برید بن معاویه عجلى
آرشیو
چکیده
متن
راویان حدیث، در طول تاریخ همواره پرچمدار دفاع از نهضت تشیع بوده و با حفظ احادیث ونقل سینه به سینه آن، امکان بهره بردارى از سخنان گهربار اهلبیت علیهمالسلام را براى آیندگان فراهم آوردهاند. بىشک اگر زحمات راویان حدیث نبود، ما نمىتوانستیم از کوثر زلال معرفت اهلبیت علیهمالسلام بهره ببریم.
یکى از راویان انوار اهلبیت علیهمالسلام ابوالقاسم برید بن معاویه، صحابى بسیار نزدیک امام صادق علیهالسلام ، است. در این نوشتار، به اختصار زندگى این راوى علوم عترت علیهمالسلام را فرادید خوانندگان گرامى قرار مىدهیم.
خاندان
برید، فرزند معاویه، از قبیله بنىعجل است که در کوفه ساکن بودهاند؛ قبیله بنىعجل از نژاد اعراب قحطانى مىباشند که به کوفه هجرت کرده و در آن جا سکنا گزیدهاند.1
در کتب رجال اشارهاى به تاریخ ولادت او نشده است. برید فرزندى دارد به نام «قاسم» که وى نیز از اصحاب امام صادق علیهالسلام بوده است. قاسم بن برید از نگاه بزرگان علم رجال، ثقه و مورد اعتماد مىباشد.2
این مطلب نشان مىدهد که برید نه تنها خودش در خدمت فرهنگ تشیع بوده، بلکه پسرى تربیت کرده که راه پدر را ادامه داده است.
برید از نگاه بزرگان
برید بن معاویه عجلى، صحابى امام باقر و امام صادق علیهماالسلام مىباشد.3 وى غیر از این که راوى ثقه احادیث اهلبیت علیهمالسلام است، فقیه هم بوده است.4 وى از دید بزرگان علم رجال یکى از اصحاب اجماع است.5
احمدبن حسین مىگوید: برید، کتابى نوشت به خطّ ابن عباس که من کتاب را دیدهام.6 ولى نام کتاب را ذکر نمىکند. تمام صاحبان کتب علم رجال برید را ثقه مىدانند و کسى در مورد ثقه بودن وى شک ندارد.
استادان
برید بن معاویه شاگرد امام باقر و صادق علیهماالسلام بوده است و بیشتر از محضر این دو بزرگوار بهرهمند شده است. نقل مستقیم اکثر روایات از معصوم علیهالسلام ، گواه این مدعاست. غیر از امام باقر و امام صادق علیهماالسلام وى از محضر محمدبن مسلم استفاده کرده و روایاتى از طریق ایشان نقل مىکند.
شاگردان
افراد زیادى از محضر برید بن معاویه استفاده کردهاند؛ از جمله:
1 ـ جمیل بن صالح.
2 ـ عمر بن اذینه.
3 ـ عبدالکریم بن یحیى.
4 ـ الخثعمى.
5 ـ داوود بن فرقد.
6 ـ ثعلبة بن میمون.
7 ـ على بن عقبه.
از منظر معصومان علیهمالسلام
روایات رسیده از اهلبیت علیهمالسلام درمورد برید، نشان مىدهد که ایشان مقام والایى در نزد ائمه علیهمالسلام داشته است، که به برخى از روایات استناد مىکنیم:
1 ـ جمیل بن درّاج مىگوید: روزى وارد منزل امام صادق علیهالسلام شدم. هنگام ورود، مردى از اهل کوفه را مشاهده کردم که از اطاق امام بیرون آمد و خارج شد. وارد اطاق امام شدم و گفتم: مردى کوفى را مشاهده کردم که از دیدار شما برمىگشت. حضرت فرمود: خداوند روحش را مقدس گرداند، وى مورد اطمینان پدرم بود. امروز هم وى مورد اطمینان و رازدار من است.
