان، یمن، موصل، حلوان، مدائن، بلاد ارمنیة، آذربایجان، اران، حوران، ماهین، رى و اصفهان بود . (12)
10) شاگردان برجسته
شیخ طوسى در کتاب رجال خویش، ص 81، یکصد و هفتاد نفر از شاگردان و یاران حضرت سجاد علیه السلام را نام برده است که نام برخى از آنان بدین شرح است:
1 . سعید بن مسیب
2 . ابوحمزه ثمالى (ثابت‏بن دینار)
3 . سعید بن جبیر
4 . ابوخالد کابلى
5 . یحیى بن ام‏طویل، که حجاج بن یوسف ثقفى او را در شهر واسط عراق شهید کرد . (13)
6 . فرزدق، معروف به ابوفراس شاعر
7 . طاووس یمانى
8 . حماد بن حبیب عطار کوفى
9 . زرارة بن اعین شیبانى
10 . حبابه والبیه
11 . جابر بن عبدالله انصارى
12 . محمد بن جبیر بن مطعم
13 . فرات بن احنف
14 . سعید بن جبهان کنانى، مولى ام‏هانى
15 . قاسم بن عوف
16 . اسماعیل بن عبدالله بن جعفر .
11) حاکمان عصر
در عصر امام سجاد علیه السلام پنج زمامدار قدرت را به دست گرفتند که اسامى آنان چنین است:
1 . یزید
(چهل روز یا سه ماه هم معاویة بن یزید)
2 . عبدالله بن زبیر
3 . مروان بن حکم
4 . عبدالملک بن مروان
5 . ولید بن عبدالملک، که در عصر وى برادرش هشام بن عبدالملک آن بزرگوار را مسموم کرد .
در تحلیل گفتار و مواضع امام چهارم باید فضاى سیاسى، اجتماعى عصر این زمامداران مورد توجه قرار گیرد .
12) بهترین اثر فارسى
تا آنجا که صاحب این قلم به تفحص پرداخت، در زمینه شناخت‏حضرت سجاد علیه السلام کارهاى خوب و مفیدى به زبان فارسى منتشر شده و هرکدام از جهاتى ارزشمند است . اگرچه نسبت‏به وظیفه‏اى که بر عهده اندیشمندان امت اسلامى است، کار بسیار اندک و ناقص است; ولى جامع‏ترین و بهترین اثر به زبان فارسى، کتاب «امام سجاد علیه السلام; جمال نیایشگران‏» ، تحقیق گروه تاریخ بنیاد پژوهشهاى آستان قدس رضوى و نگارش جناب آقاى احمد ترابى است . گرچه هنوز و تا قیام قیامت در سطوح گوناگون و به زبان‏هاى مختلف و در قالب‏هاى متنوع آثار جدیدى درباره آن بزرگوار باید تولید و منتشر گردد .
13) آثار برتر عربى درباره امام
حدود ده سال قبل (سال 1993 م). مسابقه‏اى علمى - فکرى درباره امام سجاد علیه السلام توسط مؤسسه آل البیت، شاخه بیروت، برگزار شد و نویسندگان و محققان را براى نگارش بهترین اثر در زندگى این امام بزرگوار فراخواند .
پس از پایان مهلت مسابقه، بیست و چهار اثر علمى از سراسر جهان به مؤسسه رسید که اسامى آثار و نویسندگان آن بدین شرح است:
1 . جهاد الامام زین العابدین، سید محمدرضا الحسینى الجلالى
2 . الصحیفة‏السجادیه خصائصها و مضامینها، دکتر شلتاغ عبود
3 . الامام زین العابدین، عنقود مرصع، استاد سلیمان کتانى
4 . امامة على بن الحسین دراسة و تحلیل، استاد محمود محمد کلوت
5 . فى رحاب سیاسة الامام زین العابدین، شیخ محمود بغدادى
6 . الحیاة السیاسیة للامام السجاد، شیخ نورى حاتم
7 . ضفة النور، استاد عبدالمجید فرج الله
8 . الامام السجاد امتداد النبوة فى حرکیة‏الرسالة، استاد نبیل على صالح
9 . الامام على بن الحسین من المهد الى اللحد، استاد عدى محمد احمد
10 . الامام السجاد جهاد و امجاد، دکتر حسین حاج حسن
11 . ترجمة الامام السجاد فى کتاب تاریخ دمشق لابن عساکر، تحقیق شیخ محمدباقر محمودى
