چکیده

پژوهش حاضر، به مسئله بررسی خوانش جوانان از تصویرشان در برنامه های صداوسیما می پردازد. به بیان دیگر اینکه جوانان چه تصور و دریافتی از تصویرشان در برنامه های صداوسیما دارند و چه مقوله هایی در خوانش جوانان از تصویرشان در برنامه های صداوسیما موثرند و در این راستا، دانشجویان و متخصصان چه تحلیل و ارزیابی از نحوه بازنمایی جوانان در رسانه ملی ارائه می دهند. پژوهش حاضر از نوع کیفی و روش گرآوری اطلاعات آن مصاحبه عمیق و روش پردازش داده ها تحلیل مضمون بوده است. جامعه آماری این پژوهش شامل دو دسته متخصصان حوزه رسانه و جوانان و دانشجویان دانشگاه های دولتی شهر تهران است. در مجموع با منطق نمونه گیری نظری با 11 متخصص حوزه رسانه و جوانان به صورت فردی و با 15 دانشجو به صورت گروهی (در قالب گروه های 3 تا 5 نفره) مصاحبه شده است. روش گرداوری اطلاعات این پژوهش، مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته و تعاملی در دو سطح فردی (متخصصان) و گروهی (دانشجویان) بود. پردازش داده های مصاحبه نیز از طریق تحلیل مضمون به کمک نرم افزار MAXQDA نسخه 10 انجام گرفت. یافته ها نشان داد که جوانان در حوزه های مختلفی چون نحوه بازنمایی اشتغال زنان، نحوه بازنمایی حجاب زنان، فقدان تکثرگرایی و بی طرفی در رسانه ملی، نحوه بازنمایی روابط بین نسلی در رسانه ملی و عدم توجه و پرداخت به همه نگاه ها در بین جوانان در رسانه ملی انتقادهای متعددی به عملکرد رسانه ملی داشته اند که این می تواند هشداری برای رسانه ملی در جهت ریزش مخاطبان جوان و کاهش اعتماد آنان به رسانه ملی باشد.

Examining young people's reading of their image in radio programs

The present study deals with the issue of young people's reading of their image in radio programs. What categories are effective in young people's reading of their image in radio programs, and in this regard, what analysis and evaluation do students and professionals provide of how young people are represented in the national media? The present study was of qualitative type and its data collection method was in-depth interview and data processing method was thematic analysis. The statistical population of this study includes two groups of media and youth specialists and students of public universities in Tehran. In total, with the logic of theoretical sampling, 11 media and youth experts were interviewed individually and 15 students were interviewed in groups (in groups of 3 to 5 people). The data collection method of this study was in-depth semi-structured and interactive interviews at both individual (specialists) and group (students) levels. Interview data were also processed through content analysis using MAXQDA software version 10. The findings showed that young people in various areas such as how to represent women's employment, how to represent women's hijab, lack of pluralism and neutrality in the national media, how to represent intergenerational relations in the national media and lack of attention and attention to all. Among the youth in the national media, there have been numerous criticisms of the performance of the national media, which can be a warning to the national media to lose its young audience and reduce their trust in the national media.

تبلیغات