حضرت ادامه داد: زمانى که خداوند اراده کند بدى به اهل زمین برساند، به واسطه آنها آن بدى را برطرف مىکند. آنها ستارگان شیعیان ما هستند. آنها باعث مىشوند نام و یاد پدرم در همه جا زنده بماند. هر بدعتى را کشف مىکنند و به مقابله برمىخیزند و بدعتها را از دین مىزدایند.
در این هنگام حضرت گریه کردند. من پرسیدم: اینها چه کسانى هستند؟! فرمود: درود خداوند بر آنها باد! آنها «برید بن معاویه عجلى، زرارة بن اعین، ابوبصیر و محمد بن مسلم» هستند.7
2 ـ امام صادق علیهالسلام مىفرمود: محبوبترین مردم نزد ما، چه در این دنیا باشیم و چه نباشیم، چهار نفرند: «زرارةبن اعین، برید بن معاویه عجلى، محمد بن مسلم و ابو جعفر احول «مؤمن طاق»».8
3 ـ داوود بن سرحان نقل مىکند: شنیدم از امام صادق علیهالسلام که فرمود: همانا اصحاب پدرم زینت ما هستند؛ بدانید آنها «زرارة بن اعین، محمد بن مسلم، برید بن معاویه و لیث مرادى» هستند. اینها همیشه با عدالت و قسط رفتار مىکنند. اینها همیشه راست مىگویند و در کلام صادقند. اینها سبقت گیرندگان مقرّب درگاه الهى هستند.9
4 ـ جمیل بن درّاج مىگوید: شنیدم از امام صادق علیهالسلام که فرمود: استواران در زمین و پرچمداران دین خداوند، چهارنفرند: «محمد بن مسلم، برید بن معاویه، زرارة بن اعین و لیث بن البخترى.»10
5 ـ حذیفة بن اسید غفارى نقل مىکند: از امام صادق علیهالسلام شنیدم که فرمود: روز قیامت شیعیان و اهل بیت علیهمالسلام ندا مىدهند: اینان «برید بن معاویه، زرارة بن اعین، محمد بن مسلم و احول» اولین سبقت گیرندگان و اولین مقرّبان بودند.11
6 ـ على بن اسباط نقل مىکند از پدرش و اسباط نقل مىکند از امام موسى علیهالسلام که فرمود: روز قیامت منادى ندا: مىدهد حواریون امام محمد بن على و جعفربن محمد چه کسانى هستند؟! در این هنگام چهارنفر بلند مىشوند: «برید بن معاویه، زرارة بن اعین، محمد بن مسلم، لیث بن البخترى.» که منظور ابوبصیر است.12
7 ـ جمیل بن درّاج مىگوید: از امام صادق علیهالسلام شنیدم که فرمود: بشارت ده مخبتین را به بهشت! «برید بن معاویه، ابوبصیر، محمد بن مسلم و زرارة بن اعین». این چهارنفر از نجیبان و پاکان اند. اینها امین خداوند در بیان احکام الهى هستند. اگر اینها نبودند، آثار نبوت از بین مىرفت.13
نکوهش برید
در کنار این احادیث ـ که در بیان فضیلت برید نقل شده است ـ چند روایت در مذمّت برید از معصوم علیهمالسلام نقل شده است که بدین قرار است:
1 ـ ابىالصباح مىگوید: از امام صادق علیهالسلام شنیدم که فرمود: خداوند هلاک کند کسانى را که در دینشان شک مىورزند. «زرارة بن اعین و برید بن معاویه و محمد بن مسلم و اسماعیل جعفى» از کسانى هستند که در دینشان شک مىورزند.14
2 ـ یونس نقل مىکند از مسمع که از ابن ابىسیّار شنیدم که اباعبداللّه علیهالسلام مىفرمود: خداوند لعنت کند برید را، خداوند لعنت کند زرارة بن اعین را.15
در تحلیل این روایات، سه پاسخ داده شده است:
الف) در سند روایاتى که در مذمّت برید نقل شده است، جبرئیل بن احمد قرار دارد که نه ممدوح است و نه ثقه.
ب) روایات مدح، فراوان است و قطعاً از اهل بیت علیهمالسلام رسیده است و از حیث سند معتبر است. پس اعتنایى به روایات شاذ که در مذمّت برید نقل شده است، نمىشود.