12 . حیاة الامام زین العابدین، شیخ یاسین محمد عمار
13 . قرائة فى حیاة الامام السجاد، نورى نعمة البطاط
14 . وصى الرسول الرابع امام على بن الحسین السجاد، عصره و حیاته، شیخ احمد على رجب
15 . هیبة الحق، استاد عبدالزهره رکابى
16 . الامام زین العابدین فى شعرالقدماء و المعاصرین، استاد اسماعیل خفاف
17 . آفاق قرآنیة فى فکر الامام زین العابدین، شیخ طالب سنجرى
18 . دیوان الامام السجاد، سید مجیب الرفیعى
19 . الامام السجاد قدوة العباد و ارباب السیاسة، ابوصلاح نطفر
20 . ومضات من حیاة الامام زین العابدین، محمد حاجى
21 . شرح الصحیفة السجادیة، للمیرزا محمد بن محمد رضا مشهدى، تحقیق شیخ محمد رضا آل صادق
22 . فى رحاب امیرالعابدین و زین الساجدین، دکتر عارف ثامر
23 . عبرات المحبین عن الامام زین العابدین، صاحب الباقر
24 . سیرة و مسیرة الامام زین العابدین، على سعید
در این مسابقه علمى، بر اساس داورى چهار استاد مسؤول بررسى کتاب‏هاى رسیده (دکتر محمد کاظم مکى، دکتر یحیى شامى، دکتر سمیر سلیمان و استاد حامد الخفاف)، آثار محققان ذیل:
- سید محمد رضا حسینى جلالى،
- دکتر شلتاغ عبود،
- استاد سلیمان کتانى
رتبه‏هاى اول تا سوم را به دست آوردند . (14)
14) ترجمه‏هاى صحیفه
هم اکنون ترجمه‏هاى متعددى به فارسى از صحیفه سجادیه در بازار نشر وجود دارد که براى کمک به خوانندگان نشریه، نام تعدادى از ترجمه‏ها را بدون داورى و رعایت ترتیب، تقدیم مى‏داریم:
1 . ترجمه مرحوم سید على‏نقى فیض الاسلام
2 . ترجمه صدرالدین بلاغى
3 . ترجمه جواد فاضل لاهیجى
4 . ترجمه حسین عماد زاده
5 . ترجمه حسین انصاریان
6 . ترجمه ابوالحسن شعرانى
7 . ترجمه الهى قمشه‏اى
8 . ترجمه محسن غرویان و عبدالجواد ابراهیمى
9 . ترجمه على شیروانى
10 . ترجمه سید جعفر حسینى
11 . ترجمه على‏رضا رجالى
12 . ترجمه عقیقى بخشایشى
13 . ترجمه محمد مهدى فولادوند
14 . ترجمه و شرح سید احمد فهرى
15 . ترجمه اسدالله مبشرى
16 . ترجمه عبدالمحمد آیتى .
جا دارد نهادهاى فرهنگى و حوزه‏هاى علوم دینى، که جریان‏هایى مثل کتاب سال ولایت و کتاب سال حوزه را مدیریت مى‏کنند، ضمن احترام به زحمات تمام نویسندگان و مترجمان، تعدادى از ترجمه‏هاى نهج‏البلاغه، صحیفه سجادیه و دیگر آثار معصومین علیهم السلام را در یک نظام داورى عادلانه و شایسته به مردم معرفى کنند و ناشران متدین و آگاه نیز نسبت‏به چاپ و نشر آن با قیمت مناسب و در شمارگان مطلوب اقدام کنند .
و البته این امور بدون تقویت روح اخلاص، ساماندهى امور حوزه و هماهنگى دولت و ملت، امکان‏پذیر نیست .
پى‏نوشت‏ها:
1 . علل الشرایع، ص 88 .
2 . قرب الاسناد، ص 7; بحارالانوار، ج 46، ص 7 .
3 . بحارالانوار، ج 46، ص 5 .
4 . اصول کافى، ج 6، ص 473 .
5 . پیشواى چهارم، ص 23; امام سجاد (ع) ; جمال نیایشگران، ص 180 .
6 . کشف الغمه، ج 2، ص 100، پاورقى سیدهاشم رسولى .
7 . بحارالانوار، ج 46، ص 90 .
8 . همان، ص 88 .
9 . کشف الغمه، ج 2، ص 77 .
10 . الغارات، ص 573 .
11 . کشف الغمه، ج 2، ص 107 .
12 . بر امام سجاد و امام باقر چه گذشت؟ ، ص 83 .
13 . تاریخ الائمه، مطبوع‏ضمن‏مجموعه‏نفیسه، ص‏32 .
14 . جهاد الامام السجاد (ع)، سید محمدرضا حسینى جلالى، ص 303 .

تبلیغات