ج) در صحیحه عبداللّه بن زرارة آمده است که حضرت امام صادق علیهالسلام فرمود: من عیب شما را مى گویم و با این که شما را مذمّت مىکنم، از شما دفاع مىکنم چون مىترسم دشمن به شما آسیب برساند و موجب حسد مردم و اذیت رساندن به شما شود.16
روایات
برید بن معاویه 58 حدیث را مستقیم از امام نقل کرده و 32 حدیث را از طریق محمدبن مسلم از امام نقل کرده است.17
در اینجا به نقل برخى از روایات وى تبرّک مىجوییم:
1. برید بن معاویه مىگوید: شنیدم از امام صادق علیهالسلام که ایشان فرمود: من از پدرم و پدرم از پدرش... و امام على علیهالسلام از رسول خدا صلىاللهعلیهوآله و آن حضرت از جبرئیل و ایشان از خداوند شنید که خداوند فرموده است:
زمانى که اراده کنم جمع کنم براى مسلمانى خیردنیا و آخرت را، قرار مىدهم براى او قلبى خاشع؛ زبانى ذاکر؛ جسدى بر بلاصا بر و زن مؤمنهاى که وقتى به او نگاه کند، خوشحال شود و وقتى از او دور است، خود را حفظ کند.18
2 ـ همراه حضرت صادق علیهالسلام نشسته و مشغول صحبت بودیم که مردى وارد شد و گفت: من از خراسان براى دیدن شما آمدهام. (آنگاه پاى خود را به حضرت نمایاند و گفت) به خدا قسم! نیامدم مگر به عشق شما؛ ببین چگونه پایم تاول زده است!
پس حضرت فرمود: به خدا قسم اگر سنگى ما را دوست داشته باشد، خداوند آن را روز قیامت همراه ما محشور مىدارد! و آیا «دین» چیزى جز حبّ هست؟ (دین بدون محبّت نیست).19
3 ـ برید مىگوید: از امام صادق علیهالسلام پرسیدم، منظور خداوند از «صادقین» در آیه «اتقوا اللّه و کونوا مع الصادقین» چیست؟ فرمود: مقصود خداوند فقط شامل ما مىشود.20
4 ـ برید مىگوید: امام صادق علیهالسلام هر وقت اراده سفر مىکرد، همه اهل و عیال خود را در خانهاى دعوت مىکرد و دست را به دعا مىداشت و مىفرمود:
«اللّهم انّى استودعک الغداة نفسى و مالى و اهلى و ولدى الشاهد منّا و الغائب، اللّهمّ احفظنا و احفظ علینا اجعلنا فىجورارک، اللّهم لاتسلبنا نعمتک و لا تغیّر ما بنا من عافیتک و فضلک؛21 پروردگارا! امروز جان و مال و اهل و فرزندان حاضر و غایبم را به تو مىسپارم. خدایا! ما را از شر حفظ کن و اموال ما را براى ما حفظ کن. خدایا! ما را در جوارِ خودت قرار ده. خدایا! نعمتت را از ما نگیر و احسان و فضلى را که به ما مرحمت فرمودهاى، تغییر مده».
5 ـ برید مىگوید: از حضرت صادق علیهالسلام شنید که فرمود: از پدرم و او از پدرش... از على علیهالسلام و او از رسول اللّه صلىاللهعلیهوآله شنیدم که رسول اللّه صلىاللهعلیهوآله فرمودند: مرز اسلام و کفر چیزى نیست مگر ترک نماز واجبى که عمدى ترک شود، یا نماز را سبک بشمارد و اگر چنین کند، مثل آن است که نماز نخوانده باشد.22
6 ـ برید مىگوید: از امام صادق علیهالسلام شنیدم که فرمود: وقتى فرزندان آدم علیهالسلام بزرگ شده و به حدّ بلوغ رسیدند، خداوند حورى از حوریان بهشتى فرستاد و آدم یکى از پسرانش را به عقد او درآورد و همچنین پسر دیگر خود را به عقد زنى از طایفه جن درآورد. پس، از بنىآدم هرکدام که داراى اخلاق نیکو و صورت زیبا هستند، از اولاد حوریّه مىباشند و هرکدام زشت خوى و زشت صورت هستند، از نسل جنیان. و این گونه نیست که پسران آدم با خواهران خودشان ازدواج کرده باشند.23
7 ـ برید مىگوید: از امام درمورد آیه «یا ایها الذین آمنوا اصبروا و صابروا و رابطوا....»، سؤال کردم. حضرت فرمود: صبرکنید بر انجام تکالیف و وظایف شرعى، و بردشمنى دشمنانتان صابر باشید و با امام موعود ارتباط داشته باشید.24
وفات
در تاریخ وفات برید بن معاویه، اختلاف است؛ بعضى فوت او را در زمان امام صادق علیهالسلام دانستهاند. اما قول قوى که اکثر کتب رجال نقل کردهاند، این است که وى در سال 150 ه .ق. رحلت کرده است.25
پىنوشتها:
1. معجم قبایل عرب، باب بنىعجل.
2. رجال نجاشى، ص 313.
3. قاموس الرجال، ج 2، ص 276.
4. اعیان الشیعه، ج 3، ص 558.
5. تنقیح المقال، مامقانى، ص 165.
6. همان، ص 166.
7. قاموس الرجال، ج 2، ص 277.
8. وسایل الشیعه، ج 27، ص 143.
9. اعیان الشیعه، ج 3، ص 559.
10. رجال کشى، ص 135.
11. همان، ص 10.
12. بحارالانوار، ج 46، ص 243.
13. رجال کشى، ص 170.
14. اعیان الشیعه، ج 3، ص 559.
15. قاموس الرجال، ج 2، ص 276.
16. معجم الرجال، خویى، ج 4، ص 198.
17. تنقیح المقال، مامقانى، ص 165.
18. وسایل الشیعه، ج 20، ص 40.
19. بحارالانوار، ج 27، ح 57.
20. اصول کافى، ج 1، ص 208.
21. همان، ص 283.
22. وسایل الشیعه، ج 4، ص 42.
23. علل الشرایع، ج 1، ص 103.
24. تأویل الآیات، ص 86.
25. تنقیح المقال، ص 165.
یکى از راویان انوار اهلبیت علیهمالسلام ابوالقاسم برید بن معاویه، صحابى بسیار نزدیک امام صادق علیهالسلام ، است. در این نوشتار، به اختصار زندگى این راوى علوم عترت علیهمالسلام را فرادید خوانندگان گرامى قرار مىدهیم.
خاندان
برید، فرزند معاویه، از قبیله بنىعجل است که در کوفه ساکن بودهاند؛ قبیله بنىعجل از نژاد اعراب قحطانى مىباشند که به کوفه هجرت کرده و در آن جا سکنا گزیدهاند.1
در کتب رجال اشارهاى به تاریخ ولادت او نشده است. برید فرزندى دارد به نام «قاسم» که وى نیز از اصحاب امام صادق علیهالسلام بوده است. قاسم بن برید از نگاه بزرگان علم رجال، ثقه و مورد اعتماد مىباشد.2
این مطلب نشان مىدهد که برید نه تنها خودش در خدمت فرهنگ تشیع بوده، بلکه پسرى تربیت کرده که راه پدر را ادامه داده است.
برید از نگاه بزرگان
برید بن معاویه عجلى، صحابى امام باقر و امام صادق علیهماالسلام مىباشد.3 وى غیر از این که راوى ثقه احادیث اهلبیت علیهمالسلام است، فقیه هم بوده است.4 وى از دید بزرگان علم رجال یکى از اصحاب اجماع است.5
احمدبن حسین مىگوید: برید، کتابى نوشت به خطّ ابن عباس که من کتاب را دیدهام.6 ولى نام کتاب را ذکر نمىکند. تمام صاحبان کتب علم رجال برید را ثقه مىدانند و کسى در مورد ثقه بودن وى شک ندارد.
استادان
برید بن معاویه شاگرد امام باقر و صادق علیهماالسلام بوده است و بیشتر از محضر این دو بزرگوار بهرهمند شده است. نقل مستقیم اکثر روایات از معصوم علیهالسلام ، گواه این مدعاست. غیر از امام باقر و امام صادق علیهماالسلام وى از محضر محمدبن مسلم استفاده کرده و روایاتى از طریق ایشان نقل مىکند.
شاگردان
افراد زیادى از محضر برید بن معاویه استفاده کردهاند؛ از جمله:
1 ـ جمیل بن صالح.
2 ـ عمر بن اذینه.
3 ـ عبدالکریم بن یحیى.
4 ـ الخثعمى.
5 ـ داوود بن فرقد.
6 ـ ثعلبة بن میمون.
7 ـ على بن عقبه.
از منظر معصومان علیهمالسلام
روایات رسیده از اهلبیت علیهمالسلام درمورد برید، نشان مىدهد که ایشان مقام والایى در نزد ائمه علیهمالسلام داشته است، که به برخى از روایات استناد مىکنیم:
1 ـ جمیل بن درّاج مىگوید: روزى وارد منزل امام صادق علیهالسلام شدم. هنگام ورود، مردى از اهل کوفه را مشاهده کردم که از اطاق امام بیرون آمد و خارج شد. وارد اطاق امام شدم و گفتم: مردى کوفى را مشاهده کردم که از دیدار شما برمىگشت. حضرت فرمود: خداوند روحش را مقدس گرداند، وى مورد اطمینان پدرم بود. امروز هم وى مورد اطمینان و رازدار من است.
حضرت ادامه داد: زمانى که خداوند اراده کند بدى به اهل زمین برساند، به واسطه آنها آن بدى را برطرف مىکند. آنها ستارگان شیعیان ما هستند. آنها باعث مىشوند نام و یاد پدرم در همه جا زنده بماند. هر بدعتى را کشف مىکنند و به مقابله برمىخیزند و بدعتها را از دین مىزدایند.
در این هنگام حضرت گریه کردند. من پرسیدم: اینها چه کسانى هستند؟! فرمود: درود خداوند بر آنها باد! آنها «برید بن معاویه عجلى، زرارة بن اعین، ابوبصیر و محمد بن مسلم» هستند.7
2 ـ امام صادق علیهالسلام مىفرمود: محبوبترین مردم نزد ما، چه در این دنیا باشیم و چه نباشیم، چهار نفرند: «زرارةبن اعین، برید بن معاویه عجلى، محمد بن مسلم و ابو جعفر احول «مؤمن طاق»».8
3 ـ داوود بن سرحان نقل مىکند: شنیدم از امام صادق علیهالسلام که فرمود: همانا اصحاب پدرم زینت ما هستند؛ بدانید آنها «زرارة بن اعین، محمد بن مسلم، برید بن معاویه و لیث مرادى» هستند. اینها همیشه با عدالت و قسط رفتار مىکنند. اینها همیشه راست مىگویند و در کلام صادقند. اینها سبقت گیرندگان مقرّب درگاه الهى هستند.9
4 ـ جمیل بن درّاج مىگوید: شنیدم از امام صادق علیهالسلام که فرمود: استواران در زمین و پرچمداران دین خداوند، چهارنفرند: «محمد بن مسلم، برید بن معاویه، زرارة بن اعین و لیث بن البخترى.»10
5 ـ حذیفة بن اسید غفارى نقل مىکند: از امام صادق علیهالسلام شنیدم که فرمود: روز قیامت شیعیان و اهل بیت علیهمالسلام ندا مىدهند: اینان «برید بن معاویه، زرارة بن اعین، محمد بن مسلم و احول» اولین سبقت گیرندگان و اولین مقرّبان بودند.11
6 ـ على بن اسباط نقل مىکند از پدرش و اسباط نقل مىکند از امام موسى علیهالسلام که فرمود: روز قیامت منادى ندا: مىدهد حواریون امام محمد بن على و جعفربن محمد چه کسانى هستند؟! در این هنگام چهارنفر بلند مىشوند: «برید بن معاویه، زرارة بن اعین، محمد بن مسلم، لیث بن البخترى.» که منظور ابوبصیر است.12
7 ـ جمیل بن درّاج مىگوید: از امام صادق علیهالسلام شنیدم که فرمود: بشارت ده مخبتین را به بهشت! «برید بن معاویه، ابوبصیر، محمد بن مسلم و زرارة بن اعین». این چهارنفر از نجیبان و پاکان اند. اینها امین خداوند در بیان احکام الهى هستند. اگر اینها نبودند، آثار نبوت از بین مىرفت.13
نکوهش برید
در کنار این احادیث ـ که در بیان فضیلت برید نقل شده است ـ چند روایت در مذمّت برید از معصوم علیهمالسلام نقل شده است که بدین قرار است:
1 ـ ابىالصباح مىگوید: از امام صادق علیهالسلام شنیدم که فرمود: خداوند هلاک کند کسانى را که در دینشان شک مىورزند. «زرارة بن اعین و برید بن معاویه و محمد بن مسلم و اسماعیل جعفى» از کسانى هستند که در دینشان شک مىورزند.14
2 ـ یونس نقل مىکند از مسمع که از ابن ابىسیّار شنیدم که اباعبداللّه علیهالسلام مىفرمود: خداوند لعنت کند برید را، خداوند لعنت کند زرارة بن اعین را.15
در تحلیل این روایات، سه پاسخ داده شده است:
الف) در سند روایاتى که در مذمّت برید نقل شده است، جبرئیل بن احمد قرار دارد که نه ممدوح است و نه ثقه.
ب) روایات مدح، فراوان است و قطعاً از اهل بیت علیهمالسلام رسیده است و از حیث سند معتبر است. پس اعتنایى به روایات شاذ که در مذمّت برید نقل شده است، نمىشود.
ج) در صحیحه عبداللّه بن زرارة آمده است که حضرت امام صادق علیهالسلام فرمود: من عیب شما را مى گویم و با این که شما را مذمّت مىکنم، از شما دفاع مىکنم چون مىترسم دشمن به شما آسیب برساند و موجب حسد مردم و اذیت رساندن به شما شود.16
روایات
برید بن معاویه 58 حدیث را مستقیم از امام نقل کرده و 32 حدیث را از طریق محمدبن مسلم از امام نقل کرده است.17
در اینجا به نقل برخى از روایات وى تبرّک مىجوییم:
1. برید بن معاویه مىگوید: شنیدم از امام صادق علیهالسلام که ایشان فرمود: من از پدرم و پدرم از پدرش... و امام على علیهالسلام از رسول خدا صلىاللهعلیهوآله و آن حضرت از جبرئیل و ایشان از خداوند شنید که خداوند فرموده است:
زمانى که اراده کنم جمع کنم براى مسلمانى خیردنیا و آخرت را، قرار مىدهم براى او قلبى خاشع؛ زبانى ذاکر؛ جسدى بر بلاصا بر و زن مؤمنهاى که وقتى به او نگاه کند، خوشحال شود و وقتى از او دور است، خود را حفظ کند.18
2 ـ همراه حضرت صادق علیهالسلام نشسته و مشغول صحبت بودیم که مردى وارد شد و گفت: من از خراسان براى دیدن شما آمدهام. (آنگاه پاى خود را به حضرت نمایاند و گفت) به خدا قسم! نیامدم مگر به عشق شما؛ ببین چگونه پایم تاول زده است!
پس حضرت فرمود: به خدا قسم اگر سنگى ما را دوست داشته باشد، خداوند آن را روز قیامت همراه ما محشور مىدارد! و آیا «دین» چیزى جز حبّ هست؟ (دین بدون محبّت نیست).19
3 ـ برید مىگوید: از امام صادق علیهالسلام پرسیدم، منظور خداوند از «صادقین» در آیه «اتقوا اللّه و کونوا مع الصادقین» چیست؟ فرمود: مقصود خداوند فقط شامل ما مىشود.20
4 ـ برید مىگوید: امام صادق علیهالسلام هر وقت اراده سفر مىکرد، همه اهل و عیال خود را در خانهاى دعوت مىکرد و دست را به دعا مىداشت و مىفرمود:
«اللّهم انّى استودعک الغداة نفسى و مالى و اهلى و ولدى الشاهد منّا و الغائب، اللّهمّ احفظنا و احفظ علینا اجعلنا فىجورارک، اللّهم لاتسلبنا نعمتک و لا تغیّر ما بنا من عافیتک و فضلک؛21 پروردگارا! امروز جان و مال و اهل و فرزندان حاضر و غایبم را به تو مىسپارم. خدایا! ما را از شر حفظ کن و اموال ما را براى ما حفظ کن. خدایا! ما را در جوارِ خودت قرار ده. خدایا! نعمتت را از ما نگیر و احسان و فضلى را که به ما مرحمت فرمودهاى، تغییر مده».
5 ـ برید مىگوید: از حضرت صادق علیهالسلام شنید که فرمود: از پدرم و او از پدرش... از على علیهالسلام و او از رسول اللّه صلىاللهعلیهوآله شنیدم که رسول اللّه صلىاللهعلیهوآله فرمودند: مرز اسلام و کفر چیزى نیست مگر ترک نماز واجبى که عمدى ترک شود، یا نماز را سبک بشمارد و اگر چنین کند، مثل آن است که نماز نخوانده باشد.22
6 ـ برید مىگوید: از امام صادق علیهالسلام شنیدم که فرمود: وقتى فرزندان آدم علیهالسلام بزرگ شده و به حدّ بلوغ رسیدند، خداوند حورى از حوریان بهشتى فرستاد و آدم یکى از پسرانش را به عقد او درآورد و همچنین پسر دیگر خود را به عقد زنى از طایفه جن درآورد. پس، از بنىآدم هرکدام که داراى اخلاق نیکو و صورت زیبا هستند، از اولاد حوریّه مىباشند و هرکدام زشت خوى و زشت صورت هستند، از نسل جنیان. و این گونه نیست که پسران آدم با خواهران خودشان ازدواج کرده باشند.23
7 ـ برید مىگوید: از امام درمورد آیه «یا ایها الذین آمنوا اصبروا و صابروا و رابطوا....»، سؤال کردم. حضرت فرمود: صبرکنید بر انجام تکالیف و وظایف شرعى، و بردشمنى دشمنانتان صابر باشید و با امام موعود ارتباط داشته باشید.24
وفات
در تاریخ وفات برید بن معاویه، اختلاف است؛ بعضى فوت او را در زمان امام صادق علیهالسلام دانستهاند. اما قول قوى که اکثر کتب رجال نقل کردهاند، این است که وى در سال 150 ه .ق. رحلت کرده است.25
پىنوشتها:
1. معجم قبایل عرب، باب بنىعجل.
2. رجال نجاشى، ص 313.
3. قاموس الرجال، ج 2، ص 276.
4. اعیان الشیعه، ج 3، ص 558.
5. تنقیح المقال، مامقانى، ص 165.
6. همان، ص 166.
7. قاموس الرجال، ج 2، ص 277.
8. وسایل الشیعه، ج 27، ص 143.
9. اعیان الشیعه، ج 3، ص 559.
10. رجال کشى، ص 135.
11. همان، ص 10.
12. بحارالانوار، ج 46، ص 243.
13. رجال کشى، ص 170.
14. اعیان الشیعه، ج 3، ص 559.
15. قاموس الرجال، ج 2، ص 276.
16. معجم الرجال، خویى، ج 4، ص 198.
17. تنقیح المقال، مامقانى، ص 165.
18. وسایل الشیعه، ج 20، ص 40.
19. بحارالانوار، ج 27، ح 57.
20. اصول کافى، ج 1، ص 208.
21. همان، ص 283.
22. وسایل الشیعه، ج 4، ص 42.
23. علل الشرایع، ج 1، ص 103.
24. تأویل الآیات، ص 86.
25. تنقیح المقال، ص 165.